Kirjoittaja Aihe: Öljykriisi, talousrommaus ja energia-asiat (yhdistetty)  (Luettu 416214 kertaa)

jmk

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 108
  • Liked: 6590
Vs: Öljykriisi, talousrommaus ja energia-asiat (yhdistetty)
« Vastaus #1770 : 19.12.2022, 14:06:30 »
Lainaus
Wärtsilä: Tuulivoimasta voi tehdä yhtä tasaista kuin ydin­voima ja selvästi halvemmalla
RIMALIN laskelma lähtee siitä, että tuulivoima–vety–moottorivoimala–akusto-yhdistelmällä saadaan tuotettua vuoden jokaisena hetkenä sähköä tasaisella 1 600 megawatin teholla – ihan niin kuin ydinvoimalla.

Rakentamaan sitten vaan, hopi hopi!

Suomeen on jo nyt rakennettu 4000 MW nimellisteholla tuulivoimaa, joten tuo säätöpatteri olisi pitänyt rakentaa jo ajat sitten. Olette jo pahasti myöhässä sen kanssa. Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan: nyt sitten seis kaikki tuulivoimarakentaminen ja suunnataan siihen suunnitellut paukut sen sijaan tuon puuttuvan säätöpatterin rakentamiseen.

Puhutaan tuulivoiman lisärakentamisesta sitten, kun olette saaneet säätöpatterin rakennetuksi ja toimimaan sähkömarkkinoilla. Siis oikeasti, niin että se kattaa edes nykyisen tuulisähkön säätötarpeen kokonaan. Ei mitään "kyl se tulevaisuudessa toimii" tai "meil on tää 2 megawatin pilotti tekeillä".

Montako vuotta pitää odottaa?
« Viimeksi muokattu: 19.12.2022, 14:08:32 kirjoittanut jmk »

Dangr

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 666
  • Liked: 6009
  • Maahanmuutto- ja ilmastoasiantuntija
    • chadnet
Vs: Öljykriisi, talousrommaus ja energia-asiat (yhdistetty)
« Vastaus #1771 : 19.12.2022, 21:51:29 »
Suomeen on jo nyt rakennettu 4000 MW nimellisteholla tuulivoimaa...
Eikö se ole jotain 5100MW nykyään? Ensivuonna liki 7000MW ja 2030 arvellaan olevan 18000MW.

Hesarin jutussa mainittiin myös:
"Ranskan valtion energiayhtiö EDF kertoi tammikuussa Ranskan Flamanvillessä rakenteilla olevan Olkiluodon sisarreaktorin hinnan nousseen jo 12,7 miljardiin euroon."

Puola tilasi just ydinvoimaloita. Yritin etsiä tarkempaa tietoa, mutta ilmeisesti Westinghousen, valmistuu  2033, 3750MW ja hinta 20 miljardia. Mainittiin myös että Etelä Koreasta suunnitellaan tilattavan 6400MW ydinvoimaa, mutta en löytänyt pikasella haulla mitään tarkempaa tietoa.

Ilmeisesti Puolalla ja Etelä-Korealla enemmänkin yhteistyötä suunnitteilla kaikkien noiden aseostojen jälkeen...
« Viimeksi muokattu: 20.12.2022, 11:19:17 kirjoittanut Dangr »
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy.” Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Nikolas

  • Nimellinen
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 868
  • Liked: 10985
  • Tiellä Rhodesiasta Zimbabween
    • Kirjoitelmia
Vs: Öljykriisi, talousrommaus ja energia-asiat (yhdistetty)
« Vastaus #1772 : 27.12.2022, 10:48:37 »
Nyt kun saimme taas havaita että ilmastonmuutos ei ole edennyt aivan odotusten mukaisesti, jokainen kylmä talvi on negatiivista markkinointia sähköautoille.

Pääasiassa näistä syistä:
  • Sähköautot ovat yhä arkoja lämpötilojen suhteen. Akut eivät pidä kuumasta mutta eivät kylmästäkään. Pakkasella lyhentynyttä ajomatkaa sadatteleva sähköautoilija on juuri se kauaksi kuuluva huono kello.

  • Tällaisina aikoina, kun nautimme tuurivoimalla tuotettua sähköä, ja sähkön hinta nousee korkeuksiin pahimmilla pakkassäillä, ajatus sähköauton hankkimisesta alkaa tuntua vähemmän houkuttelevalta.
Jokainen joka ei myönnä Suomen olevan vekselivetoinen velkaelvis voi jättää ministerinsalkkunsa ovelle ja painua vaikka helvettiin.
—Waldseemüller
Tuurivoima

räsänen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 537
  • Liked: 11151
Vs: Öljykriisi, talousrommaus ja energia-asiat (yhdistetty)
« Vastaus #1773 : 27.12.2022, 12:21:59 »
Jep, mutta noista asioista ei löydy juttuja valtamediasta, mutta toisaalta, pahin sähköautoilun hehkutuskin on laantunut. Alkanee luultavasti taas keväällä uudestaan alkaa myllyt vähän pyörimään.

Tähän löyhästi liittyen, Ville Niinistö uhriutuu Twitterissä urakalla. Tuo mies on tullut maksamaan suomalaisille veronmaksajille miljardeja, luultavasti enemmän kuin Sanna Marin, ja nyt kun hän saa palautetta asiasta niin alkaa mieletön uhriutuminen. Ihan tarkkaan en tiedä hänen ongelmaansa, koska hän on ystävällisesti blokannut minut. En ole kirjoittanut tälle nirppanokalle yhden yhtä viestiä mutta ilmeisesti kommenttini vihreän siirtymän totaalisesta epäonnistumisesta eivät ole miellyttäneet.

Maksan aika saatanasti yimääräistä rahaa vihreän liikkeen poliitikkojen utopian vuoksi. Olisi vahintäänkin kohtuullista että voisi palautetta antaa asiasta kyseisille politiikoille mutta ei. 

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 43 211
  • Liked: 69775
  • Optimistinen skeptikko
Vs: Öljykriisi, talousrommaus ja energia-asiat (yhdistetty)
« Vastaus #1774 : 27.12.2022, 12:46:34 »
... Ville Niinistö uhriutuu Twitterissä urakalla.


https://twitter.com/VilleNiinisto
Lainaus
Vietän pyhiä siivoten uhkauksia & nälvimisiä somestani. Miksi?

Koska pari näkyvää trollia PByrokraatin johdolla päätti syyttää minua Suomen hiilinieluvastuista v 2025, joista en neuvotellut (vaan Sipilän porvarihallitus).

Järjetöntä. Vastuuta omista teoistaan eivät tietty ota.
...

Se on jo Sipilän hallituksen ja ministeri Tiilikaisen 2017-18 neuvottelema voimassa oleva asetus.

Uudessa nyt neuvotellussa Suomen 2030 tavoite laskee, vaikka EUn yhdessä nousee.
“Tavoitteemme on pakolaisten suojelu. Rajat ovat sille este.”
— Soros

“Turvapaikan hakeminen ... menee kaiken muun edelle.”
— Ohisalo

“Suomi ei tule estämään keneltäkään turvapaikanhakua missään tilanteessa."
— Mikkonen

“In this revolution we will have to awaken the devil in the people."
— Marx

Golimar

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 23 693
  • Liked: 40084
  • Ego sum Spartacus
Vs: Öljykriisi, talousrommaus ja energia-asiat (yhdistetty)
« Vastaus #1775 : 27.12.2022, 13:00:55 »
Nuo luvut ovat täysin mielipuolisia, no sitähän se €Uroistoliitto on, mielipuolisuutta.


https://twitter.com/VilleNiinisto/status/1606940738708803585

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 37 725
  • Liked: 111964
Vs: Öljykriisi, talousrommaus ja energia-asiat (yhdistetty)
« Vastaus #1776 : 27.12.2022, 13:25:04 »
Lainaus
Pääkirjoitus: Sähkö meni suomalaisilla tunteisiin

Suomalaisten suhde energiaan muuttui tänä vuonna. Muutos houkutteli politiikasta populismia esille.

[...]

Kun sähköstä tuli tänä vuonna kansaa huolestuttava ja kiinnostava asia, siitä tuli myös kuuma kysymys politiikalle. Tällaistakaan ei ole nähty montaa kertaa. Ehkä vastaavaa koettiin aiemmin silloin, kun osa poliitikoista näki hyväksi tehdä tyhmästi ja estellä ydinvoiman lisärakentamista.

[...]

Erityisesti perussuomalaiset väänsivät sähköstä vaalivalttia syyttämällä kovista hinnoista vihreää siirtymää. Oikeasta syystä – Venäjän pakotteista ja vastapakotteista sekä Ukrainan sodasta – kun ei Suomen hallitusta saa oikein vastuuseen.

VIHREÄN siirtymän aikana on rakennettu paljon muutakin kuin tuulivoimaa – jota ilman Suomi olisi ollut jo todella suurissa energiaongelmissa. Vihreän siirtymän aikana se Olkiluodon kolmosreaktorikin on rakennettu. Vihreä siirtymä ei tainnut rikkoa turbiineja eikä viivästyttää rakennustöitä.

Mutta kun kylmämarinoitua tunnetta on tarjolla, populismia riittää toiseenkin potenssiin.
Helsingin Sanomat 27.12.2022

Tämä tyhmäksi heittäytyminen on nähty jo niin monta kertaa, vaikka kirjoittaja itsekin viittaa ydinvoiman lisärakentamisen estelemiseen.

Oli vihreää siirtymää, että Suomeen päätettiin rakentaa yksi jättimäinen Olkiluodon kolmosreaktori eikä kahta pienempää, joiden rakentaminen olisi ollut ennakoitavaa rutiinia.

Oli vihreää siirtymää ajaa alas Suomen hiilivoimaloita ja turvetuotantoa.

Oli vihreää siirtymää, että Saksa ajoi alas ydinvoimalat ja hirttäytyi venäläiseen maakaasuun.

Oli vihreää siirtymää, että Putin sai energiasta aseen Eurooppaa vastaan. Se suorastaan ojennettiin hänen käteensä.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

räsänen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 537
  • Liked: 11151
Vs: Öljykriisi, talousrommaus ja energia-asiat (yhdistetty)
« Vastaus #1777 : 27.12.2022, 15:58:09 »
... Ville Niinistö uhriutuu Twitterissä urakalla.


https://twitter.com/VilleNiinisto
Lainaus
Vietän pyhiä siivoten uhkauksia & nälvimisiä somestani. Miksi?

Koska pari näkyvää trollia PByrokraatin johdolla päätti syyttää minua Suomen hiilinieluvastuista v 2025, joista en neuvotellut (vaan Sipilän porvarihallitus).

Järjetöntä. Vastuuta omista teoistaan eivät tietty ota.
...

Se on jo Sipilän hallituksen ja ministeri Tiilikaisen 2017-18 neuvottelema voimassa oleva asetus.

Uudessa nyt neuvotellussa Suomen 2030 tavoite laskee, vaikka EUn yhdessä nousee.


Se että jokun mottipään uhkailujen seurauksena Ville päättää blokata puoli twitteriä samalla kertaa, on aika mielenkiintoinen taktiikka vaalikevääseen valmistautumiseen. Mielenkiintoinen taktiikka mm. siksi, että esim. minä jäin tuota selitystä vaille. No en tuota tosin niele sillä paskaahan tuo on niinkuin kaikki muukin tuosta tuutista tuleva.

Uhkailuja en ole esitellyt enkä esitä ja kaiken minkä olen kirjoittanut, voin sanoa julkisesti päin naamaa. Kyllä kestää julkisuuden siinä ei ole mitään ongelmaa. Eri asia sitten kestää arvon poliitikoilla korvat kuunnella sitä.

Mutta tämä tuntuu olevan helvetin arka aihe vihreille varsinkin kun "Vihreillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä" kuten ville tarinoi   :). Samalla kun ville blokkasi minut niin blokkasi muuten vihreiden ikikommunisti Satu Hassikin. Ja syy tähänkin blokkaukseen oli yhtä suuri mysteeri kuin Villenkin blokkaus.

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 37 725
  • Liked: 111964
Vs: Öljykriisi, talousrommaus ja energia-asiat (yhdistetty)
« Vastaus #1778 : 28.12.2022, 13:08:34 »
Ruotsin kieli-instituutti on antanut suosituksen, että vastaisuudessa maakaasusta eli ruotsalaisittain luonnonkaasusta (naturgas) käytettäisiin nimitystä fossiilikaasu (fossilgas). Tarkoituksena on korostaa, kuinka maakaasu on pahaa, koska se on uusiutumaton energiamuoto ja pahentaa ilmastonmuutosta. Suomenruotsalaiset mediat ovat ilmoittaneet seuraavansa perässä.

Svenska Yle: Svenskar döper om naturgas till fossilgas och vi uppmanas göra detsamma 28.12.2022

Hbl: Nytt språkråd: Nu ska naturgas kallas fossilgas 27.12.2022

Lainaus käyttäjältä: Svenska Yle
Sluta tala om naturgas som om den var rentav naturvänlig eller oproblematisk. Den svenska språkmyndigheten vill hellre tala om fossilgas. Det ordet ska nu börja användas också i Finland.

Det är en stor och kontroversiell LNG-tanker som lägger till i Ingå hamn. Den nedkylda flytande naturgasen välkomnas av många, eftersom den ger värme, elektricitet och drivmedel. Den ersätter rysk importgas som tidigare användes.

Men naturgas är inte naturvänlig. Utsläppen av koldioxid är visserligen mindre än från kol eller olja. Men det är fortfarande ett fossilt bränsle, huvudsakligen metan, som många vill att vi ska kunna lämna kvar under markytan.

Den globala uppvärmningen gör det nödvändigt att vara noggrannare med termerna.

Sverige reviderar termerna


Man kan tala om nya miljöbud i det svenska språket. I Sverige har språkvårdsmyndigheten beslutat att ersätta beteckningen naturgas med fossilgas. Det ska bättre förklara att det här inte är naturvänlig hållbar energi, utan fossilgas från en icke förnybar energikälla.

Åsa Holmer förklarade i Sveriges radio varför myndigheten inte längre rekommenderar naturgas som begrepp. Vi borde sluta tala förskönande om naturgasen och ge intrycket av något naturligt och hållbart, anser hon.

Jos noin, niin mikseivät puhu suoraan "pahakaasusta" tai uuskielisesti "tuplaplusepähyväkaasusta"?
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Penan kaveri Eki

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 305
  • Liked: 2189
Vs: Öljykriisi, talousrommaus ja energia-asiat (yhdistetty)
« Vastaus #1779 : 16.01.2023, 19:49:41 »
Sunny Steel -langasta tänne jatkoa:

Lainaus
Lintilä uskoo, että vetyteollisuus on pian arkipäivää..

Vapise, veronmaksaja.   :facepalm:

Youtube -algoritmien innokkaasti pönkittämä, saksalainen teoreettisen fysiikan tutkija, Sabine Hossenfelderin uusin video lyttää vetytalouden. Ei ehkä 6-0, mutta siihen suuntaan kummiskin:

Hydrogen Will Not Save Us. Here's Why. (~20 min.)
    https://www.youtube.com/watch?v=Zklo4Z1SqkE

Oli minullekin uutta: Vetykennojen ei voi antaa jäätyä, tai härpäke on entinen.


Lainaus
Hossenfelderillä on Youtube-kanava, jossa hän popularisoi tiedettä ja teknologiaa
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Sabine_Hossenfelder
« Viimeksi muokattu: 16.01.2023, 19:55:51 kirjoittanut Penan kaveri Eki »
Veronica Honkasalo: "Se on eurooppalainen trendi"

Nikolas

  • Nimellinen
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 868
  • Liked: 10985
  • Tiellä Rhodesiasta Zimbabween
    • Kirjoitelmia
Vs: Öljykriisi, talousrommaus ja energia-asiat (yhdistetty)
« Vastaus #1780 : 16.01.2023, 21:00:39 »

Sabine Hossenfelderin uusin video lyttää vetytalouden.


Hänellä on ikävä taipumus pysytellä faktoissa eikä maalailla hienoja visioita.

Minun visioni vetytaloudesta on lyhyesti tällainen:
  • Tuotanto: Käytetään reilusti uutta ja parempaa ydinenergiaa vedyn tuotantoon. Uusien ydinreaktoreiden kehitykseen ja rakentamiseen täytyy sijoittaa nykyistä enemmän voimavaroja. Vihreä vety saa odotella parempia aikoja, jos sellaisia tuleekaan.

  • Varastointi: Hylätään vedyn varastointi paineastioihin ja kryosäiliöihin. Niiden sijasta valmistetaan vedystä metanolia ja ammoniakkia. Näille kemikaaleille on jo valmiiksi markkinat.

  • Kulutus: Tarvittaessa metanolista ja ammoniakista voidaan valmistaa muita kemikaaleja. Esimerkiksi ammoniakista valmistetaan maatalouden tarvitsemia typpilannoitteita ja metanolista valmistetaan monenlaista, esimerkiksi dieselmoottoreihin hyvin sopivaa dimetyylieetteriä. Metanoli sellaisenaan on mainio polttoaine.
Jokainen joka ei myönnä Suomen olevan vekselivetoinen velkaelvis voi jättää ministerinsalkkunsa ovelle ja painua vaikka helvettiin.
—Waldseemüller
Tuurivoima

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 43 211
  • Liked: 69775
  • Optimistinen skeptikko
Vs: Öljykriisi, talousrommaus ja energia-asiat (yhdistetty)
« Vastaus #1781 : 16.01.2023, 22:07:57 »
Sabine Hossenfelderin uusin video lyttää vetytalouden.

Tässä yhteenveto, huonosti rivitettynä. Suomalaisia kiinnostanee, että vetyauto EI tykkää kylmästä. Jos sinulla ei ole joka paikassa mihin olet menossa, lämmitettyä autotallia, unohda koko juttu.

Lainaus
In summary, hydrogen production at the moment  has a high carbon footprint because it’s almost exclusively done using fossil fuels. Reducing  the carbon footprint of hydrogen production seems difficult according to estimates, but at  the moment there’s basically no real-world data.

Hydrogen produced by wind and solar will almost  certainly not be economically competitive with  that derived from fossil fuels but using nuclear  power might be an option. Building infrastructure for a transport-system based on hydrogen would eat  up a lot of money. It seems that rare metal supply for hydrogen fuel cells is going to become a  problem in the near future which won’t help making   
the technology affordable. Keeping hydrogen stored  and under pressure [[under pressure]] adds to the cost and makes those systems heavy which  isn’t great for transport.

And finally, hydrogen-powered cars don’t  like cold temperatures.

So. Well. It seems to me that the British  Science and Technology committee is right. A hydrogen economy isn’t a panacea for  climate change. Indeed, the French have  a similar committee that likewise concluded  “l’hydrogène n’est pas une solution miracle”.

I must admit that I was considerably  more upbeat about hydrogen before I   
started working on this video.
« Viimeksi muokattu: 16.01.2023, 22:35:10 kirjoittanut Lalli IsoTalo »
“Tavoitteemme on pakolaisten suojelu. Rajat ovat sille este.”
— Soros

“Turvapaikan hakeminen ... menee kaiken muun edelle.”
— Ohisalo

“Suomi ei tule estämään keneltäkään turvapaikanhakua missään tilanteessa."
— Mikkonen

“In this revolution we will have to awaken the devil in the people."
— Marx

Dangr

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 666
  • Liked: 6009
  • Maahanmuutto- ja ilmastoasiantuntija
    • chadnet
Vs: Öljykriisi, talousrommaus ja energia-asiat (yhdistetty)
« Vastaus #1782 : 16.01.2023, 22:44:49 »
Youtube -algoritmien innokkaasti pönkittämä, saksalainen teoreettisen fysiikan tutkija, Sabine Hossenfelderin uusin video lyttää vetytalouden. Ei ehkä 6-0, mutta siihen suuntaan kummiskin:

Hydrogen Will Not Save Us. Here's Why. (~20 min.)
    https://www.youtube.com/watch?v=Zklo4Z1SqkE

Oli minullekin uutta: Vetykennojen ei voi antaa jäätyä, tai härpäke on entinen.
Alta kymmenen sekunnin väite että vety olisi suosituimpia vaihtoehtoisia energianlähteitä kulkuvälineisiin . Juuu-u, jos unohdetaan sähkö, alkoholit ja eri hiilivetykaasut. Lopetin katsomasta.

Mitä noilla vetykennoilla tarkoitetaan? Polttokennoja? Mikä niissä menee pilalle pakkasessa? Polttotuotteena kennoon jäänyt vesi jäätyy? Jos tuo, niin laitetaan eriste ympärille ja pieni sähkölämmitys joka valuttaa veden pois. Onhan sähkölämmityksiä autoissa muutenkin, typerimpänä kampikammion huohotinletkussa joka jäätyessään lykkäsi öljyt ulos. Ja iso ongelma pohjoisten osien autoistumisessa on se että auton lohko talvella jäätyessään halkeaa OMG!!111 Paitsi että joku keksi laittaa glykolia jäähdytysveteen joka ratkaisi ongelman. Jollei nykyään sekoita punaista ja vihreää jäähdytysnestettä tai laita niitä väärään koneeseen jolloin tulee taas ongelmia.

Vety ei tule ikinä oleman mikään energianlähde autoihin, akut ovat. Tällä hetkellä akut pääasiassa ovat kalliit ja vievät harvinaisia raaka-aineita, mutta kehitys kehittyy.

Mutta koboltti ja pienet neemulapset, joku huutaa.

"Tesla confirmed that nearly half of all its vehicles produced last quarter are already using cobalt-free iron-phosphate (LFP) batteries.

...
Iron phosphate (LFP) batteries, which don’t use nickel or cobalt, are traditionally cheaper and safer, but they offer less energy density, which means less efficient and shorter range for electric vehicles.

However, they have improved enough recently that it now makes sense to use cobalt-free batteries in lower-end and shorter-range vehicles."
https://electrek.co/2022/04/22/tesla-using-cobalt-free-lfp-batteries-in-half-new-cars-produced/

Joku tarttuu kuitenkin tuohon lyhyempään matkaan ja siitä googlaus: " The main  differences for you to consider are that the LFP battery has a slightly shorter range, 253 miles, as opposed to the NCA battery, 263 miles"

https://www.notebookcheck.net/Tesla-Model-3-pulls-35-miles-of-extra-range-after-its-LFP-battery-charge-display-drops-to-zero.660061.0.html

Ja litiumi lähtee seuraavaksi.

Tehtävä vety kannattaa tehdä lannoitteiksi ja erilaisiksi kemianteollisuuden raaka-aineiksi. Polttaminen on liian hyvän aineen tuhlaamista.

Lisäys: Polttokenno rupesi kiinnostamaan ja löytyi artikkeli:

"Toyota says freezing temps pose zero problems for fuel cell vehicles

Air Products, based on Allentown, PA, has had a similar experience. The FCHV-adv has had great performance under harsh conditions, according to Nick Mittica, commercial manager, hydrogen energy systems. Employees drove the fuel cell vehicle during one of Pennsylvania's worst winters in recent memory and, you guessed it, "No problem."

Toyota says that has put its fuel cell fleet through the wringer, logging millions of miles over the last decade, to make sure performance can be delivered within extreme weather conditions. Toyota engineers spent weeks testing cold weather start up, performance and durability up in Yellowknife, Canada. Temperature can reach -30 degrees Celsius (-22 degrees Fahrenheit) at that location."

https://www.autoblog.com/2014/02/06/toyota-says-freezing-temps-pose-zero-problems-for-fuel-cell-vehi/?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAADZLCsyQVdMsOd7fuTaWVtSe6qOTezk2qxKoGoWG31V0rOTzsZVIcuUdGM1KB_VBmIVL1HqJxXw5cDCvhvgLH8gulxOSMXPud9DT-eWGl3EqyKhwKFyK5mKr-oPphzczm5PujPiHm-5DsaGTbSiXq8UqHH_yfffnPLnO4AlpI55Y

"The Toyota FCHV is a current hybrid hydrogen fuel cell vehicle development programme of the Toyota Motor Corporation, which was leased to a limited number of drivers in the United States..."
https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_FCHV
« Viimeksi muokattu: 16.01.2023, 22:52:44 kirjoittanut Dangr »
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy.” Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Penan kaveri Eki

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 305
  • Liked: 2189
Vs: Öljykriisi, talousrommaus ja energia-asiat (yhdistetty)
« Vastaus #1783 : 16.01.2023, 23:44:08 »
Alta kymmenen sekunnin väite että vety olisi suosituimpia vaihtoehtoisia energianlähteitä kulkuvälineisiin . Juuu-u, jos unohdetaan sähkö, alkoholit ja eri hiilivetykaasut. Lopetin katsomasta.

Sarkasmi on vaikea laji. Olisit katsonut kymmenen sekuntia lisää, olisit huomannut, että nainen sanoo, että… is not.

Kun googletan, mitä tutkimustuloksia on quotattu niin sanoisin, että teknologia ei ole vielä kypsä. Toyotan markkinointihemmojen puhe on vuodesta 2014, mutta matkan varrella on todettu:

Lainaus käyttäjältä: Joku väitti 2006
The fuel cell was also able to operate at low environmental temperatures, down to −15 °C. However, irreversible performance losses were found if the cell cathode temperature fell below −5 °C during operation. Freezing of the water generated by fuel cell operation damaged fuel cell internal components. Several low temperature failure cases were investigated in PEM fuel cells that underwent sub-zero start and operation from −20 °C

Lainaus käyttäjältä: Toinen kertoi 2021
The experiment results indicate that the lower the ambient temperature is, the more serious the damage of PEMFC is, and the more obvious the output performance degradation is

    https://www.researchgate.net/publication/223879250_Effect_of_sub-freezing_temperatures_on_a_PEM_fuel_cell_performance_startup_and_fuel_cell_components

Vedyn sijaan varmaan tulee vaihtoehtoisia ratkaisuja: konvertoidaan vety/ uusiutuva energia pyrolysin tai tislauksen kautta hiilivetyihin metanoliin jne,


Meanwhile vanha video, Area 51 -hörhö Bob Lazar (tai sankari, miten sen nyt ottaa) ja hänen vety Corvette:

    https://www.youtube.com/watch?v=Ytg23mDd1a4

Siinä siis idea, että vetymolekyylit mahtuu litium kidestruktuurin väliin:

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Litiumhydridi

Edit: Tää video on siis parikymmentä vuotta vanha. Debunkkattiin muistaakseni niin, että Bob varmaan pystyi ajamaan postilaatikolle eestaas hakemaan aamun lehdet. Mutta noista pulloista ei saa riittävästi vetyä mihinkään maantieajoon. Tai sitten pulloja on lämmitettävä niin, että ovat aivan liian räjähdysherkkiä.

Kuulema, noita litiumhydridipulloja on myyty tänne Suomeenkin.

« Viimeksi muokattu: 17.01.2023, 00:02:51 kirjoittanut Penan kaveri Eki »
Veronica Honkasalo: "Se on eurooppalainen trendi"

Dangr

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 666
  • Liked: 6009
  • Maahanmuutto- ja ilmastoasiantuntija
    • chadnet
Vs: Öljykriisi, talousrommaus ja energia-asiat (yhdistetty)
« Vastaus #1784 : 17.01.2023, 12:10:43 »
Sarkasmi on vaikea laji. Olisit katsonut kymmenen sekuntia lisää, olisit huomannut, että nainen sanoo, että… is not.
Ok, olen vain ilmeisesti tullut allergiseksi pitkille videoille, joissa esitetään typeriä mielipiteitä ja klikkaan liian(?) nopeasti jotain muuta tilalle.

Mutta en näe kuitenkaan vetyä minään ratkaisuna kulkineisiin, enkä ole kuullut kenenkään puhuneen siitä vuosikausiin.

Ja vihreästä vedystä ja teräksestä oli puhe aikaisemmin. Miten tämä onkaan mahdollista, teräksen piti olla terästä eikä kukaan maksa vihreydestä mitään?

"H2 Green Steelin toimitusjohtaja Henrik Henriksson sanoo HS:lle yhtiön myyneen jo 60 prosenttia tulevasta tuotannostaan pääosin Saksan ja Ruotsin autoteollisuudelle. Vihreästä teräksestä saa Henrikssonin mukaan 25 prosenttia paremman hinnan kuin perinteisestä teräksestä."
https://www.hs.fi/talous/art-2000009329975.html
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy.” Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

artti

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 380
  • Liked: 1565
  • Ajattele isommin Ajattele kaukonäköisemmin
Vs: Öljykriisi, talousrommaus ja energia-asiat (yhdistetty)
« Vastaus #1785 : 19.01.2023, 09:50:53 »
Se näkyy kuin tyhjä katsomo täydellä stadionilla, että politiikka väistelee fossiilisten polttoaineiden ehtymistä ilmeisestä yhteisestä sopimuksesta. Uskon, että kun fossiilisten polttoaineiden ehtyminen alkaa konkretisoitumaan niin ihmiset alkavat ihmetellä sitä, että politiikka väistelee fossiilisten polttoaineiden ehtymistä. Ennen fossiilisten polttoaineiden ehtymistä on fossiilisten polttoaineiden saatavuuden pienentyminen, josta ihmiskunta havaitsi, että fossiilisten polttoaineiden ehtyminen on alkanut konkretisoitumaan.

Maailman fossiilisten polttoaineiden tuottajamaiden fossiilisten polttoaineiden tuotannon viivanjatkoja kännissä ja läpällä: http://roperld.com/science/minerals/FossilFuels.htm

2016 kulutustasolla maaöljyä on 47 vuoden ajaksi: https://www.worldometers.info/oil/

2016 kulutustasolla maakaasua on 52 vuoden ajaksi: https://www.worldometers.info/gas/

2016 kulutustasolla kivihiiltä on 133 vuoden ajaksi: https://www.worldometers.info/coal/

Tässä linkissä on maakaasuntuottajamaiden maakaasuntuotantoa kuvaavia käppyröitä: https://ourworldindata.org/fossil-fuels#gas-production-how-much-do-countries-produce

Tässä linkissä on maaöljyntuottajamaiden maaöljyntuotantoa kuvaavia käppyröitä: https://ourworldindata.org/fossil-fuels#oil-production-how-much-do-countries-produce

Tässä linkissä on kivihiilentuottajamaiden kivihiilentuotantoa kuvaavia käppyröitä: https://ourworldindata.org/fossil-fuels#coal-production-how-much-do-countries-produce

Mielestäni fossiilisten polttoaineiden ehtyminen ei tarkoita maailmanjärjestyksen mullistuksia. Lännen mahti kestää tietenkin ikuisesti kautta aikojen. Se alkoi antiikin Kreikasta ja se jatkuu tähtienvälisessä avaruudessa kulkevissa avaruusaluksissa. Maailmanjärjestys siis pysyy ennallaan, että Eurooppa ja Pohjois-Amerikka johtavat maailmaa edelleenkin, maailmanjärjestys pysyy siis ennallaan, mutta se mitä voi ennakoida on, että fossiilisten polttoaineiden ehtyminen merkitsee rikkaiden maanosien ja köyhien maanosien välisten erojen kärjistymistä. Se, kuinka suuriksi rikkaiden ja köyhien maiden väliset erot kärjistyvät, riippuu siitä miten maat valmistautuvat fossiilisten polttoaineiden ehtymiseen: Kravun kääntöpiirin ja Kauriin kääntöpiirin välissä sijaitsevissa maissa aurinko paistaa voimakkaasti, jota voi hyödyntää rakentamalla aurinkopaneelifarmeja tuottamaan sähköä.

Se mitä maailmantalous ja maailman politiikka odottaa on, että fuusioreaktori tuottaisi enemmän sähköä kuin mitä fuusioreaktori kulutti. Maailman fuusioreaktoritutkimuksen tärkein ja eniten investoitu hanke on ITER. Kun ITER fuusioreaktori todistaa fuusion tuottavan enemmän sähköä kuin kulutti niin ihmiskunnalla on rajaton sähköntuottaja ikuisiksi ajoiksi.

Fuusioreaktorin sisällä vedyn deuterium ja tritium isotoopit kiitävät vastakkaisiin suuntiin ja törmäilevät toisiinsa magneettikentillä ohjatussa tyhjiökammiossa. Ymmärtääkseni; jotta fuusioreaktori tuottaisi enemmän sähköä kuin kulutti niin fuusiopalon pitäisi syttyä niin, että ulkoinen kuumennus voidaan sulkea. Vedyn deuterium ja tritium isotooppien törmäyttämiseen perustuvan fuusion ulkoisen kuumennuksen on nostettava fuusiotilan lämpötila tasolle + 150 miljoonaa Celsiusta, jolla tasolla plasman pitäisi syttyä niin, että ulkoinen kuumennus voidaan sulkea niin, että plasmaa ylläpidetään syöttämällä fuusioreaktorin palotilaan deuterium ja tritium isotooppeja fuusioitumisen lukumäärän ylläpitämiseksi: https://www.iter.org/album/construction

Deuterium + tritium fuusion haasteena on, että tritium on radioaktiivinen alkuaine. Deuterium + Tritium fuusioreaktiot tuottavat energisten neutronien virtauksen, jolta ihmiset ja elektroniset laitteet on suojattava, siksi seuraava fuusiotutkimuksen tavoite on luoda fuusioreaktori, joka perustuu deuteriumin ja helium-3 fuusioon, joka ei tuota neutroneja. Deuterium + Helium-3 fuusion haaste on, että tässä fuusion muodossa tarvitaan + 1500 miljoonan Celsiuksen lämpötila.

Fuusiotutkimus versoo muitakin teknologioita, kuten suorafuusiomoottori, joka tuottaisi nopeiden avaruusalusten työntövoiman, jota ihmiskunta testaa, kun ihmiskunta ryhtyy rakentamaan avaruusaluksia avaruudessa aurinkokunnan taivaankappaleiden tarjoamista materiaaleista.

Tällä hetkellä maailmanlaajuisella tasolla yleisin sähköntuotantomuoto on maakaasun ja kivihiilen polttaminen. Toiseksi yleisimmät ovat ovat vesivoima ja ydinvoima. Kolmanneksi yleisimmät ovat tuulivoima ja aurinkopaneelit ja biomateriaalien polttaminen. Muut uusiutuvat ovat asemassa pienet sähköntuotantomuodot: https://ourworldindata.org/electricity-mix#where-does-our-electricity-come-from

Yleisimpiä uusiutuvan energian tuotantomuotoja ovat vesivoima, tuulivoima, ja aurinkopaneelit. Kategoriasta muut uusiutuvan energian tuotantomuodot löytyy biopolttoaineet. Merkittävä uusiutuvan energian tuotantomuoto erityisesti kehitysmaiden kotitalouksissa on polttaa puuta ja roskia.

Persianlahden aavikkovaltioiden energiantuotanto uusiutuvilla energiantuotantomuodoilla on marginaalista tässä vaiheessa. Maailman suurin öljyntuottajavaltio Saudi-Arabia tuottaa uusiutuvilla energiantuotantomuodoilla 0,020 prosenttia energiastaan, josta tyrmistyneenä sanoisin, että kiirehtikää aurinkopaneelien rakentamista aavikoille, että aavikot kattavat aurinkopaneelit ovat valmiita siinä vaiheessa, kun Persianlahden maiden öljykentät ovat tyhjiä: https://ourworldindata.org/renewable-energy#how-much-of-our-primary-energy-comes-from-renewables

Erityisesti soisin, että homman ilmastonmuutos-ketjussa huomioitaisiin fossiilisten polttoaineiden ehtymisen vaikutus hiilidioksidipäästöjen pienentymiseen ja ilmaston lämpenemisen lievittymiseen. Sehän on niin, että koska ilmaston lämpeneminen johtuu fossiilisten polttoaineiden polttamisesta tulevista hiilidioksidipäästöistä niin tästä johtaa, että fossiilisten polttoaineiden ehtyminen on merkittävä tekijä ilmaston lämpenemisen lievittämisessä.

Liitteenä on maaöljyn, maakaasun ja kivihiilen tuottajamaiden maaöljyn, maakaasun ja kivihiilen tuotantoa kuvaavia käppyröitä. Maaöljyn, maakaasun ja kivihiilen tuottajamaita on enemmän kuin mitä kuvissa on. Laitoin kuviin suurimmat fossiilisten polttoaineiden tuottajamaat. Laitoin lisäksi kuviin maita, joiden fossiilisten polttoaineiden tuotanto on kääntynyt laskuun, sen osoittamiseksi, että fossiilisten polttoaineiden tuotanto todellakin voi kääntyä laskuun, että siihen pitää valmistautua hyvissä ajoin ennakoiden. Kuvissa on monta kuvaa yhdessä kuvassa. Lukija siis joutuu zoomaamaan kuvia painamalla näppäimistöstä Ctrl ja pyörittämällä hiiren rullaa. Käppyrät ovat sivuilta:
https://ourworldindata.org/fossil-fuels#gas-production-how-much-do-countries-produce
https://ourworldindata.org/fossil-fuels#oil-production-how-much-do-countries-produce
https://ourworldindata.org/fossil-fuels#coal-production-how-much-do-countries-produce
« Viimeksi muokattu: 31.01.2023, 08:57:42 kirjoittanut artti »
Jäljentävä paperi äänestyslapun alla on äänestäjän kuitti
Provosoiminen on toimintaa, jonka tavoitteena on negatiivinen reaktio (omalla vastuulla)
Pelkureilla ei ole demokratiaa
Tulevaisuusorientoidu positiivisesti

artti

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 380
  • Liked: 1565
  • Ajattele isommin Ajattele kaukonäköisemmin
Vs: Öljykriisi, talousrommaus ja energia-asiat (yhdistetty)
« Vastaus #1786 : 31.01.2023, 07:01:34 »
Moldova tietää miten siinä käy, kun/jos sähköntuotanto irtautuu kivihiilestä ilman korvaavaa sähköntuotantomuotoa: https://ourworldindata.org/electricity-mix#where-does-our-electricity-come-from
Jäljentävä paperi äänestyslapun alla on äänestäjän kuitti
Provosoiminen on toimintaa, jonka tavoitteena on negatiivinen reaktio (omalla vastuulla)
Pelkureilla ei ole demokratiaa
Tulevaisuusorientoidu positiivisesti