Kirjoittaja Aihe: 2014-03-08: Yleinen PISA-tulosten seurantaketju  (Luettu 128116 kertaa)

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 49 286
  • Liked: 88946
  • Homman mediaöyhöttäjä. Emeritus.
Vs: 2014-03-08 Mamulasten kouluosaaminen jäljessä/PISA 2012
« Vastaus #540 : 03.01.2024, 14:54:15 »
Tasokurssien poisto ja inkluusio johtaa siihen, että nekään, joilla olisi edellytyksiä oppia, eivät opi mitään.

Tasapäistämisen tuloksena kaikki ovat tasa-arvoisesti keskinkertaisia tai alle. PISA-tulos on luullakseni keskiarvo. Priimukset nostaisivat tuloksia, mutta kun priimuksia ei enää saa tehdä, kun jollekulle voisi tulla paha mieli.

Tasa-arvon yleisestä ihanuudesta; arvoin sen paikan sitten tähän!

Lainaus
Thomas Sowell Quotes @ThomasSowell

I've been doing studies now for 20 years of programs designed to increase equality. They increase inequality. Because even when the programs are designed for disadvantaged groups, they help the affluent [varakkaita] members of disadvantaged groups while the lower members of those groups fall further behind than ever before.
“Monikulttuuri ei ole kulttuurien yhteiseloa, vaan niiden sotaa”.
— RushiesBoots

“Maahanmuutto ei ole hopealuoti vaan niskalaukaus.”
— Lucia-pulla

“Muissa EU-maissa on todettu, että maan turvallisuus menee aina EU-hömpötysten edelle.”
— Jäsen Roope

PS. Migri on tuhottava.

Aallokko

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 672
  • Liked: 7240
Vs: 2014-03-08: Yleinen PISA-tulosten seurantaketju
« Vastaus #541 : 03.01.2024, 18:01:56 »
Ei tarvitse olla mikään Einstein tajutakseen, että oppimistulokset heikkenevät, jos oppilaskunnan normit ja kielitaito ovat sillisalaattia.

Tässä sitä on ihan hemmetin kiitollinen, että sai käydä 99% monokulttuurista koulua. Tuo yksi prosentti muodostui parista mustalaisesta, jotka antoivat tehokkaan rokotteen monikultturismi-tautia vastaan.

Emo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 37 622
  • Liked: 49200
Vs: 2014-03-08: Yleinen PISA-tulosten seurantaketju
« Vastaus #542 : 06.01.2024, 20:25:45 »
Ruotsalaistutkija: Suomalainen koulu on nyt varoittava esimerkki

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ruotsalaistutkija-suomalainen-koulu-on-nyt-varoittava-esimerkki/8852566#gs.38elc9

Lainaus
Suomen koulujärjestelmään perehtynyt ruotsalaistutkija Gabriel Heller Sahlgren moittii kovin sanoin Suomen koulutusjärjestelmää. Hän arvioi Expressen-lehden julkaisemassa mielipidekirjoituksessa suomalaisen koulun olevan on nyt varoittava esimerkki Ruotsille.

– Myytti suomalaisen koulun menestyksestä on haudattava, Gabriel Heller Sahlgren toteaa tekstissään.

Suomalaiskoulut saivat ”rocktähden aseman” ansiotta

Lainaus
Vielä ennen ensimmäisen PISA-tutkimuksen tulosten julkaisua joulukuussa 2001 vain harvat pitivät Suomea koulutuspoliittisena esikuvana, Heller Sahlgren muistuttaa.

Sen jälkeen maa ”näennäisesti tyhjästä huipputasolle”, ja tilanne muuttui yhdessä yössä.

– Suomalaiset koulut saivat yhtäkkiä rocktähden aseman, ja koulupoliitikot alkoivat kerääntyä Helsinkiin oppimaan koulutusihmeestä.

Lainaus
Heller Sahlgren sanoo Ruotsissakin innostutun Suomen jalanjäljissä muun muassa aiempaa lyhemmistä koulupäivistä, opetuksen ja koulutehtävien vähentämisestä ja leikin keinoin oppimisesta.

– Näitä ajatuksia popularisoi koulutusguru Pasi Sahlberg kirjassaan Suomalaisen koulun menestystarina ja mitä muut voivat siitä oppia, jonka kommentaattorit eri puolilla maailmaa ottivat omakseen. Tässä tulkinnassa Suomea pidettiin todisteena siitä, että "edistyksellinen koulu” voi toimia hyvin.

Lainaus
Heller Sahlgrenin mukaan Ruotsilla ei ole mitään syytä katsoa Suomeen etsiessään parempaa koulua.

– Ongelma on se, että kaikki perustui toiveajatteluun. Lähes kymmenen vuotta sitten kirjoittamassani kirjassa osoitin, että ajatukset Suomen menestyksestä eivät saaneet tukea tutkimuksista. Päin vastoin, monet väitetyt menestystekijät vaikuttivat kielteisesti oppilaiden suorituksiin. Lisäksi Suomen tulokset alkoivat parantua jo kauan ennen kuin joitakin juhlittuja menestystekijöitä edes oli ollut olemassa – ja laskea pian niiden voimaantulon jälkeen.

– Tosiasia on, että Suomen tulokset alkoivat heikentyä jo PISA 2009 -testissä. Ja siitä lähtien alamäki on jatkunut, Heller Sahlgren kirjoittaa.

Maahanmuuttoon ei voi vedota

Lainaus
Ruotsissa testitulosten laskua voidaan Heller Sahlgrenin mukaan selittää suurelta osin maahanmuutolla.

– Kun verrataan "samanlaisia oppilaita samanlaisiin" – eli tutkitaan erikseen syntyperäisiä ja ulkomaalaistaustaisia oppilaita – Ruotsi suoriutui itse asiassa Suomea paremmin PISA 2022 -tutkimuksessa oltuaan samalla tasolla PISA 2018 -tutkimuksessa.

Mikä selittää Suomen nousun ja laskun?

Lainaus
  Heller Sahlgren väittää kirjassaan, että 2000-luvun alun vahva kehitys johtui suurelta osin sosiaalis-historiallisista ja taloudellisista tekijöistä.

Niiden ansiosta erittäin tehokas, opettajakeskeinen koulukulttuuri ja opetusmalli, jossa oppilaiden osallistuminen on hyvin vähäistä, säilyi Suomessa pidempään kuin muissa länsimaissa.

Sen jälkeen Suomessa on pyritty vähentämään opettajien valta-asemaa.

– 15 viime vuoden aikana siinä on onnistuttu yhä paremmin. Samalla kulttuuriset muutokset ovat ajaneet samaan suuntaan. Lyhyesti sanottuna suomalaisista kouluista on tullut enemmän skandinaavisia ja vähemmän itäaasialaisia – ja sen seurauksena ne ovat jääneet jälkeen osaamisessa
.

Koko erinomainen juttu linkistä.

Emo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 37 622
  • Liked: 49200
Vs: 2014-03-08: Yleinen PISA-tulosten seurantaketju
« Vastaus #543 : 08.01.2024, 12:13:43 »
Lapsi ei osannut perus­asioitakaan perheessä Helsingissä: Taustalta paljastui opettajan käyttämä muoti­metodi

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010048526.html?

Lainaus
Lisätunteja lapselleen ostavat vanhemmat perustelevat päätöstään esimerkiksi sillä, että koulussa vaaditaan lapselta liikaa itsenäisyyttä.

Lainaus
HELSINGIN seudulla ostetaan lapsille maksullista lisäopetusta jo peruskouluiässä.

HS kertoi marraskuussa, että ilmiö on vielä marginaalinen, mutta yksityistunteja ostetaan varsinkin matematiikan, ruotsin ja englannin opiskeluun sekä opiskelutaitojen hiomiseen.


Maksumuurin takana, enempää en näe.
Jos joku pääsee tuohon käsiksi niin laittakaa enemmän tietoa sisällöstä tähän ketjuun.


Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 49 286
  • Liked: 88946
  • Homman mediaöyhöttäjä. Emeritus.
Vs: 2014-03-08: Yleinen PISA-tulosten seurantaketju
« Vastaus #544 : 08.01.2024, 12:40:24 »
Tässä lainauksia.

Olen nyt huomaavinani, että jos toimittajalla on omat lapset (näin oletan, en tiedä) mokutusmyllyssä pilaantumassa, niin yht'äkkiä alkaa kriittisyyttäkin löytymään.

”Koulussa siirryttiin lapsen ollessa kahdeksannella luokalla itseohjautuvaan opetukseen, joka ei sopinut hänelle.”

”Sen ikäisillä on murrosikä päällä eikä koulumotivaatio ole kaikkein suurinta. Hyppy uudenlaiseen menetelmään oli liian iso.”

Käytännössä itseohjautuvuus oli tässä luokassa sitä, että ensin oppilas itse yritti opetella matematiikkaa. Ongelmiin piti ensin kysyä apua kaverilta, vasta sen jälkeen opettajalta.

”Lapsen mukaan opettajalla ei koskaan ollut aikaa auttaa, sillä hänen aikansa meni heikoimpien oppilaiden auttamiseen.”


...

”Lahjakkaille ja motivoituneille itseohjautuvuus varmasti sopii. Mutta suurin osa luokasta on muunlaisia oppijoita”

..

”Lasten pitäisi opettajan mukaan osata itse kysyä, mutta ei tuon ikäisellä lapsella ole vielä sellaisia oppimisvalmiuksia. Kirjan teoriaosuudetkaan eivät ole sellaisia, että uuden asian ymmärtäisi sen lukemalla. Siitä pystyy korkeintaan palauttamaan jo opittua mieleen”, vanhempi kertoo.

Lapsi kyllä tekee tehtäviä tunnilla, mutta suurin osa niistä on ollut kotona tarkistettaessa väärin, vanhempi kuvailee.

...

”Ei niillä arvosanoillakaan ole niin väliä, kunhan perusasiat oppii eikä tarvitse rakentaa tulevaa osaamista sahanpurun päälle.”

...

”Opettaja sanoi minulle, että hän ei voi vaatia oppikirjan lukemista kokeeseen. Vastasin, että minä voin vaatia. Lapselle sanoin, että sinä luet tai itket ja luet”, vanhempi sanoo ja täsmentää viimeisen sanotun pilke silmäkulmassa.
« Viimeksi muokattu: 08.01.2024, 12:50:33 kirjoittanut Lalli IsoTalo »
“Monikulttuuri ei ole kulttuurien yhteiseloa, vaan niiden sotaa”.
— RushiesBoots

“Maahanmuutto ei ole hopealuoti vaan niskalaukaus.”
— Lucia-pulla

“Muissa EU-maissa on todettu, että maan turvallisuus menee aina EU-hömpötysten edelle.”
— Jäsen Roope

PS. Migri on tuhottava.

Emo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 37 622
  • Liked: 49200
Vs: 2014-03-08: Yleinen PISA-tulosten seurantaketju
« Vastaus #545 : 08.01.2024, 13:35:20 »
Sain jutun jostain, tässä lainauksia:

Lainaus

Helsinkiläinen vanhempi kertoo ostaneensa lapselleen yksityisopetusta matematiikassa, koska lapsen osaaminen aineessa yläkoulun aikana jäi heikoksi. Lapselle ostettiin peruskoulun jälkeen kesäkurssi ja lukiossa säännöllisiä yksityistunteja.

HS ei julkaise vanhemman nimeä, koska hän arvelee nimellä puhumisen vaikeuttavan hänen työtään yläkoulun ja lukion opettajana.

”Koulussa siirryttiin lapsen ollessa kahdeksannella luokalla itseohjautuvaan opetukseen, joka ei sopinut hänelle.”

”Sen ikäisillä on murrosikä päällä eikä koulumotivaatio ole kaikkein suurinta. Hyppy uudenlaiseen menetelmään oli liian iso.”

Käytännössä itseohjautuvuus oli tässä luokassa sitä, että ensin oppilas itse yritti opetella matematiikkaa. Ongelmiin piti ensin kysyä apua kaverilta, vasta sen jälkeen opettajalta.

”Lapsen mukaan opettajalla ei koskaan ollut aikaa auttaa, sillä hänen aikansa meni heikoimpien oppilaiden auttamiseen.”

Tehtäviä sai tehdä käytävillä, ruokalassa tai missä vaan, jolloin nuorten aika meni helposti muuhun kuin opiskeluun.

Vanhempi kertoo olleensa asiasta yhteydessä opettajaan monen muun huoltajan kanssa. Huoli lasten oppimisesta oli laajaa luokan oppilaiden vanhemmilla.

”Opettaja vastasi, että itseohjautuvuuden metodilla ei ole tarkoitus opiskella koko yläkoulua.”

Palautteen jälkeen opetus muuttui hetkeksi perinteisemmäksi, mutta aukkoja lapsen osaamiseen oli jo tullut.

Lainaus
Hänestä oppilailla ei ole kykyä keskittyä. Syy tähän on hänestä digilaitteissa ja siinä, että kännyköitä ei ole saatu kokonaan pois tunneilta.

”Pelaaminen ja some ovat siihen syyllisiä, ne sirpaloivat nuorten maailmaa.”


Myös toinen HS:n haastattelema helsinkiläisvanhempi on kokenut, että itseohjautuva opetus jättää lapsen osaamiseen aukkoja, joita pitää paikkailla kotona ja yksityisopetuksella.

HS ei julkaise hänen nimeään, koska hän pelkää opettajan arvostelun leimaavan lapsen koulussa.

Hänen neljäsluokkalaisen lapsensa puheista on syntynyt kuva, että tunneilla ei ole varsinaista opetusta juuri lainkaan.

Uuteen asiaan lähdetään perehtymään suoraan tehtäviä tekemällä. Jos niitä ei osaa, pitää lukea itse kirjan teoriaosuutta. Jos vielä jää kysyttävää, opettaja auttaa.

”Lasten pitäisi opettajan mukaan osata itse kysyä, mutta ei tuon ikäisellä lapsella ole vielä sellaisia oppimisvalmiuksia. Kirjan teoriaosuudetkaan eivät ole sellaisia, että uuden asian ymmärtäisi sen lukemalla. Siitä pystyy korkeintaan palauttamaan jo opittua mieleen”, vanhempi kertoo.

Lapsi kyllä tekee tehtäviä tunnilla, mutta suurin osa niistä on ollut kotona tarkistettaessa väärin, vanhempi kuvailee.

Lapsi ei oppinut perusasioita, kuten mikä on verbi, jakokulma tai sivulause. Asia tuli ilmi kun koulun tapahtumista ja läksyistä puhuttiin kotona.


Huoli lasten oppimisesta ei ole tuore ilmiö, kertoo HS:lle vantaalainen vanhempi, joka osti lapselleen yksityisopetusta englannin kielessä neljännellä luokalla 2000-luvun alussa. Hänkin on jutussa nimettömänä opettajan työnsä takia.

Vanhempi alkoi laatia itse lapselleen jopa lisätehtäviä vapaa-ajalle, sillä koulussa ei vaadittu hänestä tarpeeksi. Ongelmana oli hänen mukaansa yksittäisen opettajan lepsu opetustyyli.

”Opettaja sanoi minulle, että hän ei voi vaatia oppikirjan lukemista kokeeseen. Vastasin, että minä voin vaatia. Lapselle sanoin, että sinä luet tai itket ja luet”, vanhempi sanoo ja täsmentää viimeisen sanotun pilke silmäkulmassa.

Vanhemmasta erityisen vakavaa oli se, että monet myöhemmälle oppimiselle tärkeät teemat jäivät kokonaan käsittelemättä tunneilla. Niitä ei ehditty käydä läpi.


Kaikkeen edellä lueteltuun olen itsekin vanhempana törmännyt, mm. lapseni ollessa ala-asteella jouduin opettamaan hänelle jakolaskun.
Kavereilta oli käsketty kysyä neuvoa. Samaten tuon olen kuullut opettajalta, ettei koko kirjaa voida vaatia osattavaksi, joten sieltä täältä sitten opiskellaan ja välistä jätetään pitkät pätkät opiskelematta, jolloin minkäänlaista kokonaiskuvaa opetettavasta kokonaisuudesta ei voi teoriassakaan syntyä.

Digilaitteet ovat ongelma peruskoulussa ja lukiossa, joku ope oli lukiossa tehnyt pistokokeen, käskenyt kädet ylös (ne kuulivat kellä ei ollut kuulokkeet korvissa) ja oli kiertänyt sen jälkeen oppilaiden taakse katsomaan mitä on koneella auki. Pojilla kuulemma järjestään oli pelit auki, tytöillä somehömppää. Harvalla aiheeseen liittyvä sivu ruudulla. Arvatenkin yliopistoissa sama tilanne nykyään.

Niobium

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 702
  • Liked: 6834
Vs: 2014-03-08: Yleinen PISA-tulosten seurantaketju
« Vastaus #546 : 08.01.2024, 19:20:01 »
^ Juuri näin, ei osata pitää kynää kädessä ja piirtää ihan ite ne numerot paperille. Ja reaktioyhtälöt tai fysiikan kaavat.

Siinä oppii kummasti enemmän, kuin vain ulkoa opettelemalla kaavoja. Ite olin sysipaska lukion matematiikassa, mutta kun annettiin jokin reaalinen tehtävänasettelu, niin sujui.

Kirjoituksissa osallistuin piruuttani lyhyen matematiikan kokeeseen. Olin kuulemma ainut, joka oli tajunnut, mistä on kyse. Kysymys koski muistaakseni sitä, että jos seisoo maapallon päällä, havainnoitsijan pituus oli jotain. Piti laskea, että millä kulmalla näkee auringon halkaisijaltaan x ja etäisyys y verrattuna molempien kehien keskipisteen olevan sama ja kiertoliike tasainen. Piirsin paperille tilanteen ja laskin. Meni vatuix laskut, mutta tajusin mikä oli se ajatus mitä piti laskea.

Siitä teoriasta ei ole mitään hyötyä, jollei tajua itse asiaa.
"Tuomme oikeudenmukaisuutta ja onnea Afrikan kansoille, Prigozhin lupaa." IS 22.8.2023

DuPont

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 742
  • Liked: 7447
Vs: 2014-03-08: Yleinen PISA-tulosten seurantaketju
« Vastaus #547 : 08.01.2024, 20:08:54 »
^ Juuri näin, ei osata pitää kynää kädessä ja piirtää ihan ite ne numerot paperille. Ja reaktioyhtälöt tai fysiikan kaavat.

Siinä oppii kummasti enemmän, kuin vain ulkoa opettelemalla kaavoja. Ite olin sysipaska lukion matematiikassa, mutta kun annettiin jokin reaalinen tehtävänasettelu, niin sujui.

Kirjoituksissa osallistuin piruuttani lyhyen matematiikan kokeeseen. Olin kuulemma ainut, joka oli tajunnut, mistä on kyse. Kysymys koski muistaakseni sitä, että jos seisoo maapallon päällä, havainnoitsijan pituus oli jotain. Piti laskea, että millä kulmalla näkee auringon halkaisijaltaan x ja etäisyys y verrattuna molempien kehien keskipisteen olevan sama ja kiertoliike tasainen. Piirsin paperille tilanteen ja laskin. Meni vatuix laskut, mutta tajusin mikä oli se ajatus mitä piti laskea.

Siitä teoriasta ei ole mitään hyötyä, jollei tajua itse asiaa.
Se teoriakin tulee ymmärtää!

Niobium

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 702
  • Liked: 6834
Vs: 2014-03-08: Yleinen PISA-tulosten seurantaketju
« Vastaus #548 : 09.01.2024, 14:44:40 »
^ Tottakai teoria pitää ymmärtää, muuten ei ole työkaluja käytettävissä ongelmanratkaisuun.

Se pitäisi saada kytkettyä, teoria ja käytäntö. Käytännön ongelma on olemassa, tiedetään syy ja se pitää hahmottaa, että miten todennäköisimmin päästään haluttuun lopputulokseen.

Kemian prosessit ovat hyvä esimerkki, paperilla kaikki näyttää hyvältä. Sitten tulee eteen jotain odottamatonta. Havainnointi ja sen mukaan laskelmat, niin saadaan takaisinkytkentä korjaamaan tilanne.

Elävästä elämästä esimerkki, yhdessä paikassa tuli ongelmia, kun yhden käsittelyaiheen edeltävä huuhtelu päätettiin vaihtaa kahden viikon välein edellisen viikon vaihtovälin sijaan. Vituix män.

Teoria piti hanskata, että pystyi laskemaan tuoreistusveden virtaama siihen malliin, että tilanne pysyi stabiilina ilman viikottaisia vedenvaihtoja. Loppujen lopuksi vedenkulutus väheni ja säästyi rahaa ja aikaa. Bonarina se, että prosessi rauhoittui sekä puhdistamolle ei tullut purskeita kerran viikossa, joiden myötä putsarin teho nytkähti.
"Tuomme oikeudenmukaisuutta ja onnea Afrikan kansoille, Prigozhin lupaa." IS 22.8.2023

Kallan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 857
  • Liked: 5366
  • Panda nimeltä Kallan.
Vs: 2014-03-08: Yleinen PISA-tulosten seurantaketju
« Vastaus #549 : 10.01.2024, 05:21:26 »
Mitä tässä asiaa olen seurannut, niin olen ymmärtänyt että nykyään eri luokkia yhdistävät "avoimet oppimisympäristöt" eivät ainakaan paranna oppimista, kuten ei kehitysmaalaisten ja puolikehitysmaalaisten S2-oppilaiden sotkeminen normioppilaiden sekaan. Kehitysmaalaisilla kun volyymin pitämin korkealla tuntuu olevan geeneissä, kuten myös häiriköinti ja "chimping out". Myös tämä digitalisaatio on saanut aikaan sen, että oppilas käyttää enemmän aikaa ohjelmistojen opetteluun, eikä itsekuri ja kiinnostus riitä itse asian opetteluun. Herääkin kysymys, että oppiiko oppilas esimerkiksi matematiikan tapauksessa itse matemaattiset teoriat vaiko ohjelmiston käytön, jossa hän ulkoa muistaa, mitä ohjelmassa pitää suunnilleen kulloinkin tehdä? Toki ongelmia on ollut myös perinteiseen ns. kynä ja vihko-aikaankin.

Toki asiaa ei auta se, että osalle opettajista matematiikka on myös inhokkiaine, mikä näkynee sitten opetuksen laadussa. Päälle toki sitten ainakin minusta sitten hyvin eriskummallinen itseohjautuvuuden ihannointi liian aikaisessa vaiheessa ihmisen aivojen kehitykseen nähden. Itseohjautuvuus on hyvä asia aikuisella ihmisellä ja toki siihen pitää jotenkin valmistaa, mutta ehkä nykyisin on annettu liikaa valinnanvaraa liian aikaisessa vaiheessa lapselle, jolloin aivot eivät ole yksinkertaisesti vielä kehittyneet.

Mitä olen myös kuullut, on että opettaja saattaa neuvoa kysymään apua kaverilta esimerkiksi juuri matematiikassa, kun opetusresurssit ovat liian pienet ja asiaa ei auta se, jos ylipuolet luokkalaisista ei ymmärrä suomea saati ymmärtänyt itse asiaa, kehitysmaaperseilystä puhumattakaan.

Myös miesopettajien puute vaikuttanee asiaan; naisopettajilla kun ei vaan välttämättä ole samaa auktoriteettia ja selkärankaa hoitaa asioita, vaikka valtuudet olisivatkin. Hyvin huonossa tapauksessa kehitysmaalaisten tapauksessa punavihreämpi opettaja saattaisi olla se, joka alkaisi myötäilemään ja ymmärtämään väärässä paikassa väärään aikaan rasismisyytösten pelossa, jolloin kurinpito epäonnistuu täysin. Myöskin tosiaan jo aikaisemmin mainittu "inkluusio", missä eritasoiset oppilaat saavat aikaan sen, että opetuksen laatu ja resurssit keskittyvät älynlahjoiltaan heikompaan ainekseen, takaa sen että lahjakkaammatkin oppilaat turhautuvat saati eivät sitten menesty koulussa, tai oikein hyvässä lykyssä menestyvät koulusta huolimatta. Ainakaan suomenkieltä heikosti hallitsevien kasvava määrä ja suomalaislasten uhraaminen monikulttuurisuuden alttarille "kotouttamisen" nimissä ei varmasti paranna tilannetta, samalla kun ulkomailta haalitaan lisää "kotoutettavia".

Ymmärrän vallan hyvin koulushoppailijoita niin kauan, kunhan koulushoppailija ei itse ole mokuttaja joka välttelee omien päätöstensä ja tekojensa seurauksia. Oikean ja hyvän koulun valitseminen on suotavaa.

Välillä tosin tuntuu, että Cloward-Piven -strategia pätee täälläkin; otetaan tarkoituksella katastrofaaliset metodit käyttöön, jotta saadaan järjestelmä ylikuormitettua ja vanha kansallinen koulutusjärjestelmä tuhottua ja korvataan vanha järjestelmä Agenda 2030 -mukaisella NWO-koulutuksella. Sitä ei vaan haluta missään nimessä myöntää.

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 49 286
  • Liked: 88946
  • Homman mediaöyhöttäjä. Emeritus.
Vs: 2014-03-08: Yleinen PISA-tulosten seurantaketju
« Vastaus #550 : 10.01.2024, 16:20:02 »
Matias Turkkila @MatiasTurkkila

Ylen jutussa vertaillaan kasiluokkalaisten äikäntunnin tehtävänantoja vuosilta 2007 ja 2021. Aiheena on melipidekirjoituksen tekeminen.

Muutos on varsin selkeä: 2007 alaikäisille koululaisille ei vielä tuputettu aikuisten politiikan vassariaiheita. Vuonna 2021 kaikki on toisin. Koululaiset voivat nyt kirjoittaa mm seuraavista aiheista "omina" mielipiteinään: 

- Ilmastonmuutokseen pitäisi reagoida tehokkaammin
- Turvapaikanhakijoita pitäisi kohdella paremmin
- Suomen ei pidä sulkea rajojaan pakolaisilta

Kuin vasemmistoliiton puolueohjelmaa lukisi. Vuonna 2007 aiheet painottuivat nuorten omiin asioihin.

Uusissa, 2021 ohjeissa vaaditaan lisäksi käyttämään tunneperusteita.

Eipä siinä. Ongelma on ihan omin pikku kätösin rakennettu. Kun nimitetään vasemmistolainen opetusministeriksi, saadaan vasemmistolaista politiikkaa opetusohjelmiin. Suomalainen koulu on syvällä suossa, eikä ihme. Aikuiset eivät malta antaa lasten kasvaa rauhassa, vaan tuputtavat riveillä ja rivien välissä lapsille omaa maailmantuskaansa.

Tämän maan hyvinvointi on rakennettu kovilla tieteillä. Jos peruskoulu ei enää välitä opettaa lapsia lukemaan ja laskemaan, vaan näiden sijasta tuputtaa jo pienten lasten lukujärjestyksiin omia neuroosejaan, ei ole mikään ihme, että tulokset ovat sitten juuri sellaisia kuin ne ovat.

Antakaa lasten olla lapsia. Koulu ei voi olla poliittinen aivopesula. Politiikka ei kuulu kouluihin.

3:26 PM · Jan 10, 2024

Nuo esimerkit eivät olleet ainoita, ja kirjoittaa saa ihan mistä haluaa. Asiaan liittyen pitkä YLE-juttu:

Lainaus käyttäjältä: https://yle.fi/a/74-20068555
Esimerkki näyttää, miten kasiluokkalaisten koulutehtäviä on pitänyt helpottaa

Äidinkielenopettaja Jaakko Sarmola havainnollistaa työssään käyttämillään tehtävillä, millainen muutos oppilaissa on 15 vuodessa tapahtunut
“Monikulttuuri ei ole kulttuurien yhteiseloa, vaan niiden sotaa”.
— RushiesBoots

“Maahanmuutto ei ole hopealuoti vaan niskalaukaus.”
— Lucia-pulla

“Muissa EU-maissa on todettu, että maan turvallisuus menee aina EU-hömpötysten edelle.”
— Jäsen Roope

PS. Migri on tuhottava.

Emo

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 37 622
  • Liked: 49200
Vs: 2014-03-08: Yleinen PISA-tulosten seurantaketju
« Vastaus #551 : 10.01.2024, 16:32:23 »
^ Tuo on aivan totta: nykylukiolainen ei voi valita luettavakseen kuin vasemmistopaskakirjoja ja äidinkielen ja vieraiden kielien aineotsikkovaihtoehdot ovat pelkkää punaviherhumppaa.
Ja sama oli meno jo yläasteellakin.
Olen tätä tässä pitkin jälkikasvuni koulutaivalta kommentoinut, matikanopettajansa totesi että matematiikka on liene ainut aine mitä ei ole ”nykyaikaistettu”.
Kemia ja jopa fysiikkakin on valjastettu kierrätyksen, ilmastohölynpölyn ym. mokutuksen rattaita kiskomaan.


Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 49 286
  • Liked: 88946
  • Homman mediaöyhöttäjä. Emeritus.
Vs: 2014-03-08: Yleinen PISA-tulosten seurantaketju
« Vastaus #552 : 22.01.2024, 22:15:54 »
Scott Adams @ScottAdamsSays

Opeta lapsille talousstrategioita ja kasvata onnellisia voittajia. Opeta lapsia keskittymään menneisyyden kauhuihin ja syrjintään, niin saat vihaisia ​​häviäjiä. Se ei ole monimutkaista. Jos haluat minun ennustavan lapsesi tulevaisuuden, teen sen mielelläni.

22. tammi. 2024
“Monikulttuuri ei ole kulttuurien yhteiseloa, vaan niiden sotaa”.
— RushiesBoots

“Maahanmuutto ei ole hopealuoti vaan niskalaukaus.”
— Lucia-pulla

“Muissa EU-maissa on todettu, että maan turvallisuus menee aina EU-hömpötysten edelle.”
— Jäsen Roope

PS. Migri on tuhottava.

simppali

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 934
  • Liked: 16068
  • junior koodari
Vs: 2014-03-08: Yleinen PISA-tulosten seurantaketju
« Vastaus #553 : 26.01.2024, 18:43:52 »
Kouluun joten, tänne... https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2eae5a85-e5ef-4520-8215-f3ed744a0c14

Lainaus
Tapahtumat saivat alkunsa, kun kolme Puistopolun koulun opettajaa oli puuttunut oppilaiden huonoon käytökseen ja koulun sääntöjen rikkomiseen samaisella sekä aiemmalla viikolla. Molemmissa tapauksissa opettajat olivat keskustelleet pitkään oppilaiden kanssa. Osa oppilaista oli kokenut, että opettajat olivat käyttäneet tilanteessa rasistisia termejä.

Puistopolun koulussa on noin 860 oppilasta, joista vähän päälle 40 prosenttia on S2-oppilaita eli oppilaita, jotka opiskelevat suomea toisena kielenään.
Missä vanhempi kuri just, jetsusi ..näin tehdään.
Lainaus
Helsingin poliisista vahvistetaan, että poliisille oli tullut ilmoitus mahdollisesta yleisötilanteesta tai mielenosoituksesta koululla. Poliisin mukaan selvisi, että kyse olikin ollut ennemmin vitsistä, eikä mielenosoitusta ollut oikeasti tarkoitus järjestää.
Vitsi, melko isosta vitsistä jos polisikin on paikalla.
« Viimeksi muokattu: 26.01.2024, 19:01:04 kirjoittanut simppali »
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

Niobium

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 702
  • Liked: 6834
Vs: 2014-03-08: Yleinen PISA-tulosten seurantaketju
« Vastaus #554 : 27.01.2024, 12:39:37 »
^ Tämähän on mennyt pelleilyksi jo pitkään, kouluille pitää hommata poliiseja jonkun vitsin vuoksi.

Nuoret oppivat jo ihan alussa, että opettajille saa ja pitää vittuilla ja todistuksen nelonen johtuu vain ihonväristä.

Koululuokissa meno on ihan jotain muuta, kuin ennen. Jos jollakin on Suomen kielessä vaikeuksia, niin mitä opettajalla on tehtävissä?

Heijastuu suoraan mitattaviin oppimistuloksiin.
"Tuomme oikeudenmukaisuutta ja onnea Afrikan kansoille, Prigozhin lupaa." IS 22.8.2023

Kallan

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 857
  • Liked: 5366
  • Panda nimeltä Kallan.
Vs: 2014-03-08: Yleinen PISA-tulosten seurantaketju
« Vastaus #555 : 27.01.2024, 16:23:25 »
Kouluun joten, tänne... https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2eae5a85-e5ef-4520-8215-f3ed744a0c14

Lainaus
Tapahtumat saivat alkunsa, kun kolme Puistopolun koulun opettajaa oli puuttunut oppilaiden huonoon käytökseen ja koulun sääntöjen rikkomiseen samaisella sekä aiemmalla viikolla. Molemmissa tapauksissa opettajat olivat keskustelleet pitkään oppilaiden kanssa. Osa oppilaista oli kokenut, että opettajat olivat käyttäneet tilanteessa rasistisia termejä.

Puistopolun koulussa on noin 860 oppilasta, joista vähän päälle 40 prosenttia on S2-oppilaita eli oppilaita, jotka opiskelevat suomea toisena kielenään.
Missä vanhempi kuri just, jetsusi ..näin tehdään.
Lainaus
Helsingin poliisista vahvistetaan, että poliisille oli tullut ilmoitus mahdollisesta yleisötilanteesta tai mielenosoituksesta koululla. Poliisin mukaan selvisi, että kyse olikin ollut ennemmin vitsistä, eikä mielenosoitusta ollut oikeasti tarkoitus järjestää.
Vitsi, melko isosta vitsistä jos polisikin on paikalla.

Monikulttuurin autuutta. 40 prosenttia ei puhu suomea äidinkielenään ja ne suomea äidinkielenäänkin puhuvat eivät välttämättä ole kantasuomalaisia. Iltalehti toki koittaa vierittää syyn opettajien niskoille epämääräisillä syytöksillä.

Ajatelkaa, kaikki tämä väestönvaihto vain reilussa 30 vuodessa. Ensin haluttiin ajaa suomalaisten syntyvyys alas, kehitysmaalaisia sitten tilalle "työvoimapulan" nimissä, jotta Coudenhove-Kalergi -suunnitelma etenisi. Selkeästi korkeilla tahoilla on päätetty Suomen alasajo kehitysmaaksi. Ei tämä muuten meno tällaisenaan jatkuisi, alati pahentuen.

Lalli IsoTalo

  • "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 49 286
  • Liked: 88946
  • Homman mediaöyhöttäjä. Emeritus.
Vs: 2014-03-08: Yleinen PISA-tulosten seurantaketju
« Vastaus #556 : 13.02.2024, 21:59:58 »
Tasoryhmät = hyvä juttu kaikille.
Sekoitus = huono homma kaikille.

Jari Parantainen @JariParantainen
Intuitio sanoo, että heikot oppilaat hyötyvät siitä, että he opiskelevat hyvien kanssa.

Tutkijat olivatkin äimänä, kun he kokeilivat inkluusiota USA:n ilmavoimissa. Tulokset olivat aivan päinvastaiset kuin he kuvittelivat.

Tarina on kerrottu Ashley Merrimanin kirjassa Top Dog – The Science of Winning and Losing (2014).

Vuoden 2011 saapumiserän kadetteja (1 314 kpl) jaettiin heidän tietämättään ryhmiin niin, että SAT- ja GPA-testituloksiltaan parhaita ja heikoimpia yhdistettiin. Keskitasoisia taas vastaavasti koottiin omiin luokkiinsa, koska heille ei tietenkään uusissa ryhmissä jäänyt juurikaan tilaa.

No niinhän siinä kävi, että näissä "inkluusio-ryhmissä" huonot opiskelijat pärjäsivät entistäkin huonommin.

Koe toistettiin varmuuden vuoksi vuonna 2012. Tulos toistui. Tutkijat havaitsivat, että heikoimmat klikkiytyivät omiksi porukoikseen siitä huolimatta, että he virallisesti olivat samassa ryhmässä parhaiden kanssa.

Mutta mikä selittää tämän yllättävän ilmiön?

Ilmeisesti on kyse siitä, että heikko opiskelija ei halua tulla vertailluksi parhaisiin.   

Tämä on jokaisen helppo itsekin ymmärtää. Luvassa on muuten sarja jatkuvia huonommuuden kokemuksia päivästä toiseen.

Jotta inkluusio toimisi, ehkä hyvien opiskelijoiden pitäisi olla vain sopivasti parempia.

Liittyi tähän.

Lukijan mielipide
Painotettu opetus lisää koulun sisäistä segregaatiota

Pormestari Juhana Vartiaisen ehdottamaa painotusluokkien poistamista olisi hyvä pohtia koulujen sisäisen segregaation vähentämiseksi.

Helsingin pormestari Juhana Vartiainen on ehdottanut muutoksia oppilaaksiottoalueisiin ja painotusluokkien lopettamista.

11.2. 2024
« Viimeksi muokattu: 13.02.2024, 22:01:57 kirjoittanut Lalli IsoTalo »
“Monikulttuuri ei ole kulttuurien yhteiseloa, vaan niiden sotaa”.
— RushiesBoots

“Maahanmuutto ei ole hopealuoti vaan niskalaukaus.”
— Lucia-pulla

“Muissa EU-maissa on todettu, että maan turvallisuus menee aina EU-hömpötysten edelle.”
— Jäsen Roope

PS. Migri on tuhottava.

Tagit: