Tallinnan
tunneliketjun innoittamana päätin laittaa tämän tänne.
Suomen rautatiejärjestelmä perustuu suurelta osin 1800-luvulla rakennettuihin rataosuuksiin, jotka eivät vastaa tämän päivän tarpeisiin. Suurin puute on se, että vain Helsinki-Tampere-rata on kaksiraiteinen, muut rataosat ovat pääosin yksiraiteisia.
Suurnopeusjunia (Pendolino) varten voisi rakentaa omia kaksiraiteisia rataosuuksia esim. seuraavasti:
Helsinki-Tampere, 161 km
Helsinki-Turku, 151 km
Turku-Tampere, 142 km
Tampere-Jyväskylä, 133 km
Jyväskylä-Oulu, 308 km
Oulu-Rovaniemi, 166 km
Helsinki-Oulu-rautatien pituus on tällä hetkellä 683 km. Helsinki-Tampere-Jyväskylä-Oulu-rautatie lyhentäisi reitin pituuden pituuden 602 km:hon. Matka taittuisi nopeimmillaan alle 3 tunnissa. Helsinki-Rovaniemi-reitin pituudeksi tulisi 768 km. Matka taittuisi Pendolinolla nopeimmillaan 3,5 tunnissa.
Suomen tärkeimmät kaupunkikeskukset saataisiin yhdistettyä toisiinsa kaksiraiteisilla suurnopeusjunia varten rakennetuilla raiteilla. Näiden kaupunkien vaikutusalueella asuu n. 2,3 miljoonaa ihmistä.