Uutinen edellisessä viestissä:
Helsingin kaupunki haluaa parantaa ydinkeskustan viihtyisyyttä, elinvoimaisuutta ja saavutettavuutta.
Tämähän on täyttä orwelliaanista inversiota eli päälaelleen kääntämistä: viihtyisyys paranee kun liikkuminen hankaloituu ja notkujat valtaavat paikat. Elinvoimaisuus lisääntyy kun ostovoimaiset autoilijat karkotetaan ja tilalle tulee narkkareita. Saavutettavuus paranee kun liikkumismahdollisuuksia karsitaan eikä paikkaa saavuteta.
Kaupunkia johtavat viherkommarit eivät tajua, että mitä enemmän tilaa tehdään notkunnalle, sitä enemmän paikka houkuttaa notkujia, juoppoja, jengejä, varkaita, ryöstäjiä.. you name it..
Autoliikenne ei välttämättä ole mikään hieno ja nautittava ympäristöelementti, mutta se tuo mukanaan keskiluokkaisia ihmisiä, joilla on positiivinen vaikutus ympäristöön. Jätä autot pois ja tila jää niille, jotka eivät kykene hankkimaan autoa, jotka ovat liian köyhiä, liian kännissä ja liian kamoissa ja joita ei vain kiinnosta muu kuin oma sekoilu. On unohdettu, että auton omistaminen usein korreloi yhteiskuntaa hyödyttävien ominaisuuksien kanssa. Ainakin ostovoimaa on enemmän kuin autottomilla. Autoilijat ovat myös selvinpäin, dösässä voi istua kännissäkin.
Jos kaupunki haluaa kukoistaa, sen on otettava autoilijat huomioon. Idoeloginen holhous ei johda mihinkään hyvään.
Lisätään nyt vielä jälkikäteen sekin, minkä kaikki jo tietävät ja mistä täälläkin on sataan kertaan kirjoitettu, että kun autolla pääsy estetään, ne autoilijat eivät suinkaan saavu paikalle metrolla, spåralla tai muilla julkisilla, vaan ajavat autoillaan sinne, minne niillä pääsee. Tämä lisää segregaatiota: toisaalla ovat keskiluokkaiset autoilijat lompakoineen, toisaalla ovat tilastollisesti pienempituloiset bussillaköröttelijät kaljakasseineen.
Pahoittelen yleistämistä, taiteellista liioittelua ja mustavalkoistamista, monet julkisia käyttävät ovat aivan loistavia ja älykkäitä ihmisiä ( minua esimerkiksi parempia ), hyödyksi yhteiskunnalle, mutta tilastollinen keskiverto on se, että autoilija kuluttaa enemmän ja käyttäytyy paremmin, koska hänellä on enemmän menetettävää.
Minulle on se ja yksi v-tun sama jos joku tulee paikalle vaikka droonin lennättämänä, haikaran selässä tai teleportaatiolla, mutta yhteiskunnan tehtävänä on pitää huolta siitä, että paikka voidaan saavuttaa monin tavoin, myös autolla.
Se on sitä moniarvoisuutta, mitä nykyisin niin arvostetaan, eikö?
Plus bisnes kiittää.