Kirjoittaja Aihe: 2014-03-08: Yleinen PISA-tulosten seurantaketju  (Luettu 127991 kertaa)

Rasvari

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 406
  • Liked: 1262
  • Entinen keskustelija, nykyinen Venäjän trolli.
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #510 : 09.12.2023, 11:48:11 »
Opettajat ovat aivan itse pilanneet pisa menestyksen. Opettajan kuuluisi olla se auktoriteetti ja ohjaaja eikä paras kaveri huolehtimassa sääli vitosista.

Eivät ehkä aivan suoranaisesti mutta edesauttanut merkittävästi toteuttamalla kuuliaisesti opetushallitukselta määrätyt vahingolliset toimenpiteet. Opettajat ovat paljon vartijoina ja nukkuneet vahtivuorollaan.

Eino P. Keravalta

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 32 450
  • Liked: 40079
  • The Buddha of Kerava
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #511 : 09.12.2023, 12:44:22 »
Opettajat ovat aivan itse pilanneet pisa menestyksen. Opettajan kuuluisi olla se auktoriteetti ja ohjaaja eikä paras kaveri huolehtimassa sääli vitosista.

Opettajilla toki on tärkeä roolinsa.

Mutta opettajien keinot vaikuttaa asioihin ovat kaiken aikaa käyneet kapeammiksi:

-Vuoden 2016 opetussuunnitelma on katastrofi

-Oppilasaines on maahanmuuton myötä romahtanut drastisesti

-Opettajilla ei ole toimivaltaa puhelimiin

-Fyysinen kurinpito on juridinen mahdottomuus, usein myös fyysinen mahdottomuus

-Vanhemmat ovat usein uhkailemassa, huutamassa ja vaatimassa

-Poliisi ei tule paikalle kun muut kiireet

-Rehtorit vähättelevät ongelmia koska koulun imago

-Lapsille aiheutetaan mielenterveyshäiriöitä esimerkiksi epätieteellisellä ilmastonmuutospelottelulla

Olisi ihme, jos näissä olosuhteissa edes hyväkään opettaja pääsisi mainittaviin tuloksiin, muutamat poikkeusyksilöt toki poislukien.

Opettajat on siis asetettu mahdottomaan tilanteeseen. He monesti ovat valinneet ammattinsa kutsumuksesta ja ihanteistaan käsin, rakkaudesta tietoon, sivistykseen, lapsiin, yhteiskunnan tulevaisuuteen. Mutta heiltä on pitkälti riistetty keinot ja jätetty ilman tukea.

Pidä siinä sitten kuria kielitaidottomille puukkojengiläisille, joiden motivaatio on nolla ja joiden ihanne on olla huumekauppiaiden bossmän tai sen bitch.
« Viimeksi muokattu: 09.12.2023, 13:00:10 kirjoittanut Eino P. Keravalta »
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Sakari

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 2 473
  • Liked: 5601
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #512 : 09.12.2023, 14:11:00 »
Tilastoissa näkyy 2016 koulu huononnuksen jälkeen mielenterveys ongelmien selkeä nousu tilastoissa, joka jatkaa yhä kasvua samassa 30 asteen kulmassa.

Näkisin jotain korrelaatiota näissä asioissa. Kun aikaisemmin mt tilastot sahasivat melko tasaisesti.
Ooh lalaa...

Niobium

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 693
  • Liked: 6806
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #513 : 09.12.2023, 14:50:11 »
Näen tässä varsin huonon kehityksen suunnan. Lähipiirissä yksi nuori, jolle opo ehdotti lukion lopettamista. Stanallisen tappelun jälkeen pääsi nuorisopsykologian piiriin.

Nyt yliopiston psykiatristen palvelujen alasajo näköjään jatkuu edelleen, tehostetusti.
"Tuomme oikeudenmukaisuutta ja onnea Afrikan kansoille, Prigozhin lupaa." IS 22.8.2023

Muhmutti

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 490
  • Liked: 969
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #514 : 10.12.2023, 10:29:18 »
Ei mikään ihme, että oppimistulokset laskee, kun meno on tällaista.

Lainaus
Sähkötupakan myyntiringit suomalaiskouluissa jo kuin huumekauppaa: "Velkoja peritään väkivalloin"

Vapen eli sähkötupakan käyttö on nostattanut suosiotaan suomalaislasten ja -nuorten keskuudessa. Poliisin mukaan ilmiö ei vaaranna ainoastaan nuorten terveyttä vaan myös turvallisuuden, sillä tuotteiden myyntiin liittyy monenlaista rikollisuutta.

Maailmanlaajuinen vape-ilmiö näkyy vuoden 2023 kouluterveyskyselyn tuloksissa.

Vapella tarkoitetaan sähkötupakkaa, akkukäyttöistä laitetta, jolla kuumennetaan laitteen säiliössä olevaa nestettä hengitettäväksi aerosoliksi. Sähkötupakan nesteet voivat olla nikotiinittomia tai nikotiinia sisältäviä.

8. ja 9.luokkalaisista liki kolmannes on kokeillut sähkötupakkaa ja päivittäinen käyttö on jo yhtä yleistä tai jopa yleisempää kuin tupakointi tai nuuskaaminen yläkoululaisten ja lukiolaisten keskuudessa.

– Kokeiluja on enenevissä määrin myös nelos- ja vitosluokkalaisilla, joka on nuorin ikäryhmä, jonka kouluterveyskysely kattaa, kertoi Syöpäjärjestöjen terveyden edistämisen asiantuntija Elina Hartikainen vape-ilmiötä ja sähkötupakointia käsittelevässä infotilaisuudessa marraskuun lopussa.

– Median ja oppilaitosväen puheiden mukaan kokeiluja vaikuttaa kuitenkin tapahtuvan jo alakoulun ensimmäisillä luokka-asteilla.

Sähkötupakoinnin suosio nuorten keskuudessa huolestuttaa poliisia, sillä tuotteiden haittavaikutukset eivät rajoitu ainoastaan niiden aiheuttamiin terveyshaittoihin.

– Nämä lapset ja nuoret, eivät ymmärrä, että he saattavat altistaa itsensä ihan todelliselle väkivallanuhkalle, sanoi ennalta estävän erityistoiminnan komisario Hannu Väänänen Länsi-Uudenmaan poliisista samassa infotilaisuudessa.

Väänäsen mukaan sähkötupakat päätyvät lasten ja nuorten käyttöön salakuljetuksen kautta.

– Ne tuodaan Suomeen ulkomailta normaalin tuontikanavan ohi ja koska lapsien on hankala saada tuotteita Suomesta laillisesti, ostavat he tuotteet kavereiltaan tai tuntemattomilta nuorilta.

– Tämä johtaa siihen, että nuorilta otetaan tuotteista isompaa hintaa kuin hankintahinta on ollut ja syntyy velkoja, joita peritään väkivalloin.

Sähkötupakan ostoon ja myyntiin liittyvää väkivaltaa näkyy Väänäsen mukaan kouluissa ja ulkona päivittäin.

– Otsikot eivät ole liioiteltuja. On ollut jopa tapauksia, että on saatu yhdet tai parit henkäisyt, niin joku keksii, että siitä syntyy velkasuhde. Sitten rahaa on alettu perimään väkivallalla uhkailemalla.

– Sitten kun on muodostettu myyntikanavia, on alkanut muodostua myyntireviirejä ja toiminta alkaa muistuttamaan huumausainekaupan tyylistä toimintaa. Vape- ja sähkötupakkailmiöön liittyy järjestäytynyttä rikollisuutta, kiristystä, laittomia uhkauksia ja pakottamista.

Myös sähkötupakan aiheuttama nikotiinikoukku voi johtaa lapsen ja nuoren tekemään rikoksia.

– Rahat tuotteisiin hankitaan rikoksen keinoin.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sahkotupakan-myyntiringit-suomalaiskouluissa-jo-kuin-huumekauppaa-velkoja-peritaan-vakivalloin/8835124#gs.1y9137

Hyvin menee, mutta menköön. Vielä kun saadaan lisää sateenkaarihömppää kouluihin, niin kohta ollaan maailman ykkösiä. Avointa oppimisympäristöä sekä digitaalisia oppimateriaaleja ei myöskään saa unohtaa tai vähentää.

Emo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 37 593
  • Liked: 49091
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #515 : 10.12.2023, 10:53:52 »
^ Tuttua koulumaailmasta lähivuosilta itsellenikin vanhempana, samoin kuin jälkikasvun koulussa tukioppilastytöt olivat nuuskanmyyjiä, ja tämä tilanne vallitsi siis pohjoisessa peruskoulussa jo ennen covidia, eli koronaa ei voi tästäkään syyttää.
Ja kaikki minun tietämäni vapen ja nuuskanmyyjät ovat kantisnuoria ja meno on osin jatkunut lukiossakin,, näistä tietämistäni jokainen meni lukioon.

Hamsteri

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 7 072
  • Liked: 6318
  • Hamster supremacy
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #516 : 10.12.2023, 11:01:04 »
Omana aikana ES päristiin, impattiin liimaa ja tupakoitiin, eikä ne koulutulokset siitä boomereita huonompia valkosilla ollut. Uskokaa, vaan että mediaani tulosten huonontuminen on 99% kiinni neekereistä. Muu on matalan kognition rationalisointia. Meillä oli luokalla mamuja, jotka ei osanneet suomea ollenkaan, eli varmaan tuloksetkin sen mukaiset.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

Epäluottamusmies

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 154
  • Liked: 661
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #517 : 10.12.2023, 16:21:29 »
Myönnän olevani opettaja, mutten paljon yleensä jaksa alaa kommentoida. Ongelmat ovat jokaisen havaittavissa jolla on silmät ja ymmärrystä. Kaikkea hajottavaa paskaa on tungettu ylhäältä päin aina, mutta ops-16 oli jo niin paksua etten ole ottanut sitä huomioon mitenkään. Annan numerot samalla asteikolla ja samoilla kriteereillä kuin ennenkin. Omatoimisuutta en edes yritä. Ilmiöpaskan vedän niin lyhyesti kuin mahdollista ja yritän sitoa sen omaan aineeseeni. Pidän kuria, poistan luokasta, annan kuulua jos joku perseilee häiritsevästi, mutta kallut ja neekerit jotka sotkevat vain oman hommansa eivät minua huoleta. En niille mitään pysty opettamaan ja koulun oppilashuolto niille jotain yrittelee. Nelosia kyllä annetaan ja luokallekin jätetään, jos sen katsotaan hyödyttävän. Joku karkaileva pimu saattaa saada kasiluokan läpi toisella yrittämällä. Mutta miksi jättää debiilejä abduja kokeilemaan uusiksi sellaista mihin lahjat eivät tule ikinä riittämään? Sinne ne aikanaan häviävät aikuisopistoihin, joustaviin polkuihin ja muihin vammaispalveluihin, jos eivät siirry suoraan fattan asiakkaiksi. Vakuuttuakseen niiden matalasta älykkyydestä ei tarvitse kuin katsella niiden parveilua ja kuunnella hetki.

Kaikenlaiset syndroomat ja diagnoosit ovat nousussa, ja kertovat lähinnä siitä ettei vanhemmillakaan ole ns asiat kunnossa. Tekemättömyyteen, osaamattomuuteen ja oppimattomuuteen on aina selitys. Ainakaan minua ei kuitenkaan ole kukaan kehdannut syyttää huonoista tuloksista, joten tietävät itsekin kummalta puolelta pulpettia vika löytyy. Oppimisvaikeudet voivat olla ihan todellisia, ja niiden voittamiseksi tehdään todella paljon työtä. Jos erityisopettajat pystyisivät keskittymään oppimishaluisiin "tyhmiin", tilanne olisi parempi. Mutta erityisluokat ovat täynnä 75 äo vähemmistöjä. Muualta tuodut ongelmat ovat valtava rasite, ja yksi avaintekijöistä selittämässä kokonaistulosten laskua.

Ennen kohtuullisesti pärjännyt keskivertoaines kärsii eniten typeristä uudistuksista ja haittaoppilaista. Mutta vielä suurempi uhka on digi, puhelin, pelit, some sekä kulttuuri joka hylkii pitkäkestoista vaivannäköä. Kaikki muu maailmassa on houkuttelevampaa kuin TYÖ. Ei lapsilla ole mitään tunnollisuuden, ahkeruuden ja velvollisuudentunnetta ellei sitä niille opeteta. Vanhemmat eivät sitä tee. Mitä koulun odotetaan asialle mahtavan?

Taso nyt vain laskee tasaisesti kaikessa. Yhteiskunta suosii dysgeenistä lisääntymistä. Unelmani olisi ottaa vuosiluokasta se parempi 50% ja vetää niille tiivistä tasokurssia, että saisivat olla rauhassa idiooteilta ja perserei'iltä. Ei tule tapahtumaan. Mutta onneksi eläkkeeseen on vain kymmenisen vuotta...

Edittiä. Unohtui sanoa että puhelimille kyllä voidaan paljonkin. Ala-asteella riittää ilmoitus että niitä EI SAA KÄYTTÄÄ koulupäivän aikana. Vanhemmat hyväksyvät tämän, ja ovat helpottuneita kun koulu sanoo tämän, kun itse eivät sitä raaski lapsiltaan vaatia. Yläasteella ehdoton kielto tuntien aikana. Rikkeistä kertyy istuttavaa. Välitunneilla käyttö vapaata, ja kunnon puhelinkooma rauhoittaa välitunteja huomattavasti kun pärisijät pääsevät pelaamaan. Tietysti parempi olisi jos ulkoilisivat. En ymmärrä miksei näin (muka) tehdä kaikissa kouluissa. Paskahousujen hommaa jos ei lapsille osata sanoa EI.
« Viimeksi muokattu: 10.12.2023, 16:26:10 kirjoittanut Epäluottamusmies »

Hamsteri

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 7 072
  • Liked: 6318
  • Hamster supremacy
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #518 : 10.12.2023, 16:58:16 »

Ennen kohtuullisesti pärjännyt keskivertoaines kärsii eniten typeristä uudistuksista ja haittaoppilaista. Mutta vielä suurempi uhka on digi, puhelin, pelit, some sekä kulttuuri joka hylkii pitkäkestoista vaivannäköä. Kaikki muu maailmassa on houkuttelevampaa kuin TYÖ. Ei lapsilla ole mitään tunnollisuuden, ahkeruuden ja velvollisuudentunnetta ellei sitä niille opeteta. Vanhemmat eivät sitä tee. Mitä koulun odotetaan asialle mahtavan?


Tuo on muuten ihan totta, paitsi systeemi ei koskaan antanut minkään sortin porkkanaa "grindauksesta". Pahimassa tapauksessa sai vaan nörtin leiman vähän riippuen sisäryhmän X opiskelumotivaatiosta. Duunitkin menee suhteilla ja motivaatiolla eikä niillä koulunumeroilla. Ts. jos systeemi palkitsisi tunnollisuuden, ahkeruuden ja velvollisuuden, niin ehkä se pleikka femma ei olisi prioriteettilistassa ekana.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

Niobium

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 693
  • Liked: 6806
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #519 : 10.12.2023, 17:41:06 »
^ Se on kyllä totta, että suhteet ja motivaatio ovat ne tärkeimmät. Kaverin mies ei tietääkseni ole käynyt yhtään koulua loppuun, mutta tekee ihan mitä vaan. Osaaminen ja sinnikkyys ovat myös ihan hemmetin tärkeitä.

Juttelin kerran Kirkkonummen juna-asemalla yhden hepun kanssa. Just ja just päässyt yläasteen läpi, oli mennyt hakemaan alumiinihitsarin paikkaa, vaikka ei tiennyt aiheesta pitkän vertaa. Pari viikkoa meni turatessa saumaa ja pakoillessa pomoa. Sit sitkeän opettelun ja senioreiden avustuksella homma aukesi.

Yritäpä selittää jollekulle kieltä osaamattomalle "emmätiä, ei kiinnosta"- tyypille edes jotain. Samaan törmätään ihan jo koulumaailmassa, kun oppilaita ei kiinnosta tehdä muuta kuin raha ja mistä sitä saadaan helpoiten.
"Tuomme oikeudenmukaisuutta ja onnea Afrikan kansoille, Prigozhin lupaa." IS 22.8.2023

Hamsteri

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 7 072
  • Liked: 6318
  • Hamster supremacy
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #520 : 10.12.2023, 17:52:10 »

Juttelin kerran Kirkkonummen juna-asemalla yhden hepun kanssa. Just ja just päässyt yläasteen läpi, oli mennyt hakemaan alumiinihitsarin paikkaa, vaikka ei tiennyt aiheesta pitkän vertaa. Pari viikkoa meni turatessa saumaa ja pakoillessa pomoa. Sit sitkeän opettelun ja senioreiden avustuksella homma aukesi.

Yksityinen sektori? Check

Pitääkö Suomea pystyssä? Pitää

Nouseeko Pisa tulokset? No eipä varmaan. Tosin iso osa Pisa tulosten nostajista on kympin tyttöjä jossain julkisensektorin käsienheiluttelussa.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

Emo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 37 593
  • Liked: 49091
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #521 : 11.12.2023, 09:31:34 »
Suomen koulu-uudistuksissa tutkimus­tiedolle viitattiin kintaalla, ja nyt se näkyy Pisa-tuloksissa

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010048110.html

Lainaus

Mitä seitsemäntoista vuoden aikana oikein on tapahtunut? Mikä oli nykypäivän koulua paremmin siinä koulussa, jota Saarinen kävi vuonna 2006?

Näiden kysymysten esittäminen hänelle on perusteltua. Saarinen väitteli kolme vuotta sitten tohtoriksi kasvatustieteestä. Väitöskirjassaan hän jäljitti syitä suomalaisnuorten oppimistulosten heikentymiselle. Aineistonaan hän hyödynsi muun muassa vuosien 2012 ja 2015 Pisa-tutkimuksia.

Saarisen väitöskirja herätti aikanaan närää. Psykologiliiton puheenjohtaja ja tutkija Jari Lipsanen piti syytä selvänä. Väitöskirjatutkimus osui yhteiskunnan kipupisteisiin.

Ehkäpä nyt tuoreiden ja yhä heikompien Pisa-tulosten myötä yhteiskunta on valmiimpi ja vastaanottavaisempi Saarisen kritiikille.

TÄHÄN mennessä Pisa-tuloksia on luonnehdittu lähinnä kolmella tavalla.

Ne eivät ole olleet yllättäviä. Ne ovat olleet odotusten mukaisia. Ne ovat tuntuneet masentavilta.
… 

Lainaus
SAARISEN mukaan koulun pitäisi olla paikka, jossa oppilas harjoittelee keskittymään. Nykykoulussa oppilaat tuntuvat kuitenkin pinnistelevän keskittyäkseen.

Samalla nuorten keskittymiskyky on hälyttävässä laskussa, ja elämä ylipäätään on muuttunut alati lyhytjänteisemmäksi. Jo puolen tunnin mittainen keskittyminen tuntuu vaikealta.

”Aivotutkimus on osoittanut, että teini-ikäisillä on alttius jäädä dopamiinikoukkuun”, Saarinen kertoo.

Hän katsoo koulun tehtäväksi auttaa nuoria hallitsemaan turhautumistaan niin, että heillä olisi mahdollisuus tavoitella nopeiden dopamiiniryöppyjen sijaan palkintoja, joiden eteen on uhrattava aikaa ja nähtävä vaivaa.

”Vanhan ajan koulussa tunteille ei juuri ollut sijaa. Koulua lähdettiin perustellusti uudistamaan niin, että nuorten tunne-elämän tarpeet huomioidaan paremmin.”

Tässä on Saarisen mielestä kuitenkin ajauduttu toiseen ääripäähän.

”Positiivisten tunnekokemusten rooli on ylikorostunut ja omia tunnetiloja kuulostellaan liiankin herkästi. Nuoret tarvitsisivat tukea siinä, kuinka tunteita siirretään syrjään työskentelyn ajaksi.”

Lainaus
HAASTATTELUN aikana Saarinen viittaa johdonmukaisesti tutkimukseen. ”Tutkimusten mukaan”, hän sanoo. Tai että ”tutkimustulokset osoittavat”.

Suomalaisen peruskoulun perimmäisin ongelma hänen mukaansa onkin siinä, etteivät uudistukset ole perustuneet riittävästi tutkimukseen. Tämä voi lopulta selittää sitä, mikä oli paremmin siinä peruskoulussa, jota Saarinen kävi seitsemäntoista vuotta sitten, ja joka vielä menestyi Pisa-kokeissa.

Lainaus
”Suomalainen peruskoulu vuosimallia 2006 ei todellakaan ollut mikään ihannekoulu, mutta sillä oli opetussuunnitelma, joka perustui enemmän tutkimukseen”, hän sanoo.

Jossain kohtaa sitten tutkimustietoa alettiin hyödyntää opetussuunnitelmissa aiempaa vähemmän.

Saarinen ei osaa sanoa, mikä tähän oli syynä.

”Minulla ei ole ollut minkäänlaista roolia opetussuunnitelmien päivittämisessä, enkä ole istunut yhdessäkään työryhmässä, joka on opetussuunnitelmia ollut laatimassa. Niinpä en osaa kuvata, miten tutkimukseen perustumattomat kohdat ovat opetussuunnitelmiin päätyneet.”

Lopputuloksen perusteella hän pitää kuitenkin ilmeisenä, ettei opetussuunnitelmien laadinnassa ole kuunneltu riittävän monipuolisesti eri tieteenalojen asiantuntijoita.

”Aivotutkijat, neuropsykologit, lastenneurologit ja nuorisopsykiatrit”, Saarinen luettelee.

”He ovat olleet aliedustettuina siinä asiantuntijajoukossa, jota Suomessa on kuultu, kun opetussuunnitelmia on 2010-luvulla päivitetty. Tämä paistaa opetussuunnitelmista läpi.
Ne eivät esimerkiksi tunnu huomioivan biologisia faktoja siitä, kuinka otsalohkot kypsyvät iän myötä tai millaista ympäristöä psyykkisesti oireileva nuoriso tarvitsee.”

Saarinen ei usko kuitenkaan, että pelkkä opetussuunnitelman uudistus tai uusien hallinnollisten työryhmien perustaminen riittää Suomen Pisa-tulosten nostattamiseen.

Hän aloittaisi palauttamalla opettajille vallan päättää siitä, miten he kouluissaan opettavat.

”Opettajilla olisi kyllä valtavasti osaamista palauttaa opetustaan tutkimusnäytön mukaiseksi. Minuun on moni opettaja ollut yhteydessä ja kertonut, että he kyllä tietävät hyvän opetuksen kriteerit, mutta heille ei ole annettu päätösvaltaa.”

Koko juttu linkistä.

Ilmeinen syyllinen älähtää yleisökommenteissa (kommentointi onkin yllättäen nyt ”tauolla”, kommentteja päässyt läpi hurjat 20 kpl tähän mennessä) ja vetää heti adhominem -tasolle:

Lainaus
Kirsti Lonka
Ilmoita asiaton viesti
10.12. 22:42
Yksi heikkotasoinen väitöskirja ei ehkä ihan vielä kumoa 30 vuoden laajaa kansainvälistä tutkimusta. Valmiina saadusta aineistosta, jonka luonnetta tekijä ei tunne, voi tehdä kaikenlaisia hätäisiä johtopäätöksiä. Suosittelisin konsultoimaan vähän kokeneempia tutkijoita ja laajempaa tutkijayhteisöä. Olemme hieman kyllästyneet jo kommentoimaan näitä nostalgiapopulismin kyllästämiä mielipidekirjoituksia.

Kuka on Kirsti Lonka?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kirsti_Lonka

https://www.speakersforum.fi/kirsti.lonka

Lainaus
Psykologian tohtori, professori Kirsti Lonka on suosittu luennoitsija ja tunnettu mm. radio- ja tv-ohjelmista. Hän on erikoistunut oppimisen ja osaamisen kehittämiseen, aktivoitiin työtapoihin, muutoksen hallintaan, tulevaisuuden oppimisympäristöihin, tiimityöhön, tunteisiin ja motivaatioon oppimisessa sekä luovuuteen, onnellisuuteen ja hyvinvointiin.

Hän pitää myös työpajoja ja luentoja vuorovaikutustaidoista yhteistyössä näyttelijä/vuorovaikutuskouluttajien kanssa. Työpajoissa voidaan harjoitella mm. tunnetaitoja, esiintymistä, vaikean asian puheeksi ottamista, palautestrategioita sekä esimies-alaiskeskusteluja. Lisäksi hän pitää dialogiluentoja muiden huippuesiintyjien kanssa.

Ilmankos.

Seuraavassa ongelma pähkinänkuoressa, vanhempana (jonka jälkikasvu edelleen on Suomen koululaitoksen syövereissä) allekirjoitan tämän täysin:

Lainaus
Kimmo Hantunen
Ilmoita asiaton viesti
10.12. 22:06
Opetushallituksen kaikkitietävä johtoporras tekee kaikki päätökset kuuntelematta opettajia, vaikka Opetushallituksessa ei ole mitään käytännön kokemusta opettajan arkipäivästä. Opetussuunnitelmat ja opetuksen periaatteet, "digiloikka", kännyköiden käyttö ja inkluusio on kaikki toteutettu välittämättä mitään opettajien mielipiteistä. Suomen Pisatulokset ovat romahtaneet, eikä Pisatulosten alamäelle ole mitään alarajaa näköpiirissä. Ja miksi opetussuunnitelmien lähtökohtana on konstruktivismi ja itsohjautuvuus, vaikka nuoret opiskelijat eivät ole itseohjautuvia? Kun nuori opiskelija laitetaan tekemään itsenäisesti tiedonhaun tehtäviä niin pojat pelaavat kaikki päivät nettipelejä ja tytöt päivittävät somea, eivätkä he osaa enää keskittyä mihinkään muuhun kuin kännykän räpeltämiseen.

Suomalainen koulu kasvattaa nuorista keskittymiskyvyttömiä nettiaddiktiiveja työkyvyttömyyseläkeläisiä. Suomalaisen koulun takia Suomessa oli viime vuoden lopussa pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä 97.000 alle 30-vuotiasta nuorta ihmistä, ja alle 30-vuotiaitten työkyvyttömyyseläkeläisten määrä kasvaa lähes 8.000 nuorella joka vuosi. Jos opetushallitus olisi yksityinen yritys, niin sen toimiva johto olisi saanut potkut jo monta vuotta sitten.

Viron Pisatulokset lähestyvät maailman kärkeä ja Suomen pitäisi ottaa esimerkkiä Viron kouluista. Virossa kännyköiden käyttö on kokonaan kielletty koulupäivän aikana, opiskelijat tekevät muistiinpanot kynällä ja paperilla, he pänttäävät päässälaskua ja häiriköt ovat eri luokassa omissa tasoryhmissään. Ja Viron opetussuunnitelmissa ei höpötetä mitään potaskaa itseohjautuvuudesta tai konstruktivismin ylevistä periaatteista.

Muutama ikäluokka on menetetty pysyvästi. Koulunsa lopettaneita on vaikea enää auttaa, monilla ei ole vanhemmistaan mitään apua ja yhteiskunta ei nuoria auta, yhteiskuntamme hoivaa verorahoillamme  asyylikeinottelijoita ja unohtaa omat lapset ja nuoret.

Äitinä olen ollut jo useamman vuoden (yläasteelta asti, osin jo ala-asteelta) helvetillisessä prässissä taistellessani lapseni oppimisen puolesta somesaatanaa, koulukiusaamista ja milloin mitäkin monsteria vastaan.
Olisin itse käynyt näinä vuosina lukion kolmeen kertaan tällä vaivalla. Oma lukioni hoitui muinoin hyvin vaivattomasti tähän nykyiseen lukioon verrattuna, en tässä nykymeiningissä varmastikaan jaksaisi motivoitua itsekään.

Eiköhän kohta meillä kaikilla ole mitta täynnä kirstilonkia ja muita punikkeja, ja tapahtuu jälleen muutoksia. Toivottavasti osaamme palata kehityksessä taaksepäin, koska edessäpäin ei ole mitään muuta kuin näiden ns.  ”edistyksellisten lonkien” visioima entistäkin täydellisempi koululaitoksen ja oppimisen tuho!

Marxilaisen ideologian hyödyt koululle ja oppimiselle on nyt testattu ja huonoiksi todettu.
Edellinen opetusministeri Li Andersson (vas) edelleen jaksaa syyttää tästä romahduksesta koronaa ja uskottelee, että ongelma ratkeaa lisärahoituksella - meillä ei ole enää kansakuntana varaa näihin vasemmistolaisiin suvakkihaihattelijoihin! Vasemmistoideologialla on tuhottu koululaitos, kirkko, media, puolustusvoimat ja ideologisella ilmastonmuutoshysterialla tuhotaan kaikki loputkin mitä edellä ei ole mainittu!!


Edit: @Kemolitor

Voitko muokata ketjun otsikkoa, vaikka muotoon 2014-03-08: Mamujen kouluosaaminen/PISA-tulosten lasku

Tai jotain muuta otsaketta esim. 2014-03-08: Yleinen PISA-tulosten seurantaketju.

Tai joku muu sopiva otsikko joka kattaisi laajemmin aiheen, koska nykyotsikon alla on vain mamut toistakymmentä vuotta sitten, mutta tänäänhän ei enää ole kyse pelkistä mamuista ja heidän (vanhoista) kouluongelmistaan, vaikka nekin tähän otsikon alle kuuluvat.

Kiitos! 🙂

« Viimeksi muokattu: 11.12.2023, 11:34:48 kirjoittanut Emo »

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 39 774
  • Liked: 129672
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #522 : 11.12.2023, 14:15:39 »
Suomen koulu-uudistuksissa tutkimus­tiedolle viitattiin kintaalla, ja nyt se näkyy Pisa-tuloksissa

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010048110.html

Lauantain Höblässä Johan Ernestam Ruotsin opettajain liitosta varoittaa Suomea Ruotsin kokemuksista, että on tyhmyyttä tehdä suuria uudistuksia testaamatta niiden toimivuutta ensin.

Hbl: Svenska varningen till Finland efter uselt Pisaresultat – ”Gör inte samma misstag” 9.12.2023  (maksumuuri)

Kuulostaa ensin järkevältä, mutta Ernestam ei viittaa inkluusioon, itseohjautuvuuteen tai massamaahanmuuttoon vaan vapaakouluihin, joiden syyksi hän panee Ruotsinkin Pisa-tulosten romahtamisen. Niin, ja segregaation ja eriarvoistumisen, mutta ei sanaakaan maahanmuutosta muuten kuin ohimennen, kun esimerkkinä vapaakoulujen ongelmallisuudesta käytetään tukholmalaista "Cordoban kansainvälistä koulua", joka suljettiin islamistiterroristiyhteyksien vuoksi.

"Ruotsi uppoaa kuin kivi" otsikoi Dagens Nyheter Pisa-tuloksiin viitaten, eikä tapahtunutta voida panna Ruotsissa koronan syyksi, sillä siellä koulut olivat avoinna paljon enemmän kuin esimerkiksi Suomessa.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Kemolitor

  • Global Moderator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 5 965
  • Liked: 6639
  • Understanding is a three-edged sword.
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #523 : 11.12.2023, 14:17:18 »
Voitko muokata ketjun otsikkoa, vaikka muotoon 2014-03-08: Mamujen kouluosaaminen/PISA-tulosten lasku

Tai jotain muuta otsaketta esim. 2014-03-08: Yleinen PISA-tulosten seurantaketju.

Tai joku muu sopiva otsikko joka kattaisi laajemmin aiheen, koska nykyotsikon alla on vain mamut toistakymmentä vuotta sitten, mutta tänäänhän ei enää ole kyse pelkistä mamuista ja heidän (vanhoista) kouluongelmistaan, vaikka nekin tähän otsikon alle kuuluvat.

Muutin aloitusviestin otsikon tuohon alempaan muotoon.

Emo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 37 593
  • Liked: 49091
Vs: 2014-03-08: Yleinen PISA-tulosten seurantaketju
« Vastaus #524 : 11.12.2023, 14:20:58 »
^^
Mitä ovat nämä ruotsalaiset ”vapaakoulut”?
Ovatko ne ei-kunnallisia kouluja, kuten meidän yksityiskoulumme?

@Roope

ikki

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 005
  • Liked: 343
Vs: 2014-03-08: Yleinen PISA-tulosten seurantaketju
« Vastaus #525 : 11.12.2023, 14:30:42 »
..jos haluaa syyttää marxin oppeja koulun ja oppimisen nykytilasta, siitä vaan. Älä anna faktojen häiritä.

Mutta noin muuten se ns vanha hyvä aika oli suora kopio itäsaksasta neuvostomausteilla.

Tilalle on nyt tullut aidosti länsimaista baloney.. anteeksi bologna-standardia ja tämän hedelmiä ollaan nautittu pari vuosikymmentä. Pitkään oli muutama jäärä opettaja joka edelleen jatkoi esim matikan opettamista niin että ne kertotaulut opetettiin ulkoa ymv kommarimeinikiä, onneksi länimaiset tavat ovat tuon siivonnut pois ja nykyään arvataan laskutulokset ja lähelle pääseminen antaa pisteitä.

Caucasian

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 344
  • Liked: 3963
Vs: 2014-03-08: Yleinen PISA-tulosten seurantaketju
« Vastaus #526 : 11.12.2023, 14:49:08 »
Vasemmistoliitto kampanjoi yleensä koulutuksella ja että siihen rahaa lisää. No Li Andersson oli opetusministeri romahdusjakson aikana ja mitään ei saanut aikaiseksi paitsi rahanmenoa. Nyt syyttää tietenkin koronaa vaikka syyhän on tässä uudessa koulutusohjelmassa itseohjautuvuuksineen ja fyysisten kirjojen hylkäämisineen sekä kivakoulu ideasta joka on oikeasti monin paikoin mamuhelvetti. Pisa lasku johtuu sius väärästä politiikasta ja oppilasaineksen surkeutumisena.
Yksi syy on taatusti se että opettajat ovat feministiliberaaleja vihervassareita.
Ja yksi syy on ettei vaadita vaan annetaan säälivitosia vaikkei osaisi mitään.
Omien lasten kohdalla muuten olen huomannut, että joka kerta keväällä ainakin yksi mamu saa stipendin ja syy ei koskaan todellakaan ole mikään hyvä keskiarvo vaan jokin tsemppistipendi tms. Eli käytännössä jokin suojautuminen rasismisyytöksiltä.

ikuturso

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 25 639
  • Liked: 61688
  • Kekkosen re-inkarnaatio
Vs: 2014-03-08: Yleinen PISA-tulosten seurantaketju
« Vastaus #527 : 11.12.2023, 14:49:44 »
Kun suoritin toissa talvena kasvatustieteiden perusopinnot, niin siinä käytiin yhdessä kurssissa aika kattavasti koko kasvatustieteiden historia läpi. Jonnekin 1980-luvulle asti kehitys oli loogista. Oli kokeiltu täysin vapaata kasvatusta, oli valistusta, oli yksityisiä kouluja, oli tasokursseja

Sitten jossain vaiheessa alkoi tulla matkaan väitöskirjoja niistä aiheista mitä ei oltu vielä tohtoroitu. Oli kaikkea psykologista larppausta, sukupuolten moninaisuutta, intersektionalismia, yhdenvertaisuutta ja lapsen ja ihmisen oikeuksien toteutumista täysimääräisenä.

Tämä humppahömppä vähitellen mädätti koko järjestelmän, ja 200 vuodessa faktoilla ja kokemuksella rakennettu kivitalo oli muutettu kerrasta apinatarhaksi. Ei saanut laatia sääntöjä, ettei kukaan loukkaannu, ei saanut koskea, ettei yksityisyyttä loukata, ei saanut jättää jälki-istuntoon, ei jättää luokalleen, ei saanut vaatia omia suksia, ei edes liikuntatunneille sopivaa asua. Vedä siinä sitten telinevoikkaa kun kaikki syö purkkaa farkut jalassa.

Ihmiskunta on ihan kohta valmis matrixiin. Keho voidaan valjastaa tekoälyn energiatuotantoon ja mieli on tyytyväinen, kun sinne tulee kaapelia pitkin yötä päivää salattuja elämiä ja paratiisihotelli ruotsia. Väliin euroviisut, niin se taidetumakekin hyrisee.

Ei mulla muuta.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Roope

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 39 774
  • Liked: 129672
Vs: 2014-03-08: Yleinen PISA-tulosten seurantaketju
« Vastaus #528 : 11.12.2023, 14:52:50 »
Mitä ovat nämä ruotsalaiset ”vapaakoulut”?
Ovatko ne ei-kunnallisia kouluja, kuten meidän yksityiskoulumme?

Lainaus
Ruotsin ”vapaakoulut” ovat yksityisiä kouluja, joita usein pyörittää jokin aatteellinen tai uskonnollinen taho. Vapaakouluja saatetaan perustaa myös puhtaasti liiketoimintamielessä, sillä veronmaksajat kustantavat niiden toiminnan, vaikka koulu onkin yksityinen.
Suomen Uutiset: Ruotsalaiskoulu suljettiin radikalisoitumisvaaran takia – ex-opetusministeri Andersson pitää ongelmana yksityistämistä, ei islamismia 4.12.2023

Vapaakoulut ovat Ruotsissa koulushoppailua, paheksuttu mutta yhteiskuntarauhan vuoksi sallittu keino saada edes omat lapset turvaan pois mamuvaltaisista kouluista.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

ikki

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 005
  • Liked: 343
Vs: 2014-03-08: Yleinen PISA-tulosten seurantaketju
« Vastaus #529 : 11.12.2023, 14:56:25 »
^^
Mitä ovat nämä ruotsalaiset ”vapaakoulut”?
Ovatko ne ei-kunnallisia kouluja, kuten meidän yksityiskoulumme?

@Roope

maksullisia kouluja mallia steiner, tosin kuten folkhemmettiin kuuluu valde maksaa ja sitten on se oma mikälie joku satanen vuodessa.

Summa summarum samat joiden mukaan kakaroiden syöttäminen on valden eli koulujen velvollisuus eivät myöskään aio maksaa koulusta joten eiku kunnalliseen uusruotsalaisten seuraksi ja uhreiksi. Ne taas jotka välittävät edes hieman lapsistaan menevät maksulliseen. Vaikka sitten rahoittaen myyjäisillä (ja skidit citymarketteihin jne anomaan tavaraa) jos se oma liksa tulee ravintolatyöntekijänä ja duunia on klo 10-13 ja taas 20.00-> ja 7e/h liksaa.

Vesa Heimo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 798
  • Liked: 2314
  • Nussittuna nukkuisit sikeästi.
Vs: 2014-03-08: Yleinen PISA-tulosten seurantaketju
« Vastaus #530 : 11.12.2023, 15:23:46 »
No Li Andersson oli opetusministeri romahdusjakson aikana ja mitään ei saanut aikaiseksi paitsi rahanmenoa. Nyt syyttää tietenkin koronaa vaikka syyhän on tässä uudessa koulutusohjelmassa itseohjautuvuuksineen ja fyysisten kirjojen hylkäämisineen sekä kivakoulu ideasta joka on oikeasti monin paikoin mamuhelvetti.

Toki uusin OPS on vuodelta 2016 jolloin hallituksessa oli ihan eri puolueet ja ministerit.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Caucasian

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 344
  • Liked: 3963
Vs: 2014-03-08: Yleinen PISA-tulosten seurantaketju
« Vastaus #531 : 11.12.2023, 15:25:13 »
Pisa-tulokset osaltaan kertovat lopunperin siitä, että länsi on eksistentiaalisen jo totetumassa olevan uhan edessä.
Kaikki viittaa siihen, että Kiina ja islam ottavat vallan maailmassa. Itärajan sulku 2 viikoksi ei muuta yhtään kokonaiskuvaa.
Vain vihervasemmiston poistaminen kaikesta päätöksenteosta voi Euroopan ja länsimaisen elämänmuodon pelastaa.

ikuturso

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 25 639
  • Liked: 61688
  • Kekkosen re-inkarnaatio
Vs: 2014-03-08: Yleinen PISA-tulosten seurantaketju
« Vastaus #532 : 11.12.2023, 15:26:29 »
No Li Andersson oli opetusministeri romahdusjakson aikana ja mitään ei saanut aikaiseksi paitsi rahanmenoa. Nyt syyttää tietenkin koronaa vaikka syyhän on tässä uudessa koulutusohjelmassa itseohjautuvuuksineen ja fyysisten kirjojen hylkäämisineen sekä kivakoulu ideasta joka on oikeasti monin paikoin mamuhelvetti.

Toki uusin OPS on vuodelta 2016 jolloin hallituksessa oli ihan eri puolueet ja ministerit.

Sanni Grahn-Laasosen panosta on täällä jo ruodittu. Jopa pahempi kuin Li, mitä sen aloitteita luki.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Caucasian

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 344
  • Liked: 3963
Vs: 2014-03-08: Yleinen PISA-tulosten seurantaketju
« Vastaus #533 : 11.12.2023, 15:41:56 »
No Li Andersson oli opetusministeri romahdusjakson aikana ja mitään ei saanut aikaiseksi paitsi rahanmenoa. Nyt syyttää tietenkin koronaa vaikka syyhän on tässä uudessa koulutusohjelmassa itseohjautuvuuksineen ja fyysisten kirjojen hylkäämisineen sekä kivakoulu ideasta joka on oikeasti monin paikoin mamuhelvetti.

Toki uusin OPS on vuodelta 2016 jolloin hallituksessa oli ihan eri puolueet ja ministerit.

Sanni Grahn-Laasosen panosta on täällä jo ruodittu. Jopa pahempi kuin Li, mitä sen aloitteita luki.

-i-
Juu mutta Li on puhunut koulutuksen kunnianpslautuksen JATKAMISESTA! Eli suomeksi Lin mielestä oma ministerikausi meni koulujen suhteen hyvin vaikka oikeasti meni päin punaista persettä.
Kouluissa tarvitaan nyt KURIN ei kunnian palautusta. Kunnia meni jo ja se ei tule takaisin ilman kuria.

Roope2

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 4 996
  • Liked: 9061
Vs: 2014-03-08: Yleinen PISA-tulosten seurantaketju
« Vastaus #534 : 11.12.2023, 15:51:09 »
Disclaimer:
Muutama subjektiivisesti ja tarkoistushakuisesti poimuttu lainaus Hesarin Viron koulumaailmaa kertovastasta artikkelista ja pari kommenttia.


Viron kouluissa on Pisa-tutkimuksen mukaan rauhallisempaa kuin Suomessa. Suomessa 27 ja Virossa 16 prosenttia oppilaista ilmoitti, että ei enemmistöllä tunneista kuule, mitä opettaja puhuu.

Kahdesta kolmeen tuntiin läksyihin käytti Virossa liki viidennes ja Suomessa kuusi prosenttia yhdeksäsluokkalaisista.

”Virolaisilla on veressä, että pitää pärjätä itse

”Suomi on ollut pidempään hyvinvointivaltio. Me vielä pyrimme”, Kitsing sanoo.
….
Pisa-tutkimuksista piirtyy kuva itseohjautuvasta Viron koululaisesta, jota opettaa poikkeuksellisen itsenäinen opettaja.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010041371.html

Mitä? Oppilas ei kuule opetusta. Miksi maksaa ja mennä elokuviin/konserttiin jos ei näe/kuule?

Läksyt, läksyt ja läksyt. Omaehtoista ongelmanratkaisua aivan kuin työelämässä.

… pitää pärjätä itse… (Nyt täti antaa Abdille vesikulauksen, ja Abdi nielaisee, niin lääkkeet menevät masuun.)

… hyvinvointivaltio… (= joku muu kuin minä maksaa)

Ja vaikka Hesarin artikkelissa kiistettiin mamujen alentava vaikutus Suomen kansalaisten tulosten laskuun, niin lahjaksi kansalaisuuden saanet kokonaisryhmänä ovat mielestäni osallisena Suomen tulosten laskuun.

PS
Mielikuvani menneitten vuosikymmenten nimitysuutisista on, että Koulu-/Opetushallitukseen ja ent. Työsuojeluhallitukseen on hommia on saanut porukka, joiden ihannemaailmankuva on demareitten vasemmalta laidalta niin kauas vasemmalle kuin koordinaattiakseli yltää.
”Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon.”

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

Muuttohaukka

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 609
  • Liked: 4458
Vs: 2014-03-08: Yleinen PISA-tulosten seurantaketju
« Vastaus #535 : 11.12.2023, 16:29:06 »

Opetusministeri haluaa lisätunteja matemaattisille aineille. Resurssit eivät ratkaise epäonnistumista. Mutta käsittämätön omaehtoisuuden hienous, joku ihmeellinen ilmiöoppiminen, kurin puute, se inkluusio, lisänä joillekin alueille siunaantunut  heikkolahjaisten maahanmuuttajien tulo, kaikki nämä yhdessä tuottivat epäonnistumisen.



Emo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 37 593
  • Liked: 49091
Vs: 2014-03-08: Yleinen PISA-tulosten seurantaketju
« Vastaus #536 : 11.12.2023, 16:46:39 »
No Li Andersson oli opetusministeri romahdusjakson aikana ja mitään ei saanut aikaiseksi paitsi rahanmenoa. Nyt syyttää tietenkin koronaa vaikka syyhän on tässä uudessa koulutusohjelmassa itseohjautuvuuksineen ja fyysisten kirjojen hylkäämisineen sekä kivakoulu ideasta joka on oikeasti monin paikoin mamuhelvetti.

Toki uusin OPS on vuodelta 2016 jolloin hallituksessa oli ihan eri puolueet ja ministerit.

Uusin Lops on 2021.

ikki

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 005
  • Liked: 343
Vs: 2014-03-08: Yleinen PISA-tulosten seurantaketju
« Vastaus #537 : 11.12.2023, 16:53:04 »

Opetusministeri haluaa lisätunteja matemaattisille aineille. Resurssit eivät ratkaise epäonnistumista. Mutta käsittämätön omaehtoisuuden hienous, joku ihmeellinen ilmiöoppiminen, kurin puute, se inkluusio, lisänä joillekin alueille siunaantunut  heikkolahjaisten maahanmuuttajien tulo, kaikki nämä yhdessä tuottivat epäonnistumisen.

Ihan jo inventaarion tekeminen näin joulun aikoihin stockalla vaikka on korkeakouluopiskelija eli periaatteessa osaa laskea mutta.. (eivät muita palkkaa)

Laatikko jossa enkun lakubokseja. X akselilla 5, y akselilla 4 ja päällekkäin 3. 2 puuttuu siitä kokonaisuudesta. Pitääkö ne laskea yksitellen vai osaako opiskelija kauppakorkeasta/hankkenista? Laskee käsin ja yksitellen kunnes huomauttaa että kyseessä on matikanongelma jonka kuuluisi olla tuttu sitten kolmosluokan ja laskukin on helppo. 
Koko elämä on täynnä näitä pieniä testejä.

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 49 231
  • Liked: 88737
  • Homman mediaöyhöttäjä. Emeritius.
Vs: 2014-03-08: Yleinen PISA-tulosten seurantaketju
« Vastaus #538 : 20.12.2023, 12:58:20 »
Kolminkertaisen tohtorin haastattelu, tiivistelmä:

23minuuttia @23minuuttia

Tämä kaikki koulussa mättää - Tutkija Aino Saarinen

Koko pläjäys:

Lainaus
Tämä kaikki koulussa mättää - Tutkija Aino Saarinen | Heikelä & Koskelo 23 minuuttia | 792

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=6006hgWVymg
“Monikulttuuri ei ole kulttuurien yhteiseloa, vaan niiden sotaa”.
— RushiesBoots

“Maahanmuutto ei ole hopealuoti vaan niskalaukaus.”
— Lucia-pulla

“Muissa EU-maissa on todettu, että maan turvallisuus menee aina EU-hömpötysten edelle.”
— Jäsen Roope

PS. Migri on tuhottava.

Nikolas

  • Nimellinen
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 319
  • Liked: 15152
  • Tiellä Rhodesiasta Zimbabween
    • Kirjoitelmia
Vs: 2014-03-08: Yleinen PISA-tulosten seurantaketju
« Vastaus #539 : 20.12.2023, 13:20:44 »

Kolminkertaisen tohtorin haastattelu, tiivistelmä:


Aino Saarinen kertoi että tutkimustulokset tukevat selvää järkeä. Se on hyvä asia sinänsä. Mutta jotenkin kummallisesti tämä havaittu PISA-tulosten lasku, joka on ollut nähtävissä jo melko pitkäänkin, ei ole johtanut koululaitosta tervehdyttäviin korjauksiin. Tässä on se kummallisuus isommassa kuvassa: Miksi tieteellinen työ ja havainnot eivät johda tarpeellisiin korjauksiin?

Minun mielestäni kannattaisi katsoa mitä koulutuspoliittisia päätöksiä tehtiin niihin aikoihin, kun suomalaisten PISA-menestys kääntyi laskuun. Sitten voitaisiin vaikka kurkata Aino Saarisen väitöskirjaa sillä silmällä että sattuisivatkohan ne silloin tehdyt päätökset korreloimaan jotenkin vähemmän hauskasti niiden ongelmien aiheuttajien kanssa, jotka Aino Saarinenkin toi esille.

Jos (tai kun) tieteellinen tutkimus osoittaa tehdyt päätökset virheellisiksi, ensimmäinen askel oikeaan suuntaan olisi perua jo tehdyt virheelliset päätökset. Sen jälkeen voitaisiin ryhtyä varovaisesti parantelemaan koululaitosta paremman tiedon pohjalta.

Tagit: