No niin. Minä olen sitten yksi niistä kauheista olennoista, joita täällä parjataan ja pelätään, eli nainen ja feministi. Tasa-arvon ja yksilön valinnanvapauden kannattaja.
Olen IT-alalla minäkin, omassa genressäni kova asiantuntija ja teknokraatti. Teknologian avulla pystytään mihin vaan, rajana on lähinnä mielikuvitus.
Olen asustellut aikani muuallakin, mm. Samoa-nimisessä kehitysmaassa, ja puolisoni on tälläkin foorumilla paljon parjattu "kehitysmaan mies", sillä Samoa on kehitysmaa. Koska kukaan ei tiedä missä Samoa on, kannattaa karttapallo suunnata kohti eteläistä Tyyntä Valtamerta ja siis Polynesiaa, jos asia sattuisi kiinnostamaan.
Olen yhden tyttären äiti ja toinen on tulossa runsaan kuukauden päästä. Vanhemmuus velvoittaa ajattelemaan tulevaisuutta ja senpä takia olen täälläkin ajoittain käynyt haistelemassa ilmapiiriä. Asumme Kanta-Hämeessä ja tämä on kyllä monien muiden kokemuksiin verraten melkoinen lintukoto ainakin maahanmuuttajamielessä: täällä asustelee lähinnä opiskelijoita ja perhesuhteiden kautta Suomeen muuttaneita. En siis ole kovin nuiva, ainakaan tämän foorumin mittapuilla.
Muutamien koulumaailmassa työskennelleiden henkilöiden kertomukset ovat kuitenkin jossain määrin herättäneet siihen, että jossain aletaan menemään pahasti vikaan, jos kouluihin ja työelämään alkaa tulla ihmisiä, jotka eivät kunnioita toista ihmistä esimerkiksi sen takia, että hän on "väärää" sukupuolta. Tai uskontoa. Tai väriä. Tai pukeutuu toisin. Tällainen ei kuulu suomalaiseen yhteiskuntaan ja se pitää kitkeä pois, ihan kaikista.
Me olemme turhan vieraskoreaa kansaa, ja meillä taviksilla kynnys puuttua asioihin on ihan liian korkea. Poliittisella tasolla meillä pitää olla jämäkkyyttä pitää kiinni omista arvoistamme, ja edellyttää - niin itsestäänselvää kuin se onkin - että Suomessa asuvat sekä noudattavat Suomen lakia että myös sitoutuvat suomalaisiin arvoihin. Tietysti keskustelua voi syntyä siitä, mitä suomalaiset arvot ovat ja toivottavasti sitä syntyykin. Ottaa välillä melko lailla aivoon, kun suomalaisiksi arvoiksi listataan vasta-argumenttina juomakulttuuri ja perheväkivalta, jotka ovat melkoisia ongelmia, mutteivat tosiaankaan arvoja.
Tälläkin foorumilla harrastettu rikosuutisten ja tilastojen taivastelu ja han-suomalaisiin viittailu on jotenkin niin väsynyttä eikä edistä keskustelua mihinkään suuntaan. Lähinnä se houkuttaa erilaisia ääriajatuksia helliviä perskärpäsiä ja antaa heidän putkinäköisille aatteilleen lisää kasvualustaa. Olen siis hiukan nuiva tätä foorumia kohtaan. Kaipaan perusteellista arvokeskustelua, sillä eri ihmisryhmien vikojen ja tekemisten listaaminen ei johda yhtään mihinkään. Jos meillä on selkeästi määritelty arvopohja, voisi lainsäädännölläkin olla jokin perusteltu pohja.
Suomi on korkeasta verotuksesta huolimatta - tai sen takia - yksi maailman parhaista maista. Yhteiskuntamme on turvallinen ja tasa-arvoinen, kaikilla on mahdollisuus tehdä itsestään sitä, mitä haluaa. Yhteiskuntarauhasta kannattaa ja täytyy pitää kiinni.