Kirjoittaja Aihe: 2013-11-26 YLE: Perussuomalaisten Simon Elo meni muslimien perjantairukoukseen  (Luettu 11573 kertaa)

Iloveallpeople

• Jäsen^^^
  • Liked: 2766
Lainaus
Perussuomalaisten Simon Elo otti haasteen vastaan – meni muslimien perjantairukoukseen

Ajankohtaisen kakkosen Islam-ilta poiki keskustelijoiden keskuudessa useita haasteita. Yksi haasteen esittäjä oli Turun kokoomuksen kaupunginvaltuutettu Mohammad Azizi, joka haastoi Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtajan Simon Elon tutustumaan muslimien tapoihin.

Turun kokoomuksen kaupunginvaltuutettu Mohammad Azizi haastoi Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtajan Simon Elon kanssaan rukoilemaan moskeijaan ja syömään kurdilaisittain.

- Simon tunnetaan sellaisena jyrkkänä poliitikkona, ja perussuomalaisuus on tabu maahanmuuttajien keskuudessa. Odotin, että saan kertoa yhteisölleni, että tässä on perussuomalaisten nuorten puheenjohtaja, jota te sanotte rasistiksi, mutta se ei ole niin, Azizi kertoo.

Simon Elolle haasteen vastaanottaminen oli helppo päätös.

- Ei sitä tarvinnut miettiä. Kun kutsutaan tapaamaan toisen perhettä, niin kyllä se kunnia-asiana otetaan vastaan. Mielestäni olen aina ollut se, mitä olen ollut, eli suhtautunut ihmisiin ihmisinä. Jos mielestäni on ollut ilmiöitä, joista pitäisi olla huolissaan tai joita nostaa esille, niin olen ne nostanut.

Vierailu moskeijassa

Simon Elon kutsuminen moskeijaan jännitti etukäteen Mohammad Azizia.

- Ajattelin, että Simon tulee moskeijaamme, kun kaikki istuvat hiljaa. Yöllä ajattelin näin, että Simon sanoo jotain sellaista kuin "musut täällä taas", mutta se oli kohteliaampi kuin minä, Azizi sanoo.

- Rukoiltiin, ja sitä ennen imaami piti saarnan. Ei mitään ihmeellistä, itse rukoilin samaan aikaan omalla tavallani, pistin kädet ristiin ja rukoilin oman rukoukseni, Elo kertoo.

Vaikka Simon Elo ei moskeijassa esitettyjä rukouksia ja puheita ymmärtänytkään, viehätti häntä siellä vallitseva yhteisöllisyys. 

- Ymmärrän sen vahvuuden, mikä siitä tulee. Se on asia, jota pitäisi saada vahvistettua koko suomalaisessa yhteiskunnassa. 

- Yhteisö on aika läheinen meille. Uskon, että pikkuhiljaa kun ollaan mukana tässä Suomen pulkassa, niin mekin joudumme luopumaan niistä arvoista, se on vaan pakko, Azizi harmittelee.

Tutustuminen muslimien tapoihin

Moskeijan jälkeen oli vuorossa kurdilainen päivällinen Mohammad Azizin vanhempien luona.

- Paljon odotin ruualta ja paljon myös sain. Tykkään itämaisesta ruuasta, mutta kurdilaista ruokaa en ollut aiemmin syönyt. Pidän siitä, että syödään käsin, se on paljon helpompaa, Elo sanoo.

Azizin mukaan ruokailu ei kuitenkaan ollut päivän tärkein asia.

- Tärkeintä oli yhdessäolo ja se, että sukulaiset näkevät Simon Elon. Halusin, että he näkevät, että tässä on perussuomalainen, joka median mielestä on susi, mutta se ei ole niin.

Keskustelijat haastoivat toinen toisiaan

Muita Islam-illan vuoropuhelun hengessä vastaanotettuja ja parhaillaan meneillään olevia haasteita ovat Simon Elon Abbas Bahmanpourille heittämä haaste tulla Perussuomalaisten puoluetoimistolle keskustelemaan islamin tulevaisuudesta.

Maryam Ratilainen-Elabbasy puolestaan haastoi Olli Immosen käymään kanssaan Roihuvuoren moskeijalla.

Heidi Hautala haastoi Olli Immosen ja Simon Elon jatkamaan kanssaan keskustelua homoseksuaalisuudesta langetettavista kuolemantuomioista.

Seida Sohrabin haaste suuntautui Nimo Samatarille ja Olli Immoselle, jotka hän kutsui kanssaan Turun tuomiokirkon jumalanpalvelukseen.

Lisää Mohammad Azizin ja Simon Elon haasteesta Ajankohtaisessa kakkosessa TV2:ssa tiistaina 26.11. kello 21.

YLE
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Blanc73

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • Liked: 18334
  • Geenivirhe paholainen, Oulun osasto
Nyt on maassa kaikki hyvin ja median runkuilla hyvä mieli. Joten rajat auki muslimien massamaahanmuutolle. Potkitaan portit sisään ja täytetään taikaseinät :flowerhat:
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Marija

• Vieras
Ei kukaan keksisi haastaa muslimia kirkon jumalanpalvelukseen?
Varoitus: siellä puhutaan JEESUKSESTA!   :o

Nuivanlinna

• Jäsen^^^
  • Liked: 7206
  • Kuka ullattui? Mina en.
[quote
Heidi Hautala haastoi Olli Immosen ja Simon Elon jatkamaan kanssaan keskustelua homoseksuaalisuudesta langetettavista kuolemantuomioista.

YLE

Homoille langetettava kuolemantuomio ei taida nauttia Elon ja Immosen leirissä yhtä laajaa suosiota kuin Hautalan porukoissa?
« Viimeksi muokattu: 26.11.2013, 18:25:46 kirjoittanut Nuivanlinna »
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Siili

• Jäsen^^^
  • Liked: 9698

Kennedy viittasi aikanaan venäläisten neuvottelutakiikkaan sanonnalla "What's mine is mine, and what's yours is negotiable."

http://www.networker.www3.50megs.com/jfk10.html

Minusta tuntuu, että muslimeilla on sama taktiikka, kun keskustellaan yhteistoiminnasta.

Uuno Nuivanen

• Jäsen^^^
  • Liked: 42774
  • Boomer
Lainaus
- Tärkeintä oli yhdessäolo ja se, että sukulaiset näkevät Simon Elon. Halusin, että he näkevät, että tässä on perussuomalainen, joka median mielestä on susi, mutta se ei ole niin.

Taisikin tosiaan olla lammas suden vaatteissa.
"Afroeurooppalaisen liikkuvuuden poetiikka ranskankielisessä afrikkalaisessa kirjallisuudessa."

Suomen Akatemia on tukenut Anna-Leena Toivasen akatemiatutkijan viisivuotista hanketta 438  874 eurolla.

Nuivanlinna

• Jäsen^^^
  • Liked: 7206
  • Kuka ullattui? Mina en.
Lainaus
Turun kokoomuksen kaupunginvaltuutettu Mohammad Azizi haastoi Perussuomalaisten Nuorten puheenjohtajan Simon Elon kanssaan rukoilemaan moskeijaan ja syömään kurdilaisittain.

Kuvasta päätellen näyttäisi siltä että Kokoomuksen ja Persujen voisi sujua leppoisissa merkeissä  ;D
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Bigger-John

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 17
Ihanaa. Näin ne asiat ratkeavat kun käydään rakentavahenkistä diskussia.
Suomi on pelastettu.

kriittinen_ajattelija

• Jäsen^^^
  • Liked: 10884
  • Punavihreäkriittinen
Suomalaisilla on paljon opittavaa kyllä Islamin yhteisöllisyydestä, suomalaiset jumalanpalvelukset on aina samaa paskaa satuja jeesuksesta puolityhjässä kirkossa zzzz
Ei ihme että Simon Elo:kin oli heti myyty.

Islamisoituminen ei ole paha asia ollenkaan, sensijaan somalisoituminen/arabisoituminen/pakistanilaisoituminen on!
We are at a crossroad. Mankind will divide into two groups: one that keeps hybridizing & auto-domesticating in the cities, & another that will stay away from the "diverse" cities & will instead seek rural life & artificial hardship, to become better & REVERSE the domestication.

JT

• Jäsen^^^
  • Liked: 9606
  • Sameiden vesien sukeltaja
Tuon luettuaan voisi kuvitella, että muslimimaahanmuuton ongelmat johtuvat kantaväestön ennakkoluuloista.

Jonkun pitäisi haastaa Yle vaihtamaan jo levyä.

Kun hollitupalaiset päästää salin puolelle, ne eivät siitä hienostu, vaan muuttavat salin hollituvaksi.
-Kari Suomalainen

Ei ehkä ole liioiteltua sanoa, että turvapaikanhakijat ovat parasta, mitä Suomelle on tapahtunut sataan vuoteen.
- Mirja Niemitalo ("Hyvyyden aalto pyyhkäisi yli Suomen", Kaleva, 2.10.2015)

guest3656

• Vieras
Lainaus
Vaikka Simon Elo ei moskeijassa esitettyjä rukouksia ja puheita ymmärtänytkään, viehätti häntä siellä vallitseva yhteisöllisyys.

- Ymmärrän sen vahvuuden, mikä siitä tulee. Se on asia, jota pitäisi saada vahvistettua koko suomalaisessa yhteiskunnassa. 

Elo voi olla huoleti. Asiahan vahvistuu koko ajan. Joka ikisenä päivänä maahamme saapuu lisää muslimien yhteisöllisyyden vahvistajia elämään kustannuksellamme.

Sietäjä

• Jäsen^^^
  • Liked: 240

Mulla oli kerran yksi muslimioppilas, jonka isä oli sitä mieltä, että ev.lut. uskonnonopetus ja koulun joulu- ja pääsiäishartaudet kuuluvat suomalaiseen kulttuuriin ja sitä myöten myös heidän uussuomalaiseen elämäänsä, joten poika osallistui ainakin koko ala-asteen ajan niihin. Koraanikoulua kävi sitten omalla ajalla. Mutta tässä ei ketään haastettu, isä vaan sattui ajattelemaan asioista noin.

Simon Elo

• Takinkääntäjä
  • Jäsen^^^
  • Liked: 984
  • Kansanedustaja, kaupunginvaltuutettu
    • Simon Elo
Lainaus

Elo voi olla huoleti. Asiahan vahvistuu koko ajan. Joka ikisenä päivänä maahamme saapuu lisää muslimien yhteisöllisyyden vahvistajia elämään kustannuksellamme.

Asiat voi ymmärtää väärin jos haluaa, mutta vierailulla sanoin sitä että myös kristinuskoon kuuluu tällainen yhteisöllisyys. Se yhteisöllisyys on Suomessa heikentynyt, kun kristinuskon asema on heikentynyt. Ei sen ihmeellisempää. Itse olen sen yhteisöllisyyden voiman nähnyt luterilaisen papin poikana. Samaa uskonnon yhteisöllisyyden voimaa ovat valtaapitävät hyödyntäneet eri aikoina.

Olen aikanaan käynyt esimerkiksi Jerusalemin Kalliomoskeijassa, kun sinne vielä ei-muslimit pääsivät. Onko sekin ongelmallista? Kai ihmisten kanssa voi olla kanssakäymistä vaikka onkin omat mielipiteet?

Jack

• Jäsen^^^
  • Liked: 2202

On ne käyneet siellä. Ali ja Husu -ohjelman Ali kertoi käyneensä iltakirkossa, jos oikein muistan (jos muistan väärin, niin unohtakaa tämä, en halua levittää väärää tietoa).

Emo

• Jäsen^^^
  • Liked: 35485
Lainaus

Asiat voi ymmärtää väärin jos haluaa, mutta vierailulla sanoin sitä että myös kristinuskoon kuuluu tällainen yhteisöllisyys. Se yhteisöllisyys on Suomessa heikentynyt, kun kristinuskon asema on heikentynyt. Ei sen ihmeellisempää. Itse olen sen yhteisöllisyyden voiman nähnyt luterilaisen papin poikana. Samaa uskonnon yhteisöllisyyden voimaa ovat valtaapitävät hyödyntäneet eri aikoina.

Olen aikanaan käynyt esimerkiksi Jerusalemin Kalliomoskeijassa, kun sinne vielä ei-muslimit pääsivät. Onko sekin ongelmallista? Kai ihmisten kanssa voi olla kanssakäymistä vaikka onkin omat mielipiteet?

Saattaapi olla että tahallaan ymmärsimme väärin, anteeksi.

Olen itsekin käynyt Turkissa moskeijassa, minulla on valokuvakin kun naureskelen moskeijassa huivi päässä .
En kokenut sillä turistireissulla ja naisena kylläkään mitään yhteisöllisyyttä moskeijavierailulla (ehkä sinäkään et kokenut henkilökohtaisesti mutta havainnoit yhteisöllisyyden muslimien välillä?), lähinnä kylmäsi ajatella missä olen mutta piti vaan sinne tunkea muun porukan mukana.

Tiedän tuon kristillisen yhteyden, koen sitä omassa kristillisessä yhteisössäni. Se on hieno tunne.

guest3656

• Vieras

Pidän uskonnon ja politiikan sekoittamista vääränä, oli selitys mikä hyvänsä. Yhteisöllisyys ei ole varattu vain uskoville. Luterilaiset tuntuvat jostain syystä pitävän islamin-uskoisia jotenkin arvossa pelkästään koska he "uskovat".

Itse olisin haistattanut pitkät paskat moskeijakutsulle.

Marija

• Vieras
Lainaus

Simon Elolla ei näytä olevan mitään käsitystä missä kävi.

Kunhan asia etenee, saamme vielä kuulla Elon käyvän koraanikoulua, palanneen islamiin ja käyttävän itsestään jotain mujahhar-nimeä...

Yhteisöllisyys on ihan hieno asia, mutta kyllä sitä kristittyjenkin kesken löytyy.

Ja en ole muuten koskaan käynyt missään puolityhjässä kirkossa. Oman alueeni kirkossa ovat penkit joka sunnuntai lähes täynnä ja eri ikäisiä seurakuntalaisia paikalla. Joten "puolityhjät kirkot mummoineen" on pelkkä illuusio. Näin voi tietenkin olla joillain harvaan asutuilla paikkakunnilla.

Alueeni seurakunnassa, johon en muuten enää kuulu (olen eronnut kirkosta) on muutoin virkeä seurakuntaelämä, joka päivä on kirkolla jotain toimintaa.

törö

• Jäsen^^^
  • Liked: 10566
Lainaus

Kuvasta päätellen näyttäisi siltä että Kokoomuksen ja Persujen voisi sujua leppoisissa merkeissä  ;D

Ongelmanahan tässä eivät ole niinkään rukoukset ja sapuska kuin ympärileikkaukset, kunniaväkivalta, raiskauset ja huonot käyttäytöstavat, terrorismin rahoittaminen ja siihen osallistuminen jne.

Eli tuo tempaus ei todista kerta kaikkiaan yhtään mitään.

Oikea lähestymistapa olisi ollut haastaa joku äärisuvakki viemään tyttärensä ympärileikattavaksi ja käymään saman tien al-Shabaabin koulutusleirillä valmistumassa uskonsoturiksi.

Marija

• Vieras
Minäkin olen käynyt Jerusalemin sekä Omarin moskeijassa, "Kalliomoskeija", että kyseisellä temppelialueella olevassa, pienemmässä Al Aqsan moskeijassa.

Miniluv

• Jäsen^^^
  • Liked: 13425

Kunhan asia etenee, saamme vielä kuulla Elon käyvän koraanikoulua, palanneen islamiin ja käyttävän itsestään jotain mujahhar-nimeä...

Olisi helpotus, jos Marija ilmoittaisi huomenna, että olinpa aineissa eilen ja ilman viestihistoriaa ei olisi mitään hajua siitä, mitä tuli kirjoiteltua... :roll:
"Luulisi että tähän ikään mennessä olisi edes jotain tajunnut elämästä ja yhteiskunnasta." Rosa Meriläinen, HS 30.9.2014

Viestistäsi tulee minulle ilmoitus, jos kirjoitat tekstiin @Miniluv. Tai laita yksityisviesti.

Emo

• Jäsen^^^
  • Liked: 35485
Luterilaiset tuntuvat jostain syystä pitävän islamin-uskoisia jotenkin arvossa pelkästään koska he "uskovat".

Mokukirkon kulttuurimarxilaiset saattavat pitääkin arvossa, minä en pidä arvossa tuon vuoksi mutta ymmärrän kyllä, mikä meillä ei-muslimeilla on islamissa vastassamme. Yhtenäinen rintama, mikä meiltä suomalaisilta nykyään puuttuu, koska meitä ei yhdistä toisiimme uskonto eikä politiikka eikä edes kansallisuus osan porukasta kokiessa olevansa "eurooppalaisia".

Faidros.

• Jäsen^^^
  • Liked: 22218
  • Blues for Allah

Mitä sitten. Jeesus on yksi muslimien profeetoista.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

guest3656

• Vieras
Luterilaiset tuntuvat jostain syystä pitävän islamin-uskoisia jotenkin arvossa pelkästään koska he "uskovat".

Mokukirkon kulttuurimarxilaiset saattavat pitääkin arvossa, minä en pidä arvossa tuon vuoksi mutta ymmärrän kyllä, mikä meillä ei-muslimeilla on islamissa vastassamme. Yhtenäinen rintama, mikä meiltä suomalaisilta nykyään puuttuu, koska meitä ei yhdistä toisiimme uskonto eikä politiikka eikä edes kansallisuus osan porukasta kokiessa olevansa "eurooppalaisia".

Olet oikeassa analyysissäsi. Suomalaiset ovat todella epäyhtenäisiä islamin uhan edessä. Jopa pääministerimme näyttää esimerkkiä rähmälläänolosta.

repsikka

• Jäsen^^^
  • Liked: 1687
Tuon minä olen aina tiennytkin, että kristityt ovat tervetulleita moskeijoihin ja muslimien hartaustilaisuuksiin. Ei heitä siellä karsasteta.
Kumma, ettei tämä toimi toiseen suuntaan. Koulujen ja päiväkotien kristillissävyisiä perinnejuhlia on alettu laimentaa oikein urakalla, jotta muslimitkin uskaltaisivat niihin osallistua. Ovatko muslimit muka aikuisten oikeasti noin niuhoja, paitsi tietenkin kantiskäännynnäiset, vai onko koko juhlien vesitys vain kukkahattujen hommaa?
Kysypä Simo tätä, kun  nyt olet päässyt jutun alkuun. Olisi valistavaa kuulla, miksi muslimi saisi sielulleen vahingon kristilliseen tilaisuuteen osallistumisesta, mutta ei kääntäen.
Kysy oikein imaamilta, ne puhuvat aina totta.

Faidros.

• Jäsen^^^
  • Liked: 22218
  • Blues for Allah

Olisi helpotus, jos Marija ilmoittaisi huomenna, että olinpa aineissa eilen ja ilman viestihistoriaa ei olisi mitään hajua siitä, mitä tuli kirjoiteltua... :roll:

Ei missaan aineissa, vaan puhtaasri uskonnollisessa hurmoksessa.
« Viimeksi muokattu: 26.11.2013, 19:20:10 kirjoittanut Faidros. »
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

koli

• Jäsen^^^
  • Liked: 12018
  • Impivaaran mylvivä härkä
Pidän uskonnon ja politiikan sekoittamista vääränä, oli selitys mikä hyvänsä. Yhteisöllisyys ei ole varattu vain uskoville. Luterilaiset tuntuvat jostain syystä pitävän islamin-uskoisia jotenkin arvossa pelkästään koska he "uskovat".

Poliitikon on hyvä tutustua yhteiskunnan kaikkiin elementteihin ruohonjuuritasollakin. Muslimit nyt sattuvat olemaan (vastoin enemmistön tahtoa) osa meidän yhteiskuntaamme, niin on se hyvä käydä vähän katselemassa, että miltä siellä moskeijassa näyttää sisältä ja minkälaisia ihmisiä siellä käy. Siitä olen samaa mieltä, että kaikenlainen uskonnon ja politiikan sekoittaminen pitäisi lopettaa.
Mörökölli

guest3656

• Vieras

Poliitikon on hyvä tutustua yhteiskunnan kaikkiin elementteihin ruohonjuuritasollakin. Muslimit nyt sattuvat olemaan (vastoin enemmistön tahtoa) osa meidän yhteiskuntaamme, niin on se hyvä käydä vähän katselemassa, että miltä siellä moskeijassa näyttää sisältä ja minkälaisia ihmisiä siellä käy. Siitä olen samaa mieltä, että kaikenlainen uskonnon ja politiikan sekoittaminen pitäisi lopettaa.

Joopa joo. Tuskin siellä mitään normimeininkiä oli meneillään parranpärinöineen. Veikkaan, että olivat vieraskoreita ja naureskelivat keskenään jälkeenpäin.

Marija

• Vieras

Ei missaan aineissa, vaan puhtaasri uskonnollisessa hurmoksessa.

Uskonnollisessa, että isänmaallisessa.   :)

Gambina

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 66
Elolle täältä pointsit kotiin asiallisesta toiminnasta. Rakentavaa politiikkaa voi tehdä myös ilman perseennuolentaa.

Mutta tämä:
Lainaus

Eikö Hautalan olisi pitänyt haastaa jokin ohjelmassa esiintyneistä imaameista jatkamaan kyseistä keskustelua? En katsonut ohjelmaa kokonaan, mutta tuskinpa Immonen ja Elo olivat mitään homojen teloittamisesta öyhöttäneet.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.

-Winston Churchill

Machine Head

• Vieras

Aika vähän JEESUKSESTA nykyään kirkoissa puhutaan. Uudestisyntyneet papit ehkä varovasti,  leipäpapit eivät ollenkaan.