Kirjoittelin tähän hojksaamisesta jonkinlaisen pätkän, kunnes muistin, että siinähän on taas käytänteet muuttuneet. Lyhyesti: HOJKS ei automaattisesti tarkoita oppimäärän yksilöllistämistä eikä oppimäärän yksilöllistäminen tarkoita automaattisesti arvioinnin yksilöllistämistä. Tosin sitten EO:t ja rehtorit tuntuvat tulkitsevan näitä kukin omalla tavallaan, eli aina en ole varma, johtuuko jokin muutos virastossa tehdyistä oikeista muutoksista vaiko vain EO:n vaihtumisesta. Viimeisin ymmärrys asiasta on minulla se, että päättöarvosanoihin ei saa antaa tai ei vain anneta yksilöllistettyjä arvosanoja. Sitä en sitten tiedä, tulkitaanko jossain muualla toisin. Joka tapauksessa on väärin yksilöllistää arvosanakriteerit vain siksi, että mamu saisi arvosanan 8 arvosanan 5 sijaan, sillä arvosanan yksilöllistäminen otetaan käyttöön vain, jos oppilas ei tuettunakaan pääse arvosanaan 5.
Pari vuotta sitten julkaistut uudet arviointikriteerit ovat vitosen osalta sen verran matalat, ettei yksilöllistämisen tarvetta pitäisi enää juuri olla edes matematiikassa, jota varmaan eniten yksilöllistetään. Arvosanaan viisi ysiluokkalaisen täytyy esimerkiksi "osata tutkia kolmion suorakulmaisuutta" , "tunnistaa tilanteet, jolloin tarvitaan pyöristämistä" ja "osaa laskea ohjattuna suorakulmion pinta-alan" (korostus minun). Tuo sana ohjattuna löytyy hyvin monesta kohdasta, mikä kätevästi voidaan aina kääntää ympäri ja syyttää koulua ohjauksen puutteesta, jos oppilas saa arvosanan 4. Oikeasti ei siis tarvitse osata laskea yhtään mitään. Nähdäkseni siinä vaiheessa, kun nykyisin enää todella tarvitsee yksilöllistää arviointi, on kyse jo kehitysvammaisuudesta.