Kirjoittaja Aihe: Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju  (Luettu 407619 kertaa)

jka

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 202
  • Liked: 6781
  • Kuka vei meidän munat?
Väittäisin, että se että keskustaan ei pääse autolla ei ole oikeastaan enää mikään syy. Vaikka keskustaan pääsisi miten helposti autolla niin siltikään kenelläkään joka ei keskustassa asu ei ole mitään syytä ylipäätään mennä sinne puhumattakaan että menisi autolla. Joka paikkaan muualle pääsee joka tapauksessa aina helpommin autolla ja siellä muualla on huomattavasti paremmat palvelut kuin keskustassa. Joten edes autoilumahdollisuuksien parantaminen ei auta keskustaa enää millään tavalla. Se ikkuna meni jo. Itseasiassa Helsingin keskustaanhan pääsee autolla paremmin kuin koskaan ainakaan 20 vuoteen tällä hetkellä. Ei tuo ole muuttanut trendiä millään tavalla.

Keskusta ei ole millään tavalla houkutteleva, ei palveluiltaan eikä edes yritysten konttoreille. Konttoreiden kysyntä tulee joka tapauksessa romahtamaan lähitulevaisuudessa koska viimeistään nyt ymmärrettiin että ei ole mitään järkeä vuokrata kallista konttoritilaa kun nimenomaan konttorityön tuottavuus on etänä jopa parempi kuin konttorilla. Palveluiltaan edes joku kävelykeskusta ei voi myöskään koskaan kilpailla enää modernien kauppakeskusten kanssa. Jokainen ymmärtää että jos haluat mennä liikkeestä toiseen niin räntäsateessa edes kävelykatu ei ole millään tavalla kilpailukykyinen.

foobar

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 16 837
  • Liked: 27338
En oikein ymmärrä miksi asua ja elää vuosikymmeniä jossain, jos vihaa sitä niin suunnattomasti? Etenkään Helsingissä, missä ne elämisen kustannukset ovat todella paljon korkeammat kuin missä tahansa muualla. Jo 30-50 km landelle, ja niin hintataso kuin elämän rytmikin voi olla aivan toinen. Sen sijaan ylpeillään netissä kuinka paskaa elämä Stadissa on, aivan kuin se olisi joku sankarimainen selviytymistarina tuhlata omaa elämäänsä täällä.

Uskoisin että koronan takia etätyö tulee yleistymään paljon ja sitä kautta ihmiset muuttavat kauemmaksi varsinaisista työpaikoistaan edullisempien asuntojen ja luonnon perässä. Matujakin vähemmän. Itsellä hesaan reilu 40 kilsaa ja korona-aikana matka kestää suuntaansa noin 45 min. ruuhka-aikaan. Jos asuisin vaikkapa kehä III varressa työmatkaan kuluva aika lyhenisi, mutta haitat niin suuret, että landella parempi.

Etätyö yleistyy, mutta muualla asujan näkemysten mukainen epäsymmetrinen suhde pääkaupunkiseudulla asumisen hyötyjen ja haittojen välillä (haittoja, tai "haittoja" ylikorostaen) ei ole mielestäni rehellinen tapa katsoa kokonaisuutta. Etätyö ei pelasta esim. siltä että 90% kaipaamistaan kavereista, kaupoista ja palveluista voi olla saavutettavissa täällä pienellä kävelyllä kun jossain muualla se on joko mahdotonta tai dramaattisten kompromissien takana. Merkittävä osa pääkaupunkiseudun asukkaista ei myöskään näe keskellä maaseutua asumisen etuja suuremmiksi kuin sen aiheuttamia ongelmia. Se että saavuttaisin saman vaivattomuuden kuin omassa kodissani pääkaupunkiseudulla vaatisi jossain muualla todennäköisesti yhden palkollisen palkkaamista - ja siihen aika yllätyksettömästi Suomessa harvalla on varaa.
« Viimeksi muokattu: 31.07.2020, 17:31:32 kirjoittanut foobar »
"Avaruudessa kukaan ei voi kuulla moku-ulinaasi" - Rändöm

no future

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 526
  • Liked: 1554
Mun on jotenkin hiton vaikea käsittää miten johonkin Espan tai Kluuvin ympäristöön saataisiin lisää oveneduspaikkoja. Nykyiselläänhän pohjois-Espan paikat on täynnä aamuvarhaisesta alkaen, ihan siitä hinnasta riippumatta. Sama koskee kaikkia niitä ”liian kalliita” pysäköintipaikkoja katutasossa.

Parkkihallien ylihinnoista ja naurettavan alhaisista käyttöasteista olen samaa mieltä, mutta en tiedä mikä sen hintatason pitäisi käytännössä olla että ihmiset niitä alkaisivat käyttää. Ne ovat ammottaneet tyhjyyttään koko sen 20 vuotta mitä itse muistan. Ihan samanlaisella vajaakäytöllä ovat myös ainakin Redin ja Triplan hallit, kun Kalasataman asukkaatkin ajavat korttelirallia etsien sitä olematonta pysäköintiruutua.

Simo_Toini

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 265
  • Liked: 689
Helsingin keskustassahan pääsee autolla melkein minne vain, ja vapaata pysäköintitilaa on parkkihallit täynnänsä. Myös tuolla Kluuvissa.

Kyllä vain. Mutta hinta on näissä aika törkeä

Paradoksi: Helsingistä poistuminen on ilmaista, vaikka siitä voisi jo maksaakin.

Mikään ei sano "tunnelma" niin kuin PKS:n joukkoliikenne tai pysäköinti tuntihintaan, jolla mädäntymättömässä Suomessa tekee ostokset.

Titus

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 250
  • Liked: 9780
Helsingin keskustassahan pääsee autolla melkein minne vain, ja vapaata pysäköintitilaa on parkkihallit täynnänsä. Myös tuolla Kluuvissa.

Melkein minne vaan... toki... esim ihan keskustaan pääsee tosi näppärästi ja varsinkin halvalla  :roll: (btw noi hallit on varsin usein täynnä tai jonkun asteen rempassa) :

Stockmann
Vakiohinnat
Ma-Su 7.00 - 21.00   € 3,50/30min
Korona on jossain toisella planeetalla. Ei sellaista voi sattua koivun ja tähden alla.

Titus

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 250
  • Liked: 9780
Vihreän kaupunkisuunnittelun kukkasia osa 49382: Lauttasaaren siltaremppa.

Elikkäs tämä toimiva silta pitää nyt ideologisen sekoilun nimissä muuttaa jotenkin niin, että autokaistoja vähennetään ja pyöräteitä levennetään.

sinnetännemäen mukaan autokaistoja kavennetaan, että onkijoilla on kesäisin enemmän tilaa ja talvisin on enemmän tilaa auratulle lumelle (tämä on oikeasti sen oma lausunto)  :-X
Korona on jossain toisella planeetalla. Ei sellaista voi sattua koivun ja tähden alla.

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 27 930
  • Liked: 16750
  • One Step Ahead of The Blues
Vihreät nerot kertovat, miten Helsingin keskustan elävyys taataan:

Lainaus
”Me vihreissä haluamme kehittää vauhdilla kävelykeskustaa”, sanoo Helsingin vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja Reetta Vanhanen.

Vanhasen mielestä kävelykeskusta vapauttaisi tilaa ihmisille sekä ravintoloille ja tekisi kaupunkitilasta viihtyisämmän. Viihtyvyyttä voitaisiin parantaa myös panostamalla puistoihin ja huolehtimalla, että penkkejä on tarpeeksi.

Lisää ravintoloita? Luulisi, että keskustassa on jo nyt aika verinen taistelu ravintoloiden kesken, legendaarinen Cantina Westkin laittoi lapun luukulle. Kuka noissa ravintoloissa käy kun kansa dokaa yhä vähemmän tai ainakin tilaa viinansa Saksasta ja kun vihervasemmistolaisen hallituksen veronkorotusten ja leikkausten jälkeen kansalaisilla on yhä vähemmän varoja kulutukseen?

Ja lisää penkkejä? No, varmaan niitä tarvitaan kun eihän matujengi voi kaiken aikaa olla seisten ( pun int ) vaan välillä pitää päästä rötköttämään revityissä kusifarkuissa penkille varsinkin, jos huimausaineet vähän väsyttävät..

Sama nainen muuten ehdotti vielä, että Pohjois-Espa muutettaisiin kävelykaduksi..  :facepalm:

Saakeli, jos joku haluaa kävellä niin menköön vaikka Nuuksioon kymmeneksi tunniksi patikoimaan - ihmiset haluavat autolla palveluiden äärelle!
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

foobar

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 16 837
  • Liked: 27338
^ Jos jotain positiivista voi löytää niin sen että esim. Aleksilla ja Keskuskadulla ei ole kaupungin tarjoamia penkkejä. Se viimeistään pilaisi tilanteen täydellisesti. No, ilmeisesti se on Hyvien Ihmisten tavoitteena...
"Avaruudessa kukaan ei voi kuulla moku-ulinaasi" - Rändöm

Auringonvalo

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 332
  • Liked: 109
(btw noi hallit on varsin usein täynnä tai jonkun asteen rempassa) :

Stockmann
Vakiohinnat
Ma-Su 7.00 - 21.00   € 3,50/30min

Eikä oo, stokka/Kamppi parkissa on aina tilaa kun käynyt - paitsi jouluna, Töölön hallissa on myös tilaa, just oli juttua siitä et kuinka paikalliset eivät ole löytäneet sitä, Länsi-Pasila on kieltämättä joskus Täynnä.
Ihan kelvot hinnat ne on makuuttaa autoa jos suhteuttaa seudun neliöiden vuokriin. Mut kyllähän se kalliilta tuntuu jos tottunut pysäköimään ilmaiseksi. Oikeasti asukaspysäköinti on vaan niin liian halpaa et jotkut jopa makuuttaa autoja talven yli kinosten alla ihan kantakaupungissa! Sen verran ton pitäisi kirpaista et toi turhaan tien laidalla makuutus loppuisi niin ajossa  olevat mahtuisivat keskustaan paremmin. Ja ainahan voi jättää liittymäparkkiin radan varteen ja tulla asioille raiteita pitkin kuten toi on mietitty.

Auringonvalo

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 332
  • Liked: 109
Parkkihallien ylihinnoista ja naurettavan alhaisista käyttöasteista olen samaa mieltä, mutta en tiedä mikä sen hintatason pitäisi käytännössä olla että ihmiset niitä alkaisivat käyttää. Ne ovat ammottaneet tyhjyyttään koko sen 20 vuotta mitä itse muistan. Ihan samanlaisella vajaakäytöllä ovat myös ainakin Redin ja Triplan hallit, kun Kalasataman asukkaatkin ajavat korttelirallia etsien sitä olematonta pysäköintiruutua.

Ei se hallien kalleus vaan asukaspysäköinnin naurettavan halpa hinta. Jokunen satku siihen lisää/vuosi ja väki löytää halleihin paremman palvelun takia. Harvalle kantakaupungissa auto on välttämättömyys ja mielekkään elämän sujumisen edellytys. Paikat heille joilla näin on, ja satunnaiset autoilijat maksakoon joko makuutuksesta kelvon hinnan tai siirtäköön syrjemmäksi seisomaan.

Paju

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 696
  • Liked: 993
Etätyö yleistyy, mutta muualla asujan näkemysten mukainen epäsymmetrinen suhde pääkaupunkiseudulla asumisen hyötyjen ja haittojen välillä (haittoja, tai "haittoja" ylikorostaen) ei ole mielestäni rehellinen tapa katsoa kokonaisuutta. Etätyö ei pelasta esim. siltä että 90% kaipaamistaan kavereista, kaupoista ja palveluista voi olla saavutettavissa täällä pienellä kävelyllä kun jossain muualla se on joko mahdotonta tai dramaattisten kompromissien takana. Merkittävä osa pääkaupunkiseudun asukkaista ei myöskään näe keskellä maaseutua asumisen etuja suuremmiksi kuin sen aiheuttamia ongelmia. Se että saavuttaisin saman vaivattomuuden kuin omassa kodissani pääkaupunkiseudulla vaatisi jossain muualla todennäköisesti yhden palkollisen palkkaamista - ja siihen aika yllätyksettömästi Suomessa harvalla on varaa.

Luulen, että Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla on useita todellisuuksia, joissa haitat ja hyödyt painottuvat eri tavalla. Omat kokemukseni loppujen lopuksi rajoittuvat muutamille neliökilometreille ja niiden välillä siirtymiseen: kotikulmat, työpaikan lähialueet arkipäivisin ja harrastukset ja kaverit iltaisin ja viikonloppuisin.

Takerrun tuohon "90 % kaipaamistaan kavereista, kaupoista ja palveluista voi olla saavutettavissa täällä pienellä kävelyllä". Kavereistani 90 % on ollut edes kohtuullisen kävelymatkan päässä viimeksi ala-asteella. Mitä enemmän ikää on tullut, sitä laajemmalle vanhat ystävät ovat muuttaneet ja sitä laajemmalta alueelta uudet tuttavuudet tulevat. Jos kahdeksanvuotiaana "kaikki" oli pyörämatkan päässä, aikuisena harrastuksiin on puolen tunnin ajomatka ja parhaan kaverin luo pääsee, kun ajaa motaria tunnin verran.

Kauppaan voi hyvinkin olla lyhyt matka, mutta jos ostokset ovat yhtään suuremmat, auto on joka tapauksessa tarpeen. Kun kaupungissa jonottaa liikennevaloissa, on syrjemmällä samassa ajassa jo kaupan pihassa.

Kaupunkien kulttuuri- ja tapahtumatarjonta on tottakai ylivertainen verrattuna pikkupaikkakuntiin. Tosin vain kourallinen ihmisiä asuu kävelymatkan päässä esimerkiksi Helsingin keskustan riennoista. Ne loput joutuvat pääkaupunkiseudullakin matkustamaan paikan päälle.

Tarkoitus ei ole ottaa kantaa puoleen tai toiseen. Eri alueiden sen enempää hyötyjä kuin haittoja on turha ylikorostaa etenkin, kun jokainen arvottaa ne omista lähtökohdistaan. Täällä kieltämättä voi saada pääkaupunkiseudusta melko erikoisen, kielteisesti latautuneen kuvan. Kuitenkin tosiasia on, että ainakin Helsingin ydinkeskustan vetovoima on syystä tai toisesta heikentynyt.

foobar

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 16 837
  • Liked: 27338
^ No, ainakin minulla on kirjaimellisesti alakerrassa kymmeniä liikkeitä jotka tarjoavat lähes kaiken mitä voin tarvita, ja lasken kävelyetäisyyteen sen että hyppään metroon kymmeneksi minuutiksi ja olen samassa baarissa kavereiden kanssa alle 200 metrin kävelyllä. En tietenkään yritä tavoitella esim. Jenkkeihin muuttaneita kavereitani tällä tapaa, mutta voin helposti tavoittaa sen aktiivisen sosiaalisen piirini, luokkaa 70 ihmistä. Useimpiin kulttuuririentoihinkin matka hoituisi samalla tapaa jos ne kiinnostaisivat.

Tässä yhteydessä kannattaa huomata etten asu edes lähellä keskustaa. Silti on selvää että vastaava ei olisi palveluiden osalta mahdollista käytännössä missään muualla ja kavereiden suhteen vain kaupunkikeskustoissa...
« Viimeksi muokattu: 31.07.2020, 23:24:39 kirjoittanut foobar »
"Avaruudessa kukaan ei voi kuulla moku-ulinaasi" - Rändöm

-PPT-

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 9 867
  • Liked: 9345
Käydessäni pari viikkoa sitten Jyväskylässä olin ällikällä lyöty miten keskustan kauppakeskuksessa oli enemmän tyhjää liiketilaa kuin toimivia liikkeitä. Jyväskylässä on muutaman kilometrin päähän keskustasta rakennettu uusi suurempi kauppakeskus joka ilmeisesti on imenyt keskustasta bisnekset.

Sama ilmiö hän on tapahtunut Kouvolassa ja Hämeenlinnassa mutta Jyväskylä sentään on Suomen mittakaavassa suuri kaupunki. Siitä yllätykseni.

Jyväskylän keskusta tosin näivettyi jo yli 20v sitten kun keskustan pääkatu muutettiin suurimmalta osalta kävelykaduksi. Noin on useat paikalliset sanoneet.
« Viimeksi muokattu: 31.07.2020, 23:44:52 kirjoittanut -PPT- »

no future

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 526
  • Liked: 1554
5km säteellä Helsingin keskustasta asuu 250 000 ihmistä, 10 km säteellä jo puoli miljoonaa. Kyllähän tuo tarjoaa Suomen oloissa ylivertaisen massan järjestää Helposti saavutettavia palveluita, harrastuksia ja kulttuuria. Kun se hyvin varustettu lähikauppa on oikeasti kävelymatkan päässä, kaikista erikoisliikkeistä puhumattakaan, niin en tiedä kuinka isoja ostoksia pitäisi päivittäistavaroissa tehdä että niitä ei saisi kotiin kannettua? Enenmmän ja pidemmälle sitä Jossain prisman parkkipaikalla joutuisi kävelemään, kuin mitä olen aikuisiällä pääsääntöisesti kauppareissuilla kävellyt. Muuallakin kuin Helsingissä.

 Olen asunut muissakin suomalaisissa kaupungeissa, mieluiten aina korkeintaan kävelyetäisyydellä keskustasta. Käytännössä jokaisessa on voinut järjestää päivittäisen elämänsä ilman päivittäistä tarvetta autoilla minnekään. Toki tämä riippuu ihan siitä mitä harrastaa, ja mitä asioita preferoi elämässään. Autottomia tai todella vähän arjessaan autoilevia ihmisiä on aikuisissa suomalaisissakin yllättävän paljon, paitsi Helsingissä niin Turussa, Joensuussa, Kuopiossa, Lappeenrannassa kuin Jyväskylässäkin. Itsellä autonkäyttö jakautuu aika lailla 90% työajoa, 10% omia ajoja.

Mutta kaikenlainen vastakkainasettelu kaupunki-maaseutu, tai edes pk-seutu muu Suomi on mielestäni turhaa ja etenkin poliittisesti aika halpaa ajattelua. Tärkeintä olisi taata ihmisille mahdollisuudet järjestää elämänsä niinkuin haluaa, siellä missä haluaa.

Paju

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 696
  • Liked: 993
^ No, ainakin minulla on kirjaimellisesti alakerrassa kymmeniä liikkeitä jotka tarjoavat lähes kaiken mitä voin tarvita, ja lasken kävelyetäisyyteen sen että hyppään metroon kymmeneksi minuutiksi ja olen samassa baarissa kavereiden kanssa alle 200 metrin kävelyllä. En tietenkään yritä tavoitella esim. Jenkkeihin muuttaneita kavereitani tällä tapaa, mutta voin helposti tavoittaa sen aktiivisen sosiaalisen piirini, luokkaa 70 ihmistä. Useimpiin kulttuuririentoihinkin matka hoituisi samalla tapaa jos ne kiinnostaisivat.

Tässä yhteydessä kannattaa huomata etten asu edes lähellä keskustaa. Silti on selvää että vastaava ei olisi palveluiden osalta mahdollista käytännössä missään muualla ja kavereiden suhteen vain kaupunkikeskustoissa...

Riippuu elämäntilanteesta. Itse en juurikaan tapaa tuttuja ravintoloissa, vaan vierailemme toistemme kotona. Tällöin tietenkin on merkitystä sillä, missä kaverit asuvat. Ja tosiaan, Helsingin kantakaupungista katsoen jo yläasteella kavereita oli pitkin pääkaupunkiseutua. Opiskelujen, työpaikkojen ja viimeistään perheen perustamisten myötä on todettava, että harva asuu enää lähelläkään "vanhoja kulmia". Työkaverit taas asuvat kuka missäkin päin työssäkäyntialuetta, samoin harrastustoverit.

Ja jos lyhyt kulkuneuvolla liikkuminen lasketaan kävelymatkaksi, maaseudulla kymmenessä minuutissa ehtii autolla jo aika kauas. :) Esimerkiksi mökkipaikkakunnallamme tuossa ajassa ajaa lähimpään kaupunkiin.

Uuno Nuivanen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 21 923
  • Liked: 36172
  • Hymyile tänään! Huomenna on kaikki huonommin.
Itseasiassa Helsingin keskustaanhan pääsee autolla paremmin kuin koskaan ainakaan 20 vuoteen tällä hetkellä.

Bullshit. Tai no, pääsee ja pääsee, mutta kultaiset ajat kun ilmainenkin parkki löytyi tietävälle ovat ohi. Saati jos kurjimus, joka tarvitsee tai haluaa pitää autoa joutuu pysäköimään sen jonnekin. 90-luku kantakaupungissa oli vielä ok. Muuten olen ihan samaa mieltä, ja ihmettelenkin, miksi kaikki yritykset eivät vielä ole poistuneet Hgistä. Ehkä ne kaikki evät tarvitse asiakaskäyntejä tai se osoite on vaan niin v*tun hieno oltava. Kehillä on tilaa. Tosin eihän tämän näin olisi tarvinnut mennä.  :(
Iltapäivälehdillä voisi olla valmis lööppipohja, jossa lukee: "Persu mokasi jälleen". Siihen alapuolelle sitten vain vaihdettaisiin nimi ja paikkakunta.  - Jussi Halla-aho

Uuno Nuivanen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 21 923
  • Liked: 36172
  • Hymyile tänään! Huomenna on kaikki huonommin.
Vihreän kaupunkisuunnittelun kukkasia osa 49382: Lauttasaaren siltaremppa.

Elikkäs tämä toimiva silta pitää nyt ideologisen sekoilun nimissä muuttaa jotenkin niin, että autokaistoja vähennetään ja pyöräteitä levennetään.

sinnetännemäen mukaan autokaistoja kavennetaan, että onkijoilla on kesäisin enemmän tilaa ja talvisin on enemmän tilaa auratulle lumelle (tämä on oikeasti sen oma lausunto)  :-X

Tuo naarassontiainen ei taatusti ole onkinut yhtään silakkaa Lauttasaaren sillalata, mutta minäpä olen. Hyvin mahtui.   >:(
Iltapäivälehdillä voisi olla valmis lööppipohja, jossa lukee: "Persu mokasi jälleen". Siihen alapuolelle sitten vain vaihdettaisiin nimi ja paikkakunta.  - Jussi Halla-aho

Paju

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 696
  • Liked: 993
Kun se hyvin varustettu lähikauppa on oikeasti kävelymatkan päässä, kaikista erikoisliikkeistä puhumattakaan, niin en tiedä kuinka isoja ostoksia pitäisi päivittäistavaroissa tehdä että niitä ei saisi kotiin kannettua? Enenmmän ja pidemmälle sitä Jossain prisman parkkipaikalla joutuisi kävelemään, kuin mitä olen aikuisiällä pääsääntöisesti kauppareissuilla kävellyt. Muuallakin kuin Helsingissä.

Kun viimeisestä kauppakuitista löytyy mm. pelkästään juureksia ja juomia yli kymmenen kiloa ja siihen päälle muut ruokatarpeet, talouspaperit jne, saa olla urheiluhenkeä, että kantaa ne edes kulmakaupasta kotiin. Varsinkin näin korona-aikaan ostaa kerralla enemmän, mutta eipä perusarkenakaan joka ilta viitsi kaupassa jonotella.

no future

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 526
  • Liked: 1554
Kun se hyvin varustettu lähikauppa on oikeasti kävelymatkan päässä, kaikista erikoisliikkeistä puhumattakaan, niin en tiedä kuinka isoja ostoksia pitäisi päivittäistavaroissa tehdä että niitä ei saisi kotiin kannettua? Enenmmän ja pidemmälle sitä Jossain prisman parkkipaikalla joutuisi kävelemään, kuin mitä olen aikuisiällä pääsääntöisesti kauppareissuilla kävellyt. Muuallakin kuin Helsingissä.

Kun viimeisestä kauppakuitista löytyy mm. pelkästään juureksia ja juomia yli kymmenen kiloa ja siihen päälle muut ruokatarpeet, talouspaperit jne, saa olla urheiluhenkeä, että kantaa ne edes kulmakaupasta kotiin. Varsinkin näin korona-aikaan ostaa kerralla enemmän, mutta eipä perusarkenakaan joka ilta viitsi kaupassa jonotella.

Niin no, mun täytyy kuitenkin kantaa ne pihan poikki ja rappusia viidenteen kerrokseen, kortteli tai kolme riippuen missä lähikaupassa käy (tai kuinka lähelle kotitaloa saa auton parkkiin) on asioita minkä kanssa joutuu vain elämään. Sen takia en tietenkään normaalisti osta kymmeniä kiloja mitään kerralla.

foobar

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 16 837
  • Liked: 27338
Ja jos lyhyt kulkuneuvolla liikkuminen lasketaan kävelymatkaksi, maaseudulla kymmenessä minuutissa ehtii autolla jo aika kauas. :) Esimerkiksi mökkipaikkakunnallamme tuossa ajassa ajaa lähimpään kaupunkiin.

Metromatkan aikana voi tosin tehdä jotain hyödyllistä, ajaessa oikeastaan ei. Sinällään lähimmät tapaamispaikat ovat luokkaa 50 askeleen päässä kotiovelta mutta niissä ei päivittäin törmää kavereihin, tai siis ilman suunnittelua.
"Avaruudessa kukaan ei voi kuulla moku-ulinaasi" - Rändöm

jka

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 202
  • Liked: 6781
  • Kuka vei meidän munat?
Itseasiassa Helsingin keskustaanhan pääsee autolla paremmin kuin koskaan ainakaan 20 vuoteen tällä hetkellä.

Bullshit. Tai no, pääsee ja pääsee, mutta kultaiset ajat kun ilmainenkin parkki löytyi tietävälle ovat ohi. Saati jos kurjimus, joka tarvitsee tai haluaa pitää autoa joutuu pysäköimään sen jonnekin. 90-luku kantakaupungissa oli vielä ok. Muuten olen ihan samaa mieltä, ja ihmettelenkin, miksi kaikki yritykset eivät vielä ole poistuneet Hgistä. Ehkä ne kaikki evät tarvitse asiakaskäyntejä tai se osoite on vaan niin v*tun hieno oltava. Kehillä on tilaa. Tosin eihän tämän näin olisi tarvinnut mennä.  :(

Juu, en varsinaisesti ottanut kantaa pysäköinnin hintaan. Mutta vaikka pysäköinti olisi täysin ilmaistakin niin ei se muuttaisi mitään. Miksi kukaan ajaisi enää koskaan keskustaan edes ilmaiseen parkkiin kun nimenomaan paremmat palvelut ja myös sen ilmaisen parkin saa muualta?

Murkula

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 922
  • Liked: 1314
Kannatan rajotuksia, jotka tekevät työmaastani turvallisen. Kannatan sitä, että liikennejärjestelyjen suunnittelijat osaavat työnsä, Väylän ohjeet on hyvä apuna suunnittelussa. Kannatan myös sitä, että tiealueella työskentelevillä on tieturva 1 ja työnjohdolla tieturva 2. Kannatan myös sitä, että virheistä liikennejärjestelyissä sakotetaan urakoitsijaa. Tuo tarinasi suorastaan fasistisista rangaistuksista on joutavan päiväistä jorinaa. Se, mitä sinä kannatat, on ylinopeuden ajaminen.
Sori, oli vähän muutakin tekemistä, niin ehdin vastaamaan vasta nyt. Vaan jos ei ole sano, kuin olkiukkoa ylinopeuden kannattamisesta, niin sitten ei ole. Samaan aikaan viestisi kyllä kertoo siitä, että et todellakaan ole niin naiivi, että et ymmärtäisi mitä tässä ajetaan takaa. Se todellakin on aivan liian usein niin, että tietyöläistenkin pitäisi paljon enemmän etsiä sitä syytä sieltä peilistä, kuin liioitella sen seurauksena olevan "Bemarin" nopeutta ja kerjätä säälipisteitä, joilla usuttaa politiikkoja sotkemaan asia vain entistä pahemmin.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe

Titus

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 250
  • Liked: 9780
lasken kävelyetäisyyteen sen että hyppään metroon kymmeneksi minuutiksi ja olen samassa baarissa kavereiden kanssa alle 200 metrin kävelyllä.

 ;D ;D

siinähän se logiikka tiivistetysti. asun itse oikeasti kävelyetäisyydellä stockalta (joo voi mennä spåralla sen pari pysäkinväliä jos haluaa ja sattuu kohdalle). täällä näkee ikäänkuin normaalin elämän ohessa sen muutoksen minkä autojen ja asiakkaiden katoaminen on aiheuttanut : liikkeet tyhjinä päivisin ja häiriökäyttäytyminen iltaisin.

aiemmin lainaamassani hs:n jutussa oli puhe paljon muustakin kuin autoista: esim poliitikkojen käsittämätön taivaanrannan maalailu "uudella museolla Helsinki nousuun", miten meni kiasman kanssa ja mikä siihen lasipalatsin alle tuli ? cuckoomuksen "täytyy saada työpaikkoja ja viihtyisyyttä" on aivan tyhjää paskaa ilman mitään sisältöä. ja tuo "baareja joka kortteliin = viihtyisyys" on juuri jonkun bönden mielikuva siitä, että keskusta on joku viihtymispaikka heitä varten silloin kun kerran pari vuodessa täytyy päästä sidukalle muiden toimistotiinojen/taunojen kanssa.

lisäksi tietenkin on se, että julkisia ostosmatkoihin käyttävät ovat pääsääntöisesti perseaukista porukkaa joka käy kokeilemassa vaatteensa ja ostaa ne netistä. tai jos katsotaan ostosten laatua, mitä esim stockalta ostetaan (vaatteiden lisäksi) joka menee kassissa mukana siellä kävelyetäisyysmetrossa ?
Korona on jossain toisella planeetalla. Ei sellaista voi sattua koivun ja tähden alla.

no future

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 526
  • Liked: 1554
En tiiä mitä sieltä stokkalta pitäisi ostaa, mutta itse oon 9 kertaa kymmenestä saanut keskustaostokset hoidettua ihan spåralla. Jos on isompaa rojua, niin yllättäen lafka kuin lafka toimittaa kotiin asti.

Kantakaupungin kotitalouksista yli puolet on autottomia, mutta täällä nyt asuukin lähinnä persaukisia. Onneksi itsellä on tuo peniksenjatke tuolla pihalla pudottamassa arvoaan, niin ei kukaan vain köyhälistöksi erehdy luulemaan.

Titus

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 250
  • Liked: 9780

kateelliselle nysämulkulle peniksen jatke, muille esim työmatkaväline, mutta joo.

tuli kierreltyä kaupungilla ja toreilla tänään. suuressa osassa vielä auki olevista liikkeistä, tavarasta riippumatta, tilan vähennys tai lopetusmyyntejä menossa. jännä nähdä miten kivijalkakauppa vastaa tähän asiakaskatoon, koska liiketilojen vuokraa on aika hankala kattaa liikkeestä ulosmyynnillä ja jos taas postimyynti vetää, niin kivijalalla ei ole niin väliä. ja kun kivijalkaliikkeet vähenee, niin asiakkailla on vielä vähemmän asiaa keskustaan. ensi talvi voi olla mielenkiintoinen vedenjakaja koko Hgin keskustan liiketilojen tulevaisuudelle jos korona painaa edelleen päälle, esim harvalla toimistopohjaisella liiketoiminnalla on tarvetta pysyä keskustassa ja muutto halvempaan ja modernimpaan ympäristöön voi tulla ajankohtaiseksi.

aleksi13 on lopettamassa koko tavaratalon aleksilla ja tilalle on kaavailtu.... ette arvaa....  ravintolaa ! ja yläkertoihin toimistoja muutosrempan jälkeen. op teki omaan toimistotaloonsa vastaavanlaisen liikkeen muutama vuosi sitten ja toimistojen tilalle tuli asuntoja. uusi trendi? ilmeisesti kalleimmatkin aunnot on menneet kohtalaisesti kaupaksi viime aikoina (töölönlahden ranta+kalasatama).

Korona on jossain toisella planeetalla. Ei sellaista voi sattua koivun ja tähden alla.

-PPT-

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 9 867
  • Liked: 9345
Helsingin keskusta on varmaan jännä paikka niille jotka kerran vuodessa käyvät Helsingissä mutta suuri osa pk-seudulla asuvista yrittää käydä keskustassa niin vähän kuin mahdollista koska se nyt vaan on niin vastenmielinen paikka jossa ei huvikseen tee mieli aikaansa viettää.

no future

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 526
  • Liked: 1554
Helsingin keskusta on varmaan jännä paikka niille jotka kerran vuodessa käyvät Helsingissä mutta suuri osa pk-seudulla asuvista yrittää käydä keskustassa niin vähän kuin mahdollista koska se nyt vaan on niin vastenmielinen paikka jossa ei huvikseen tee mieli aikaansa viettää.
Ihan mitä preferoi. Kulttuurijutut keskittyy aika pienelle alueelle kantakaupunkia, samoin urheilutapahtumat yms. Itse kantakaupungissa asuvana ei tule valtaosassa lähiöitä juuri käytyä, jossain Espoossa lähinnä pakon edessä. Kehä ykkösen ja kolmosen välinen alue on työasioiden ulkopuolella melkoinen musta-aukko itselleni, nykyään kun kaiken mitä sieltä aiemmin ehkä shoppaili saa helpommin verkosta tilattuna.

Jorma M.

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 629
  • Liked: 12276
  • tökerö, tyhmä ja köyhä

^trollit trollaa

Makuasioista ei voi kiistellä ja mun puolestani kaikki saa tykätä Hgin keskustan miellyttävyydestä tai olla pitämättä.

Mutta onhan se noloa teeskentelyä olla myöntämättä pääasiaa. Keskusta on täynnä epämiellyttäviä matuja ja muuta paskasakkia. Ja autoilu tehty tahallaan vaikeammaksi vuosi vuodelta. Ei siellä ennenkään huvikseen ajeltu mutta kuluttamassa käytiin. Kaikkihan rahan saamisesta tykkää, jopa punavihreät ja kokoomuslaisetkin - vaikka eivät myönnä. Voitaisiin sulkea kaikelta liikenteeltä koko keskusta. Takseja ja dösiä myöten. Potkulautoja ja ratikoita vaan.   
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan PJ Anu Vehviläinen (Kepu) 27.2.20: "On aika epätodennäköistä, että on sairastumisen riskiä."

Katri Kulmuni (Kepu) 26.2.20: "Kun tavallinen ihminen muistaa pestä kädet, on monelta asialta turvassa"

no future

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 526
  • Liked: 1554
^ kantakaupunki käsittää aika paljon muutakin kuin joku Espa-Steissi-Kampin keskus-turistimestat. En mä johonkin makkarataloon tai forumiin lähtisi vapaa-ajalla lounastamaan tai kahvittelemaan yhtään mieluummin kuin Suomenojan teboilillekaan. Sen sijaan on ihan kiva, että leffaan, konsertteihin, sporttibaariin ja kuntosalille voi kävellä himasta, tai pahimmillaankin ottamalla ratikan/metron.

Lyyti

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 607
  • Liked: 2117
Turussahan suunnitellaan kävelykeskustaa, mistä oli kolme alustavaa visiota. Osallistuin kansalaispaneelikeskusteluun aiheesta; laajin visio oli tuomiokirkolta rautatieasemalle kävelyä. Se on paljon, jos ei samalla tehdä Oulun tyyppistä koko keskustan kattavaa parkkiluolaa.

Keskustelussa olleilla autoilevilla setämiehillä oli "vahva" mielipide minne mennään ostoksille jatkossa.

Mainostin lähialueeni ostosparatiisia ja koitin
1. lobata ratikkalinjaa vastaan sähköbussien puolesta
2. lobata niin että jos ratikkalinja tulee, menisi se Kaarinaan vanhaa ykköstietä seuraillen Varissuon sijaan (jonne se tietenkin laitetaan).
3. lobbasin pyöräväyliä erilleen autoteistä. Kaikki voittaisivat siinä.

Kävelykeskustan takana on ajatus hiilineutraaliudesta, ja tuon muelipuolisen ison alueen liiketoiminnaksi intoilijat ehdottivat ravintoloita. Kyllä ihmetytti kuka niistäkin naisista oikein kävelee marraskuussa tuolla syömässä. Itsellä ei ole penniäkään kiinni asiassa, eikä uusturkulaisena intohimoja. Ihmetytti vain kun asia tuntui täysin järjettömältä.

Ja se raitiovaunu...

PS. Turussahan olisi jo kiskot satamaan, eikä sille ratapätkälle oli saatu edes lähijunaliikennettä. Raitiovaunu Varissuo-satama olisi mieletöntä rahanhukkaa, jonka maksaisivat pääosin muut kuin sen pääkäyttäjät. Suoraa vittuilua sano.

PPS. Julkiperseily sai uuden maailmanennätyksen. Kävin kaverin luona Helsingissä, ja raitiovaunupysäkillä Meilahdessa oli joku sankari paskantanut pysäkin lasiseinään liikennevirran keskellä.
« Viimeksi muokattu: 01.08.2020, 16:48:50 kirjoittanut Lyyti »
Vastuullista öyhötystä vuodesta 2017.

Tagit: