UmmaGumma

Kirjoittaja Aihe: Helsingin ja Vantaan vähiten/eniten "rikkaat" koulut ja asuinalueet?  (Luettu 135240 kertaa)

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 26 571
  • Liked: 9249
  • The Buddha of Kerava
Lainaus
Jakomäkeläisistä peruskoulun päättäneistä nuorista neljä kymmenestä oli viime vuonna lukiossa. Lauttasaaressa lähes yhdeksän kymmenestä

Ehkä noista jakomäkeläisnuorista tulee yhteiskuntaa pystyssä pitäviä persvakoäijiä ja persvakomuijia, jotka rakentavat viemäreitä ja korjaavat kaukolämpöputkia. Ja ehkä noista lauttasaarelaisnuorista tulee 'kympin tyttöjä', jotka kirjoittavat valemediaan kolumneja rasismista ja suomalaisten kelvottomuudesta.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

no future

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 119
  • Liked: 1312
^"Nimco Mahamed kertoo lapsille mitä tänään on ruokana." "Lihakeittoa."

Jumankauta, voisi kuitenkin kertoa lapsille, että se on halalkeittoa ja miten se nauta on teurastettu. Päiväkoti säästäisi varmasti tulevaisuudessa ruokakuluissa.
Kerrotko ihan itsekin miten se halal-teurastus suomessa eroaa muista teurastuksista?

Tomatoface

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 494
  • Liked: 1402
  • Sovittelemassa VHM:n loputtomia syntejä
”Poikajoukko potki ja löi” – poliisi tutkii: muuttuiko ala-asteen Halloween-disko painajaiseksi?

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005888110.html

Onko kenelläkään tästä tarkempaa tietoa? Tutka värisee taas kovasti etenkin tuon rehtorin vähättelyn ja asian hyssyttelyn osalta..
O tempora, o mores!

Bellerofon

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 806
  • Liked: 2020
”Poikajoukko potki ja löi” – poliisi tutkii: muuttuiko ala-asteen Halloween-disko painajaiseksi?

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005888110.html

Onko kenelläkään tästä tarkempaa tietoa? Tutka värisee taas kovasti etenkin tuon rehtorin vähättelyn ja asian hyssyttelyn osalta..
Olettaisin, että monikulttuuria on diskossa koettu.. ihqua ja erilaisuutta. No odotamme vielä vahvistusta.

Pekka Kemppainen

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 503
  • Liked: 1735
”Poikajoukko potki ja löi” – poliisi tutkii: muuttuiko ala-asteen Halloween-disko painajaiseksi?

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005888110.html

Onko kenelläkään tästä tarkempaa tietoa? Tutka värisee taas kovasti etenkin tuon rehtorin vähättelyn ja asian hyssyttelyn osalta..
Olettaisin, että monikulttuuria on diskossa koettu.. ihqua ja erilaisuutta. No odotamme vielä vahvistusta.

Oletko yrittänyt kirjoittaa kommenttia juttuun?

Tomatoface

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 494
  • Liked: 1402
  • Sovittelemassa VHM:n loputtomia syntejä
Taitaa vastuullinen mediatm sensuroida kaiken kommentoinnin ja keskustelun ko. aiheesta kuten Pohjois-Koreassa..  :flowerhat:
O tempora, o mores!

kivimies

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 869
  • Liked: 4077
Kerrotko ihan itsekin miten se halal-teurastus suomessa eroaa muista teurastuksista?
Suurin osa Suomessa myydystä halal-lihasta tulee ulkomailta, kun Suomessa tuotettu ei kelpaa.

Lainaus
– Suurin osa myynnissä olevasta halal-lihasta tulee ulkomailta. Kotimaista voi saada teurastamoista erikseen tilaamalla. Kaikkein tiukimmille islamin uskoisille suomalainen teurastustapa ei kelpaa, kertoo Harri Lähteenmäki.

Yle (3.4.2016)



no future

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 119
  • Liked: 1312
Kerrotko ihan itsekin miten se halal-teurastus suomessa eroaa muista teurastuksista?
Suurin osa Suomessa myydystä halal-lihasta tulee ulkomailta, kun Suomessa tuotettu ei kelpaa.

Lainaus
– Suurin osa myynnissä olevasta halal-lihasta tulee ulkomailta. Kotimaista voi saada teurastamoista erikseen tilaamalla. Kaikkein tiukimmille islamin uskoisille suomalainen teurastustapa ei kelpaa, kertoo Harri Lähteenmäki.

Yle (3.4.2016)
Joku tietävä voisi varmaan kertoa onko Vantaan kaupungilla tarjolla halal-lihaa kouluissa. Mitä asiaan muuten tulee, niin näköjään ruoka Vantaalla ylipäätään tulee ulkomailta. Tosin Saksasta, mistä naudanliha on, ei saa viedä ulkomaille sen enempää kiduttamalla teurastettua lihaa kuin suomalainen halal on.

https://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/554310-paivakodeissa-syodaan-ulkomaista-lihaa-hankinnan-kriteerina-ei-voi-olla-suoraan

Kari Kinnunen

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 6 584
  • Liked: 7626
  • Antaa olla. Ei jaksa enää
Ehkä noista jakomäkeläisnuorista tulee yhteiskuntaa pystyssä pitäviä persvakoäijiä ja persvakomuijia, jotka rakentavat viemäreitä ja korjaavat kaukolämpöputkia. Ja ehkä noista lauttasaarelaisnuorista tulee 'kympin tyttöjä', jotka kirjoittavat valemediaan kolumneja rasismista ja suomalaisten kelvottomuudesta.

Varmasti lauttasaaren tytöistä kasvaa hyviä virkahenkilöitä kaupungin tarpeeseen. Jakomäen kakaroiden palavaa innostusta kädentaitoihin ja asennuksen ammattiin kehtaan epäillä.


käpykaarti

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 8 646
  • Liked: 8663
  • Riippumaton selvittelijä
Pääsiskö Espookin otsikkoon...?  :roll:

https://www.espoo.fi/fi-FI/Kasvatus_ja_opetus/Lukiokoulutus/Vieraskielisten_oppilaiden_osuus_kasvaa_(126035)
Lainaus
Espoon perusopetuksen oppilaista 17 % puhuu äidinkielenään jotain muuta kieltä kuin suomea tai ruotsia. Kun Espoon peruskouluissa on noin 28 000 oppilasta, vieraskielisiä heistä on noin 4 800. Vieraskielisten osuus kasvaa noin prosenttiyksikön vuosivauhtia. Koulunsa tänä syksynä aloittaneista ekaluokkalaisista vieraskielisiä on 19 prosenttia. Myös lukioissa vieraskielisten opiskelijoiden määrä on lähtenyt kasvuun: 1. vuosikurssin opiskelijoista 10 % on vieraskielisiä. Suurimmat ulkomaiset kieliryhmät Espoon kouluissa ovat venäjä, arabia ja viro.

Tuo Espoon tiedote on viime vuodelta, joten ainakin se yksi luvattu prosenttiyksikkö voidaan lisätä, että päästään tämän päivän lukuun, joka lienee sen ~18%. Ja siellä alaluokilla meno kiihtyy ihan toisella tavalla, eli ekaluokkalaisista muunkielisiä on helposti yli tuon 20%. Ja tämä luku on siis keskiarvo. Löysin muutamat lukemat vuodelta 2015, mutta en osaa nyt sanoa, lisätäänkö näihinkin se yksi prosenttiyksikkö vuodessa.
https://yle.fi/uutiset/3-8494270

Kirstin koulu, Espoo 150 (48,9 %) vieraskielistä, 307 oppilasta yhteensä
Meritorin koulu, Espoo  96 (34,3 %) vieraskielistä, 280 oppilasta yhteensä
Tiistilän koulu, Espoo  217 (34,2 %) vieraskielistä, 635 oppilasta yhteensä
Kirkkojärven koulu, Espoo 164 (29,7 %) vieraskielistä, 553 oppilasta yhteensä
.
.
.
Espoon steinerkoulu, Espoo  0–9 (alle 4 %) vieraskielistä, 260 oppilasta yhteensä  ;D
Vasara kädessä kaikki näyttää naulalta.

Brandis

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 461
  • Liked: 4290
  • Villasukkainen, Silkkihansikkainen
Olettaisin, että monikulttuuria on [koulu]diskossa koettu..

Liittyen tähän is:in uutiseen.

Ainakaan ennen monikulttuurin rantautumista Suomeen ei koulu-diskoissa taidettu koskaan maanlaajuisestikaan kokea mitään tällaista..? Pientä kiusantekoa ehkä juu, sellaista, että 5. ja 6. luokkalaisista koostuva joukko meni / yritti mennä pienempien disko-vuorolla ja matala-asteisesti häiriköidä, mutta ei se ole ollut mitään väkivaltaa (!).

On aika väärin, että pala kerrallaan suomalaiseen kouluperinteeseen kuuluvia mukavia, yhteisöllisiä juttuja lopetetaan, koska monikulttuurinen todellisuus ei tue tai salli niiden ylläpitämistä. Ei voida kieltää tiettyä, huonosti käyttäytyvää joukkiota osallistumasta, joten kielletään kaikilta osallistumisen mahdollisuus poistamalla koko tapahtuma. Voimia helsinkiläisvanhemmille! (Taas jälleen.)
Etnonationalismi 3) ~ jäsen sbastn

Etniskulttuurinen perintö on suurin puolustettava premissi ~ jäsen Kim Evil-666

Kari Kinnunen

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 6 584
  • Liked: 7626
  • Antaa olla. Ei jaksa enää
On aika väärin, että pala kerrallaan suomalaiseen kouluperinteeseen kuuluvia mukavia, yhteisöllisiä juttuja lopetetaan, koska monikulttuurinen todellisuus ei tue tai salli niiden ylläpitämistä.

Juuri näin. Olet monikulttuurisuuden ytimessä. Impivaaralaisessa naiviudessa järjestettiin kaikkea jännää. Monikulttuurisuuden kupliva pirteys taas aiheuttaa tarpeen suojella omiaan.

Impivaarassa isoinpana ongelmana olivat kaupungin vuokratalojen kovat kundit. Jotka hekin uskoivat rehtorin sanaa. Monikulttuurissa kovat kundit etnisine suojaväreineen eivät usko rehtoria eivätkä edes paikallista konstaapelia.

Tämä mitä nyt tapahtuu on askel siihen suuntaa jonka loppupäässä on aidatut asuinalueet, yksityiset koulut ja liipaisinherkät vartiontiliikkeet.

Faidros.

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 24 665
  • Liked: 17341
  • Blues for Allah
^"Nimco Mahamed kertoo lapsille mitä tänään on ruokana." "Lihakeittoa."

Jumankauta, voisi kuitenkin kertoa lapsille, että se on halalkeittoa ja miten se nauta on teurastettu. Päiväkoti säästäisi varmasti tulevaisuudessa ruokakuluissa.
Kerrotko ihan itsekin miten se halal-teurastus suomessa eroaa muista teurastuksista?

-Teurastajan on pakko olla muslimi
-Kaulavaltimon katkaisu suoritetaan samaan aikaan tainnutuksen kanssa, länsimaisessa tainnutus aina ensin.
-Koneellinen teurastus ei kelpaa, vaan se suoritetaan kokonaan käsin
-Vaatii aina Eviran tarkastuseläinlääkärin paikallaolon
-Riista ei kelpaa käytännössä ollenkaan, kun metsästäjän(hirvikivääri muslimille! :facepalm:) ja teurastajan pitää olla muslimeita
-Eläimen pään vääntäminen oikeaan ilmansuuntaan kaulankatkaisussa
-Allahia ylistävät kiljahdukset pakollisia kaulankatkaisussa
-Tainnutuksessa vahingossakaan kuollut eläin ei kelpaa, vaan se hylätään "saastuneena" 
-Lisäksi helvetilliset järjestelyt, ettei rituaaliteurastettu liha pääse mitenkään kosketuksiin "saastuneen" kanssa

Tommoset tuli noin äkkiseltään mieleen, joten ei ihme ettei niitä juuri ollenkaan suoriteta Suomessa, sen kalleuden ja teurastamojen työrauhan vuoksi.
Ihan noin valistukseksi kosheria ei tehdä ollenkaan Suomessa.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

no future

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 119
  • Liked: 1312
No mitä tuosta sitten erityisesti pitäisi lapsille kertoa?

Faidros.

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 24 665
  • Liked: 17341
  • Blues for Allah
No mitä tuosta sitten erityisesti pitäisi lapsille kertoa?

Jollet itse pysty ymmärtämään, niin anna edes lasten itsensä päättää, ne on yllättävän fiksuja. ;)
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Mr.Reese

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 711
  • Liked: 9650
  • Anyone?
Iltis on vääntänyt juttua koulujen tasoeroista, ullattaen all-white ummehtunut impiwaara koulu kukoistaa, kun taas monikulttuuriunelmassa oppilaat ei osaa edes kieltä, joten koulun kaikki opettajat ovat suomen kielen opettajia. Typerät haihattelijat, monikulttuurisyöpä tappaa myös peruskoulujen tasapuolisuuden.

Lainaus
PÄÄKAUPUNKISEUDUN peruskoulut ovat keskimäärin oppimistuloksiltaan koko maailman kärkeä, mutta alueella on myös kouluja, joiden osaamistaso on samaa kuin Chilessä tai Bulgariassa. Esimerkiksi luonnontieteissä heikoimpien ja parhaiden koulujen osaamisero vastaa kolmen vuoden koulunkäyntiä.

Tutkijoiden mukaan ero oppimistuloksissa selittyy ennen kaikkea koululaisten taustalla. Suurissa kaupungeissa on alueita, jotka eroavat sosioekonomisesti toisistaan huomattavasti, ja erot ovat kasvussa.

Koulushoppailu uhkaa kiihdyttää koulujen eriytymiskehitystä entisestään. Suomessakin on havaittu, että jotkut koulutetut vanhemmat ovat alkaneet välttää lastensa päätymistä huonomaineiseen kouluun. Keinot ovat monet: asuinpaikan valinta, harvinaisen A-kielen opiskeleminen tai painotetulle luokalle hakeutuminen.

Suomalainen peruskouluihanne on uhattuna.

PAKILAN yläaste sijaitsee alueella, joka on monien mittareiden mukaan Helsingin hyvinvoivinta. Länsi-Pakilan työttömyysaste on Helsingin peruspiireistä matalin, 6,5 prosenttia.

Länsi-Pakilassa asuntojen hinta on yksinkertaisesti niin korkea, että siellä asuu vain hyvätuloisia perheitä. Kerrostaloasuntoja alueella ei ole, ja alle kymmenen prosenttia kodeista on vuokra-asuntoja.

...

Emilia Sibelius on tyypillinen Pakilan yläasteen opiskelija. Hän käy tätä koulua jo kolmatta sukupolvea ja aikoo jatkaa joko Mäkelänrinteen urheilulukioon tai Helsingin luonnontiedelukioon.

– En usko, että mikään yläaste on sen parempi kuin toinen, Sibelius sanoo.

SAMAA mieltä ovat suomalaisten peruskoulujen rehtorit ja opettajat. Kouluilla on kuitenkin eroja.

Helsingin Jakomäen peruskoulun oppilaista alle puolet jatkaa lukioon. Heidän vanhemmistaan niin teki vielä harvempi.

Jakomäessä vain 18,8 prosenttia aikuisista on korkeakoulutettuja. Kaupunginosa on lähes kaikilla mittareilla toisessa ääripäässä Länsi-Pakilan kanssa. Alueen työttömyysaste on 19,2 prosenttia. Vuokra-asuntojen osuus on 65,8 prosenttia.

Synkät tilastot eivät näy päällepäin, kun koulun ovista astuu sisään kylmänä talviaamuna. Edes voimasanoja ei kuulu, tosin ajankohta on niille melko varhainen.

Koulussa 15 vuotta opettanut Vappu Laine huomauttaa, että tarkemmin katsottaessa eroja kyllä on.

– Oppilaiden pukeutuminen on ehkä erilaista kuin jossain toisessa koulussa, samoin heidän urheiluvarusteensa. Heidän harrastuksensa ovat erilaisia
, Laine sanoo.

Näkyvä ero on myös oppilaiden juurissa. Jakomäen peruskoulun oppilaista 40 prosenttia on maahanmuuttajataustaisia. Suurin ryhmä on venäjänkieliset.

– Kaikki opettajat ovat myös suomen kielen opettajia, Laine toteaa.


On vaikea opettaa oppiainetta, jos osalla oppilaista ei ole perussanasto hallussa. Tämän asian kanssa Jakomäessä on totuttu toimimaan vuosien varrella. Heikosti suomea osaaville oppilaille annetaan yksinkertaisempaa materiaalia, ja heitä voidaan eriyttää omiin ryhmiinsä.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006000695.html
Ehdotan korjaukseksi Pakilan koulun mamuttamista kaikkein heikoimmalla aineksella. Ruotsin malliin.
"Heille kun sanoo disko disko, niin he ovat silleen, että mennään.” - Tiia Nohynek

"Yleensä vauvat ja mummot on parhaita mielenosoittajia, koska luovat kuin itsestään turvallista tilaa." - Marjaana Toiviainen

Billy Hill

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 994
  • Liked: 3336
Iltis on vääntänyt juttua koulujen tasoeroista, ullattaen all-white ummehtunut impiwaara koulu kukoistaa, kun taas monikulttuuriunelmassa oppilaat ei osaa edes kieltä, joten koulun kaikki opettajat ovat suomen kielen opettajia. Typerät haihattelijat, monikulttuurisyöpä tappaa myös peruskoulujen tasapuolisuuden.

Artikkelin yhteenveto:

"Voidaan jopa kysyä, onko oppilaalle enemmän haittaa siitä, että hän käy kouluaan Pakilan kaltaisessa homogeenisessä ympäristössä. 2020-luvun Suomi on kovin toisenlainen.

– Väittäisin, että täällä oppii taitoja, joita tulevaisuuden yhteiskunnassa tarvitsee, sanoo Jakomäen koulun opettaja Vappu Laine."

mä en edes yritä kommentoida tuohon mitään sarkastista. Vitosen keskiarvo mutta "yhteiskuntataidot" ne tärkeitä on  :facepalm:

Waldseemüller

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 877
  • Liked: 3321
Virtue out of necessity, kuten Lontoossa sanotaan. Mölyyn, rauhattomuuteen ja turvattomuuteen sopeutuminen esitetään tärkeänä kilpailuetuna nyky-yhteiskunnassa, vaikka jokainen täyspäinen yksilö pyrkii näistä eroon kaikilla elämänvalinnoillaan. Niitä jotka eivät pääse monikulttuuria pakoon yhdistää se että he joko itse ovat monikulttuuria, tai sitten heitä vituttaa monikulttuuri yli kaiken. Viimeksi mainitut ovat leijonariipusroskaa joiden tilanne ei  kiinnosta ketään. Kaikkein vähiten niitä jotka laittavat neljännenkin sukupolven kultapossukaupunginosan perunakouluun.

2020-luku on muuten ihan kohta. Miten pahaksi tämä mahtaa vielä muuttua, kun neekeröintiin turtuminen esitetään tärkeänä yhteiskuntataitona.

koojii

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 128
  • Liked: 3833

Miksei ne hyväosaiset halua pistää lapsiaan sinne rikkauksien kouluun? Luulisi että he toivoisivat lapsilleen elämää rikkauksien keskellä.

Vai yrittääkö ne jakaa niitä rikkauksia muiden lapsien iloksi kun kokevat että omat lapset ovat saaneet jo tarpeekseen rikkauksia ja keksivät sen vuoksi valita lapsilleen vaikka A-kieleksi saksan jotta oma piltti menee jonnekkin Helsingin Suomalainen Yhteiskoulun peruskouluun mahdollisimman harvojen rikkauksien keskelle?  :o


repo

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 2 724
  • Liked: 2230
  • Sus siunatkoon
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/745861-helsinkilaiskoulu-varoitti-ettei-ole-onnistunut-takamaan-fyysista-turvallisuutta

Lainaus
Puheenaihe
14.2.2019 09.25

Helsinkiläiskoulu varoitti, ettei ”ole onnistunut takamaan fyysistä turvallisuutta” – näin koulupomot selittävät asiaa Ylelle

Vuosaaressa toimivan yli 900 oppilaan Puistopolun peruskoulun vanhemmat saivat viime viikolla huolestuttavan viestin kodin ja koulun välisen viestipalvelun Wilman kautta.

Yle uutisoi, että Wilman kautta kerrottiin osan oppilaista rikkovan jatkuvasti koulun yhteisiä sääntöjä satuttamalla tai haukkumalla muita oppilaita.

Vanhemmat huolestuivat erityisesti lauseesta "Koulumme yhteisenä huolena on, että me koulun aikuiset emme ole onnistuneet takaamaan fyysistä koskemattomuutta kaikille oppilaille."
[...]

(Juttu kokonaan linkistä, alkuperäisessä myös linkki mainittuun YLE:n juttuun.)

Tärkeintä on, että juttu on kirjoitettu vastuullisesti.

no future

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 119
  • Liked: 1312

Miksei ne hyväosaiset halua pistää lapsiaan sinne rikkauksien kouluun? Luulisi että he toivoisivat lapsilleen elämää rikkauksien keskellä.

Vai yrittääkö ne jakaa niitä rikkauksia muiden lapsien iloksi kun kokevat että omat lapset ovat saaneet jo tarpeekseen rikkauksia ja keksivät sen vuoksi valita lapsilleen vaikka A-kieleksi saksan jotta oma piltti menee jonnekkin Helsingin Suomalainen Yhteiskoulun peruskouluun mahdollisimman harvojen rikkauksien keskelle?  :o
Suomalaiseen yhteiskouluunhan voi päästä ihan olematta "hyväosainenkin". Useamman siinä lähellä (Haaga, Pikkuhuopalahti, Pitäjänmäki) asuvan persvakoduunarin jälkikasvu on kyseisessä koulussa.

koojii

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 128
  • Liked: 3833
Suomalaiseen yhteiskouluunhan voi päästä ihan olematta "hyväosainenkin". Useamman siinä lähellä (Haaga, Pikkuhuopalahti, Pitäjänmäki) asuvan persvakoduunarin jälkikasvu on kyseisessä koulussa.

Pääsee sinne toki silläkin tavalla. Ja lukioon sinne pääsee kuka tahansa A-englannilla kunhan lukuaineiden keskiarvo on siellä 9,5 suuruusluokassa tai päälle. Ja International Baccalaureate puolelle kansaiväliseen lukioon pääsee myös kunhan lisäksi soveltuvuuskokeet menevät riittävän hyvin.

Toki tuollainen on monelle etniselle avaruuskirurgin jälkeläiselle lähes mahdoton rasti kun oman etnisen ryhmän älykkyysosamäärä on keskimäärin siellä tyypillisen simpanssin tasolla.

Toisaalta eiköhän tuohonkin ratkaisuksi keksitä jonkinlainen etninen arvostelu jolla arvostelu "korjataan" niin että arvosanoihin lisätään kehitysmaataustaisille esimerkiksi +4 numeroa. Eli esimerkiksi kun kokeesta saa arvosanaksi suoraan peruskoulussa 5,5 numeron (asteikolla 4-10), niin pottunokan lapselle se arvosana jää siitä se 5,5 ja todistukseen tulee sellaisella sitten 5 tai 6 arvosanaksi. Sitten taas samanlaisella koetuloksella arvosanaa "korjataan" se neljä numeroa jollekkin somalialaiselle jolloin koenumero on 9,5 ja todistukseen saa siitä sitten 9 tai 10 arvosanaksi.

Jos on taloudellisesti oikein hyvä osainen pottunokka suomalainen, niin eihän tuollaiset rikastamiset koske omaa pilttiä kun silloin oman kersan voi pistää vaikka Sveitsiin, Englantiin tai Yhdysvaltoihin kalliiseen sisäoppilaitokseen. Hinta esimerkiksi tuolla Sveitsin Le Rosey koulussa on noin 120 tuhatta euroa vuodelta "peruskoulua" ja päälle sitten mitä harrastuksia siellä onkaan ja kotimatkat muutaman kerran vuodessa. Englannin Eton on sitten hieman halvempi:

https://en.wikipedia.org/wiki/Institut_Le_Rosey

https://en.wikipedia.org/wiki/Eton_College

https://en.wikipedia.org/wiki/Phillips_Exeter_Academy

Noilla kalliilla yksityiskouluilla on todella hyvät yhteydet Yhdysvaltojen ja Euroopan parhaisiin yliopistoihin niin sieltä sitten yleensä jatkavat niihin.


no future

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 119
  • Liked: 1312
Siihen on ihan syynsä miksi SYK ja muut huippukoulutkin ovat Suomessa ilmaisia. Lukioihinhan nyt on aina ollut keskiarvorajat kaikkialla, eikä sitä tietääkseni ole pidetty eriarvoistavana tekijänä?

Waldseemüller

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 877
  • Liked: 3321
Lainaus
Vuosaaressa toimivan yli 900 oppilaan Puistopolun peruskoulun vanhemmat saivat viime viikolla huolestuttavan viestin kodin ja koulun välisen viestipalvelun Wilman kautta.

Korostin oleellisen. Yksikkö on liian suuri, ja (ilmeisesti) yhtenäiskoulu eli kaikki ikäluokat ovat näennäisesti samaa yksikköä, jolloin ylä- tai ala-aste on ei-kenenkään vastuulla. Tätä samaa viestiä olen saanut kaikilta jotka ovat töissä yhtenäiskouluissa. Ala- ja yläasteet niputetaan hallinnollisten kulujen karsimiseksi, ja lopputulos on kamala sekä oppilaille että henkilökunnalle. Iso koko ja "yhtenäisyys" tekee sen ettei kukaan tunne ketään eikä ketään kiinnosta. Pienimmät oppilaat, isoimmat oppilaat, erityisoppilaat ja mamut eivät kuuntele ketään muuta kuin oman luokan opettajaa, jos sitäkään. Liian iso koulu on kuin Helioksen vaunut - hevoset huomaavat ettei ohjaksissa ole tarpeeksi voimaa takana, ja tulos on Kärpästen herra. Pahimmat tapaukset saavat tehdä ihan mitä haluavat, reksin nännismi-lellismi ei kiinnosta, eikä kotia kiinnosta. Vasta poliisia kiinnostaa.

Pienemmät koulut, ala-asteet ja yläasteet omaan rauhaan ja mamut omiin maihinsa. Impivaara 2.0.

jmk

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 546
  • Liked: 4198
Lainaus
Vuosaaressa toimivan yli 900 oppilaan Puistopolun peruskoulun ...

Korostin oleellisen. Yksikkö on liian suuri,

Niin. Siihen on syynsä, miksi sossut haluavat joka asiassa suurempia yksiköitä.

kotivinkki

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 82
  • Liked: 296
Itse kun turhankin hyvin tuon Puistopolun tilanteen tiedän, taisin kirjoittaa tähänkin ketjuun joskus syksyllä. Ongelma on siinä(kin) että koulussa on yksinkertaisesti liikaa porukkaa, kahden ala-asteen lapset ja yläaste vielä lisäksi ängetty pihalle parakkeihin. Ei siellä oikeasti mahdu olemaan. Lapset lisäksi ramppaavat kolmen eri koulurakennuksen välillä, missä milloinkin.

Vaikka tuo Ylen juttu oli ihan valkopesua ja antoi ruusuisen kuvan, hyvää on, että va. rehtori on ottanut tilanteen vakavasti. Koululle kutsuttiin tosiaan poliisi puhumaan häirikköoppilaille ja heidän vanhemmilleen. Siitäkin jotkut valittivat että on epätasa-arvoista ja jaottelevaa kohdistaa toimenpiteet vain häiriköihin.  :facepalm:

Tomatoface

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 494
  • Liked: 1402
  • Sovittelemassa VHM:n loputtomia syntejä
Iltasanomissa artikkeli: "Suomalaisten vanhempien uusi tapa uhkaa repiä kuilun kouluihin – opettaja kertoo huolestuttavasta kehityksestä"

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006000695.html

Jälleen kauhistellaan vanhempien itsekkyyttä mutta syytä kierrellään kuin kissa kuumaa puuroa. PISA-tulosten liukumäki on kyllä huomattu:
Lainaus
"Suomalainen peruskoulu on menestystarina. Sitä matkustetaan tutkimaan ympäri maailmaa, ja suomalaislasten oppimistulokset olivat maailman huippua ennen kuin Itä-Aasian maat valtasivat PISA-testien kärkisijat tällä vuosikymmenellä.

Suomi on edelleen maailman kärkimaita, kun vertaillaan koulujen oppimistulosten tasavertaisuutta koko maan tasolla. Suurissa kaupungeissa piilee kuitenkin uhka: parhaiden koulujen tulokset paranevat, heikoimpien tulokset heikentyvät."

Ja mikähän ihmeen saavutus tuo boldattu kohta on?

Tosin se oikea ja poliittisesti korrekti johtopäätöskin tutkimukselle löytyy:
Lainaus
"Onko koulushoppailu siis turhaa?

Helsingin yliopiston tutkijan Venla Berneliuksen mukaan näyttää siltä.

– Jopa USA:ssa keskeinen tutkimustulos on se, että koulushoppailu ei kannata. Siellä koulut ovat vielä paljon eriytyneempiä kuin Suomessa, Bernelius sanoo."
Olisikin mielenkiintoista nähdä se tutkimus jossa tällainen päätelmä tehdään. USAssa kun on tapana tilastoida vähän kaikki taustat mutta toki demokraatit torppaavat sielläkin "väärien" tutkimusten julkaisut.

Mutta onhan näillä tietysti kova tarve toitottaa tuota faktana. Jos ihmiset tietäisivät kuinka paljon koulujen oppilasmateriaali vaikuttaa oman lapsen oppimiseen (ja opettajan oikeaan opetustyöhön käytettyyn aikaan) niin eriytyminen nousisi aivan uusiin sfääreihin.

edit. korjattu lähde
« Viimeksi muokattu: 14.02.2019, 12:17:42 kirjoittanut Tomatoface »
O tempora, o mores!

VeePee

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 581
  • Liked: 4776
Lainaus
– Väittäisin, että täällä oppii taitoja, joita tulevaisuuden yhteiskunnassa tarvitsee, sanoo Jakomäen koulun opettaja Vappu Laine."

Kuten esimerkiksi jengiytyminen itsensä suojelemiseksi, eriväristen ihmisten pelkääminen johtuen omakohtaisista huonoista kokemuksista, kulttuurisensitiivisyys kun vääränlainen katse tai ele voi johtaa (seksuaalisenkin) väkivallan kohteeksi joutumiseen jne. Kyllähän nuo kaikki on jo nykypäivän ja varsinkin tulevaisuuden suomessa selviytymisen kannalta välttämättömiä taitoja. Oikeassa, Vappu, olet.
:facepalm:

Bwana

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 123
  • Liked: 2850
  • Ihmis-perse natsi.

Toisaalta eiköhän tuohonkin ratkaisuksi keksitä jonkinlainen etninen arvostelu jolla arvostelu "korjataan" niin että arvosanoihin lisätään kehitysmaataustaisille esimerkiksi +4 numeroa. Eli esimerkiksi kun kokeesta saa arvosanaksi suoraan peruskoulussa 5,5 numeron (asteikolla 4-10), niin pottunokan lapselle se arvosana jää siitä se 5,5 ja todistukseen tulee sellaisella sitten 5 tai 6 arvosanaksi. Sitten taas samanlaisella koetuloksella arvosanaa "korjataan" se neljä numeroa jollekkin somalialaiselle jolloin koenumero on 9,5 ja todistukseen saa siitä sitten 9 tai 10 arvosanaksi.


Aikanaan Alppilan koulun tuoksinoissahan noistakin haasteltiin ja aika vahvoja epäilyksiä esitettiin suuntaan, että erään oppilasryhmän arvosanoissa olisi helposti pari numeroa positiivista ynnää.

https://hommaforum.org/index.php/topic,80905.0.html

Lainaus
Maahanmuuttajataustaiset oppilaat saavat Suomen yläkouluissa todistuksiinsa keskimäärin jopa parempia arvosanoja kuin kantaväestöön kuuluvat, vaikka heidän todellisen osaamisensa arvioidaan olevan huolestuttavan heikkoa.

Tulos käy ilmi Valtiontalouden tarkastusviraston VTV:n tuoreesta tutkimuksesta, jossa esitetään huoli maahanmuuttajataustaisten oppilaiden pärjäämisestä Suomen kouluissa.

https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/310337-tutkimus-suomalaiset-opettajat-suosivat-maahanmuuttajaoppilaita-arvosanoissa
« Viimeksi muokattu: 14.02.2019, 15:57:17 kirjoittanut Bwana »
Jees pox holiray!

Alarik

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 203
  • Liked: 2924
  • Harvinainen valkoinen leijona
Iltasanomissa artikkeli: "Suomalaisten vanhempien uusi tapa uhkaa repiä kuilun kouluihin...
Lainaus
"Onko koulushoppailu siis turhaa?
Helsingin yliopiston tutkijan Venla Berneliuksen mukaan näyttää siltä.
– Jopa USA:ssa keskeinen tutkimustulos on se, että koulushoppailu ei kannata. Siellä koulut ovat vielä paljon eriytyneempiä kuin Suomessa, Bernelius sanoo."
Olisikin mielenkiintoista nähdä se tutkimus jossa tällainen päätelmä tehdään...
Katsotaan jotain tuloksia, joista voisi olla tuota uutista enemmän hyötyä jos on kouluvalintoja edessä.

Tuskin on kyse ainakaan tästä tutkimuksesta, kun tulos on "väärä":
Lainaus
Income segregation between school districts and inequality in students’ achievement
Ann Owens
Sociology of Education 91 (1), 1-27, 2018
...This is due mainly to high-income students performing better, rather than low-income children performing worse, in more-segregated places.

...largely because white students perform better in more economically segregated places.

... black families with... high incomes live in districts more similar to those of low-income white families.
Valkoiset oppilaat siis pärjää paremmin mitä parempituloisia oman koulun lasten vanhemmat on.

Ja parempituloisiin kuuluvien mustien/vähemmistöjen lapset pärjää paljon kaltaisiaan paremmin jo silloin, jos nuo lapset pääsevät "köyhien mamujen"-kouluista "köyhien valkoisten" enemmistön kouluun.
- - -
Ja toinen "väärätuloksinen" eli huono tutkimus samaan hintaan:
Lainaus
Segregation paradox? School racial/ethnic and socioeconomic composition and racial/ethnic differences in engagement
Elizabeth Ackert
Social science research 70, 144-162, 2018
... Prior research suggests that whiter and more affluent schools should promote engagement...

...but some studies reveal paradoxes of school segregation whereby minority and socioeconomically disadvantaged students exhibit worse outcomes in schools with white and socioeconomically advantaged peers.
(Toisin kuin ylemmässä tutkimuksessa, jossa hyvätuloisten vähemmistöperheiden lapset hyötyy valkoisista) tässä todettiin, että köyhien/maailmankuvaltaan monikulttuurisesti haasteellisten vähemmistöjen lapset pärjää sitä huonommin koulussa mitä enemmän valkoisia on.

Eli tuon mukaan "haasteellisten vähemmistölasten" etu ja parempi koulumenestys edellyttää että heille on tarjolla erillinen koulu ilman valkoisia lapsia.

Yhteenvetona: nuo tutkimustulokset tarkoittaa, että ns. "pakkosekoittamalla" valkoisia ja mamulapsia samoihin kouluihin sekä valkoiset lapset pärjäävät huonommin että samalla vain varmistetaan mamulasten surkea koulumenestys.