Ja kun ryzzä paskantaa kotiisi, raiskaa vaimosi ja kiduttaa sinut kuoliaaksi, voit viimeisinä sanoinasi lausua:
" Mutta olin sentään henkisesti korkeammalla tasolla!"
Ja pitää ulkomaan vieraille luentoja Nietzhestä.
Selvennyksenä sellainen, etten viitannut ukrainalaisiin mitenkään varoituksessani olla muuttumasta vihollisensa kaltaiseksi. Kun tilanne on päällä, ja taistelet elämäsi puolesta, minun puolestani saat tehdä mitä tahansa, ja jättää tarkemmat selvittelyt myöhemmäksi. Jos joku tulisi paskantamaan kotiini lainauksessa mainituilla tavoilla, niin välittömänä tavoitteenani olisi vääntää heiltä niskat nurin irti ilman armoa, enkä olisi sen jälkeen yhtään sen parempi tai pahempi, koska olisin suojellut itseäni, perhettäni ja omaa koskemattomuuttani.
Se, mihin viittasin, ja josta Jalonenkin kirjoittaa on, että ne ihmiset, joilla ei ole mitään välitöntä uhkaa tai vaaraa, eli me "tv-katsojat täällä lännessä", joilla aika monella tuntuu olevan jokin pintaan nyt kovastikkin puskeva menneisyyden trauma, luulemme että voimme perustella oman psyko-moodiimme lipsumisen sillä, että "ulkoinen tekijä (lue: rzzä) tässä tapauksessa on ainoa syypää eikä minulla itselläni ei ole mitään vastuuta". Ja että on oikein ja oikeutettua epäinhimillistää vihollinen, että meille on helpompi ajatella heidän tappamistaan. No kun ei vaan ole - siinä vaiheessa kun alat oikeuttamaan toisten ihmisten oikeuksien tai elämän poistamista, oli kyseessä sitten hienoin pyhimys tai alhaisin konna, niin olet itse syvällä pahuuden tiellä. Se syntyy siitä, kun ajattelet olevasi joko a.) parempi tai b.) oikeutettu tekemään sellaista, jota ei toiselle ihmiselle tehdä.
TLDRDU: Ei ole olemassa sellaista oikeutusta, joka antaisi luvan ilman vastuuta tehdä pahoja asioita toisille tai itselleen. Kaikesta joutuu aina vastaamaan. Siksi ei kannata ohjelmoida itseään vihaamaan varauksetta toisia ihmisiä, koska se on pahan tekemistä itselleen.
Oli uhkatilanne sitten lyhyt tai pitkäkestoinen, yksikölle on hyväksi asettaa itsensä sellaiseen moodiin, että hän kykenee parhaiten selviämään siitä sekä fyysisesti että henkisesti, mutta kaikissa näistä tilanteista lasku tulee maksaa myöhemmin - eli tilanteen palauduttua normaaliksi, on aika käydä kaikki kokemukset lävitse, ettei sinusta tule yhtä henkisesti paskottua "tyhjää kuorta" niin monien veteraanien jonon jatkoksi. Ja myöskään siviilinä sinulle ei ole hyväksi asettua tuohon taistelu-mentaliteettiin, jos sinua ei juuri nyt uhkaa mikään, koska a.) siinä ei ole fysiologisesti mitään järkeä ja b.) aivan yhtä lailla joudut ns. "ryömimään tiesi takaisin helvetistä" ajallaan, jos haluat jonain päivänä elää elämää ilman jatkuvaa vihaa ja tiettyjen ihmisryhmien demonisointia.
Jalosella on pointtinsa, vaikka moni ei suostukkaan näkemään muuta sanomaa kuin "ettei rzzää saisi arvostella eikä heitä saisi vastustaa mitenkään".