Kirjoittaja Aihe: Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju  (Luettu 763043 kertaa)

Outo olio

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 12 071
  • Liked: 15231
  • Manner-Suomen Tasavalta
Suojelukohde olisi estänyt rakentamisen, joten se nyt valitettavasti pääsi unohtumaan. Ja mikä vielä ikävämpää, joku saatanan kyylä kaivoi sen arkistopapereista esille, ennen kuin kaivinkone ehti paikalle tuhoamaan paikan.

Lainaus
Kaupunki | Stansvikinkallio

Rakennustyöt keskeyttänyt noro oli merkitty julkiseen selvitykseen jo vuosia sitten

Helsingin ulottuvilla on ollut tieto Stansvikinkallion noron luontoarvosta. Kaupungin mukaan lain mukaista suojeluvelvoitetta ei kuitenkaan ole jätetty tarkoituksella huomioimatta.

Stansvikinkallion alueella Helsingissä oleva noro eli pieni uoma on suojeltava luontokohde. Noron suojelemiseksi hakkuut ja katujen rakentaminen on toistaiseksi keskeytetty.

Katja Kuokkanen HS
9.11. 10:49 | Päivitetty 9.11. 12:08

--

Viime viikolla hakkuut oli keskeytettävä. Kaupunki kertoi ikään kuin uutena tietona syyksi sen, että työmaa-alueen eteläreunasta on löytynyt noro.

ERITYISESTI puiden kaatamista vastustavat aktivistit älähtivät: miten niin noro olisi löytynyt vasta nyt? Olihan norosta ja alueen luontoarvoista julkaistu selvityksiä ainakin vuosina 2005 ja 2014.

Noroon viitataan myös Uudenmaan liiton luontoselvityksessä vuodelta 2019.

HS pyysi kaupunkiympäristön toimialalta kaupungin kartoituksia alueesta. Toisessa HS:n saamista selvityksistä kuvataankin sekä noron sijainti että sen suojeluarvo.

KYSEINEN ympäristökonsultti Faunatican selvitys on tehty vuonna 2014. Sen on tilannut Stansvikin kyläyhdistys. ”Kuvioon kuuluu pieni kausikuivan noron ympäristö, joka voidaan katsoa metsälakikohteeksi”, selvityksessä lukee.

Selvityksessä on myös kartta, joka näyttää noron sijainnin. Noron ympäristö on nimetty paikallisesti arvokkaaksi.

--

”Se ei ole silloin ollut kaupungin käytössä. Olemme saaneet sen nyt”, Lehmuskoski sanoo.

TOISIN kuin vuosia sitten, kaupunki nimeää nyt noron suojelun kumpuavan vesilaista, ei metsälaista. Norot eivät kaupungin mukaan ole vielä luontoasiantuntijoillekaan itsestään selvästi tunnistettavia.

--

Noro ei kaupungin mukaan estä rakentamista, jos sen luonnontila pystytään suojelemaan.

Jo nyt on kaupungin mukaan nähtävissä, että tulevia alueen suunnitelmia täytyy muuttaa ainakin kulkuyhteyksien osalta.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009978354.html
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Siili

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 14 696
  • Liked: 12583
Helsingin kaupunki selvitti poismuuttoa Helsingistä. Otteita:

Selvitys: Lapsi­perheet jättävät Helsingin oma­koti­talojen ja omistus­tonttien vuoksi
Lainaus
1 110 Helsingistä vuosina 2021 ja 2022 pois muuttanutta vastasi kaupungin kyselyyn, jossa selvitettiin syitä poismuuttoon.
Lainaus
HELSINGIN suurimmat muuttotappiot aiheutuvat 30–39-vuotiaiden poismuutoista. Myös lasten muuttoliike on ollut tappiollista koko 2010-luvun, ja trendi on jatkunut myös vuonna 2022.
Lainaus
Vastaajista jopa 75 prosenttia asui muuton jälkeen pientalossa, kun ennen muuttoa valtaosa oli elänyt kerrostalossa.
Lainaus
Kaupungin mukaan keskeisenä havaintona voidaan siis pitää sitä, etteivät lapsiperheet löydä Helsingistä hinta-laatusuhteeltaan sopivaa asuntoa.
HELSINGISTÄ pois muuttaminen teki kyselyyn vastaajat aiempaa tyytyväisemmiksi asuinalueeseensa.

Uutta asuinaluetta pidettiin yleisesti rauhallisempana, turvallisempana ja paremmin lapsille soveltuvana kuin Helsingissä tarjolla ollutta. Uusia kotikulmia pidettiin myös siistimpinä kuin Helsinkiä.

Yli 40 prosenttia vastanneista arvioi, ettei Helsinki tarjoa riittävän hyvää kasvuympäristöä heidän lapsilleen.

Sen lisäksi yli 80 prosenttia oli tyytyväisiä uuden asuinalueen päivähoitopalveluihin, koulun maineeseen ja lähikoulun laatuun – Helsingissä asuessaan tyytyväisiä oli ollut vain noin 40 prosenttia. Tutkijoiden arvion mukaan koulujen ja asuinalueen maineella on vaikutusta muuttopäätökseen.

Syyt vaikuttavat sellaisilta, että niihin on hyvin vaikeaa, ellei mahdotonta vaikuttaa hallinnollisilla päätöksillä. Keskiluokkaisten lapsiperheiden valkopako jatkunee siksi hamaan tulevaisuuteen.
« Viimeksi muokattu: 12.11.2023, 09:48:01 kirjoittanut Siili »

Uuno Nuivanen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 25 536
  • Liked: 51522
  • 1001 yön tarinoita: Ahmed ja Kela Gold
^ Eikä sosiaalisella sekoittamisella uhkailu ainakaan tilannetta paranna. No sitä saa mitä tilaa.

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 32 455
  • Liked: 40115
  • The Buddha of Kerava
Tuossa Hesarin jutussa puhuttiin 'korona-aikaan pois muuttaneista' eli taas annettiin vihjaillen ymmärtää, että koronan takia ne perheet muuttivat väljempiin ympäröistöihin.. todellisen syyn meille kertoo lukija Mika Pietarinen kommenttiosion suosituimmassa kommentissa:

Lainaus
Olipa taas kysymykset laadittu siten, ettei merkittävää syytä haluttu tuoda suoraan esille.

Lapsiperheille asuinalueen turvallisuuteen liittyvät kysymykset ovat erittäin tärkeitä. Monet asuinalueet alkavat muistuttaa jo Ruotsin lähiöitä, joista suorastaan lähdetään pakoon nykykehitystä.

Toinen on millaiseen kouluun lapset saattavat joutua. Jos luokkakavereista puolet tai jopa yli puolet ei osaa kunnolla Suomea, siinä on jo syy muuttaa muualle.

Nämä kaksi syytä ovat nousseet esille hyvin monella tuttavallani, kun on muutettu Helsingistä pois.

Tämä kommentti oli äsken saanut 468 liketystä  :)
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 32 455
  • Liked: 40115
  • The Buddha of Kerava
^ Eikä sosiaalisella sekoittamisella uhkailu ainakaan tilannetta paranna. No sitä saa mitä tilaa.

Ja sosiaalinen sekoittaminenkin voi onnistua ainoastaan määrällisesti, ei laadullisesti. Toisinsanoen eivät ne sekoituksen kohteena olevat ihmiset miksikään muutu mutta sekoituksen tuloksena joutuvat vain kohtaamaan toisia ihmisiä, joiden arvot, tavat, käytös, moraali, maailmankuva ja pyrkimykset ovat täysin erilaiset. Kaikki kärsivät.

Kehitysmaalaisetkin asuisivat mieluiten toisten keharimaalaisten kanssa samoin kuin suomalaiset suomalaisten kanssa. Nyt nämä sekoitetaan. Tuloksena pahoinvointia, suomalaisiin kohdistuvaa väkivaltaa ja white flight.

Eikö Helsingin päättäjissä ole ainuttakaan järkevää ihmistä?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Torspo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 794
  • Liked: 3255
Ihmeellinen ajatusmaailma tuo vasemmistolainen sekoittaminen. Kävisivät vähän matkustamassa kehitysmaissa, niin oppisivat miten siellä sosiaalinen sekoittaminen siellä toimii.

Varakkaat ja koulutetut muuttavat muureilla, piikkilangoilla ja sähköaidoilla aidatuille omakotialueille. Lapset käyvät yksityiskouluja, joiden sekoittaminen on sitä, että samaa koulua käyvät diplomaattien ja muiden ulkomaisten koulutettujen työntekijöiden lapset.

Nämä samaiset paremmat tuloluokan kehitysmaalaiset eivät ikinä edes harkitsisi muuttavansa Suomessa kehitysmaaslummiin ja laittavansa lapsensa paikalliseen 'koraanikouluun'. Koulueroista puhutaan kehitysmaissakin paljon avoimemmin kuin Suomessa, ehkä olisi aika ottaa sieltä mallia tässä asiassa?

Siili

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 14 696
  • Liked: 12583
Yksi kommentoija huomauttaa, että kysely tehtiin poismuuttajille ja muistuttaa, että eivät lapset ole Helsingistä loppumassa:

Lainaus
Tässähän on kysytty niiltä, jotka ovat muuttaneet pois. Lapsiperheiden määrä on Helsingissä kasvanut vuodesta 2008 lähtien tasaisesti ja useimpina vuosina nopeammin kuin Espoossa ja kokoajan nopeammin kuin Vantaalla.

Tämä pitää varmasti paikkansa, mutta eipä tainnut lasten ikätoverien vähäisyys olla kenelläkään poismuuton syynä.  Ikätoverien ominaisuuksilla on saattanut olla vaikutusta, mutta eipä moista sanota ääneen, tai ei ainakaan julkaista. 

Murkula

  • Vihjeettömät
  • Jäsen^^^
  • *
  • Viestejä: 1 632
  • Liked: 2977
Yksi kommentoija huomauttaa, että kysely tehtiin poismuuttajille ja muistuttaa, että eivät lapset ole Helsingistä loppumassa:

Lainaus
Tässähän on kysytty niiltä, jotka ovat muuttaneet pois. Lapsiperheiden määrä on Helsingissä kasvanut vuodesta 2008 lähtien tasaisesti ja useimpina vuosina nopeammin kuin Espoossa ja kokoajan nopeammin kuin Vantaalla.

Tämä pitää varmasti paikkansa, mutta eipä tainnut lasten ikätoverien vähäisyys olla kenelläkään poismuuton syynä.  Ikätoverien ominaisuuksilla on saattanut olla vaikutusta, mutta eipä moista sanota ääneen, tai ei ainakaan julkaista.
No tottahan lapsiperheiden määrä Helsingissä määrällisesti kasvaa, kun koko lähi-itä otetaan tukijaisten varaan tänne asumaan lapsineen.

Se taas mitä tämä kasvu tarkoittaa laadullisesti, se pelottaa jo täällä kaukana maaseudullakin.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian.

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 32 455
  • Liked: 40115
  • The Buddha of Kerava
Mitä mieltä olette Stansvikin alueen 'raiskaamisesta' ja suunnitelmista luoda sinne tusina-arkkitehtuurilaatikoita matuille?

Minä olen siitä vihainen ja ennenkaikkea surullinen. Vituttaa ja melkein itkettää. Ahdistaa.

En sen suuremmin tunne aluetta, mutta viime vuosikymmenellä siellä tuli samoiltua. Ihastuin alueeseen, se oli aivan huikea. On metsälampea, koskematonta metsää, upeita kallioita, kauniita rantoja - ja kaikki vain lyhyen matkan päässä Helsingin kivitaloista. Kun kävelin noissa maisemissa, tuossa paratiisissa, ei mieleeni tullutkaan, että tuo kaikki kaunis oltaisiin valmiita tuhoamaan. Ja vielä turhan takia.

 :'(
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Huppupelikaani

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 302
  • Liked: 8922
  • Dirty white boy
Me tienataan tällä -tunnin junan kustannuksia karsitaan.

Lainaus
Turun tunnin juna voidaan rakentaa odotettua halvemmalla, sanoo taustayhtiö – tavoitteena miljardiluokan säästöt


Säästöjä saadaan Turun Tunnin Juna oy:n mukaan luopumalla kaksoisraiteesta tietyissä paikoissa, joissa sitä ei välttämättä tarvita. Myös radan geometriaa on suunnitelmissa tarkennettu.

Turun Tunnin Juna Oy kertoo löytäneensä junayhteyden suunnittelussa keinoja ratahankkeen rakennuskustannusten pienentämiseksi.

Ratkaisujen myötä oikorata Helsingin ja Turun välillä on mahdollista rakentaa yhtiön mukaan huomattavasti aiemmin kerrottua halvemmalla.

– Jatkamme säästöjen etsimistä ja niiden varmistamista. Tavoittelemme jopa miljardiluokan säästöjä. Tähän pääseminen edellyttää luonnollisesti tarkempaa suunnittelua, kertoo Turun Tunnin Juna Oy:n toimitusjohtaja Pekka Ottavainen hankeyhtiön tiedotteessa.

Säästökeinoja ovat muun muassa radan geometrian tarkentaminen ja osittainen luopuminen kaksoisraiteesta. Koko yhteysvälin ei yhtiön mukaan tarvitse olla kaksiraiteinen ja nopeampi matka-aika voidaan silti saada aikaan.

——
yle.fi 16.11.2023

Nytkö kustannusten karsiminen vasta tuli mieleen, kun rahat on tiukassa ja koko hankkeen järkevyys on kyseenalaistettu jopa valtamediassa? Veronmaksajan rahoilla on kiva mällätä niin kauan, kun erittäin kirkasta vihreää valoa on näkyvissä? Ja voiko miljardisäästöt ja ”geometrian tarkentaminen” tarkoittaa muuta kuin pahimpien paikkojen kiertämistä? Eli enemmän mutkia ja mäkiä, ja vähemmän suoria, louhintaa ja tunneleita? Mitenkäs sitten ne nopeudet ja matka-aika oikeasti? Eikö koko radan kaksiraiteisuus ollutkaan aiemmin merkittävä etu? Missä tämän konseptin järkevyysvertailu parannettuun rantarataan? Vai onko niin, että rantaradan tapauksessa osittainen kaksiraiteisuus ja optimointi ”nopeamman matka-ajan säilyttämiseksi ja lähiliikenteen tarpeiden täyttämiseksi” ei jostain syystä päde ollenkaan?

Huppupelikaani

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 302
  • Liked: 8922
  • Dirty white boy
Nyt kun ratahanke saatiin lobattua läpi, paljolti myös sen harhaanjohtavaa nimeä hyväksi käyttäen, tunnin juna vaihtaa nimeä. Ja samalla kätevästi häivytetään ikäviä siltarumpumielikuvia turkulaiseen P. Orpoon, joka ”sattui” olemaan vallankahvassa, kun tämä päätön projekti sai lopullisen siunauksen.

Yo. Ylen uutiseen on nyt päivitetty nimenvaihto, mutta tässä is:n versio.

Lainaus
TS: Turun Tunnin Juna vaihtaa nimeään


Yhtiön nimi on herättänyt keskustelua.

13:07
TURUN Tunnin Juna Oy vaihtaa nimensä Länsirata Oy:ksi, koska nimestä halutaan pois viittaukset matka-aikaan ja yhteen kaupunkiin, kertoo Turun Sanomat.

Lehden mukaan keskiviikkona pidetty Turun Tunnin Juna Oy:n hallituksen kokous ehdotti muutosta joulukuussa pidettävälle yhtiökokoukselle.

Hankeyhtiön nimi on herättänyt keskustelua, koska nopean ratayhteyden valmistumisen jälkeenkin junakyyti Helsingistä Turkuun kestäisi kauemmin kuin tunnin.

Helsingin päärautatieaseman ja Turun rautatieaseman välinen matka taittuisi nykyisen kahden tunnin asemesta nopeimmillaan tunnissa ja 18 minuutissa.

– Uusi nimi kuvaisi hanketta paremmin. Turun Tunnin Junan nimessä puhutaan yksittäisestä kaupungista. Ei myöskään kannatta tuijottaa pelkkään aikamäärään. Lisäksi ratahanke kytkeytyy lähijuniin, Turun Tunnin Juna Oy:n toimitusjohtaja Pekka Ottavainen perustelee TS:lle.

——
is.fi 16.11.2023

Toivottavasti koko ajan hidastuva ja mutkistuva rata saa kansan suussa arvoisensa nimen.

JoKaGO

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 16 293
  • Liked: 11270
  • Mullaki o kissa
Me tienataan tällä -tunnin junan kustannuksia karsitaan.

Vanha kikka, karsitaan jotain oleellista, jolloin hinta putoaa niin paljon, että hanke hyväksytään vaikka pitkin hampain. Koska niin paljon halvempi kuin alkuperäinen hanke.

Lyödäänkö veto, montako viikkoa rata ehtii olla toiminnassa, kun aletaan jo itkeä toista raideparia. Eihän yksi raidepari ole tätä päivää -> uusi projekti alkaa ja joku tienaa  >:(

Tuolla puhutaan, että nykyään junamatka Turkuun kestää noin kaksi tuntia. Kestäähän se, kun Kupittaan ja Turun aseman välillä on menossa ratatöitä. Todellisuudessa matka Helsingin rautatieasemalta Turun rautatieasemalle kestää 1h 50min, kun suunnitellulla "tunnin junalla" se tulisi kestämään noin 1h 20min  :facepalm:

Kallis puolituntinen tuo Orpon siltarumpu! Heh, mikseivät nimenneet hanketta Orpon siltarummuksi, kun kerran nimeä piti muuttaa oikeammaksi  :D
Brunein Sulttaani

Huppupelikaani

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 302
  • Liked: 8922
  • Dirty white boy
Toivottavasti koko ajan hidastuva ja mutkistuva rata saa kansan suussa arvoisensa nimen.

Miten olisi 'Petterin Peräsuoli' ?

Se on siinä. Nyt pitää enää päättää kummalla pääteasemalla juna vetää kuivana sisään, ja toisaalta myös jööti tulee ulos. Perinteet puhuvat läntisen pään puolesta, mutta on itäpääkin nykyään melkoinen aukko.

l'uomo normale

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 14 318
  • Liked: 12946
  • Je suis. Sivistysporvari. Ihmisenä ja kuluttajana.
Me tienataan tällä -tunnin junan kustannuksia karsitaan.

Vanha kikka, karsitaan jotain oleellista, jolloin hinta putoaa niin paljon, että hanke hyväksytään vaikka pitkin hampain. Koska niin paljon halvempi kuin alkuperäinen hanke.

Lyödäänkö veto, montako viikkoa rata ehtii olla toiminnassa, kun aletaan jo itkeä toista raideparia. Eihän yksi raidepari ole tätä päivää -> uusi projekti alkaa ja joku tienaa  >:(

Tuolla puhutaan, että nykyään junamatka Turkuun kestää noin kaksi tuntia. Kestäähän se, kun Kupittaan ja Turun aseman välillä on menossa ratatöitä. Todellisuudessa matka Helsingin rautatieasemalta Turun rautatieasemalle kestää 1h 50min, kun suunnitellulla "tunnin junalla" se tulisi kestämään noin 1h 20min  :facepalm:

Kallis puolituntinen tuo Orpon siltarumpu! Heh, mikseivät nimenneet hanketta Orpon siltarummuksi, kun kerran nimeä piti muuttaa oikeammaksi  :D

Helsingistä länteen halutaan neitseellisille maille rakentaa uusi rata ja sen varteen lähiöitä ties keillä asutettavaksi. Kellä muka olisi oikeasti niin kiire Turkuun? Vaikuttaa että Holkerin hallituksen asuntopulaa ratkomaan asettaman selvitysmiehen, Raimo Ilaskiven, ehdotusta ollaan vihdoin/taas toteuttamassa. Ilaskivihan ehdotti asuntopulan ratkaisuksi radanvarsilähiöitä. Holkeri hallituksineen otti esityksen vastaan, kiitti ja sen jälkeen suunnitelmasta sellaisenaan ei ole kuultu mitään.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2023, 19:24:53 kirjoittanut l'uomo normale »
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Huppupelikaani

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 302
  • Liked: 8922
  • Dirty white boy
Me tienataan tällä -tunnin junan kustannuksia karsitaan.

Vanha kikka, karsitaan jotain oleellista, jolloin hinta putoaa niin paljon, että hanke hyväksytään vaikka pitkin hampain. Koska niin paljon halvempi kuin alkuperäinen hanke.

Lyödäänkö veto, montako viikkoa rata ehtii olla toiminnassa, kun aletaan jo itkeä toista raideparia. Eihän yksi raidepari ole tätä päivää -> uusi projekti alkaa ja joku tienaa  >:(

Tuolla puhutaan, että nykyään junamatka Turkuun kestää noin kaksi tuntia. Kestäähän se, kun Kupittaan ja Turun aseman välillä on menossa ratatöitä. Todellisuudessa matka Helsingin rautatieasemalta Turun rautatieasemalle kestää 1h 50min, kun suunnitellulla "tunnin junalla" se tulisi kestämään noin 1h 20min  :facepalm:

Kallis puolituntinen tuo Orpon siltarumpu! Heh, mikseivät nimenneet hanketta Orpon siltarummuksi, kun kerran nimeä piti muuttaa oikeammaksi  :D

Eiköhän se matka-aika uudellakin radalla kasva, kun tuplaraiteita ei enää tule koko matkalle. Paperilla varmasti näyttää hyvältä, mutta kun VR:n täsmällisyys on mitä on, osittaisesta yksiraiteisuudesta tullaan varmasti kärsimään.

Ja miksi aikaa verrataan nykyiseen rantarataan? Eihän uuden radan vaihtoehto voi olla rantaradan jättäminen ennalleen. Ovatko nämä Wikipediasta poimitut ongelmat ratkaisemattomia?
Lainaus
Suurimpia ongelmia ovat penkereiden huono kestävyys kaarteissa ja Turun päässä savipitoisen maan painuminen radan alla. Näiden syiden takia radalla on paljon nopeusrajoituksia. Turvalaitekaapeleiden huono kunto on aiheuttanut ongelmia ja katkoksia liikenteessä etenkin ukkosella. Turvalaitteiden lyhyet suojavälit mahdollistavat junien lähettämisen Kirkkonummi–Turku-välillä peräkkäin viiden minuutin välein. Liikenteen lisääminen on kuitenkin vaikeaa, koska suurin osa radasta on yksiraiteista ja kohtauspaikkoja on liian vähän.

Uuno Nuivanen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 25 536
  • Liked: 51522
  • 1001 yön tarinoita: Ahmed ja Kela Gold
Radan myötä tämäkin viihtyisä valkoinen kylä on vaarassa saada betonikuutioita kansainvälisin täyttein. Toivottavasti projekti kestää jokusen vuosikymmenen.   :(

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 32 455
  • Liked: 40115
  • The Buddha of Kerava
Tunnin juna-ääliöhankkeen rahat tulisi laittaa autoteiden kunnostukseen.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

jmk

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 321
  • Liked: 7598
Helsingistä länteen halutaan neitseellisille maille rakentaa uusi rata ja sen varteen lähiöitä ties keillä asutettavaksi. Kellä muka olisi oikeasti niin kiire Turkuun?

Jos niillä on kiire pois Turusta.

l'uomo normale

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 14 318
  • Liked: 12946
  • Je suis. Sivistysporvari. Ihmisenä ja kuluttajana.
Radan myötä tämäkin viihtyisä valkoinen kylä on vaarassa saada betonikuutioita kansainvälisin täyttein. Toivottavasti projekti kestää jokusen vuosikymmenen.   :(

Helsingin uusi lähiörata voidaan rakentaa nopeastikin, ja sitten jättää Turun yhteys roikkumaan, vuosikymmeniksikin. Tai mistä sen tietää, mikä on turkulaisten vaikutusvalta.

Olihan sellainen Itärata-hankekin 90-luvun alussa jossa Helsingin ja Itä-Suomen rautatieyhteyksiä aiottiin parantaa. Vaihtoehtoina oli rannikkoa pitkin nopeampi yhteys Pietariin; oikorata Kouvolaan, joka olisi nopeuttanut matkaa sekä Kuopioon että Joensuuhun; ja oikorata Lahteen ja sieltä eteenpäin Mikkeliin, joka olisi ollut paras vaihtoehto savolaisille. Päätettiin rakentaa oikorata Lahteen ja se toteutettiinkin 200-luvun alussa ja Liikenneministeri Kimmo Sasi vihki radan käyttöön Vanhasen ekan hallituksen aikana. Oikoradasta Lahti-Mikkeli-välillä ei kukaan enää puhunut mitään. Kai se olisi ollut kannattamaton.

Linja on ollut jo kauan tehdä Etelä-Suomesta yksi megalopolis. Pelkkä lähijunaratojen lisääminen ei varmaan menisi niin helposti läpi, mutta kun pakettiin lisätään lupaus paremmista yhteyksistä maakuntiin, riittävän moni poliitikko kokee mahdolliseksi hankkeen puolesta äänestämisen.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2023, 20:20:30 kirjoittanut l'uomo normale »
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Lyyti

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 642
  • Liked: 6288
  • Sananvapaustaliban.
Sarjassamme...

https://yle.fi/a/74-20060386
Lainaus
Helsinki laittaa lumiaurakuskit pyörän selkään kokeilemaan itse auraamiaan katuja: ”Tavoitteena on, että laatu paranee”

...

Helsingin kaupunki kokeilee uudenlaista laadunvalvontaa lumesta auratuilla teillä, sillä tulevana talvena Herttoniemessä ja Mellunkylässä lumiaurakuskit ja muut urakoitsijan edustajat pyöräilevät auraamillaan reiteillä.

Velvollisuus pyörän selästä tehtävään omavalvontaan tulee muillekin aurattaville pyöräreiteille sitä mukaan, kun urakoitsijoiden sopimukset uusitaan.

...

Toivottavasti sitä aurattavaa tulee maaliskuulle asti.
Vastuullista öyhötystä vuodesta 2017.

Vale, emävale, yle.

tavallinen jantteri

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 495
  • Liked: 542
^ ja kappas kun sattui:

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010023270.html

"Lumikaaos uhkaa Helsinkiä – auraajat lakkoilevat tänään"
"We're using the law to keep justice away!"

Paawo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 383
  • Liked: 9672
  • Hädänalainen rap-muusikko
Eiköhän se matka-aika uudellakin radalla kasva, kun tuplaraiteita ei enää tule koko matkalle. Paperilla varmasti näyttää hyvältä, mutta kun VR:n täsmällisyys on mitä on, osittaisesta yksiraiteisuudesta tullaan varmasti kärsimään.

Ja miksi aikaa verrataan nykyiseen rantarataan? Eihän uuden radan vaihtoehto voi olla rantaradan jättäminen ennalleen. Ovatko nämä Wikipediasta poimitut ongelmat ratkaisemattomia?
Lainaus
Suurimpia ongelmia ovat penkereiden huono kestävyys kaarteissa ja Turun päässä savipitoisen maan painuminen radan alla. Näiden syiden takia radalla on paljon nopeusrajoituksia. Turvalaitekaapeleiden huono kunto on aiheuttanut ongelmia ja katkoksia liikenteessä etenkin ukkosella. Turvalaitteiden lyhyet suojavälit mahdollistavat junien lähettämisen Kirkkonummi–Turku-välillä peräkkäin viiden minuutin välein. Liikenteen lisääminen on kuitenkin vaikeaa, koska suurin osa radasta on yksiraiteista ja kohtauspaikkoja on liian vähän.

Valmius kaksiraiteisuuteen on rantaradalla jo huomioitu siltoja uusittaessa sekä ratalinjaa yleisesti kunnosteltaessa Turun ja Salon välillä.

Mitäpä lottoatte, tullaanko ensimmäistäkään eteläisen rannikkoseudun liikenteellistä kilpailukykyä heikentävää muutosta kuitenkaan toteuttamaan tällä(kään) hallituskaudella koska kaikkien siltarumpupuolueiden siltarumpupuolue istuu taas mukana?  :roll:
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 39 783
  • Liked: 129740
Pääkirjoituksessa ei perusteltu, miksi Tukholman "liikenteen ilmastovyöhykkeitä" tarvitaan välttämättä Suomeenkin. Kyse on pelkästä ilmastoeleestä eli ihmisten kiusaamisesta, jota Hesari kritisoi nyt, mutta hyväksyy sen myöhemmin, kun kiusattavat eivät enää ole niin paljon keskiluokkaa. Köyhempiä saa kiusata ja heidän tekemisiään moralisoida vaikka sitten perustamalla "ilmastovyöhykkeitä", joille polttomoottoriautoilla ei pääse.

Jostain syystä Sinnemäki ei sovella samaa logiikkaa Helsinkiin pyrkivään haittamaahanmuuttoon.

Helsinki tutkii mahdollisuutta kieltää kaikki bensa- ja dieselautot koko kaupungissa, koska päästöt eivät vähene toivotulla tahdilla. Vain aikataulusta on epäselvyyttä.

Lainaus
Helsingfors intresserat av att förbjuda bensinbilar i hela staden

Vad händer om alla bensin- och dieselbilar förbjuds i hela staden? Det scenariot tar Helsingfors nu med i sina beräkningar för att nå utsläppsmålen.

Utsläppen från trafiken går inte i önskad riktning.

– De sjunker för långsamt. Något måste göras, säger Ville Lehmuskoski, chef för stadsmiljösektorn i Helsingfors.

Enligt honom räcker inte de åtgärder som görs nationellt. Redan tidigare blev det klart att Helsingfors stad utreder om det går att införa utsläppsfria zoner. Till exempel att man inte får köra med bensinbilar i innerstaden.
...
Hbl 13.12.2023  (maksumuuri)

Maksumuurin takana, joten en pääse referoimaan Lehmuskosken varmasti tosi päteviä perusteluja.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Huppupelikaani

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 302
  • Liked: 8922
  • Dirty white boy
^ Ei niitä Lehmuskosken kommentteja, mutta tämä uutinen näyttäisi olevan siitä samasta tutkimuksesta, johon höblän jutussa viitataan:

Lainaus
Helsinki voi kieltää bensa-autot koko kaupungissa: Iskisi autoilun hintaan

Helsingin kaupunki on julkistanut selvityksen, jonka pohjalta se tekee päätöksiä liikennesektorin päästöjen vähentämisestä.

——

Selvityksessä todetaan, että liikenteen päästöjen väheneminen nojaa hyvin pitkälle autokannan sähköistymiseen. Mikäli sähköautojen yleistyminen jatkuu ennustetulla tavalla, on sähköautojen osuus Helsingin autokannasta 42 prosenttia vuonna 2030 ja 65 prosenttia vuonna 2035.

Jos Helsinki päättäisi toteuttaa polttomoottoriautokiellon vuonna 2035, se koskisi siis noin kolmasosaa helsinkiläisistä autoilijoista. Lisäksi tulee huomioida ne Helsingin ulkopuolella asuvat autoilijat, jotka käyttävät autoa myös Helsingissä.

Iskisi hintoihin

Raportissa muistutetaan, että Helsingin kokoisen alueen bensiini- ja dieselkäyttöisten autojen kielto vaikuttaisi koko Suomen automarkkinoihin. Kysynnän kasvu nostaa sähköautojen hintoja ja vastaavasti laskee muiden autojen hintoja.

Helsingin ulkopuolella asuville, mutta Helsingissä autoileville kielto merkitsisi kannustetta vaihtaa bensiinikäyttöinen auto sähköautoon.

Helsingissä käytössä olleet bensiini- ja dieselkäyttöiset autot myytäisiin raportin mukaan todennäköisesti muualle Suomeen, jos niillä on vielä käyttöikää jäljellä. Siellä ne todennäköisesti syrjäyttäisivät vielä enemmän päästäviä autoja, joten kielto vähentäisi hiilidioksidipäästöjä myös Helsingin ulkopuolella.

Kielto vaikuttaisi eniten pienituloisiin autoileviin helsinkiläisiin, sillä sähköautoistuminen on nopeinta suurimmissa tuloluokissa.

Raportissa todetaan, että hiilidioksidipäästöisten autojen kieltäminen saattaa vaikuttaa kuluttajien valintojen suoralta ohjaamiselta, mutta se on lähes markkinaehtoinen sääntelyinstrumentti, jos kuluttajille annetaan riittävästi aikaa sopeutua kieltoon.

Raportissa muistutetaan lisäksi, että autojen sähköistyminen on globaali ilmiö, ja tulevaisuudessa joka tapauksessa käyttämään autoja, jotka eivät ajon aikana tuota päästöjä.

——
talouselämä.fi 13.12.2023

Enemmistö Helsingin päättäjistä on sen verran sekaisin ilmastoahdistuksesta, että kielto on käytännössä läpihuutojuttu. Luonnollinen jatkumo nykyiselle päättömälle liikennepolitiikalle. Pakko tehdä jotain, jolla ei ole mitään vaikutusta itse ongelmaan.

L. Brander

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 171
  • Liked: 8337
Mikään typeryys ja välinpitämättömyys vaadittujen ja tehtyjen toimien todellisista seurauksista ei ole tarpeeksi tässä loputtomassa hulluudessa. Kilpailukyky on tuhottu, työpaikat ja saasteet siirretty saastuttavampiin maihin ja nyt kannustetaan silmittömään luonnonvarojen tuhlaukseen ja ongelmajätteiden tekemiseen.

Aivan yksi yhteen Neuvostoliittoa ja pakkopaitademokratioita kannattaneiden kanssa. Kaikki tiesivät ihmisoikeuksien ja luonnonsuojelun katastrofaalisesta tilasta. Silti he jatkoivat fanaattisesti kohti tuhoa välittämättä mistään muusta kuin (muka) oikeassa olemisesta ja omasta ylemmyydentunteesta. Tässä on aivan sama kuvio, osin samat ihmiset ja sama täydellinen moraalittomuus ja itsekkyys. Noissa ihmisissä ei ole mitään hyvää.
Varautumisen suurvalta

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 32 455
  • Liked: 40115
  • The Buddha of Kerava
Miksi jossain kaupungissa haluttaisiin kieltää polttomoottoriautot ylhäältäpäin kommunistisesti, diktatuurisesti sanellen, kun markkinatalous hoitaisi saman asian vaivattomasti ja siten, että kaikki olisivat tyytyväisiä?

Se vaatisi vain sitä, että sähköautot olisivat teknisesti ja taloudellisesti kannattavampia kuluttajien valtaosalle. Ja jos näin käy, kaikki siirtyvät nopeasti sähköautoiluun, jopa nopeammin kuin kommunistit unelmoivat.

Joten päättäjät, innovaattorit, autoteollisuus: pitäkää huoli, että sähköauto on vapaassa kilpailussa kaikin tavoin kuluttajalle parempi vaihtoehto polttomoottoriautolle.

Muuten ei onnistu.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Kallan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 852
  • Liked: 5350
  • Panda nimeltä Kallan.
Miksi jossain kaupungissa haluttaisiin kieltää polttomoottoriautot ylhäältäpäin kommunistisesti, diktatuurisesti sanellen, kun markkinatalous hoitaisi saman asian vaivattomasti ja siten, että kaikki olisivat tyytyväisiä?

Se vaatisi vain sitä, että sähköautot olisivat teknisesti ja taloudellisesti kannattavampia kuluttajien valtaosalle. Ja jos näin käy, kaikki siirtyvät nopeasti sähköautoiluun, jopa nopeammin kuin kommunistit unelmoivat.

Joten päättäjät, innovaattorit, autoteollisuus: pitäkää huoli, että sähköauto on vapaassa kilpailussa kaikin tavoin kuluttajalle parempi vaihtoehto polttomoottoriautolle.

Muuten ei onnistu.

Tässä täytyy huomata, että Vihreät puhuessaan "markkinataloudesta" eivät tarkoita suinkaan vapaata kilpailua, vaan absurdisti tehdään jostain aiemmin ilmaisesta tai huokeasta asiasta kallista (puhutaan "markkinataloudesta") ja aiemmin kalliista tehdään sitten ainakin jokseenkin edullista - veronmaksajien rahoilla ("no mutta kun tällä estetään ilmastonmuutos tai-niin-mulle-ainakin-vakuuteltiin, ei ole kähmintää ei"). Eli täytyy olla tarkkana puhutaanko Vihreiden "markkinataloudesta" vaiko siitä oikeasta markkianataloudesta.

Vapaa kilpailu ei käy Vihreille päinsä, kun sitten ideologia pissaa kintuille jo lähtömetreillä, jos hinnat saisivat määräytyä vapaasti ilman mitään "vihreysvaatimuksia".

Siili

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 14 696
  • Liked: 12583
Itäkeskuksen Jokerikortteliprojektin naftaliiniin siirtämisen jälkeen paikalla oleva kaupungin omistama parkkihalli on slummiutumassa:

Lainaus
PYSÄKÖINTIHALLI Helsingin Itäkeskuksessa täyttyy ryönästä ja jätteestä yhä uudelleen siivouksen jälkeen. Paikka on keskeinen, sillä tilojen päälle piti alun pitäen nousta alueen uusi joukkoliikennekeskus asuntoineen.

Hallin sata maksutonta pysäköintipaikkaa seisoo kuitenkin hyvin vähällä käytöllä. Tilanteeseen on osittain syynä hallin turvattomuus ja sotkuisuus.

Lattialla on runsaasti roskaa, roskapusseja, pahvia ja ruiskuja. Seinät on töhritty graffiteilla ja yksinäiset ostoskärryt lojuvat hylättyinä.

Hallista osa on yksityisen kiinteistöyhtiön hoidossa ja osa Helsingin kaupungin omistuksessa osittain olevan Kaupunkiliikenteen hoidossa.

Keskellä hallia kulkeekin eräänlainen jakolinja, kuvailee hallin suttuista tilaa seurannut yrittäjä Ari Lahikainen .

Yksityisessä parkkihallissa lähes päivittäin käyvä Lahikainen kertoo olleensa kolme kertaa yhteydessä sottaisen puolen isännöintiin.

”En pysty käsittämään tätä. Yksityisen hallin puoli on todella siisti ja hyvin pesty, mutta 50 metrin päästä alkaa kaatopaikka.”

Hän ohjeistaa tuttuja jättämään autonsa yleensä muualle, sillä julkisen puolen halli on hänestä turvaton.

YLEISEN käsityksen mukaan hallissa ja sen lähialueilla käydään huumekauppaa, mikä vetää paikalle muutakin rikollisuutta.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010093350.html

Kaupunkiliikenteen (kaupungin pulju) selitys tilanteelle:

Lainaus
Halli on öisin kiinni, mutta kun se ei ole aktiivisessa pysäköintikäytössä, sinne kerääntyy Kaupunkiliikenteen mukaan häiriökäyttäytyjiä, jotka sotkevat paikkoja ja tekevät ilkivaltaa.

Ennakoiko kyseinen parkkihalli koko Itäkeskuksen kehitystä?
« Viimeksi muokattu: 06.01.2024, 09:50:07 kirjoittanut Siili »

Dangr

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 365
  • Liked: 7378
  • Maahanmuutto- ja ilmastoasiantuntija
    • chadnet
Ihmettelen että  kaikki roskikset on niin pieniä että yksi pizzalaatikko tukkii sen. Niin näytti olevan tuolla samoin kuin ulkoroskikset meidän kaupungissa. Ja kenelläkään ei ole enää nykyajan hektisessä internet ajassa halua/kykyä/älyä rahdata roskiaan pitempiä matkoja.

Ymmärrän, ettei mitään siirtolavoja voi tulipalouhan vuoksi laittaa, mutta edes 200-500l?

Edit: vaihdettu kuormalava siirtolavaksi.
« Viimeksi muokattu: 07.01.2024, 13:44:38 kirjoittanut Dangr »
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy.” Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Paawo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 383
  • Liked: 9672
  • Hädänalainen rap-muusikko
^Tästäpä sainkin aiheen tuoda erään ihmettelynaiheeeni julki.

Nimittäin ällistelen lähes päivittäin kotini ulkopuolella (kaikkien hienojen monikulttuuristen ihmisten erikoisten tapojen ohella) homo sovieticuksen kaltaiseksi jalostuneen nykyperunanenän tarvetta täyttää kaikki paikat pitsalaatikoilla ja mitenkään taittelemattomilla/kasaan ryttäämättömillä kertakäyttöpakkauksilla.

Kasaan painamattomia kookkaampia pahvilaatikoita ei tarvita montaakaan kun se noin kuutiometrin vetoinen pahvinkeräysastia on niitä täynnä. Yleisen aukion tai kaupanedustan roskiksen voi saada kerralla täyteen yhdellä pitsalaatikolla tai muutamalla tuoremehupurkilla. Junan pikkuroskiksen saa näppärästi täyteen yhdellä pienelläkin elintarvikepakkauksella.
« Viimeksi muokattu: 07.01.2024, 13:18:27 kirjoittanut Paawo »
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Tagit: