UmmaGumma

Kirjoittaja Aihe: Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju  (Luettu 330196 kertaa)

no future

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 031
  • Liked: 1282
No jos ajoa tulee 70 km päivässä (Kerava-Hki asemalta asemalle) työmatkoja 7 litran keskikulutuksella kertaa 226 työpäivää niin polttoaine.netin keskihinnalla 1,57€/litra (95e10) päästään reiluun 1700 euroon.  siihen sitten tietty kaikki auton muut kulut päälle, mitä ei ikinä huomioida missään kun aletaan väittelemään autoilun hinnasta vs julkiset.

mannym

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 512
  • Liked: 7505
  • Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
No jos ajoa tulee 70 km päivässä (Kerava-Hki asemalta asemalle) työmatkoja 7 litran keskikulutuksella kertaa 226 työpäivää niin polttoaine.netin keskihinnalla 1,57€/litra (95e10) päästään reiluun 1700 euroon.  siihen sitten tietty kaikki auton muut kulut päälle, mitä ei ikinä huomioida missään kun aletaan väittelemään autoilun hinnasta vs julkiset.

Ihan samaan tapaan unohdetaan se pk seudun julkisten liikennöinnin tuki, joka verovaroista hoidetaan, ja yleisellä tasolla on 50% lipun hinnasta. Eli julkisilla todellisuudessa kuluu tuplasti tuon 1700, eikä tavalliseen autoon millään maksa, vakuutukset, huollot, renkaat sitä 1700€ joka vuosi.
“I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned.”

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

“Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free.”

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 26 353
  • Liked: 8055
  • The Buddha of Kerava
No jos ajoa tulee 70 km päivässä (Kerava-Hki asemalta asemalle) työmatkoja 7 litran keskikulutuksella kertaa 226 työpäivää niin polttoaine.netin keskihinnalla 1,57€/litra (95e10) päästään reiluun 1700 euroon.  siihen sitten tietty kaikki auton muut kulut päälle, mitä ei ikinä huomioida missään kun aletaan väittelemään autoilun hinnasta vs julkiset.

On varmaan totta, että autoilun kaikki kulut huomioiden julkinen liikenne on halvempaa.

Mutta vaikka käyttäisikin julkisia, monella pitäisi auto olla sittenkin, syyt jokainen tietää. Joten kun se auto kerran joka tapauksessa on, miksei sillä sitten ajaisi myös töihin kun siinä säästää rahaa ja aikaa?

Minä pääsen autolla töihin noin 25 minuutissa. Jos kävelen junaseisakkeelle, ajan Helsinkiin, kävelen metroon, ajan metrolla itäiseen kaupunginosaan ja sieltä asemalta kävelen töihin, aikaa menee liki 90 minuuttia eli noin kolminkertainen aika autoon verrattuna. Päivässä se tekee kaksi ylimääräistä tuntia matkustamista. Eikö noilla säästetyillä tunneillakin ole joku arvo? Joka viikko on 10 tuntia enemmän aikaa kun ajaa omalla autolla. Julkisia käyttämällä on kuin tekisi kuusipäiväistä työviikkoa, mutta saisi palkan vain viidestä päivästä.

Mutta en ala kinaamaan tästä enempää: jollekin parempi ratkaisu on bussi, juna tai metro, toisille taas fillari tai auto. Kävelläkin voi joissain tapauksissa. Käyttäköön jokainen sitä laitetta ja keinoa, mikä itselle sopii.

Sähköauton voisi hankkia jossain vaiheessa. Sellainen Honda e olisi aika veikeä, tulee markkinoille vuoden vaihteessa.  :)
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Marokon Kauhu

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 210
  • Liked: 301
Onko missään ikinä kukaan tullut julkisuuteen, kuinka liian kallis yksityisautoilu pakotti lopettamaan työnteon?

Varmaan sellaisiakin tapauksia on, koska hallitukset niitä haluavat. Mutta toisaalta onhan yksityisautoilu aina edullisempaa kuin julkinen liikenne.
No vaikkapa Kerava-Helsinki (ABCD-vyöhykkeet) seutulippu maksaa 1 667,80 € vuodessa. Sillä ei saa edes bensoja ostettua vuoden työajoihin.

Onkos junalipun työmatkalulun vähennysoikeus poistettu (jos ei niin vink vink Rinteelle).
Ainakin ennen omavastuu oli 400 eur vuodessa, ja loput suoraan pois veroista.
Työajot omalla autolla... Kai se verottaja niihin keksii jonkun konstin, että niistä pitää itse asiassa maksaa veroa.
Mokutuksessa, suvaitsevaisuudessa ja kulttuurimarxismissa mikään ei ole niin hullua, etteikö huomenna keksittäisi jotain vielä järjettömämpää.

Helmeri

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 294
  • Liked: 172
Onko missään ikinä kukaan tullut julkisuuteen, kuinka liian kallis yksityisautoilu pakotti lopettamaan työnteon?

Varmaan sellaisiakin tapauksia on, koska hallitukset niitä haluavat. Mutta toisaalta onhan yksityisautoilu aina edullisempaa kuin julkinen liikenne.
No vaikkapa Kerava-Helsinki (ABCD-vyöhykkeet) seutulippu maksaa 1 667,80 € vuodessa. Sillä ei saa edes bensoja ostettua vuoden työajoihin.

Ongelmaksi usein tulee se, että siellä Keravan päässä ei välttämättä asu ihan aseman lähellä ja sama juttu Hesassa; se työpaikka ei ehkä olekaan kohtuullisen matkan päässä asemasta niin, työmatkasta muodostuu näin helvetillisen pitkä julkisilla.

Tuulenhenki

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 204
  • Liked: 3967
  • Saatanantaja, enkelintäjä
^ Täälläpäin se menee niin, että menet yhdellä bussilla keskustaan, odottelet 30-45 min seuraavaa, jatkat seuraavalla bussilla työpaikalle tai pahimmillaan vaihdat vielä kerran bussia siinä välissä. Plus tietysti kävelymatkat kotoa pysäkille ja päätepysäkiltä työpaikalle: kävelymatka voi olla 1-2 km. Niin että yhteen suuntaan voi helposti hurahtaa 2-3 tuntia julkisilla liikkuessa, jos työpaikka on toisella puolella kaupunkia kuin itse asut. Kun täällä ei ole ratikkaa eikä lähijunaa, ei mitään muuta kuin bussi, joka sekään ei mene kaikkialle. Tämä on todellisuutta aika monessa kaupungissa, ja toisissa kaupungeissa ei ole edes sitä paikallisbussia. Voi kunpa Arkadianmäellä ymmärrettäisiin tämä, niin ehkä siellä lakattaisiin jankkaamasta siitä, että ihmisten pitäisi käyttää julkista liikennettä.

Asiasta toiseen, kun nuo keskusta-alueet nykyään näivettyvät kovaa vauhtia sitä mukaa kun niistä tehdään suuria puistoalueita ja bulevardeja, niin voisikohan kehityksen suuntaa yrittää kääntää? Avattaisiin kadut taas autoille ja katsottaisiin 5-10 vuotta eteenpäin mitä tapahtuu. Virkistyisikö keskusta-alueen elämä ja kaupankäynti?
Don't despair
Show no fear
Life your life without regrets

mannym

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 512
  • Liked: 7505
  • Quidquid latine dictum sit, altum videtur.


Onkos junalipun työmatkalulun vähennysoikeus poistettu (jos ei niin vink vink Rinteelle).
Ainakin ennen omavastuu oli 400 eur vuodessa, ja loput suoraan pois veroista.
Työajot omalla autolla... Kai se verottaja niihin keksii jonkun konstin, että niistä pitää itse asiassa maksaa veroa.

Omavastuu nykyään on 750€, vähennyksen enimmäismäärä 7000 paikkeilla.
“I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned.”

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

“Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free.”

no future

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 031
  • Liked: 1282


Asiasta toiseen, kun nuo keskusta-alueet nykyään näivettyvät kovaa vauhtia sitä mukaa kun niistä tehdään suuria puistoalueita ja bulevardeja, niin voisikohan kehityksen suuntaa yrittää kääntää? Avattaisiin kadut taas autoille ja katsottaisiin 5-10 vuotta eteenpäin mitä tapahtuu. Virkistyisikö keskusta-alueen elämä ja kaupankäynti?
Työpaikathan ovat pääkaupunkiseudulla keskittyneet Helsingin niemelle, sekä radanvarren keskuksiin. HSY on julkaissut ihan hyvää vuosiraporttia nimellä "Helsingin seudun yrityskatsaus", missä näitä on tilastoituna, mutta en tuosta pdf:stä saanut kuvia poimittua.

Itse kysymystä en ymmärrä, sillä pääkaupunkiseudulla ei äkkiseltään tule mieleen (Hämeentien työmaan lisäksi) yhtään katua mikä olisi muutettu "puistoalueeksi ja bulevardiksi"?  Tai missä ylipäätään olisi tarkoituksella estetty autoliikenne? Ja tulee kuitenkin ajeltua työn merkeissä pitkin poikin niin kantakaupungissa kuin lähiöissäkin.

Tuulenhenki

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 204
  • Liked: 3967
  • Saatanantaja, enkelintäjä
Itse kysymystä en ymmärrä, sillä pääkaupunkiseudulla ei äkkiseltään tule mieleen (Hämeentien työmaan lisäksi) yhtään katua mikä olisi muutettu "puistoalueeksi ja bulevardiksi"?  Tai missä ylipäätään olisi tarkoituksella estetty autoliikenne? Ja tulee kuitenkin ajeltua työn merkeissä pitkin poikin niin kantakaupungissa kuin lähiöissäkin.
Hyvä ettei sielläpäin. Täällä Nykäskylässä puuhataan kovaa vauhtia koko keskusta-alueesta autotonta, tai siltä ainakin vaikuttaa. Ja sitä mukaa kun autojen pääsyä keskustaan on vaikeutettu, on myös keskusta alueena kuihtunut. Täällä ei oikeastaan ole enää muuta kuin baareja ja leffateatteri. Olen kuullut samantapaista myös muista keskisuurista kaupungeista.
Don't despair
Show no fear
Life your life without regrets

Titus

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 852
  • Liked: 5790
Kumma juttu kun nämä hipsteribusinekset kerta toisensa jälkeen kosahtavat konkurssiin vaikka on ollut otsikonkin mukaan "suosittua":

Vallilan suosittu kulttuurikeskittymä Konepaja Bruno on haettu konkurssiin
Toiminta Konepajan Brunossa loppuu kesäkuun aikana.

HELSINGISSÄ kulttuuritapahtumista ja kirpputorista tunnettu Konepajan Bruno on haettu konkurssiin.

VR:n entisellä Pasilan konepajalla on toiminut muutaman kesän ajan myös suosittu kahvila ja terassi. ALKUVUONNA esimerkiksi Yle uutisoi Konepajan Brunon heikosta taloustilanteesta.
Yhtiöllä kerrottiin olevan velkomustuomioita, joissa muun muassa pienpanimoalan yhtiöt hakivat 10 000 euron saatavia. Brunolla kerrottiin olevan myös aiempia maksamattomia velkoja.
Konepajan Brunon hallituksen jäsen Jakke Nikkarinen myönsi torstaina konkurssin, mutta ei halunnut vielä kommentoida asiaa.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006141089.html


Vai tarkoitetaanko "suositulla" esim Hgin kaupungin suosiollisia avustuksia em lafkan piiriin 8)

Tell me something, it's still "We the people," right ?

Uuno Nuivanen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 20 776
  • Liked: 31647
  • Pätevin ensin
^ Elämäntapahipit joita varten näitä ihquuksia pystytellään eivät useinkaan ole kovin maksukykyistä tai -haluista porukkaa.

l'uomo normale

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 9 663
  • Liked: 5213
  • Je suis. Ihmisenä ja kuluttajana.
^ Elämäntapahipit joita varten näitä ihquuksia pystytellään eivät useinkaan ole kovin maksukykyistä tai -haluista porukkaa.

Markkinointi on heikkoa, kun en koskaan ollut kuullutkaan siitä. Lisäksi pitäisi olla siinä vieressä jotain mestoja joihin olisi jotain oikeaakin asiaa tai ainakin niin iso keskittymä ja tapahtumatarjontaa, jotta se painuisi sellaisenkin tajuntaan, joka aktiivisesti välttelee tietämästä niistä. Nyt kun on Suvilahtea ja Sompasaunaa ja Telakkaa ja Kaapelitehdasta ja mitä vielä, mistä niihin ihan jokaiseen riittäisi jatkuvaa asiakasvirtaa.
« Viimeksi muokattu: 13.06.2019, 14:04:27 kirjoittanut l'uomo normale »
And madness and despair are a force.

Titus

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 852
  • Liked: 5790
Kuten yllä hyvin sanottiin.

Kävin tuolla Konepajan alueella Suunnon liikkeessä, mutten edes huomannut koko Brunoa. Näitä tämäntyyppisiä juttuja tosiaan riittää Hgin alueella jo muutenkin ilman,
että mukaan tulee lisää näitä "perustetaan hei joku ihqu kirppiskahvila josta saa teetä"-business ideoita joita sitten puolivaloilla toteutellaan.


”Konepajasta tulee ihan huikea” – Bruce Oreckin ostoaikeet innostavat Vallilassa

Nikkarinen luottaa kuulemansa perusteella siihen, että konepaja-alue alkaa taas kukoistaa.

– Tästä tulee valtavan hieno! 1800- ja 1900-lukujen vaihteessa rakennetut tiilimakasiinit pääsevät oikeuksiinsa,
kun piha-alue saadaan kuntoon (ei vissiin oltu tehty mitään ainakaan silloin kun itse nyt kävin siellä) ja rakennukset oikeaan käyttöön, Nikkarinen hehkuttaa.

– Tämä houkuttelee myös kansainväliset turistit paikalle, hän uskoo.

Nikkarinen ja Brunon toinen yrittäjä Ilkka Hietala keräsivät Konepajan pelastamiseksi kulttuurikeitaaksi noin 12 000 nimen adressin. Hankkeella vastustettiin aikeita muuttaa makasiini Bauhausin rautakaupaksi.

https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/580079-konepajasta-tulee-ihan-huikea-bruce-oreckin-ostoaikeet-innostavat-vallilassa

https://www.yrittajat.fi/helsingin-yrittajat/a/uutiset/551875-konepajan-bruno-luo-uutta-kaupunkikulttuuria-helsinkiin

Haastattelu kuvastaa hyvin pohjaa jolle liiketoiminta on rakennettu.
« Viimeksi muokattu: 13.06.2019, 14:07:55 kirjoittanut Titus »
Tell me something, it's still "We the people," right ?

no future

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 031
  • Liked: 1282
Ongelmaksihan taisi koitua se, että Bruce Oreck vaati ihan oikeaa vuokraakin tuosta ostamastaan tilasta. Pitkin kevättähän sitä uutisoitiin, että Brunolle tullee lähtö makasiineilta.

l'uomo normale

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 9 663
  • Liked: 5213
  • Je suis. Ihmisenä ja kuluttajana.
Vs: Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju
« Vastaus #3644 : tänään kello 07:50:18 »
Lainaus
Vielä laki ei salli tienkäyttömaksujen keräämistä, mutta hallitusohjelmassa asiaan luvataan muutos. Jatkossa kaupunkiseudut voisivat veloittaa autoilusta ruuhka-aikoina.

Tarkoituksena on leikata liikenteesta aiheutuvia kasvihuonekaasupäästöjä ja kehittää joukkoliikennettä.

Tavoitteet ovat sinänsä linjassa Helsingin seudun omien suunnitelmien kanssa. Tiemaksuja ehdotetaan myös Helsingin seudun 14 kunnan ja Helsingin seudun liikenteen (HSL) maankäyttöä, asumista ja liikennettä koskevassa mal-suunnitelmassa.

Pääkaupunkiseudun päättäjiltä maksut eivät kuitenkaan saa varauksetonta kannatusta. Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla odotetaan sähköautoja.

LIIKENTEEN päästöt muodostavat noin viidenneksen Suomen kaikista kasvihuonekaasupäästöistä.

Suomi on sitoutunut puolittamaan liikenteen päästöt vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Vuoteen 2045 mennessä liikenteen pitäisi olla päästötöntä.

HSL:n vuonna 2016 tekemän selvityksen mukaan tiemaksut ovat keskeinen keino tavoitteeseen pääsemiseksi. Välttämättömiä tiemaksut eivät kuitenkaan ole, sanovat pääkaupunkiseudun päättäjät.

”Yleinen näkemys on, että lyhyellä aikajänteellä jonkinlaisia tienkäyttömaksuja tarvitaan, jotta ilmastotavoitteisiin päästään. Hieman pidemmällä aikajänteellä niitä tuskin tarvitaan”, Helsingin pormestari Jan Vapaavuori (kok) sanoo.

”Maailma menee koko ajan eteenpäin. Liikenteen sähköistyminen tulee varmasti hoitamaan ison osan näistä ongelmista jollakin aikavälillä.”

MYÖS Vantaan apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilän (sd) mukaan sähköautoiluun siirtyminen on tehokkaimpia keinoja liikennepäästöjen vähentämiseen.[...]

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006144153.html

Ruuhkamaksuista sunnuntain ratoksi.

Hassu juttu, mutta olen suunnilleen vuoden aikana huomannut pakokaasun hajun kolme kertaa. Vuosi sitten loppukesästä moottorisahalla katkottin puita naapuritontilla. Tänä kesänä oli katutyömaa aidattu niin että jalankulkijoille oli kulku jalkakäytävällä pitkin rakennuksen pylvässyvennystä, joka oli kadun puolelta peitetty kokonaan vanerilevyin; hellepäivänä siihen jäi pakokaasu leijumaan. Joku päivä sitten vanhasta moottoripyörästä lähti käryä Turuntiellä. Hyvä että edes muistan miltä bensan tai dieselin pakokaasut haisevat! Kuinka paljon tässä pitää vielä luontoa pelastaa? Ruhka-aikojen ulkopuolella autoliikennettä on Helsingissä aika vähän, kun kukaan ei huvikseen hirveästi tunnu autoilevan.
« Viimeksi muokattu: tänään kello 07:59:35 kirjoittanut l'uomo normale »
And madness and despair are a force.

Tagit: