Kirjoittaja Aihe: Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju  (Luettu 418219 kertaa)

IL79

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 10
  • Liked: 10
Jos joku Jyvskylässä haluaa ostaa edullisesti ruokaa perheelleen, hän menee todennäköisemmin jonnekin Prismaan tai vastaavaan syrjemmällä kuin kävelykatualueen baareihin keskustassa. Pystyn tekemään tallaisen hypoteesin ilman tietoa ihmisten matkapuhelimien käytöstä.
Käytännössä on paljon halvempaa lähteä keskustan ulkopuolelle perheen ostosten takia ihan vaikka vain yhden päivän ruokien tarpeeseen. Jyväskylässä kun ei keskustassa ole edes Lidliä saati Prismaa (joka täällä on halvempi kuin Lidl.)
Parkkimaksut karkoittavat nekin joita ei Forumin "rikkaudet" huoleta.
Juuri kävin Forumissa, Intersportin loppuunmyyntiä katsomassa (ei kantsi, kallis on edelleen) jossa toinen hissi edelleen rempassa, ollut jo pitkään, kaippa sillä jotain säästävät kun eivät kunnosta.

P

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 15 639
  • Liked: 9735
Tämä on jotenkin niin tyypillistä kunnan toimintaa. Annetaan ukaasi asiasta X mahdollisimman virallisesti ja epäselvästi, ja sitten, kun asiaan pitäisi saada vähän lisävalaistusta jotta asianomainen ensinnäkin tietäisi mitä tarkalleen ottaen pitäisi tehdä/mitä tapahtuu, vastaava henkilö pakoilee kuin kettu pesäkolossaan eikä vastaa puhelimeen ja/tai sähköpostiin. :roll:  >:(
Kaivat jostakin selville, kuka on tuon kyseisen esimies, sekä alat pommittamaan sitä.

Aivan sama onko kunnanjohtaja, tulee ainakin vauhtia hommaan, jos sitä häiriköit. :D

Virkarikoksesta ilmoituksen tekemisen vihjailu myös usein auttaa saamaan huomiota/kontaktin.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 35 010
  • Liked: 45577
  • Kyllä tästä vielä selvitään, kaikesta huolimatta!
Monet eivät taida tajuta kuinka iso hanke tämä "kevyt"raide Jokeri on. Nyt rakennetaan kehätietä 0.7. Nyt ei tosin tarvita kahta kaistaa molempiin suuntiin, vaan yksi kaista yhteen suuntaan, toinen toiseen suuntaan.

Toistan itseäni: linja 550 toimii ihan loistavasti. Mutta nyt siis pitää rakentaa kehätie 0.7 itäkeskuksesta westendiin, koska "vihreiden" mielestä se on sitä vihreyttä.

Kaikkien ulos/sisään -tuloväylien ja jokien yli pitää rakentaa sillat, ja luontoa tuhotaan. Kallioita räjäytellään ja puustoa tuhotaan 0.7 tieltä, koska "vihreys" ja "autot helvettiin".

Tätä ei olisi tarvittu "vihreyden" vuoksi, koska julkinen liikenne on toiminut loistavasti.  Tätä tarvittiin, koska vihreiden ruskeat kirjekuoret. Todisteita minulla ei ole ole.

Mutta täysin terveen järjenvastaista toimintaa tuo on.
« Viimeksi muokattu: 23.01.2020, 13:23:28 kirjoittanut Lalli IsoTalo »
“Tavoitteemme on pakolaisten suojelu. Kansalliset rajat ovat sille este.”
— Soros

“BLM:n perustajat myöntävät avoimesti olevansa marxilaisia ideologeja ja kertovat haluavansa päästä eroon ydinperheestä, heteronormatiivisuudesta, poliisista, vankiloista ja kapitalismista. ”
– Gatestone -instituutin tutkija Soeren Kern

junakohtaus

  • Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 9 467
  • Liked: 4373
  • Suvakkipissis
550 muuten ei enää vuosiin todellakaan ole toiminut loistavasti.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 35 010
  • Liked: 45577
  • Kyllä tästä vielä selvitään, kaikesta huolimatta!
550 muuten ei enää vuosiin todellakaan ole toiminut loistavasti.

Voitko tarkentaa?

EDIT: @junakohtaus
« Viimeksi muokattu: 31.01.2020, 01:37:17 kirjoittanut Lalli IsoTalo »
“Tavoitteemme on pakolaisten suojelu. Kansalliset rajat ovat sille este.”
— Soros

“BLM:n perustajat myöntävät avoimesti olevansa marxilaisia ideologeja ja kertovat haluavansa päästä eroon ydinperheestä, heteronormatiivisuudesta, poliisista, vankiloista ja kapitalismista. ”
– Gatestone -instituutin tutkija Soeren Kern

jka

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 247
  • Liked: 6936
  • Kuka vei meidän munat?
Tässä näppärä sivusto joka näyttää matka-ajat pääkaupunkiseudulla eri kulkuvälineillä.

https://www.mapple.fi/

Tuolla voi analysoida montaa muutakin asiaa. Sillä näkee mm. mikä oli tilanne vuosina 2013, 2015 ja 2018 ja miten matka-ajat ovat muuttuneet.

Vuosien 2015 ja 2018 erosta näkee visuaalisesti karun totuuden miten länsimetro kaksinkertaisti matka-ajat käytännössä koko Espoon alueella Kamppiin. Vuonna 2015 pääsi käytännössä koko Etelä-Espoon alueelta 20-30 minuutissa Kamppiin. Metron tultua menee 45-60 minuuttia. Ainoastaan metroaseman yläpuolella asuvat pääsee enää yhtä nopeasti Kamppiin kuin vuonna 2015 suurinpiirtein kaikki etelä-espoolaiset. Ja vaikka asuisit metroaseman yläpuolellakin niin matka-aika ei ole yhtään lyhyempi kuin ennen metroa.

Rauno Murju

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 658
  • Liked: 1151
Monet eivät taida tajuta kuinka iso hanke tämä "kevyt"raide Jokeri on. Nyt rakennetaan kehätietä 0.7. Nyt ei tosin tarvita kahta kaistaa molempiin suuntiin, vaan yksi kaista yhteen suuntaan, toinen toiseen suuntaan.

Toistan itseäni: linja 550 toimii ihan loistavasti. Mutta nyt siis pitää rakentaa kehätie 0.7 itäkeskuksesta westendiin, koska "vihreiden" mielestä se on sitä vihreyttä.

Kaikkien ulos/sisään -tuloväylien ja jokien yli pitää rakentaa sillat, ja luontoa tuhotaan. Kallioita räjäytellään ja puustoa tuhotaan 0.7 tieltä, koska "vihreys" ja "autot helvettiin".

Tätä ei olisi tarvittu "vihreyden" vuoksi, koska julkinen liikenne on toiminut loistavasti.  Tätä tarvittiin, koska vihreiden ruskeat kirjekuoret. Todisteita minulla ei ole ole.

Mutta täysin terveen järjenvastaista toimintaa tuo on.

Nykyvihreyttä on "tiivistää" kaupunkirakennetta rakentamalla kummallisia pussilähiöitä, joissa asutetaan sosiaalisesti sekoitettua väkeä samaan rappuun keskelle puhtaaksi hakattua nurmikenttää ja joihin ei voi pysäköidä henkilöautoa ainakaan tavallisen työläisen palkalla ja joista ei pääse yhtään mihinkään eli ytimeen päin sillä julkisella liikenteellä alle puolen tunnin eikä riitä. Kivistön autottomasta ihmealueesta taitaa viedä tunnin päästä keskustaan.

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 28 174
  • Liked: 17414
  • Ajattelen positiivisesti - en ole neggatiivinen
Tässä näppärä sivusto joka näyttää matka-ajat pääkaupunkiseudulla eri kulkuvälineillä.

https://www.mapple.fi/

Tuolla voi analysoida montaa muutakin asiaa. Sillä näkee mm. mikä oli tilanne vuosina 2013, 2015 ja 2018 ja miten matka-ajat ovat muuttuneet.

Vuosien 2015 ja 2018 erosta näkee visuaalisesti karun totuuden miten länsimetro kaksinkertaisti matka-ajat käytännössä koko Espoon alueella Kamppiin. Vuonna 2015 pääsi käytännössä koko Etelä-Espoon alueelta 20-30 minuutissa Kamppiin. Metron tultua menee 45-60 minuuttia. Ainoastaan metroaseman yläpuolella asuvat pääsee enää yhtä nopeasti Kamppiin kuin vuonna 2015 suurinpiirtein kaikki etelä-espoolaiset. Ja vaikka asuisit metroaseman yläpuolellakin niin matka-aika ei ole yhtään lyhyempi kuin ennen metroa.

Voisi siis sanoa, että metro työnsi Espoon noin 20 kilometriä kauemmas Helsingistä.

Samalla metro tosin toi Helsingin sosiaaliset ongelmat lähemmäksi Espoota.

Job well done.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Outo olio

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 9 238
  • Liked: 8479
  • Manner-Suomen Tasavalta
Virkarikoksesta ilmoituksen tekemisen vihjailu myös usein auttaa saamaan huomiota/kontaktin.

Itsekin kerran mainitsin kohteliaasti että jos ei nyt asiaa X korjata ja joku kuolee niin se on kuolemantuottamus + virkavelvollisuuden täyttämättä jättäminen ja tulen luovuttamaan kopiot näistä sähköposteista poliisille ja sitten se korjattiin heti.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Golimar

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 16 683
  • Liked: 24349
  • Ego sum Spartacus
Lainaus
X

YHDEKSÄN nuoren arkkitehtitoimiston Uusi kaupunki -kollektiivi on laatinut yhdessä Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan kanssa visiotyöt Malmin ja Malminkartanon asemakeskuksista.

Syntyneissä ideoissa näkyy tarve yhteisöllisyyteen, arjen elämyksiin sekä kestävään rakentamisen; kaupunkitilaa saadaan parempaan käyttöön sosiaalisilla innovaatioilla.

Uusi kaupunki -kollektiivin työtapoihin kuuluu moniäänisyyden ja kerroksellisuuden synnyttäminen osallistavuuden, monipuolisen tekijäryhmän ja vaihtoehtoisten tulevaisuustarkasteluiden avulla.

UUDESTA Malmista on tavoitteena kehittää koko Koillis-Helsingin keskus. Kolmessa visiossa tarkastellaan skenaariotyöskentelyyn pohjaten kolmea toivottua tulevaisuutta.

Malmin Kasbah kehittää alueen nykyistä rakennuskantaa täydentämällä ja tiivistämällä, ainutkertainen tunnelma syntyy monikulttuurisesta ja kylläisestä katutason kaupasta ja kohtaamisesta.

X

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006397794.html

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 28 174
  • Liked: 17414
  • Ajattelen positiivisesti - en ole neggatiivinen
Koko Suomen uudisrakentamista taitaa vaivata sama ongelma: kohteisiin rakennetaan aivan liian vähän autopaikkoja. Ja onpa niitä sellaisiakin taloja, joissa ei ole laisinkaan autopaikkoja: ainakin täällä Keravalla on keskustassa eräs sinänsä silmää miellyttävä, uusi pieni kerrostalo, mutta siinä ei ole yhtään autopaikkaa! Mainostavat, että yhtiöllä on käytössään yhteiskäyttöauto. Miten lienee kauppa käynyt?

Talo on tungettu toisten kerrostalojen keskelle pienelle tontille ja kaikki neliöt on jotakuinkin käytetty itse taloon eikä autoille ole jätetty tilaa. No, varmaan siinä joku autoton ja kesämökitön eläkeläinen, jolla ei ole mitään menoa tai ystäviä tai harrastuksia missään joten kuten asuu kun Prismaan pääsee jalan  :(

Toinen huono esimerkki on Keravan Savion kaupunginosasta, jossa on päätetty tuhota pieni metsikkö ja rakentaa paikalle tilaan nähden aivan liian suuri kerrostalo:

https://kodit.skanska.fi/taloyhtiot/kerava/savio/keravan-kuusikulma/

Rakentaja erityisesti mainostaa, että "Koska liikkuminen Saviolla sujuu ilman autoakin, Kuusikulman luhtikäytävän alle suojaan sateelta on suunniteltu paljon paikkoja polkupyörille. Ja niille, jotka autoa arjessaan tarvitsevat, on pihassa sekä katettuja että avoimia sähkötolpallisia autopaikkoja."

Arvatenkaan läheskään jokaiselle asunnolle ei ole autopaikkaa. Ja väite, että ko. kaupunginosassa liikkuminen sujuu ilman autoakin, on paskapuhetta. Tai voihan sitä kävellä tai ajella fillarilla, mutta entäpä, jos ihmisellä on vaikka tarve käydä töissä tai kuljettaa lapsiaan muuallekin kuin kyseisen kaupunginosan sisällä?

Selitykseksi ei käy, että onhan siinä junaseisake ja junat menevät tiheimmillään 10-20 minuutin välein. No, entäpä, jos joku on menossa sellaiseen paikkaan, mihin junalla ei pääse? Fillarillako sitten pitäisi polkea vaikka naapurikuntaan töihin kesät talvet kun bussiliikennekin on täällä pikkumestoissa olematonta..  :facepalm:

Miten tuollaisia autopaikattomia kämppiä aiotaan myydä? Uuden kerrostalokämpän ostajat ovat tavallisesti työssäkäyviä ihmisiä. Heillä on yleensä autot ja he ajavat niillä töihin, kesämökille, lasten harrastuksiin ja niin edelleen. Julkinen liikenne ei ole vaihtoehto, koska sitä ei joko ole tai sitten se on niin hidasta ja hankalaa, että koko arki on pilalla.

Tänä päivänä asuntojen myyntivaltti voisi olla se, että joka kämpällä olisi vähintään yksi autopaikka katoksella. Nyt tehdään päinvastoin, autopaikat karsitaan ja odotetaan, että jengi jopoilee joka paikkaan kauppakassit tangossa ja kersat tarakalla! Kyseessä on osittain rakentajan ahneus: koko tontti käytetään taloon eikä autoille jätetä tilaa, saadaan enemmän kämppiä myytäväksi. Mutta myynti tökkii varmasti kun ihminen ei saa autoaan minnekään. Ei ihme, että kynnelle kykenevät muuttavat omakotitaloon, jonka pihalle mahtuu vaikka kolme autoa: oma, puolison ja lapsen. Ja vieraiden myös.

Pitäisi olla vaikka laki, joka sanelisi, että taloyhtiössä pitää olla yksi autopaikka jokaista 40 neliötä kohden.



Lisäys: Tuli mieleen, että onkohan tuo AsOy Kuusikulma nimetty minun toimieni mukaan kun olen tuolla tontilla käynyt kusella juotuani viereisen puiston penkillä kaljaa kauniina kesäpäivänä.. ovat vain muuttaneet 'kusikulman' 'kuusikulmaksi' häveliäisyyssyistä..
« Viimeksi muokattu: 08.02.2020, 16:11:38 kirjoittanut Eino P. Keravalta »
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Tuulenhenki

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 558
  • Liked: 5653
  • The Phosphorescent
^ Minä luulen, että nämä talot rakennetaan ihan oikeasti sellainen ajatus mielessä, että eihän kaupungissa mihinkään autoa tartte. Ja myöskin nykyinen muodikas kaupunkilaiselämäntapa suosii lapsetonta elämää, jolloin autoa ei ehkä oikeasti tule tarvitsemaan kovin paljon mihinkään. Kaupunkilaiskerrostalot tehdään lapsettomille hipstereille, jotka käyvät töissä siinä puolen kilsan säteellä eivätkä omista kesämökkiä tai käy sukuloimassa kauempana, ainakaan isommalla porukalla, jolloin matka taittuu kätsysti junalla tai linkillä.

Sinkkuus ja parisuhde on in, perhe-elämä out. Ja sitten hirveästi ihmetellään, miksei Suomessa synny lapsia.
Don't despair
Show no fear
Life your life without regrets

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 28 174
  • Liked: 17414
  • Ajattelen positiivisesti - en ole neggatiivinen
^ Minä luulen, että nämä talot rakennetaan ihan oikeasti sellainen ajatus mielessä, että eihän kaupungissa mihinkään autoa tartte. Ja myöskin nykyinen muodikas kaupunkilaiselämäntapa suosii lapsetonta elämää, jolloin autoa ei ehkä oikeasti tule tarvitsemaan kovin paljon mihinkään. Kaupunkilaiskerrostalot tehdään lapsettomille hipstereille, jotka käyvät töissä siinä puolen kilsan säteellä eivätkä omista kesämökkiä tai käy sukuloimassa kauempana, ainakaan isommalla porukalla, jolloin matka taittuu kätsysti junalla tai linkillä.

Sinkkuus ja parisuhde on in, perhe-elämä out. Ja sitten hirveästi ihmetellään, miksei Suomessa synny lapsia.

Näin se varmaan on.

Systeemi ajattelee, ettei kaupungissa autoa tarvitse. Mutta aika monen pitää kulkea kaupungista toiseen ja vieläpä eri vuorokaudenaikoina tavaroita mukanaan kuljettaen. Ei onnistu välttämättä ihan helposti jollain metrolla.

Nämä autottomuuteen pyrkivät taloyhtiöt ovat sopivia esimerkiksi eläkeläisille, joilla ei ole mitään menoa minnekään tai sitten lapsettomille, autottomille työttömille, joilla ei ole työmatkoja kuljettavanaan. Tosin näiden ryhmien ostovoima saattaa olla rajoitettu - miksipä ei tarjota asuntoja sellaisille ryhmille, joilla on ostovoimaa?

Kuitenkin tosiasia on se, että tilastollisesti juuri se auton omistava ihminen tai perhe on se työllisesti ja taloudellisesti aktiivisin kansanosa, jopa Suomen talouden tukipilari ja niinpä luulisi, että kaupungit pyrkivät rakentamaan juuri kaavoja, alueita ja sääntöjä, joilla turvataan nimenomaan tämän aktiivikansanosan toiveet ja tarpeet.

Huumeita myyvät kehitysmaalaiset tai kotimaiset luuserit eivät autoa tarvitse, ellei nyt kovin suurta huumelastia pidä siirtää paikasta toiseen.

Jos kaupunki haluaa houkutella hyviä veronmaksajia, sen tulee kaavoittaa omakotitalotontteja ja jos kerrostaloja, niin ainakin sellaisia, joissa on autopaikkoja runsaasti. Se on pitkän tähtäimen voitto. Milloin tämä tajutaan kunnissa ja kaupungeissa?
« Viimeksi muokattu: 08.02.2020, 18:31:09 kirjoittanut Eino P. Keravalta »
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Uuno Nuivanen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 22 173
  • Liked: 37129
  • Hymyile tänään! Huomenna on kaikki huonommin.
Jos kaupunki haluaa houkutella hyviä veronmaksajia, sen tulee kaavoittaa omakotitalotontteja ja jos kerrostaloja, niin ainakin sellaisia, joissa on autopaikkoja runsaasti. Se on pitkän tähtäimen voitto. Milloin tämä tajutaan kunnissa ja kaupungeissa?

Sikäli jos ja kun hölmöläiset äänestävät kunnallispäättäjiksi vihreitä ym. erivärisiä kommunisteja joiden hinku on pelastaa maailma kunnan kustannuksella, niin ei ikinä.  :(
Iltapäivälehdillä voisi olla valmis lööppipohja, jossa lukee: "Persu mokasi jälleen". Siihen alapuolelle sitten vain vaihdettaisiin nimi ja paikkakunta.  - Jussi Halla-aho

kriittinen_ajattelija

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 510
  • Liked: 9410
  • Punavihreäkriittinen
Näin kouvolaisena, pitää todeta, että kaupungin keskusta on varsin harmaa ja eloton 24/7. Kouvola on hyvä esimerkki huonosta keskustan suunnittelusta. Ensinnäkin keskustassa kaikki istutetut puut on lehtipuita ja siten rumia yli puolet vuodesta, tilalle pitäisi istuttaa koristekuusia, tuijia ym muita ikivihreitä puita. Uudehko kauppakeskus Veturi myös pitkälti raiskasi alueen keskustan ja suurehko osa kaupoista muutti sinne keskustasta jättäen keskustaan lähinnä baareja ja kahviloita. Siten keskusta on lähes aina autio koska ihmisillä ei ole mitään asiaa sinne.
Hard times create strong men, strong men create good times, good times create weak men, and weak men create hard times

Tuulenhenki

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 558
  • Liked: 5653
  • The Phosphorescent
^ Jyväskylä teki saman. Keskustan liiketilojen vuokria nostettiin reippaasti 10-15 vuotta sitten, minkä jälkeen pikkuputiikit lopettivat ja tilalle tuli tyhjiä liiketiloja ja tusinaketjukauppoja. Lisänä autojen saaminen keskustan kauppojen lähelle on tehty mahdottomaksi tai kalliiksi, ja lisää kävelykatua, puutarhakatua ja pihakatua vaan pukkaa maisemaan. Lähiöissä on sitten hypermarketteja, joihin saa auton lähelle, ja löytyy kivoja pikkuputiikkeja ja muuta mukavaa. Keskustassa ei ole autopaikkoja tai ne maksavat törkeitä hintoja. Eikä siellä muutenkaan enää ole muuta kuin pari pankkikonttoria, leffateatteri, baareja ja ruokapaikkoja. Kuka sinne haluaa mennä.

Ihminen on laiska otus. Jos haluaa, että kauppapaikka menestyy, on luotava edellytykset edes sille, että autolla pääsee lähelle.
Don't despair
Show no fear
Life your life without regrets

Histon

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 202
  • Liked: 3178
  • Puolinuiva
https://yle.fi/uutiset/3-11206559

Lainaus
Hyvä- ja huono-osaisten alueellinen eriytyminen voimistuu suurimmissa kaupungeissa – THL:n tutkimuspäällikkö: asuntopolitiikka ei yksin riitä ratkaisuksi

Tutkimuspäällikkö Timo Kauppinen perää uusia työllisyystoimia, koska tulotason nousu auttaa elämässä eteenpäin.
[...]
Kauppinen perää asuntopolitiikan tehostamisen lisäksi esimerkiksi uusia maahanmuuttajien työllistymistä edistäviä toimia.

– Myös maahanmuuttajilla tulotason nousun on havaittu ehkäisevän alueellista keskittymistä.

Etenkin syntyperään perustuvaan etniseen segregaatioon liitetään usein uhkakuvia. Kauppisen mukaan etnisen segregaation merkitys ja uhkakuvat riippuvat siitä, mitkä mekanismit sitä tuottavat. Yksi tällainen mekanismi on matala tulotaso.

– Tarvitaan aktiivisempaa koulutus- ja työllisyyspolitiikkaa, joka tukee maahanmuuttajien ja heikompiosaisten työllistymistä.

Kauppisen mukaan huomiota tulisi kiinnittää maahanmuuttajien työelämävalmiuksien kasvattamisen lisäksi myös etniseen syrjintään, jotta maahanmuuttajat voisivat työllistyä heidän osaamisensa mukaan.
[...]
Suurien kaupunkien johdosta todetaan, että kaupunkien sisäisen alueellisen eriytymisen hillitseminen on yksi keskeisimmistä tämän ajan kaupunkisuunnittelun ja asuntopolitiikan asioista. Turun kaupunginjohtaja Minna Arve sanoo, että alueellinen eriytymisen hillitseminen on Turun kaupungin toiminnassa keskeisessä asemassa.

– Tämä on oleellinen osa kaupungin strategiaa.

Helsingin kaupunkiympäristöstä vastaavan apulaiskaupunginjohtajan Anni Sinnemäen mukaan Helsingissä työtä asuinalueiden eriytymisen torjumiseksi on niin ikään tehty pitkään ja järjestelmällisesti.

– Tämän valtuustokauden strategiasta päätettäessä keskeistä oli se, että saamme väestöryhmien ja alueiden välisen eriytymisen vähenemään.
[...]
Halla-aho: ”Perussuomalaisten ohjelmaan tai tavoitteisiin ei kuulu ihmisten geeniperimän tarkkailu tai suomalaisuuden määrittely ja rajaaminen tällaisin kriteerein. Suomeen on vuosisatojen ja -tuhansien aikana tullut kaikenlaista ainesta idästä, lännestä ja etelästä. Oleellista on se, kuka muuttoliikettä kontrolloi."

keskivertokaveri

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 111
  • Liked: 406
Nämä autottomuuteen pyrkivät taloyhtiöt ovat sopivia esimerkiksi eläkeläisille, joilla ei ole mitään menoa minnekään tai sitten lapsettomille, autottomille työttömille, joilla ei ole työmatkoja kuljettavanaan. Tosin näiden ryhmien ostovoima saattaa olla rajoitettu - miksipä ei tarjota asuntoja sellaisille ryhmille, joilla on ostovoimaa?

Kuitenkin tosiasia on se, että tilastollisesti juuri se auton omistava ihminen tai perhe on se työllisesti ja taloudellisesti aktiivisin kansanosa, jopa Suomen talouden tukipilari ja niinpä luulisi, että kaupungit pyrkivät rakentamaan juuri kaavoja, alueita ja sääntöjä, joilla turvataan nimenomaan tämän aktiivikansanosan toiveet ja tarpeet.

Huumeita myyvät kehitysmaalaiset tai kotimaiset luuserit eivät autoa tarvitse, ellei nyt kovin suurta huumelastia pidä siirtää paikasta toiseen.

Jos kaupunki haluaa houkutella hyviä veronmaksajia, sen tulee kaavoittaa omakotitalotontteja ja jos kerrostaloja, niin ainakin sellaisia, joissa on autopaikkoja runsaasti. Se on pitkän tähtäimen voitto. Milloin tämä tajutaan kunnissa ja kaupungeissa?

Nämä autottomat kerrostalot sopii oikein mainiosti sijoitusasunnoiksi ja semmoisille vuokralaisille, joille Kela maksaa asumisen. Heillä tuskin niitä autoja on, joten autopaikatkin ovat aivan turhia.

Hyvien veronmaksajien houkuttelusta olen itsekin aina sanonut, ettei nykypäivän kilpailussa hyvistä veronmaksajista enää riitä edes omakotitalotontit, vaan tonttitarjonnan pitäisi erota muista lähialueen kaupungin ympäryskunnista. Josko tehtäisiinkin niin, että kaavoitettaisiin isompia tontteja, kuin muut, niin että pihaan mahtuu harrastusvehkeet, kasvimaat ja muuta sellaista, mitä kaupugin pikkutonteille ei mahdu. Jostain syystä nämä kaavoituskeskustelut kuitenkin menevät pian siihen, että meidän kunnassa ei ole edullisia vuokra-asuntoja, ja semmoisia kuulemma pitäisi saada. Miksi ihmeessä? Ei se asukkaiden määrä ole kuitenkaan se itseisarvo, kun kaavoitusvalinnoilla voidaan kuitenkin vaikuttaa siihen asukkaiden laatuunkin, eli veronmaksukykyyn.

kivimies

  • Vieras
Näin se varmaan on.

Systeemi ajattelee, ettei kaupungissa autoa tarvitse. Mutta aika monen pitää kulkea kaupungista toiseen ja vieläpä eri vuorokaudenaikoina tavaroita mukanaan kuljettaen. Ei onnistu välttämättä ihan helposti jollain metrolla.

Nämä autottomuuteen pyrkivät taloyhtiöt ovat sopivia esimerkiksi eläkeläisille, joilla ei ole mitään menoa minnekään tai sitten lapsettomille, autottomille työttömille, joilla ei ole työmatkoja kuljettavanaan. Tosin näiden ryhmien ostovoima saattaa olla rajoitettu - miksipä ei tarjota asuntoja sellaisille ryhmille, joilla on ostovoimaa?

Kuitenkin tosiasia on se, että tilastollisesti juuri se auton omistava ihminen tai perhe on se työllisesti ja taloudellisesti aktiivisin kansanosa, jopa Suomen talouden tukipilari ja niinpä luulisi, että kaupungit pyrkivät rakentamaan juuri kaavoja, alueita ja sääntöjä, joilla turvataan nimenomaan tämän aktiivikansanosan toiveet ja tarpeet.

Huumeita myyvät kehitysmaalaiset tai kotimaiset luuserit eivät autoa tarvitse, ellei nyt kovin suurta huumelastia pidä siirtää paikasta toiseen.

Jos kaupunki haluaa houkutella hyviä veronmaksajia, sen tulee kaavoittaa omakotitalotontteja ja jos kerrostaloja, niin ainakin sellaisia, joissa on autopaikkoja runsaasti. Se on pitkän tähtäimen voitto. Milloin tämä tajutaan kunnissa ja kaupungeissa?

Autottomat/vähäautopaikkaiset kerrostalot on tarkoitettu asiakassegmentille, jolla ei ole autoa elämäntapasyistä tai siksi, että heillä ei ole siihen varaa.

Ei ole tarvetta pakottaa kaikkia taloyhtiöitä rakentamaan autopaikkoja, koska em. segmentti tarvitsee halpoja asuntoja.

Parempituloinen segmentti taas tapaa asua omakoti- ja rivitaloissa, joissa on autopaikoja tarpeeksi.


Murkula

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 980
  • Liked: 1408
  • Blackpilled
Nämä autottomat kerrostalot sopii oikein mainiosti sijoitusasunnoiksi ja semmoisille vuokralaisille, joille Kela maksaa asumisen. Heillä tuskin niitä autoja on, joten autopaikatkin ovat aivan turhia.
Valitettavasti yllättävän usein nimeomaan näillä kelan ja sossun eläteillä on se auto valtion laskuun, pahimmassa niille kustannetaan erikseen ajokorttikin.

Alin palkkaluokka on sitten asia erikseen...
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Yhteiskuntamme tuhoava epidemia ei ole Korona, vaan krooninen uutis- ja ilmoitusriippuvuus, sekä näiden liikakäytöstä johtuvat aivovauriot.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe

jmk

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 722
  • Liked: 5089
Autottomat/vähäautopaikkaiset kerrostalot on tarkoitettu asiakassegmentille, jolla ei ole autoa elämäntapasyistä tai siksi, että heillä ei ole siihen varaa.

Heh. Jostain kumman syystä tällaisilla alueilla, joissa on ajateltu että autopaikkoja ei tarvita, on sitten kadunvarret täynnä pysäköityjä kotteroita, kun eivät muuallekaan mahdu.

Eli ajatus että autopaikkoja ei tarvita ei perustunutkaan todelliseen tietoon vaan ylhäältä asetettuun tavoitteeseen, että ei teillä pitäisi mitään autoja olla.

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 28 174
  • Liked: 17414
  • Ajattelen positiivisesti - en ole neggatiivinen
Autottomat/vähäautopaikkaiset kerrostalot on tarkoitettu asiakassegmentille, jolla ei ole autoa elämäntapasyistä tai siksi, että heillä ei ole siihen varaa.

Heh. Jostain kumman syystä tällaisilla alueilla, joissa on ajateltu että autopaikkoja ei tarvita, on sitten kadunvarret täynnä pysäköityjä kotteroita, kun eivät muuallekaan mahdu.

Eli ajatus että autopaikkoja ei tarvita ei perustunutkaan todelliseen tietoon vaan ylhäältä asetettuun tavoitteeseen, että ei teillä pitäisi mitään autoja olla.

Niin se on.

Kommunistit kuvittelevat, että kun autoilua kylliksi hankaloitetaan, se lakkaa tai ainakin vähenee suuresti: tehdään töyssyjä, tietulleja, järjettömiä nopeusrajoituksia, vähennetään parkkipaikkoja, tehdään pysäköinnistä kallista, pidetään yllä autoveroa, lisätään maksuja, nostetaan polttoaineiden hintoja, keksitään lisää veroja ja korotetaan entisiä, luodaan kaikenmaailman pykäliä autoilun hankaloittamiseksi.

Muutama toki tuon terrorin alla luopuukin autosta, mutta valtaosa ei. Sitä kommunisti ihmettelee. Voin tässä kertoa hallituksen kommunisteille ja toki muillekin kommunisteille, että autoilu ei vähene edes kiduttamalla autoilijoita, koska autoilu on ihmisille pakollista arjen ja työn hoitamiseksi. Jos autoilusta tehdään tässä kommunistimaassa täysin mahdotonta, ihmisten on pakko syrjäytyä ja lopettaa työnteko, jättää lastensa harrastukset ja sulkeutua neukkukuutioonsa odottamaan seuraavaa Kelatukea.

Jos siis parkkipaikat viedään keskustoista, ihmiset muuttavat keskustan laitamille tai naapurikuntaan, missä vielä saa auton kotinsa viereen. Autot eivät kommunistien kiusanteosta huolimatta häviä minnekään. Ne vain siirtyvät paremmille parkkipaikoille ja saastuttavat enemmän kun joutuvat kulkemaan töihin pidemmän matkan. Samalla lähtevät veronmaksajat jonnekin muualle. Tilalle tulee Kelan asiakkaita. Onnea vaan, kommunistit!
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Waldseemüller

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 743
  • Liked: 7490
  • Kumartakaa uusia herrojanne
Mielestäni on suuri vääryys että moni saatuttavan ilmastontuhoamisvankkurin omistaja saa säilyttää autoaan koko työpäivän ilmaiseksi (!) työnantajan tarjoamalla parkkipaikalla. Esitän että työpaikkapysäköinti muutetaan maksulliseksi, verotetaan (luonnollisesti) ja lopulta kielletään kokonaan. Työpaikkojen parkkikentät maisemoidaan puistoiksi joissa on polkupyörätelineitä ja työpajatiloja monikulttuuriseen yhdessäoloon.

Sama kauppojen parkkipaikoille. Ei ole ilmaston kannalta hyväksyttävää että autoiluun ja kuluttamiseen kannustetaan tarjoamalla mahdollisuus asioida autolla. Jos soijamaitoa, tofunakkeja ja sirkkapatukoita ei viitsi hakea polkupyörällä, käsikärryillä tai kierrätysrepulla, ei tarvitse syödä lainkaan.
Jos olisimme väärässä, meitä ei yritettäisi vaientaa.

MiljonääriPlayboy

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 590
  • Liked: 14554
Autottomat/vähäautopaikkaiset kerrostalot on tarkoitettu asiakassegmentille, jolla ei ole autoa elämäntapasyistä tai siksi, että heillä ei ole siihen varaa.

Heh. Jostain kumman syystä tällaisilla alueilla, joissa on ajateltu että autopaikkoja ei tarvita, on sitten kadunvarret täynnä pysäköityjä kotteroita, kun eivät muuallekaan mahdu.

Eli ajatus että autopaikkoja ei tarvita ei perustunutkaan todelliseen tietoon vaan ylhäältä asetettuun tavoitteeseen, että ei teillä pitäisi mitään autoja olla.

Niin se on.

Kommunistit kuvittelevat, että kun autoilua kylliksi hankaloitetaan, se lakkaa tai ainakin vähenee suuresti: tehdään töyssyjä, tietulleja, järjettömiä nopeusrajoituksia, vähennetään parkkipaikkoja, tehdään pysäköinnistä kallista, pidetään yllä autoveroa, lisätään maksuja, nostetaan polttoaineiden hintoja, keksitään lisää veroja ja korotetaan entisiä, luodaan kaikenmaailman pykäliä autoilun hankaloittamiseksi.

Muutama toki tuon terrorin alla luopuukin autosta, mutta valtaosa ei. Sitä kommunisti ihmettelee. Voin tässä kertoa hallituksen kommunisteille ja toki muillekin kommunisteille, että autoilu ei vähene edes kiduttamalla autoilijoita, koska autoilu on ihmisille pakollista arjen ja työn hoitamiseksi. Jos autoilusta tehdään tässä kommunistimaassa täysin mahdotonta, ihmisten on pakko syrjäytyä ja lopettaa työnteko, jättää lastensa harrastukset ja sulkeutua neukkukuutioonsa odottamaan seuraavaa Kelatukea.

Jos siis parkkipaikat viedään keskustoista, ihmiset muuttavat keskustan laitamille tai naapurikuntaan, missä vielä saa auton kotinsa viereen. Autot eivät kommunistien kiusanteosta huolimatta häviä minnekään. Ne vain siirtyvät paremmille parkkipaikoille ja saastuttavat enemmän kun joutuvat kulkemaan töihin pidemmän matkan. Samalla lähtevät veronmaksajat jonnekin muualle. Tilalle tulee Kelan asiakkaita. Onnea vaan, kommunistit!

Lahden keskusta on erinomainen esimerkki tästä (miten paskotaan joku alue X autoilijoiden kiusaksi).

Lahdessa muutetaan keskustakatuja yksisuuntaiseksi, kavennetaan katuja, poistetaan parkkipaikkoja. Muutetaan katuja mukulakivelle. Kaikki keskustan parkkipaikat on totta kai muutettu jo aikoja sitten maksulliseksi monen kilometrin säteellä. Parkkimaksuja hilataan ylöspäin joka vuosi.

Tulos: Lahden keskustan parhaissa liikekortteleissa on ollut jo vuosikausia tuhansia neliöitä liiketilaa tyhjillään. Viimeksi ydinkeskustassa käydessäni, kaksi narkkaria nuokkui puolipystyssä keskellä katua, toisella ruisku kädessä. Porttikongeissa notkuu porukkaa vetämässä kirkasta viinaa suoraan pullosta kitusiinsa. Keskustan suurin kauppakeskus näyttää joltain Mogadishun basaarilta, jossa partaiset tuontilapsukaiset tutustuvat paikallisten prinsessoihin. Möliseviä mustalaisjengejä hengailee kauppakeskuksen pääovien edessä.

Joka ikinen käynti keskustassa jättää, yleensä monestakin syystä, erittäin paskan fiiliksen.

Lienee sanomattakin selvää, paljonko on tullut viime vuosina käytyä keskustassa asioilla..?
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

MiljonääriPlayboy

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 590
  • Liked: 14554
^ eikä eilinenkään leffateatterikäynti tuottanut katkosta tähän pettymysten sarjaan (liitekuva).

Autoileva, ostovoimainen väestö on aika tehokkaasti saatu vaihdettua narkkareihin, matuihin, ja muuhun roskaväkeen.
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 28 174
  • Liked: 17414
  • Ajattelen positiivisesti - en ole neggatiivinen
https://www.is.fi/autot/art-2000006412811.html

Lainaus
Suomessa otetaan kesäkuussa käyttöön 50 uutta liikennemerkkiä – vanhoista häivytetään sukupuoli

Sääli, että sukupuolia ilmentävät liikennemerkit katoavat. Uusista merkeistä tulee epäinhimillisiä, sieluttomia, anatomisesti outoja, kuin jotain humanoideja. Ja jos sukupuoli uusista merkeistä onkin häivytetty niin ikäänkuin hyvityksenä on nyt uusi merkki, joka esittää naisen sukuelimiä: kuvassa on punaiset häpyhuulet ja vielä klitoriskin.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

l'uomo normale

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 11 422
  • Liked: 8004
  • Je suis. Sivistysporvari. Ihmisenä ja kuluttajana.
Lainaus
HELSINKI suunnittelee uutta valtavaa terveys- ja hyvinvointikeskusta sekä perhekeskusta Haagan liikenneympyrään.

Jättikeskus voisi avautua arviolta vuonna 2027. Kaupunkilaisilta kysellään parhaillaan mielipiteitä asiasta, mutta virkamiehet korostavat samalla, että suunnitelmat voivat vielä muuttua. Kaavassa on varattu tilaa sosiaali- ja terveyspalveluille, mutta päätökset rakentamisesta ovat vielä tekemättä.

Haagan liikenneympyrä sijaitsee tulevan Vihdintien kaupunkibulevardin kannalta keskeisessä paikassa. Suunnilleen Munkkiniemestä Lassilaan ulottuvalle alueelle on muutenkin tarkoitus rakentaa paljon uusia asuntoja, palveluja ja liiketiloja. Myös Raide-Jokerin ja pikaraitiotien linjojen olisi tarkoitus ristetä alueen keskellä.

Uudesta rakentamisesta huolimatta risteyksen ympyrämäinen luonne säilyy.[...]


https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006419563.html

Hesarin havainnekuva nyt metsikköisestä alueesta oli aika karmea. Eikö tämä Helsingin niemen umpeen rakentaminen koskaan lopu?
« Viimeksi muokattu: 26.02.2020, 14:12:07 kirjoittanut l'uomo normale »
And madness and despair are a force.
Socially distancing.

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 28 174
  • Liked: 17414
  • Ajattelen positiivisesti - en ole neggatiivinen
Ministeri Timo Harakka:

Lainaus
'Jos ihmisten on pakko käyttää vapaasti omistusautoa, on liikennejärjestelmämme epäonnistunut.'

Ministeri on nyt epäymmärtänyt. Auton käyttö ei johdu liikennejärjestelmien vajavaisuuksista, vaan siitä, että ihmisen asunto, työpaikka, harrastukset, lasten koulut, kesämökki ja kaupat sijaitsevat yli kilometrin päässä toistaan ja se on paljon se maassa, jossa yli puolet vuodesta on ulkoilukelvotonta.

Autoilua voitaisiin vähentää esimerkiksi työpäivän lyhentämisellä viiteen tuntiin samalla palkalla. Näin ihmisellä olisi aikaa istua busseissa. Lisäksi pitäisi palkata 200 000 vartijaa busseihin, että niissä olisi yhtä turvallista kuin autoissa. Ja viimeiseksi työpaikkoja pitäisi lisätä noin 700 000 kappaletta, että saataisiin työvoimapula: näin työpaikat tulisivat ihmisen luokse sen sijaan, että nyt ihmisen pitää matkustaa 50 kilometriä työpaikalle. Nyt vain toimeen, hallitus!
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Auringonvalo

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 333
  • Liked: 115
Ministeri Timo Harakka:

Lainaus
'Jos ihmisten on pakko käyttää vapaasti omistusautoa, on liikennejärjestelmämme epäonnistunut.'
Lisäksi pitäisi palkata 200 000 vartijaa busseihin, että niissä olisi yhtä turvallista kuin autoissa.

Tällä lihoja pitimiksi? Lähijunat ovat joskus ihan oikeasti rauhattomia mut busseisso pahin mahdollinen on jos sunnuntaiaamuyön dösässä joku laattaa lattialle eikä löyhkän sietämistä vartijat juuri auta.

Jack

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 964
  • Liked: 1944
Ministeri on nyt epäymmärtänyt. Auton käyttö ei johdu liikennejärjestelmien vajavaisuuksista, vaan siitä, että ihmisen asunto, työpaikka, harrastukset, lasten koulut, kesämökki ja kaupat sijaitsevat yli kilometrin päässä toistaan ja se on paljon se maassa, jossa yli puolet vuodesta on ulkoilukelvotonta.

Onko ministeri unohtanut, että tavallisilla ihmisillä ei ole käytettävissään valtion edustusautoa kuljettajineen eikä ilmaisia matkalippuja ja taksiseteleitä ja mitä kaikkia etuja päättäjillämme on.

Henkilöautojen vastustaminen kaupungeissa on perustunut ruuhkiin ja ilmansaasteisiin.

Kun henkilöautot sähköistyvät, niistä aiheutuvat päästöt vähenevät oleellisesti. Katupölyä ne vielä levittävät, mutta niin levittävät bussit ja taksitkin. Panostamalla katujen pesuun pölyongelmaa voidaan vähentää. Myös nastarenkaiden käytön vähentäminen auttaa asiassa.

Kaupunkien liikennepolitiikkaan on kuulunut pysäköintipaikkojen vähentäminen ja ajokatujen muuttaminen kevyen liikenteen väyliksi. Näillä kummallakin asialla on ollut ruuhkia pahentava vaikutus. Kun parkkipaikkoja on vähennetty, autoilijat ovat joutuneet ajamaan entistä pidempiä matkoja ennen kuin vapaa parkkipaikka on löytynyt. Ja kun katuja on suljettu, ihmiset ovat joutuneet ajamaan pidempiä kiertolenkkejä päästäkseen haluamaansa kohteeseen. Turha ylimääräinen ajaminen näistä kahdesta syystä on lisääntynyt.

Ruuhkaongelmaa voitaisiin helpottaa lisäämällä pysäköintipaikkoja. Se olisi helposti tehtävissä pelkästään siten, että tiivistettäisiin hieman kadun varsille pysäköityjen autojen jonoja. Kadun varressa voisi olla kylttejä, jossa neuvottaisiin pysäköimään heti suojatien jälkeen, jolloin auton taakse ei jää tyhjää tilaa. Viiden metrin päähän suojateistä voitaisiin maalata merkkiviivat, jotta autoilijat tietäisivät, mihin asti voi pysäköidä eivätkä jättäisi sakkopelon takia liikaa tilaa. Nythän moni henkilöauto on pysäköity niin, että se vie linja-auton verran tilaa. Jos valistus ei auttaisi, voitaisiin harkita jopa sitä, että "tilan rohmuaminen" määriteltäisiin pysäköintivirheeksi. Tästä pitäisi tietenkin olla tarkat säännöt.

En inhoa mitään niin paljon kuin parkkisakkoja ja niiden antajia, joten edellä esittämääni ei pidä ymmärtää toiveeksi sakottaa vielä tuostakin asiasta. Koko systeemiä pitäisi inhimillistää, niin että ensimmäisistä pienistä virheistä selviäisi huomautuksella ja vasta toistuvista virheistä joutuisi maksamaan.

Tagit: