UmmaGumma

Kirjoittaja Aihe: Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju  (Luettu 392942 kertaa)

Supernuiva

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 863
  • Liked: 5796
Tätä samaa kaupungin paskomista (katujen kaventamista, parkkipaikkojen poistamista, jne) on harjoitettu jo vuosia Lahdessa. Tämän seurauksena keskustan alue on muuttunut spurgujen, matujen, mustalaisten ja narkkareiden temmellyskentäksi, josta liikkeet yksi kerrallaan kaikkoavat. Noh, onpahan siellä sitten tilaa Jopoilla.

Jopo on ymmärtääkseni yksi varastetuimmista polkupyöristä, joten ihan mihin tahansa niitä ei kannata parkkeerata.

Yksi olennainen kysymys on se, että kuinka suuri osa väestöstä on suomalaisilla kaupunkiseuduilla enemmän tai vähemmän syrjäytynyttä? Ero katukuvassa vain muutaman vuosikymmenen takaiseen tilanteeseen on suuri. Jotkut ulkomaalaiset ovat jopa olettaneet, että suomalaisten kaupunkien ydinkeskustat ovat slummeja. Ihan oikeasti, näin olen kuullut kommentoitavan ja kirjoituksia vastaavista havainnoista tulee usein vastaan - jopa valtamediassa!

Työttömät rinnastetaan näihin "hampuuseihin", mutta lopulta kuinka suuri osa näistä katujen häiriköistä on jo kirjattu virallisissakin papereissakin pois työttömistä?

Suomalaisten ydinkeskustojen epäsosiaalisen aineksen määrä on suuri, ja se tuntuu lisääntyvän. Monikulttuurin vastustamisen kannalta tämä on huono asia, sillä häiriköt ovat suurimmalta osiltaan täysin kantasuomalaisia. Tästä johtuen monet valtamedian varassa elävät olettavat, että työvoimaa pitää tuoda ulkomailta, koska ei noista suomalaisista "työttömistä" ole ihan oikeasti mihinkään.

Murkula

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 828
  • Liked: 1166
Viitaten @MiljonääriPlayboy viestiin aikaisemmin.

Niin itselle näyttää nyt siltä, että tuo lehtijuttu vetää vähän mutkat suoriksi, vaikka itse laissa kyseistä on aika tarkalleen rajattu juurikin tolppiin. Samaan tyyliin kannattaa miettiä, että onko asia ollut monelta tapaa näin jo paljon aikaisemmin. Nimittäin esimerkiksi pysäköintisakot on tulevat omistajalle/haltialle, eivätkä kuljettajalle. Samaan tapaan, oikeasti merkitsevistä rikkomuksista poliisi on hyvinkin voinut jahdata jälkikäteen kotoa. Samaan tapaan kortteja on haettu omistajilta pois tilanteissa, joissa on ilmiselvää että auto on ollut esimerkiksi työntekijän ajossa.

Väitän siis, että tämä toiminta on askel parempaan päin. Ennen kuin olisi saanut vain isommat sakot ja menettänyt muutamalla aikaisemmalla rikkeellä parhammillaan korttisikin, lainassa olleen autosi perseilystä.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh

MiljonääriPlayboy

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 415
  • Liked: 13339
Viitaten @MiljonääriPlayboy viestiin aikaisemmin.

Niin itselle näyttää nyt siltä, että tuo lehtijuttu vetää vähän mutkat suoriksi, vaikka itse laissa kyseistä on aika tarkalleen rajattu juurikin tolppiin.


Sitten ei ongelmaa olekaan, koska tolpista jääkin juuri tuota peräänkuuluttamaani TEKNISTÄ aineistoa. Kyllä, ainahan joku voi ajaa tolppaan possunaamari päällä, mutta ne ovat jo tarkoitushakuisia rajatapauksia kaikin puolin.

Samaan tyyliin kannattaa miettiä, että onko asia ollut monelta tapaa näin jo paljon aikaisemmin. Nimittäin esimerkiksi pysäköintisakot on tulevat omistajalle/haltialle, eivätkä kuljettajalle.

Sama tässä. Teknistä näyttöä väärinpysäköinnistä yleensä aina on, koska käsittääkseni parkkiperkeleet kuvaavat aina laputtamansa autot. Jäljelle jää siis enää syyllisen nimeäminen, jota vastaan taisteluun monikaan ei näe paljoa vaivaa maksun pienuuden vuoksi (ja koska syyllinen yleensä löytyy joka tapauksessa perhepiiristä).

Samaan tapaan, oikeasti merkitsevistä rikkomuksista poliisi on hyvinkin voinut jahdata jälkikäteen kotoa. Samaan tapaan kortteja on haettu omistajilta pois tilanteissa, joissa on ilmiselvää että auto on ollut esimerkiksi työntekijän ajossa.

OIKEASTI MERKITSEVISTÄ. Huomaa ero. Vastaavasti myös rattijuoppoja on jäänyt tuomitsematta, jos on kerinnyt karkuun ja on jäänyt jälkinauttimisen mahdollisuus. Ja juuri tuo, että kortteja on haettu pois syyttömiltäkin, sehän nimenomaan alleviivaa pointtiani, että (lisä)vallan antaminen virkamiehille ja todistustaakan siirtäminen kansalaisille eivät johda mihinkään hyvään.

Väitän siis, että tämä toiminta on askel parempaan päin. Ennen kuin olisi saanut vain isommat sakot ja menettänyt muutamalla aikaisemmalla rikkeellä parhammillaan korttisikin, lainassa olleen autosi perseilystä.

Aika näyttää. Minä taas luulen, että kynnyksen madaltaminen johtaa kalasteluyrityksiin ja virhemaksujen tulvaan, nyt kun niitä (ilmeisesti) voi lähetellä kuin nigerialaiskirjeitä konsanaan. Ilman mitään todisteita. Valtion kassa kun on aina tyhjä ja virkamiesten moraali ja se naurettava virkavastuu nyt ovat yksi saatanan iso vitsi.

e:typo
« Viimeksi muokattu: 14.05.2020, 10:51:29 kirjoittanut MiljonääriPlayboy »
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

Paawo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 918
  • Liked: 3718
  • Palkittu toimittaja Faktantarkistaja
Ei sitten HS:n lehtinekrut voineet kysäistä Sinnetännemäeltä, että MONIKO noista "muista eurooppalaisista kaupungeista" on samoilla leveysasteilla kuin HellSinks? Ts. monessako kaupungissa on maa jäässä ja lämpötila pakkasella yleensä vähintään 4 kuukautta, pahimmillaan 5 kuukautta vuodesta? Ei taida Milanossa olla..? :roll:

Että onnea vaan tsadilaiset. Saatte, tai olette jo saaneet, ikioman Grüne Höllen, Vihreän Helvetin. Mutta toisin kuin nimikaimansa tykönä, niin Helsingin Vihreässä Helvetissäpä ei sitten paljoa moottorit pärise. Vaan siellä punnerretaan tippa nokassa Jopolla räntäsateessa.


Sääolojen ohella sisämaakaupunki Milanon tieliikenne on kovin kovin toisenlaista kuin kotoisen metropolialueemmeTM. ;D Ainoana yhteneväisyystekijänä on oikeastaan kehätie jolla liikkuu myös suhteessa enemmän ohikulkijaa kuin pk-seudulla. Lentokentät ovat myös suunnilleen samalla etäisyydellä kantakaupungista.

Sitten niitä eroavaisuuksia;

Milanon alueen maankäytössä ei ole tarvinnut ottaa huomioon lumea eikä sen poistoa missään määrin.
Kantakaupungin pikkukaduilla ei ole minkäälaisia pysäköintipaikkoja muutenkaan, autoja runnotaan parkkiin minne sattuu. Vaihteet jäävät vapaalle joten autot ovat myös siirreltävissä ulkopuolisten toimesta mikäli ovat tiellä. Tämän mahdollistaa myös kaupunkialueen yleinen tasaisuus, mäkiä ei juuri ole sen kummemmin kuin esim. Porissa tai Seinäjoella.
Erittäin kohtuuhintaisella ja kattavalla ("etelän kohteeksi" jopa täsmällisesti toimivalla) joukkoliikenneverkostolla saavuttaa kaikki suurkaupunkialueen kolkat nopeasti.
Satamaliikenne puuttuu Milanosta eli isoa määrää autoa ja rekkaa ei liiku siinä määrin rypäyksittäin kuin Stadin ulosmenoteillä ja kehillä.
Keskikaupunkia kiertävät kehätiemäisillä kaduilla ajetaan lujaa, isokokoiset kiertoliittymät eivät juuri koskaan puurouta liikennettä liikennevalojen malliin.
Lähes kaikki sisääntuloväylät jatkuvat suorina ja moottoritiemäisinä väylinä aivan keskustan tuntumaan saakka, toisin kuin Helsingissä jossa tänä päivänä jostain Hakamäentieltä kylillepäin liikenne muuttuu puuroiseksi ihan valoilla ohjatusti.
Keskusta-alueen päärautatieasemilta pyörii säännölliset junayhteydet naapurikaupunkeihin ja naapurimaihin. Pendelöinti on melko yleistä ja businessluokassa sujuu työntekokin.
Polkupyöriä ei silti kylillä näkynyt (ainakaan viimeksi) kuin universaalien kaupunkihipsterien ja saksalaisten turistien käytössä. Kaupunkipyöriä tietysti oli tarjolla mutta melko iloisesti olivat kerättyinä telineisiin sinne tänne. Jos muistan oikein niin Duomon ympäristössä oli polkupyöräily tuolloin kielletty ja kävelyä reippaampaa liikkumista ylipäätään rajoitettu kaikenlaisin estein, "yleisistä syistä" ehkäpä.

Muita Sinnemäen mainitsemia esimerkkikaupunkeja ei taidettu jutussa mainita. Ehkä syystäkin.  :facepalm:
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Kriittinen, mutta myös objektiivinen julkinen sana on oleellinen osa demokratiaa. Jos se rappeutuu – kaupallisista tai poliittisista syistä yhdentekevää – niin demokratiakin saa ydinvian." - Kalevi Sorsa

"Ei n____ Turkuun, ei n____ minnekään."

jahve

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 004
  • Liked: 382

Tätä samaa kaupungin paskomista (katujen kaventamista, parkkipaikkojen poistamista, jne) on harjoitettu jo vuosia Lahdessa. Tämän seurauksena keskustan alue on muuttunut spurgujen, matujen, mustalaisten ja narkkareiden temmellyskentäksi, josta liikkeet yksi kerrallaan kaikkoavat. Noh, onpahan siellä sitten tilaa Jopoilla.

Lahti sai kaupunginjohtajan Mikkelistä jossa onnistui hyvin toriparkin rakentaminen ja toriparkista Mikkelissä onkin hyvät kulkureitit useampaan kauppakeskukseeen ja toriparkin käyttöaste on korkea ja samaa konseptia yrittettiin siis Lahdessa.

Toriparkin rakentaminen Lahteen (Mikkelin mallin mukaisesti) ei onnistunut. Rempan aikana vireä torikauppa kuoli ja samaten ympäristön kivijalkaliikkeet ja asiaa edisti Lahden keskustan ulkopuolle keskittyneet  ostosparatiisit Launeelle ja Karistoon.
 Olisi luullut että Lahden toriparkista olisi tehty edes kuluväylä Sokoksen korttelliin vaan ei, miksi siis laittaisin auton Lahden toriparkkiin tai miksi edes kävisin keskustassa - Mamma Maria ei yksin riitä vetonaulaksi.

"Lahtelaisten suuresti rakastama ajatus ihan ikiomasta toriparkista alkaa muotoutua pikkuhiljaa konkretian tasolle. Tällä viikolla kaupunginjohtaja Jyrki Myllyvirta teki viranhaltijapäätöksen, jolla myönnetään toriparkkia rakennettavalle Lahden Pysäköinti Oy:lle 20 miljoonan euron laina. Laina otetaan Lahden konsernipankista, joka hakee pääomansa rahalaitoksista. Eli lyhyesti kaupunki lainaa itselleen lainarahaa, mikä oli ikäänkuin pakko, koska yksikään yksityinen taho ei tähän projektiin uskaltanut lähteä mukaan. Kyseessä on selvästi riskibisnes, mutta mitäpä kaupungilla on hävittävää, kun takaajana ovat tavalliset lahtelaiset veronmaksajat.
Kaupunginjohtaja Myllyvirta pitää toriparkkia elintärkeänä Lahden keskustan elävöittämiseksi. Esimerkkinä on käytetty Mikkelin ja Kuopion toriparkkihalleja. Lahden tori eroaa kuitenkin näiden kaupunkien toreista siinä, ettei täällä torin ympärillä ole juurikaan merkittäviä kauppoja tai kauppakeskuksia."

https://www.omalahio.fi/paakirjoitukset/toriparkki-etenee/


Sama keskustan näivettyminen on nähtävillä Hämeenlinnassa - Sokosenkortteli on kuollut kun liikkeet ja maksavat asiakkaat siirtyivät uuteen Goodmainin kauppakeskukseen.
« Viimeksi muokattu: 14.05.2020, 12:09:15 kirjoittanut jahve »

Murkula

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 828
  • Liked: 1166
OIKEASTI MERKITSEVISTÄ. Huomaa ero. Vastaavasti myös rattijuoppoja on jäänyt tuomitsematta, jos on kerinnyt karkuun ja on jäänyt jälkinauttimisen mahdollisuus. Ja juuri tuo, että kortteja on haettu pois syyttömiltäkin, sehän nimenomaan alleviivaa pointtiani, että (lisä)vallan antaminen virkamiehille ja todistustaakan siirtäminen kansalaisille eivät johda mihinkään hyvään.

--

Aika näyttää. Minä taas luulen, että kynnyksen madaltaminen johtaa kalasteluyrityksiin ja virhemaksujen tulvaan, nyt kun niitä (ilmeisesti) voi lähetellä kuin nigerialaiskirjeitä konsanaan. Ilman mitään todisteita. Valtion kassa kun on aina tyhjä ja virkamiesten moraali ja se naurettava virkavastuu nyt ovat yksi saatanan iso vitsi.
Tunnut hautautuneen niin syvälle poteroosi, että ammut jo välillä kavereitakin. Nimittäin vaikka kuinka pidätkin itseäsi kyynisenä ihmisenä ja mesoat tästä uudesta lainsäädännöstä ja vaikka olet sinällään ihan oikeassa asiasi suhteen, niin sulla ei ole edes asteikkoa kyynisyydestä. Nimittäin odotat edelleen, että Suomalainen poliisi edes noudattaisi lainsäädäntöä tai olisi mitenkään missään vastuussa vaikkei noudattaisi.

Se mikä sen sijaan pysyy lainsäädännön puitteissa, on millaisia rangaistuksia ne kykenevät sinulle asettamaan. Ehkä sinunkin pitäisi joskus kokea se, millaista täysin laiton ja tarkoitushakuinen jahtaaminen lähipiiriläiselle on, ennen kuin ymmärtäisit miksi näen tämän yksiselitteisesti parempana. Sanotaan nyt vaikka näin, että maksut ovat vain maksuja, jotka voidaan perusteettimina voittaa oikeudessa, mutta perusteeton 6kk kortittomuus 6kk käsittelyajalla on jotain sellaista, mikä tuhoaa parhaimmillaan koko elämän ja jota ei voida peruuttaa.

Jos tämä sitten johtaa noihin toisenlaisiin väärinkäytöksiin, joihin se varmaan väistämättä johtaa, niin sitten se johtaa. Enkä voi tuota nykyliikennettä katseltuani olla enää varma, että se olisi edes huono juttu, jos rankaiseminen siirtyy enemmän päivällä kännykkää selaavien tai muuten täysin ajokyvyttömien nopeaan sakottamiseen siitä, kuin että rangaistaan himona sitä yhtä joka yöllä mokaamaan yhden tolpan tai joka muutenkin on ollut silmätikkuna.
« Viimeksi muokattu: 14.05.2020, 13:47:23 kirjoittanut Murkula »
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 33 954
  • Liked: 42618
  • Mengelen Viisikko joukkotuhoamassa suomalaisia
Lainaus käyttäjältä: Apulaisjästipää Sinnemäki
”Helsinginniemeä kiertävä rantareitti on sellainen, missä olen itsekin paljon liikkunut. Siitä on tullut palautetta, että tilaa voisi olla enemmän”, Sinnemäki sanoo tarkoittaen erityisesti osuutta Kaivopuiston rannasta Olympiaterminaalille ja Kauppatorille.

Viimeksi kun katsoin, Kaivopuiston rannasta Olympiaterminaalille oli sekä erillinen kävelyväylä (laitimmaisena rannassa) että pyöräilyväylä (kävelyväylän ja Ehrenströmintien välissä). Jos tuonne tehdään yhtään enempää tilaa pyöräilijöille, koko Ehrenströmintie pitää sulkea autoliikenteeltä. Tuskin tulee onnistumaan, sen verran isokenkäistä jengiä tuolla asuu.
“Tavoitteemme on pakolaisten suojelu. Kansalliset rajat ovat sille este.”
— Soros
 
“Tarkoitus pyhittää [Suomen hallituksen] keinot, kun on kyse jihadistien ihmisoikeuksista.”
— Eisernes Kreuz

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 33 954
  • Liked: 42618
  • Mengelen Viisikko joukkotuhoamassa suomalaisia
Kuuluukos tämä tänne? (vain tilaajille)

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000006505331.html?share=b9aacdc5909546f96d690682c1b6af6a

Lainaus
Kun Harri Nieminen avasi uunin, kylpyhuoneesta katkesivat sähköt: Siinä ei ollut mitään järkeä, mutta se paljasti täysin hutiloidun viimeistelyn tuliterässä talossa Jätkäsaaressa

Jätkäsaarelainen kerrostalo on täynnä sähkövikoja, kummallisia asennuksia, kolhiintuneita karmeja, naarmuisia lattioita ja epätasaisesti maalattuja kattoja. Asukkaat ovat joutuneet taistelemaan saadakseen ostamansa kodit kuntoon.

13.5
...
Kuvateksti: ”Ongelmat rakennuttajan ja pääurakoitsijan kanssa alkoivat heti kaupanteon jälkeen. Yhteydenottoihin ei enää vastattu, eikä melkein mihinkään muutostoiveisiin suostuttu. Edes seinien maalaus muuksi kuin valkoiseksi ei onnistunut”, Harri Nieminen kertoo.
...
”Joku naapuri laittoi juuri tiedon, että heiltä menee sähköt koko asunnosta, jos lieden laittaa päälle”, Nieminen kertoo.

”Toisella naapurilla taas oli sellainen ongelma, että kun kenen tahansa summeria siinä portaassa soitettiin, heidän asunnossaan soi summeri joka kerta. Kytkennät olivat menneet hutiin.”

Monet asuntojen ongelmakohdista havaittiin jo vastaanottotarkastuksessa. Viat ja puutteet luvattiin korjata parin viikon aikana ennen joulun alla tapahtunutta muuttoa.

Juuri mitään listojen asioista ei kuitenkaan oltu hoidettu muuttoon mennessä. Niinpä Nieminen ryhtyi toimiin.
...
”Rakennuttaja, urakoitsija ja aliurakoitsijat eivät ole osoittaneet minkäänlaista aloitteellisuutta tai palveluasennetta. Osapuolet ovat vain syytelleet toisiaan hyvin avoimesti.”
...
Lunta ei ensimmäisenä talvena juuri satanut, mutta sen vähän sulamisvedet päätyivät sadevesijärjestelmän sijaan joidenkin asuntojen parvekkeille. Talon jakokeskuksissa on ensimmäisten kuukausien aikana ehtinyt sattua myös kaksi vesivahinkoa.
...
“Tavoitteemme on pakolaisten suojelu. Kansalliset rajat ovat sille este.”
— Soros
 
“Tarkoitus pyhittää [Suomen hallituksen] keinot, kun on kyse jihadistien ihmisoikeuksista.”
— Eisernes Kreuz

Uuno Nuivanen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 21 833
  • Liked: 35782
  • Finlands sak är vår
^ Tuosta muistuu mieleen vanha Paul Newmanin tähdittämä leffa Liekehtivä torni. Siinäkin oli uuden tornitalon sähköasennuksissa hieman säästelty...  ???

l'uomo normale

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 10 954
  • Liked: 7354
  • Je suis. Sivistysporvari. Ihmisenä ja kuluttajana.
Lainaus
Helsingistä pääsee pikaratikalla Jakomäen kautta Vantaalle suunnitellulle pikaraitiotielle, jos Helsingin kaupungin laatima suunnitelma Viikin-Malmin pikaraitiotiestä toteutuu.

Viikin-Malmin pikaraitiotie on joukkoliikenteen uusi runkoyhteys keskustasta Kumpulan kautta Viikkiin, Latokartanoon ja Malmin lentokenttäalueelle sekä edelleen Malmille tai Jakomäkeen. Uusi pikaraitiotie kytkeytyy Helsingin nykyiseen kaupunkiraitiotiehen ja linkittyy myös rakenteilla olevaan raidejokeriin, sekä rakennettavaksi suunniteltuihin Vantaan ratikkaan, tiederatikkaan ja raidejokeri 2:een.

Viikin-Malmin pikaraitiotielinja olisi tärkeä yhteys myös Malmin lentokenttäalueelle. Viikin-Malmin pikaraitiotien yleissuunnitelmassa tarkastellaan kahta linjausvaihtoehtoa osuuden pohjoispäässä, joista toinen kulkee Malmin lentokenttäalueelta Malmin asemalle ja toinen Jakomäkeen. Linjausvaihtoehdot eivät ole toisiaan poissulkevia, mutta tiedotteen mukaan ne toteutunevat eri aikaan riippuen maankäytön kehittymisestä pikaraitiotiereitin varrella.[...]

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1807005?fbclid=IwAR0FaKKJayelTdUfZgj8mHUQG2uxFbfVsGQHvZ4KeVt5srPo9kkC-2zOHXY

Lainaus
Tällä kertaa autokaistojen poistaminen kytkeytyy vahvasti myös koronavirukseen ja sen vaatimiin sosiaalisiin välimatkoihin.

Kaupunki ei ole vielä päättänyt mistä kaikkialta tilaa otetaan autoilta ulkoilukäyttöön, mutta kohteita voisivat olla asiasta kirjoittaneen Helsingin Sanomien mukaan ainakin Kaivopuiston ja Töölön kaupunginosien ranta-alueita kiertävät kadut.

– Tarkoitus on, että ihmisillä olisi mahdollisuus ulkoilla turvallisesti ja riittävin välimatkoin, ja käyttää kaupunkitilaa ilman huolta siitä, että on liian täyttä, kertoo vihreitä edustava Helsingin Kaupunkiympäristön toimialaa johtava apulaispormestari Anni Sinnemäki HS:ssa.[...]

https://www.is.fi/autot/art-2000006511273.html

Ratikalla koronaturvallisesti ulkoilemaan.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.

no future

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 459
  • Liked: 1505
Miten tuo Malmin pikaraitiotiesuunnitelma joskus 2030-luvulla liittyy Kaivarin ulkoilureitteihin?

Waldseemüller

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 561
  • Liked: 6566
  • Je suis Reginald Denny.
Lainaus
– Valtavat ulkoilmakahvilat ja leveämmät väylät kävelijöille tulevat tarpeeseen täälläkin, kun ihmiset tarvitsevat aiempaa enemmän tilaa ajanviettoon ja oleiluun, apulaispormestari Sinnemäki summaa HS:n jutussa.

Korona on oiva veruke koko Helsingin muokaamiselle vihreiden ydinäänestäjien näköiseksi: tuottamaton vetelehtijöiden ikuisen opintovapaan areena. Kun korona on unohdettu, ei ole mitään tarvetta luopua saavutetuista eduista ja neliömetreistä.

Joskus 2060-luvulla muualta Suomesta tehdään turistimatkoja tsyge-heimon reservaattiin jossa paska ja hamppu haisee, kukaan ei tee työtä ja sukupuolta tutkitaan kuin talmudia, eli itsetarkoituksellisesti ja ilman loppua. Aavistuksen Itämeren valkoisen tyttären tulevaisuudesta saa katsomalla 70-luvun Bronxia.
Jos olisimme väärässä, meitä ei yritettäisi vaientaa.

Uuno Nuivanen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 21 833
  • Liked: 35782
  • Finlands sak är vår
Lainaus
– Valtavat ulkoilmakahvilat ja leveämmät väylät kävelijöille tulevat tarpeeseen täälläkin, kun ihmiset tarvitsevat aiempaa enemmän tilaa ajanviettoon ja oleiluun, apulaispormestari Sinnemäki summaa HS:n jutussa.

Eli tulevaisuuden Helsingissä käydään entistäkin vähemmän työssä, ja "ihmiset" tarvitsevat yhä enemmän notkuntatiloja. Tämä selvä, onnea Helsinki.  :roll:

Supernuiva

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 863
  • Liked: 5796
Joskus 2060-luvulla muualta Suomesta tehdään turistimatkoja tsyge-heimon reservaattiin jossa paska ja hamppu haisee, kukaan ei tee työtä ja sukupuolta tutkitaan kuin talmudia, eli itsetarkoituksellisesti ja ilman loppua. Aavistuksen Itämeren valkoisen tyttären tulevaisuudesta saa katsomalla 70-luvun Bronxia.

Ei ole niin, että muut kaupunkiseudut voisivat välttyä samalta kohtalolta. Mitä tapahtuu pääkaupungissa, tapahtuu myöhemmin myös provinssissa. Helsingin yliopistohan kun ei edes ole punaisin, muualla on vielä punavihreämpää menoa.

l'uomo normale

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 10 954
  • Liked: 7354
  • Je suis. Sivistysporvari. Ihmisenä ja kuluttajana.
Miten tuo Malmin pikaraitiotiesuunnitelma joskus 2030-luvulla liittyy Kaivarin ulkoilureitteihin?

Ratikkareitin varrelta katkotaan kukkia ja puita. Ratikkareitin varrelle rakennetaan taloja, joiden tieltä hävitetään pensaita, puita, kukkia, ruohoja ja sammalta. Yhä suuremmalle joukolle ihmisiä tulee vähemmän ulkoilutilaa mahdollisessa seuraavassa epidemiatilanteessa, joissa ihmisten liikkumista maan sisällä ja maasta pois tai oleilua julkisissa sisätiloissa rajoitetaan.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.

Waldseemüller

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 561
  • Liked: 6566
  • Je suis Reginald Denny.
Toki tauti leviää muuallekin. Helsinki on onneksi sellainen avannepussi minne loppujen lopuksi kaikki kuona valuu. Kirjaimellisesti. Kallioinen, vesistöjen halkoma niemeke joka haluamalla halutaan asumiskelvottomaksi, ainakin maksukykyisille. Parhaiten onnistuu estämällä vapaa liikkuminen, ja sitä autoilun kieltäminen on. Helsingin kaupunkisuunnittelu on autoilun kieltämistä. Ei sillä että kannattaisin autoilua Helsingissä, itse en sitä ikinä tee joten ei ole minulta pois. Mutta näen autottomuuden ensisijaisesti tilana jossa ei ole sitä vaihtoehtoa että lähtisi autolla jonnekin. Ihminen ilman vaihtoehtoja ei ole vapaa. Tietysti voi väittää että asumalla Helsingissä hyväksyt ehdot, ja toki se soijalatteporukalle sopii. Ne jotka kaipaavat vaihtoehtoja, eivät tulevaisuudessa enää asu Helsingissä.

Levennetyille bulevardeille ja havainnekuvien lehteville viihtymääriöille näen tulevaisuuden joka on täynnä räntäsadetta, suolaista loskaa, tuulessa kieppuvaa jätettä, koiranpaskaa, ruostuneita polkupyöränromuja ja kasviskahviloiden konkursseja. Suomessa ei oleskella kadulla, sattuneisita syistä.

Vähän Tampereen puolesta jänskättää. Sekin on hankala maantieteellisesti, järvet jotka ennen yhdistivät, kuristavat nyt maaliikennettä. Ratikka sinne on erittäin tervetullut. Autoliikenteen poistaminen pääkadulta on ainakin tuonut ruuhkia uusiin paikkoihin, kertovat. Parkkiluolia on paljon, eikä ikinä ole ollut vaikeaa päästä parkkiin kantakaupungin alueelle. Joka siis on naurettavan pieni. Tuntemani keskusta alkaa Pyynikintorilta ja loppuu Rautatieasemalle, ja kaikki sillä välillä on kävelyetäisyydellä. Ainoa (ja tehokas) tapa pilata liikkuminen Tampereella olisi kieltää kadunvarsipysäköinti. Toistaiseksi sitä ei ole tehty edes Hämeenpuistossa, missä sille olisi oikein hyvät perusteet (kapeat kaistat ala- ja yläpäässä muutaman kymmenen parkkipaikan vuoksi).

Yliopistot eivät tuhoa kaupunkeja, vaan valitut päättäjät. Helsinkiläisten on turha syyttää fillarikommunisteja elämänsä vaikeuttamisesta, jos äänestävät saman epäpyhän allianssin toista napaa kokoomusta.
Jos olisimme väärässä, meitä ei yritettäisi vaientaa.

no future

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 459
  • Liked: 1505
Helsingissähän saa ajaa autolla käytännössä minne vaan, ja niitä pysäköintipaikkojakin on. Mulla seisoo tossa iso pakettiauto 50 metrin päässä kotitalosta, ja maksaa huimat 28€ kuukaudessa.   Kantakaupungissa. Kunhan ei pahimman aamuruuhkan aikaan tuuttaa liikkeelle, niin sujuvasti pääsee paikasta toiseen. Parkkipaikkojakin löytää mistä vaan, kun on ajoissa liikkeellä, ja katujen täyttyessä parkkihalleissa on aina tilaa.

l'uomo normale

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 10 954
  • Liked: 7354
  • Je suis. Sivistysporvari. Ihmisenä ja kuluttajana.
Lainaus
SITÄ pienennettiin, sitä muokattiin ja sitä siirrettiinkin pari kertaa. Siitä huolimatta viiden vuoden ponnistelujen jälkeen Vantaan Kivistön kauppakeskushanke ajoi lopulta karille.

Skanska ja NCC eivät rakenna Kivistöön mitään versiota kauppakeskuksesta.

Rakennusliikkeiden Vantaan kaupungin kanssa solmima esisopimus raukeaa ylihuomenna sunnuntaina.

KAUPPAKESKUSHANKE kaatui lopulta siihen, etteivät Skanska ja NCC saaneet sille sijoittajaa.

Skanskan hankekehityksestä vastaava johtaja Antti Tuomainen kertoo, että rakennusliikkeillä oli itse asiassa aiesopimus sijoittajan kanssa jo viime syksynä, mutta koronakriisi sai sijoittajan vetäytymään.[...]

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006515851.html

Kätevä tuo koronavirus, joka lopullisesti hävittää jo muutenkin kituvat projektit.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.

Titus

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 085
  • Liked: 9334
Kätevä tuo koronavirus, joka lopullisesti hävittää jo muutenkin kituvat projektit.

Jaa-a, eiköhän noiden firmojen valopäät otaa velkaa ihan hallituksena kun nyt sitä saa ja pääsee rakentamaan halvalla.

Mikä voisi mennä vikaan  ???
Korona on jossain toisella planeetalla. Ei sellaista voi sattua koivun ja tähden alla.

no future

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 459
  • Liked: 1505
Kätevä tuo koronavirus, joka lopullisesti hävittää jo muutenkin kituvat projektit.

Jaa-a, eiköhän noiden firmojen valopäät otaa velkaa ihan hallituksena kun nyt sitä saa ja pääsee rakentamaan halvalla.

Mikä voisi mennä vikaan  ???
Eiköhän rakentaminen yleisesti hidastu jollain viiveellä koronan johdosta. Toistaiseksi painetaan täysillä, mutta uudet isot hankkeet taitaa etenkin liikerakentamisen puolella olla aika jäissä.

Mitä tohon Kivistön ostariin tulee, niin sinne sopisi sellainen ihan vanhan mallin pienempi lähiöostari, hittoako sitä SelloJumboRediä joka paikkaan kopioimaan. Ainakin Laajasaloon tehtiin tuollainen pienempi uusi ostari, oikeasti viihtyisä ja ihmisen kokoinen paikka päivittäistarpeiden hoitamiseen.

En edes muista koska olisin käynyt jossain näistä isoista ostoshelveteistä, ainakaan muuten kuin vain kävellyt läpi julkisilla liikkuessani.

Supernuiva

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 863
  • Liked: 5796
^Ostoskeskuksia rakennetaan, jos niihin tulee vuokralaisia. Jos rakennuttaja ja rahoittajat olettavat ettei hanke tule kannattamaan, sitä ei toteuteta. Väitän ja oletan, että sitovien niin sanottujen ankkurivuokralaisten riittävä puuttuminen kaatoi tämän Kivistön hankkeen. Jos heitä ei ole, niin hanketta ei lähdetä toteuttamaan.

Alalla on laskelmien hyväksymisen kannalta hyvin tarkat taustavaatimukset asukaspohjista, ostovoimasta ja kaikesta muusta. Silti tälläkin hetkellä Suomessa on monia uusia tai uudehkoja liikerakennuksia täysin tyhjillään: jotkut ovat sinnitelleet vuoden, joitain ei ole avattu koskaan.

Jotkut toivottomiksi ennustetut yllättäen kauppakeskukset elävät hyvin, ja niitä jopa laajennetaan. Toiset "varmat automaattimenestyjät" eivät täyty kunnolla edes avajaistarjouksien aikana.

Esimerkiksi Tuurissa Vesa Keskisen veljen entinen myymälä on tyhjillään, vaikka se rakennettiin tyhjästä aiemmin peltona olleelle maalle vain muutama vuosi sitten.

Oletteko analysoineet koskaan kuinka paljon norjalaiset ovat liikerakentaneet Suomessa viimeisten vuosikymmenien aikana? Kovinkaan montaa liikekeskusta ei olisi rakennettu tai avattu ilman Giganttia, Poweria tai XXL:ää. Ruotsalaisten strategiana on ollut tulla enemmänkin olemassa oleviin keskuksiin vuokralaisiksi, mutta norjalaiset ovat tulleet tyypillisimmin uusiin vastarakennettuihin kauppakeskuksiin. Biltema on toki rakentanut monta omaa rakennusta kuten Ikeakin, mutta muita ruotsalaisten ketjujen varassa rakennettuja ostoskeskuksia ei tule nopeasti mietittynä mieleen. Biltema ja Ikeakin ovat tyypillisesti itse omassa rakennuksessaan ilman muita toimijoita.

l'uomo normale

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 10 954
  • Liked: 7354
  • Je suis. Sivistysporvari. Ihmisenä ja kuluttajana.
Syystä ja toisesta ja kolmannestakin olen kulkenut aika paljon lähialueilla kävellen viimeisen vuoden aikana. Olen huomannut että kohtuullisen viime aikoina on paljon raivattu tienvieruspusikoita ja metsiköitä, jotka ovat sitä ennen saaneet olla rauhassa vuosikymmeniä. Projektiin on riittänyt rahaa ja kiinnostusta, mitä ilmeisesti ei ennen ole ollut. Mikä on motiivi, halu ehkäistä omaisuusrikoksia vai raiskauksia, vai halutaanko vain työllistää ihmisiä?
And madness and despair are a force.
Socially distancing.

Supernuiva

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 863
  • Liked: 5796
Syystä ja toisesta ja kolmannestakin olen kulkenut aika paljon lähialueilla kävellen viimeisen vuoden aikana. Olen huomannut että kohtuullisen viime aikoina on paljon raivattu tienvieruspusikoita ja metsiköitä, jotka ovat sitä ennen saaneet olla rauhassa vuosikymmeniä. Projektiin on riittänyt rahaa ja kiinnostusta, mitä ilmeisesti ei ennen ole ollut. Mikä on motiivi, halu ehkäistä omaisuusrikoksia vai raiskauksia, vai halutaanko vain työllistää ihmisiä?

Niistä risuista saadaan ökölöögistä biopolttoainetta, josta on ymmärtääkseni suuri pula. Toki myös työllistäminen on tärkeää tämän korkean työttömyyden aikana.

Biopolton raaka-aineeksi näitä minusta tarvitaan, ellen olen väärässä. (Oikeasti energiaa vaan taitaa kulua enemmän risujen kaatoon ja kuljetukseen kuin mitä niistä lopulta saadaan voimalassa ulos.)

John Johnson

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 524
  • Liked: 448
  • Klaatu Verata Nikto!
Jos ne risukot esimerkiksi peittää näkyvyyttä risteyksissä tai jos alkavat kasvamaan tien reunojen yli, niitä käydään perkaamassa. Ainakin meillä päin kaupunki reagoi näihin asukkailta tulleen palautteen perusteella, joten on paikkoja joissa on pitkäänkin saattanut pajukko kasvaa. Turvallisuussyitä.
You cannot say Happiness without saying Penis.

I went to the bank the other day and asked the lady behind the counter to check my balance, so she pushed me!

l'uomo normale

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 10 954
  • Liked: 7354
  • Je suis. Sivistysporvari. Ihmisenä ja kuluttajana.
Lainaus
1. Käyttöön tulee uusi katutyyppi: pyöräkatu

Pyöräkatu ei ole sama sama asia kuin pyörätie. Pyöräkadulla on sallittua liikkua myös muilla ajoneuvoilla, mutta ajonopeus määräytyy pyöräilijöiden mukaan. Muiden ajoneuvojen on annettava pyöräilijöille esteetön kulku.

Nopeusrajoitus on enintään 30 km/h. Pyöräkadun tunnistaa liikennemerkistä.

2. Pyörätiet ovat lähtökohtaisesti yksisuuntaisia

Pyörätie on jatkossa lähtökohtaisesti yksisuuntainen. Jos pyörätie on kaksisuuntainen, se merkitään lisäkilvellä.Emma Kantanen/ Traficom
Maanantaista lähtien pyörätiet ovat lähtökohtaisesti yksisuuntaisia. Jos kaksisuuntainen ajaminen on sallittua, on se merkitty lisäkilvellä.

Yksisuuntaisen pyörätien tunnistaa siitä, ettei sitä ole merkitty pyörätieksi, jos ajat sille väärästä suunnasta.

Muutos vaatii tarkkaavaisuutta, sillä lisäkilpien asentamisen siirtymäaika kestää 1.6.2027 saakka.

3. Yksisuuntaisella kadulla kahteen suuntaan pyöräily mahdollista

Yksisuuntaisilla kaduilla on jatkossa mahdollista pyöräillä molempiin suuntiin, jos siitä on kerrottu lisäkilvellä.

Pyöräilijän tulee varmistaa, että katuosuudella on lisäkilpi, sillä yksisuuntaisella kadulla ei automaattisesti saa ajaa kumpaankin suuntaan.

4. Polkupyörässä pitää olla punainen takavalo

Kulkua eteenpäin valaisevan valkoisen tai vaaleankeltaisen valon lisäksi hämärässä pyöräily edellyttää myös punaista takavaloa. Valon voi joko kiinnittää polkupyörään tai sen voi kiinnittää myös esimerkiksi pyöräilijän kypärään.

5. Pyörätien ja ajoradan risteysmerkinnät muuttuvat

Kun pyörätie risteää ajoradan kanssa, puhutaan pyörätien jatkeesta. Tällainen jatke merkitään kahdella valkoisella katkoviivalla tai mustana raitana suojatiemaalauksessa.

Väistämissäännöt pysyvät ennallaan, mutta väistämisvelvollisuusmerkit muuttuvat. Autoilijoiden väistämisvelvollisuus merkitään jatkossa aina kärkikolmiolla, stop-merkillä tai liikennemerkillä. Merkinnät tulee toteuttaa kesään 2023 mennessä.

Myös tässä siirtymäaika vaatii erityistä tarkkaavaisuutta. Jos liikennemerkki puuttuu, pyöräilijä on väistämisvelvollinen pyörätien jatkeella.

Kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää pyöräilijää pyörätien jatkeella liikennemerkeistä riippumatta kuten tähänkin asti.

6. Pyörätien käyttövelvoite kevenee

Maanantaista lähtien pyöräilijä voi pyörätien lisäksi ajaa myös tien oikean laidan pientareella tai ajoradalla.

Tämä on perusteltua, jos ajosuunnassa vasemmalla puolella sijaitsevalle pyörätielle siirtyminen vaatisi esimerkiksi turhia tai vaarallisia ajoradan ylityksiä tai jos pyörätie ei ole turvallinen esimerkiksi työmaiden vuoksi.

https://yle.fi/uutiset/3-11375153

Yleishyödyllistä tietoa, joten lainasin kokonaan. Sekavalta tuntuu. Taitaa olla varmempi siirtyä nurmikon puolelle kävelemään, mikäli mahdollista.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.

Fiftari

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 876
  • Liked: 5769
  • "Hallitus koostuu ihmisistä joita ei hallita"
^Hiukka tuntuu että ollaan korjattu asioita jotka eivät olleet edes rikki  :facepalm:
I am not an employee of HP but I am an engineer @ HP Partner and I am share my knowledge from my own time.

John Johnson

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 524
  • Liked: 448
  • Klaatu Verata Nikto!
Ihan fiksu muutos tuo että pyörätien jatke on merkattu vain jos autoilijalla on väistämisvelvollisuus. Joitain suojatien merkintöjä oltiin jo meillä päin korjattu. Kiireinen kesä tulee olemaan maalareilla, vaikkakin siirtymäaikaa on melko reilusti.

Aika vähän tuossa on mitään varsinaisia muutoksia, mitä nyt teksti on muotoiltu enemmän tyyliin, että pitää pikemminkin ennakoida kuin reagoida.
You cannot say Happiness without saying Penis.

I went to the bank the other day and asked the lady behind the counter to check my balance, so she pushed me!

Tagit: