Suomenlahden laivaliikenne on vilkasta, siinä on 4,6 miljoonan asukkaan Pietari ja Suomen miljoonan asukkaan pääkaupunkiseutu ja Viron pääkaupunki Tallinna, jossa on puoli miljoonaa asukasta. Pengertie ja sillat sopisi paremmin Ahvenanmaan saaristoon
Jos tuumataan taloudellisen toimeliaisuuden tuottamia tuottoja niin siinä toimii suuruuden ekonomia. Kun meillä on iso paikka, Suomen pääkaupunkiseutu, josta on rautatieyhteydet Turkuun, tampereelle ja Pietariin, ja Helsinki-Tallinna rautatietunneli Tallinnaan ja Tallinnasta Rail Baltica Eurooppaan. Ja Eurooppa 18 moottoritie Vaalimaalta Helsingin kautta Turkuun, ja Helsinki-Tampere moottoritie pohjoiseen, ja Helsinki-Vantaan lentokenttä, niin koossa onkin maailmanlaajuisesti toimiva liikennekeskus, niin siinä on logistisesti Suomen paras sijainti, jossa myyntineliömetrin tuotot on parhaita
Turusta länteen suuntaavalla pengertiellä yhdistettäisiin Turku ja Ahvenanmaan suurimman saaren länsiosassa sijaitseva Eckerö, ja Eckerö ja Ruotsin Östhammar yhdistettäisiin meren alittavalla rautatietunnelilla. Ahvenanmaan saaristossa kulkisi pengertie, jota pitkin kulkisi rautatie ja moottoritie. Tuulisissa olosuhteissa pengertielle voisi istuttaa puita vaimentamaan tuulen voimaa
Avaintekijä on, että onko rautatietunneleille tarvetta, vai ovatko ne ainoastaan jännä hanke. Toki rautatietunneli voitaisiin rakentaa ihan vain supervaltaisena mahtailuna niin kuin Euroopan Unionin mahdin kuvastamiseksi, että supervaltaisia projekteja
Suomen puolella edettäisiin kalliota räjäyttämällä ja kauhakuormaajilla kivenlohkareita siirtämällä. Viron puolella edettäisiin suurella koneella poraamalla ja samalla tukirakenteita rakentamalla. Suomen puolella on graniittia, joka kivettyi ennen kuin elämä ilmestyi Maapallolle, ja Viron puolella on irtaimesta maa-aineksesta kymmeniä miljoonia vuosia sitten maanuumenissa kivettynyttä kiveä, joka sisältää muinaisten kasvien ja eliöiden tukirakenteista koostuvia merkittäviä jäänteitä niin tarkkoina, että yksityiskohdatkin erottuvat
Vaasan ja Uumajan välille on kaavailtu pengertien ja tunnelin yhdistelmää, mutta tarve matkata Ruotsin Lappiin on ehkä liian pientä hankkeen perustelemiseksi
Sitten on puhuttu Lapin rautatiestä Barentsinmeren rannalle. Mutta tässäkin kohtaa Euroopan ja Aasian välillä Jäämeren kautta kulkevien laivojen rahdin purkaminen ja siirtäminen juniin on ylimääräinen mutka, se on kätevämpää kuljettaa laivarahti suoraan päämäärään
Rakentamisen kulujen katon määrittää se voiko rautatietunnelien tuotoilla rahoittaa kulut sanotaan 50 vuoden aikana kertyvillä tuotoilla. Onko Helsingin ja Tallinnan välillä ja Ahvenanmaan suurimman saaren ja Ruotsin rannikon välillä tarpeeksi matkustajia rautatietunnelien rahoittamiseksi