Kirjoittaja Aihe: 2013-04-29 Itä-Savo: Blogi: Afrikkalaisperhe muutti Mikkelistä rasismin takia  (Luettu 4497 kertaa)

Saippuakupla

• Vieras
Lainaus
Blogi: Afrikkalaisperhe muutti Mikkelistä rasismin takia

Maahanmuuttajien ja vähemmistöjen asioihin keskittyvässä blogissa Migrant tales on julkaistu eilen kirjoitus rasismista Mikkelissä. Jutun on kirjoittanut sivuston päätoimittaja ja antropologi Enrique Tessieri.

Kirjoituksen mukaan afrikkalaislähtöinen perhe muutti Mikkelistä viime syksynä kokemansa rasismin takia. Kun perheen poika aikoinaan aloitti ensimmäisellä luokalla Kattilansillan koulussa, häntä alettiin kiusata.

- Hän oli liian nuori ymmärtämään rasismia puhumattakaan, että olisi ymmärtänyt syyn kiusaamiselle. Hän vain kysyi miksi olin synnyttänyt hänet mustaksi afrikkalaiseksi. Miksi hän ei voinut olla valkoinen kuten muut koulukaverit, pojan äiti kertoo.

Äidin mukaan opettajat ja rehtori ottivat kiusaamisen vakavasti ja tilanne parani, mutta vain hetkellisesti. Äiti itse ei onnistunut saamaan palkkatyötä. Seitsemästä Mikkelissä vietetystä vuodesta hän sai kahtena viimeisenä vihapostia, jossa häntä "kehotettiin painumaan sinne mistä olen tullut".

Viime syksynä perhe muutti Helsinkiin. Siellä elämä on ollut parempaa.

- Siellä, missä asumme on enemmän afrikkalaisia ja pojallani on ystäviä koulussa. Häntä ei enää kiusata rasistisesti. Toivon hartaasti, ettei kukaan joudu kokemaan samaa mitä lapseni koki. En toivo kenellekään samanlaista tuskan kokemusta, äiti kertoo.

Blogin ja sen taustoista voi lukea täältä.

Linkki jäi: http://www.ita-savo.fi/uutiset/l%C3%A4hell%C3%A4/blogi-afrikkalaisperhe-muutti-mikkelist%C3%A4-rasismin-takia-54628
« Viimeksi muokattu: 29.04.2013, 13:11:23 kirjoittanut Saippuakupla »

seuraa_tilannetta

• Jäsen^^^
  • Liked: 121
Monet (suomalaiset) perheet ovat muuttaneet (erilaisuuteen perustuvan) koulukiusaamisen takia. Vielä useampi on vaihtanut koulua. Aina se on ikävää.
« Viimeksi muokattu: 29.04.2013, 13:17:21 kirjoittanut seuraa_tilannetta »

Hermo

• Vieras
Onko kukaan vinkannut valtakunnan syyttäjälle, että mikkeliläinen ala-aste kuhisee rasisteja? Piudiu? Fobba? Anyone?
« Viimeksi muokattu: 29.04.2013, 13:20:25 kirjoittanut GoLive »

Suvaitsija

• Jäsen^^^
  • Liked: 1009
  • Etnitön
Kiitos, Mikkeli. Kyllä tänne Hesaan somaleja mahtuu.
"Turvapaikanhakijat ovat paikallisesti merkittävä tulonlähde. Laitoksen vuosibudjetti on noin kaksi miljoonaa euroa."
-Vastaanottokeskus

"Joidenkin maahanmuuttajaryhmien kohdalla työttömyys on huomattavasti muita
ryhmiä korkeammalla tasolla. Tämä on sekä haaste että mahdollisuus."
-Helsingin tila ja kehitys 2013

junakohtaus

• Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • Liked: 4374
  • Harvemmin enää täällä
Enskan kanssa ei koskaan oikein voi olla varma, mutta kyllä mä periaatteessa olen ton valmis uskomaan. Tällainen on maailma nykyään. Millään tavalla syylliseksi en kyllä itseäni koe, minkä mä sille mahdan jos savolaiset eivät osaa kasvattaa mukuloitaan.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

AuggieWren

• Jäsen^^^
  • Liked: 1558
Kiitos, Mikkeli. Kyllä tänne Hesaan somaleja mahtuu.

Ei tainnut olla somali.

Mutta toki stadiin afrikkalaisia mahtuu, sen sijaan savolaisia ei. >:(
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

Fincum

• Jäsen^^^
  • Liked: 950
  • Idiootti, aina tosissaan.
Lisäksi rakenteellinen rasismi.

Lainaus
Äiti itse ei onnistunut saamaan palkkatyötä. Seitsemästä Mikkelissä vietetystä vuodesta hän ...

Liika raha on vähemmistön ongelma, mutta ei heitäkään pidä unohtaa.

l'uomo normale

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • Liked: 11063
  • Je suis. Sivistysporvari. Ihmisenä ja kuluttajana.
Lainaus
Äiti itse ei onnistunut saamaan palkkatyötä.

Niinpä niin. Mikkeli on aika köykäinen paikka, mitä kerran elämässäni ohikulkumatkalla olin parikymmentä vuotta sitten. Porukka on valunut etelään vuosikymmenet. Miksi maahanmuuttaja olisivat poikkeus?
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Micke90

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • Liked: 14716
Äiti kuitenkin asui osaketalossa, vaikka oli työtön yksinhuoltaja? Vai sossuvuokralaisenako siellä majaili?  :o

ekto

• Jäsen^^^
  • Liked: 209
mol.fi -> mikkeli
135 työpaikkailmoitusta

Töitä jossa ei tarvita kuin suomenkieli:
Myyntiedustus ja puhelinmyynti 13 kpl
Myyjät 9 kpl
Torikauppiaat, kotimyyjät 1 kpl
Kahviloiden, ruokaloiden tms. annost. ja myyjät 3 kpl

Töitä joissa ei tarvitse olla tekemisissä asiakkaiden, eli suomenkieli ei niin pakollinen:
Puutarhatyöntekijät 3 kpl
Postinkantajat ja -lajittelijat 1 kpl
Rakennusalan sekatyöntekijät 1 kpl
Siivoojat 10 kpl

Toki osassa noita pitää olla hygieniapassia jne. mutta näin äkkiseltään yli 40 työpaikkaa mistä lähteä kysymään. Jos ajokortti löytyy niin sitten paikkoja olisi vielä enemmän. Molemmat varmasti sossu laittas afrikkalaiselle kuntoon jos oikeasti lähtis hakemaan.

Mitä itse asiaan tulee, niin tässä tehdään kyllä pikkulapsista tulevia "rasisteja". Lapset kautta-aikojen ovat haukkuneet toisiaan millä tahansa nimillä mitä keksivät, esimerkiksi läskiksi, jne. Nyt jos joku menee käyttämään sanaa Neekeri, siihen vedetään hirveät ylireagoinnit jolloin lapset oppivat sen vielä paremmin. He voivat myös kokea vääryyttä, jos normi nujakoinnista ja sanailusta tulee hyssyttelyä, mutta neekeri-sanoista iso hulabaloo. En tuon ikäiset ymmärrä rotuja tai mitään muutakaan, joten ei heidän motiivit voi olla kovin kaksisia.

Itselläni on juuri ekaluokkalaisia lapsia. Eräs päivä toinen kavereista koulun jälkeen lausui tämän pahan sanan, oli kuullut sen kaveriltaan ja "ihmetteli" mitä se tarkoitti. Huomasin heti että lapsi koki sanassa jotain erikoista ja vähän testaili meidän reaktioita. Sanoin sanan olevan sellainen millä vanhat ihmiset tarkoittavat afrikkalaista ja jatkoin puuhastelua. Poika vielä toisteli sanaa itsekseen pari kertaa, jolloin eleettömästi pyysin häntä lopettamaan turhan jankuttamisen. Mielenkiinto asiaan lakkasi ja uskon (toivon) ettei hän sanaa käytä. Olen ihan varma, että jos olisin tässä reagoinut jotenkin kovin voimakkaasti, lapsi olisi oppinut sanan voiman ja saattanut käyttää sitä jonkun mielen pahoittamiseen.

matkamiehiii

• Jäsen^^^
  • Liked: 368
Minusta ihan ok juttu, kaikki mamut vaan Helsinkiin ja Turkuun ym. ja muusta Suomesta sitten 100% suomalaisten aluetta.

Bored.

• Jäsen^^^
  • Liked: 44
Lisäksi rakenteellinen rasismi.

Lainaus
Äiti itse ei onnistunut saamaan palkkatyötä. Seitsemästä Mikkelissä vietetystä vuodesta hän ...

Jep. Ja vain (no, sekin on tietysti kurjaa ja tuomittavaa) kahtena viimeisenä vuotena saanut sitä palautetta. Olikohan tilanne jotenkin muuttunut, uusia naapureita tms? Tai sitten jonkinnäköinen kypsymispiste saavutettu. Tessierin jutuissa on käytännössä tosin aina virheitä ja tulkintaa - ja varmaan ihan sattumalta sellaisissa seikoissa, jotka ovat kantaväestöä vastaan - joten ei ehkä kannata tuota kauhean vakavasti ottaa. Hyvä mainos sivustolleen tuo juttu taitaa kuitenkin olla, voi jopa saavuttaa kaksi- tai peräti kolminumeroisen määrän lukijoita.

(Ääh, menin sitten napsauttamaan sitä linkkiä ja lukemaan tekstin ilman suodatustakin. Aivan karmean huonoa suomea se Tessieri kyllä kirjoittaa. Kummallista, jos kaveri on kuitenkin ollut Suomessa jo todella pitkään ja itseään kaiketi akateemisenakin pitää.)

Adolf Stege

• Vieras
Savolaiset suomen rasistisin heimo! Hyvä Savolaiset saatana!

Joker

• Jäsen^^^
  • Liked: 2552
  • Helsinkiläistaustainen
Ensimmäinen kommentti on pryceless:

Lainaus
7 Responses to Sara kertoo kuinka hänen pokansa joutui rasistisen kiusauksen kohteeksi Mikkeliläisessä koulussa

Farang - permanent resident on April 28, 2013 at 8:38 pm

There’s a mistake in title, should be “poikansa” instead of “pokansa”.

“Pokansa” translates as “a client of a prostitute” :)

Enrique Tessieri - permanent resident on April 28, 2013 at 9:36 pm

Thank you Farang. A typo.
Shaving primate Fahad Firas - Pelastakaa sotalapsi Fahad Firas

Alkuasukas

• Jäsen^^^
  • Liked: 2273
  • Nipsteri
Migrant Tales. Onkohan lähdettä tarkistettu...
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Micke90

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • Liked: 14716
Migrant Tales. Onkohan lähdettä tarkistettu...

No, mitäs luulet?  :facepalm:

Nuivake

• Jäsen^^^
  • Liked: 10925
  • Слава Україні!
Rasismi.
Taas se on kasvussa/nousussa.
Eihän tällekään asialle mitään muuta selitystä voi olla, koska kyseessä eriväriset henkilöt. Mitä Mikkelistä nyt ajatellaan?
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

gloaming

• Jäsen^^^
  • Liked: 1052
  • sosiokulttuurinen epätasapaino
Kah, Enska the valkoinen privilegio taas vaahtoaa pehmeitään. Enskan kantsisi kyllä hankkia itselleen ihan sellainen elovena-tyyppinen poka, tuollain vuodesta toiseen päivittäin vaahtoaminen ei ole ihmiselle hyväksi.

Ja kappas vaan, siinä meillä on taas yksi boasiittiantropologi, en tiennytkään aiemmin. Hyh hyh.
Jag stöder Feministiskt initiativ. Våga vara feminist! Feministiskt initiativ - Det tredje största partiet i Simrishamn.

normi

• Jäsen^^^
  • Liked: 2301
  • junttiälymystön etustaja
Suomi jakaantuu erilaisiin etniskultuurisiin enklaaveihin, se on väistämätöntä. Afrikkalaistaustaiset haluavat olla afrikkalaistaustaisten parissa, siitähän tässä puhutaan. Vastaavasti suomalaiset muuttavat pois tietyistä paikoista.
Impossible situations can become possible miracles

Toni R Jyväskylästä

• Jäsen^^^
  • Liked: 6493
  • Minä olen kaapumies!
Suomi jakaantuu erilaisiin etniskultuurisiin enklaaveihin, se on väistämätöntä. Afrikkalaistaustaiset haluavat olla afrikkalaistaustaisten parissa, siitähän tässä puhutaan. Vastaavasti suomalaiset muuttavat pois tietyistä paikoista.

Tulevaisuudessa on pakko miettiä Helsingin eroittamista suomesta, pohjois-Suomi ja Negroland.

RP

• Jäsen^^^
  • Liked: 14284
Lainaus
Äiti itse ei onnistunut saamaan palkkatyötä.

Niinpä niin. Mikkeli on aika köykäinen paikka, mitä kerran elämässäni ohikulkumatkalla olin parikymmentä vuotta sitten. Porukka on valunut etelään vuosikymmenet. Miksi maahanmuuttaja olisivat poikkeus?
Migrant Talesia en lue kuin pakkotilanteessa, mutta ainakaan lainatussa kohdassa ei sanottu, että sitä työtä olisi löytynyt paremmin Helsingistäkään.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

RP

• Jäsen^^^
  • Liked: 14284

Tulevaisuudessa on pakko miettiä Helsingin eroittamista suomesta, pohjois-Suomi ja Negroland.
Jos ajatusleikkiä jatketaan, niin tuohan toimii vain, jos Pohjois-Mogadishun elintaso pysyy Pohjois-Syomea korkeampana. Eihän nykyistä tilannettakaan olisi jos raha ei voittaisi toisten afrikkalaisten seuraa.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Emo

• Jäsen^^^
  • Liked: 38261
Enskan kanssa ei koskaan oikein voi olla varma, mutta kyllä mä periaatteessa olen ton valmis uskomaan. Tällainen on maailma nykyään. Millään tavalla syylliseksi en kyllä itseäni koe, minkä mä sille mahdan jos savolaiset eivät osaa kasvattaa mukuloitaan.

Ja osaavatko afrikkalaiset kasvattaa mukuloitaan?  Miten me osaisimme, jos paremmatkaan kulttuurit eivät osaa?
Näitä vollotusuutisia, näitä piisaa.

Tagit: