Kirjoittaja Aihe: Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju  (Luettu 562182 kertaa)

jka

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 087
  • Liked: 9467
  • Kuka vei meidän munat?
No ei todellakaan joudu pk-seudun kunnat luovuttamaan osaa verotuloistaan muille kunnille. Ei jodu luovuttamaan latin latia. Päinvastoin pk-seudunkin kunnat saa yli 400 miljoonaa tukea itsekin. Usko jo ja perehdy aiheeseen paremmin.

Kunnat ei ole verovelvollisia valtiolle. Kunnat ei ole verovelvollisia yhtään kenellekään. Mitään sellaista momenttia ei ole valtion budjetissa jossa kunnat maksaa "yhteiseen kassaan" valtion osuutta joka sitten jaetaan tästä yhteisestä kassasta. Asia on hyvin yksinkertainen mutta pk-seudun kuntien kusetus on näköjään mennyt läpi kuin häkä. Lähinnä siis pk-seudun asukkaille. Ihme vollotusta koko porukalla. (Ja muuten itsekin asun pk-seudulla)
Taidat olla demari kun väität väittämistään ettei pk-seutun rahoista mene osa muille kunnille?.Mistä sä ton 400m helsingille revit?.Ne on eri rahoja jos valtio osallistuu esim metron rakentamisen kustannuksiin.

Aloita perusteet vaikka tästä jonka jo laitoin edellä.

Lainaus
Kuntien tulopohjan eroja tasataan siis valtionosuusjärjestelmään sisältyvällä verotuloihin perustuvalla valtionosuuden tasauksella. Nimensä mukaisesti tulopohjan tasaus tasaa kunnan valtionosuuden määrää sen perusteella, miten kunnan laskennallisten verotulojen määrä poikkeaa maan keskimääräisestä laskennallisesta verotulosta. Valtionosuutta siis vähennetään tai lisätään sen perusteella, miten kunnan laskennalliset verotulot poikkeavat koko maan vastaavasta. Verotuloja ei siirretä mistään kunnasta toiseen tai muualle maahan. Kunnat saavat täysimääräisesti itselleen sille tilitetyt verotulot. Esimerkiksi pääkaupunkiseudun neljä kuntaa saavat omien verotulojen lisäksi peruspalvelujen valtionosuuksia yhteensä n. 403 milj. euroa vuonna 2019.

https://valtioneuvosto.fi/-/10623/verotuloihin-perustuva-valtionosuuden-tasaus-mita-tasataan-ja-miten-

Sitten voit kaivaa seuravaksi suoraan valtion budjetista sen momentin jossa kunnat maksaa yhtään mitään "yhteiseen kassaan". Vinkkinä voin sanoa että sellaista ei löydy. Sensijaan löytyy Valtiovarainministerön hallinnoima meno "Valtionosuus kunnille peruspalvelujen järjestämiseen", joka siis maksetaan niillä verotuloilla joita valtio kerää kaikilta tasapuolisesti. Ei latin latia nimenomaan pk-seudun kunnilta.

https://budjetti.vm.fi/indox/tae/frame_year.jsp?year=2021&lang=fi

JoKaGO

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 14 917
  • Liked: 7430
  • Huumoria(?) Lappeenrannan metsistä
Pk-seudun kunnat ottaa velkaa että tampereelle saadaan joku v*tun raitiovaunu jolla ne ei tee mitään

Tamperelaisena samaa mieltä ratikasta. Oltaisiin pärjätty hyvin ilmankin ja ilman olisimme jääneetkin, jollei muu Suomi olisi "halunnut" maksaa siitä osaa, mutta...

Ne on eri rahoja jos valtio osallistuu esim metron rakentamisen kustannuksiin.

Miten niin "eri rahoja"? Tekeekö se Valtion tissistä jotenkin oikeamman, kun se syöttää PK-seudun hankkeita?
Virus on taas laukalla ja vieläpä keskellä kesää! Ja eikun pahenee mitä pidemmälle syksy etenee... Talvi 21-22 ja virus huutaa jippiitä rokotuskattavuudesta huolimatta. Mutta onneksi helmikuussa 2022 koko painajainen on ohi, näin Sanna I Suuri on päättänyt. Kaikki pääsee hiihtolomille ja bilettämään, kiitos Sannamme!

Sivulause

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 250
  • Liked: 237
  • Saatan olla väärässäkin.
Pienten pitäjien infrahankkeissa on monenlaista ongelmaa, komukoiden kytkyjen ansiosta jokaisessa niemessä ja notkossa sojottaa ABC-kyltti sellaisissa liittymissä mistä et voi ajaa ohi.

Toinen luku on EU-rahoitetut hankkeet, se on ihan oma korruptioteollisuuden haaransa. Kuntien virkakyöstit pyörittänevät kymmeniä ellei satoja projekteja joiden pääasiallinen tehtävä on saada tekijöidensä aika kulumaan.

Ei maakunnissa asiat mallillaan ole. Sen kuitenkin totean, että mikäli me junantuomat paskanpotkijat poistuttaisiin pk-seudulla sijaitsevalta toimistolta niin eipä sinne juuri ketään jäisi. No, vietiinpä työpaikat, kun naisia ei saatu.

Menee pois aiheesta, tämä yhteiskunnan rahankäyttö/rahanjako ei ole stadi vs. muu Suomi-juttu vaan kyyniset törsääjät vs. hyväuskoiset kerryttäjät-tyyppinen asetelma.

Stadissa vituttaa tuo arjen hankaloittaminen autoilun osalta. Kruunusillatkin saa maksaa mitä tahansa että muutama hamppumyssy pääsee sotkemaan fillarilla luomukauppaan, mutta näiden avattujen autoiltavien katujen valmiiksi tekemisissä ei tunnu kiire painavan.

Sitä mukaa kun tänne lappaa enemmän jengiä niin sitä surkeammaksi täällä tehdään oltavat työnteolle, tai työntekijän elämälle, ei lupaa hyvää.


Melbac

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 376
  • Liked: 1971
Pk-seudun kunnat ottaa velkaa että tampereelle saadaan joku v*tun raitiovaunu jolla ne ei tee mitään

Tamperelaisena samaa mieltä ratikasta. Oltaisiin pärjätty hyvin ilmankin ja ilman olisimme jääneetkin, jollei muu Suomi olisi "halunnut" maksaa siitä osaa, mutta...

Ne on eri rahoja jos valtio osallistuu esim metron rakentamisen kustannuksiin.
Miten niin "eri rahoja"? Tekeekö se Valtion tissistä jotenkin oikeamman, kun se syöttää PK-seudun hankkeita?
Valtio taitaa investoida myös jotain tampereen raitiovaunua samalla tavalla kun maksoi osan metrosta?.Noi rahat on tarkoitettu koko suomen infran yms rakentamiseen eikä kuntien juokseviin kuluihin.Itseäni pelottaa ihan v*tusti nämä nykyiset päättäjät jotka johtaa koko suomea kuin jotain pikku muuttotappioista kuntaa joka pistää rahat haisemaan koska sitä saa koko ajan lisää valtiolta joka vielä maksaa ne noiden ottamat velat pois.Kohta ollaan noiden takia kunnon kusessa tyyliin 1990 lama.
« Viimeksi muokattu: 20.11.2021, 07:35:29 kirjoittanut Melbac »

Ajatolloh

  • Vieras
Pienten pitäjien infrahankkeissa on monenlaista ongelmaa, komukoiden kytkyjen ansiosta jokaisessa niemessä ja notkossa sojottaa ABC-kyltti sellaisissa liittymissä mistä et voi ajaa ohi.

Totta sinänsä, paikallismafian myötävaikutuksella on pelattu sille omalle rakkaalle ossuuskaapalle parhaat pelipaikat.

Mutta se ABC-kyltti ja itse rakennus on kyllä pääosin rakennettu yksityisellä sosialistisella rahalla sentään eli ole veronmaksajien pörssästä kaivettu.

Osuustoiminnassa kertyvät raha on aika isännätöntä rahaa noin omistajamielessä eli sen perään ei juuri (a)asiakasomistaja huutele.

Rauno Murju

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 720
  • Liked: 1382
^ Eikös s-ketjun rahat ole tuottajahintojen halpuutuksen takia pitkälti maataloustuesta kotoisin ja kepuli ministeri laittoi aikoinaan tutkimustuloksenkin kassakaappiin piiloon kun piti selvittää mistä ruu'an hinta koostuu.

Fiftari

  • Asiantuntija
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 8 680
  • Liked: 9005
  • "Hallitus koostuu ihmisistä joita ei hallita"
Lainaus
Raitiotien suunnittelu Pirkkalasta Linnainmaalle alkaa – linja käyttöön viimeistään vuonna 2028

Tampereen linja-autoaseman ja Pirkkalan kuntakeskuksen välille on suunniteilla noin 9,3 kilometriä kaksoisraidetta, josta 4,6 kilometriä sijoittuu Pirkkalan puolelle. Jatko-osuus TAYSilta Linnainmaalle olisi noin 4,5 kilometriä.

Tampereen kaupunki, Pirkkalan kunta sekä Tampereen Raitiotie oy suunnittelevat raitiotielinjalle 1 jatkoa linja-autoasemalta Pirkkalaan ja keskussairaalta aina Linnainmaalle asti.

XXX

Raitiotien hankesuunnitelmaa laaditaan nyt Pirkkalan kuntakeskuksesta Tampereen Linnainmaalle. Suunnitelmassa Pirkkalan Suupan päätepysäkiltä kulkee raitiotierata Naistenmatkantien keskellä, Partolan uudistuvan alueen läpi kohti Härmälää. Härmälästä rata jatkaa Nuolialantietä Rantaperkiöön ja Hatanpään valtatien keskellä kohti nykyisen raitiotielinjan 1 Sorin aukion pysäkkiä.

Linjan 1 itäpäässä suunniteltava rata jatkuu Tampereen yliopistolliselta keskussairaalalta Tenniskatua Ruotulaan, ylittää Teiskontien Alasjärven kohdalla ja jatkaa Heikkilänkadun keskellä Linnainmaan päätepysäkille Koilliskeskukseen.


XXX

Tampereen linja-autoaseman ja Pirkkalan kuntakeskuksen välille on suunniteilla noin 9,3 kilometriä kaksoisraidetta, josta 4,6 kilometriä sijoittuu Pirkkalan puolelle.

Valmis Tampereen keskustaosuus Sorin aukiolta TAYSille on noin neljä kilometriä pitkä. Suunnitelmissa siintävä jatko-osuus keskussairaalalta Linnainmaalle olisi noin neljä ja puoli kilometriä. Raitiovaunujen säilytysvarikkoa on kaavailtu sijoitettavaksi Heikkilänkadun varteen.
XXX

Suunnitelmat ovat nähtävillä alkusyksyllä 2022, jolloin yleisötilaisuudet järjestetään molemmissa kunnissa. Samaan aikaan järjestetään kaikille avoin karttapalautekysely.
YLE
Kapteeni NN " Kenestäkään ei tule rasistia, mutta jokaisesta tulee realisti kun ollaan tekemisissä kähtävien kanssa"

Golimar

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 21 212
  • Liked: 34843
  • Ego sum Spartacus
Lainaus

Pysäköintiruutu Helsingin kadulla voi kallistua yli 7 euroon tunnilta – hinnoittelua ohjaa jatkossa kysynnän ja tarjonnan laki
Helsingin keskustan kadunvarsilta katoaa satoja pysäköintiruutuja työmaiden ja uusien raitiotiekiskojen reiteiltä, ja se saa ydinkeskustassa työkseen autoilevan siivousalan yrittäjän tuskastumaan.

X

Parkkiruudun hinnan määrää jatkossa kysynnän ja tarjonnan laki
Tulevaisuuden suuntaviivat pysäköinnin järjestämiselle ja sen hinnoittelulle on tänä syksynä koottu Helsingin pysäköintipolitiikka(siirryt toiseen palveluun) -luonnokseen. Poliittiseen päätöksentekoon se etenee tulevana keväänä.

Kaupungin pysäköintipolitiikan mukaan pysäköinnin hinnoittelua ohjaa jatkossa kysynnän ja tarjonnan laki.

Käytännössä se tarkoittaa, että kaupunki tavoittelee joustavaa pysäköintiä, jossa hinta määräytyy parkkiruudun käyttöasteen mukaan.

Mitä enemmän ruudut ovat käytössä, sitä kalliimpaa niihin on pysäköidä.

– Hinnoittelun avulla saamme pysäköintipaikkoja paremmin käyttöön lyhytaikaiselle pysäköinnille, joka on keskustan saavutettavuuden ja asioinnin kannalta tärkeää, Putkonen toteaa.

Kadunvarsipysäköinnin hinnoittelu vaikuttaisi niin asukas- kuin yrityspysäköintitunnuksiin, ja se heijastuisi myös lyhytaikaiseen asiointipysäköintiin.

Enimmillään hinnat nousevat asukaspysäköintitunnuksissa 90 euroon kuukaudessa ja yrityspysäköintitunnuksissa 93 euroon kuukaudessa vuoteen 2029 mennessä. Maksu kolminkertaistuu nykyiseen 30 euroon verrattuna.

Pysäköintiruudussa tuntihinta kipuaa nykyisissä suunnitelmissa ykkösvyöhykkeellä jo yli seitsemän euron, jos vuosittainen maksimikorotus toteutuu.

X

https://yle.fi/uutiset/3-12192022

https://www.hel.fi/static/liitteet/kaupunkiymparisto/kerrokantasi/pysakointipolitiikka/Helsingin-pysakointipolitiikka-2022-10-9.pdf

insinörtti

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 625
  • Liked: 3077
Työkkäristä tarjosivat työläisiä 5 euroa/h maksua vastaan. Niitä kun istuttaa Transitin penkillä, niin voivat siirtää autoa jos uhkaava lappuliisa lähestyy. Vaikka pitäisi webastoa päällä, niin polttoainekulujenkaan jälkeen 7€/h ei ylittyisi - kun sitä kiuasta ei tarvitse kaasu pohjassa huudattaa. Voisivatko pysäköintiavustajat olla Suomen uusi Nokia?

Paawo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 414
  • Liked: 5625
  • Sensitiivinen ja turvallinen
Kunpa vain Suomen kaupungit Helsingin johdolla nojaisivat kaiken muunkin toimintansa vain ja ainoastaan siihen kysynnän ja tarjonnan lakiin.
Näin toivon isänä ja veronmaksajana. :)
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

”Valtio takaa ja pankit jakaa." - Mika Lintilä 9.10.2021

"Vihapuheesta on lyhyt matka vihatekoon. On tärkeää, että me päättäjinä osoitamme suunnan, johon edetä." - Veronika Honkasalo 2021

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Siili

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 13 758
  • Liked: 9978
Timo Harakka teetätti arkkitehtiystävällään selvityksen, jonka mukaan Sörnäisten tunneli voitaisiin korvata maanpäällisellä ratkaisulla ottamalla Vanha talvitie läpiajokäyttöön: https://timoharakka.fi/sornaisten-tunneli-on-turha/

Hesari kirjoittaa asiasta: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008427731.html

Ihan mielenkiintoinen ehdotus, ilmeisesti monen asiantuntijankin mielestä.   Helsingin liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen tyrmää kuitenkin ajatuksen:
Lainaus
Putkosen mukaan Vanhan talvitien kautta esitetty pääkatulinjaus ei ole mahdollinen.
”Tässä on menty yksityisen kiinteistön kautta ja esitetty, että katulinjausta muutetaan eli otetaan yksityiseltä kiinteistöltä tilat uudelle kadulle.”
Putkonen sanoo, että kaupunki pysyy omissa suunnitelmissaan katualueella.
”Tuollekin yksityiselle tontille on jo kaavoitettu lisärakennusoikeutta, ja siihen on suunniteltrru toimistotalo. Emme ole lähteneet esittämään katuyhteyttä, joka ei jo kaavoitettuja tontteja mahdollista.”

Putkosen argumentit kuulostavat kovin byrokraattiselta.  Kaavoja on mahdollisuus muuttaa ja yksityisen toimijan kanssa voidaan tehdä kaikenlaisia diilejä.  Nykytilanteessa ei Sörnäisten Rantatien ja Vanhan talvitien välillä ole kovin isoja rakennuksia (linkeissä 3d- ja Streetview-kuva)

https://www.google.com/maps/place/Vanha+talvitie,+00580+Helsinki/@60.1864457,24.9723996,325a,35y,39.43t/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x4692097a8c5fdca7:0x4881bd7a20fb3abd!8m2!3d60.191189!4d24.9764474

https://www.google.com/maps/@60.1881638,24.9728116,3a,75y,67.11h,91.2t/data=!3m6!1e1!3m4!1sts7gucoo_sRIiB2Dt28Yyw!2e0!7i13312!8i6656

Luulisi, että Vanhaa Talvitietä hyväksi käyttäen tunnelikin voisi olla huomattavasti lyhyempi, Sörnäisten rantatien ja Vanhan talvien välillä.  Tosin pidemmän tunnelin metrihinta on alhaisempi kuin lyhyemmän, joten saattaa olla, että tunneli Hermannin Rantatielle asti on tarkoituksenmukaisempi. Joka tapauksessa hahmotelmaa ei minusta voi tyrmätä pelkästään argumentilla, ettei nykyinen kaava sitä salli.
« Viimeksi muokattu: 25.11.2021, 12:59:50 kirjoittanut Siili »

Golimar

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 21 212
  • Liked: 34843
  • Ego sum Spartacus
 :facepalm:


https://twitter.com/HelsinkiKymp/status/1465578596525817859

https://kerrokantasi.hel.fi/tammasaarenlaituri2021

tomto

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 76
  • Liked: 206
Tampereella varaudutaan liikennekatastrofiin viikonloppuna Nokia-Arenan ensimmäisten paikallismatsien aiheuttamien liikennejärjestelyjen vuoksi.

Nokia-Arenan lähikadut suljetaan liikenteeltä, Vuolteenkadun silta mukaanlukien, joten ainoiksi vaihtoehdoiksi ylittää junarata yksityisautolla jää ajaa joko Viinikan liikenneympyrän kautta Tampereen Valtatietä, tai kiertää Erkkilänkadun tai Lapintien kautta. Lisäksi, kun 13000 ihmistä saapuu areenaan, ovat tiet tukossa yksityisautoista, ja joukkoliikenteen kuljetuskapasiteetti koetuksella.

https://www.tampere.fi/tampereen-kaupunki/ajankohtaista/tiedotteet/2021/11/29112021_4.html
Lainaus
Nokia Arenan suurtapahtumissa liikenteen poikkeusjärjestelyjä avausviikonloppuna 3.-4.12.

Tampereen Nokia Arena kokee ensimmäisen tulikasteensa Suomen ykkösareenana, kun avausviikonloppuna 3.-4.12.2021 areenalla pelataan kotijoukkueiden Tapparan ja Ilveksen liigaottelut. Nokia Arena sijaitsee aivan kaupungin ydinkeskustassa, mikä tulee ottaa huomioon erityisesti areenaan saapumisessa ja sieltä poistumisessa. Yleisömäärältään suurten tapahtumien aikana oma auto kannattaa jättää kotiin tai keskustan ulkopuolella oleviin liityntäparkkeihin ja tulla keskustaan julkisilla liikennevälineillä, kävellen tai pyörällä.

Areenan yleisökapasiteetti on jääkiekko-otteluissa yli 13 000 katsojaa ja konserteissa jopa 15 000 katsojaa, joten suurten tapahtumien aikaan areenan ympäristössä liikkuu paljon väkeä. Jotta väen liikkuminen eri kulkumuodoilla sujuisi mahdollisimman hyvin, edellytetään areenan ympäristön liikennejärjestelyiltä erityisiä toimenpiteitä.
« Viimeksi muokattu: 30.11.2021, 19:23:48 kirjoittanut tomto »

l'uomo normale

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 13 041
  • Liked: 10689
  • Je suis. Sivistysporvari. Ihmisenä ja kuluttajana.
Vielä menee lujaa, mutta myös uusia kohteita jostain syystä tyrkyttävät minulle Facebookissa, vaikken mitään ole hankkimassa.
« Viimeksi muokattu: 30.11.2021, 22:21:21 kirjoittanut l'uomo normale »
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Fiftari

  • Asiantuntija
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 8 680
  • Liked: 9005
  • "Hallitus koostuu ihmisistä joita ei hallita"
Lainaus
Tutkimus selvitti, kumpi käyttää enemmän rahaa keskustassa, kävelijä vai autoilija – näin kulutus jakautui

TUTKIMUKSEN mukaan suurin osuus Tampereen keskustan kokonaiskulutuksesta kertyi jalankulkijoille. Ostovoimasta 36 prosenttia kulki kävellen, 29 prosenttia autolla, 27 prosenttia joukkoliikenteellä ja yhdeksän prosenttia polkupyörällä.

– Kävelijöiden kertakulutus oli pienempi kuin autoilijoilla, mutta asiointikäyntejä oli huomattavasti useammin. Autoilijoilla kertakulutus taas oli suurempi, mutta käyntien määrä vähäisin, kertoo liikenneinsinööri Katja Seimelä tiedotteessa.

Keskustan kokonaiskulutuksesta kävelijöiden osuus oli suurimmillaan päivittäistavaraostoksissa (49 %), pyöräilijöiden osuus tapahtumissa (17 %), joukkoliikenteen osuus kahvila- ja ravintolapalveluissa (41 %), sekä autoilijoiden osuus erikoistavarakaupassa (36 %).

XXX

KAUPUNKISEUDULTA 91 prosenttia suuntasi Tampereen keskustaan etenkin erikoistavaraostoksille. Ostosten, ravintoloiden ja hyvinvointipalveluiden lisäksi keskustaan tultiin viettämään myös vapaa-aikaa. Jopa 19 prosenttia Tampereen kehyskuntienkin asukkaista saapui Tampereelle pelkästään ajankuluksi.

XXX

Asiointialueen valintaan vaikutti eniten mahdollisuus hoitaa monta asiaa samalla matkalla. Myös hintataso, kauppojen ja palveluiden määrä ja monipuolisuus ratkaisivat.

Heikoimmat arvosanat saivat autoliikenneyhteydet, pysäköintimahdollisuudet ja pysäköinnin hinta, mutta pääosalle vastaajista ne eivät olleet kriittisiä tekijöitä asiointialueen valinnassa. Kehyskunnista saapuville, autoilijoille ja erittäin harvoin keskustassa käyville Tampereen keskustaan autolla saapumisen ja pysäköinnin helppous olivat tärkeitä.

XXX

Asiointitutkimukseen osallistui 1 148 yli 15-vuotiasta Tampereen kaupunkiseudulta. Vastaajat arvoivat Tampereen keskustassa asiointia ja liikkumista huhtikuuta 2021 edeltäneiden 12 kuukauden ajalta

XXX

Tutkimuksen tausta-aineistoina käytettiin eri kulkutapojen liikennemääriä, matkapuhelindataan perustuvia kävijämääriä keskustassa, keskustan seurantajärjestelmää, keskustan elinvoimalaskentaa ja yritysten liikevaihtotietoja. Tutkimuksen toteutti Ramboll Finland Oy.
Tamperelainen
Kapteeni NN " Kenestäkään ei tule rasistia, mutta jokaisesta tulee realisti kun ollaan tekemisissä kähtävien kanssa"

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 30 089
  • Liked: 26195
  • Rokotettu kaikkea vastaan
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008480076.html

Eteläsataman arkkitehtuurikilpailun ehdotukset.. mikä on sinun suosikkisi?

Minä pidin eniten ehdotuksesta nimeltään For Generations. Siinä on häivähdys jotain klassista muotoilua siinä, missä moni muu ehdotus on DDR:läinen kuutio tai sitten jotain ufoa nykyarkkitehtuurisontaa. Ei tämä kannattamanikaan mikään ylen hieno ole, mutta surkeista selvästi paras  :)
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

lurkkeri

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 265
  • Liked: 548
Eiköhän se ehdotus voita, tai ainakin toteuteta, jossa on eniten kerrosneliöitä. Saa sitten rakentaja maksaa kaupungin kaavoittajille/puolueille vaalitukea muodossa tai toisessa.
Sosiaalisen oikeudenmukaisuuden suhde oikeudenmukaisuuteen on suunnilleen sama kuin kommunistisen totuuden suhde totuuteen.

Melbac

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 376
  • Liked: 1971
Kunpa vain Suomen kaupungit Helsingin johdolla nojaisivat kaiken muunkin toimintansa vain ja ainoastaan siihen kysynnän ja tarjonnan lakiin.
Näin toivon isänä ja veronmaksajana. :)
Voisivat lopettaa nämä 5 tyyppiä haluaa jotain hihhulihei juttua ja siihen pistetään >100 000€ jutut.Näissä käy joku >10 henkilöä ja samaan aikaan olisi tolle rahalle hyödyllisempää käyttöä joka hyödyttäisi >10 000 helsinkiläistä.

no future

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 335
  • Liked: 2015
Kunpa vain Suomen kaupungit Helsingin johdolla nojaisivat kaiken muunkin toimintansa vain ja ainoastaan siihen kysynnän ja tarjonnan lakiin.
Näin toivon isänä ja veronmaksajana. :)
Voisivat lopettaa nämä 5 tyyppiä haluaa jotain hihhulihei juttua ja siihen pistetään >100 000€ jutut.Näissä käy joku >10 henkilöä ja samaan aikaan olisi tolle rahalle hyödyllisempää käyttöä joka hyödyttäisi >10 000 helsinkiläistä.
Mihis viiden henkilön hihhulointiin on nyt hukattu 10 000 kaupunkilaisen rahat? Onko jonnekin avattu pyörätie?

Melbac

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 376
  • Liked: 1971
https://omastadi.hel.fi/processes/osbu-2020/f/185/results

"19.   LGBTQ+ seminaareja kouluille   100 000 €   3 416 kpl"

"30.   Hiilineutraalit kaupunginosat   60 000 €   2 886 kpl"

"44.   Monikulttuurinen Helsinki (lisää monikulttuurisia aktiviteetteja)   38 800 €   2 171 kpl"

Tossa nyt pari,helsingissä ei omasta mielestä tarvita enää yhtään "monikultuurillista aktiviteettia" koska sitä on muutenkin jo ihan liikaa.Noillakin rahoilla olisivat voineet rakentaa yleisiä vessoja puistoihin yms ja vaikka niitä isoja roskiksia(niitä joissa on se iso "sukka",ei olisi roskikset aina täynnä eikä ne roskat leviäisi ympäriinsä tuulen/lintujen yms toimesta kun ne tulee täyteen).
« Viimeksi muokattu: 19.12.2021, 01:24:39 kirjoittanut Melbac »

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 39 808
  • Liked: 59902
  • Kansanryhmäkiihottunut takaisinviskaaja
Mitä noita Etelärannan havainnekuvia katselin, niin osassa näytti siltä (Tähtitorninmäeltä katsottuna), että koko etelärannan auto- ja raitsikkakatu on jäänyt asuntojen alle! :o
“Tavoitteemme on pakolaisten suojelu. Rajat ovat sille este.”
— Soros

“Euroopan kansoilla ole oikeutta valvoa rajojaan, vaan sen sijaan velvollisuus ottaa vastaan maailman köyhimpien ihmisten tulva. "
— António Guterres, YK:n pääsihteeri, sosialisti Portuganista (Vision Europe Summit 2021 -kokouksessa)

ohkurin_narsi

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 159
  • Liked: 216
Mutta ei Kehä I kuitenkaan ympäri , kuten oli alkuperäinen suunnitelma?

Uuno Nuivanen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 23 561
  • Liked: 43406
  • It's gotta be PS
Välimeren ilmasto tulee näköjään jokaisen 'ehdotuksen' kylkiäisenä. Aivan kuin Epsanjassa, paitsi ettei ole. Lämpimien alkuperämaiden ilmaisasujille varmaan ihan fantsu notkumispaikka, mikä nyt siten valitaankin.

Ehkä tuolla voi joskus kesällä käydä prätkällä ajamassa kierroksen, pysäköinnistä edes sillä lienee turha haaveilla.
"Afroeurooppalaisen liikkuvuuden poetiikka ranskankielisessä afrikkalaisessa kirjallisuudessa."

Suomen Akatemia on tukenut Anna-Leena Toivasen akatemiatutkijan viisivuotista hanketta 438  874 eurolla.

ohkurin_narsi

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 159
  • Liked: 216
Epsanja on muuten eri juttu, siellä on ylänköä.

Outo olio

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 032
  • Liked: 10665
  • Manner-Suomen Tasavalta
Välimeren ilmasto tulee näköjään jokaisen 'ehdotuksen' kylkiäisenä. Aivan kuin Epsanjassa, paitsi ettei ole. Lämpimien alkuperämaiden ilmaisasujille varmaan ihan fantsu notkumispaikka, mikä nyt siten valitaankin.

Ehkä tuolla voi joskus kesällä käydä prätkällä ajamassa kierroksen, pysäköinnistä edes sillä lienee turha haaveilla.

Joskus viime tammikuussa tai siinämain kävelin tuolla, illalla ja tuuli etelästä eli mereltä. Tämä muistui mieleeni kun näin nuo havainnekuvat. :)

Vuodessa on 52 viikkoa ja Suomessa on jotain 3 viikkoa vuodessa sellainen sää kuin kuvissa. Mainonta on yhtä rehellistä kuin jos esimerkiksi kannustaisi huumekokeiluihin sillä että se tuntuu hetken hyvältä, ja jättäisi mainitsematta pitkäaikaiset riippuvuuden ja muut ongelmat.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Titus

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 9 773
  • Liked: 14271
Millainen kaupunki mahdollistaa autottomuutta reilusti?
Lainaus
Julkaistu 13.12.2021
Linda Karjalainen ja Jari Lyytimäki

Autottomien kotitalouksien roolia tulisi korostaa strategisessa kaupunkisuunnittelussa entisestään. Kaupunkiympäristö voi mahdollistaa autotonta elämäntapaa, mutta toisaalta myös luoda autoilusta riippuvaista liikkumista.

”Going carless in different urban fabrics: Socio-demographics of household car ownership’’ -tutkimuksessa analysoitiin kaupunkialueiden autonomistajuutta yhdistämällä ensimmäistä kertaa fyysisen kaupunkirakenteen elementit sosio-demografisten muuttujien kanssa. Tutkimus tuo myös esiin niiden tilastollisen merkitsevyyden suhteessa toisiinsa. Lisäksi tutkimuksessa nostetaan esiin autottomuuden eri muotoja, ja korostetaan ihmisen elinkaaren aikana tapahtuvia muutoksia asuinalueissa sekä autollisuudessa. Hyvin toimivalla kestävän liikenteen alueella autottomuus voi olla tärkeä osa ihmisten hyvinvointia, kun taas autoriippuvaisessa kaupunkiympäristössä autottomuus lisää herkästi kotitalouksien haavoittuvaisuutta.

Miten autotonta elämäntapaa voidaan edistää?
Autottomuutta tutkittaessa on tärkeää huomioida autottomuuden kaksijakoisuus – se on joko itse valittu elämäntapa tai pakon sanelema elämän rasite. Osa autottomista kotitalouksista asui kaupungin autokudoksen alueella, missä autoton elämäntapa on vaikeaa. Erityisen haavoittuvassa asemassa ovat iäkkäät eläkeläisnaiset. Muun muassa opiskelijoille tuettu opiskelija-asuminen taas mahdollistaa vähävaraisenakin asumisen hyvin saavutettavilla ja keskeisillä alueilla.

Kasvavassa kaupungissa on kehitettävä kestävien liikennemuotojen käyttöä tukevaa tiivistä, saavutettavaa, mutta samalla vehreän viihtyisää ja palveluiltaan monipuolista kaupunkirakennetta. Samalla tulee huomioida haluttujen ja keskeisten alueiden asumiskustannusten kehitys. Sujuvasta autottomasta elämäntavasta ei saa tulla vain vauraan väestönosan luksusta.

https://www.styletutkimus.fi/millainen-kaupunki-mahdollistaa-autottomuutta-reilusti/
https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11116-021-10239-8


 :facepalm: :facepalm: :facepalm:
Don't give me that do goody good bullshit

Huppupelikaani

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 806
  • Liked: 6396
  • Dirty white boy
Juttu Hämeentie pyöräilijöistä pyörällä liikkuvista.

Lainaus
Hämeentien joukkoliikennekadusta julkaistuille uutisille ja mielipidekirjoituksille luonteva jatkojuttu on kysyä, paljonko pyöräilijöitä on laskentojen mukaan uusilla yksisuuntaisilla pyöräteillä ollut. Tulos ei ollut yllätys: pyöräily Hämeentiellä on lisääntynyt.

Todellinen yllätys tulikin vasta jutun tarkistusvaiheessa. Juttuun haastateltu kaupungin virkamies halusi, että lehtitekstiin vaihdettaisiin sanan "pyöräilijä" tilalle "pyörällä liikkuva".

Tätä on ryhdytty toimialalla suosimaan, koska sana "pyöräilijä" ei ole tarpeeksi "inhimillinen viittaustapa". Koska 71 prosenttia helsinkiläisistä ainakin joskus hyppää pyörän selkään, tulee korostaa, että pyörällä "liikkuu ihminen".

Vastausmeiliin oli myös punakynällä korjattu jokainen pyöräilijä-sana "pyörällä liikkuvaksi".

TOIMITTAJA VASTASI viestiin, että sanaan pyöräilijä kylläkin jo lähtökohtaisesti sisältyy se, että kyseessä on pyörällä liikkuva ihminen. Tämän jälkeen juttuun toivottiin termin vaihtoa sen takia, että jotkut liittävät sanaan "pyöräilijä" negatiivisia mielleyhtymiä.

———
Helsingin uutiset 21.12.2021

Siis virkamies halusi muokata HU:n juttua niinkin törkeästä virheestä, etten sanoisi jopa maalittamisesta, kuin pyöräilijän kutsumisesta pyöräilijäksi? Monta facepalmia viesteihin saikaan laittaa?
Pronominini: tuo, ne, kaikki, mikin, kenkään.

Poikaseni, kunpa tietäisit, miten häikäilemättömästi tätä maata hallitaan.

Titus

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 9 773
  • Liked: 14271
ym liittyi tähän juttuun:

Tämän verran Hämeentiellä oikeasti on pyöräilijöitä – "Lupaavalta vaikuttaa"

Lainaus
Hämeentie muutettiin joukkoliikennekaduksi ja pyöräilijät saivat yksisuuntaiset pyörätiet. Remontin valmistumisesta asti yleinen kommentti liittyen Hämeentiehen on ollut se, ettei kadulla tunnu juuri fillaroijia näkyvän.

Onko tutkittua tietoa asiasta jo saatavilla?

– Kyllä on, vastaa Helsingin pyöräliikenteen koordinaattori Oskari Kaupinmäki kaupunkiympäristön toimialalta.

Kesäkuun mittauksessa Hämeentiellä liikkui 1 300 pyöräilijää vuorokaudessa ja syksyllä 700 per vuorokausi.

Kaupinmäki korostaa, että arviot ovat alustavia, mutta ne tuskin korjattuna ainakaan pienenevät.   :facepalm: :facepalm:

– Ennen peruskorjausta Hämeentiellä meni vuorokaudessa noin 200 pyöräilijää, eli määrä on ainakin kolminkertaistunut, Kaupinmäki huomattaa.

Kaupunki seuraa pyöräliikenteen määrää sekä manuaali- että automaattilaskennalla. Manuaalisesti eli käsin laskemalla tehtävän suorittaa paikan päällä työntekijä. Automaattilaskentapisteitä on 22 eri puolilla Helsinkiä, myös Hämeentiellä. Niissä induktiosilmukka havaitsee, kun yli ajetaan pyörällä.

HÄMEENTIELLE on ennustettu 2 000 pyöräilijää vuonna 2025.

– Hyvin lupaavalta vaikuttaa. Koska pyöräliikenteen järjestelyt ovat olleet pitkään hyvin sekavat, niin Hämeentiellä on siihen nähden jopa yllättävän paljon ollut nyt pyörällä liikkujia.

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4414770


Asun Hämeentien vieressä ja käytän sitä jalan lähes päivittäin. Tuo 700 pyöräilijää/vrk on ihan puppua, mukaan täytyy laskea kaikki potkulaudoista lastenvaunuihin ja ei riitä sittenkään.
Jos lasketaan700 pyörää 06-24 väliselle ajalle, niin se olisi noin 40 pyörää tunti. Käytännössä koko ajan pitäisi näkyvillä olla ainakin yksi pyörä menossa johonkin suuntaan (jos näkyvän tien pätkän kulkeminen kestää pyörällä esim 3-5 min). On ihme jos näkee yhtään pyörää kun kadulla kävelee...

Ja tuo epäkielen kehittäminen on juuri sitä schaissea mitä kaupungilla harrastetaan tilastoja tehdessä ja niiden muuttamisessa epäkelvoksi kuraksi jonka kanssa on kiva puuhastella tehden muka työtä joka muuttaa Helsingin parhaaksi... mikähän se juliste siellä ruokatilan seinällä oli...

Tietoa todellakin "tutkitaan", että se saadaan istumaan narratiiviin.
Don't give me that do goody good bullshit

Veturinainen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 224
  • Liked: 6905
  • Nuivuus perustuu kognitioon, ei rasismiin.
Asun Hämeentien vieressä ja käytän sitä jalan lähes päivittäin. Tuo 700 pyöräilijää/vrk on ihan puppua, mukaan täytyy laskea kaikki potkulaudoista lastenvaunuihin ja ei riitä sittenkään.
Jos lasketaan700 pyörää 06-24 väliselle ajalle, niin se olisi noin 40 pyörää tunti. Käytännössä koko ajan pitäisi näkyvillä olla ainakin yksi pyörä menossa johonkin suuntaan (jos näkyvän tien pätkän kulkeminen kestää pyörällä esim 3-5 min). On ihme jos näkee yhtään pyörää kun kadulla kävelee..

Miltä Hämeentie näyttää pyöräilijoiden suhteen ns. ruuhka-aikoina aamulla ja iltapäivällä?
Puolueprojektien kannatusilmoitusten (ml. sekä sähköiset että paperiset) tiedot ovat julkisia, kun yhdistys on rekisteröity puolueeksi. Näitä tietoja ovat täydellinen nimi, syntymäaika, kotikunta ja kannatettu puolue.

Kuka tahansa pääsee tutustumaan puoluetta kannattaneiden tietoihin.

Titus

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 9 773
  • Liked: 14271
Kun tuottolaskelma on tehty, niin täytyyhän tilastojenkin sitten osua niihin...

Lainaus
Kaupunki: Yksi Hämeentien pyörätiehen käytetty euro tuottaa 3,6 euroa – laskelman mukaan katua pyöräilee 2500 ihmistä per päivä

Helsinki on tehnyt ensimmäistä kertaa tarkan hyötykustannuslaskelman pyöräilyhankkeelle, kaupunki kertoo tiedotteessa.

Arviointikohteena oli Hämeentien uudistus, joka osoittautui kannattavaksi myös eurooppalaisessa vertailussa. Laskelma tehtiin uudella Bikenomics-menetelmällä. Vastavaa laskennallista hyötykustannusanalyysia ei ole ennen tehty Suomessa.

ANALYYSIN MUKAAN Hämeentien uudistuksessa rakennetut yksisuuntaiset pyörätiet ovat kaupungille kannattava investointi. Yhtä sijoitettua euroa kohden pyörätiet tuottavat kaupungille 3,6 euroa.

Suurin hyöty tulee terveysvaikutuksista. Pyöräily vähentää liikkumattomuudesta koituvia terveyshaittoja ja -kustannuksia. Etenkin vähän liikkuvat hyötyvät arkiliikunnan lisääntymisestä.

Toinen Hämeentien pyöräteistä syntyvä hyöty on matka-aikojen lyhentyminen. Pyöräliikenne, joukkoliikenne ja jalankulku vähentävät ruuhkia. Hämeentiestä tehty analyysi tukee aikaisempia tutkimustuloksia näiden kulkumuotojen kannattavuudesta rajatussa kaupunkitilassa.

Laskelman lähemmästä tarkastelusta ilmenee muun muassa, että Helsinki odottaa Hämeentien pyöräilijöiden määrän kasvavan 200:sta peräti 2 500 pyöräilijään päivässä. Autojen määrä vastaavasti puolittuu. Hämeentiestä remontoitiin joukkoliikennekatu.

Uusitulla Hämeentiellä pyöräilijät voivat kasvattaa keskinopeuttaan 14 kilometristä tunnissa 18 kilometriin tunnissa. Terveyshyötyjä syntyy laskelman mukaan esimerkiksi siitä, että entistä useampi ihminen valitsee nyt pyörän auton sijaan, mikä tuottaa positiivisia terveysvaikutuksia.

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4128595

btw ennustetta oli pudotettu maltillistettu koronan seurausten johdosta 500 pyöräilijää päivä...


veturinaiselle. en osaa sanoa, pyöriä ei oikein tunnu näkyvän mihinkään kellon aikaan erityisesti. Sörnäisten rantatie on edelleen helpompi vaihtoehto kaikista suunnista ellet nimenomaan aja Kurvi - Ympyrätalo väliä.

Don't give me that do goody good bullshit

Tagit: