Kirjoittaja Aihe: 2014-03-08: Yleinen PISA-tulosten seurantaketju  (Luettu 128015 kertaa)

Econ101

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 808
  • Liked: 2371
  • Rotukapitalisti
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #480 : 06.12.2023, 16:11:03 »
[...]

Mutta opettajilla on tietynlainen esto sanoa julkisesti mitään, minkä voisi tulkita oppilaiden moittimiseksi. Opettajat eivät voi "kertoa" mitään, mikä kumoaisi äo-tutkimuksen tulokset. Tulokset laskevat, kun äo-potentiaali laskee. Pisalukemaa voi arvioida luokan ovelta.

Katsokaa tätä twittiä esimerkkinä, miten pohditaan syitä eroihin kognitiivisessa suoriutumisessa.  :facepalm:
 

Asiaa sivuten anekdootti Ruotsista viikolta: televisiossa dosentti ja psykiatri ei pystynyt löytämään mitään syytä, miksi Ruotsissa on - ilmeisesti - nyt maailmanennätysmäärä (väestöön suhteutettuna) uusia ADHD-diagnooseja. Naispsykiatri/dosenttti ei pystynyt selittämään mistä tämä voisi johtua.
« Viimeksi muokattu: 06.12.2023, 17:01:42 kirjoittanut Econ101 »
"It is not what you say, it is what you do that reveals what you want."

skyuu

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 946
  • Liked: 2454
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #481 : 06.12.2023, 16:37:08 »
Omasta mielestä ongelma älylaitteiden kanssa on se että niiden kanssa ei oikein voi tehdä muistiinpanoja. Itsellä on vielä n+1 koulukirjaa ja vihkoa jossain kellarissa ja niihin on kyllä kirjoitettu aika helvatusti. Vihkoon kun kirjoitit muistiinpanoja intiaanisodista tai vaikkapa nuijasodasta ja sitten vielä luin ennen koetta koulukirjasta samat jutut niin kyllä se ihan eri tavalla pysyi päässä kuin jos vain kahlaa wiki artikkelin läpi.
Laskeminen on sitten kanssa sellainen että sitä vaan pitää tehdä jotta siitä pääsee kärryille, joku kemia vähän sama.
 
Tässä tulee tosin sitten se opettajamateriaali ja opettajan roolikin esiin. Jos se opettaja ei voi sanoa mitää oppilailleen niin ei kai ne opi. Sen pitää osata opettaa ja uskaltaa takoa sitä oppia sinne oppilaan kaaliin. Mutta ei se lapsi siellä koulussa opi mitään jos sitä ei opeteta. Nimimerkillä kokemusta on... itsellä meni 2 vuotta hukkaan koulutieltä kun olin 3&4 luokan sellaisessa hienossa "kokeilu koulussa" jossa avarrettiin lasten kykyä itseoppimiseen. Oli muuten tietotekniikkaakin ja kivoja yhteisiä näpräilytuokioita ja mitä ikinä. Opettaja oli ehkä kaksi tuntia per päivä luokassa pl. puutyöopettaja ja englanninopettaja. Ja silloin ei edes tarvinnut olla paikalla luokassa vaan sai puuhata itsekseen jos vain ilmoitti että on tehnyt hommat.
Onneksi faija pisti laskemaan koulukirjan tehtävät joten vahinko ei iskenyt kuin suomenkieleoppiin joka on itsellä ihan helvetin huono, päälle pikku lukihäiriö vielä niin ihme että osaan edes kirjoittaa. Tosin varmaan auttoi että olen tykännyt lukea ihan penikasta asti ja omaan aika monta hyllymetriä ihan paperisia kirjoja, aika monta bittiä kyllä e-kirjaakin koska kehitys kehittyy.

Mutta tl;dr niitä lapsia pitää ihan oikeasti opettaa että ne oppii. Sitä varten siellä on ne opettajat... tai siis pitäisi olla. 

Roope2

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 996
  • Liked: 9064
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #482 : 06.12.2023, 17:00:14 »


Mutta opettajilla on tietynlainen esto sanoa julkisesti mitään, minkä voisi tulkita oppilaiden moittimiseksi. Opettajat eivät voi "kertoa" mitään, mikä kumoaisi äo-tutkimuksen tulokset. Tulokset laskevat, kun äo-potentiaali laskee. Pisalukemaa voi arvioida luokan ovelta.


Tuo samanlainen estohan on laajemmaltikin suomalaisessa yhteiskunnassa. Vaikka yhä suurempi osa yhteiskunnasta on viime vuosikymmeninä havainnut, kuinka ihmisoikeuksilla ja turvapaikanhaulla suomalaisia törkeästi huijataan, niin vähäiset julkitulot turvapaikkabluffin julkistamiseksi puhumattakaan teot systeemin muuttamiseksi puuttuvat.

Me kaikki tiedämme olevamme todella yksinkertaisten ihmisten kusetuksen kohteena.

Missä on suomalaisten itsetunto?
”Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon.”

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

Roope2

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 996
  • Liked: 9064
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #483 : 06.12.2023, 17:13:53 »
1960-luvulla Teknillisessä Korkeakoulussa professori piti viikottain matematiikan luentoja.

Tiettynä päivänä ns. kyyhkyslakkaan ilmestyi A4:nen pidettyjen luentojen aiheisiin liittyviä laskuharjoitustehtäviä.

Seuraavalla viikolla assistentit laskuharjoituksissa selittivät tehtävien ratkaisut.

Tentteihin tuli joko suoraan tai sovellutuna laskuharjoituksen tehtäviä.

Mikä matematiikan opiskelussa on niin vaikeata?
”Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon.”

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

Penan kaveri Eki

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 664
  • Liked: 3369
  • EU asetuksen mukaan pätevä henkilö
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #484 : 06.12.2023, 17:34:00 »
Kuuntelin eilen Ylen ruotsinkielisen radiokanavan ajankohtaisohjelmaa, missä tietysti asiaan liittyvä pakollinen itseruoskinta. Siinä matikanopettaja tosin otti esille yhden mielenkiintoisen asian, nimittäin, että PISA- kokeeseen ei liity minkäänlainen kannustin suorittaa/läpäistä se parhaalla mahdollisella tavalla. Kokeen kirjoittajille kun ei anneta minkäänlaista palautetta, eikä se vaikuta oppilaan arvosanoihin millään tavalla.

Opetushallituksen vasurimentaliteetti, jossa arvosanat ovat lähtökohtaisesti pahasta.
Hetkellinen kaksisuuntainen kielikääntäjä

jalski

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 139
  • Liked: 982
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #485 : 06.12.2023, 17:38:54 »
Mutta turha on sanoa, että ongelmista ei olisi varoitettu. Eturivissä varoittamassa ovat olleet mm. Liisa Keltikangas-Järvinen, Kari Uusikylä ja Aino Saarinen. Lisäksi huolestuneita äänenpainoja on kuultu ihan tavallisten "kentällä" työskentelevien opettajien joukosta. Kehityspsykologian ja kasvatustieteen opeille on vaan naureskeltu viime vuosina ja laitettu uutta vaihdetta silmään ideologisessa kiihdytyksessä.

Tähän liittyen vielä keväältä yksi Ilta-Sanomien juttu, jossa on haastateltu Aino Saarista. Koskee tietysti samalla tavalla kantasuomalaisia kuin ketjun aiheena olevia maahanmuuttajiakin. Alla muutamia katkelmia pitkästä haastattelusta:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009365393.html
Lainaus
Aino Saarinen teki tutkimuksen, joka aiheutti valtavan kohun – hän kertoo, mitä ajattelee koulusta juuri nyt

Aino Saarisen väitöskirja Suomen heikentyneistä oppimistuloksista aiheutti pari vuotta sitten valtavan porun.

Myös lääketieteestä ja psykologiasta väitellyt Saarinen totesi kasvatustieteen väitöskirjassaan, että itseohjautuvuutta vaativat oppimismenetelmät ja digitaalisten oppimateriaalien käyttö olivat yhteydessä oppimistulosten laskuun. Varhaiskasvatukseen osallistumisella taas ei ollut tutkimuksen mukaan yhteyttä oppimistuloksiin.
...

Väitöskirjan ohjaajana toiminut emeritaprofessori Liisa Keltikangas-Järvinen kommentoi aiemmin Ilta-Sanomille, että Saarinen kohtasi käsittämättömän myrskyn ja hänen tutkimustuloksensa sivuutettiin täysin. Keltikangas-Järvinen otti Saarisen kohtelun esiin, kun häneltä kysyttiin syitä oppimistulosten laskuun.

Saarinen itse muistelee, kuinka korkea-arvoinen virkamies piti hänen väitöskirjaansa vitsinä.

– Kasvatustieteen eliitti lynkkasi väitöskirjani. Opettajilta, rehtoreilta ja vanhemmilta olen saanut väitöskirjastani käytännössä pelkkää positiivista palautetta, Saarinen summaa.

...

Yliopistonlehtori Saarisen mukaan Suomessa kouluja on kehitetty tekemällä niistä ”pöhinäkonttoreita”, joissa tärkeää on, että oppilailla on kivaa, kokolattiamatto, uusimmat laitteet ja hienolta kuulostavia muuntuvia tiloja. Koulujen arkkitehtuurilla ei kuitenkaan ole mitään tosiasiallista vaikutusta oppimiseen, Saarinen huomauttaa.

– Olen ihmetellyt, että miksi niin moni asia Suomen kouluissa on tehty vastoin tutkimusnäyttöä. Meillä ei ole puutetta tutkimustiedosta, mutta on puutetta tutkimustiedon lukijoista.

...

Saarisen mukaan Suomen koulujen kunnian palauttamisessa pitäisi lähteä siitä, että alettaisiin katsoa systemaattisesti, mitä tutkimus sanoo koulujen tiloista, oppimisvälineistä ja opettajan roolista. Mitä pienemmästä lapsesta on kyse, sitä enemmän lapsi tarvitsee koulunkäyntinsä tueksi rakenteita: pysyvän opettajan, ryhmän ja lukujärjestyksen.

– Esimerkiksi avotiloista on hyvin paljon tutkimusnäyttöä, että mitä pienemmistä oppilaista on kyse, sitä heikommin ne soveltuvat sen ikäisille lapsille. Siitä huolimatta meillä on kouluja, joissa lähes sata ykkösluokkalaista haahuilee avotilassa.

...

– Suomessa on menty oppilaiden kivat tunteet edellä. Tutkimusnäyttö osoittaa kuitenkin, että motivaatio ja positiiviset tunteet tulevat siitä, että osaa ja oppii.

Psykologian tohtori Saarinen kertoo, että aivoissa on dopamiinirata, joka reagoi nopeasti saatavilla oleviin palkkioihin, kuten rahaan tai mielihyvään. Dopamiinirata on erityisen aktiivinen teini-iässä. Siksi on koulunkäynnin kannalta arveluttavaa, että Suomessa isossa osassa kouluja älypuhelimia ei kerätä lapsilta koulupäivän ajaksi pois.

– Teini-iässä on erityisen suuri alttius sille, että oppilaat tekevät sellaisia asioita, joista he saavat välittömän palkkion, jos he itse saavat päättää. Sen sijaan heidän on vaikeampi ponnistella pidemmän aikavälin palkkion eteen.

– Siihen tarvitaan aikuisen tai opettajan roolia, joka tsemppaa turhautumisen yli, kunnes päästään oppimiseen ja vasta sitten saadaan palkkio. Pikkuhiljaa otsalohkot pystyvät hallitsemaan dopamiinirataa paremmin niin, että nuori malttaa odottaa palkkiota vasta myöhemmin.

...

– Tutkimuksissa on havaittu, että ne lapset, jotka räpläävät somea opiskellessaan, eivät kompensoi sitä venyttämällä opiskeluaikaa loppupäästä vaikka tekemällä kotitehtäviä kymmenen minuuttia pidempään. Somen käyttäminen opiskelun ohessa tutkitusti laskee arvosanoja.

...

Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen Karvin pitkittäisarviossa huolta on herättänyt etenkin niin sanottujen S2-oppilaiden, eli suomea tai ruotsia toisena kielenä opiskelevien heikko osaaminen. Suomessa on OECD-maiden suurimmat erot kantaväestön ja maahanmuuttajataustaisten oppimistuloksissa. Tämä on Saarisen mielestä yksi koulujen huolestuttavimmista kysymyksistä.

Yliopistonlehtori kertoo, että kun hän on luennoinut kouluista Suomen ulkopuolella, siellä ymmärretään keskittyä oppimisen kannalta olennaisiin asioihin, kuten opettajan rooliin luokkahuoneessa ja ryhmäkokoon.

Suomessa käytetään liikaa aikaa sekundääristen asioiden miettimiseen. Ei sillä ole mitään väliä, onko koulussa vaaleanharmaa vai vaaleankeltainen seinä.

...

Eteläkorealainen koulutusasiantuntija kertoi taannoin Saariselle, että Suomesta oli käynyt maassa koulutusvientikonsultteja, jotka olivat markkinoineet heille avokoulua. Etelä-Koreassa oli suhtauduttu epäluuloisesti siihen, miten avotilat sopisivat pienille lapsille. Suomalaiset olivat vakuuttaneet heille, että Suomessakin vastaavia tiloja on käytetty hyvällä menestyksellä. Etelä-Koreassa päätettiin rakentaa yksi kokeilukoulu Suomen malliin.

...

– He kuulemma päättivät, että suomalaiskokeilua ei laajenneta enää yhteenkään kouluun.

...

Saarinen tietää yksityisopettajia, jotka kiertävät varakkaiden perheiden kodeissa antamassa tukiopetusta lapsille iltaisin, jos vanhemmat eivät ole vakuuttuneita lähikoulunsa pedagogiikasta.

...

– Meillä opettajilla on hälyttävät stressitasot ja burnout -oireet. Opettajat vaihtavat alaa ja opettajankoulutuslaitoksen hakijamäärät ovat monilla paikkakunnilla pudonneet. Jos koulu muuttuu epäsuosituksi työpaikaksi, mitä me sitten tehdään? Jos tulee sijaista sijaisen perään, niin lapsethan siinä kärsii.

...

Väitöskirja sohaisi Suomen Kuvalehden mukaan suomalaisen yhteiskunnan kipupisteitä. Saarinen kertoo Ilta-Sanomille puhuneensa Suomen ulkopuolella samoista aiheista, joita hän käsitteli väitöskirjassaan. Siellä tulokset eivät aiheuttaneet skandaalia, vaan kiinnostusta, tai sitten tutkimuksen tulokset eivät yllättäneet lainkaan.

– Suomen ja muiden maiden vastaanoton välillä oli aivan käsittämätön ero. En meinaa vieläkään käsittää, että suomalaiset kouluasiantuntijat saattoivat sanoa, etteivät ole nähneet yhtäkään tällaista tutkimusta, kun kerroin, että tutkimustiedon mukaan asia on näin. Olin lukenut asiasta itse satoja tutkimuksia.


Saarinen on päätellyt, että monet koulutusasiantuntijat eivät Suomessa yksinkertaisesti lue tutkimusta.

– Väitöskirjani ei kansainvälisesti katsoen muuttanut mitään tutkimusnäyttöä suuntaan, eikä toiseen. Siinä toistettiin samoja teemoja, joita on muuallakin tutkittu. Miten meillä voi olla opetuksen alalla sellaista, ettei olla tietoisia tutkimusnäytöstä?

...

Jälkikäteen kukaan kriitikoista ei ole pahoitellut väitöskirjan vastaanottoa tutkijalle.

– Minulla ei ole sille tarvetta. Enemmän olen kiinnostunut siitä, korjataanko koulussa tehdyt virheet.

...

Yliopistonlehtori huomauttaa, että OECD on hehkuttanut Suomen korkeasti koulutettuja opettajia. Heille täytyy hänen mukaansa antaa riittävästi päätösvaltaa opetuksen sisällön suhteen, enemmän kuin konsulteille, Saarinen vaatii.

...

Saarinen on erityisen huolissaan siitä, että OECD on arvioinut Suomen olevan oppimistuloksissa pysyvän laskun maa.

...

Perhetaustan vaikutuksen kasvu oppimistuloksiin on tutkijan mukaan myös hälytysmerkki. Noin joka kahdeksas oppilaista ei osaa peruskoulusta päästessään kunnolla lukea.

– Luku- ja kirjoitustaito ei ole yksi taito muiden joukossa, vaan tutkimusnäyttö osoittaa, että se on fundamentaalisen tärkeä aivojen kehityksen kannalta. Se heijastuu kokonaisvaltaisesti lapsen kehitykseen.

Käsinkirjoittaminen kehittää aivojen mielikuvitusalueita, Saarinen kuvaa. Siitä huolimatta kaunokirjoituksen opetuksesta on Suomen kouluissa luovuttu. Digitalisaatio on vähentänyt valtavasti käsin kirjoittamista kouluissa. Lukutaito vaikuttaa kuitenkin olennaisesti siihen, miten ihminen pärjää yhteiskunnassa.

– Kirjoittaminen, lukeminen ja sanavarasto ovat koko ajattelun perusta. Samalla kehittyy toiminnanohjaus, työmuisti ja keskittymiskyky.

...

Kun Suomen PISA-tulokset ovat laskeneet vuosi vuodelta, etelänaapuri Virossa tulokset ovat kulkeneet toiseen suuntaan: virolaislasten osaaminen on viimeisissä tutkimuksissa ollut Euroopan huippua. Tutkijalla on Suomen ja Viron osaamiseroille ainakin kaksi selitystä.

– Opettajalla on Virossa selkeämpi rooli oppimisen ohjaamisessa. Opettaja ei ole niin kaveri. Lisäksi siellä on vähemmän innokkaasti menty digitalisaation perässä.


Varhaiskasvatuksen osalta tulee tietysti todeta, että Saarisen väitöskirja ei tietysti voinut käsitellä aivan tämän hetken varhaiskasvatusta vaan sitä, mitä varhaiskasvatus on ollut joitain vuosia sitten ennen kuin on isosti lähdetty rakentamaan suuria "lastensäilytyskeskuksia" vajaalla ja jatkuvasti vaihtuvalla henkilökunnalla. Voi olla, että nykyisellä heikentyneellä ja halpuutetulla varhaiskasvatuksella vaikutus oppimiseen voi olla negatiivinen, mutta sitä voi sitten tutkia vasta joidenkin vuosien päästä, kun mahdolliset ongelmat realisoituvat ja ovat nähtävissä oppimistuloksissa.

Caucasian

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 344
  • Liked: 3963
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #486 : 06.12.2023, 18:50:11 »
Ongelman juurisyy on "lianderssonit" eli vasemmistolaiset. Kaiki menee lopulta pieleen, kun vihervassarinaiset päättää ja häärää...
Jotenkin tulee mieleen "nainen vaietkoon seurakunnassa", että oisko siinä sittenkin joku käytännönkin idea...

ejmantyla

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 555
  • Liked: 1077
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #487 : 06.12.2023, 21:09:10 »
Ongelman juurisyy on "lianderssonit" eli vasemmistolaiset. Kaiki menee lopulta pieleen, kun vihervassarinaiset päättää ja häärää...
Jotenkin tulee mieleen "nainen vaietkoon seurakunnassa", että oisko siinä sittenkin joku käytännönkin idea...
Hallituksessa joka oli ennen "lianderssoneja" ei paljon vassareita näkynyt, tai mihin nyt kukin haluaa Sipilän porukan lokeroida. PISA tulokset laskivat silloinkin.

Tavan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 350
  • Liked: 13985
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #488 : 06.12.2023, 21:14:22 »
Muuten hyviä juttuja, mutta aina kun nämä tieteilijät alkavat puhua otsalohkoista ja serotoniineista ja dopamiineista niin meikäläinen vaihtaa henkisesti kanavaa.

Aivan samaa genreä kuin aikoinaan vakavat puheet sapesta ja flegmistä ja sanguiinista sun muista humööreistä.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Hamsteri

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 7 072
  • Liked: 6318
  • Hamster supremacy
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #489 : 06.12.2023, 22:14:12 »

edit. lisäys: muu maailma kyllä käyttää älylaitteita Suomenkin puolesta, eli ei niiden tuomitseminen paranna Suomen Pisa-sijoituksia. Sen sijaan paskamatujen kokoaminen yksiin ja samoihin leirikouluihin kyllä parantaa suomalaislasten sijoitusta.


Jep, samat älypuhelimethan löytyy "super nörtti" japskeilta ja korealaisilta, jotka loistaa noissa tuloksissa. Samoin se vekotin löytyy myös melkein jokaiselta kehitysmaalaiselta.

----
Mitä ei koskaan myös mainita on, että Suomen kouluissa on perseestä, eikä kukaan halua olla noissa sadomasokismi paikoissa pänttäämässä vapaaehtoisesti. Jos pitäisi valita huippu pisa tulosten saaminen ankeassa nördäyspänttäys ympäristössä tai vähemmän perseestä oleva koulu, niin valitsisin jälkimmäisen.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 39 775
  • Liked: 129691
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #490 : 06.12.2023, 23:22:32 »
Kuuntelin eilen Ylen ruotsinkielisen radiokanavan ajankohtaisohjelmaa, missä tietysti asiaan liittyvä pakollinen itseruoskinta. Siinä matikanopettaja tosin otti esille yhden mielenkiintoisen asian, nimittäin, että PISA- kokeeseen ei liity minkäänlainen kannustin suorittaa/läpäistä se parhaalla mahdollisella tavalla. Kokeen kirjoittajille kun ei anneta minkäänlaista palautetta, eikä se vaikuta oppilaan arvosanoihin millään tavalla.

Varmaan se sama ruotsinkielinen opettaja, joka selitteli ruotsinkielisissä tv-uutisissa, että itse asiassa oppilaiden osaamisen tasossa ei ole tapahtunut muutosta, vaan PISA-kokeessa ei vain enää yritetäkään pärjätä. Ei kovin uskottava.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Nikolas

  • Nimellinen
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 314
  • Liked: 15155
  • Tiellä Rhodesiasta Zimbabween
    • Kirjoitelmia
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #491 : 07.12.2023, 00:28:46 »

Tähän liittyen vielä keväältä yksi Ilta-Sanomien juttu, jossa on haastateltu Aino Saarista. Koskee tietysti samalla tavalla kantasuomalaisia kuin ketjun aiheena olevia maahanmuuttajiakin. Alla muutamia katkelmia pitkästä haastattelusta:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009365393.html


Aino Saarisen väitöskirja on saatavilla: https://helda.helsinki.fi/items/a84a8ff6-b286-4f8a-bec5-65ce052702dc

ikuturso

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 25 640
  • Liked: 61689
  • Kekkosen re-inkarnaatio
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #492 : 07.12.2023, 01:38:11 »
Ongelman juurisyy on "lianderssonit" eli vasemmistolaiset. Kaiki menee lopulta pieleen, kun vihervassarinaiset päättää ja häärää...
Jotenkin tulee mieleen "nainen vaietkoon seurakunnassa", että oisko siinä sittenkin joku käytännönkin idea...
Hallituksessa joka oli ennen "lianderssoneja" ei paljon vassareita näkynyt, tai mihin nyt kukin haluaa Sipilän porukan lokeroida. PISA tulokset laskivat silloinkin.

Sanni Grahn-laasonen menee vassarista...

Lainaus
Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen käynnistää laajan ohjelman rasismia ja vihapuhetta vastaan
opetus- ja kulttuuriministeriö
Julkaisuajankohta2.5.2016 10.48
TIEDOTE
Opetus- ja kulttuuriministeriö käynnistää ministeri Sanni Grahn-Laasosen johdolla laajan ohjelman vihapuheen ja rasismin ehkäisemiseksi ja yhteiskunnallisen osallisuuden edistämiseksi. Toimintaohjelma sisältää kymmenen toimenpidettä, jotka kohdistuvat muun muassa opetushenkilöstön koulutukseen, nuorisotyöhön, liikuntaan ja uskontojen vuoropuheluun. Samalla kaikki ministeriön hallinnonalan toimijat haastetaan mukaan yhteiseen työhön.

- Vihapuhe ja rasismi ovat ehdottomasti tuomittavia ilmiöitä. Kenenkään ei pidä joutua elämään ilmapiirissä, jossa jotkut avoimesti kiistävät toisten aseman tasavertaisina yhteisön jäseninä. Tästä seuraava turvattomuuden tunne horjuttaa yhteiskunnan perusteita. Suomen ilmapiiri on muuttunut, ja se vaatii tekoja. Julkisen vallan tehtävänä on turvata oikeusvaltion, demokratian ja ihmisoikeuksien toteutuminen, sanoo opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen.

- Opetus- ja kulttuuriministeriön toimiala tavoittaa Suomen kaikki nuoret koulun, taide-, musiikki- tai liikuntaharrastusten, nuorisotyön ja järjestötoiminnan kautta. Siksi ministeriömme on avainroolissa työssä avoimen ja kansainvälisen Suomen puolesta, rasismia ja vihapuhetta vastaan. Otamme tässä työssä välineiksi nuorisotyön, liikunnan, koulutuksen ja kulttuurin: syrjintä ei käy, sanoo ministeri Grahn-Laasonen.

Monilukutaitoa ja mediakriittisyyttä kasvatuksessa ja opetuksessa korostamalla parannetaan lasten ja nuorten edellytyksiä ymmärtää vaikeita yhteiskunnallisia kysymyksiä ja osallistua keskusteluun niistä ilman ylilyöntejä. Monikulttuurisuus, yhteisöllisyys ja osallisuuden edistäminen otetaan valtionapujen kriteereiksi ESR-hankkeissa. Kuntien nuorisotoimien hankkeita vihapuheen ehkäisemiseksi ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi rahoitetaan erityisavustuksin. Joukkuelajien Punainen kortti rasismille -hanke otetaan osaksi valtakunnallistettavaa Liikkuva koulu -ohjelmaa.

Opetus- ja kulttuuriministeriö rahoittaa nuorisotoimijoiden koulutusta, jotta jokainen lasten ja nuorten kanssa työtä tekevä tietää, miten rasismia ja vihapuhetta ehkäistään ja miten niihin puututaan. Opetushenkilöstöä koulutetaan erityisesti käymään hankalia keskusteluja muun muassa vihapuheeseen, rasistiseen käytökseen ja radikalisoitumisen signaaleihin liittyen. Opiskelija- ja nuorisojärjestöt kutsutaan mukaan kehittämään toimenpiteitä auttamaan eri taustoista tulevien nuorten ja opiskelijoiden kohtaamisessa.

- Oikeusministeriön tuoreen selvityksen mukaan häirinnän ja vihapuheen ennaltaehkäisemiseksi ja siihen puuttumisen tulee näkyä kansalaisten arjessa. Tämä vaatii kansalaisten aktiivisuuden ja tietoisuuden lisäämistä ja rohkeutta puuttua. Isot haasteet eivät ratkea yksin opetus- ja kulttuuriministeriön toimin, mutta yhdessä voimme tehdä paljon, sanoo ministeri Grahn-Laasonen.
https://okm.fi/-/opetus-ja-kulttuuriministeri-sanni-grahn-laasonen-kaynnistaa-laajan-ohjelman-rasismia-ja-vihapuhetta-vastaan

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Bona

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 568
  • Liked: 1400
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #493 : 07.12.2023, 05:39:49 »
Sanni Grahn-Laasonen on weffiläinen Young Global Leader ja oli opetusministerinä luokkaa täystuho. Hän romutti ammatillisen koulutuksen käytännössä kokonaan.

Tavanille: serotoniinin takaisinoton esto eli masennuslääkkeet ovat puoskarointia, mutta aivotutkimus muuten, ainakin nuorten kehityksen ja opetuksen osalta ihan validia. Se on juuri se etuotsalohko, jonka kypsyminen ratkaisee sen, minkä tason itseohjautuvuuteen lapsi kykenee.
Miksi kuninkaat nousevat kapinaan, miksi hallitsijat liittoutuvat keskenään Herraa ja hänen voideltuaan vastaan? (Ps. 2:2)

Vähäinen filosofia tekee miehestä ateistin, suuri määrä käännyttää hänet uskoon. Francis Bacon.

Niobium

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 693
  • Liked: 6810
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #494 : 07.12.2023, 14:10:02 »
1960-luvulla Teknillisessä Korkeakoulussa professori piti viikottain matematiikan luentoja.

Tiettynä päivänä ns. kyyhkyslakkaan ilmestyi A4:nen pidettyjen luentojen aiheisiin liittyviä laskuharjoitustehtäviä.

Seuraavalla viikolla assistentit laskuharjoituksissa selittivät tehtävien ratkaisut.

Tentteihin tuli joko suoraan tai sovellutuna laskuharjoituksen tehtäviä.

Mikä matematiikan opiskelussa on niin vaikeata?

Ei se olekaan vaikeaa, kunhan opettaja osaa taustoittaa, mistä tässä on kyse? Muistan ikuisesti, kun istuin yliopistolla kuuntelemassa, kun luennoitsija sanoi, että "Tämä nyt ei varsinaisesti kuulu kurssiin, mutta näytän nyt induktion periaatteilla, että nolla on nolla." Loppuluento meni sit siinä. En minä matemaatikoksi halunnut, se kurssi kuului kemian pakollisiin.

Loppuajan kävin kuuntelemassa ylempien tason kursseja orgaanisesta kemiasta ja tentin niitä, että opin jotain järkevää. Ei kukaan ole tullut kysymään, että osaanko johtaa, että nolla on nolla?

Poika on matematiikassa aika haka, teki lujuuslaskelmat omavalmisteiseen trailerin ja hakkaa sitä kasaan killan pajalla. Katsastusmies jos kysyy, niin pojalla on valmiina kaikki paperit yksittäiskatsastusta varten. Saa inssi tarkistaa ihan itse luvut.

Matematiikka on helppoa, kunhan se on rationaalista ja liittyy persoonan mielenkiinnon kohteeseen.

Viitaten tuohon aiemmin mainittuun mätien omenien tehtävään, vittuako mua kiinnostaa mätien omenien lukumäärä, mua kiinnostaa se, että miten niitä on säilytetty, ovatko saaneet liikaa etyleeniä?

(Jäniskevennys: banaanien kuskaaminen on ihan hemmetin tarkkaa hommaa. Sit kun ostan niitä, niin kypsytän ne tuossa pöydällä sopivassa seurassa melkein mustaksi.)
"Tuomme oikeudenmukaisuutta ja onnea Afrikan kansoille, Prigozhin lupaa." IS 22.8.2023

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 39 775
  • Liked: 129691
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #495 : 07.12.2023, 14:18:23 »
Osaamisen tason romahtaessa kautta linjan 2000-luvun alusta lähtien suomalaiset tytöt ovat ohittaneet suomalaiset pojat myös matematiikassa, mutta ei mitään nähtävää?

Toinen näkökulma on sitten se, että Suomi on ainoa OECD-maa, jossa tytöt ovat nykyään selvästi poikia parempia matematiikassa. Se johtuu suomalaisesta koulusta, jonka rakenteet on suunniteltu erikoislaatuisella tavalla suosimaan tyttöjä, mutta tässä ei suostuta näkemään ongelmaa vaan paremminkin ylpeydenaihe.
...
Suomen tulosten äärimmäinen poikkeuksellisuus on näkynyt  tyttöjen ja poikien eroina jo aiemmista raporteista, mutta ketään ei tunnu kiinnostavan, mistä se oikeasti johtuu. Suomalaiset pojat kai nyt vain ovat laiskoja ressukoita.

Lainaus
Li Andersson Pisa-tuloksista: Arvot, asenteet ja suhtautuminen koulutukseen ovat muuttuneet

[...]

Suomalaisesta koulumaailmasta on tulossa sukupuolittuneempi. Suomessa tytöt pärjäsivät Pisa-tutkimuksessa poikia paremmin sekä matematiikassa, luonnontieteissä että lukutaidossa.

Suomi oli tutkimukseen osallistuneista OECD-maista ainoa, jossa tytöt menestyivät matematiikassa paremmin kuin pojat.

– Sanoisin, että poikien huono menestys liittyy yhteiskunnan asenteiden muutoksiin koulutuksen suhteen, Li Andersson sanoo.

Hänen mukaansa arvot ja asenteet sekä suhtautuminen koulutukseen ovat muuttuneet verrattuna siihen, mitä ne ovat olleet aikaisemmin.

– Ennen esimerkiksi työväenluokkaisissa piireissä pidettiin sivistystä korkeassa arvossa ja haluttiin, että lapset kouluttautuvat. Laajemminkin yhteiskunnassa oli vahva yleinen koulutusmyönteinen eetos. Tämä on mielestäni muuttunut, Andersson pohtii.
Kansan Uutiset 5.12.2023

Tyypillisen ontto Li-vastaus, jota seuraa Lin kaikkeen ratkaisuksi tarjoama eriarvoisuusliturgia, jota en viitsinyt liittää tähän.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

ikuturso

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 25 640
  • Liked: 61689
  • Kekkosen re-inkarnaatio
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #496 : 07.12.2023, 14:39:06 »
Lainaus
Li Andersson Pisa-tuloksista: Arvot, asenteet ja suhtautuminen koulutukseen ovat muuttuneet

– Ennen esimerkiksi työväenluokkaisissa piireissä pidettiin sivistystä korkeassa arvossa ja haluttiin, että lapset kouluttautuvat. Laajemminkin yhteiskunnassa oli vahva yleinen koulutusmyönteinen eetos. Tämä on mielestäni muuttunut, Andersson pohtii.
Kansan Uutiset 5.12.2023

Tyypillisen ontto Li-vastaus, jota seuraa Lin kaikkeen ratkaisuksi tarjoama eriarvoisuusliturgia, jota en viitsinyt liittää tähän.

"piireissä" haluttiin että lapset kouluttautuvat. Entä Perheissä, Li, Perheissä? Mamuperheiden arvot? Yksinhuoltajaperheiden arvot?

Aiemmin yhteiskunnassa oli vahva perhemyönteinen eetos. Perheessä oli isän ja äidin malli ja monipuolinen tuki urakehitykselle.  Nykyään hankitaan itselle nelikymppisenä oman yksinäisyyden ja tyydyttämättömäksi jääneen äidinvaiston hoitamiseen keinosiemennyksen kautta koiranpennun sijaan lapsi. Mikään ei voi mennä vikaan.

Toki kyseiset lapset eivät yksin ole se ongelma, mutta nämä ovat oire yhteiskunnallisesta suuremmasta murroksesta.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Miniluv

  • Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 32 045
  • Liked: 14463
  • 100% kaafir, 100% goy
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #497 : 07.12.2023, 15:16:04 »
Tentteihin tuli joko suoraan tai sovellutuna laskuharjoituksen tehtäviä.

Mikä matematiikan opiskelussa on niin vaikeata?

Se, että se vaatii loogista ajattelua.

Looking for a High IQ Black Population
https://m.youtube.com/watch?v=OoBwmdhjp9
Dystopian Nightmare 2020s The Great Taking

Daily Dystopia 30.1.2024: Taylor Swift Psyop?

stefani

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 555
  • Liked: 1536
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #498 : 07.12.2023, 16:55:54 »
Looking for a High IQ Black Population
https://m.youtube.com/watch?v=OoBwmdhjp9

Tulee viesti: "This video isn't available anymore"

Jorma M.

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 144
  • Liked: 23930
  • "Mari Rantanen: Suomeen on turha tulla hillumaan."
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #499 : 07.12.2023, 17:52:47 »
Nyt kun Pisasta teeskennellään kyselytunnillakin niin OPM Anna-Majalle voisi ehdottaa:

- opetusministeri Henriksson, eikö Suomi voisi ottaa lisää turvapaikanhakijoita ja lisätä pakollista ruotsia?

Ja sitten ministeriaition persut voisivat nyökätä hyväksymisen merkiksi.
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

Niobium

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 693
  • Liked: 6810
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #500 : 07.12.2023, 18:32:42 »

"Se, että se vaatii loogista ajattelua."

Tuo on kyllä totta, matematiikka on ylipäätään puhtain tiede. Jos pöydällä on yksi mutteri, niin siinä on yksi.

Filosofit voivat sitten väitellä siitä keskenään, että onko siinä sittenkin kaksi ja puoli? Miten määritellään mutteri. Uskontotieteilijät vänkäävät siitä, että mikä jumaluuksista on luonut sen olennon, joka on luonut sen ja kenen arkkienkeli on sen pöydälle laskenut jne.

Matematiikka on kylmää ja kovaa, sen avulla selitetään kaikkea mahdollista, se on sitten muusta kiinni, että miten voidaan käyttää hyväksi.

Matematiikka on niin monipuolinen työkalu, että se on sitten ihmisestä itsestään kiinni, että suuntautuuko todennäköisyyslaskentaan vai topologian teoriaan? Siinä vaiheessa muut asiat tulevat mukaan. Fysiikka on havaintojen tekemistä ja niiden mukaan hahmottaa, että miten matematiikan avulla voidaan se ilmiö voidaan tarkasti kuvata.

Se on sit eri asia, että kuka tajuaa, että suurella todennäköisyydellä joudun kuseen, jos ihan vähän vain potkin ja puukotan kaveria?

Epäilen, että tuliaiset maailmalta eivät ole ihan niin loogista ainesta.
"Tuomme oikeudenmukaisuutta ja onnea Afrikan kansoille, Prigozhin lupaa." IS 22.8.2023

Vesa Heimo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 798
  • Liked: 2314
  • Nussittuna nukkuisit sikeästi.
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #501 : 07.12.2023, 19:40:31 »

Tuo on kyllä totta, matematiikka on ylipäätään puhtain tiede. Jos pöydällä on yksi mutteri, niin siinä on yksi.

Fysiikka on havaintojen tekemistä ja niiden mukaan hahmottaa, että miten matematiikan avulla voidaan se ilmiö voidaan tarkasti kuvata.

Oikeastaan matematiikka selittää fysiikkaa... joten fysiikka menisi sinne matematiikan yläpuolelle -ainakin näin filosofisesti ajatellen. Kuten myös kemia. Eli matematiikka on vain työkalu jolla availlaan noita kahta muuta, jotka sitten määrittelevät matematiikan säännöt. Noin filosofisesti ajatellen  ;D
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Miniluv

  • Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 32 045
  • Liked: 14463
  • 100% kaafir, 100% goy
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #502 : 07.12.2023, 22:16:18 »
Looking for a High IQ Black Population
https://m.youtube.com/watch?v=OoBwmdhjp9

Tulee viesti: "This video isn't available anymore"

Katsoin tuon tänään. Otsikossa oli silloinkin maininta "repost".

Sensori ei tykkää.
Dystopian Nightmare 2020s The Great Taking

Daily Dystopia 30.1.2024: Taylor Swift Psyop?

Miniluv

  • Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 32 045
  • Liked: 14463
  • 100% kaafir, 100% goy
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #503 : 07.12.2023, 22:22:58 »
Oikeastaan matematiikka selittää fysiikkaa... joten fysiikka menisi sinne matematiikan yläpuolelle -ainakin näin filosofisesti ajatellen. Kuten myös kemia. Eli matematiikka on vain työkalu jolla availlaan noita kahta muuta, jotka sitten määrittelevät matematiikan säännöt. Noin filosofisesti ajatellen  ;D

No matematiikka kyllä otti edistysaskeleita jo silloin, iun fysiikka arpoi elementtien määrää.
Dystopian Nightmare 2020s The Great Taking

Daily Dystopia 30.1.2024: Taylor Swift Psyop?

Luotsi

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 673
  • Liked: 4861
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #504 : 07.12.2023, 23:56:05 »
Tämä tulos kertoo monia asioita. Yksi niistä on se, että Suomella ei enää yksinkertaisesti ole varaa pakkoruotsin kaltaiseen ylellisyyteen.
*** Lisää rahaa kotiuttamiseen! ***

Puskistahuutelija

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 624
  • Liked: 6830
  • Liberaalikonservatiivi ja kansalliskonservatiivi
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #505 : 08.12.2023, 01:03:44 »
Olen keskustellut erään opettajan kanssa tästä asiasta ja hän kiroaa nämä avoimet tilat ja muut nykyajan hömpötykset alimpaan helvettiin, poiketen niistä sen mukaan miten vain on mahdollisuus. Olen toivottanut onnea ja menestystä tässä yhden miehen ristiretkessä.

Maahanmuutto luo tähän jo ennestään vaikeaan ongelmaan aivan uuden ja erityisen vaikean lisätason. Seurauksena ei voi olla mitään hyvää jos jo ennestään on hankaluuksia ja siihen päälle isketään maahanmuuton seurauksena iso kasa huonosti suomea puhuvia ja ymmärtäviä. Ongelmat kasvavat eksponentiaalisesti suuremmiksi ja niihin puuttuminen menee kananmunat kainalossa kävelyksi koska rasismikortti.

Tällä tiellä jatkamalla ei tehdä kuin iso kasa ihmisiä, joilla ei ole mitään edellytyksiä pärjätä tulevaisuuden työmarkkinoilla. Sellaisen väestön määrä kun kasvaa riittävän isoksi, on seurauksena isoja yhteiskunnallisia ongelmia kuten Ruotsista nähdään.
Blogikirjoituksia maahanmuutosta, eurosta, EU:sta, Yhdysvalloista, Kiinasta ja paljon muusta

https://historianpaluu.blogi.net/

Vesa Heimo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 798
  • Liked: 2314
  • Nussittuna nukkuisit sikeästi.
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #506 : 08.12.2023, 05:30:53 »
Oikeastaan matematiikka selittää fysiikkaa... joten fysiikka menisi sinne matematiikan yläpuolelle -ainakin näin filosofisesti ajatellen. Kuten myös kemia. Eli matematiikka on vain työkalu jolla availlaan noita kahta muuta, jotka sitten määrittelevät matematiikan säännöt. Noin filosofisesti ajatellen  ;D

No matematiikka kyllä otti edistysaskeleita jo silloin, iun fysiikka arpoi elementtien määrää.

En tarkoittanut historiallista janaa, vaan sitä kumpi loppupeleissä määrää. Matematiikalla voi laskea miten se jaksollinen järjestelmä toimii- mutta se ei toimi siksi että matematiikka niin päättää, vaan matematiikka toimii niinkuin fyysinen todellisuus on. Ja jos ei toimi, se on matematiikka mitä säädetään eikä fysiikan lait.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Emo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 37 593
  • Liked: 49095
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #507 : 08.12.2023, 11:14:21 »
Fysiikasta ja kemiasta tykkäsin, olin niissä jopa hyvä, erittäinkin hyvä lopulta kun aloin opiskelemaan enkä vain oleskellut, matematiikkaa siedin pakon edessä.
Kerrankin Vesa Heimon kanssa samaa mieltä, kiva olla.
Matematiikka on työkalu, mutta tärkeä sellainen.

Tänään oli muuan lehdessä haastateltu opettajia, ja siinä vihdoin sanoivat suoraan, että älylaitteet ovat tuhonneet oppilaiden keskittymiskyvyn ja työrauhan.
Vielä kun joku uskaltaisi puhua paperikirjojen ja kaunokirjoituksen puolesta, sitä odotellessa.

Luin kansainvälisiä tutkimuksia aiheesta ”oppiminen paperikirjasta”  jo kun oma lapsi oli ala-asteella, ja tutkimusten mukaan ihminen muistaa ja hahmottaa asiat paremmin paperikirjasta luettuna kuin näytöltä opiskeltuna, ja tämä on tieteellinen tutkimustulos ja lisäksi nyt myös Suomen Pisa-tuloksin todistettu.
Mainitsin tästä jo silloin koulunsa reksille ynnä toivoin älylaitteettomia/kännykättömiä oppitunteja, mutta sain vastaukseksi epäluuloista mulkoilua.

Minua ei huolestuttaisi ollenkaan, jos näissä Pisa-tuloksissa olisi kyse vain mamuoppilaiden pöljyydestä, mutta kun valitettavasti nyt ei ole kyse siitä enää ollenkaan.
Tietenkään hekään eivät digitalisaatiossa pärjää ja opi, se nyt on selvä.
« Viimeksi muokattu: 08.12.2023, 11:21:23 kirjoittanut Emo »

Niobium

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 693
  • Liked: 6810
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #508 : 08.12.2023, 19:53:24 »

Tuo on kyllä totta, matematiikka on ylipäätään puhtain tiede. Jos pöydällä on yksi mutteri, niin siinä on yksi.

Fysiikka on havaintojen tekemistä ja niiden mukaan hahmottaa, että miten matematiikan avulla voidaan se ilmiö voidaan tarkasti kuvata.

Oikeastaan matematiikka selittää fysiikkaa... joten fysiikka menisi sinne matematiikan yläpuolelle -ainakin näin filosofisesti ajatellen. Kuten myös kemia. Eli matematiikka on vain työkalu jolla availlaan noita kahta muuta, jotka sitten määrittelevät matematiikan säännöt. Noin filosofisesti ajatellen  ;D

Kyllä, matematiikalla on selitetty aineen häviämättömyys, joka perustui havaintoihin. Flogiston-teoria lensi romukoppaan Lavosierin havaintojen ja tarkkojen mittaustulosten vuoksi.

Siksi tarvittiin matematiikkaa, että voitiin todentaa mittaustulokset. Siihen tarvittiin fysiikkaa, että voitiin rakentaa riittävän tarkka vaaka. Siihen taas tarvittiin matematiikkaa sekä yleistä tajuamista, että miten voidaan todentaa jotain.

Asioiden yhteyksien ymmärtäminen on se avain, matematiikalla se puetaan yleismaailmalliseen muotoon, jota voidaan vertaisarvioida ja joko hyväksyä tai hylätä. Matematiikka on siksi se ylin tuomari, joka päättää lopulta, että mikä on oikea suunta.
"Tuomme oikeudenmukaisuutta ja onnea Afrikan kansoille, Prigozhin lupaa." IS 22.8.2023

Jäkättäjä

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 158
  • Liked: 188
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #509 : 09.12.2023, 11:25:58 »
Opettajat ovat aivan itse pilanneet pisa menestyksen. Opettajan kuuluisi olla se auktoriteetti ja ohjaaja eikä paras kaveri huolehtimassa sääli vitosista.

Tagit: