^Ajatus että joku muuttaisi ulkomailta Turkuun tai Tampereelle, jotta voisi sitten sieltä käsin pendelöidä tunnin junalla Helsinkiin (tai toisinpäin) on, no, luovaa ajattelua. Itse ainakin muuttaisin suoraan siihen kaupunkiin jossa työpaikka on, tai naapurikaupunkiin. (Ja jos ei palkka riitä Hesan vuokriin niin miljardijunat ainakaan eivät ole kustannustehokkain ratkaisu siihen ongelmaan.) Turkuun ja Tampereelle pääsee sitten aina hitaammallakin junalla, on päässyt kun on ollut satunnaista tarvetta sinnepäin mennä täältä Vantaalta.
Näinhän se on. Lisäksi vielä se, että vaikka tämä tunnin ihmejuna kulkisi tunnissa Turkuun tai Tampereelle, se ei ole kuin metro, joka kulkee vaikka 5/10 minuutin välein. Luultavasti juna kulkisi kerran tunnissa tms.
Ihannetapauksessa pendelöijä asuu 50m päässä kotipaikkansa rautatieasemalta ja Helsingin pään työ sijaitsee myös 50m päässä Helsingin rautatieasemalta (tai asemilta, missä tämä jää pois). Ja niin hänen työmatkaansa kuluttama aika on juurikin tunti. Mutta yleensä ei siellä asuin- ja työpaikkakunnalla asuta rautatieasemien vieressä, niin joudutaan käyttämään jotain bussia, jotta pääsee juna-asemalle ja sitten työpaikalle. Autollakin pääsee, jos pääsee, mutta onko niitä parkkipaikkoja aina tarjolla.
Lisäksi tunnin juna luultavasti kulkisi ruuhka-aikana kerran tunnissa. Kun nuo laskee yhteen, niin matka-aika yhteen suuntaan voi helposti olla
julkisilla 2h tai jopa 3h, jos on ihan pakko olla töissä kello 9.00, esimerkki, pitää olla töissä 9.00:
- tunnin juna lähtee 8.00, ei kerkeä tällä töihin.
- täytyy ottaa edellinen juna, joka lähtee 7.00.
- kotoa täytyy lähteä 6.15, kävely pysäkille, lähtö 6.30, seuraavalla bussilla ei kerkeä.
- junan odottelua 15 min.
- juna Helsingissä 8.00, bussin odottelua 15 min.
- bussilla töihin, töissä 30 min etuajassa, voi juoda kahvia taukotilassa.
- työ alkaa 9.00.
Tuosta kyllä näkee, että henkilön, jolla on kiinteä työaika, ei kannata tuota harrastaa. Jonkin verran asia helpottuu jos on käytössä liukuva työaika tai auto ja homma helpottuu melkoisesti jos on etätyömahdollisuus.
Ei tuossa kyllä ole mitään järkeä. Vaikka juna kulkisi 20 minuutissa, ne julkiset jatkoyhteydet ja vuoronvälit tekevät matkasta kuitenkin turhan pitkän, jotta joku vakiduunari pendelöisi vakituisesti ja satunnaisille matkailijoille ei kannata satojen miljoonien hintaisia junayhteyksiä rakentaa, halvemmaksi homma tulisi, jos VR tarjoaisi heille suoraan helikopterikyydin junalipun hinnalla.