Kirjoittaja Aihe: Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju  (Luettu 764473 kertaa)

Paawo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 384
  • Liked: 9679
  • Hädänalainen rap-muusikko
^Varakkaimmilla ei ole tarvetta kahlata loskassa ostoskassit käsissä rääkyvien tenavien kanssa.
Talveksi monesti mennään muualle eikä kämppää tarvitse "markkinoille" antaa siksi aikaa.

Oman auton tarpeen kanssakin on hiukan niin ja näin. Kyyti kulkee ovelta ovelle tarpeen mukaan, toki muutamalla tonnilla kuussa saa Rangelle tai Lambolle järjestymään huomaamattoman ruudun läheltäkin tai sitten autoa oven eteen tuovaa henkilökuntaa jos jotain tarvetta itsenäiselle autolla liikkumiselle on.

Koko tämä kommentti on aika epärelevantti tavallisen ihmisen kokeman kaupunkisuunnittelun näkökulmasta kuten myös kommentti johon tällä vastataan, sori siitä.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Kallan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 858
  • Liked: 5372
  • Panda nimeltä Kallan.
Lainaus
X

Mitä korkeampi neliövuokra, sitä halutumpi alue.

Näin pääkaupunkiseudulla on totuttu ajattelemaan. Ajatusmallissa on kuitenkin virhe, sanoo asumisen segregaation tutkija Mari Vaattovaara Helsingin yliopiston kaupunkitutkimusinstituutista.

– On alettu rakentaa tosi pieniä asuntoja, jotka ovat luonnollisesti neliöhinnaltaan kaikista korkeimpia. Nyt onkin käynyt niin, että ne onkin ostettu kansainvälisille sijoittajille ja ne ovat täyttyneet pienituloisesta väestä.

– On jopa vain kymmentä prosenttia omistusasumista ja melkein puoleen pienenneet asuntojen koot, Vaattovaara toteaa.

Lopputuloksena pääkaupunkiseudulle on noussut alueita, joiden asuntojen ostamiseen pieni- ja keskituloisilla ei ole varaa eikä hyvätuloisilla halua.

Pienten asuntojen asukkaista vain 7 prosenttia omistaa kotinsa ja väki vaihtuu tiheästi, selviää Marii Vaattovaaran ja ja Pekka Vuoren viime vuonna julkaistusta tutkimuksesta.

Vielä äärimmäisempää on Tampereella, jossa 8 650 uudesta yksiöstä vain 330 eli 4 prosenttia oli omistusasuntoina vuoden 2021 lopussa.

– Tämä on jättimäinen muutos, joka on tapahtunut ikään kuin salaa.

Huono-osaisten vuokra-asumiseen keskittyneitä alueita on noussut etenkin Espooseen ja Vantaalle.

– Näemme jo kaikki merkit, että sinne tulee pienituloista ja maahanmuuttajataustaista väkeä. Miksi teemme näin? Näitä ei pysty korjaamaan, Mari Vaattovara ihmettelee.

Esimerkiksi Espoon Perkkaalla ja Suurpellossa vieraskielisten lasten osuus on 50 prosentin tuntumassa. Samoissa lukemissa on Vantaan Veromies ja Keimolassakin vieraskielisten osuus lapsista on 42 prosenttia.

X

– Riskinä on, että rakennamme ongelmia, joista Ruotsi pyrkii eroon.

X

https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/6537236

Varmasti sama meno jatkuu, kun ideologisista syistä johtuen ei haluta hankkiutua mamuista eroon joita on tänne haalittu ja potkia maasta kylmästi pihalle, poliittisesta korrektiudesta viis. Se kun olisi näet monikulttuuri-ideologian vastaista ja korruptiopiirien vastaista touhua, kun ei voisi rahastaa kotoutuspalveluilla yhteiskuntaa.

Siili

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 14 700
  • Liked: 12601
Lainaus
– On alettu rakentaa tosi pieniä asuntoja, jotka ovat luonnollisesti neliöhinnaltaan kaikista korkeimpia. Nyt onkin käynyt niin, että ne onkin ostettu kansainvälisille sijoittajille ja ne ovat täyttyneet pienituloisesta väestä.

– On jopa vain kymmentä prosenttia omistusasumista ja melkein puoleen pienenneet asuntojen koot, Vaattovaara toteaa.

Lopputuloksena pääkaupunkiseudulle on noussut alueita, joiden asuntojen ostamiseen pieni- ja keskituloisilla ei ole varaa eikä hyvätuloisilla halua.

Pienten asuntojen asukkaista vain 7 prosenttia omistaa kotinsa ja väki vaihtuu tiheästi, selviää Marii Vaattovaaran ja ja Pekka Vuoren viime vuonna julkaistusta tutkimuksesta.

Vielä äärimmäisempää on Tampereella, jossa 8 650 uudesta yksiöstä vain 330 eli 4 prosenttia oli omistusasuntoina vuoden 2021 lopussa.

https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/6537236

En tiedä varmasti, mutta oletan, että suuri osa näistä yksiöistä on rakennettu "sekoittavan asuntotuotannon" periaatteen puitteissa, ja nuo sijoittajien sittemmin ostamat yksiöt on laskettu alueen "omistusasumisen" kiintiöön. Eli niiden ohella alueella on myös lukuisa määrä kunnan ja vuokratalofirmojen omistamia vuokra-asuntoja, jotka ovat rakennettu oman kiintiönsä puitteissa. Eli "sekoittavan asuntotuotannon" lopputulos on vuokra-asuntokeskittymä. Moinen tuskin innostaa harvoja suuremmassa omistusasunnossa asuvaa jäämään alueelle asumaan, mikä kärjistää tilannetta. Segregaatio on väistämätöntä.   

Olisi mukava nähdä rehellisiä tilastoja siitä, missä määrin eri alueilla ihmiset oikeasti asuvat itse omistamissaan asunnoissa.  Olen joskus miettinyt sitä, pitäisikö taloyhtiön isännöitsijä velvoittaa pitämään kirjaa siitä, kuinka suuri osa yhtiön osakkaista on kirjoilla yhtiön asunnoissa. Tämä ilmenisi isännöitsijän todistuksesta, jolloin yhtiöstä osakkeita ostava saisi reaaliaikaisen käsityksen yhtiön omistusrakenteesta. 

Jäkättäjä

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 158
  • Liked: 188
En nyt oikein hahmota mikä on ongelma

Tämä onkin yleinen probleema. Kovin vaikeaa on asettua toisten asemaan, eikö?

Asiaan. Talot joiden kellari ja alin kerros ovat talon omaa parkkitilaa olisi järkevin. Parkkitalonkin tontille mahtuisi tällainen eikä kalliita tonttineliöitä kulu pelkästään pahojen autojen majaksi. Mutta kun ongelma onkin ideologia eikä mikään konkreettinen ongelma.
Siis kenen asemaan pitäisi asettua? Niiden ketkä ostavat asunnon ilman pysäköintipaikkaa etupihalla ja sitten alkavat Eikö asunnonostajilla ole mitään vastuuta omasta ostokäyttäytymisestään?

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010196550.html

Samoin kävi Vantaalla Keimolassa (moottorirata) ja Helsingissä Malmilla (lentokenttä). Miten tyhmä ihmisen pitää olla muuttaessaan epämiellyttävään paikkaan?

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 32 465
  • Liked: 40150
  • The Buddha of Kerava
Valtuutetut älähtivät 400 metrin matkasta autolta kotiovelle – poliitikko syyttää Tamperetta autoilunvastaisuudesta
Kaupunkiin rakennetaan asuinalue, jonne taloille ei rakenneta pihaparkkia.

https://yle.fi/a/74-20072342

Aika ensimmäisen maailman ongelmia, jopa 100-400metriä kävelyä ennen kuin pääsee omaan autoon.

Ongelma ei ole ainakaan autoa tarvitsevilla, sillä he eivät osta tuolta asuntoa. Ongelma on sitten ensinnäkin asunnon myyjällä ja pidemmällä tähtäimellä Tampereen kaupungilla, jos se jatkaa autovihamielisellä asenteellaan.

Kuten kommenttipalstoilta on luettu, päivittäinen melkein kilometrin kävelymatka auton ja kodin välillä jäätyneillä väylillä lapset, kauppakassit ja päiväkotireput sylissä on jo melkoinen turvallisuusriski.

Jopa jutun julkaisseen Ylen lukijoista 60% oli sitä mieltä, ettei asuisi tuolla, vaikka Ylen lukijoissa on painottuneesti joukkoliikenteen suosioita.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

no future

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 693
  • Liked: 2230
Lainaus
– On alettu rakentaa tosi pieniä asuntoja, jotka ovat luonnollisesti neliöhinnaltaan kaikista korkeimpia. Nyt onkin käynyt niin, että ne onkin ostettu kansainvälisille sijoittajille ja ne ovat täyttyneet pienituloisesta väestä.

– On jopa vain kymmentä prosenttia omistusasumista ja melkein puoleen pienenneet asuntojen koot, Vaattovaara toteaa.

Lopputuloksena pääkaupunkiseudulle on noussut alueita, joiden asuntojen ostamiseen pieni- ja keskituloisilla ei ole varaa eikä hyvätuloisilla halua.

Pienten asuntojen asukkaista vain 7 prosenttia omistaa kotinsa ja väki vaihtuu tiheästi, selviää Marii Vaattovaaran ja ja Pekka Vuoren viime vuonna julkaistusta tutkimuksesta.

Vielä äärimmäisempää on Tampereella, jossa 8 650 uudesta yksiöstä vain 330 eli 4 prosenttia oli omistusasuntoina vuoden 2021 lopussa.

https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/6537236

En tiedä varmasti, mutta oletan, että suuri osa näistä yksiöistä on rakennettu "sekoittavan asuntotuotannon" periaatteen puitteissa, ja nuo sijoittajien sittemmin ostamat yksiöt on laskettu alueen "omistusasumisen" kiintiöön. Eli niiden ohella alueella on myös lukuisa määrä kunnan ja vuokratalofirmojen omistamia vuokra-asuntoja, jotka ovat rakennettu oman kiintiönsä puitteissa. Eli "sekoittavan asuntotuotannon" lopputulos on vuokra-asuntokeskittymä. Moinen tuskin innostaa harvoja suuremmassa omistusasunnossa asuvaa jäämään alueelle asumaan, mikä kärjistää tilannetta. Segregaatio on väistämätöntä.   

Olisi mukava nähdä rehellisiä tilastoja siitä, missä määrin eri alueilla ihmiset oikeasti asuvat itse omistamissaan asunnoissa.  Olen joskus miettinyt sitä, pitäisikö taloyhtiön isännöitsijä velvoittaa pitämään kirjaa siitä, kuinka suuri osa yhtiön osakkaista on kirjoilla yhtiön asunnoissa. Tämä ilmenisi isännöitsijän todistuksesta, jolloin yhtiöstä osakkeita ostava saisi reaaliaikaisen käsityksen yhtiön omistusrakenteesta.
Millä tavalla se kuuluu isännöitsijälle pätkääkään mikä kenenkin asukkaan hallintasuhde asuntoon on?  Saati muille asukkaille tai ulkopuolisille? Listataanko myös asukkaiden tulotiedot ja ulosottorekisterit mahdollisia ostajaehdokkaita varten?
« Viimeksi muokattu: 08.02.2024, 15:56:21 kirjoittanut no future »

no future

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 693
  • Liked: 2230
Valtuutetut älähtivät 400 metrin matkasta autolta kotiovelle – poliitikko syyttää Tamperetta autoilunvastaisuudesta
Kaupunkiin rakennetaan asuinalue, jonne taloille ei rakenneta pihaparkkia.

https://yle.fi/a/74-20072342

Aika ensimmäisen maailman ongelmia, jopa 100-400metriä kävelyä ennen kuin pääsee omaan autoon.

Ongelma ei ole ainakaan autoa tarvitsevilla, sillä he eivät osta tuolta asuntoa. Ongelma on sitten ensinnäkin asunnon myyjällä ja pidemmällä tähtäimellä Tampereen kaupungilla, jos se jatkaa autovihamielisellä asenteellaan.

Kuten kommenttipalstoilta on luettu, päivittäinen melkein kilometrin kävelymatka auton ja kodin välillä jäätyneillä väylillä lapset, kauppakassit ja päiväkotireput sylissä on jo melkoinen turvallisuusriski.

Jopa jutun julkaisseen Ylen lukijoista 60% oli sitä mieltä, ettei asuisi tuolla, vaikka Ylen lukijoissa on painottuneesti joukkoliikenteen suosioita.
On kyllä uskomatonta miten pienimmän autotiheyden alueilla pystyvät lapset ja kauppakassit ja päiväkotireput liikkumaan, ihan käsittämätöntä. Eivät ilmeisesti mitenkään, kuten itsekin päivittäin todistan talsiessani tai autoillessani Stadin kantakaupungin liepeillä.

P

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 19 634
  • Liked: 24147
Millä tavalla se kuuluu isännöitsijälle pätkääkään mikä kenenkin asukkaan hallintasuhde asuntoon on?  Saati muille asukkaille tai ulkopuolisille? Listataanko myös asukkaiden tulotiedot ja ulosottorekisterit mahdollisia ostajaehdokkaita varten?

Toi boldattu olisi kyllä hyvä taloyhtiöissä, joissa on valtavat taloyhtiön rahoitusvelat...  ;D

Helpottaisi sen arviointia, kuinka helposti ja nopeasti sellainen ponzi romahtaa?
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Epäluottamusmies

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 160
  • Liked: 687
Lainaus käyttäjältä: Jäkättäjä link=topic=81298.msg3544021#msg3544

Miten tyhmä ihmisen pitää olla muuttaessaan epämiellyttävään paikkaan?

Eihän ihmisen tyhmyydelle ja lyhytnäköisyydelle ole mitään rajaa. Ei minua heidän ongelmansa kiinnosta.

Sen sijaan pidän ongelmana sitä että poliittisilla päätöksillä (kaavoitus ja rakentaminen on politiikkaa, ei liiketoimintaa) määritellään kokonaisten uusien asuinalueiden asukasprofiili tässä ketjussa moneen kertaan selostetulla tavalla - eli sulkemalla pois ne asukkaat joiden autoilu- ja muut liikkumistarpeet eivät ole poliittisesti hyväksyttäviä. Tällä muovataan alueiden ja jopa kuntien demografiaa. Ei ole enää asunnon ostajalla valinta asuinalueiden, vaan kokonaisten kaupunkien välillä, eikä tämä ole yhteiskunnallisesti merkityksetöntä.

Vihreät eivät luoneet Malmin lentokentän tai Keimolan radan maaperää. Mutta he paaluttavat alueen rakennuskannan ja asujaimiston luonteen seuraaviksi vuosikymmeniksi. Jos tämä on jollekin hommalaiselle kosher niin ok sitten.

Siili

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 14 700
  • Liked: 12601
Millä tavalla se kuuluu isännöitsijälle pätkääkään mikä kenenkin asukkaan hallintasuhde asuntoon on?  Saati muille asukkaille tai ulkopuolisille? Listataanko myös asukkaiden tulotiedot ja ulosottorekisterit mahdollisia ostajaehdokkaita varten?

Kyllä isännöitsijälle on keskeisen tärkeää tietää hallintasuhde esimerkiksi silloin, kun asukas aiheuttaa vahinkoa yhtiön tiloissa.

Käsitteellä "omistusasunto" on merkitystä esimerkiksi kaupunginsuunnittelussa.  Suunnittelijat pitävät moisten olemassaoloa ilmeisen tärkeänä esimerkiksi alueiden segregaation vastaisessa taistelussa.  Siksi olisi mielestäni paikallaan, että ne tilastoitaisiin oikein, eli että kaikkia yksityisomistuksessa (osakkeiden kautta) olevia asuntoja ei laskettaisi omistusasunnoiksi.  Millä nykyisin käytössä olevalla metodilla tuon aidon omistusasuntoprosentin voi selvittää?

Minusta isännöitsijätodistuksessa julkaistu tilastollinen tieto yhtiön aitojen omistusasuntojen osuudesta ei loukkaisi kenenkään osakkaan yksityisyyttä, mutta antaisi hyödyllistä tietoa kaupunginsuunnittelijoiden lisäksi mm. osakkeiden ostajalle.

jmk

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 321
  • Liked: 7600
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010213760.html
Lainaus
Helsingin keskustan liikennejärjestelyt hidastivat hälytysajoneuvoja huolestuttavasti – Nyt ongelmaa ratkotaan valojärjestelyin
...
Erikoisjärjestelyjen taustalla on havainto, että pelastusajoneuvojen apuun ehtiminen on hidastunut merkittävästi. Erottajan ja Kallion pelastusyksiköiden toimintavalmiusajat Kruununhakaan ja Katajanokalle ovat pidentyneet selvästi.

Aika ensimmäisen maailman ongelmia, Erottajalta Skattalle tulee ehkä kilometri, jos ei reippaat pelastajat sitä jaksa kävellä tai sohlata polkupyörällä niin jo on.

Dangr

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 369
  • Liked: 7387
  • Maahanmuutto- ja ilmastoasiantuntija
    • chadnet
 :)
« Viimeksi muokattu: 01.03.2024, 06:00:16 kirjoittanut Dangr »
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy.” Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Titus

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 11 006
  • Liked: 18202
Helsingin väestönkasvu nousi ennätystasolle – ”Vielä kun monipuolistaisimme asuntotuotantoa”
KAISA PAASTELA
JULKAISTU 15.02.2024 | 12:35
PÄIVITETTY 15.02.2024 | 12:35
VÄESTÖKEHITYS
Yhden vuosineljänneksen aikana Helsingissä myytiin 10 yksiötä vaikka asukasmäärä kasvoi vuodessa tuhansilla.

Lainaus
Helsingin väestönkasvu oli viime vuonna ennakkotietojen mukaan 1960-luvun huippuvuosien tasolla, jolloin elettiin suuren lähiörakentamisen aikakautta. Helsingin väkiluku kasvoi 10935 hengellä, ja asukkaita oli vuoden lopussa 674963.

Kaupunkimaantieteen professori Mari Vaattovaara huomauttaa, että kasvuluvut ovat huimia, sillä pääkaupunkiseudun osuus oli yli 60 prosenttia koko maan väestönkasvusta.

– Kun vielä onnistuisimme monipuolistamaan asuntotuotantoa vastaamaan asumisen tarpeisiin ja laadullistamaan kaupunkisuunnittelua – noin seitsemän vuoden vinous saataisiin korjatuksi, Vaattovaara kommentoi.

Yksiöiden liikarakentamisesta pk-seudun kaupunkeja aiemminkin syyttänyt Vaattovaara lisää, että yksiöitä myytiin Helsingissä 2023 kolmannella vuosineljänneksellä vain kymmenen kappaletta.

Lainaus
Vaattovaara sanoi hiljattain Helsingin Uutisissa, että kaupungit itse pahentavat eriytymisen kierrettä, kun uudet alueet rakennetaan täyteen neliöhinnoiltaan kalleimpia, mutta pieniä asuntoja, jotka päätyvät kansainvälisille sijoitusyhtiöille ja sitä kautta pienituloisten ja usein maahanmuuttajien vuokra-asunnoiksi.

https://www.verkkouutiset.fi/a/helsingin-vaestonkasvu-nousi-ennatystasolle-viela-kun-monipuolistaisimme-asuntotuotantoa/

Ja tämän takia tarvitsemme virolaisia rakentamaan uusia asuntoja matuille jotta yhteiskunta voi maksaa tuilla matuhalpatyövoiman suuriin kaupunkeihin.

 :silakka:
that's a bingo!

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 32 465
  • Liked: 40150
  • The Buddha of Kerava
Lainaus
– Kun vielä onnistuisimme monipuolistamaan asuntotuotantoa vastaamaan asumisen tarpeisiin ja laadullistamaan kaupunkisuunnittelua – noin seitsemän vuoden vinous saataisiin korjatuksi, Vaattovaara kommentoi.

Siitä sitten vain monipuolistamaan asuntotuotantoa.

Joten betonipökäleille rakennuskielto, niitä on jo nyt liikaa ihmisten toiveisiin nähden. Kaavoittakaa pientalotontteja, niitä ihmiset haluavat. Jonkun vanhan lähiön saa purkaakin ja tilalle omakotitaloja.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Siili

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 14 700
  • Liked: 12601
Kaavoittakaa pientalotontteja, niitä ihmiset haluavat. Jonkun vanhan lähiön saa purkaakin ja tilalle omakotitaloja.

On yksi asia haluta, ja toinen asia kyetä maksamaan haluistaan.

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 32 465
  • Liked: 40150
  • The Buddha of Kerava
Kaavoittakaa pientalotontteja, niitä ihmiset haluavat. Jonkun vanhan lähiön saa purkaakin ja tilalle omakotitaloja.

On yksi asia haluta, ja toinen asia kyetä maksamaan haluistaan.

Näin toki on, mutta uskon, että jos Helsinki kaavoittaa pientalotontteja, niille riittää paljonkin kysyntää. Nyt tietysti elämme epänormaalia aikaa asunto- ja tonttikaupan suhteen, mutta yleisellä tasolla ja pidemmällä tähtäimellä katsottuna on liki täysin varmaa, että kaikki tarjottu menee kaupaksi. Kaikki eivät halua omaa pihaa, mutta monet haluavat. Tonttien ei ole pakko olla suuria eikä talojen pröystäileviä. Perusasuminen riittää useimmille.

Helsingissä on myös käynnissä white flight ja sitä voitaisiin hillitä juuri pientaloalueiden luomisella: helsinkiläisten ei tarvitsisi muuttaa kehyskuntiin tai maaseudulle vaan voisivat asua omassa, rakkaassa kaupungissaan omassa talossaan omalla pihallaan omalla autolla kulkien.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Titus

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 11 006
  • Liked: 18202
Näin toki on, mutta uskon, että jos Helsinki kaavoittaa pientalotontteja, niille riittää paljonkin kysyntää.

Ei tule tapahtumaan ja vihvas ajaakin päinvastaista, eli korkeampaa tonttimaksua jos jokaista neliötä ei ole rakennettu. Muutenkin hysteeriset lisärakentajavihvasporukka haluaa ja aikoo rakentaa jokaisen kerrostalopläntiksi sopivan paikan kerrostaloksi. Mielellään korkeaksi sellaiseksi koska "keskittäminen" on vihvas mielestä oikein.

tsekkaa "Lisää kaupunkia Helsinkiin" fb-ryhmä, saat jotain ideaa kiilusilmien ei autoilua missään muodossa, mutta pyöräily+kerrostalo = onni-ajatelmasta.
« Viimeksi muokattu: 15.02.2024, 15:06:12 kirjoittanut Titus »
that's a bingo!

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 32 465
  • Liked: 40150
  • The Buddha of Kerava
Näin toki on, mutta uskon, että jos Helsinki kaavoittaa pientalotontteja, niille riittää paljonkin kysyntää.

Ei tule tapahtumaan ja vihvas ajaakin päinvastaista, eli korkeampaa tonttimaksua jos jokaista neliötä ei ole rakennettu. Muutenkin hysteeriset lisärakentajavihvasporukka haluaa ja aikoo rakentaa jokaisen kerrostalopläntiksi sopivan paikan kerrostaloksi. Mielellään korkeaksi sellaiseksi koska "keskittäminen" on vihvas mielestä oikein.

tsekkaa "Lisää kaupunkia Helsinkiin" fb-ryhmä, saat jotain ideaa kiilusilmien ei autoilua missään muodossa, mutta pyöräily+kerrostalo = onni-ajatelmasta.

Mutta tuohan johtaa neekeröityvään ja slummiutuvaan Helsinkiin. Veronmaksajat ja kaupunkia hyödyttävät ihmiset pakenevat muualle, jopa se vihervasemmistokin lopulta.

Miksi ne sellaista haluaisivat?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Torspo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 801
  • Liked: 3280
Näin toki on, mutta uskon, että jos Helsinki kaavoittaa pientalotontteja, niille riittää paljonkin kysyntää.

Ei tule tapahtumaan ja vihvas ajaakin päinvastaista, eli korkeampaa tonttimaksua jos jokaista neliötä ei ole rakennettu. Muutenkin hysteeriset lisärakentajavihvasporukka haluaa ja aikoo rakentaa jokaisen kerrostalopläntiksi sopivan paikan kerrostaloksi. Mielellään korkeaksi sellaiseksi koska "keskittäminen" on vihvas mielestä oikein.

tsekkaa "Lisää kaupunkia Helsinkiin" fb-ryhmä, saat jotain ideaa kiilusilmien ei autoilua missään muodossa, mutta pyöräily+kerrostalo = onni-ajatelmasta.
Yksi virhe, korkeaksi. Helsinki halutaan tehdä neuvostoslummiksi, mikä on silminkantamattomiin kuusikerroksista neukkukuutiopeltoa ettei kenelläkään ole asiat vasemmistoeliittiä paremmin.

Kaikille samaa kurjuutta. Oikeasti, jos jotain tonttipulaa olisi olemassa, rakennusmääräykset vaatisivat yli 30-kerroksisia taloja raidepysäkeille. Mieluummin tuhotaan ideologisesti koko kaupunki ja puistoalueet harmaaksi slummiksi.

Jorma M.

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 152
  • Liked: 23960
  • "Mari Rantanen: Suomeen on turha tulla hillumaan."
Näin toki on, mutta uskon, että jos Helsinki kaavoittaa pientalotontteja, niille riittää paljonkin kysyntää.

Ei tule tapahtumaan ja vihvas ajaakin päinvastaista, eli korkeampaa tonttimaksua jos jokaista neliötä ei ole rakennettu. Muutenkin hysteeriset lisärakentajavihvasporukka haluaa ja aikoo rakentaa jokaisen kerrostalopläntiksi sopivan paikan kerrostaloksi. Mielellään korkeaksi sellaiseksi koska "keskittäminen" on vihvas mielestä oikein.

tsekkaa "Lisää kaupunkia Helsinkiin" fb-ryhmä, saat jotain ideaa kiilusilmien ei autoilua missään muodossa, mutta pyöräily+kerrostalo = onni-ajatelmasta.

Mutta tuohan johtaa neekeröityvään ja slummiutuvaan Helsinkiin. Veronmaksajat ja kaupunkia hyödyttävät ihmiset pakenevat muualle, jopa se vihervasemmistokin lopulta.

Miksi ne sellaista haluaisivat?

Loistava postaus. Niinpä. Miksi ne sellaista ovat halunneet / haluavat / haluaisivat?
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

Nikolas

  • Nimellinen
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 329
  • Liked: 15205
  • Tiellä Rhodesiasta Zimbabween
    • Kirjoitelmia

Mutta tuohan johtaa neekeröityvään ja slummiutuvaan Helsinkiin. Veronmaksajat ja kaupunkia hyödyttävät ihmiset pakenevat muualle, jopa se vihervasemmistokin lopulta.


Kaukaa viisaat lähtevät ensimmäisinä.

Titus

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 11 006
  • Liked: 18202
Yksi virhe, korkeaksi.

Jos et asu Hgissä päin, niin tsekkaa huviksesi millaista tänne enempi keskustan suuntaan on viime vuosikymmenet rakennettu. Jätkäsaari, Kyläsaari, Kalasatama, Pasila...
that's a bingo!

Nikolas

  • Nimellinen
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 329
  • Liked: 15205
  • Tiellä Rhodesiasta Zimbabween
    • Kirjoitelmia

Helsingissä on myös käynnissä white flight ja sitä voitaisiin hillitä juuri pientaloalueiden luomisella: helsinkiläisten ei tarvitsisi muuttaa kehyskuntiin tai maaseudulle vaan voisivat asua omassa, rakkaassa kaupungissaan omassa talossaan omalla pihallaan omalla autolla kulkien.


Kuvittelin äsken Anni Sinnemäen purskahtamassa hysteeriseen nauruun.

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 32 465
  • Liked: 40150
  • The Buddha of Kerava

Mutta tuohan johtaa neekeröityvään ja slummiutuvaan Helsinkiin. Veronmaksajat ja kaupunkia hyödyttävät ihmiset pakenevat muualle, jopa se vihervasemmistokin lopulta.


Kaukaa viisaat lähtevät ensimmäisinä.

Mutta minne hekään menisivät?

Helsingissä on yli 600 000 asukasta ja Helsingin metropolialueella Helsingin lisäksi noin miljoona asukasta. Helsingin lisäksi metropolialue koostuu 13 muusta kunnasta, jotka ovat Espoo, Hyvinkää, Järvenpää, Kauniainen, Kerava, Kirkkkonummi, Lohja, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen, Sipoo, Tuusula, Vantaa ja Vihti.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Helsingin_seutu

Kun suuri white flight-vyöry Helsingistä kiihtyy, mistä nuo ihmiset löytävät asunnon? Ainakaan niitä ei ole valmiina missään odottamassa. Mutta prosessi tapahtuukin vähitellen ja varmasti suuria maa-alueita omaavat kunnat Helsingin metropolialueella tulevat kaavoittamaan matalan rakennuskannan ja pientalojen käsittämän asujaimiston alueita, jonne raideliikenteellä ei pääse ainakaan kuin rajoitetusti. Tällaisia kuntia ovat esimerkiksi Kirkkonummi, Vihti, Sipoo ja Pornainen.

Helsingissä jatkuu negregaatio.

'Kiitos', vihervasemmisto ja Kokoomus.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Nikolas

  • Nimellinen
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 329
  • Liked: 15205
  • Tiellä Rhodesiasta Zimbabween
    • Kirjoitelmia

Kaukaa viisaat lähtevät ensimmäisinä.


Mutta minne hekään menisivät?


Enpä todellakaan tiedä. Nämä ovat paitsi tärkeitä, myös hyvin yksilöllisiä valintoja. Mutta sen verran uskallan vielä arvata että ensimmäisillä lähtijöillä on parhaiten valinnanvaraa.

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 32 465
  • Liked: 40150
  • The Buddha of Kerava
Nikolas:

Lainaus
..ensimmäisillä lähtijöillä on parhaiten valinnanvaraa.

Näin varmasti on.

Seuraavan 10-30 vuoden kuluessa tulemme näkemään valtaisan, valkoisen väestönsiirtymän pois maahanmuuttajakeskittymistä, ennenmuuta Espoosta, Helsingistä ja Vantaalta. Tämä on tietysti surullinen ja traaginen yhteiskunnallinen katastrofi, jonka ei olisi tarvinnut tapahtua. Mutta päättäjät päättivät valita sen tapahtuvaksi, koska eivät tehneet mitään eivätkä tunnustaneet tosiasioita.

Voisi ajatella, että esimerkiksi Helsingissä pystyy tulevinakin vuosikymmeninä asumaan turvallisilla omakotitaloalueilla. Näin ei tule olemaan. Jo nyt Helsingin päättäjät haluavat tuoda kerrostaloasumista pientaloalueiden keskelle, esimerkkeinä vaikkapa Vartiokylä tai Paloheinä. Kun prosessi jatkuu, jokaisella pientaloalueella tulee olemaan matuvaltaisia kerrostalokeskittymiä. Väkivaltaa, rikoksia, katujengejä ja turvattomuutta ei enää pääse pakoon maksamalla kovan hinnan omasta talosta rauhallisella alueella.

Tämä johtaa tulevina vuosina siihen, että monet myyvät talonsa entisiltä rauhallisilta alueilta ja muuttavat esimerkiksi kehyskuntien turvallisemmille alueille. Ratkaisevaa on, milloin asuntonsa myy. Kun naapurissa on jo ghetto, ei oman talon myynti enää onnistu tai siitä saa enää vähäisen rahasumman, ehkä koko kiinteistö myydään pelkän tontin hinnalla grynderille, joka rakentaa paikalle uuden kehitysmaalaisbetonikuution.

Talo tai asunto kannattanee siis myydä hetkellä, jolloin hinnat ovat kovassa nousussa. Sillä se voi olla viimeinen kova nousu tai nousu ylipäänsä kehitysmaalaisten piirittämässä Helsingissä. Kun paska osuu tuulettimeen, tulee hintojen romahdus, ylitarjonta ja markkinoiden alamäki. Mitä silloin saa tilalle kehyskunnista oman hominiditalojen ympäröimän kotinsa myyntihinnalla?

Olisin siis hyvin tarkkana siitä, mitä ympäristössä tapahtuu ja mitä kaavoittajat ja rakentajat alueelle suunnittelevat. Kun alkaa näyttää pahalta, on aika laittaa oma koti myyntiin, jos haluaa vielä pelastautua. Tämä on surullista ja tulee koskettamaan myös monia muita kuin Helsingin alueita. En itsekään usko olevani turvassa pidemmällä tähtäimellä.



HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Torspo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 801
  • Liked: 3280
Yksi virhe, korkeaksi.

Jos et asu Hgissä päin, niin tsekkaa huviksesi millaista tänne enempi keskustan suuntaan on viime vuosikymmenet rakennettu. Jätkäsaari, Kyläsaari, Kalasatama, Pasila...
On tuttuja seutuja, tarkistin vielä kuvista, että suurin osa näiden alueiden taloista on noin 6-8 kerroksisia. Muutama vähän korkeampi on siellä täällä. Parhaille paikoille rakennetaan tällaista slummia.

Clarion hotelli on säälittävä yritys ja näyttää ympäristössään isolta kun on 16 kerroksinen. Kalasatamassa on muutama tornitalo.


Nikolas

  • Nimellinen
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 329
  • Liked: 15205
  • Tiellä Rhodesiasta Zimbabween
    • Kirjoitelmia

Parhaille paikoille rakennetaan tällaista slummia.


Kyllähän siitä voi tulla slummi. Alueesta tulee slummi vasta sitten kun maksukykyisimmät asukkaat pakenevat sieltä. Mikään oikeasti rakennettu alue ei ole uutena slummi. Hökkelikyliä ei rakenneta, ne vain muodostuvat.

Lainaus

Slummi on kaupungin, erityisesti suurkaupungin, köyhälistökortteli tai laajempi köyhien asuinalue. Nimitystä käytetään kielteisessä merkityksessä, eivätkä slummien asukkaat itse yleensä käytä sitä omasta asuinalueestaan.

Slummin asuintalot ovat heikkolaatuisia ja puutteellisesti huollettuja. Asukastiheys on suuri, mikä tekee slummista epäterveellisen, turvattoman ja epäsuositun asuinpaikan.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Slummi

Golimar

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 24 714
  • Liked: 42798
  • Ego sum Spartacus
Monta sanaa mutta varsinainen syy tilanteeseen jätetään kertomatta.

Lainaus
X

– Olen nähnyt paljon kaikenlaista väkivaltaa ja myös ryöstöjä. Nuorimmat tekijät ovat 14-vuotiaita. Tiedän myös tapauksen, jossa nuorta puukotettiin ja hän sai vakavat vammat. Niin toteaa Vantaan Sanomille vantaalainen lukiolainen Meggi Pessi, 17.

Pessi kertoo ilmiöstä, jossa nuorelta uhrilta ryöstetään arvotavaroita kostoksi jostain, mitä nuori on tehnyt tai sanonut.

Pessi kertoo väkivallan aiheuttavan huolta ja pelkoja, vaikka ei itse joutuisi uhriksi.

X

Tilanne on Pessin mukaan muuttunut muutaman vuoden aikana pahemmaksi siten, että rikosten tekijät ovat yhä nuorempia.

Pelottaviksi paikoiksi Vantaalla Pessi nimeää asemanseudut ja radanvarren asuinalueet.

– Koivukylä, Korso, Myyrmäki, Tikkurila ja myös Hakunila on pelottava, Pessi sanoo.

Nuorisoväkivallan taustalla on monia asioita, Pessi pohtii.

– Huonot olot kotona, alueiden eriytyminen ja tekemisen puute.

Hän uskoo, että väkivaltaisella käytöksellä haetaan arvostusta muilta.

– Väkivaltakulttuuri on yllättävän ihannoitua. Moni nuori haluaa olla kova ja pelätty tyyppi.

X

https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/6569797

Siili

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 14 700
  • Liked: 12601
Nyt kaupunki myöntää: Yksiövimmaan herättiin liian myöhään – rakentaminen meni Vantaalla överiksi

https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/6578254

Lainaus
Vantaalle on valmistunut liikaa pieniä asuntoja. Kaupunkisuunnittelussa on siinä mielessä epäonnistuttu, että Vantaalle on syntynyt uusia vuokra-asuntojen keskittymiä, joissa asuu paljon huono-osaisia. Niin todetaan viime vuonna valmistuneessa tutkimuksessa.

Mari Vaattovaara, toinen tutkimuksen tekijöistä, totesi Vantaan Sanomien verkkosivuilla hiljattain, että pienistä asunnoista saa parhaimman neliöhinnan ja kaupunkeja on ohjannut tonteista gryndereiltä saatu hinta. Asuntotuotanto ei siksi ole Vantaalla vastannut asetettuja tavoitteita.
Lainaus
Vuosina 2015–2021 Vantaalla valmistuneista asunnoista yksiöitä ja kaksioita oli lähes 70 prosenttia. Tieto perustuu Helsingin seudun aluesarjat -tilastoon.
Lainaus
Asuntojen kokoa ei Vantaalla tuolloin säädelty ja rakennusyhtiöt tuuttasivat markkinoille Vantaallakin tuotetta, joka kävi kaupaksi: pieniä asuntoja.  
Paitsi, että tuotanto painottui pieniin asuntoihin, se ei tosiasiallisesti ollut kovin "sekoittavaa":
Lainaus
Sijoittajien ryntäys markkinoille tarkoitti, etteivät talot täyttyneet asuntojen omistajista, vaan vuokralaisista. Sen osoittavat myös tilastot. Kaupungin tilastojen mukaan vuosina 2015–2021 Vantaalle valmistui 14 000 omistusasuntoa. Tilastokeskuksen tiedot kuitenkin paljastavat, että valmistuneista asunnoista omistusasuntoja oli vain 5 600.
Eli n. 60 %:ssa tuona aikana rakennetussa "omistusasunnossa" asui vuokralainen.  "Omistusyksiöissä" prosentti lienee reilusti yli yhdeksänkymmenen.
« Viimeksi muokattu: 28.02.2024, 16:31:22 kirjoittanut Siili »

Tagit: