Kirjoittaja Aihe: Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju  (Luettu 664470 kertaa)

RP

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 18 091
  • Liked: 16085
Huomasin outouden ylen uutisessa:
Lainaus
Helsinkiläinen taloyhtiö pumppaa nyt lämpöä ilmasta, kun maahan ei saanut porata – tällainen vaihtoehto on ilmavesilämpöpumppu
...
Kaukolämpö on siitä hankala varalämmittäjä, että Helenin teknisten vaatimusten takia kaukolämpöä pitää käyttää koko ajan edes vähän, vaikka lämpöpumppujen käyttö olisi halvempaa.

Asuin joskus muinoin kerrostalossa, joka kuului kaukolämmön piiriin. Siellä oli kesällä kusipäisen kuuma, eikä ikkunan avaaminen auttanut yhtään mitään, vaikka ulkona olikin yöllä viileää. Kun ulkolämpötila putosi, lämpesi patterit. Sitten tuuletettiin kaukolämpöä ulos joka asunnossa  :facepalm: ja hiki virtasi.

Joku älykkäämpi valitti asiasta, ja taloyhtiön kaukolämpöhuoneesta löytyi sulkuventtiili. Sellaisia ei sitten vissiin enää ole tai niitä ei saa käyttää.
Muutaman vuosikymmenen kokemuksella pääkunkiseudun kaukolämmöllä lämmitetyistä pattereista: Kyllä ne  kylmät kesällä on. Toki se sama perusjärjestelmä lämmittää myös lämpimän käyttöveden.

(Olisikohan kysymys lopulta niinkin yksinkertaisesta asiasta, että sopimukseen kuuluu kulutuksesta riipppumaton perusmaksu, joka tekee yhteydestä ilman käyttöä koihtuuttoman kalliin)
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Golimar

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 23 911
  • Liked: 40710
  • Ego sum Spartacus
Huomasin outouden ylen uutisessa:
Lainaus
Helsinkiläinen taloyhtiö pumppaa nyt lämpöä ilmasta, kun maahan ei saanut porata – tällainen vaihtoehto on ilmavesilämpöpumppu
...
Kaukolämpö on siitä hankala varalämmittäjä, että Helenin teknisten vaatimusten takia kaukolämpöä pitää käyttää koko ajan edes vähän, vaikka lämpöpumppujen käyttö olisi halvempaa.

Asuin joskus muinoin kerrostalossa, joka kuului kaukolämmön piiriin. Siellä oli kesällä kusipäisen kuuma, eikä ikkunan avaaminen auttanut yhtään mitään, vaikka ulkona olikin yöllä viileää. Kun ulkolämpötila putosi, lämpesi patterit. Sitten tuuletettiin kaukolämpöä ulos joka asunnossa  :facepalm: ja hiki virtasi.

Joku älykkäämpi valitti asiasta, ja taloyhtiön kaukolämpöhuoneesta löytyi sulkuventtiili. Sellaisia ei sitten vissiin enää ole tai niitä ei saa käyttää.


Vanhoissa taloissa on yleensä puutteelliset ilmastointijärjestelmät mikä aiheuttaa kesäaikana kämpän lämpiämisen.

Monet huoltoyhtiöt ovat täysin tumpeloita eikä niissä ole mitään tietoa säätökäyrän asettelusta ja luonnollisesti pattereissa olevat termostaatit voivat olla viallisia. Käsittääkseni kylpyhuoneissa olevat nk. rättipatterit lämpenevät kaukolämpötaloissa lämpimän käyttöveden piirissä ja nekin voivat lämmittää kämppää liikaa.

Ei ole yksi tai kaksi kertaa kun joku huoltoyhtiön tyyppi on kelien lämmetessä kääntänyt kesäsulun kiinni ja syksyllä asukkaat valittavat että on kylmä kun kukaan ei ole avannut kesäsulkua.

Melbac

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 988
  • Liked: 2592
Kanta-kaupungissa on taloja joissa poltettiin ennen roskat ja käsittääkseni niitä lämmitettiin hiilellä? ja osassa on myös roskakuiluja roskikseen(nämä on poistettu käytöstä koska sinne jäi aina jotain roskiksia jumiin joka sitten mätäni sinne,noita pitkin käsittääkseni myös nousi jotain rottia yms rappuun) ja näihin on sitten jälkikäteen asennettu kaukolämpö eli wanhoissa taloissa ei oltu edes ajateltu jotain kaukolämpöä kun ne on rakennettu joten siellä voi olla kaikenlaisia virityksiä(noissa on kaikkea wanhoista putkista todella wanhoihin sähköjohtoihin eli kunnon "vintagea",kaiken lisäksi noissa voi olla vielä vanhoja kaasuputkia jotka poistettu käytöstä :P).Uutta ja wanhaa sekaisi niin homma yleensä kusee.Toi kaukolämpövesi on muuten sitten kiehuvan kuumaa(+95) jos menee niissä isoissa putkissa,tollainen maanalainen putki oli hajonnut unioninkadulla helsingissä 2003 ja joku pyöräilijä oli sitten ajanut tosta aiheutuneeseen kuoppaan ja kuollut palovammoihin.
« Viimeksi muokattu: 07.03.2023, 02:09:57 kirjoittanut Melbac »

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 38 012
  • Liked: 114340
Tunnin junan edistyksellinen vihreys on hiilipäästölaskelmien julkistamisen jälkeen työnnetty pois keskustelusta ja hankkeen nettisivuilta, joten jotain uutta täytyy keksiä.

Fantasioihin perustuvien vaihtoehtoisten kannatuslaskelmien oheen on nostettu uudeksi argumentiksi, että osaajien maahanmuutto riippuu tunnin junasta.

Lainaus
Tunnin junan johtaja vastaa väitteisiin: Uusi yhteys tarvitaan, vaikka se maksaa miljardeja

Valtiovarainministeriö ehdottaa valtion vetäytymistä suurista ratahankkeista. Ministeriöiden arvion mukaan tunnin juna maksaa veronmaksajille 50 vuoden aikana 4,8 miljardia euroa.

[...]

TURUN uusi tutkimusjohtaja Timo Aro totesi HS:n haastattelussa, että keskustelu tunnin junasta on jämähtänyt matka-ajasta kiistelyyn, kun katseen pitäisi olla hankkeen mahdollisuuksissa yhdistää metropolialueet toisiinsa.

Ottavainen myötäilee Aroa ja toteaa matka-ajan tuijottamisen vääristävän keskustelua.

”Se johtaa siihen, että lasketaan minuutin tarkkuudella, kuinka paljon aikasäästö maksaa.”

Hankeyhtiön johtajan mukaan raidehankkeessa voi helposti käpertyä tuijottamaan ”liian pieniä asioita”.

”Pitäisi katsoa sitä, mikä merkitys toimivalla infrastruktuurilla on Suomelle. Meidän pitäisi verrata itseämme muuhun maailman tai vähintäänkin Eurooppaan. Kilpailemme osaajista ja resursseista kaikkia muita maita vastaan.

Ottavaisen mukaan kasvukolmiolla Turku–Helsinki–Tampere Suomeen voitaisiin houkutella ”sellaista väkeä, jota me tarvitsemme”.

”Nimenomaan osaamisella tämä kansakunta jatkossakin pärjää ja vaurastuu.”
Helsingin Sanomat 15.3.2023

Ottavaisen viittaus "sellaisen väkeen, jota me tarvitsemme", on erityisen hirtehinen sitä vasten, että tuo mainittu Turun uusi tutkimusjohtaja Timo Aro esitti Hesarin haastattelussa esikuvaksi vuoden 2015 maahanmuuton.

Eli tarvitsemme valtion miljardisatsaukset tunnin junaan, jotta saamme Turku-Helsinki-Tampere-kolmioon kymmeniä tuhansia irakilaisia onnenonkijoita.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Outo olio

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 11 206
  • Liked: 13438
  • Manner-Suomen Tasavalta
^Ajatus että joku muuttaisi ulkomailta Turkuun tai Tampereelle, jotta voisi sitten sieltä käsin pendelöidä tunnin junalla Helsinkiin (tai toisinpäin) on, no, luovaa ajattelua. Itse ainakin muuttaisin suoraan siihen kaupunkiin jossa työpaikka on, tai naapurikaupunkiin. (Ja jos ei palkka riitä Hesan vuokriin niin miljardijunat ainakaan eivät ole kustannustehokkain ratkaisu siihen ongelmaan.) Turkuun ja Tampereelle pääsee sitten aina hitaammallakin junalla, on päässyt kun on ollut satunnaista tarvetta sinnepäin mennä täältä Vantaalta.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 31 382
  • Liked: 33422
  • Auton jarrut toimivat-olen terve enkä itsetuhoinen
^Ajatus että joku muuttaisi ulkomailta Turkuun tai Tampereelle, jotta voisi sitten sieltä käsin pendelöidä tunnin junalla Helsinkiin (tai toisinpäin) on, no, luovaa ajattelua. Itse ainakin muuttaisin suoraan siihen kaupunkiin jossa työpaikka on, tai naapurikaupunkiin. (Ja jos ei palkka riitä Hesan vuokriin niin miljardijunat ainakaan eivät ole kustannustehokkain ratkaisu siihen ongelmaan.) Turkuun ja Tampereelle pääsee sitten aina hitaammallakin junalla, on päässyt kun on ollut satunnaista tarvetta sinnepäin mennä täältä Vantaalta.

Nyt vain tiedotusta kansainvälisille korkeakoulutetuille:

'Muuttakaa Suomeen! Vaikka tienaattekin täällä vain 20% siitä, mitä saisitte USA:ssa, tänne kannattaa tulla. Sillä jos sattuisitte ajamaan junalla 200 kilometrin päähän niin meillä on sinne uudet kiskot ja säästätte ajastanne 15 minuuttia!'

 :facepalm:

Siis jumalauta, jos joku tulee tänne oikeasti vaativaan asiantuntijatehtävään niin luuletteko, että se seisoo jossain jäisillä, puukkomatujen valtaamilla asemilla venttaamassa seuraavaa junaa? Eiköhän juuri se aines, mitä Suomi oikeasti tarvitsee, osta ihan omat Mersut ja ajele niillä.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

l'uomo normale

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 13 732
  • Liked: 11812
  • Je suis. Sivistysporvari. Ihmisenä ja kuluttajana.
Lainaus
Esplanadien ajokaistojen tilalle tulee terasseja, penkkejä, ruukkupalmuja  ja pyörätie – rakentaminen alkaa huhtikuussa

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/5791117

Joku reippaampi haluaa ehkä lukea koko jutun.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Uuno Nuivanen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 24 648
  • Liked: 47836
  • Bring'em on...
Lainaus
Esplanadien ajokaistojen tilalle tulee terasseja, penkkejä, ruukkupalmuja  ja pyörätie – rakentaminen alkaa huhtikuussa

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/5791117

Joku reippaampi haluaa ehkä lukea koko jutun.

Mukavahan se on terassilla istuskella, kun vieressä mataa taukoamaton liikenneruuhka.

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 31 382
  • Liked: 33422
  • Auton jarrut toimivat-olen terve enkä itsetuhoinen
Ei tarvita Elokapinaa tukkimaan teitä kun kaupungin johto tekee sen ihan itse  :facepalm:
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

HDRisto

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 531
  • Liked: 7802
"Kaduille tulee muun muassa pieniä ruukkupuita, palmuja, mehikasveja ja köynnöksiä. Lisäksi valaisinpylväisiin ripustetaan amppeleita. Monet kasvilajit ovat tuttuja Esplanadin puiston historiasta".

Menee vielä jokunen vuosikymmen ennenkuin kasvikset pärjäävät vuoden ympäri. Vihannekset nyt visioivat taas kaikenlaista sekavaa. Onneksi ei enää tarvitse käydä Uudellamaalla HKI-VAN lentokenttää etelämmässä. Paitsi jos Tallinnaan on asiaa Eteläsatamasta. Silloinkin kuljetus kotiovelta-terminaalin ovelle ja takaisin, kiitos.

DuPont

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 275
  • Liked: 6319
Lainaus
Ottavaisen mukaan kasvukolmiolla Turku–Helsinki–Tampere Suomeen voitaisiin houkutella ”sellaista väkeä, jota me tarvitsemme”.
He tietävät, että jossain päin maailmaa on runsaudensarvi, josta saamme astronautti-insinöörikirurgeja rajattomasti, kunhan vain pääsemme eroon rasisteista.

Augustus

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 835
  • Liked: 1957
^Ajatus että joku muuttaisi ulkomailta Turkuun tai Tampereelle, jotta voisi sitten sieltä käsin pendelöidä tunnin junalla Helsinkiin (tai toisinpäin) on, no, luovaa ajattelua. Itse ainakin muuttaisin suoraan siihen kaupunkiin jossa työpaikka on, tai naapurikaupunkiin. (Ja jos ei palkka riitä Hesan vuokriin niin miljardijunat ainakaan eivät ole kustannustehokkain ratkaisu siihen ongelmaan.) Turkuun ja Tampereelle pääsee sitten aina hitaammallakin junalla, on päässyt kun on ollut satunnaista tarvetta sinnepäin mennä täältä Vantaalta.
Näinhän se on. Lisäksi vielä se, että vaikka tämä tunnin ihmejuna kulkisi tunnissa Turkuun tai Tampereelle, se ei ole kuin metro, joka kulkee vaikka 5/10 minuutin välein. Luultavasti juna kulkisi kerran tunnissa tms.

Ihannetapauksessa pendelöijä asuu 50m päässä kotipaikkansa rautatieasemalta ja Helsingin pään työ sijaitsee myös 50m päässä Helsingin rautatieasemalta (tai asemilta, missä tämä jää pois). Ja niin hänen työmatkaansa kuluttama aika on juurikin tunti. Mutta yleensä ei siellä asuin- ja  työpaikkakunnalla asuta rautatieasemien vieressä, niin joudutaan käyttämään jotain bussia, jotta pääsee juna-asemalle ja sitten työpaikalle. Autollakin pääsee, jos pääsee, mutta onko niitä parkkipaikkoja aina tarjolla.

 Lisäksi tunnin juna luultavasti kulkisi ruuhka-aikana kerran tunnissa. Kun nuo laskee yhteen, niin matka-aika yhteen suuntaan voi helposti olla julkisilla 2h tai jopa 3h, jos on ihan pakko olla töissä kello 9.00, esimerkki, pitää olla töissä 9.00:

- tunnin juna lähtee 8.00, ei kerkeä tällä töihin.
- täytyy ottaa edellinen juna, joka lähtee 7.00.
- kotoa täytyy lähteä 6.15, kävely pysäkille, lähtö 6.30, seuraavalla bussilla ei kerkeä.
- junan odottelua 15 min.
- juna Helsingissä 8.00, bussin odottelua 15 min.
- bussilla töihin, töissä 30 min etuajassa, voi juoda kahvia taukotilassa.
- työ alkaa 9.00.

Tuosta kyllä näkee, että henkilön, jolla on kiinteä työaika, ei kannata tuota harrastaa. Jonkin verran asia helpottuu jos on käytössä liukuva työaika tai auto ja homma helpottuu melkoisesti jos on etätyömahdollisuus.

Ei tuossa kyllä ole mitään järkeä. Vaikka juna kulkisi 20 minuutissa, ne julkiset jatkoyhteydet ja vuoronvälit tekevät matkasta kuitenkin turhan pitkän, jotta joku vakiduunari pendelöisi vakituisesti ja satunnaisille matkailijoille ei kannata satojen miljoonien hintaisia junayhteyksiä rakentaa, halvemmaksi homma tulisi, jos VR tarjoaisi heille suoraan helikopterikyydin junalipun hinnalla.   :(
 
 

 

P

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 18 396
  • Liked: 19404
Lainaus
Ottavaisen mukaan kasvukolmiolla Turku–Helsinki–Tampere Suomeen voitaisiin houkutella ”sellaista väkeä, jota me tarvitsemme”.
He tietävät, että jossain päin maailmaa on runsaudensarvi, josta saamme astronautti-insinöörikirurgeja rajattomasti, kunhan vain pääsemme eroon rasisteista.

Kohta tuota voi kutsua antiableistisesti karvakolmioksi?
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Torspo

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 322
  • Liked: 1101
^Ajatus että joku muuttaisi ulkomailta Turkuun tai Tampereelle, jotta voisi sitten sieltä käsin pendelöidä tunnin junalla Helsinkiin (tai toisinpäin) on, no, luovaa ajattelua. Itse ainakin muuttaisin suoraan siihen kaupunkiin jossa työpaikka on, tai naapurikaupunkiin. (Ja jos ei palkka riitä Hesan vuokriin niin miljardijunat ainakaan eivät ole kustannustehokkain ratkaisu siihen ongelmaan.) Turkuun ja Tampereelle pääsee sitten aina hitaammallakin junalla, on päässyt kun on ollut satunnaista tarvetta sinnepäin mennä täältä Vantaalta.
x
Snip
x
Ei tuossa kyllä ole mitään järkeä. Vaikka juna kulkisi 20 minuutissa, ne julkiset jatkoyhteydet ja vuoronvälit tekevät matkasta kuitenkin turhan pitkän, jotta joku vakiduunari pendelöisi vakituisesti ja satunnaisille matkailijoille ei kannata satojen miljoonien hintaisia junayhteyksiä rakentaa, halvemmaksi homma tulisi, jos VR tarjoaisi heille suoraan helikopterikyydin junalipun hinnalla.   :(
Pikajuna Timbuktuun ja tunneli kuuhun hankkeissa suurin hyötyjä on aina hankeyhtiö ja sen puuhahenkilöt. Yhteiskunta, eli veronmaksajat kuittaavat lopulta laskun.

Kuka täysjärkinen näiden aikatauluesimerkkiesi jälkeen edes harkitsisi pendelöintiä näiden kaupunkien välillä?

Entä hinta? Esimerkki Tamperelaisesta Helsinkiin pendelöijästä.
1. Tampereen kuukausilippu kaksi vyöhykettä 56 €/kk
2. VR:n sarjalippu 44 matkaa kuukaudessa laskettuna 50:nen matkan lipusta 538 €/kk
3 HSL:n kuukausilippu kahdella vyöhykkeellä vieraspaikkakuntalaiselle 164,2 €/kk

Kuukaudessa pendelöintiin 758,2 €

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 43 802
  • Liked: 71502
  • Optimistinen skeptikko
Tämä siis vasta esityslistalla.

Mika Raatikainen
2 t  ·
Helsinki kehittyy, mutta millaiseksi? Toissapäiväinen "kehitysaskel" kaupunkiympäristölautakunnan esityslistan mukaan näyttäisi olevan se, että ydinkeskustan alueelta tulee jatkossa häviämään 160-190 kadunvarsipysäköintipaikkaa autoilta ja moottoripyöriltä.

Syy?

No tietenkin se, että ns. skuuteilla eli moottorisoiduilla potkulaudoilla ajelevat saavat laittaa nämä yksityisten firmojen vuokraamat kesälelut parkkiin parkkiruutuihin ajoradalle.

Kuulostaako älyttömältä? Aivan, niin minustakin. Vielä hullummaksi tilanteen tekee se, että parkkiruudut eivät  suunnitelmien mukaan palaudu talvellakaan autojen parkkiruuduiksi vaan niissä on tarkoitus säilyttää... lunta!!  Älykkyys ei ole kovinkaan voimissaan Helsingissä, mikä tietenkään asioista edes hieman perillä oleville ei ole kovinkaan suuri yllätys.
 
Jokin aika sitten kerroin linja-autojen häätämisestä turisteineen Senaatintorilta, "koska ne kuulemma aiheuttavat häiriötä". No, eilisten uutisten perusteella Senaatintorille ei ole tulossa enää kesäterassejakaan - kukapa niitä pitämään ilman asiakkaita?  Eli Senaatintorilta loppuvat niin häiritsevät linja-autot, liiketoiminta kuin turistien päätön vaeltelukin. Paikalla kaveriaan etsivä citypulu kiittää - tosin nälissään. Vaaleissa tavataan. 206.
“Tavoitteemme on pakolaisten suojelu. Rajat ovat sille este.”
— Soros

“Turvapaikan hakeminen menee kaiken muun edelle.”
— Ohisalo

“Suomi ei tule estämään keneltäkään turvapaikanhakua missään tilanteessa."
— Mikkonen

“Kaikki toimet, joita voidaan tehdä maahanmuuton lisäämiseksi on tehtävä."
— Kangasharju, ETLA:n tj.

Melbac

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 988
  • Liked: 2592
Lainaus
Esplanadien ajokaistojen tilalle tulee terasseja, penkkejä, ruukkupalmuja  ja pyörätie – rakentaminen alkaa huhtikuussa

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/5791117

Joku reippaampi haluaa ehkä lukea koko jutun.

Mukavahan se on terassilla istuskella, kun vieressä mataa taukoamaton liikenneruuhka.
Ja kun täällä helsingissä tulee lunta niin jonnekkin sekin pitää viedä,et paljoa vie lunta pois jos autot on traktoreiden tientukkeena joka puolella.Esplanadi/senaatintori on hiton hankala paikka muutenkin.Itsehän en noista motoroiduista potkulaudoista pidä ollenkaan tuolla liikenteen seassa koska vievät ihan liian paljon tilaa vaan jos tonne haluaa mennä niin kävelköön.Luulisi että noita paikkoja jonne pistää terassi olisi muitakin kuin joku helsingin keskusta.
« Viimeksi muokattu: 16.03.2023, 12:17:29 kirjoittanut Melbac »

l'uomo normale

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 13 732
  • Liked: 11812
  • Je suis. Sivistysporvari. Ihmisenä ja kuluttajana.
Lainaus
HELSINGISSÄ Lönnrotinkadulle tulee väliaikainen pyöräkaista toukokuussa. Siksi ajorata kapenee yksikaistaiseksi Mannerheimintien ja Hietalahdenkadun välillä. Lisäksi kadunvarren asukaspysäköintipaikat vähenevät noin viidellä, Helsingin kaupunki kertoo tiedotteessaan.

Iltaisin ja öisin vapaan pysäköinnin paikat vähenevät 65 paikalla.

Lisättävää pyöräkaistaa kuljetaan kohti länttä eli keskustasta pois päin. Katu on tällä hetkellä henkilöautoliikenteelle yksisuuntainen, mutta kaksikaistainen. Ajokaistojen tilaa vie kadunvarsipysäköinti.

[...]

Tilapäinen pyöräkaista on käytössä vuoden 2024 loppuun. Tosin asiasta voidaan päättää myöhemmin toisin.

[...]

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009459625.html

Ehkä pyöräilijät tulevat Lönnrotinkadulle pyöräkaistan valmistuttua.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

jmk

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 151
  • Liked: 6761
^ Koska Manskun remontti hankaloittaa autoliikennettä, niin tässä kai kompensoidaan sitä eli hankaloitetaan sitä tasapainon vuoksi muuallakin.

Uuno Nuivanen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 24 648
  • Liked: 47836
  • Bring'em on...
Pitää petrata, koska liikkuminen autolla kaupungissa ei Helsingissä ollut vielä maailman hitainta, vaikka kärkisijoilla oltiinkin.

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 43 802
  • Liked: 71502
  • Optimistinen skeptikko
Lainaus
HELSINGISSÄ Lönnrotinkadulle tulee väliaikainen pyöräkaista toukokuussa.

Yksi kortteli etelään päin, ruttopuiston toisella puolella, reilun 100 metrin päässä  Bulevardilla, on pyöräkaistat molempiin suuntiin. Tämä ei ole rakkautta pyöräilyyn, vaan vihreiden silmitöntä autoilufobiaa. Pyöräilyn näennäinen edistäminen on vihreiden sijaissotaa autoilua vastaan, koska autot ovat itsestään Saatanasta!

Onko sitten vihreillä mieli hyvä, kun ovat saaneet tapetuksi kaupungin jossa itse asuvat?
« Viimeksi muokattu: 17.03.2023, 12:42:55 kirjoittanut Lalli IsoTalo »
“Tavoitteemme on pakolaisten suojelu. Rajat ovat sille este.”
— Soros

“Turvapaikan hakeminen menee kaiken muun edelle.”
— Ohisalo

“Suomi ei tule estämään keneltäkään turvapaikanhakua missään tilanteessa."
— Mikkonen

“Kaikki toimet, joita voidaan tehdä maahanmuuton lisäämiseksi on tehtävä."
— Kangasharju, ETLA:n tj.

Melbac

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 988
  • Liked: 2592
Helsingin Kampissa alkaa meluisa katutyö
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009457596.html

"HELSINGISSÄ Kampin metroaseman lippuhallin, Sähkötalon ja Autotalon ympäristössä alkavat johtojen siirrosta johtuvat katutyöt maaliskuun loppupuolella. Töiden arvioidaan kestävän tämän vuoden ajan, kertoo Helsingin kaupunki tiedotteessaan."

Mannerheimintie remontissa,8 linjan remontti(joka on kai tällä hetkellä kesken?) sekä vielä tohon päälle toi joka alkaa ensi maantaina.Sitten tossa taitaa olla noita pienempiä remontteja matkalla joten vuoden lopusta tulee varmasti kiva autoilijalle joka haluaa tota kautta keskustaan.20pv voi myös alkaa vr:n junalakko joka kattaa lähiliikenteen.Viimeksi paikka ollut yhtä sekaisin kun kampin keskustaa rakennettiin.Taitaa nopein keino tulla keskustaan käyttämällä metroa ja jatkaa siitä kävellen.
« Viimeksi muokattu: 17.03.2023, 13:26:40 kirjoittanut Melbac »

P

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 18 396
  • Liked: 19404
Taitaa nopein keino tulla keskustaan käyttämällä metroa ja jatkaa siitä kävellen.

Nopen keino on että ei tule keskustaan.

Ja nopein keino on järjestää elämä niin, ettei tarvitse mennä Helsinkiin lainkaan.

Itse asustelin ja pyörin 10 vuotta Helsingissä. Nyt asun suurehkossa suomalaiskaupungissa, jossa on suht hyvät palvelut ja kaikkialle tarpeelliseen pääsee käytännössä autolla +- vartissa taloltani. Ja hiihtämään/ lenkille pääsen käytännössä pihaltani.

Toki täälläkin vihreät yrittävät ankeuttaa ja haitata/ hidastaa autoilua, mutta keinotekoisesti autoilua vaikeuttamalla aiheutettu ruuhka kestää aamulla ja 16-17:sta jälkeen sen vartin -25 minsaa.

Stressitaso on laskenut  helsinginvuosista valtavasti. Kun joskus joutuu käymään Helsingissä miettii kaupungin nykyistä suuntaa. Autoilin jonkin verran siellä silloinkin, mutta nyt moni tuttu reitti on autoilta kielletty ja tukkoisuus on lisääntynyt valtavasti 90-2000-luvuilta. Onnea vaan Helsinki/ helsinkiläiset.

Ensi kesä ja loppuvuosi tulee olemaan tukkoinen Kampin rempan ja Esplanadien kavennusten vuoksi. Jos joudun ajamaan laivalle Katajanokalle, pitää varata kunnolla aikaa ja eväät mukaan. ;)



« Viimeksi muokattu: 17.03.2023, 14:24:56 kirjoittanut P »
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Titus

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 489
  • Liked: 16578

Tässä tiivistyy tämä Hgin liikenneajattelu, On joku ihquhöttöidea joka ajetaan käärmeenä pyssyyn, seurauksilla ei ole mitään väliä. Ja ongelmia syvennetään "tasa-arvolla" tai "tasavertaisuudella":

KUN Helsingin kaupunki viime lokakuussa päätti moninkertaistaa asukaspysäköinnin hinnat, harva tuli ajatelleeksi, millainen lumipalloefekti päätöksestä käynnistyy.

Lainaus
Päätös ei nosta ainoastaan kadunvarsipysäköinnin hintaa, vaan sillä on vaikutuksia myös taloyhtiöiden hallinnoimien pysäköintipaikkojen hinnoitteluun.

TÄMÄ näkyy jo käytännössä. Esimerkiksi Etelä-Haagassa eräs taloyhtiö on nostamassa autopaikkojensa hintaa yli neljälläkymmenellä prosentilla. Aikeena olisi nostaa tolppapaikkojen maksua 20 eurosta 35 euroon kuukaudessa ja autotallipaikkaa koskevaa maksua 92 eurosta 138 euroon kuukaudessa.

Asia on herättänyt taloyhtiössä ihmetystä. Hallitus on vedonnut hinnankorotuksissa kaupungin hinnoittelun aiheuttamaan korotuspaineeseen.
  :facepalm:

Lainaus
HINTOJEN korottamisperuste pohjautuu asunto-osakeyhtiölain yhdenvertaisuus­pykälään. Osakkaat eivät siis saa olla epätasa-arvoisessa asemassa toisiinsa nähden.

Autopaikkojen kohdalla kyse on siitä, että kysyntää paikoille on yleensä enemmän kuin tarjontaa. Kaikki autoilijat eivät siis saa paikkaa, ja ilman paikkaa jäävät käyttävät tyypillisesti kaupungin pysäköintipaikkoja. Tällöin voisi syntyä tilanne, jossa asukkaista saisi napattua itselleen pitkäksi aikaa edulliset taloyhtiön paikat, kun muut joutuisivat pysäköimään kalliimmalla kaupungin paikoille kadunvarteen.

Tämän vuoksi kaupungin hinnoittelulla on heijastusvaikutuksia myös taloyhtiöiden perimiin maksuihin, Haltia summaa.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009450091.html

Haltia nyt vähän satuilee. Ei se ole "epätasa-arvoa" tai "yhdenvertaisuus vajetta" jos joku pysäköi kadulle. em kriteerit täyttyy jos joiltakin pihalle pysköiville peritään enemmän kuin toisilta.


Perus koska appelsiinit niin omenatkin-höttöargumentti.

that's a bingo!

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 43 802
  • Liked: 71502
  • Optimistinen skeptikko
Tämän uuden jokeriraadan vieressä on kevyen liikenteen väylä, josta varattu kaksi kaistaa pyöräijöille, ja yksi jalankulkijoille (kivetyksen vasemmalla puolella), jonne kaikki lumet on kipattu. Eli siellä ei voi kävellä. Joten myös jalankulkijat kärsivät tästä kaupungin vihreiden harrastamasta polkupyöräsabotaasista.

Aiemmin väylä jaettiin puoliksi (liite 2), jossa jalankulkijoilla on oikea puoli.
« Viimeksi muokattu: 20.03.2023, 10:50:07 kirjoittanut Lalli IsoTalo »
“Tavoitteemme on pakolaisten suojelu. Rajat ovat sille este.”
— Soros

“Turvapaikan hakeminen menee kaiken muun edelle.”
— Ohisalo

“Suomi ei tule estämään keneltäkään turvapaikanhakua missään tilanteessa."
— Mikkonen

“Kaikki toimet, joita voidaan tehdä maahanmuuton lisäämiseksi on tehtävä."
— Kangasharju, ETLA:n tj.

Titus

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 489
  • Liked: 16578
Matuturvallinen valinta:"yhteisötalo". Voitte olla varmoja, ettei näihin muuta 2+10 perheitä.

Lainaus
Toisilleen tuntemattomat suunnittelivat Helsinkiin täydellisen kodin – yhteisötalot ovat nouseva trendi Suomessa
Yhteisöasumisesta voi muodostua voimavara, kun asukkaat sitoutuvat tukemaan toisiaan. Jätkäsaaarelaisesta yhteisötalosta löytyy jaettava juhlatila, kattoterassi, vierashuone ja jäätelökioski.

Lainaus
Malta-taloon on hakeutunut asukkaita jotka tuntevat entuudestaan ystävyyden tai sukulaisuuden kautta. Näin on myös Korpelan ja Haikaraisen kohdalla. Talossa viihtyvät omissa huoneistoissaan Korpelan vanhemmat ja Haikaraisen sisko asuu kerrosta alempana.

https://yle.fi/a/74-20012312


As Oy Helsingin Malta on Koti kaupungissa ry – Hem i stan rf:n aloitteesta rakennettu asuinkerrostalo Jätkäsaaressa. Se on ensimmäinen ryhmärakennuttamalla toteutettu kerrostalo Suomessa vuosikymmeniin. Rakennuttajana toimi asukkaiden perustama asunto-osakeyhtiö.Asukkaat ovat alusta lähtien olleet suunnittelemassa taloa ja laatineet sekä yhteisten tilojen että asuntojen tilaohjelman vastaamaan yhteiselämän tarpeita.

Malta-talohanke lähti liikkeelle vuonna 2007 unelmasta ja halusta asua:

-taloudellisesti, ekologisesti ja sosiaalisesti kestävässä talossa
-toimivien julkisten liikenneyhteyksien ja palveluiden äärellä
-keskellä kaupungin sykettä ja kulttuuritarjontaa
-esteettömästi
-oman kodin rauhassa, mutta ystävien ja sukulaisten kanssa saman katon alla
-ilman pelkoa turvattomasta vanhuudesta
-yhteisössä, jossa lapsilla on paljon luotettavia ihmisiä ympärillään
-arjessa, jossa kenenkään ei elämäntilanteestaan riippumatta tarvitse olla yksin, jos ei halua
-asunnoissa, joiden suunnittelussa asukkaat ovat itse mukana ja jotka muuntuvat elämäntilanteiden mukana
-kauniissa ja hyvin suunnitellussa kerrostalossa, jossa on mukavia tiloja yhdessäololle ja harrastuksille
-talossa, jonka suunnittelussa on otettu huomioon kehittyvän kaupunkielämän mahdollisuudet

 8)
that's a bingo!

Melbac

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 988
  • Liked: 2592
Näyttäisi olevan hitas talo eli kaupunki tarjonnut halvan tontin yms.Toi voi vaikuttaa nyt lintukodolta kunnes porukka pistää kämpät myyntiin.

/offtopic
Itsehän en helsinkiläisenä olisi muuttanut tonne ollenkaan mutta se on vain mun mielipide.Aika ankea ja ahdas paikka nykyään.Nauttikaa merestä ja laivaliikenteestä.:D
« Viimeksi muokattu: 23.03.2023, 07:53:42 kirjoittanut Melbac »

Siili

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 14 440
  • Liked: 11950
Näyttäisi olevan hitas talo eli kaupunki tarjonnut halvan tontin yms. Toi voi vaikuttaa nyt lintukodolta kunnes porukka pistää kämpät myyntiin.

Miten muuten jaksaa Jätkäsaaren "yhteisöllinen" ruotsalaiskortteli?  Kotisivulta ei löydy mitään kovin ajankohtaista:

https://www.kvarteretvictoria.fi/etusivu/




l'uomo normale

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 13 732
  • Liked: 11812
  • Je suis. Sivistysporvari. Ihmisenä ja kuluttajana.
Näyttäisi olevan hitas talo eli kaupunki tarjonnut halvan tontin yms. Toi voi vaikuttaa nyt lintukodolta kunnes porukka pistää kämpät myyntiin.

Miten muuten jaksaa Jätkäsaaren "yhteisöllinen" ruotsalaiskortteli?  Kotisivulta ei löydy mitään kovin ajankohtaista:

https://www.kvarteretvictoria.fi/etusivu/

En ehkä uskaltaisi sijoittaa tuollaiseen. Entä jos kaveruus loppuu tai sukulaisten kesken tulee riitaa rahasta? Silloin riitelystä tulee helposti katkerampaa ja henkilökohtaisempaa. Tai sitten muutettuaan huomaakin, ettei viihdykään näiden tuttujensa naapureina niin hyvin.
« Viimeksi muokattu: 23.03.2023, 09:22:07 kirjoittanut l'uomo normale »
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

RP

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 18 091
  • Liked: 16085
Haltia nyt vähän satuilee. Ei se ole "epätasa-arvoa" tai "yhdenvertaisuus vajetta" jos joku pysäköi kadulle. em kriteerit täyttyy jos joiltakin pihalle pysköiville peritään enemmän kuin toisilta.

Jos taloyhtiö jakaa vain joillekin asukkaille jotakin arvokasta alle markkinahinnan, on se yhdenvertaisuuskysymyskin. Omakin auto kyllä seisoo taloyhtiön parkkipaikalla joten potentiaalisesit lievästi miinuksen puolelle voisin olla jäämässä (suhteellisen lievästi, paikkoja melko paljon asuntoihin nähden, kysynät ja tarjonta ainakin lähes kohtaavat ja yhtiön tilillehän ne rahat menevät).
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

no future

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 638
  • Liked: 2202
Haltia nyt vähän satuilee. Ei se ole "epätasa-arvoa" tai "yhdenvertaisuus vajetta" jos joku pysäköi kadulle. em kriteerit täyttyy jos joiltakin pihalle pysköiville peritään enemmän kuin toisilta.

Jos taloyhtiö jakaa vain joillekin asukkaille jotakin arvokasta alle markkinahinnan, on se yhdenvertaisuuskysymyskin. Omakin auto kyllä seisoo taloyhtiön parkkipaikalla joten potentiaalisesit lievästi miinuksen puolelle voisin olla jäämässä (suhteellisen lievästi, paikkoja melko paljon asuntoihin nähden, kysynät ja tarjonta ainakin lähes kohtaavat ja yhtiön tilillehän ne rahat menevät).
Mikä on markkinahinta taloyhtiön parkkipaikasta? Noitahan ei voi verrata kaupungin asukaspysäköintiin, koska ovat kaikin tavoin erilaisia palveluita.

Itse maksan tolpallisesta hallipaikasta 2,5 kertaa enemmän kuin maksoin kaupungin asukaspysäköinnistä. Helposti maksaisin enemmänkin, niin suuri etu tuo etenkin talvella on.

Tagit: