Kirjoittaja Aihe: Kansalaisaloitteet-keskusteluketju  (Luettu 11894 kertaa)

Emo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 38 014
  • Liked: 50341
Vs: Kansalaisaloitteet-keskusteluketju
« Vastaus #60 : 25.09.2015, 19:41:35 »
Ja pistäkää nimenne myös tähän

Tuomas Tähti

  • Asiantuntija
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 735
  • Liked: 1240
  • sivarinationalisti
    • verkkosivusto
Vs: Kansalaisaloitteet-keskusteluketju
« Vastaus #61 : 26.10.2017, 09:17:09 »
Tähän viestiketjuun sopii mielestäni aika hyvin lehtikirjoitukseni "Kansalaisaloitteet säännölliseen seurantaan", joka on julkaistu Rahvaan uusimmassa numerossa. Rahvas on Perussuomalaisten Nuorten lehti, joka postitetaan maksutta PS-Nuorten jäsenten koteihin.

Kansalaisaloitteet säännölliseen seurantaan

(Julkaistu Rahvaan numerossa 4/2017.)

Äänioikeutetut Suomen kansalaiset voivat panna vireille kansalaisaloitteita, joilla ehdotetaan uusia lakeja tai nykyisten lakien kumoamista tai muuttamista.

Oikeusministeriön kansalaisaloite.fi -palvelussa voi tehdä kansalaisaloitteen ja kannattaa käynnissä olevia aloitteita. Jokainen aloite tarvitsee vähintään 50 000 kannatusilmoitusta edetäkseen eduskunnalle. Kannatusilmoitukset on kerättävä kuuden kuukauden kuluessa. Niitä voi kerätä myös paperilomakkeilla.

Ministeriön verkkopalvelussa on kerätty kannatusta yhteensä jo yli 600 aloitteelle, mutta vain noin 20 on toimitettu eduskunnalle. Suurin osa kansalaisaloitteista ei saavuta 50 000 kannattajan määrää puolessa vuodessa. Osittain tämä johtuu aidosta kannatuksen vähäisyydestä tai aloitetekstien kömpelöstä muotoilusta, mutta tärkeä tekijä on myös aloitteiden julkisuuspula.

Kansalaisaloitteiden laatijat ilmoittavat aloitteistaan yleensä varsin vaatimattomilla resursseilla. Harvalla yksityishenkilöllä tai yhdistyksellä on varaa mainostaa mitään aloitetta televisiossa tai isoilla lehti-ilmoituksilla. Sosiaalisesta mediasta on apua, mutta tieto ei aina siirry some-kuplasta toiseen.

On surullista, jos jokin tärkeä ja hienosti laadittu aloite ei etene eduskuntaan vain sen takia, etteivät potentiaaliset kannattajat edes tiedä aloitteen olemassaolosta.

Omalta osaltani olen ratkaissut asian siten, että käyn kansalaisaloitesivustolla säännöllisesti kuuden kuukauden välein ja luen silloin kaikki ne aloitteet, jotka on pantu vireille viimeisimpien kuuden kuukauden aikana. Tällä tavalla näen kaikki kansalaisaloitteet ennen kuin kannatuskeräysaika loppuu. Monia aloitteita olen kannattanut ja monia jättänyt kannattamatta.

Kannustan lukijoita perehtymään käynnissä oleviin kansalaisaloitteisiin säännöllisesti ja keskustelemaan niistä. Tällä tavalla voimme myös nostaa kansalaisvaikuttamisen ja dialogin määrää maassamme.

Nikolas

  • Nimellinen
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 512
  • Liked: 15700
  • Tiellä Rhodesiasta Zimbabween
    • Kirjoitelmia
Vs: Kansalaisaloitteet-keskusteluketju
« Vastaus #62 : 20.08.2018, 23:35:06 »
Muistelinkin että jossain täällä olisi tällainen ketju.

Lainaus

Moni kansalaisaloite joutanee pian paperisilppuriin - kansanedustaja Timo Heinonen haluaa eroon ”kuolleesta puolivuotisesta”

Kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen on huolissaan siitä, että moni hyvä kansalaisaloite raukeaa vaalien jälkeen.

Pääministeri Juha Sipilän (kesk) hallitus on ollut kansalaisaloitteiden suhteen historiallisessa asemassa. Vaikka Suomen ensimmäinen hyväksytty kansalaisaloite tasa-arvoisesta avioliittolaista sai alkunsa vuonna 2013 ennen Sipilän hallitusta, laki astui voimaan sen aikana. Osa lain kannattajista huolestui, torppaisivatko lestadiolaisyhteyksistään tunnettu Sipilä ja avoimesti katolinen Timo Soini lain. Kumpikin äänesti aikanaan lakia vastaan.

Laki kuitenkin hyväksyttiin suunnitellusti. Niin hyväksyttiin myös äitiyslaki, joka oli Suomen historian toinen kansalaisaloite. Laki mahdollistaa sen, että naisparille hedelmöityshoidolla syntyvä lapsi voidaan tunnustaa jo neuvolassa. Vanhan lain mukaan vanhemmuus on hoidettava sisäisen adoption kautta. Tasa-arvoinen avioliittolaki astui voimaan vuonna 2017. Äitiyslain on tarkoitus astua voimaan vuonna 2019.

Sipilän hallitukselle on jätetty lukuisia kansalaisaloitteita. Lisäksi kansalaisaloitteella on vaadittu muun muassa aktiivimallin kumoamiselle ja sopeutumiseläkkeiden poistamiselle.

Kansalaisaloite etenee eduskunnan käsiteltäväksi, jos se saa 50 000 allekirjoitusta kuudessa kuukaudessa. Kun Väestörekisterikeskus on vahvistanut nimet, laatijalla on toiset kuusi kuukautta aikaa jättää aloite eduskuntaan. Kansalaisaloite tyttöjen sukupuolielinten silpomisen kieltämisestä on kerännyt 50 000 nimeä jo täyteen ja maanantaina kansalaisaloite avohakkuiden kieltämiseksi valtion mailla on hyvin lähellä.

Helsingin Sanomat uutisoi, että monet eduskuntaan jätetyt kansalaisaloitteet jäävät käsittelemättä, sillä aloitteet raukeavat eduskuntavaalien jälkeen, jos niitä ei ole ehditty käsittelemään. Kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen vaatii lainsäädännön päivittämistä. Hän toteaa Iltalehdelle, että kansalaisaloitteen raukeaminen vaalikauden jälkeen on kansalaisaloitejärjestelmän suurin ongelma.

- Jos ajatellaan, että vaaleihin on kuitenkin vielä aikaa aika reilusti. Hallituksen isoja esityksiä on eduskunnan käsittelyssä muun muassa perustuslakivaliokunnassa ja sosiaali- ja terveysvaliokunnassa. Työtilanne on varmaan niin tiukka tällä hetkellä, että isojen kansalaisaloitteiden käsittely ei ole mahdollista ainakaan helposti ja perusteellisesti. Se tarkoittaa, että käsittely siirtyy. Jos niitä ei ehdi käsittelemään ennen vaaleja, homma raukeaa siihen.

Heinonen kuvailee, että järjestelmä luo "kuolleen puolivuotisen" ennen vaaleja.

- Kaikki tietävät, että jos vuodenvaihteessa laittaa kansalaisaloitteen liikkeelle, normaalissakin tilanteessa sen käsittely eduskunnassa ei varmaan ole siinä vaiheessa mahdollista. Puolueiden toiminta perustuu vaalikausiin, mutta kansalaisten mielipiteet eivät. Ei kansan mielipide vaaleissa asioiden näkökulmasta muutu, vaikka äänestämiskäyttäytymisen perusteella puolueen näkökulma saattaisikin muuttua.

Heinonen pitää demokratian kannalta huolestuttavana paitsi sitä, että kansalaisaloitteita ei kannata vaalien alla tehdä, myös jo eduskuntaan edenneiden aloitteiden raukeamista.

- Iso työ menee monta kertaa hukkaan. Nyt näyttää siltä, että erittäin hyviä kansalaisaloitteita saattaa joutua sellaiseen tilanteeseen, että ne eivät eduskunnan muiden lainsäädäntökiireiden takia pääse etenemään. Kaikki, jotka keräävät sen 50 000 nimeä, ansaitsevat huolellisen ja perusteellisen käsittelyn.

• Halonen, Antti: Moni kansalaisaloite joutanee pian paperisilppuriin - kansanedustaja Timo Heinonen haluaa eroon ”kuolleesta puolivuotisesta” Iltalehti, 2018-08-20.

Jos vaalien alla käynnistää kansalaisaloitteen allekirjoitusten keruun, kannattaa viivyttää käsittelyn myöhempiä vaiheita sen verran, että uusi eduskunta saa aloitteen pöydälle pian eduskuntavaalien jälkeen. Siinäpä on sitten eduskunnalla neljä vuotta aikaa pureskella aloitetta.

Uskoisin että optimaalista tuollaisessa tapauksessa olisi yrittää saada julkisuutta aloitteelle juuri ennen eduskuntavaaleja, kun aloitteen allekirjoitusten keruu on saatu onnellisesti päätökseen. Tällöin olisi jopa mahdollista, että joku toimittelija kyselisi ehdokkailta kantaa aloitteeseen.

Nikolas

  • Nimellinen
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 512
  • Liked: 15700
  • Tiellä Rhodesiasta Zimbabween
    • Kirjoitelmia
Vs: Kansalaisaloitteet-keskusteluketju
« Vastaus #63 : 29.07.2022, 12:13:23 »
Useimmat ovat jo varmaankin havainneet ettei kansalaisaloitteista ole mihinkään. Mutta asia ei ole noin yksinkertainen. Jos joku hallituksen bulvaani tekee ns. "kansalaisaloitteen", ja sen hyväksi masinoidaan mediakampanja, aloite kerää muutamassa päivässä satatuhatta kannatusta tai enemmänkin. Myöhemmin sitten hallitus hyväksyy aloitteen lähes sellaisenaan, ja eduskunta äänestää sen puolesta. Näin kansalaisaloite toimii tarvittaessa kuin rasvattu salami.

Kansalaisaloitteesta voisi olla muuhunkin, mutta tämä edellyttäisi kansalta viisautta, jota sillä ei ehkä ole. Jokin aito kansalaisaloite saattaa olla suosittu, mutta mikäli se ei ole hallituksen mielestä hyvä eikä kannatettava, se haudataan tekosyiden säestyksellä. Olisi yltiöpäistä odottaa että aloitteelle vihamielinen hallitus kaikesta huolimatta huolisi aloitteen ja sitten eduskunta äänestäisi sen puolesta. Mutta tällä tavoin kansalaisaloitteita tulisi kuitenkin käyttää. Hylättyjen aloitteiden tulisi toimia muistutuksina tavallisille kansalaisille, miksi kansanedustajia tulee vaihtaa uusiin. Eli kansalaisaloitteella tulisi olla tällainen välinearvo.

Jos kansa olisi viisas, seuraavat asiat tapahtuisivat järjestelmällisesti yhä uudestaan:
  • Kansalaiset seuraisivat aktiivisesti ja oma-aloitteisesti uusia kansalaisaloitteita, ja aina havaitessaan jonkin hyvän aloitteen, kannattaisivat sitä.

  • Kansalaiset seuraisivat hallituksen ja eduskunnan toimintaa kansalaisaloitteiden suhteen, ja käyttäisivät näin kertyviä havaintoja seuraavissa eduskuntavaaleissa.

Nikolas

  • Nimellinen
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 512
  • Liked: 15700
  • Tiellä Rhodesiasta Zimbabween
    • Kirjoitelmia

Jos eduskunta joskus haluaisi kesäajan takaisin, se voisi yksinkertaisesti kumota kyseisen lain.


Naurettavinta kesäajan kumoamisessa on se, että myös Euroopan parlamentti hyväksyi kesäajan kumoamisen, ja kesäajasta piti päästä lopullisesti eroon jo viime syksynä.

https://yle.fi/uutiset/3-12166552

Lainaus

Jesse Mäntysalo
30.10.2021

Jos kaikki olisi mennyt suunnitelmien mukaan, ensi yönä kelloja siirrettäisiin viimeistä kertaa. Suomen ajama ehdotus kellojen siirtämisen lopettamisesta on kuitenkin jumittunut EU:n päätöksentekoelimiin, joten viisareita liikutellaan vielä vuosia.

Vuonna 2018 EU-komissio teki ehdotuksen kellojen siirtelyn lopettamisesta. Seuraavana vuonna Euroopan parlamentti hyväksyi aloitteen selvällä enemmistöllä, äänin 410–192. Hanke siirtyi parlamentista EU:n ministerineuvostoon, jonka päätöstä odotellaan edelleen.


Nikolas

  • Nimellinen
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 512
  • Liked: 15700
  • Tiellä Rhodesiasta Zimbabween
    • Kirjoitelmia
Vs: Kansalaisaloitteet-keskusteluketju
« Vastaus #65 : 29.07.2022, 13:06:02 »

Jos vaalien alla käynnistää kansalaisaloitteen allekirjoitusten keruun, kannattaa viivyttää käsittelyn myöhempiä vaiheita sen verran, että uusi eduskunta saa aloitteen pöydälle pian eduskuntavaalien jälkeen. Siinäpä on sitten eduskunnalla neljä vuotta aikaa pureskella aloitetta.


Tätä ohjetta noudattaen uuden kansalaisaloitteen kannatusilmoitusten keräyksen tulisi alkaa viimeistään lokakuun alussa.

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 50 154
  • Liked: 91496
  • Emeritus mediaöyhöttäjä
Vs: Kansalaisaloitteet-keskusteluketju
« Vastaus #66 : 29.07.2022, 15:49:17 »
Jos kansa olisi viisas, seuraavat asiat tapahtuisivat järjestelmällisesti yhä uudestaan:

1. Kansalaiset seuraisivat aktiivisesti ja oma-aloitteisesti uusia kansalaisaloitteita, ja aina havaitessaan jonkin hyvän aloitteen, kannattaisivat sitä.

Hmm. Sveitsissä asuva serkkuni sanoi, että hänen kantonissaan saa sakkoa (keppiä), olisiko ollut 10€, jos ei käy äänestämässä suoran demokratian vaaleissa, siis kansalaisaloitteiden hyväksymisestä tai hylkäämisestä.

Suomessa voisi ottaa käyttöön järjestelmän, jossa kansalaisaloitteen lukemisesta saa euron (porkkanaa), ja sen äänestämisestä 10€ tai jonkin promillen murto-osan veroalennusta.

Näin siis jos haluttaisiin kansalaisten itse edustavan itseään edes minimaalisesti.

Oho! Kissa pääsikin ulos ihan oma-aloitteisesti!
« Viimeksi muokattu: 29.07.2022, 15:52:03 kirjoittanut Lalli IsoTalo »
— Monikulttuuri ei ole yhteiseloa vaan kulttuurien sotaa.
— Maahanmuutto ei ole hopealuoti vaan niskalaukaus.
— Hiilineutraalisuus ei ole vetotekijä vaan hirttosilmukka.
— Turvallisesta maasta tuleva tp-hakija on pummi.
— Kotimaassaan lomaileva kuuluu kotimaahansa.
— Vain konkurssinero ottaa velkaa hyväntekeväisyyteen

Nikolas

  • Nimellinen
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 512
  • Liked: 15700
  • Tiellä Rhodesiasta Zimbabween
    • Kirjoitelmia
Vs: Kansalaisaloitteet-keskusteluketju
« Vastaus #67 : 28.02.2023, 18:16:13 »
Näkyy olevan pian tulossa aloite Tunnustetaan perustulo ihmisoikeutena.

Kyllä, arvasitte oikein. Tämä tarkoittaa juurikin sitä. Suomesta halutaan koko maailman sosiaalitoimisto, jonne täytyy jokaisen päästä nauttimaan ihmisoikeuksia, myös perustuloa.

Lainaus

Ehdotamme, että perustuslain 19 pykälän (Oikeus sosiaaliturvaan) 2 momentin

“Lailla taataan jokaiselle oikeus perustoimeentulon turvaan työttömyyden, sairauden, työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana sekä lapsen syntymän ja huoltajan menetyksen perusteella.”

loppuun lisätään virke:

“Lailla taataan jokaiselle perustulo.”

Perustulon määritelmä:

Perustulo on universaali, yksilökohtainen, vastikkeeton, pysyvä ja määräajoin maksettava rahasumma. Aloitteessa perustuloa käytetään synonyyminä osittaiselle perustulolle. Julkisen vallan velvollisuus on kuitenkin jatkuvasti nostaa perustulon tasoa, jotta lopulta perustulon taso täyttää yksilölliset välttämättömät perustarpeet muun muassa ruoan, vaatetuksen ja asumisen suhteen.


Tämä on ehkä kaikista nautittavin pätkä kyseisessä aloitteessa:
Lainaus

Maahanmuuttajat

Parhaiten syyperusteisessa järjestelmässä pystyy toimimaan hyvällä kansalliskielien osaamisella. Varsinkin humanitaarisen maahanmuuton kautta tulleet voivat olla vaikeuksissa, koska asiointi voi olla kielimuurin ja suomalaisten käytäntöjen vierauden vuoksi haastavaa. Tässä ryhmässä myös korostuu sosiaaliturvan käyttö varsinkin ensimmäisinä Suomessa asumisen vuosina. Perustulo jatkuvasta byrokratiasta vapaana tukimuotona auttaa yhteiskuntaan integroitumista erityisesti tällaisessa tilanteessa.


Auttaa integroitumaan. Jee.  :facepalm:
« Viimeksi muokattu: 28.02.2023, 18:19:52 kirjoittanut Nikolas »

ikuturso

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 26 207
  • Liked: 63600
  • Kekkosen re-inkarnaatio
Vs: Kansalaisaloitteet-keskusteluketju
« Vastaus #68 : 28.04.2023, 15:25:47 »
En tiedä onko tästä puhuttu kuinka paljon muissa ketjuissa:

Peruskoulun oppilaiden puhelimet pidetään suljettuina oppituntien ja välituntien aikana

Lainaus
Ehdotamme lainvalmisteluun ryhtymistä, jonka avulla peruskouluissa oppilaiden puhelimet pidettäisiin suljettuina oppituntien ja välituntien aikana, poikkeustilanteita lukuun ottamatta. Poikkeustilanteita olisivat esimerkiksi tilanne, jossa opetuksessa tarvitaan puhelimen käyttöä, tai jos oppilaalla on tarve saada yhteys esimerkiksi omaan vanhempaansa.

Siinä villakoiran ydin.

Jossain haastateltiin aiheesta nuoria. Ja jotain aikuistakin. Ongelmaksi katsottiin mm. se, että aikuiset haluavat päättää mitä lapset/nuoret voivat tehdä.

Että piti tämäkin päivä nähdä. No nykyäänhän alaikäinen saa abortin ilman että äidillä on oikeus saada terveystietoja. Samoin alaikäinen voi vaihtaa sukupuolta. Onhan se nyt pentele, jos aikuiset vielä saisivat päättää lapsensa kännykän käytöstä.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Nikolas

  • Nimellinen
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 512
  • Liked: 15700
  • Tiellä Rhodesiasta Zimbabween
    • Kirjoitelmia
Vs: Kansalaisaloitteet-keskusteluketju
« Vastaus #69 : 09.11.2023, 17:25:58 »
Tässä on uusi kansalaisaloite:

Lainaus

Aloitteen sisältö

Esitämme työntekijän raskaudesta aiheutuvien suorien kulujen siirtämistä työnantajalta kokonaan valtiolle.


Huomatkaa siis: Nykyään työnantajalle on erityinen rasite jos työntekijä tulee raskaaksi.

Lainaus

Perustelut

Tasa-arvolaki (609/1986) kieltää yksiselitteisesti raskauden perusteella tapahtuvan syrjinnän työelämässä. Käytännössä tämän täysimääräinen toteutuminen on kuitenkin mahdotonta nykyisen lainsäädännön puitteissa. Työnantaja on velvoitettu maksamaan vanhempainvapaalle jäävän työntekijän kolmen kuukauden palkan, palkan sivukulut sekä äitiysloman aikana kertyvän lomapalkan ja lomarahan. Nykyisellään valtio korvaa osan näistä kustannuksista, mutta ei täysimääräisesti ja korvaukset tulevat takautuvasti. Nykyinen takautuvien korvausten malli myös tuottaa tarpeetonta byrokratiaa valtion ja työnantajan välille. Erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille edellä mainittu taloudellinen riski voi olla niin huomattava, että nuorten naisten palkkaamista vältetään ja täten tasa-arvolakia joudutaan rikkomaan. Vanhempainpäivärahan saajista yli 90 prosenttia on naisia.

Tasa-arvovaltuutetun mukaan yli puolet yhteydenotoista koskee epäiltyä raskaussyrjintää työpaikoilla. Dataa todellisista, laillisiin toimenpiteisiin johtaneista raskaussyrjintätapauksista on vähän, koska syrjintätapauksia on haastavaa paperilla näyttää toteen. Ongelma on silti todellinen ja vaikuttaa omalta osaltaan yritysten toimintaan, työllisyyteen sekä syntyvyyslukemiin.

Aloite on tuolla: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/12861

Tätä olen jo pitkään miettinyt: Miksi meillä on sellainen laki, joka aiheuttaa työnantajille lisäkustannuksia kun työntekijät hankkivat lapsia? Eihän siinä ole mitään järkeä, mutta siitä huolimatta tällainen käytäntö Suomessa on ollut vuosikymmeniä.

Nikolas

  • Nimellinen
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 512
  • Liked: 15700
  • Tiellä Rhodesiasta Zimbabween
    • Kirjoitelmia
Vs: Kansalaisaloitteet-keskusteluketju
« Vastaus #70 : 09.11.2023, 17:44:02 »
Tästä onkin ollut toisaalla juttua. Hyvä että tällainen aloite on.

Lainaus

Kansalaisaloitteen otsikko

Suomen kansan ja kansalaisten perusoikeuksia ja itsemääräämisoikeutta ei voida luovuttaa pois

Aloitteen päiväys

31.10.2023

Aloitteen muoto

Lakiehdotus

Aloitteen sisältö

Esitämme, että eduskunta ryhtyy kiireellisiin lainsäädäntötoimiin Suomen kansan ja kansalaisten perusoikeuksien ja itsemääräämisoikeuden luovuttamisen estämiseksi.

Esitämme Suomen perustuslain (11.6.1999/731) 2 §:n muuttamista siten, että kyseiseen pykälään lisätään lause, "Suomi on kaikkien kansalaistensa valtio, jonka olemassaolo perustuu Suomen kansan ja kansalaisten pysyvään ja luovuttamattomaan itsemääräämisoikeuteen ja jossa kansalla ja kansalaisilla on valta ja luovuttamattomat perusoikeudet."


Tässä kohtaa joku voisi ihmetellä että mitä väliä tällaisella aloitteella on, kun suomalaisilla kumminkin on ihmisoikeudet.

Jatkoa seuraa:

Lainaus

Perustelut

Maailman terveysjärjestö WHO on neuvotellut vuodesta 2022 lähtien kansainvälisen terveyssäännöstön muutoksista, jotka on määrä hyväksyä jo toukokuussa 2024. Kansainvälinen terveyssäännöstö on oikeudellisesti sitovaa kansainvälistä lainsäädäntöä WHO:n 194 jäsenvaltiossa.

Kansalaisten ihmisarvon ja oikeuksien heikentäminen

WHO ehdottaa poistettavaksi jäsenvaltioita sitovasta terveyssäännöstöstä kohdan, jonka mukaan säännöstön toteuttamisessa tulee kunnioittaa täysimääräisesti kansalaisten ihmisarvoa sekä ihmis- ja perusoikeuksia (Artikla 3).

Suomi luopuisi tosiasiallisesta päätösvallastaan

WHO:n ehdottamien muutosten seurauksena perinteisesti neuvoja ja suosituksia jäsenvaltioille antanut WHO muuttuisi juridisesti sitovia määräyksiä antavaksi tahoksi, jonka tekemiä päätöksiä ei olisi mahdollista kumota (Artikla 1). WHO ehdottaa, että jäsenvaltioiden tulee aloittaa ja saattaa täytäntöön viipymättä säännöstönsä mukaisesti antamat suositukset terveystoimenpiteitä koskien sekä sitoutua noudattamaan WHO:n suosituksia (Artikla 13 A ja 42).

Jäsenvaltiolla ei ole mahdollisuutta kieltäytyä noudattamasta WHO:n suosituksia eikä jäsenvaltioilla ole olemassa tahoa, joka tarkistaisi WHO:n sitovaksi määräämän suosituksen sisältöä tai mielekkyyttä. Tämän ympärille rakennettaisiin raskas byrokratia, joka valvoisi jäsenvaltioiden kuuliaisuutta (Artikla 53 A, 53 bis ja 54 bis).

Myös kansalaisten oikeus tehdä henkilökohtaisia terveyspäätöksiä yhdessä lääkärin kanssa vaarantuisi. Esimerkiksi WHO:n määräämät pakkolääkitykset, pakkoeristämiset ja sulkutoimet mahdollistuisivat (Artikla 18).

EU tukee vallan keskittämistä WHO:lle

Suomi, yhdessä muiden EU-maiden kanssa, on luovuttanut vaalein valitsemattomalle Euroopan komissiolle vallan neuvotella puolestaan kyseisistä WHO:n terveyssäännöstön muutoksista.

EU on vahvasti mukana maailmanhallinnon rakentamisessa ja WHO:n asettamiseksi sen keskipisteeksi, ns. One Health -käsitteen avulla. Asia käy ilmi Euroopan neuvoston (EN) virallisesta asiakirjasta, jossa EN puhuu "uuden maailmanlaajuisen terveysjärjestyksen syntymisestä". Neuvoston mukaan "maailmanlaajuinen hallinto edellyttää uudenlaista painottumista vahvaan ja reagoivaan monenväliseen järjestelmään, jonka ytimessä on WHO".

Suomen kansantalous ja budjettivalta ovat uhattuna

WHO:n määräämät suositukset velvoittaisivat Suomea käyttämään yhteiskunnan varoja WHO:n määräämällä tavalla (Artikla 13 A ja 44). WHO:n mukaan globaaliin hätätilaan varautumiseen tarvitaan vuosittain 30 miljardia dollaria, mikä ehdotetaan rahoitettavaksi pääasiassa julkisin varoin, vaikka yksityiset edut ohjaavat suurilta osin järjestön toimintaa (ks. PP29, OP39).

Yksityisten intressien voimakasta vaikutusta järjestössä kuvaa se, että vuonna 1950 se osuus WHO:n budjetista, johon järjestöllä oli täysi määräysvalta, oli lähes 100%, kun vuonna 2021 osuus oli enää 16%, mistä johtuen nykyään jopa 84% WHO:n budjetista voidaan käyttää yksityisen edun edistämiseen. Näin ollen yksityiset rahoittajat voivat hyödyntää WHO:n kansainvälistä asemaa, infrastruktuuria ja henkilöstöä omien tavoitteidensa toteuttamiseen.

Kansanvalta ei toteudu WHO:ssa

Tedros Ghebreyesus valittiin 24.5.2022 salaisessa äänestyksessä ainoana ehdokkaana toiselle viisivuotiskaudelle WHO:n pääjohtajana. Jäsenvaltioita WHO:ssa edustavat viranomaiset, joita ei ole valittu vaaleilla tehtäväänsä.

Alun perin kansallisvaltioiden yhteisin päätöksin toimineen WHO:n muutosta yksityisen rahoituksen ohjaamaksi kuvastaa myös se, että WHO:n yksityisiä rahoittajia kohdellaan järjestössä valtionpäämiesten tavoin.

Kansan päätösvaltaa ja oikeuksia ei saa luovuttaa vastuusta vapaalle järjestölle

Suomi on sosiaali- ja terveysministeriön virkamiesten johdolla mukana näissä WHO:n toimintatapoja ja -valtuuksia muuttavissa neuvotteluissa. Virkamiehet ovat luovuttamassa Suomen kansalaisten oikeudet ja vapaudet sekä tosiasiallisen päätäntävallan WHO:lle, joka on päätynyt merkittäviltä osin yksityistä etua tavoittelevien tahojen ohjaukseen, jota kansa ei ole demokraattisesti valinnut, jota ei valvo mikään taho, ja joka pyrkii muutoksillaan saavuttamaan aseman, jossa sen sitovia suosituksia ei voida kyseenalaistaa tai kumota.

Suomen kansalla on oltava valta, pysyvä ja luovuttamaton itsemääräämisoikeus sekä luovuttamattomat perusoikeudet, joiden suojeleminen on koko kansanedustuslaitoksen ja virkamieskunnan keskeisin tehtävä samalla kun he pyrkivät kehittämään suomalaisen yhteiskunnan toimintaa.

Suomen kansanedustuslaitoksen, kansanedustajien ja hallituksen on estettävä kansalaisten ihmis- ja perusoikeuksien sekä itsemäärämisoikeuden heikentyminen kiireellisellä perustuslain muutoksella.

Aloite on täällä: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/12837

Nikolas

  • Nimellinen
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 512
  • Liked: 15700
  • Tiellä Rhodesiasta Zimbabween
    • Kirjoitelmia
Vs: Kansalaisaloitteet-keskusteluketju
« Vastaus #71 : 10.11.2023, 15:12:59 »
Nykyisellään kansalaisaloite voisi olla kansalaisadressin tai mielenosoituksen keino, mutta vain sillä ehdolla että kansalaiset osaisivat suhtautua siihen oikein ja käyttää sitä ahkerammin. Todella helpoksi kansalaisaloitteisiin osallistuminen on tehty, joten asia ei ole siitä kiinni. Edellisten lisäksi kansalaisaloitteita käytetään toisinaan kulloisenkin hallituksen selkänojana siten että ensin hallituksen bulvaanit masinoivat kansalaisaloitteen ja tiedotusvälineet sen avuksi, ja sitten kansalaisaloitteen kerättyä tiedotusvälineiden ahkeralla avustuksella suurehkon määrän allekirjoituksia, hallitus ikään kuin myötäilee kansalaisaloitetta, ja tekee siitä lain.

Jotta kansalaisaloitteista olisi muuhunkin kuin edellä lueteltuihin toisarvoisiin tarkoituksiin, kansalaisaloitteen lainsäädännöllistä asemaa tulisi vahvistaa. Esimerkiksi siten että jokainen 50 000 allekirjoitusta kerännyt aloite olisi pakko äänestyttää eduskunnassa, jolloin kansalaisten valitsemat kansanedustajat saisivat äänestyksessä osoittaa kaikille, ja varsinkin äänestäjilleen, mitä mieltä he ovat aloitteesta. Toinen vahvistus edellyttäisi isompaa muutosta perustuslakiin siten, että suurempi määrä allekirjoituksia, esimerkiksi 100 000, takaisi asian siirtämisen sitovaan kansanäänestykseen. Nykyinen perustuslakimme ei tue sellaista.
« Viimeksi muokattu: 10.11.2023, 15:20:13 kirjoittanut Nikolas »

Nikolas

  • Nimellinen
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 512
  • Liked: 15700
  • Tiellä Rhodesiasta Zimbabween
    • Kirjoitelmia

Taitaa nousta tärkeään osaan se, että fiksuja aloitteita ajavat tekevät niille ihan omia infosivuja, joista sitten on linkki suoraan oikeaan paikkaan tuohon viranomaispalveluun.


Noinhan se tietenkin tulisi hoitaa. Eli riittävä julkisuus hankitaan ja mahdollisesti varmistellaankin etukäteen, muun muassa tuollaisilla infosivuilla netissä ja muillakin keinoilla. Sitten se aloite laaditaan ja katselmoidaan moneen kertaan ja korjaillaan kaikki mahdolliset virheet pois. Kansalaisaloitteisiin ei vaan kertakaikkiaan kannata jättää mitään virheitä.

Olisi myös hyvä hyödyntää asiantuntijoita, jotka voisivat varoittaa etukäteen, mikäli aloitteessa on jotain sellaista, jonka vuoksi aloite pomppaisi esimerkiksi perustuslakivaliokunnan käsittelyssä. Tai mikäli aloite on sellainen että juuri siihen asiaan on jo olemassa laki, silloin aloitteessa tulee vaatia täsmennystä tai muutosta olemassaolevaan lakiin.

Aloitteen ajoitukseen tulee myös kiinnittää huomiota. Optimaalinen ajoitus on sellainen että uusi aloite siirtyy eduskunnan käsittelyyn vain vähän eduskuntavaalien jälkeen.

Nikolas

  • Nimellinen
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 512
  • Liked: 15700
  • Tiellä Rhodesiasta Zimbabween
    • Kirjoitelmia
Vs: Kansalaisaloitteet-keskusteluketju
« Vastaus #73 : 10.11.2023, 16:19:29 »

Aloite pakkoruotsin poistamiseksi eteni kuitenkin eduskuntaan -- taisi olla kolmas yritys. Siitä ei paljoa juttua syntynyt, eikä sillä ole mitään toivoa edetä mihinkään.


Ja niinpä, sivistysvaliokunnan ns. "mietinnön" jälkeen eduskunta pyyhki aloitteella pebaa valiokunnan ehdotuksen mukaisesti.

Tuo tapaus on hyvä pitää mielessä, sillä Suomen kansan suhtautumista pakkoruotsiin on aiemmin selvitelty useissa hyvin laadituissa kyselytutkimuksissa, ja varsin säännöllisesti tulos on ollut sellainen että noin kaksi kolmasosaa suomalaisista haluaa muuttaa ruotsin kielen opetuksen vapaaehtoiseksi. Tätä taustaa vasten on mielenkiintoista että kolme neljäsosaa Suomen kansan valitsemasta eduskunnasta hylkäsi kansalaisaloitteen, jossa nimenomaan oli tarkoitus muuttaa ruotsin kielen opetus vapaaehtoiseksi. Näin ilmiselvän ristiriidan tulisi herättää kysymyksiä ja pohdintaa, miksi tässä toistuvasti käy tällä tavoin: Kansa haluaa jotain mutta kansan valitsema eduskunta haluaakin jotain muuta. Ilmeinen johtopäätös on että kansan tahto ei toteudu edustuksellisessa järjestelmässä.* Toinen ilmeinen johtopäätös on että nykyinen kansalaisaloitejärjestelmä ei tuonut asiaan muutosta.



* Edustuksellista järjestelmää ei pidäkään virheellisesti kutsua demokratiaksi tai edes edustukselliseksi demokratiaksi. Pidetään mielessä että edustuksellinen järjestelmä ja demokratia ovat eri asioita, joskin ne on mahdollista yhdistää.

Julleht

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 733
  • Liked: 3832
  • Se ärsyttävä keskustelusta keskustelija.
Vs: Kansalaisaloitteet-keskusteluketju
« Vastaus #74 : 10.11.2023, 16:50:12 »

Aloite pakkoruotsin poistamiseksi eteni kuitenkin eduskuntaan -- taisi olla kolmas yritys. Siitä ei paljoa juttua syntynyt, eikä sillä ole mitään toivoa edetä mihinkään.


Ja niinpä, sivistysvaliokunnan ns. "mietinnön" jälkeen eduskunta pyyhki aloitteella pebaa valiokunnan ehdotuksen mukaisesti.

Tuo tapaus on hyvä pitää mielessä, sillä Suomen kansan suhtautumista pakkoruotsiin on aiemmin selvitelty useissa hyvin laadituissa kyselytutkimuksissa, ja varsin säännöllisesti tulos on ollut sellainen että noin kaksi kolmasosaa suomalaisista haluaa muuttaa ruotsin kielen opetuksen vapaaehtoiseksi. Tätä taustaa vasten on mielenkiintoista että kolme neljäsosaa Suomen kansan valitsemasta eduskunnasta hylkäsi kansalaisaloitteen, jossa nimenomaan oli tarkoitus muuttaa ruotsin kielen opetus vapaaehtoiseksi. Näin ilmiselvän ristiriidan tulisi herättää kysymyksiä ja pohdintaa, miksi tässä toistuvasti käy tällä tavoin: Kansa haluaa jotain mutta kansan valitsema eduskunta haluaakin jotain muuta. Ilmeinen johtopäätös on että kansan tahto ei toteudu edustuksellisessa järjestelmässä.* Toinen ilmeinen johtopäätös on että nykyinen kansalaisaloitejärjestelmä ei tuonut asiaan muutosta.



* Edustuksellista järjestelmää ei pidäkään virheellisesti kutsua demokratiaksi tai edes edustukselliseksi demokratiaksi. Pidetään mielessä että edustuksellinen järjestelmä ja demokratia ovat eri asioita, joskin ne on mahdollista yhdistää.

Miksi kansa ei mielestäsi äänestä itselleen sellaisia edustajia, jotka tämän tekisivät?
The road to wisdom? Well, it's plain
And simple to express:
Err
and err
and err again,
but less
and less
and less.

ikuturso

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 26 207
  • Liked: 63600
  • Kekkosen re-inkarnaatio
Vs: Kansalaisaloitteet-keskusteluketju
« Vastaus #75 : 10.11.2023, 17:25:30 »
Miksi kansa ei mielestäsi äänestä itselleen sellaisia edustajia, jotka tämän tekisivät?

Joku saattaa juksata vaalikampanjassa tai sitten puoluekuri määrittää, mitä saa olla mieltä.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Nikolas

  • Nimellinen
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 512
  • Liked: 15700
  • Tiellä Rhodesiasta Zimbabween
    • Kirjoitelmia
Vs: Kansalaisaloitteet-keskusteluketju
« Vastaus #76 : 10.11.2023, 17:29:55 »

Miksi kansa ei mielestäsi äänestä itselleen sellaisia edustajia, jotka tämän tekisivät?


Kysymys on erittäin hyvä. Siinä on aihetta pitempäänkin pohdintaan. Tässä päädytään sellaiseen rapalätäkön tyhjennykseen, jonka jälkeen havaitaan että lätäkön pohjalla onkin kaksi eri mutaklönttiä, joista yksi on demokratia ja toinen on edustuksellinen järjestelmä.

Kukaan ei voisi tyytyä edelliseen ylimalkaiseen luonnehdintaan, joten jatkan.

Kun äänestäjä ⸻siis tavallinen kansalainen⸻ äänestää eduskuntavaaleissa jotain ehdokasta, hänellä on edessään merkillinen moniuloitteinen mysteeri:
  • Keitä nämä ehdokkaat oikein ovat?
  • Mitä asioita he oikeasti haluavat edistää?
  • Kuinka suurta määrää erilaisia asioita he edustavat?
  • Mitä kaikkea he vastustavat?
  • Millä tavoin he ovat muuttuneet vaalikampanjan aikana?
  • Millä tavoin he mahtavat muuttua eduskuntaan päästessään, jos edes pääsevät?
  • Vaikka näitä ehdokkaita onkin näin paljon, miksi heistä ei ota mitään selvää?
  • Mistä tiedän ettei ehdokkaani tee päinvastoin kuin lupaa?
  • Pitäisikö minun valita ehdokkaani näillä perusteilla vai pitäisikö minun huomioida myös nuo perusteet?
  • Voinko luottaa yhtään mihinkään mitä ehdokkaat sanovat edustavansa?
  • Vaikka saisinkin eduskuntaan kansanedustajan joka on kaikissa asioissa täsmälleen samaa mieltä kuin minä, tottelisiko hän silti mieluummin puoluekuria?
Kun äänestäjä ⸻siis tavallinen kansalainen⸻ äänestää esimerkiksi neuvoa-antavassa kansanäänestyksessä yhdestä asiasta, sillä on hyvinkin ennustettava vaikutus äänestettävään asiaan. Ei voi käydä niin että kansalainen äänestää vaikkapa johonkin organisaatioon liittymistä vastaan, mutta jokin satunnaislukugeneraattori välissä päättääkin että kansalaisen antama ääni lasketaan sittenkin ääneksi liittymisen puolesta.

Kansanedustajat ovat sellaisia sumeita painotettuja satunnaislukugeneraattoreita. Äänestäjä olettaa äänestävänsä hyvää tyyppiä, mutta vasta eduskuntaan päästyään kyseinen ehdokas näyttää minkälainen kansanedustaja hän oikeasti on ja mitä hän siellä eduskunnassa tekee.

Tässä on demokratian ja edustuksellisen järjestelmän ero: Demokratiassa kansalaiset äänestävät asioista, jotka ovat selkeästi ja tiukasti määriteltyjä. Edustuksellisessa järjestelmässä kansalaiset äänestävät inhimillisiä satunnaislukugeneraattoreita, jotka varsin vaihtelevasti ja epäluotettavasti toteuttavat kansan tahtoa.
« Viimeksi muokattu: 10.11.2023, 19:53:13 kirjoittanut Nikolas »

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 50 154
  • Liked: 91496
  • Emeritus mediaöyhöttäjä
Vs: Kansalaisaloitteet-keskusteluketju
« Vastaus #77 : 10.11.2023, 20:52:54 »
... miksi tässä toistuvasti käy tällä tavoin: Kansa haluaa jotain mutta kansan valitsema eduskunta haluaakin jotain muuta. Ilmeinen johtopäätös on että kansan tahto ei toteudu edustuksellisessa järjestelmässä.

Miksi kansa ei mielestäsi äänestä itselleen sellaisia edustajia, jotka tämän tekisivät?

Kansan tahto ei toteudu nykyisessä edustuksellisessa järjestelmässä, koska:

1. Systeemi

- Liian suuri edustuksellisuus: ei kansanäänestyksiä.
- Liian pieni edustuksellisuus: puoluejohtajien sanalema puoluekuri
- Ei tarpeeksi edustuksellisuutta puoluekurissa: puoluejohtajat ovat ulkoparlamentaristen voimien johdateltavissa.

2. Idiootit

- Äänestäjien liian vähäinen osallistuminen itsensä edustamiseen. Idiootti tarkoitti antiikin Ateenassa ihmistä, joka ei ole kiinnostunut politiikasta.

3. Ulkoparlamentaariset voimat

- Raha: pyörittää maailmaa ja kansanedustajia suoraan ja välillisesti
- Yhteiskunnalliset järjestöt: painostusvoimaa jäsenistöjen kautta
- Kansalaisjärjestöt: rahoitus rahamiehiltä, vaikutus kansalaismielipiteeseen
— Monikulttuuri ei ole yhteiseloa vaan kulttuurien sotaa.
— Maahanmuutto ei ole hopealuoti vaan niskalaukaus.
— Hiilineutraalisuus ei ole vetotekijä vaan hirttosilmukka.
— Turvallisesta maasta tuleva tp-hakija on pummi.
— Kotimaassaan lomaileva kuuluu kotimaahansa.
— Vain konkurssinero ottaa velkaa hyväntekeväisyyteen

Nikolas

  • Nimellinen
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 512
  • Liked: 15700
  • Tiellä Rhodesiasta Zimbabween
    • Kirjoitelmia
Vs: Kansalaisaloitteet-keskusteluketju
« Vastaus #78 : 18.02.2024, 19:32:14 »
Ihmettelen miksi tämä kansalaisaloite ei ole suositumpi:

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/13112

Lainaus

Aloitteen sisältö

Hallinto-oikeus velvoitetaan sitoutumaan samoihin näyttökriteereihin kuin käräjäoikeus. Eli osoitustaakka on kantajalla, ei koskaan vastaajalla. Myöskään muiden oikeusasteiden ei tule sallia luistaa tästä oikeuden kulmakivestä.

Perustelut

Suomen lainsäädännössä on porsaanreikä, jota päättäjät ovat väärinkäyttäneet kiertääkseen oikeusvaltioperiaatteita, kuten esimerkiksi syyttömyysolettama. Normaalisti oikeusvaltiossa olet syytön, kunnes syylliseksi osoitetaan. Tämä juontaa juurensa loogiseen ajatteluun, jossa väitteen esittäjällä on näyttötaakka väitteelleen ja tämä on ainoa tapa, jolla esim. tieteessä jotain voidaan osoittaa. Tiedusteltaessa oikeusasiamieltä asiaa, hänen puolestaan vastasi eduskunnan oikeusasiamiehen kanslian esittelijäneuvos seuraavasti: ”liikennevirhemaksumenettelyssä on eduskunnan vahvistamaan lakiin perustuva ns. käännetty todistustaakka” Tämä tarkoittaa suomeksi, että olet syyllinen kunnes syyttömäksi osoitetaan. Näin ei saa oikeusvaltiossa olla ja tämä pitää kumota välittömästi ja velvoittaa hallinto-oikeus noudattamaan normaalia oikeusvaltion toimintamallia. Jos hallinto-oikeus käyttää vastaavaa toimintaa muissa alueissa kuten verotus, tämä pitää myös kumota samalla.
Syy näihin väärinkäytöksiin ja oikeusvaltion ryvettämiseen on selvä: valtio on ruvennut rankaisemaan sellaisia määriä ihmisiä taloudellisen voiton tavoittelun nimessä (joka on jo sinänsä väärin), että normaali oikeusturvalla varustettu oikeuslaitos ei kykene selviämään todistelutaakasta. Sen sijaan, että olisi keskitytty isompiin ylilyönteihin ja vähennetty kokonaistaakkaa, päätettiin nostaa pienempien rangaistuksen volyymiä ja samalla heikentää kansalaisten oikeusturvaa, jotta voitot olisivat isommat. Sama toimintamalli on ollut käytössä verotuksessa ja pysäköinninvalvonnassa jo aikaisemmin.

Tehdään Suomesta oikeusvaltio (joka se ei juuri nyt ole), joka noudattaa kansainvälisen oikeuden peruspilareita. Rangaistuksien tehtävä ei ikinä pidä olla rahan tekeminen tai kannattavuus.


Karjala

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 326
  • Liked: 708
Vs: Kansalaisaloitteet-keskusteluketju
« Vastaus #79 : 17.04.2024, 10:17:03 »
Lainaus
Termit äiti ja isä säilytettävä lainsäädännössä, palveluissa ja yhteiskunnassa
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/12651

Hurja loppukiri käynnissä, eilen allekirjoitti 12000.

Joutselkä

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 279
  • Liked: 332
  • Joutselän taistelu oli mottisodan esimerkki
Vs: Kansalaisaloitteet-keskusteluketju
« Vastaus #80 : 17.04.2024, 10:37:31 »
Ihmettelen miksi tämä kansalaisaloite ei ole suositumpi:

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/13112

Lainaus

Aloitteen sisältö

Hallinto-oikeus velvoitetaan sitoutumaan samoihin näyttökriteereihin kuin käräjäoikeus. Eli osoitustaakka on kantajalla, ei koskaan vastaajalla.

Naps*


Koska aloite on typerä.

Ei hallintoasioissa ole samanlaista kantaja-vastaaja -asetelmaa kuin käräjäoikeuden käsittelemissä asioissa.

Hallinto-oikeudessa valittajana on yleensä yksityishenkilö joka kohdistaa vaatimuksia viranomaisen päätökseen.

Asiat tutkitaan hallinto-oikeuksissa viran puolesta:

"Hallintotuomioistuimen on huolehdittava siitä, että asia tulee selvitetyksi. Hallintotuomioistuimen on tarvittaessa osoitettava asianosaiselle tai päätöksen tehneelle viranomaiselle, mitä lisäselvitystä asiassa tulee esittää.

Hallintotuomioistuimen on hankittava oma-aloitteisesti selvitystä siinä laajuudessa kuin käsittelyn tasapuolisuus, oikeudenmukaisuus ja asian laatu sitä vaativat.

Asianosaisen ja päätöksen tehneen viranomaisen on esitettävä selvitystä vaatimustensa perusteluista totuudenmukaisesti. Niiden on myötävaikutettava asian selvittämiseen sen oikeudellisen luonteen edellyttämällä tavalla. Viranomaisen on oikeudenkäynnissä otettava huomioon tasapuolisesti yleiset ja yksityiset edut."

Ja kyllä käräjäoikeudessa vastaajallakin voi olla todistustaakka siinä missä kantajallakin.

Riita-asiassa asianosaisen on näytettävä ne seikat, joihin hänen vaatimuksensa tai vastustamisensa perustuu.

Tšeka (zeka) oli bolševikkijohtaja Vladimir Leninin aloitteesta joulukuussa 1917 perustettu Neuvosto-Venäjän salainen poliisi.

Nato on poliittinen ja sotilaallinen liittouma, jossa on yhteensä 32 eurooppalaista ja pohjoisamerikkalaista jäsenmaata.

Missä on Valeri Gerasimov?

Emo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 38 014
  • Liked: 50341
Vs: Kansalaisaloitteet-keskusteluketju
« Vastaus #81 : 17.04.2024, 14:10:11 »
Lainaus
Termit äiti ja isä säilytettävä lainsäädännössä, palveluissa ja yhteiskunnassa
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/12651

Hurja loppukiri käynnissä, eilen allekirjoitti 12000.

Nyt 45 750 kannatusta.

Vauva-lehden keskustelupalstalta huomasin ihmisten kommentoivan, että tätä kansalaisaloitetta koskeva keskustelu poistetaan kerta toisensa jälkeen.
Suomessa ei ole sananvapautta edes tällaisissa asioissa, valemedia poistaa kaiken tiedon tämäntyyppisistä kansalaisalotteista, mutta jos on joku homoliitto, abortti tai eutanasiajuttu niin kommarimedia antaa mahdollisimman paljon ilmaista mainosta asialle.

No, näyttäis tuo jatkoon menevän ilman kommunistien mediaakin.

Emo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 38 014
  • Liked: 50341
Vs: Kansalaisaloitteet-keskusteluketju
« Vastaus #82 : 17.04.2024, 15:57:57 »
Nyt 48 265 👍🏻

Mistä lie ihmiset yhtäkkiä tuon hoksanneet, vähän viime tipassa.

E: 49 000
« Viimeksi muokattu: 17.04.2024, 16:22:38 kirjoittanut Emo »

Karjala

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 326
  • Liked: 708
Vs: Kansalaisaloitteet-keskusteluketju
« Vastaus #83 : 17.04.2024, 18:56:45 »
^ Äänet per päivä:
Su 451 ääntä
Ma 4616 ääntä
Ti 12013 ääntä
Tänään klo 18:57 menneessä 14000+

N. klo 17:10 tuli 50 000 täyteen, nyt jo 52 341.

Vaikea sanoa mikä aiheittu maanantain äänen, mutta tämän päivän äänestä voi kyllä sanoa että kun ihmiset huomasivat että maali on iskuetäisyydellä niin varmaan jakoivat eteenpäin. Jos olisi ollut paljon ääniä vajaa niin toiset voivat menettää uskonsa aloitteeseen ja jättää allekirjoittamatta.

Yksi kommentti yhestä ryhmästä: "Eräs pappikaveri laittoi viestin että muslimit jakavat ja allekirjoittavat innokkaasti".

Vauva-lehden keskustelupalstalta huomasin ihmisten kommentoivan, että tätä kansalaisaloitetta koskeva keskustelu poistetaan kerta toisensa jälkeen.
Suomessa ei ole sananvapautta edes tällaisissa asioissa, valemedia poistaa kaiken tiedon tämäntyyppisistä kansalaisalotteista, mutta jos on joku homoliitto, abortti tai eutanasiajuttu niin kommarimedia antaa mahdollisimman paljon ilmaista mainosta asialle.
Sen takia välttelen sensuurialustoja, se on kuin tuulimyllyjä vastaan taistelemista. Kohtuullisella vaivalla sinne kirjoitellaan ja tyypit ampuu vaivan alas yhellä painalluksella. Parempi siirtää oma aika ja vaiva muualle, se on kun aina palaisi väkivaltaisen aviomiehen luo.

Emo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 38 014
  • Liked: 50341
Vs: Kansalaisaloitteet-keskusteluketju
« Vastaus #84 : 17.04.2024, 19:15:25 »
^ Itsekään en Vauvalle kirjoita, mutta kun googlasin, niin google näytti kommenttia missä ihmeteltiin että taas katosi ketju.

Hyvä jos muslimit allekirjoittavat, silloinhan eduskunnan on PAKKO tehdä mitä aloitteessa vaaditaan 👍🏻
Muu olisi rasismia!

JoKaGO

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 16 403
  • Liked: 11552
  • Mullaki o kissa
Vs: Kansalaisaloitteet-keskusteluketju
« Vastaus #85 : 17.04.2024, 19:27:30 »
Yksi kommentti yhestä ryhmästä: "Eräs pappikaveri laittoi viestin että muslimit jakavat ja allekirjoittavat innokkaasti".

Taitaa tuo pappikaveri olla niitä "Moskeija ja kaupunki" -suvakkeja, eli happamia ovat pihlajanmarjat  :P  Jos muslimit tukevat meitä nuivia jossain asiassa, niin hyvä vaan!

^ Itsekään en Vauvalle kirjoita, mutta kun googlasin, niin google näytti kommenttia missä ihmeteltiin että taas katosi ketju.

Hyvä jos muslimit allekirjoittavat, silloinhan eduskunnan on PAKKO tehdä mitä aloitteessa vaaditaan 👍🏻
Muu olisi rasismia!

Jaa, Emo olikin jo tuon maininnut ansiokkaassa postauksessaan.

Mutta mitä tulee Vauva.fi -alustaan, jos googlaat vaikka "mitä tehdä mäyräkoiralle, jolla on ähky" tai "miten säädetään vm. 1984 Ford Sierran sytytys", niin viimeistään kolmas hakutulos on Vauva.fi  ;D
« Viimeksi muokattu: 17.04.2024, 19:29:15 kirjoittanut JoKaGO »
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Emo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 38 014
  • Liked: 50341
Vs: Kansalaisaloitteet-keskusteluketju
« Vastaus #86 : 17.04.2024, 19:36:16 »
Sen tiedän kun kuuntelin sunnuntaina myöhäisillassa Patmoksen Maan ja Taivaan välillä - ohjelmaa (siinä oli Juha Ahvio ja Leena Metsämäki), niin kahteen otteeseen ohjelmaan soitti joku nainen tai naiset, jotka puhuivat tästä aloitteesta, että miten kristitytkin suomalaiset ovat näin välinpitämättömiä ja saamattomia, että puolessa vuodessa ei saada yhtä aloitetta eteenpäin 50 000 kannatuksella.

Ehkäpä tämänkin aktivoi kuulijoita, kun tuli runtua oikein kunnolla.

Nyt 53 170

Emo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 38 014
  • Liked: 50341
Vs: Kansalaisaloitteet-keskusteluketju
« Vastaus #87 : 17.04.2024, 19:58:56 »
Kansalaisaloitteen tekstistä:


Lainaus
Me allekirjoittaneet ehdotamme, että eduskunta edellyttää valtioneuvostoa ryhtymään tarkastelemaan lakeja termien äiti ja isä palauttamiseksi lainsäädäntöön siltä osin, kuin näitä termejä on poistettu. Lisäksi ehdotamme , että eduskunta edellyttää valtioneuvostoa säilyttämään nykyisin lainsäädännössä vielä olevat termit äiti ja isä sekä ohjaamaan käyttämään termejä äiti ja isä sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä sosiaaliturvassa.


Lainaus
Äidiksi tulevan on tärkeää luoda tunneside syntyvään lapseen, sekä valmistautua tulevaan äitiyteen. On käsittämätöntä, että näin tärkeästä asiasta kuin äitiys on haluttu riisua tunneperäinen ja uutta elämänvaihetta kuvaava sana äitiys pois. Aikaisemmin Suomessa myönnettiin äitiyspäivärahaa. Tämä monelle tuttu etuus on jo korvattu nimellä raskausraha.

Tämän lisäksi enenevissä määrin äidistä ja isästä on alettu käyttää nimikkeitä synnyttäjä ja siittäjä. Translaissa ja hallituksen esityksen perusteluissa translaista tämä asia korostui vahvasti. Äitinä ja isänä oleminen ovat muutakin kuin tekninen suoritus. Suomessa enemmistön oikeuksia ei saisi muuttaa siksi, että osa vähemmistöstä ei halua sanoja äiti ja isä käytettävän tai eivät koe näitä sanoja itselleen omaksi.

Hyvää synnyttäjänpäivää! 🌹
Ja marraskuussa juhlimme sitten siittäjänpäivää, siittäjä saa paketista uuden Remeksen 😄
Ja sitten soitetaan onnittelut myös isosiittäjälle isosynnyttäjälään (ent. mummila).
« Viimeksi muokattu: 17.04.2024, 20:01:05 kirjoittanut Emo »

JoKaGO

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 16 403
  • Liked: 11552
  • Mullaki o kissa
Vs: Kansalaisaloitteet-keskusteluketju
« Vastaus #88 : 17.04.2024, 20:20:42 »
^Kerrostalon pihalla: "Synnyttäjä tuu ikkunaan, synnyttäjä tuu ikkunaan, täällä huutaa Jani-Petra"

Noudan vain takkini  :facepalm:
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Dangr

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 598
  • Liked: 7950
  • Maahanmuutto- ja ilmastoasiantuntija
    • chadnet
Vs: Kansalaisaloitteet-keskusteluketju
« Vastaus #89 : 18.04.2024, 13:41:11 »
Tässä on uusi kansalaisaloite:

Lainaus

Aloitteen sisältö

Esitämme työntekijän raskaudesta aiheutuvien suorien kulujen siirtämistä työnantajalta kokonaan valtiolle.


Huomatkaa siis: Nykyään työnantajalle on erityinen rasite jos työntekijä tulee raskaaksi.

Lainaus

Perustelut

Tasa-arvolaki (609/1986) kieltää yksiselitteisesti raskauden perusteella tapahtuvan syrjinnän työelämässä. Käytännössä tämän täysimääräinen toteutuminen on kuitenkin mahdotonta nykyisen lainsäädännön puitteissa. Työnantaja on velvoitettu maksamaan vanhempainvapaalle jäävän työntekijän kolmen kuukauden palkan, palkan sivukulut sekä äitiysloman aikana kertyvän lomapalkan ja lomarahan. Nykyisellään valtio korvaa osan näistä kustannuksista, mutta ei täysimääräisesti ja korvaukset tulevat takautuvasti. Nykyinen takautuvien korvausten malli myös tuottaa tarpeetonta byrokratiaa valtion ja työnantajan välille. Erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille edellä mainittu taloudellinen riski voi olla niin huomattava, että nuorten naisten palkkaamista vältetään ja täten tasa-arvolakia joudutaan rikkomaan. Vanhempainpäivärahan saajista yli 90 prosenttia on naisia.

Tasa-arvovaltuutetun mukaan yli puolet yhteydenotoista koskee epäiltyä raskaussyrjintää työpaikoilla. Dataa todellisista, laillisiin toimenpiteisiin johtaneista raskaussyrjintätapauksista on vähän, koska syrjintätapauksia on haastavaa paperilla näyttää toteen. Ongelma on silti todellinen ja vaikuttaa omalta osaltaan yritysten toimintaan, työllisyyteen sekä syntyvyyslukemiin.

Aloite on tuolla: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/12861

Tätä olen jo pitkään miettinyt: Miksi meillä on sellainen laki, joka aiheuttaa työnantajille lisäkustannuksia kun työntekijät hankkivat lapsia? Eihän siinä ole mitään järkeä, mutta siitä huolimatta tällainen käytäntö Suomessa on ollut vuosikymmeniä.

Vähän vanha, mutta sattui silmään. Miten tehdään että Mehmetin kebablouhimoTM, ei palkkaa kaverinsa vaimoa hieman ennen raskautta vääntämään ranskalaisia 5000e kuukausipalkalla ja sitten äitiyslomalla valtion pitäisi maksaa se?

Pitäisikö äitiyslomalla maksetun palkan olla vähennettävissä jostain maksuista loman jälkeisenä aikana, vaikka 5 vuoden kuluessa?
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy.” Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT