Kirjoittaja Aihe: Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju  (Luettu 563782 kertaa)

l'uomo normale

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 13 061
  • Liked: 10727
  • Je suis. Sivistysporvari. Ihmisenä ja kuluttajana.
Helsingin seudun bussilinjoja myllättiin jälleen syksyn alettua. Oransseilla sähköbusseilla, joista suurin osa nyt nivelmallia, ajettavia  runkolinjoja lisättiin. 550 erityisesti ja muutkin usean kunnan läpi menevät pitkät linjat ovat ihan ymmärrettävä ja yhteyksiä parantava juttu. Mutta sitä en käsittänyt, miksi muutamia Helsingin sisäisiä linjoja pidennettiin päistään muutaman korttelin kiertämisen verran ja niitä alettiin ajaa noilla mastodonteilla ahtaahkoilla lähiökaduilla. Lisähyöty oli olematon.

Nyt luulen keksineeni selityksen uusille runkolinjoille, kun satuin matkustamaan yhdellä näistä linjoista, joissa kuljettaja ei valvo että onko matkustajalla lippua. Kaksi  tarkastajaa tuli sisään ja heillä aika meni rattoisasti muutaman kilometrin verran selvittäessä parin liputtoman matkustajan henkilötietoja. Päättelin että runkolinjojen lisäämisen avulla ujutetaan (joillekin) pikku hiljaa käytännössä maksutonta joukkoliikennettä Helsinkiin, minkä toteuttaminen kerralla poliittisena päätöksenä olisi mahdotonta.
« Viimeksi muokattu: 10.01.2022, 06:49:11 kirjoittanut l'uomo normale »
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

no future

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 341
  • Liked: 2027
Kaikki pk-seudulla tieliikenteessä liikkuvat. Laskekaapa huviksenne montako pyöräilijää näette keskimäärin päivisin näin tammikuussa. Nyt kun on ollut melko lumisateista ja kylmää, niin aamuisin olen nähnyt keskimäärin 1-2 fillaristia noin 30 min ajomatkan aikana ja iltaisin vielä vähemmän. Miljoonilla tehdyt pyörätiet ammottavat tyhjyyttään ja ilmastoomus peruttu?

Täytyy sanoa kunnon lumipyryssä autokaistalla vaappuva fillaristi on kyllä oikea viheraatteen tosiuskovainen. Tuo vaatii jo jonkinlaista hulluutta tai fanatismia, koska se on jo silmin nähden vaarallista.
Niin, jos paikat on täynnä lunta niin miksi joku ajaisi fillarilla, ellei harrasta jotain läskipyöräilyä ja sitä harvemmin kantakaupungissa/pyöräteillä tehdään?  Mut esim toissavuonna, ennen koronaa, kävikin niin että ei ollut lunta, ei ollut jäätä, ei ollut tammikuussa edes pakkasia. Tossa vielä tommonen havainnollistava kuva, Tuusulasta tosin, mutta kuitenkin. Siis 26.1.2020  on toi kuva

Titus

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 9 781
  • Liked: 14300
Mitenköhän esim tämän kohdan lumen auraus on suunniteltu tehtäväksi ?

googlelinkki Vantaan ja Hgin rajalle:

https://www.google.fi/maps/@60.2480329,25.0861883,3a,75y,20.89h,80.93t/data=!3m6!1e1!3m4!1soQuqTTGM53zgkVoNUBoSNg!2e0!7i13312!8i6656?hl=fi


 :o
Don't give me that do goody good bullshit

l'uomo normale

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 13 061
  • Liked: 10727
  • Je suis. Sivistysporvari. Ihmisenä ja kuluttajana.
Lainaus
Kalasatamaan nousevan Lumo One -pilvenpiirtäjän asuntojen suunnittelussa asumisviihtyvyys ja vastuullisuus ovat kulkeneet käsi kädessä alusta alkaen. Kestävän kehityksen mukaiset tavoitteet ovat muuttuneet käytännön ratkaisuiksi ja viihtyisäksi asumiseksi urbaanin kaupunkiympäristön ja luonnon solmukohdassa.

Lukuisat vastuullisuusseikat – kuten energiatehokkuus, yhteisöllisyys ja liikkuminen – on toteutettu ennen kaikkea asumisviihtyvyys edellä. Asumisen muotoja on samalla ravisteltu: jokaisesta asunnosta löytyy muun muassa oma viherhuone parvekkeen sijaan.

Upea viherhuone tuo väriä asuntoihin.
– Asukas voi hyödyntää viherhuonetta esimerkiksi puutarhana tai hyötyviljelyyn. Viherhuoneiden lisäksi talon viidennestä kerroksesta löytyy mittavan kokoinen ja kutsuva puutarha-alue, joka lisää yhteisöllisyyttä, kertoo Lumo-kotien vastuullisuuspäällikkö Hannamari Koivula.


Viherhuoneiden lisäksi asukkaiden hyvinvointia edistävät isot ikkunat, jotka tuovat asuntoihin runsaasti päivänvaloa.

[...]

Lumo One -talossa kierrättäminen onnistuu vaivatta.

Joka asunnosta löytyy nelijakoinen jätteidenlajittelulaatikosto. Jätteet voi kuskata Lumo Onen omaan jätetilaan tai kauppakeskus Redin jätepisteeseen.

– Kannustamme asukkaita kierrättämään ja lajittelemaan huolellisesti. Pyrimme vähentämään sekajätettä ja lisäämään uudelleen hyödynnettävän materiaalin kierrätysastetta. Lumo Onessa asukkaat voivat edistää kiertotaloutta omassa asumisessaan, Koivula toteaa.

[...]

Liiku ympäristöystävällisesti
Tehokkaan jätteiden lajittelun lisäksi Lumo Onessa on otettu huomioon asukkaiden liikkuminen. Pyöräparkkiin on rakennettu tilat yli 500 pyörälle, ja asukkailla on mahdollisuus käyttää yhteiskäyttöautoja oman auton sijaan.

[...]

Lumo One -talon asukkaiden käytössä on yli 200 sähköauton latauspistettä Redin pysäköintihallissa.

Lumo One on hyvien julkisten liikenneyhteyksien äärellä. Metro ja linja-autot kulkevat talon välittömässä läheisyydessä. Helsingin parhaat palvelut sekä luontoalueet ovat vain metro- tai kävelymatkan päässä talosta.

https://lumo.fi/lumo-elamaa/lumo-one-kestavan-asumisen-pilvenpiirtaja?utm_medium=social&utm_source=facebook&utm_campaign=sisaltomarkkinointi_automaatio_2022&utm_content=interest&fbclid=IwAR34A1EsWJRIgv9i_viJ3h2J7A3lyhY-agWtV85XneN2SqIZ2ua6_qZIeYU

Onko siellä pilvenpolttohuone?
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

no future

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 341
  • Liked: 2027
Kierrätyskö sua noin vituttaa? Onhan se hirveetä että tiheässä kaupungissa ei tukoteta sekajäteastioita ihan aina niillä pizzalaatikoilla.

l'uomo normale

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 13 061
  • Liked: 10727
  • Je suis. Sivistysporvari. Ihmisenä ja kuluttajana.
Kierrätyskö sua noin vituttaa? Onhan se hirveetä että tiheässä kaupungissa ei tukoteta sekajäteastioita ihan aina niillä pizzalaatikoilla.

Eihän neljä lokeroa riitä mihinkään. :(
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Titus

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 9 781
  • Liked: 14300
Kierrätyskö sua noin vituttaa? Onhan se hirveetä että tiheässä kaupungissa ei tukoteta sekajäteastioita ihan aina niillä pizzalaatikoilla.

Eikö Kalasataman alueella ole se putkijätejärjestelmä ?

Nuo toimivat kierrätyssysteemit on tosi jees ja on mielenkiintoista seurata miten ne toimii käytännössä. Harmi, että niistä "seurantauutisoidaan" yleensa vasta kun jotain ongelmaa on, esim kun mainittu putkijärjestelmä nikotteli aluksi.
Don't give me that do goody good bullshit

l'uomo normale

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 13 061
  • Liked: 10727
  • Je suis. Sivistysporvari. Ihmisenä ja kuluttajana.
Kierrätyskö sua noin vituttaa? Onhan se hirveetä että tiheässä kaupungissa ei tukoteta sekajäteastioita ihan aina niillä pizzalaatikoilla.

Eikö Kalasataman alueella ole se putkijätejärjestelmä ?

Nuo toimivat kierrätyssysteemit on tosi jees ja on mielenkiintoista seurata miten ne toimii käytännössä. Harmi, että niistä "seurantauutisoidaan" yleensa vasta kun jotain ongelmaa on, esim kun mainittu putkijärjestelmä nikotteli aluksi.

Suursuolla ja Kivistössä on, ongelmineen.  Mutta ne on metsälähiöitä (toistaiseksi). Luulen että putkijätesysteemien vetäminen kantakaupunkiin olisi haastavampaa.

Muutoin noissa uudiskohteissa erityispalveluin kiinnostaa se että vastaavia taisi olla viimeksi sata vuotta sitten, eli että taloyhtiö tarjoaa muutakin kuin perusasumista. Silloinkin taisi olla roskakuiluja mutta myös ruokakuiluja, joista nostettiin asuntoon tarjottimella ruoka keskuskeittiöstä. Poirot-tv-sarjassa ainakin oli. Sitten tuli sodat, inflaatio ja varakkaamman keskiluokan suhteellisen aseman lasku, jolloin kysyntä tuollaiselle väheni. Myöhemmin kodinkoneet vähensivät palveluskunnan tarvetta.
« Viimeksi muokattu: 15.01.2022, 11:36:38 kirjoittanut l'uomo normale »
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

JoKaGO

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 14 962
  • Liked: 7533
  • Huumoria(?) Lappeenrannan metsistä
Kierrätyskö sua noin vituttaa? Onhan se hirveetä että tiheässä kaupungissa ei tukoteta sekajäteastioita ihan aina niillä pizzalaatikoilla.

Eikö Kalasataman alueella ole se putkijätejärjestelmä ?

Nuo toimivat kierrätyssysteemit on tosi jees ja on mielenkiintoista seurata miten ne toimii käytännössä. Harmi, että niistä "seurantauutisoidaan" yleensa vasta kun jotain ongelmaa on, esim kun mainittu putkijärjestelmä nikotteli aluksi.

Suursuolla ja Kivistössä on, ongelmineen.  Mutta ne on metsälähiöitä (toistaiseksi). Luulen että putkijätesysteemien vetäminen kantakaupunkiin olisi haastavampaa.

Muutoin noissa uudiskohteissa erityispalveluin kiinnostaa se että vastaavia taisi olla viimeksi sata vuotta sitten, eli että taloyhtiö tarjoaa muutakin kuin perusasumista. Silloinkin taisi olla roskakuiluja mutta myös ruokaluiluja, joista nostettiin asuntoon tarjottimella ruoka keskuskeittiöstä. Poirot-tv-sarjassa ainakin oli. Sitten tuli sodat, inflaatio ja varakkaamman keskiluokan suhteellisen aseman lasku, jolloin kysyntä tuollaiselle väheni. Myöhemmin kodinkoneet vähensivät palveluskunnan tarvetta.

Tässäkin konkretisoituu sosialismin perusydinongelma. Vain rikkailla on varaa johonkin palveluun -> tapettava pois.
Vaihtoehtona tietenkin olisi kehittää palvelua niin, että ensin keskiluokalla, sitten muillakin, olisi varaa tuohon palveluun (eli verotuksen kautta keskiluokka maksaisi koko paskan).
Virus on taas laukalla ja vieläpä keskellä kesää! Ja eikun pahenee mitä pidemmälle syksy etenee... Talvi 21-22 ja virus huutaa jippiitä rokotuskattavuudesta huolimatta. Mutta onneksi helmikuussa 2022 koko painajainen on ohi, näin Sanna I Suuri on päättänyt. Kaikki pääsee hiihtolomille ja bilettämään, kiitos Sannamme!

Golimar

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 21 258
  • Liked: 34922
  • Ego sum Spartacus
Mätäpaiseille kyllä kelpaa verot mutta eivät edes viitsi hiekoittaa pyöräteitä ja tuo on vielä todella paljon käytetty reitti kun siinä on metroasema vieressä. Molemmilla puolilla tuota alikulkua oli niin liukasta etten meinannut jaloillani pysyä ja sitten piti vielä taluttaa sähköpyörää joka liukui holtittomasti. Alle 100 metrin matkaan meni luultavasti 5 minuuttia kun könysin penkkoja pitkin.  >:(

https://www.google.com/maps/place/60%C2%B014'15.1%22N+25%C2%B006'25.2%22E/@60.2375278,25.1048113,541m/data=!3m2!1e3!4b1!4m5!3m4!1s0x0:0x3e15d511b2c35bff!8m2!3d60.2375262!4d25.1070099

Skeptikko

  • Administrator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 13 589
  • Liked: 21105
Silloinkin taisi olla roskakuiluja mutta myös ruokaluiluja, joista nostettiin asuntoon tarjottimella ruoka keskuskeittiöstä.

Muistaakseni ainakin Hakaniemessä Helsingissä olen nähnyt talonyhtiön mihin oli rakennettu aikoinaan roskakuilu, joka ei tosin käsittääkseni ole ollut pitkään aikaan käytössä. Muistelen kuulleeni, että mm. rottaongelman takia nuo olisi poistettu käytöstä. Voi myös olla, että niihin liittyy riskejä tulipalojenkin suhteen.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Fiftari

  • Asiantuntija
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 8 689
  • Liked: 9037
  • "Hallitus koostuu ihmisistä joita ei hallita"
Saas nähdä mitä tästä nyt sitten tulee. Lisää ruuhkia. Siinä käy ratinan ja koskarin parkkihallit turhiksi kun autolla ei meinaa päästä hirveän helposti. Monikohan käy esim. ratinan lidlissä ostoksilla jos kauppakassia ei saa autoon. Toki voi sitä bussilla roudata mutta pakasteita ei varmasti osteta. Sitten kun tuo ratikka leviää lielahteen niin sieltä kajautetaan myös nuo vanhat matalat liikehuoneistot pois ja luodaan asuntoja.
Lainaus
Tampereen Hämeenpuistosta halutaan tehdä puisto: ”sinänsä siinä on hassu tilanne” – Tästä muutoksessa on kyse

Hämeenpuiston asemakaavan muutos Näsinpuiston ja Tiiliruukinkadun välisella osuudella alkaa. Asemakaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelma asetettiin nähtäville Tampereella. Yleisö voi esittää kysymyksiä asiasta.

Hämeenpuiston vilkas liikenne, tapahtumapaikat ja perimmäinen luonne aiotaan yhdistää Tampereella tekeillä olevassa asemakaavan muutoksessa.

”Nämä täytyy nyt sovitella keskenään. Siihen asemakaava on ihan hyvä työkalu”, kertoo Tampereen kaupungin projektiarkkitehti Katarina Surakka.

”Hämeenpuisto on siinä mielessä kiinnostava kohde, että siellä ovat edustettuna kaikki muut kulkumuodot paitsi Viikinsaaren laivat”, hän kuvaa tilannetta.

XXX

Muutoksen tavoitteena on turvata Hämeenpuiston arvo historiallisena puistona, osana viherverkostoa ja Tampereen kansallista kaupunkipuistoa.

”Se on yksi Tampereen merkittävistä historiallisista puistoista an sich (omana itsenään), mutta sinänsä siinä on hassu tilanne, että se on asemakaavassa lähes kokonaan katualuetta”, Surakka kertoo.

Puistoja ajatellaan Laakkosen mukaan lähtökohtaisesti virkistymisen ja viihtymisen tiloina, eikä niissä saisi kaavallisesti olla häiriöitä. ”Hämeenpuisto on ympäristöhäiriöiltään hyvinkin kuormitettu paikka”, hän kertoo.

”Puhummekin historiallisesta puistosta, jolloin kaupunkikuvallinen ja historiallinen arvo ovat ne, joiden takia ilman muuta Hämeenpuisto tulee nähdä puistona ja sen status tulee olla asemakaavassa puisto”, Laakkonen kertoo.

Hän sanoo, että muutoksessa on lisäksi taustalla poliittinen tahto eli aikanaan tehty valtuustoaloite asemakaavamuutoksen tekemisestä.

XXX

Asemakaava ottaa kantaa myös siihen, missä kohdin Hämeenpuistossa pyöräillään tulevaisuudessa. ”Nyt pyöräillään samalla hiekkakäytävällä jalankulkijoiden kanssa”, Laakkonen kertoo.

Myös se otetaan Laakkosen mukaan huomioon, miten kulkeminen saadaan kaikkien kannalta viihtyisäksi ja turvalliseksi. ”Asetelma on nyt, että Hämeenpuistossa kulkija ikään kuin väistää ajoneuvoliikennettä. Siellä on sivuun vedettyjä ylityspaikkoja.”

Hämeenpuistossa haetaan ratkaisuja myös ilmanlaatuun ja liikenteen aiheuttamaan meluun, jotta väki viihtyisi siellä.

”Nythän se on luonteeltaan aika paljon läpikulkupaikka”, Surakka sanoo. ”Aika harva on siellä piknikillä. Aika kovaluonteinen pitää ihmisen olla, että viitsii istua siinä.”
Aamulehti
Kapteeni NN " Kenestäkään ei tule rasistia, mutta jokaisesta tulee realisti kun ollaan tekemisissä kähtävien kanssa"

P

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 17 135
  • Liked: 13789
Mitenköhän esim tämän kohdan lumen auraus on suunniteltu tehtäväksi ?

googlelinkki Vantaan ja Hgin rajalle:

https://www.google.fi/maps/@60.2480329,25.0861883,3a,75y,20.89h,80.93t/data=!3m6!1e1!3m4!1soQuqTTGM53zgkVoNUBoSNg!2e0!7i13312!8i6656?hl=fi


 :o

Kalliisti erikoistyönä? Mutta suunnittelija luultavasti uskoo ihmisen aiheuttamaan ilmastonmuutokseen? Sen mukaanhan lumiset talvet ovat mennyttä.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

no future

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 341
  • Liked: 2027
Kierrätyskö sua noin vituttaa? Onhan se hirveetä että tiheässä kaupungissa ei tukoteta sekajäteastioita ihan aina niillä pizzalaatikoilla.

Eikö Kalasataman alueella ole se putkijätejärjestelmä ?

Nuo toimivat kierrätyssysteemit on tosi jees ja on mielenkiintoista seurata miten ne toimii käytännössä. Harmi, että niistä "seurantauutisoidaan" yleensa vasta kun jotain ongelmaa on, esim kun mainittu putkijärjestelmä nikotteli aluksi.

Suursuolla ja Kivistössä on, ongelmineen.  Mutta ne on metsälähiöitä (toistaiseksi). Luulen että putkijätesysteemien vetäminen kantakaupunkiin olisi haastavampaa.

Muutoin noissa uudiskohteissa erityispalveluin kiinnostaa se että vastaavia taisi olla viimeksi sata vuotta sitten, eli että taloyhtiö tarjoaa muutakin kuin perusasumista. Silloinkin taisi olla roskakuiluja mutta myös ruokaluiluja, joista nostettiin asuntoon tarjottimella ruoka keskuskeittiöstä. Poirot-tv-sarjassa ainakin oli. Sitten tuli sodat, inflaatio ja varakkaamman keskiluokan suhteellisen aseman lasku, jolloin kysyntä tuollaiselle väheni. Myöhemmin kodinkoneet vähensivät palveluskunnan tarvetta.

Tässäkin konkretisoituu sosialismin perusydinongelma. Vain rikkailla on varaa johonkin palveluun -> tapettava pois.
Vaihtoehtona tietenkin olisi kehittää palvelua niin, että ensin keskiluokalla, sitten muillakin, olisi varaa tuohon palveluun (eli verotuksen kautta keskiluokka maksaisi koko paskan).
Niissä Redin torneissahan on aulapalvelutkin. En tosin tiedä mitä kaikkea ton consierge:n toimenkuvaan kuuluu.

Titus

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 9 781
  • Liked: 14300
Naapurit kimpaantuivat helsinkiläisessä lähiössä: 130 asunnon kerrostaloon rakennettiin vain 10 autopaikkaa – "Kadunvarsi on aivan tukossa"

Lainaus
Siilitien ja Kettutien risteykseen toissa vuonna valmistuneessa Hoasin opiskelijatalossa on 130 asuntoa, mutta vain kymmenen autopaikkaa.

Naapureiden mukaan opiskelijoilla on kuitenkin huomattavasti enemmän autoja ja he pysäköivät viereisen Näätätien varteen.

– Oli kaunis ajatus, että helsinkiläisillä opiskelijoilla ei olisi autoja, mutta totuus on aivan toinen. Nyt koko Näätätien kadunvarsipaikat ovat aivan tukossa eikä paikkoja riitä esimerkiksi naapuriyhtiöiden vieraille, sanoo Helsingin Uutisiin yhteyttä ottanut mies.

– Ennen opiskelijatalon valmistumista tässä oli hyvin tilaa. Osasimme odottaa ongelmaa, kun kuulimme että autopaikkoja tulee vain kymmenen. Talossamme toimii vuokrattava kerhotila, jonka kävijöille ei ole enää vapaita parkkipaikkoja, sanoo Näätätiellä asuva Airi Kontio, 71.

MYÖS opiskelijat ovat kiinnittäneet huomiota autopaikkojen vähäiseen määrään.

23-vuotias Johanna Saikkonen asui Kettutiellä aiemmin kumppanin kanssa, jolla oli auto.

– Minulla oli oma autopaikka ja käytimme autoa paljon. Käytän nyt joukkoliikennettä enkä hankkisi omaa autoa. Olen ihmetellyt autopaikkojen vähäisyyttä eikä kymmenen autopaikkaa kannusta autoiluun.

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4439462


autottoman kaupungin tavoitteet täyttyvät  ;D

Don't give me that do goody good bullshit

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 30 109
  • Liked: 26303
  • Rokotettu kaikkea vastaan
Pitäisi olla pykälä, että jokaista 50 neliötä kohti on pakko rakentaa yksi autopaikka.

Autot eivät tule häviämään sillä, että pysäköintipaikat poistetaan. Autoa tarvitseva hakee sitten asuntonsa muualta. Päättäjät tuntuvat elävän jossain kummallisessa harhassa, jonka mukaan autoilla ajellaan vain kiusalla ja huvikseen - ei kyetä ymmärtämään, että autoilu on Suomessa niin kallista, että 99,9 prosenttia ihmisistä ajaa autolla siksi, että se on käytännössä pakko hinnasta ja autoilun vaikeuttamisesta huolimatta.

Jos tänä päivänä joku kaupunki haluaa muuttovoittoa hyvistä veronmaksajista, sen kannattaisi pitää huoli autoilun mahdollisuuksista.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Siili

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 13 763
  • Liked: 9982
Naapurit kimpaantuivat helsinkiläisessä lähiössä: 130 asunnon kerrostaloon rakennettiin vain 10 autopaikkaa – "Kadunvarsi on aivan tukossa"

Lainaus
– Oli kaunis ajatus, että helsinkiläisillä opiskelijoilla ei olisi autoja, mutta totuus on aivan toinen. Nyt koko Näätätien kadunvarsipaikat ovat aivan tukossa eikä paikkoja riitä esimerkiksi naapuriyhtiöiden vieraille, sanoo Helsingin Uutisiin yhteyttä ottanut mies.

– Ennen opiskelijatalon valmistumista tässä oli hyvin tilaa. Osasimme odottaa ongelmaa, kun kuulimme että autopaikkoja tulee vain kymmenen. Talossamme toimii vuokrattava kerhotila, jonka kävijöille ei ole enää vapaita parkkipaikkoja, sanoo Näätätiellä asuva Airi Kontio, 71.

.

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4439462

autottoman kaupungin tavoitteet täyttyvät  ;D

Ei vielä täysin.  Näätätielle (ja muuallekin) pitää ehdottomasti saada ympärivuorokautinen parkkeerauksen maksullisuus.  Näin opiskelija-asuntojen asukkaat ja alueella vierailevat oppivat välttämään autoilua.

Muuten, mitenköhän nuo kymmenen autopaikkaa annostellaan asukkaiden kesken?
« Viimeksi muokattu: 16.01.2022, 12:16:52 kirjoittanut Siili »

Titus

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 9 781
  • Liked: 14300
Muuten, mitenköhän nuo kymmenen autopaikkaa annostellaan asukkaiden kesken?

Normikäytäntö on, että talon ekat asukkaat saivat ostaa/varata merkityn paikan ja sen jälkeen jonottamalla. Joku paikan saanut lähtee talosta -> se menee jonon ekalle.

Ehkä näihinkin voisi laittaa esim joka toinen kuukausi tapahtuvan huutokaupan ? Kymmenen eniten tarjoavaa saavat parkkeerata paikoille kahden kuukauden ajan  :D

Don't give me that do goody good bullshit

Fiftari

  • Asiantuntija
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 8 689
  • Liked: 9037
  • "Hallitus koostuu ihmisistä joita ei hallita"
Itse odotan tässä autoilun vastaisessa ilmapiirissä sitä että joku taho kieltää autoilun vaikka helsingin kaupunkialueella kokonaan, sen tarkemmin erittelemättä. No sitten todetaan että muuttoautoilla, jakeluautoilla tai muillakaan tavaroita toimittavilla ajoneuvoilla ei ole asiaa kaupunkiin, ja taas raavitaan päätä että miksi keskusta näivettyy. Aiemmin olisin vain naureskellut ettei tällaista voisi koskaan tapahtua mutta nykyisin en ole edes niin varma.
Kapteeni NN " Kenestäkään ei tule rasistia, mutta jokaisesta tulee realisti kun ollaan tekemisissä kähtävien kanssa"

no future

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 341
  • Liked: 2027
Naapurit kimpaantuivat helsinkiläisessä lähiössä: 130 asunnon kerrostaloon rakennettiin vain 10 autopaikkaa – "Kadunvarsi on aivan tukossa"

Lainaus
Siilitien ja Kettutien risteykseen toissa vuonna valmistuneessa Hoasin opiskelijatalossa on 130 asuntoa, mutta vain kymmenen autopaikkaa.

Naapureiden mukaan opiskelijoilla on kuitenkin huomattavasti enemmän autoja ja he pysäköivät viereisen Näätätien varteen.

– Oli kaunis ajatus, että helsinkiläisillä opiskelijoilla ei olisi autoja, mutta totuus on aivan toinen. Nyt koko Näätätien kadunvarsipaikat ovat aivan tukossa eikä paikkoja riitä esimerkiksi naapuriyhtiöiden vieraille, sanoo Helsingin Uutisiin yhteyttä ottanut mies.

– Ennen opiskelijatalon valmistumista tässä oli hyvin tilaa. Osasimme odottaa ongelmaa, kun kuulimme että autopaikkoja tulee vain kymmenen. Talossamme toimii vuokrattava kerhotila, jonka kävijöille ei ole enää vapaita parkkipaikkoja, sanoo Näätätiellä asuva Airi Kontio, 71.

MYÖS opiskelijat ovat kiinnittäneet huomiota autopaikkojen vähäiseen määrään.

23-vuotias Johanna Saikkonen asui Kettutiellä aiemmin kumppanin kanssa, jolla oli auto.

– Minulla oli oma autopaikka ja käytimme autoa paljon. Käytän nyt joukkoliikennettä enkä hankkisi omaa autoa. Olen ihmetellyt autopaikkojen vähäisyyttä eikä kymmenen autopaikkaa kannusta autoiluun.

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4439462


autottoman kaupungin tavoitteet täyttyvät  ;D

Hertsikkahan ei ole asukaspysäköintialuetta, niin nyt sitten kanta-astujat ihmettelee kun ilmaiset parkkipaikat on aina täynnä. Tervetuloa kaupunkiin.

no future

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 341
  • Liked: 2027
Pitäisi olla pykälä, että jokaista 50 neliötä kohti on pakko rakentaa yksi autopaikka.

Autot eivät tule häviämään sillä, että pysäköintipaikat poistetaan. Autoa tarvitseva hakee sitten asuntonsa muualta. Päättäjät tuntuvat elävän jossain kummallisessa harhassa, jonka mukaan autoilla ajellaan vain kiusalla ja huvikseen - ei kyetä ymmärtämään, että autoilu on Suomessa niin kallista, että 99,9 prosenttia ihmisistä ajaa autolla siksi, että se on käytännössä pakko hinnasta ja autoilun vaikeuttamisesta huolimatta.

Jos tänä päivänä joku kaupunki haluaa muuttovoittoa hyvistä veronmaksajista, sen kannattaisi pitää huoli autoilun mahdollisuuksista.
Helsingissähän toi sun autopaikkanormisi tarkoittaisi vaatimattomasti 450 000 pysäköintipaikkaa. Se olisikin vaan reilut 2 paikkaa per stadilaisilla käytössä olevat henkilöautot.

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 30 109
  • Liked: 26303
  • Rokotettu kaikkea vastaan
Pitäisi olla pykälä, että jokaista 50 neliötä kohti on pakko rakentaa yksi autopaikka.

Autot eivät tule häviämään sillä, että pysäköintipaikat poistetaan. Autoa tarvitseva hakee sitten asuntonsa muualta. Päättäjät tuntuvat elävän jossain kummallisessa harhassa, jonka mukaan autoilla ajellaan vain kiusalla ja huvikseen - ei kyetä ymmärtämään, että autoilu on Suomessa niin kallista, että 99,9 prosenttia ihmisistä ajaa autolla siksi, että se on käytännössä pakko hinnasta ja autoilun vaikeuttamisesta huolimatta.

Jos tänä päivänä joku kaupunki haluaa muuttovoittoa hyvistä veronmaksajista, sen kannattaisi pitää huoli autoilun mahdollisuuksista.
Helsingissähän toi sun autopaikkanormisi tarkoittaisi vaatimattomasti 450 000 pysäköintipaikkaa. Se olisikin vaan reilut 2 paikkaa per stadilaisilla käytössä olevat henkilöautot.

Olen avoin paremmille ehdotuksille. Niitä varmasti on.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

no future

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 341
  • Liked: 2027
Pitäisi olla pykälä, että jokaista 50 neliötä kohti on pakko rakentaa yksi autopaikka.

Autot eivät tule häviämään sillä, että pysäköintipaikat poistetaan. Autoa tarvitseva hakee sitten asuntonsa muualta. Päättäjät tuntuvat elävän jossain kummallisessa harhassa, jonka mukaan autoilla ajellaan vain kiusalla ja huvikseen - ei kyetä ymmärtämään, että autoilu on Suomessa niin kallista, että 99,9 prosenttia ihmisistä ajaa autolla siksi, että se on käytännössä pakko hinnasta ja autoilun vaikeuttamisesta huolimatta.

Jos tänä päivänä joku kaupunki haluaa muuttovoittoa hyvistä veronmaksajista, sen kannattaisi pitää huoli autoilun mahdollisuuksista.
Helsingissähän toi sun autopaikkanormisi tarkoittaisi vaatimattomasti 450 000 pysäköintipaikkaa. Se olisikin vaan reilut 2 paikkaa per stadilaisilla käytössä olevat henkilöautot.

Olen avoin paremmille ehdotuksille. Niitä varmasti on.
Niin siis Siilitiellä asukkaat on tottunut pysäköimään ilmaiseksi tienvarteen, ja nyt niitä vituttaa kun uudetkin asukkaat pysäköi ilmaiseksi siihen tienvarteen. Kikkelis kokkelis vaan, mutta ilmainen pysäköinti ei toimi niin että sen auton saisi joka päivä just siihen oman kotirapun eteen. Edes suurin osa maksullisesta pysäköinnistä ei tiheästi asutussa kaupungissa toimi niin.

Odotan jo innoissani sitä kitinää mikä alkaa kun maksullista asukaspysäköintiä jossain vaiheessa laajennetaan metrolinjaa pitkin itäänpäin.  Euro päivässä auton seisottamisesta kotikadulla, riistoa ja ryöstöä!

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 30 109
  • Liked: 26303
  • Rokotettu kaikkea vastaan
Kaikesta päätellen Helsinki alkaa olla jo täyteen rakennettu.

Ehdotin jo vuosia sitten Helsinkiin uudisrakennuskieltoa pariksi vuosikymmeneksi. Suomessa on kyllä tilaa asua muuallakin. Ei kaikkien tarvitse asua Helsingissä, pääkaupunkiseudulla tai kehyskunnissa, varsinkaan kun väkiluku on jatkuvassa laskussa - poislukien kelaperäinen maahanmuutto.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Hae-won

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 830
  • Liked: 846
Kaikesta päätellen Helsinki alkaa olla jo täyteen rakennettu.

Ehdotin jo vuosia sitten Helsinkiin uudisrakennuskieltoa pariksi vuosikymmeneksi. Suomessa on kyllä tilaa asua muuallakin. Ei kaikkien tarvitse asua Helsingissä, pääkaupunkiseudulla tai kehyskunnissa, varsinkaan kun väkiluku on jatkuvassa laskussa - poislukien kelaperäinen maahanmuutto.
Harvoin kuulee näin huonoja ehdotuksia edes sosialisteilta ja heidän track recordinsa talouden suhteen on sentään todella huono. Asunnoille Helsingissä on kysyntää, joten uusien asuntojen rakentamisen kieltäminen olisi erittäin typerää. Helsinkiin tulee rakentaa enemmän asuntoja ja mahdollisimman tiiviisti ja korkeasti. Helsinki ei ole maailman mittakaavassa erityisen tiiviisti rakennettu kaupunki.

Uudet asunnot tarjoavat mahdollisuuden Helsinkiin muuttamiseen heille jotka sinne haluavat muuttaa, mutta ne eivät pakota ketään muuttamaan Helsinkiin. Jos ongelmaksi koetaan Helsingin vetovoima, mikä tässä näyttää olevan ongelma, silloin ratkaisu ei ole estää sinne muuttaminen, vaan syrjäseutujen kehittäminen.

Pakolliset autopaikat 50 neliötä kohti nekin ovat hölmö idea. Kaikilla ihmisillä, kuten minulla, ei ole tarvetta tai halua omistaa autoa. Autopaikka minua varten olisi turha autopaikka.

Uuno Nuivanen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 23 586
  • Liked: 43504
  • It's gotta be PS
Lainaus
Uudet asunnot tarjoavat mahdollisuuden Helsinkiin muuttamiseen heille jotka sinne haluavat muuttaa...

No sitähän tässä juuri pelätäänkin. Vain sosiaaliturvaperäisillä maahanmuuttajilla kun on varaa sinne tulla.  :(
"Afroeurooppalaisen liikkuvuuden poetiikka ranskankielisessä afrikkalaisessa kirjallisuudessa."

Suomen Akatemia on tukenut Anna-Leena Toivasen akatemiatutkijan viisivuotista hanketta 438  874 eurolla.

Hae-won

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 830
  • Liked: 846
Lainaus
Uudet asunnot tarjoavat mahdollisuuden Helsinkiin muuttamiseen heille jotka sinne haluavat muuttaa...

No sitähän tässä juuri pelätäänkin. Vain sosiaaliturvaperäisillä maahanmuuttajilla kun on varaa sinne tulla.  :(
Uusien asuntojen rakentamisen estäminen nostaisi hintoja entisestään.

Tälläistä ajattelua jossa muuttaminen halutaan estää pakolla sen sijaan että kehitetään asuinpaikasta miellyttävämpi asuinympäristö on toki esiintynyt muuallakin, esimerkiksi Itä-Saksassa ja Pohjois-Koreassa.

Siili

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 13 763
  • Liked: 9982

Niin siis Siilitiellä asukkaat on tottunut pysäköimään ilmaiseksi tienvarteen, ja nyt niitä vituttaa kun uudetkin asukkaat pysäköi ilmaiseksi siihen tienvarteen. Kikkelis kokkelis vaan, mutta ilmainen pysäköinti ei toimi niin että sen auton saisi joka päivä just siihen oman kotirapun eteen. Edes suurin osa maksullisesta pysäköinnistä ei tiheästi asutussa kaupungissa toimi niin.

Herkkä vittuuntumisesi toisten julkiseen harmitukseen on noteerattu.  Siinä ei ole mitään uutta. 

Minusta kuitenkin opiskelijatalon naapurien narinan ensisijainen syy oli uuden yhtiön alhaiset normit autopaikoille, ei uusien asukkaitten (arvattava) käytös sinänsä. Vanhoissa yhtiössä suurimmalle osalle autollisista asujista löytyy autopaikka omalta tontilta, jolloin kadulta on aikaisemmin löytynyt hyvin tilaa vieraillekin.  Niukat normit uudisrakennukselle aiheuttavat kadun käyttämistä nyt enenevässä määrin vakiparkkeeraukseen, mikä luonnollisesti pännii väljiin katuihin tottuneita.  Jos ymmärsin artikkelin oikein, tyytymättömät toivat vain esiin tuntemuksensa, eivätkä suunnittele minkään sortin (jälkikäteistä) nimbyilyä asian tiimoilta.  Meinaatko, että intersektionaalisessa vertailussa heidän uhristatuksensa on liian alhainen, jotta he voisivat avata suunsa?

Ohessa kuva Näätätieltä vuodelta 2009:

https://www.google.com/maps/@60.2066811,25.0402069,3a,75y,173.64h,87.02t/data=!3m6!1e1!3m4!1saXeaKcC_MYmcJOBP1loeEA!2e0!7i13312!8i6656
« Viimeksi muokattu: 16.01.2022, 16:07:38 kirjoittanut Siili »

Titus

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 9 781
  • Liked: 14300
Euro päivässä auton seisottamisesta kotikadulla, riistoa ja ryöstöä!

€/päivä riippumatta löytyykö parkkipaikkaa vai ei  ;D


omalla kotikadulla näyttää lumikinokset vääjäämättä taas valtaavan viidenneksen autopaikoista. joko tila loppui Lauttasaaren sillalta,vai miten se lumijuttu meni Anni ?

Don't give me that do goody good bullshit

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 30 109
  • Liked: 26303
  • Rokotettu kaikkea vastaan
Kaikesta päätellen Helsinki alkaa olla jo täyteen rakennettu.

Ehdotin jo vuosia sitten Helsinkiin uudisrakennuskieltoa pariksi vuosikymmeneksi. Suomessa on kyllä tilaa asua muuallakin. Ei kaikkien tarvitse asua Helsingissä, pääkaupunkiseudulla tai kehyskunnissa, varsinkaan kun väkiluku on jatkuvassa laskussa - poislukien kelaperäinen maahanmuutto.
Harvoin kuulee näin huonoja ehdotuksia edes sosialisteilta ja heidän track recordinsa talouden suhteen on sentään todella huono. Asunnoille Helsingissä on kysyntää, joten uusien asuntojen rakentamisen kieltäminen olisi erittäin typerää. Helsinkiin tulee rakentaa enemmän asuntoja ja mahdollisimman tiiviisti ja korkeasti. Helsinki ei ole maailman mittakaavassa erityisen tiiviisti rakennettu kaupunki.

Uudet asunnot tarjoavat mahdollisuuden Helsinkiin muuttamiseen heille jotka sinne haluavat muuttaa, mutta ne eivät pakota ketään muuttamaan Helsinkiin. Jos ongelmaksi koetaan Helsingin vetovoima, mikä tässä näyttää olevan ongelma, silloin ratkaisu ei ole estää sinne muuttaminen, vaan syrjäseutujen kehittäminen.

Pakolliset autopaikat 50 neliötä kohti nekin ovat hölmö idea. Kaikilla ihmisillä, kuten minulla, ei ole tarvetta tai halua omistaa autoa. Autopaikka minua varten olisi turha autopaikka.

Jos itselläsi ei ole käyttöä autopaikalle, voit aina vuokrata sen  :)
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Tagit: