Kirjoittaja Aihe: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012  (Luettu 101062 kertaa)

Niobium

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 030
  • Liked: 5272
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #390 : 03.05.2021, 22:55:35 »
"Eihän mulla ole taidetta vastaan mitään, mutta ne laulut on laulettu ennenmuinoin pirtissä vasta sitten, kun hengissäpysymisen kannalta välttämätön on tehty."

Se on juuri näin. Lisäksi laulut sekä kertomukset ja perinteen siirtäminen on palvellut ylipäätään seuraavien sukupolvien selviämistä.

Muoks: perinteen siirtämisellä tarkoitan ihan perus selviytymistä. Kylvöajat, mitä pitää tehdä milloinkin. Mitä voi syödä ja mitä ei.

Laita xxx kaupunkilainen metsään puukko, tulitikut ja makuupussi mukanaan. Siinä ei paljon piirustustaidot auta kun mikro ei kilahdakaan.
« Viimeksi muokattu: 03.05.2021, 23:06:02 kirjoittanut Niobium »
Slava Ukraini.

Talvetar

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 345
  • Liked: 1036
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #391 : 06.05.2021, 03:20:16 »
[/b]-Mitä ideaa on muuten "väärentää" noita pisa juttuja?[/b]

No, muuten jouduttaisiin vastaamaan kiusallisiin kysymyksiin siitä, miksi suomessa ja erityisesti ruotsissa koulumenestys on heikentynyt niin paljon vain joissakin vuosikymmenissä.

Ja koska totuutta maahanmuuton yhteydestä asiaan asiasta ei oikein haluta julki, pyritään asiaa peittelemään näin...

Roope2

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 527
  • Liked: 7481
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #392 : 31.05.2021, 05:38:56 »
Hesari luetteli artikkelissaan koulujen ongelmia:

oppimisympäristön turvattomuus, kiusaaminen, väkivaltaisuus, kieliongelmat, kehityshäiriöt, rauhattomuus, lastensuojelun asiakkuus, vaaratilanteet, mielenkiinnottomuus, häiriökäyttäytyminen, aggressiivisuus, liian luja oppimistahti, vanhempien välinpitämättömyys, vanhempien agressiivisuus


https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007985475.html



Sitten toisessa artikkelissa valtuustoehdokkaat kuin yhdestä suusta mainitsivat yhdeksi ratkaisuksi positiivisen diskriminaation rahoituksen lisäksi sekoittavan asuntopolitiikan, eli vuokra- ja omistusperusteisia suuria ja pieniä erityyppisiä asuntoja.

Valtavirrasta poiketen kristilliset uskalsivat vaatia, että ennen kouluun menoa täytyisi osata lukea ja kirjoittaa ja jopa pelottelivat oppilaita ”...  oppilaita ei tule siirtää ylemmille luokille, jos he eivät ole oppineet edes välttävästi vuosiluokkansa oppiainesta ...”


https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007991979.html


Kansainvälisyys on yleellisyyttä, johon vain yläluokalla on varaa.

Benito Mussolini

Melbac

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 726
  • Liked: 2322
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #393 : 31.05.2021, 06:48:35 »
Toi rkp:n "”Koulujen eriytyminen on ainakin peruskoulujen osalta kytköksissä kaupunginosien segregaatioon, ja sitä pitää torjua kaikin keinoin. Ennen kaikkea rakentamalla kaikkiin kaupunginosiin ja kortteleihin erilaisia asuntoja: suuria ja pieniä, omistus- ja vuokra-asuntoja.” kuullostaa aika hauskalta jos/kun kaikki noihin muuttavat henkilöt on mamuja.Myös omistusasuntoja on vuokrattu noille koska voi pyytää aika korkeita vuokria verrattuna siihen että vuokraisi kantikselle joka ei maksaisi sellaisia vuokria asunnosta.Sama juttu kojamon ja muiden vastaavien firmojen kohdalla ja kaupunki taitaa rankata noi suomalaisten edelle ettei ne syrjäydy tai jotain.Noi yleensä keskittyy tietyille alueille ja siellä on sitten rappuja/taloja joissa ei taida olla kantasuomalaisia ollenkaan.
« Viimeksi muokattu: 31.05.2021, 06:52:51 kirjoittanut Melbac »

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 41 836
  • Liked: 65680
  • Takaisinviskaaja ja -työntäjä. Push back!
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #394 : 31.05.2021, 09:21:00 »
Jonakin päivänä kultamunat saavat taksikortit kuten kansanedustajat ikään.

OT. Taksikuskin minulle kertomaa 1990-luvulla:

Kun somalit saapuivat tänne, he saivat 2 vuotta ajella takseilla ilmaiseksi, koska eihän voitu olettaa, että osaisivat käyttää busseja, raitsikoita, junia tai metroa.

Kun tuo 2 vuoden määräaika oli ummessa, somalit jatkoivat taksinkäyttöä kuten ennenkin, paitsi että ottivat juoksutaksin, kun valtio ei enää maksanut matkoja. Siitä seurasi se, että taksikuskit eivät halunneet asiakkaiksi ketään mustan oloisia.
« Viimeksi muokattu: 31.05.2021, 09:41:26 kirjoittanut Lalli IsoTalo »
“Tavoitteemme on pakolaisten suojelu. Rajat ovat sille este.”
— Soros

“Punavihreä siirtymä on paskanruskea!”
— Tri. Eero Paloheimo

“Vasemmistolaisuus on vamma, johon kuuluu vielä tarve näyttää se.”
— Kari Suomalainen

“...kaiken luonnonjärjestyksen kumoamista vaativa kulttuurimarxismi...”
— Jorma M.

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 41 836
  • Liked: 65680
  • Takaisinviskaaja ja -työntäjä. Push back!
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #395 : 31.05.2021, 09:33:59 »
Ohimennen mainitsen, että kerran kun juttelin luonnontiedekoulutuksen parissa uransa tehneen melkein eläkeikäisen henkilön kanssa, tämä mainitsi, että Steiner-kouluista yleensä tulee oppilasainesta joka tietää vähemmän kuin muut ja luulee tietävänsä enemmän.

OT.

Ja näistä eliittikouluista tulee sitten päättäjiämme, jotka tietävät vähemmän kuin muut, ja luulevat tietävänsä enemmän.
“Tavoitteemme on pakolaisten suojelu. Rajat ovat sille este.”
— Soros

“Punavihreä siirtymä on paskanruskea!”
— Tri. Eero Paloheimo

“Vasemmistolaisuus on vamma, johon kuuluu vielä tarve näyttää se.”
— Kari Suomalainen

“...kaiken luonnonjärjestyksen kumoamista vaativa kulttuurimarxismi...”
— Jorma M.

Niobium

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 030
  • Liked: 5272
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #396 : 31.05.2021, 10:52:51 »
Ohimennen mainitsen, että kerran kun juttelin luonnontiedekoulutuksen parissa uransa tehneen melkein eläkeikäisen henkilön kanssa, tämä mainitsi, että Steiner-kouluista yleensä tulee oppilasainesta joka tietää vähemmän kuin muut ja luulee tietävänsä enemmän.

OT.

Ja näistä eliittikouluista tulee sitten päättäjiämme, jotka tietävät vähemmän kuin muut, ja luulevat tietävänsä enemmän.

Viittaan case "Yli-Viikariin", joka opiskeli Ranskassa eliittikoulussa johon pääsy takasi huippuviran. Suomessa veti samaa linjaa ja on nyt hämmentynyt saamastaan negatiivisesta huomiosta.

E: "Kiuru nostaa haastattelusta esiin myös kohdan, jossa Yli-Viikari vertaa toimintamalleja Suomessa ja Ranskassa.

”Ihmettelin, kun VM:ssä ministerit kävivät ruokalassa syömässä tarjottimen kanssa. Piti vähän aikaa kelata että häh, ihanko totta.”

Ranskassa sellainen ei hänen mukaansa tulisi kuuloonkaan.

”Ei todellakaan! Siellä on ministereillä hovimestarit ja hopea-astiat, täysi hovikulttuuri hallinnon sisällä.”

https://www.talouselama.fi/uutiset/olen-erottamisen-kannalla-tytti-yli-viikarin-ulostulo-ei-vakuuttanut-tarkastusvaliokunnan-jasenta/101cb5e5-b087-436d-8ee1-9ebc0f45003a

« Viimeksi muokattu: 31.05.2021, 11:05:56 kirjoittanut Niobium »
Slava Ukraini.

Talvetar

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 345
  • Liked: 1036
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #397 : 02.06.2021, 00:50:03 »
Hesari luetteli artikkelissaan koulujen ongelmia:

oppimisympäristön turvattomuus, kiusaaminen, väkivaltaisuus, kieliongelmat, kehityshäiriöt, rauhattomuus, lastensuojelun asiakkuus, vaaratilanteet, mielenkiinnottomuus, häiriökäyttäytyminen, aggressiivisuus, liian luja oppimistahti, vanhempien välinpitämättömyys, vanhempien agressiivisuus


https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007985475.html



Sitten toisessa artikkelissa valtuustoehdokkaat kuin yhdestä suusta mainitsivat yhdeksi ratkaisuksi positiivisen diskriminaation rahoituksen lisäksi sekoittavan asuntopolitiikan, eli vuokra- ja omistusperusteisia suuria ja pieniä erityyppisiä asuntoja.

Valtavirrasta poiketen kristilliset uskalsivat vaatia, että ennen kouluun menoa täytyisi osata lukea ja kirjoittaa ja jopa pelottelivat oppilaita ”...  oppilaita ei tule siirtää ylemmille luokille, jos he eivät ole oppineet edes välttävästi vuosiluokkansa oppiainesta ...”


https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007991979.html

Muistetaan kuitenkin, että maahanmuutolla ei voi olla mitään tekemistä asian kanssa.....

Tämän näemme jo siitä, kun katsomme esim rinkebyn eliittikouluihin.

Melbac

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 726
  • Liked: 2322
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #398 : 02.06.2021, 05:25:58 »
Ohimennen mainitsen, että kerran kun juttelin luonnontiedekoulutuksen parissa uransa tehneen melkein eläkeikäisen henkilön kanssa, tämä mainitsi, että Steiner-kouluista yleensä tulee oppilasainesta joka tietää vähemmän kuin muut ja luulee tietävänsä enemmän.

OT.

Ja näistä eliittikouluista tulee sitten päättäjiämme, jotka tietävät vähemmän kuin muut, ja luulevat tietävänsä enemmän.
Ei steinerkoulu ole mikään eliitin koulu vaikka haluaisivat varmasti sellainen olla,siellä vaan opetetaan eri tavalla kuin normaalissa koulussa.Toi ranskalainen koulu taitaa olla sellainen mistä tulee eu virkamiehiä ja viikari nyt kuvittelee olevansa eliittiä kun on siellä käynyt koulua.
« Viimeksi muokattu: 02.06.2021, 05:28:01 kirjoittanut Melbac »

Roope2

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 527
  • Liked: 7481
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #399 : 05.07.2021, 14:49:51 »

Hesarissa oli juttu kaverista, joka luki itsensä kahdessa vuodessa fil.kandiksi keskittyen matematiikkaan ja tilastotieteeseen.

Otteita artikkelista:

...
Lapsuutensa Järviniemi vietti Kangasalla äitinsä ja neljän sisaruksensa kanssa. Harrastuksia oli paljon, ja äiti ohjasi lapsia niihin kohteisiin, jotka heitä kiinnostivat.
...
Olin lapsena jossain määrin kiinnostunut matematiikasta. Kotona oli paljon lautapelejä, ja äiti osti minulle pulmakirjoja.
...
Kotona äiti huomasi poikansa kokeilleen šakin pelaamista, ja hän ehdotti šakkikerhoon menemistä. Harrastus jatkui alakoulusta aina lukioon asti.
...
Tietokoneella pelaamista ei kielletty, vaikka asenteet pelaamista kohtaan olivat aikanaan ankaria. Järviniemi muistelee, että ruutuajaksi suositeltiin puolta tuntia päivässä.
...
Kotona suositusta katsottiin läpi sormien, ja iso osa vapaa-ajasta upposi pelaamiseen. Se on Järviniemestä jälkikäteen katsottuna hyvä asia. Pelatessa ongelmanratkaisutaidot kehittyvät.
...
Pienenä sitä ajatteli, että kaikilla on varmaan vastaavanlainen koti.
...
Myöhemmin hän on tajunnut, ettei kaikilla ole samanlaisia lähtökohtia. Hän pitää itseään varsin onnekkaana.
...
Siksi hän ei haluaisi tulla esitellyksi menestyjäyksilönä. Mieluummin hän haluaa nostaa esiin sen, millainen merkitys lautapeleillä, pulmakirjoilla ja kannustuksella voi olla.
...



Kunpa tuon tekstin koulupäättäjämme ja poliitikkomme lukisivat ja sisäistäisivät. Koti ja sen arvot ovat merkittävin vaikutustekijä lasten menestymiseen, ei positiivisen diskriminaatioon uhratut eurot.

Aivan idiottimaista on uhrata ylimääräisiä varoja kouluun. Ne menee kaikki hukkaan. Fiksumpaa olisi uhrata varoja kodin aivopesemiseen pois kristuksen aikaisista tavoista ja asenteista. Silloin voisi odottaakin tulosta.

Nyt ainoastaan tasapäistetään oppilaita, ei uskota Gaussin käyrään.
 
Jakkumekkoakan motto: ”On virikkeellistä olla samantasoisten seurassa!”


https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000008097845.html
Kansainvälisyys on yleellisyyttä, johon vain yläluokalla on varaa.

Benito Mussolini

Jorma Teräsrautela

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 659
  • Liked: 3061
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #400 : 04.09.2022, 19:42:12 »
Times Higher Education 15.8.20220 (Vaatii kirjautumisen)

Lainaus
Biden-tiimi kyseenalaistaa korkeakoulujen sitoutumisen tasapuolisuuteen

Cardona vetoaa kulttuuriseen vajeeseen valittaessaan, että miljardien tuella ei saada aikaan merkittävää muutosta.

Bidenin hallinto on moittinut Yhdysvaltain korkeakoulutusta siitä, että se on tehnyt aivan liian vähän tukeakseen usein väitettyä sitoutumistaan rotujen tasa-arvoon. - - Huolimatta tästä valtavasta investoinnista, sihteeri sanoi, että 60 prosenttia yhdysvaltalaisista mustista opiskelijoista ja lähes puolet latino-opiskelijoista eivät edelleenkään onnistu valmistumaan – verrattuna vain 36 prosenttiin valkoisista ja 26 prosentista etnisista aasialaisista.

Toivottavasti positiivisen syrjinnän määrärahat eivät pääkaupunkiseudulla mene yhtä näyttävästi Kankkulan kaivoon kuin USA:ssa.

EDIT. Kumma juttu myös, että nämä valmistumistilastot noudattavat täsmälleen Tatu Vanhasen esittämää järjestystä. Vaikka mitään ÄO-eroja ei väitetysti ole olemassakaan, ja Tatu oli pelkkä rasisti.
« Viimeksi muokattu: 04.09.2022, 20:18:49 kirjoittanut Jorma Teräsrautela »
Älkää työ pojat säästelkö niit sokerloitanne! Myö uijjaan koht.

Outo olio

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 628
  • Liked: 11959
  • Manner-Suomen Tasavalta
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #401 : 04.09.2022, 21:21:41 »
^Opiskelemaan pääsee joko osaamisella tai osaamisen ja ihonvärin yhdistelmällä. Opiskelut keskeyttäneissä oletettavasti on enemmän jälkimmäisiä. Lopputuloksena ne valmistuvat, jotka olisivat valmistuneet muutenkin, ilman ihonvärin suosimista. Joku kiintiö-yksittäistapaus saattaa myös valmistua, mutta yleisellä tasolla kiintiö ei ole niin tehokas kuin sen on ajateltu olevan.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Siili

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 14 095
  • Liked: 10946
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #402 : 05.09.2022, 08:25:20 »
^Opiskelemaan pääsee joko osaamisella tai osaamisen ja ihonvärin yhdistelmällä. Opiskelut keskeyttäneissä oletettavasti on enemmän jälkimmäisiä. Lopputuloksena ne valmistuvat, jotka olisivat valmistuneet muutenkin, ilman ihonvärin suosimista. Joku kiintiö-yksittäistapaus saattaa myös valmistua, mutta yleisellä tasolla kiintiö ei ole niin tehokas kuin sen on ajateltu olevan.

Eiköhän kouluttautumisvaiheessa opiskeluasenne on opiskelun kannalta tärkeämpää kuin "osaaminen", mitä sillä tarkoitetaankin.  Jos luokkanousu on tärkein (tai ainoa) motiivi opiskeluun ja kuvittelee, että homma on hanskassa, kun opiskelupaikka on saatu, voi itse opiskelu olla ylivoimaisen vastenmielistä, jos itse alan substanssi ei kiinnosta.     

sancai

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 184
  • Liked: 7406
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #403 : 05.09.2022, 10:36:05 »
^Opiskelemaan pääsee joko osaamisella tai osaamisen ja ihonvärin yhdistelmällä. Opiskelut keskeyttäneissä oletettavasti on enemmän jälkimmäisiä. Lopputuloksena ne valmistuvat, jotka olisivat valmistuneet muutenkin, ilman ihonvärin suosimista. Joku kiintiö-yksittäistapaus saattaa myös valmistua, mutta yleisellä tasolla kiintiö ei ole niin tehokas kuin sen on ajateltu olevan.
Tästä konservatiivikirjailija Thomas Sowell on kirjoittanut jo aikoja sitten mielenkiintoisesta näkökulmasta. Ihonvärikiintiöiden takia lukuisia hyviä mustia opiskelijoita pääsee huippuyliopistoihin, joissa vaaditaan äärimmäistä kyvykkyyttä. Se, että on lahjakas ei riitä, täytyy olla äärimmäisen lahjakas. Tämä johtaa siihen, että nämä kyvykkäät opiskelijat keskeyttävät opintonsa ja heidän kykynsä menevät hukkaan. Mikäli valintakriteerit olisivat tasavertaiset, he päätyisivät tavallisiin yliopistoihin, menestyisivät opinnoissaan, valmistuisivat, tienaisivat hyvin ja edistäisivät mustien amerikkalaisten yhteiskunnallisen aseman kehittymistä ja kouluttautumisen kulttuuria. Se ei ole mikään palvelus, että ihmisiä päästetään säälillä asemaan, joissa he eivät pärjää. Sekin aiheuttaa epäonnistumista, syrjäytymistä ja katkeroitumista.

Roope2

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 527
  • Liked: 7481
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #404 : 05.09.2022, 17:38:33 »
Hesari:

Helsinki suunnittelee 17 miljoonan euron säästöjä kouluihinsa ja päiväkoteihinsa
Säästöjä voitaisiin hakea suurentamalla oppilasryhmiä kouluissa, karsimalla opetusta ja leikkaamalla tiloista.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009049204.html



Kovastihan on ollut esillä ideoita tasapäisemmän koulutuksen toteuttamiseksi, mutta kaikkinen kuraaattorien ja muiden avustaminen palkaaminen sekä lisätemppujen tekeminen vaatii paljon fyrkkaa. Ruotsin tuntejakin ollaan samassa hässäkässä lisäämässä. Sitten toinen osasto saman organisaation sisällä tekee samanaikaisesti päinvastaisia karsintasuunnitelmia.

Kovin paljon vastaavaa touhua ei yksityisessä yrityksessä katsottaisi hyväksyen, mutta tämäkin episodi aika hyvin osoittaa, millä tasolla meitä johdetaan.
Kansainvälisyys on yleellisyyttä, johon vain yläluokalla on varaa.

Benito Mussolini

Siili

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 14 095
  • Liked: 10946
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #405 : 05.09.2022, 21:35:25 »

Tästä konservatiivikirjailija Thomas Sowell on kirjoittanut jo aikoja sitten mielenkiintoisesta näkökulmasta. Ihonvärikiintiöiden takia lukuisia hyviä mustia opiskelijoita pääsee huippuyliopistoihin, joissa vaaditaan äärimmäistä kyvykkyyttä. Se, että on lahjakas ei riitä, täytyy olla äärimmäisen lahjakas. Tämä johtaa siihen, että nämä kyvykkäät opiskelijat keskeyttävät opintonsa ja heidän kykynsä menevät hukkaan.

Alla olevan linkin takana kerrotaan, että kaikissa "Ivy League"-yliopistoissa mustien valmistumisprosentti on yli 85% (Harvardissa 96%), kun keskiarvo koko maan yliopistoissa on mustille 44%.  Enpä usko, että nuo huippuyliopistojen opintonsa keskeyttäneet mustat muihin yliopistoon sijoitettuna olisivat kaunistaneet kummoisesti tuota yleistä keskiarvoa.

https://www.jbhe.com/2011/11/harvard-has-the-highest-black-student-graduation-rate-in-the-ivy-league/
« Viimeksi muokattu: 05.09.2022, 21:50:37 kirjoittanut Siili »

Äpyli

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 347
  • Liked: 1122
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #406 : 26.09.2022, 13:36:32 »
HS puffaa tuoreessa jutussaan inkluusion toimivuutta. Inkluusioluokka on siis niin toimiva konsepti, että sen pyörittämiseen tarvitaan 1) erityisluokanopettaja, luokanopettaja ja koulunkäynnin avustaja, 2) kaksi luokkatilaa, 3) rahoitusta ja resursseja? Juu, toimivalta kuulostaa. Kuinkahan paljon maksaisi kyseisen konseptin käyttäminen kaikkiin sitä "tarvitseviin" kouluihin?

Lainaus käyttäjältä: HS
Paheksuttu inkluusio onnistui espoolaisessa koulussa – Nyt oivalluksia saavutaan ihmettelemään ulkomailta asti

Espoon Lintulaakson koulussa on onnistuttu inkluusiossa niin hyvin, että inkluusioluokalle haluavat kaikki.

ESPOOSSA on koulu, jossa on toteutettu pahamaineista inkluusiota jo parinkymmenen vuoden ajan niin menestyksekkäästi, että koulusta on tullut kuuluisa myös maailmalla.

Mitä Lintulaaksossa on tehty oikein? Kysytään koulun pitkäaikaisilta opettajilta.

Toimivan inkluusion resepti on erityisluokanopettaja Mirva Hunsa-Äijälän mukaan riittävä aikuisten määrä. Se mahdollistaa oppilaiden tarpeiden huomioimisen.
...
”Lapsilla on aikuisen nälkä. Aikuiset ovat tärkein resurssi, jonka lapsi voi koulussa saada. Jokaisella inkluusioluokallamme on aina erityisluokanopettaja, luokanopettaja ja koulunkäynnin avustaja. Kaikki kolme ovat paikalla lähes koko ajan, opettaja ei toimi koskaan yksin”, sanoo Hunsa-Äijälä.

Opettajat ovat kuitenkin kertoneet luokista ja kouluista pääkaupunkiseudulta, joissa esiintyy levottomuutta ja häiriökäyttäytymistä tunneilla. Opettajat ovat kertoneet sylkevistä, purevista ja lyövistä oppilaista, jotka kiipeilevät pitkin seiniä ja häiritsevät kaikkien työskentelyä.

Helsingin apulaispormestari Nasima Razmyar (sd) sanoi HS:n haastattelussa viime viikolla, että inkluusio on kouluissa vaiettu ongelma.
...
ESPOON Lintulaakson alakoulussa inkluusio on toteutettu niin, että kullakin luokka-asteella toimii yksi luokka, jossa on sekaisin sekä erityistä tukea tarvitsevia että yleisopetuksessa olevia oppilaita.

”Näillä luokilla on kaikkiaan 25–30 oppilasta, ja 10 paikkaa on varattu erityisoppilaille”, kertoo Hunsa-Äijälä.
...
INKLUUSIOLUOKKIEN käytössä on kaksi luokkatilaa, jolloin opetusta voidaan tarjota pienemmissä ryhmissä.

Kun luokka jakautuu oppilaiden pedagogisen ja tuen tarpeen mukaan esimerkiksi kielten tunneilla, toiseen luokkaan tulee aina aineenopettaja työpariksi. Tällöin yhdessä luokassa voi olla vaikka viisi oppilasta ja kaksi aikuista, toisessa 22 oppilasta ja kaksi aikuista.
...
ONGELMIA on toki myös Lintulaaksossa, opettajat myöntävät. Välillä oppilaat ovat levottomia ja säntäilevät ympäriinsä tai mekastavat. Vaikeimpia ovat oppilaan käyttäytymisen haasteet.

”Ne kuormittavat eniten. Oppilas voi esimerkiksi saada kiukkukohtauksen tai karata luokasta ja mennä piiloon kaappeihin”, Hunsa-Äijälä sanoo.
...
Sekä tukipäätöksen saaneiden että yleisopetuksessa olevien lasten huoltajat ovat olleet tyytyväisiä, vaikka aluksi epäilyksiä olisikin, sanoo rehtori Petteri Kuusimäki.

”Vanhempia huolettaa eniten se, onko luokassa levotonta tai väkivaltaisia lapsia. En voi tietenkään luvata, ettei olisi, sillä emmehän me valitse, keitä luokalle tulee”, Kuusimäki sanoo.
...
Kuusimäen mukaan Lintulaakson koulu saa Espoon kaupungilta siis rahoitusta erityisopetuksen toteuttamiseen niin sanotun oman väestövastuualueensa ulkopuolelta.

”Raha ohjautuu siihen kouluun, jossa opetus tosiasiallisesti tapahtuu eikä sille alueelle, jolla oppilas asuu. Tässä mielessä olemme onnekkaita.”

”Jos inkluusiota aletaan rakentaa tyhjästä ilman kunnon resursseja, se ei voi toimia.”
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009085492.html

starsailor

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 540
  • Liked: 2511
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #407 : 26.09.2022, 18:10:56 »
Tuossa sisään päässeiden SAT-tuloksia, jotka pysyvät samoina vuosikymmenestä toiseen. Vaikka keskimääräinen ero on "vain"10% aasialaiset-mustat, niin kokeen skaalautumisen johdosta osaamisessa sillä on itseasiassa huomattavasti merkittävämpi ero. Yhdysvaltojen huippuyliopistoista valmistuu huomattava määrä afroja, joiden ei pitäisi osaamistasonsa perusteella päästä korkeakoulutukseen. Heillä on kuitenkin omat tutkimusohjelmansa, joista valmistutaan diversity officer ym. nimikkeiden alle kyttäämään rasismia suuryrityksiin, koska se on niin tärkeää työtä, jota ilman emme voisi elää.
"Suomalaisen ihmisen geeneissä on orja-, setä Tuomo- ja pelkurigeeni. Ja se on tyhmä kuin aasi. Aasin järki ja cuckold-sielu." Jorma M.

HDRisto

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 384
  • Liked: 7364
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #408 : 28.09.2022, 09:10:01 »
Viro mennyt ohi Suomesta PISA-tutkimuksessa.
Siellä ilmeisesti keskitytään olennaiseen eikä "varsinaiset" ole sotkemassa ja sabotoimassa opetusta.

https://www.hs.fi/tiede/art-2000008902553.html

"Viron nuoret saivat tuoreimmassa Pisa-tutkimuksessa Euroopan parhaat pisteet. Yksi syy menestykseen voi löytyä vahvan opettajavetoisesta opetustavasta. Lisäksi koulu huomioi lahjakkaat oppilaat aiempaa selvemmin".

Mjane

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 101
  • Liked: 338
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #409 : 03.10.2022, 09:08:54 »
Siinä mielessä hyvä artikkeli yleltä, että artikkelin kartalla on poikkeksellisen tarkat tiedot alueiden/koulujen vieraskielisten sekä erityistä tukea tarvitsevien osuudesta (jotka ovat tietenkin vahvassa korrelaatiossa).

Huomioitavaa mm Helsingin ruotsinkielisten koulujen vieraskielisten osuudet, jotka näyttävät keskimäärin jäävän 0-5% välille. Esimerkiksi apulaispormestari Razmyarin lasten tulevassa koulussa (Drumsö lågstadieskola) 0,0%.

Lisäksi todetaan, että 24 prosenttia maahanmuuttajataustaisista oppilaista Helsingissä saa erityistä tukea. Tämä on todella paljon. Tämän päälle sitten lisäksi tehostetun tuen oppilaat plus tutkimuksia ja tukipäätöksiä odottavat.


https://yle.fi/uutiset/3-12638287
« Viimeksi muokattu: 03.10.2022, 09:44:05 kirjoittanut Mjane »

sakarit

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 431
  • Liked: 353
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #410 : 03.10.2022, 11:17:54 »
https://yle.fi/uutiset/3-12638287

"Nyt Razmyar sanoo Ylelle, että tarkoitus ei ole, että lapsia kuljetettaisiin toisiin kaupunginosiin, vaan että oppilaita otettaisiin lähikouluihin nykyistä laajemmilta alueilta."
Tämä ei tietysti auta mitään, eikä Razmyarillä ole tässä muuta tarkoitusta kuin näyttää että hän jotain asialle tekisi. Omia lapsiaan hän ei vaaranna joutumasta kauhuluokkaan.

"Salo siis tunnistaa Ylen selvityksessä kuvatut ongelmat tietyillä alueilla, mutta ei osaa nimetä yhtä erityistä keinoa ratkaisuksi."
Ei tietenkään osaa, koska mitään muuta ratkaisua ei ole kuin ongelma-aineksen lähettäminen takaisin omiin kotimaihinsa. Koska näin ei kuitenkaan tehdä, niin ongelmat pahenevat vuosi vuodelta. 20v päästä muistelemme näitä nykyisiä onnellisia aikoja, kun oppilaat pääsi ala-asteellekin ilman turvatarkastusta.

Roope2

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 527
  • Liked: 7481
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #411 : 03.10.2022, 16:20:19 »

Nyt sentään aletaan uskaltaa tuomaan faktoja esiin, mutta mahdolliset syyt pidetään piilossa harhauttamalla lukijoita. Asian tiimoilta vakioselittäjänä ollut apulaisprofessori Venla Bernelius toistaa vanhaa levyä: ”Ongelma on yhteiskunnassa, ei oppilaassa.” Kun ei haluta keskustella todellisesta ongelmasta, on helppo panna kaikki yhteiskunnan piikkiin.


PS

Jostain syystä tuli mieleen ruotsalainen kriinaalipoliitikko Jerzy Sarnecki, jonka mielestä Ruotsin maahamuutto-ongelmat ovat myös pitkälti yhteiskunnan syytä.

Sarneckin parhaita oli, kun hän jossain tilaisuudessa esitti kaaviota, jossa toisena muuttujana oli ruotsalaisen yhteiskunnan huonovointisuus. Kun kysyttiin, miten sitä tutkimuksessa on mitattu, hän vastasi: ”Hänen tutkimuksessaan Sverigedemokraattien saama suuri äänimäärä osoittaa yhteiskunnan huonovointisuutta.”
Kansainvälisyys on yleellisyyttä, johon vain yläluokalla on varaa.

Benito Mussolini

Outo olio

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 10 628
  • Liked: 11959
  • Manner-Suomen Tasavalta
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #412 : 03.10.2022, 22:04:51 »
Jos suomenkieliset koulut pilataan mamutuksella, mutta ruotsinkielisiä ja vieraskielisiä ei, niin parissa vuosikymmenessä käynnistyy yhteiskunnallinen kehitys, jossa huonommin koulutettu suomenkielinen väestönosa eriytyy omaksi etniseksi alaluokakseen. Siis paluu jonnekin 1800-luvun lopun paikkeille, tai kauemmaksikin. Ruotsinkielinen menee kaikessa suomenkielisen edelle, ihan pelkästään osaamisen perusteella, koska on saanut olla normaalissa koulussa, ja suomenkielinen ei. ???
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Tomatoface

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 117
  • Liked: 5055
  • to the maximam!
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #413 : 03.10.2022, 22:13:36 »
Jos suomenkieliset koulut pilataan mamutuksella, mutta ruotsinkielisiä ja vieraskielisiä ei, niin parissa vuosikymmenessä käynnistyy yhteiskunnallinen kehitys, jossa huonommin koulutettu suomenkielinen väestönosa eriytyy omaksi etniseksi alaluokakseen. Siis paluu jonnekin 1800-luvun lopun paikkeille, tai kauemmaksikin. Ruotsinkielinen menee kaikessa suomenkielisen edelle, ihan pelkästään osaamisen perusteella, koska on saanut olla normaalissa koulussa, ja suomenkielinen ei. ???

Näinhän se on. Ja niiden aatelis-status on turvattu, kun orjat opetetaan puhumaan pakkoruotsia.

Kehitys on jo nyt hyvin nähtävillä.
O tempora, o mores!

Tagit: