Kirjoittaja Aihe: Mitä ajattelee Alexander Dugin?  (Luettu 16845 kertaa)

Sarma

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 204
  • Liked: 46
Vs: Mitä ajattelee Alexander Dugin?
« Vastaus #30 : 05.08.2016, 11:36:13 »
Liittyen tämän ketjun aloitukseen,tutkittuani asiaa,Duginin nykyisiä ajatuksia ja kirjoituksia esim.Euroopan tilanteesta ja kaikesta muustakin maailman asioista näyttäisi löytyvän nykyään jostain hänen ja "hengenheimolaistensa" ajatushautomosta.
Siellä on paljon kaikkea materiaalia,mutta tässä olisi pari kokoelmaa teksteistä,mitä siellä mm.on...

http://katehon.com/content/katehon-geopolitics-and-tradition
http://katehon.com/content/american-ideology-and-us-claims-global-domination


kelloseppä

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 933
  • Liked: 2441
Vs: Mitä ajattelee Alexander Dugin?
« Vastaus #31 : 05.08.2016, 12:04:53 »
Lainaus
I love real Europe - Christian, Greco-Roman, Gothic Europe with its traditional spirit and heroic values. But I despise and reject this liberal, bourgeois, degenerative, and politically correct pseudo-Europe which is losing its culture and identity before our very eyes.

Käsittääkseni suurin osa foorumin väestä jakanee tämän näkemyksen? Mitä radikaalia tässä olisi?
...

Renessanssin puuttuminen.

Ei liene Dugin em. lainauksessa turhaan korvannut termiä "Renaissance" termillä "Greco-Roman". Termivalinnalla on perusteensa.

En usko hompanssien enemmistön kannattavan Eurooppaa ilman renessanssia ja sen seurauksia.

kriittinen_ajattelija

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 7 375
  • Liked: 6248
  • Punavihreäkriittinen
Vs: Mitä ajattelee Alexander Dugin?
« Vastaus #32 : 05.08.2016, 13:35:21 »
Russofobiset natsit usein mielellään lainaa loputtomiin Duginin lainausta jossa hän muka suhtautuisi vihamielisesti valkoisia vastaan. Magneettimedia hyvä esimerkki tämänkaltaisesta vääristelystä:

Lainaus
Presidentti on myös ”tuominnut militantin nationalismin nousun” Länsi-Euroopassa. Putinin luottoideologi Alexandr Dugin on vienyt etniseen kansallismielisyyteen ja erityisesti valkoisiin ihmisiin kohdistuvan vihan äärimmilleen kummallisissa teksteissään:

”Tuen mustia. Valkoinen sivilisaatio – sen kulttuurilliset arvot ja valheellinen, ihmisarvonvastainen yhteiskuntamalli, jonka he rakensivat – siinä ei ollut mitään etuja. Kaikki tulee johtamaan valkoisten vastaisiin pogromeihin maailmanluokan mittakaavassa.
Venäjä tulee säästymään tuholta, sillä me emme ole puhdasverisiä valkoisia. Haaskalintujen tavoin käyttäytyvät monikansalliset yhtiöt, sorto ja muiden alistaminen, mukaanlukien MTV [Music Television, yhdysvaltalainen musiikkitelevisiokanava. Suom. huom.], homot ja lesbot – ne ovat valkoisen sivilisaation hedelmiä, mistä on välttämätöntä hankkiutua eroon.
Niinpä olen punaisten, keltaisten, vihreiden ja mustien, mutta en valkoisten, puolella. Asetun täysin sydämin Zimbabwen kansan puolelle.”
http://magneettimedia.com/venaja-puolesta-vai-vastaan/

Vaikka oikeasti mies vastustaa lähinnä vain anglo-saksista globalistista kulttuuria ja ihannoi sensijaan puhtaita "eurooppalaisia kulttuureja" sekä arvostaa tietenkin myös valkoista rotua.

Lainaus
I consider the “White nationalists” allies when they refuse the Modernity, the global oligarchy and the liberal-capitalism that kill the ethnic cultures and traditions. Modern political order is seen as essentially global and based on the purely individual identity. It is worst order and should be completely destroyed. When “White nationalists” want reaffirm the Tradition and ancient culture of European peoples they are right. But when they attack immigrants, Muslims or the nationalists of the other countries (basing on historic conflicts), when they defend USA, atlanticism, liberalism or Modernity, when they consider the White race (that produced Modernity in its essential features) as the highest and other races as inferior I disagree with them totally. More than this: I can’t defend Whites against non-Whites, because being White and Indo-European myself, I recognize the difference of other ethnic groups as natural thing and refuse any hierarchy between peoples – because there isn’t and can’t be any common universal measure to compare the ethnic societies or systems of values. I am proud to be Russian exactly as Americans, Africans, Arabs or Chinese’s are proud to be what they are. It is our right and our dignity to affirm our identity. Not against each other but such as it is – without resentment to other or remorse for themselves.
I can’t defend Nation, because Nation is bourgeois concept imagined by Modernity in order to destroy the traditional societies (Empires) and religions and install artificial pseudo-communities based on the individual identity. All that is wrong. Nation is destroyed now by the same forces that have created that in the first stage of Modernity. The Nations have fulfilled their mission to destroy organic and spiritual identity and now the capitalists liquidate their proper instrument in favor of direct globalization. We need attack capitalism as absolute enemy responsible for creation of Nation as simulacrum of traditional society and for actual destruction of it. The reason of the present catastrophe lies deep in the ideological and philosophical bases of Modern World. And the Modernity is White and National (in the beginning), becoming global in the end.
So White nationalists should choose their real camp: Tradition (including their own Indo-European Tradition) or Modernity. The atlanticism, liberalism, individualism are forms of absolute evil for the Indo-European identity, they are incompatible with it. If “identitarians” love really their identity they should be with Eurasianists, with the traditionalists, with the enemies of capitalism of any political camp, people, religion or culture. Being anti-communist, anti-Muslim, anti-Eastern, pro-USA, atlanticist today means to belong to the other side, it means to be on the side of Global World Order and financial oligarchy. But that is illogical because the globalists consequently destroy any identity except individual one and making alliance with them means betrayal of the essence of the cultural identity.
The problem with the left is other. It quit good opposing capitalist order, but it lacks here spiritual dimension. Left usually represents itself as other way of modernization – that is the reason of the opposition to the organic values, traditions and religion.
So I would happy to see left identitarians who would defend the social justice, on one hand, attacking capitalism, and spiritual Tradition, on the other hand, attacking Modernity. The enemy is one: global liberal capitalist order with North-American hegemony (directed also against real American identity). We could win it only if we join our efforts.
https://www.facebook.com/alexandr.dugin/posts/598745440135500
All we're really doing is just fighting the clock, and it always wins.

Abdul Reis

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 413
  • Liked: 603
Vs: Mitä ajattelee Alexander Dugin?
« Vastaus #33 : 06.08.2016, 22:39:32 »
Muuten olen sitä mieltä, että Suomalaiset eivät saisi identifioitua tähän epämääräiseen "Länteen" vaan etsiä ne omat Euraasialaiset ugrilaiset juurensa ja havaita miten valtava ero niissä on angloamerikkalaisuuteen verrattuna. Muissakin jutuissa kuin jokamiehenoikeus vs. yksityisomistusoikeus vastakkainasetteluss.a

Aiheesta pitäisi olla valtavasti enemmän keskustelua, olkoon se antimme "Eurasianistiseen" keskusteluun.

No kerroppa hattiwatti meille kuinka auvoisesti suomalaisten sukulaiskansoilla menee siellä Eurasiassa. Eurasiassahan hantien, mansien, vepsäläisten ynnä muiden kulttuurit kukoistavat vai mitä?

Tosiasia on, että Eurasiassa tietty taho on käytännössä hävittänyt kaikki suomalais-ugrilaiset kansat. Ainoat jäljellä olevat ovat suomalaiset, virolaiset ja unkarilaiset. Satummoisin nämä ovat ne suomalais-ugrilaiset kansat, jotka ovat tavalla tai toisella osa länttä. Vaikka lännessä ollaan aika epästabiililla linjalla, se ei ole mitään verrattuna siihen miten Eurasiassa sukulaiskansoillamme menee. Venäjä on yksiselitteisesti suomalais-ugrilaisten kansojen vihollinen, eikä kukaan oikeasti kansallismielinen suomalainen voi ikinä antaa Venäjälle anteeksi mitä he ovat tehneet sukulaisillemme.

(Ja kun tähän varmaan tulee taas vastauksena jotain sössötystä EU:sta ja/tai NATO:sta, niin edes tämä nykyinen EU:n järjestämä väestönsiirto ei ole vielä mitään verrattuna Eurasiassa järjestettyihin sukulaiskansojemme tuhoamisprojekteihin. Menkää Eurasia-fanit asumaan vaikka Udmurtiaan jos luulette että se linja on hyvä.)
"Ja kaikesta huolimatta toivon, kun vanhenen, rukoilen palavasti, että varjeltuisin loppuun saakka kuolemansynniltä nimeltä suvaitsevaisuus. ... Että en koskaan lakkaisi tuomitsemasta vääriä ja vahingollisia asioita, vääriä ja vahingollisia ihmisiä." -Pentti Linkola

Sarma

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 204
  • Liked: 46
Vs: Mitä ajattelee Alexander Dugin?
« Vastaus #34 : 16.08.2016, 01:22:38 »
Dugin ottanu jossain vaiheessa kantaa Euroopan kriiseihin:

http://www.fort-russ.com/2016/03/dugin-what-is-wrong-with-europe.html

Alexander Dugin : Mikä on vialla Euroopassa?

Tiivistystä tekstistä:
Liberalismi on ongelma valtavirta ideologiana.
Tuhoaa Euroopan maat,yhteiskunnat ja kansakunnat.
Kieltää perinteiset identiteetit;kansat,uskonnot,historian,kulttuurit,sukupuolet,seksuaalisuuden...
Liberalismi tekee demokratiasta vähemmistöjen oikeutta.
Demokratian pitäisi olla enemmistön valtaa.Yhtenäisen kansan identiteetti ja säännöt.


Harmaus

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 98
  • Liked: 40


JKN93

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 057
  • Liked: 633
  • Yhteiskunta Tutkija
Vs: Mitä ajattelee Alexander Dugin?
« Vastaus #37 : 12.09.2016, 00:05:20 »
Miksi tämä Duginin "Euraasia" porukka suhtautuu jokseenkn ristiriitaisesti ja eritavoin "nationalismiin" Euroopassa ja Venäjällä,
tässä kerrottu joitain mahdollisia syitä sille;

http://www.fort-russ.com/2015/12/valery-korovin-nationalism-in-europe-is.html

Duginin "Eurasianistit" erottaa historiallisen taustan perusteella nationalismin kahdeksi eri asiaksi Euroopassa ja Venäjällä."Eurasianistit" kuulemma kannattavat,tukevat ja puolustavat Euroopan alkuperäisiä ja perinteisiä kansoja,kulttuureja ja identiteettejä Lännen eliitin ajamalta liberaalilta ideologialta,joka tuhoaa ja sekoittaa nämä keinotekoiseen monikulttuuriseen sulatusuuniin.
Mutta Venäjän valtiolla taas on kuulemma pitkä ja alkuperäinen monikulttuurinen/etninen historia ja tausta,jossa eri kansat ovat olleet rinnakkain.Nationalismi Venäjällä aiheuttaisi siis valtion hajoamisen/romahtamisen.Toisin kuin Euroopassa.


JKN93

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 057
  • Liked: 633
  • Yhteiskunta Tutkija
Vs: Mitä ajattelee Alexander Dugin?
« Vastaus #38 : 13.09.2016, 20:39:51 »
http://magneettimedia.com/venajalla-vaikuttaa-juutalainen-eliitti-kuten-lannessa-vastakkainasettelu/
http://katehon.com/directives/revolutionary-terror

Juutalaisvetoinen valtiokapitalismi Venäjällä nyt ainakin varmasti vaikuttaa.
Mutta muuten esim.Putinin hallintoon mahdollisesti vakuttava ja sitä tukeva ”eurasianisti” ideologi Alexander Dugin on tuominnut silloisen bolshevikkien vallan lännen eliitin modernismin juoneksi Venäjän Tsaarillisia kristillisiä traditioita vastaan.Samalla hän on tuominnut myös mm.Ranskan vallankumouksen samantapaisena anti-kristillisenä Euroopan perinteiden tuhoajana.

Alaric

  • Administrator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 21 205
  • Liked: 47047
  • Ei maata ilman kansaa, ei kansaa ilman verilinjaa
Vs: Mitä ajattelee Alexander Dugin?
« Vastaus #39 : 13.09.2016, 20:42:24 »
Onko tämä sitä paljon puhuttua infosotaa, kun sama henkilö on kirjoittanut kolmella eri nimimerkillä ketjun viisi viimeisintä viestiä?
"Jos olisi sekä menestyviä että epäonnistuneita afrikkalaisia yhteiskuntia hakisin selitystä jostain muualta. Jos afrikkalaiset eivät muodostaisi länsimaissakin sosioekonomista pohjanoteerausta, hakisin selitystä jostain muualta." -Jussi Halla-aho afrikkalaisten geneettisesti selittyvästä älykkyysosamäärästä (3.6.2005)

Nuivanlinna

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 9 750
  • Liked: 6767
  • *******
Vs: Mitä ajattelee Alexander Dugin?
« Vastaus #40 : 13.09.2016, 20:56:41 »
Onko tämä sitä paljon puhuttua infosotaa, kun sama henkilö on kirjoittanut kolmella eri nimimerkillä ketjun viisi viimeisintä viestiä?

Kuinka päädyit tuohon johtopäätökseen?
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Alaric

  • Administrator
  • Jäsen^^^
  • *****
  • Viestejä: 21 205
  • Liked: 47047
  • Ei maata ilman kansaa, ei kansaa ilman verilinjaa
Vs: Mitä ajattelee Alexander Dugin?
« Vastaus #41 : 13.09.2016, 21:07:25 »
Onko tämä sitä paljon puhuttua infosotaa, kun sama henkilö on kirjoittanut kolmella eri nimimerkillä ketjun viisi viimeisintä viestiä?

Kuinka päädyit tuohon johtopäätökseen?

Ihan vain tarkastelemalla kirjoittajien viestihistoriaa. Samat aiheet, samat kirjoitusvirheet, sama kirjoitustyyli. Ei mitään sen kummempaa. Esimerkkinä vaikkapa se, että nimimerkki Harmaus on yhtäkkiä kirjoittanut ensimmäisen viestinsä 16.8., jolloin nimimerkki Sarma on ollut viimeksi kirjautuneena.

Oli pakko heittää tuo täysin ilmiselvä seikka ilmoille, kun se näkyi niin räikeästi varsinkin tässä ketjussa.
"Jos olisi sekä menestyviä että epäonnistuneita afrikkalaisia yhteiskuntia hakisin selitystä jostain muualta. Jos afrikkalaiset eivät muodostaisi länsimaissakin sosioekonomista pohjanoteerausta, hakisin selitystä jostain muualta." -Jussi Halla-aho afrikkalaisten geneettisesti selittyvästä älykkyysosamäärästä (3.6.2005)

Nuivanlinna

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 9 750
  • Liked: 6767
  • *******
Vs: Mitä ajattelee Alexander Dugin?
« Vastaus #42 : 13.09.2016, 21:21:02 »
NK(nolla kuollutta), kannattaa varmaankin ilmoittaa modeille, harjaavat sitten jos katsovat aiheelliseksi.
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

JKN93

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 057
  • Liked: 633
  • Yhteiskunta Tutkija
Vs: Mitä ajattelee Alexander Dugin?
« Vastaus #43 : 18.09.2016, 06:47:26 »
Yhtenä huomiona sellainen että Alexander Dugin näyttäisi olevan myös liittoutunut ja yhteistyössä Amerikkalaisten valkoisten nationalistien kanssa.Näin kertoo mm.heidän yksi oma radiokanavansa:

http://www.radioaryan.com/2016/05/the-daily-traditionalist-matt-johnson.html



J. Lannan haamu

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 131
  • Liked: 7588
Vs: Mitä ajattelee Alexander Dugin?
« Vastaus #44 : 02.07.2018, 22:21:23 »
Tämä aihe täytyy nostaa uudelleen esiin.

Tässä vastaus Sivullisen. kysymykseen, tai jos ei suoraan kysymykseen niin vierestä. Eli mikä Duginin neljännen poliittisen teorian pointti on?

4. poliittinen teoria = Traditionalismi + nykytila. Tuo voi kuulostaa alustavasti oksimoronilta, mutta sitä ei tule ottaa niin kirjaimellisesti. Aika on siinä mielessä armoton, että mikään mikä on koettu ei voi tapahtua uudelleen samanlaisena. Mutta jos katsomme nykytilaa, liberalismin aiheuttamaa rappiotilaa, niin sen vastalääke on traditionalismi. Mutta emme voi mennä ajassa taaksepäin, joten näkisin pointin olevan siinä että hyväksi havaitut yhteiskuntaa ylläpitävät perinteet nostetaan uudelleen arvoon pukemalla ne moderniin kaapuun.

Erittäin hyvä huomio muuten tuo 'kutsu keskusteluun', siitähän tuossa kirjassa on kyse.

Kysyin Duginilta Helsingissä seuraavan kysymyksen: Jos ja kun liberalismi pyrkii aina vapautumaan kollektiivista ja ei-liberaalista, niin voidaanko 4. poliittinen teoria saavuttaa ilman valtavaa sotaa liberalismin ja ei-liberalismin välillä?

Tämä aihe liityy täysin myös kansallismielisyyteen ja perussuomalaisiin. On täysin sama mitä teemme, poliittinen vihollinen tulee aina syyttämään meitä ja luomaan meistä vihollisen.
Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.

Krastus

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 10
  • Liked: 7
Vs: Mitä ajattelee Alexander Dugin?
« Vastaus #45 : 13.08.2019, 14:29:14 »
Ylen juttu liittyen liberalismiin ja konservatismiin
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/10/08/liberalismi-on-totaalinen-ideologia-joka-ei-sieda-erilaisuutta-putinismin
Lainaus
“Liberalismi on totaalinen ideologia, joka ei siedä erilaisuutta” – putinismin pääideologiksi kutsuttu Aleksandr Dugin haluaa lopettaa lännen ylivallan

Läntinen liberalismi pakottaa maailman yhdeksi ja samaksi. Levitessään maailman joka kolkkaan vapauden ideologia muuttuu irvikuvakseen.

Maailman vaarallisimmaksi filosofiksi kutsuttu Aleksandr Dugin rakentaa teoreettista pohjaa Vladimir Putinin johtamalle voimapolitiikalle.
Hän kiinnostui kansallismielisyydestä ja konservatiivisuudesta
Hän kirjoitti geopolitiikasta kirjan, jota on käytetty opetuksessa Venäjän armeijan yleisesikunta-akatemiassa.
Hän kävi Suomessa vuosina 2014 ja 2017 dosentti Johan Bäckmanin kutsumana. Hän on kirjoitellut Yhdysvaltain valkoista ylivaltaa kannattavan oikeiston nokkamiehen Richard Spencerin julkaisuihin. Spencerin ex-vaimo käänsi hänen kirjojaan englanniksi.
Hän on Aleksandr Dugin, filosofi ja arvoitus.

Duginia on kutsuttu maailman vaarallisimmaksi filosofiksi ja putinismin pääideologiksi. Varsinkin Krimin valtausta ja Itä-Ukrainan sotaa on pidetty duginilaisen ajattelun jatkamisena toisin keinoin.
Filosofi, akatemiatutkija Jussi Backmanin mielestä Dugin on pikemminkin oireellinen kuin vaarallinen. Duginin ajattelu piirtää esiin vaihtoehtoisen todellisuuden, jolle löytyy kannattajia idän lisäksi myös lännestä.
Dugin tiivistää kirjoituksissaan aatteen, joka nojaa perinteeseen mutta pyrkii radikaalisti uuteen maailmaan. Se on aate, joka pilkahtelee Venäjän valtion politiikassa, mutta myös lännen nationalismeissa. Se on aate, jota Dugin ravitsee erityisesti Martin Heideggerin filosofialla.

Millainen siis on Duginin aate? Miten hän ajattelee?
1. Venäjä ei ole liberaali
Venäjä ei ole eurooppalainen eikä aasialainen, vaan euraasialainen. Sen identiteetin muotoutumiseen on vaikuttanut paljon enemmän mongolien ylivalta 1200–1400-luvuilla kuin myöhempien hallitsijoiden yritykset tuoda maahan läntistä valistusaatetta.
Venäjällä ei ole tapahtunut samanlaista modernisaatiota kuin Euroopassa. Sen kansa ei pohjimmiltaan ole liberaalia. Venäjä nojaa enemmän bysanttilaiseen kulttuuriin ja ortodoksiseen kristinuskoon kuin liberaaliin demokratiaan.
Venäjä on itse asiassa maailman keskellä: se on euraasialaisen “sydänmaan” vartija, joka on luonnostaan konservatiivinen, siinä missä atlanttiset merivallat Iso-Britannia ja Yhdysvallat ovat liberaaleja.
Aleksandr Dugin on herätellyt henkiin alunperin 1920-luvulla syntynyttä eurasianismia.
Dugin kritisoi nimenomaan yksinapaista maailmaa, jota liberalismi hallitsee.
Dugin on kirjoittanut paljon geopolitiikasta. Hän on esittänyt, että Venäjälle kuuluu suurvalta-asema ja sen etupiiri kulkee suurin piirtein vanhan Venäjän keisarikunnan rajoja pitkin – etupiirialue on siis noin kolmanneksen suurempi kuin nykyinen Venäjän valtio.

2. Neljäs poliittinen teoria syrjäyttää liberalismin, kommunismin ja fasismin
Dugin kehittelee uuden vaihtoehdon 1900-luvun suurille ideologioille, joista liberalismi selvisi voittajaksi päihitettyään fasismin sotilaallisesti ja kommunismin taloudellisesti. Toistaiseksi hän ei ole kovinkaan tarkasti pystynyt kertomaan, mitä tämä neljäs poliittinen teoria käytännössä on. Hän hahmottaa teoriaansa erityisesti liberalismia vasten ja kertoo, mitä se ei ole.
Kun liberalismissa ihminen on itseriittoinen ja autonominen yksilö, Duginin teoriassa ihminen on historian, kulttuurin, kielen ja yhteisön määrittämä.
Dugin perustaa ihmiskäsityksensä Martin Heideggerin Dasein-käsitteeseen, joka on yleensä käännetty täälläoloksi. Sen avulla Heidegger kyseenalaistaa modernin yksilökäsityksen. Heideggerilla, ja nyt siis myös Duginilla, ympäröivien olojen muovaama ihminen suuntautuu tulevaan, mutta ammentaa menneestä.
Kun liberalismi tarjoaa materialismia ja kapitalismia, korostaa Duginin malli henkisyyttä, uskonnollista perinnettä ja narodia eli kansaa tai kansanyhteisöä, jonka hän ymmärtää enemmän eksistentiaalisessa kuin nationalistisessa mielessä.
Entä millaisen valtiomuodon kannalla neljäs poliittinen teoria on? Sekään ei ole selvää.
– Dugin sanoo epämääräisesti, että demokratia ei ole itseisarvo, vaan korkeintaan väline. Avoimeksi jää, liittyykö teoriaan esimerkiksi autoritaarinen johtaja, Backman sanoo.
Suomalaisfilosofin mukaan Dugin on uusimpien teoskäännösten perusteella kallistunut yhä enemmän demokratianvastaiseen suuntaan ja vihjannut esimerkiksi aristokraattisen hallinnon hyödyllisyydestä.

3. Liberalismi alistaa muut ideologiat eikä ole enää vapauden asialla
Liberalismi on hyvä ideologia länsimaille, koska se on sieltä kotoisin. Valistuksen perinteestä nouseva, individualismia ja kapitalismia tuottava liberalismi muuttuu ongelmaksi, kun se pyrkii ja pääsee hegemoniseen asemaan joka puolella.
Duginille nykyinen liberalismi on totaalinen aate, joka on hylännyt liberaalit lähtökohtansa. Liberalismi voitti 1900-luvun totalitarismit, mutta muuttui itse pakottavaksi ja vaihtoehdot pois lakaisevaksi järjestelmäksi.
– Duginin väite on, että liberalismi ei enää siedä toiseutta, Backman sanoo.

4. Länsimaiden ylivalta kaadetaan lännen omilla opeilla
Aleksandr Dugin on eurooppalaisen filosofiansa lukenut. Häntä puhuttelee postmoderni ajattelu, ja ennen kaikkea sen juurilta löytyvä saksalainen Martin Heidegger (1889–1976).
Postmoderni moniarvoisuus sopii hyvin duginilaiseen geopolitiikkaan, jossa maailma muodostuu monista valtakeskittymistä.
Tosin samaan aikaan Dugin pitää lännessä vallitsevaa postmodernia kulttuuria osoituksena länsimaiden rappiosta. Dugin vastustaa kyynisyyttä, hedonismia ja kaiken suhteellisuutta, joka hänen mukaansa luonnehtii liberaalia elämäntapaa.
Duginille myös identiteettipolitiikka, jossa vähemmistöt yhä äänekkäämmin vaativat asemansa tunnustamista, on osoitus rappiosta. Se ei kuitenkaan estä häntä samalla tavalla vaatimasta tunnustusta venäläisyydelle. Kaiken kaikkiaan identiteettipolitiikka ei saa Duginilta kovin paljon huomiota.
Onko Dugin siis sisäisesti ristiriitainen? Ei välttämättä, ajattelee Jussi Backman. Dugin soveltaa postmodernia kritiikkiä maailmanpolitiikan tasolla, raivaten siten tilaa Venäjän intresseille, mutta kunkin kulttuuripiirin sisällä hän näyttäisi kannattavan yhdenmukaista arvopohjaa.
‒ Huntingtonin ja Duginin "konservatiivisessa monikulttuurisuudessa" maailma kokonaisuutena on moninapainen ja monikulttuurinen, mutta kulttuuriset blokit näyttäytyvät sisäisesti homogeenisina monoliitteina, Backman toteaa.
Postmoderniin tapaan maailma on parempi, jos se koostuu monista, toisistaan olennaisesti poikkeavista kulttuureista, eikä pyri kulttuuriseen globalisaatioon.
Dugin hyödyntää ranskalaisilta filosofeilta kuten Michel Foucault’lta ja Jean-François Lyotardilta peräisin olevaa valistuksen “suurten kertomusten” kritiikkiä. Sen avulla voidaan horjuttaa liberalismin itsestään kertomaa tarinaa, jonka mukaan liberaali demokratia on historian universaali päätepiste, johon kaikki kehitys on tähdännyt. Dugin viittaa erityisesti amerikkalaisfilosofi Francis Fukuyaman ajatukseen liberaalista demokratiasta “historian loppuna”.

5. Duginin konservatismi kiihdyttää eteenpäin ja lupaa uuden alun
Dugin haluaa tehdä konservatiivisen vallankumouksen. Hän sanoo edustavansa radikaalikonservatismia, jonka juuret ovat 1920-luvun saksalaisissa ajattelijoissa, sellaisissa kuin Oswald Spengler, Carl Schmitt ja Ernst Jünger.
Moderni konservatiivinen ajattelu alkoi Ranskan vallankumouksen ja valistusaatteen kritiikistä 1700-luvun lopulla. Silloin ja pitkään sen jälkeenkin konservatismi tarkoitti joko peruuttamista taaksepäin, kohti mennyttä ihanneyhteiskuntaa, tai kehityksen pysäyttämistä tiettyyn pisteeseen, joka halutaan säilyttää.
Radikaalikonservatismi sen sijaan katsoo eteenpäin. Modernismia ei pysäytetä, vaan se viedään äärimmilleen, autetaan omaan loppuunsa. Sen jälkeen tilalle tulee jotain ihan muuta.
Tässä Dugin tukeutuu jälleen Heideggeriin, ja Backmanin mukaan ihan onnistuneesti.
– Hän ymmärtää varsin hyvin Heideggerin yleisesti huonosti ymmärretyn historianfilosofian ja soveltaa sitä omaperäisesti.
Tiivistetysti Heideggerin ajatus on tämä: modernisaatio on tullut valmiiksi, se ilmenee läntisessä liberaalissa ajattelussa ja siinä, miten todellisuus on otettu täydellisesti ja teknisesti hallintaan – maailma on yksi iso resurssi, jota ihminen sen osana hallinnoi. Samalla elämästä on kadonnut tarkoitus ja mieli.
Dugin haluaa Heideggeria seuraten synnyttää uuden alun, joka palauttaa maailmaan historiallisuuden ja paikallisuuden. Historia ei lopukaan, vaan ihmiset eri puolilla maailmaa elävät omilla tavoillaan, ilman yhtä absoluuttista totuutta. Moninaisuus palaa maailmaan.
Toisaalta, Duginin merkitys ei ole täysin olematon. Teoreettisuudestaan huolimatta hänen ajattelunsa on linjassa konservatiivisten nykyvirtausten kanssa.
– Dugin on Putinin ja Kremlin työkalu, joka sopii tiettyihin käyttötarkoituksiin, mutta joka pidetään käden mitan päässä vallan käytävistä, Backman kuvailee.
Samaan aikaan Dugin voi kirjoituksillaan, tv-haastatteluillaan ja maailmaa kiertämällä auttaa Venäjää sen valtapyrkimyksissä…

Tagit: