Kirjoittaja Aihe: Hommakerho Prätkäily  (Luettu 121408 kertaa)

Skeptikko

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 220
  • Liked: 5769
    • Profiili
Vs: Hommakerho Prätkäily
« Vastaus #870 : 03.05.2017, 15:00:34 »
En tiennyt tällaisestakaan ennenkuin raaputin kuuklea.
www.mscfin.fi/fi/motoristit/
Ei mulla ole mitään vastaan, hyvä harrastus.

Olen vähän yllättynyt siitä, jos näillä tosiaan on oikeasti moottoripyöriäkin. Oma kuulemani ja näkemänikin käsitykseni on ollut se, että kyse on ollut aivan toisentyyppisestä touhusta. Ja ainoa tuntamani homo, jolla on moottoripyörä, on tohtori, enkä usko häntä minkään MSC:n kiinnostavan. Sen sijaan MSC-touhussa tiedän pyörineen erään toisen henkilön, enkä usko hänellä taas olleen moottoripyörää.
« Viimeksi muokattu: 03.05.2017, 15:07:26 kirjoittanut Skeptikko »
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Faidros.

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 21 170
  • Liked: 12642
  • Blues for Allah
    • Profiili
Vs: Hommakerho Prätkäily
« Vastaus #871 : 07.05.2017, 16:39:11 »
Autoilijalle 10 kk ehdollista ja kortti vuodeksi hyllylle kuoleman- ja vammantuottamuksesta, sekä kahdesta törkeästä liikenteen vaarantamisesta.
www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/5308
Kyllä tuon ikäiselta pitäisi ottaa kortti pois kokonaan noin rankan virhearvioinnin jälkeen.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Huomautan, että meidän aseistaminen tähtää hyökkäyksen valmisteluun. Hornet varustelut muun muassa. Venäjä on valmistellut vain puolustautumista. -Terijoen Jukka-

Riukulehto

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 516
  • Liked: 1632
    • Profiili
Vs: Hommakerho Prätkäily
« Vastaus #872 : 16.05.2017, 17:04:56 »
Lainaus
Motoristi-Jenna: ”Honda lataa henkiset akut”

Jutun yhteydessä on myös kaksi hienoa kuvaa Jenna Simulasta prätkän selässä.

http://www.oululehti.fi/uutiset/motoristijenna-honda-lataa-henkiset-akut-6.255.239442.5a4af3320b
"Monikulttuurisuus on iso rikkaus Helsingille" Jan Vapaavuori Facebookissa 24.3.2017

"Mitä eroa on punavihreillä ja kokkareilla nykyään? Minusta vain nimi ja ulkoinen olemus" Kirjailija Ari Paulow Facebookissa 28.4.2017

Faidros.

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 21 170
  • Liked: 12642
  • Blues for Allah
    • Profiili
Vs: Hommakerho Prätkäily
« Vastaus #873 : 20.05.2017, 11:53:41 »
Onko mun kahden vuoden painajainen ohi?  :o

Asiakas toi kaksi vuotta sitten hyvin, hyvin, hyvin paljon maanteitä nähneen wanhanliiton boxerin mun telakalle korjattavaksi, kun toinen pytty kuumeni niin, että pakokäyrä meni punahehkuun.
Luulin että perushuolto ja kaasarit "pura, puhdista ja kokoa" uusilla osilla riittäisi.  :facepalm:
Kansiremppa, kietokangenlaakerit, hoonaus ja männänrenkaiden vaihto, kaikki oli sökönä ja luulin jo selättäneeni vian, mutta ei! :facepalm:
Sähköosia vaihdettiin ehjistä pyöristä yksi toisensa perään, mutta ei apua! :facepalm:

Tässä mun verstaalla pyörii jos jonkinlaista bemarivelhoa ihmettelemässä, mutta kukaan ei osannut kertoa mistä voisi olla kyse, sillä kaikki mitä he ehdottivat, oli aina jo vähintään kertaalleen koitettu.

Poitsu jäi töistään vapaalle ja lupasi vilkaista vanhusta letkuissa kuolinvuoteella. Mittasi latausjännitteet, kaikki ok... mutta, kun nosti kierrokset ylös, niin latasi yli 18 volttia! Kukaan ei ollut tajunnut tätä mitata kierroksilla, riitti kun latasi tyhjäkäynnillä yli 12V.
Vaihdettiin lataussäädin ja pelasi. Mitattiin pintalämpötilamittarilla pakokäyrien lämmöt ja tasaiselta näytti.

Siis, älkää kysykö, miten ylijännite voi vaikuttaa toisen pytyn lämpenemiseen, koska mulla ei ole siihen selitystä. :o

Asiakas maksoi jo vuosi sitten remontista täyden hinnan ja lupasin laittaa pyörän pelittämään ilman lisämaksua.
Tänään hän tuli hakemaan Old Timerinsa kotiin ja jätti samalla pullon XO konjakkia. :'(

Poitsulle kiitos, itse en olisi tästä painista ihan heti selkävoittoa ottanut(ei ole konjakkimiehiä). ;)

 


Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Huomautan, että meidän aseistaminen tähtää hyökkäyksen valmisteluun. Hornet varustelut muun muassa. Venäjä on valmistellut vain puolustautumista. -Terijoen Jukka-

Hankala Tapaus

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 437
  • Liked: 1210
  • Muumimuki-fettari
    • Profiili
Vs: Hommakerho Prätkäily
« Vastaus #874 : 21.05.2017, 01:39:24 »
...Siis, älkää kysykö, miten ylijännite voi vaikuttaa toisen pytyn lämpenemiseen, koska mulla ei ole siihen selitystä. :o...

En kysy, mutta tekaisen foliohattuhuuruisen pseudofysiikan teorian.

Ylijännite livahti vähempivastuksisesta tulpanjohdosta toiseen tulppaan, kuumensi sen poikkeuksellisella tavalla, häiritsi sillä kannen jäähtymistä (ilmajäähdytteinen kuumenee kriittiseen pisteeseen helpommin) ja tästä syntyi kierre joka ruokki itseään. Ehkä kuumuus sotki myös pakoventtiilin sovitusta/välystä?

Muuten uskoisin itse, mutta tulpanjohtojen eron pitäisi olla todella suuri.

Eikös sen pytyn männänlaessa ollut mitään merkkiä tuosta?
Juu. Olen eliitin salaliitto ja salainen agentti.

Nyt kun tätä ei tarvitse enää arvailla, voidaanko mennä asiaan?

Faidros.

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 21 170
  • Liked: 12642
  • Blues for Allah
    • Profiili
Vs: Hommakerho Prätkäily
« Vastaus #875 : 21.05.2017, 09:25:55 »
Vietin XO:n  kanssa prätkäpainajaisen täyttämän yön ja uniapnea ei siihen ainakaan antanut helpotusta.
Löysin puoliunessa osittaisen vastauksen.
Risa jännitteensäädin  antoi koko järjestelmälle liikaa virtaa, ok, hyvä kun johtosarja kesti palamatta, mutta tässä vuosimallissa on erilliset 6V. puolat 12V. sähköjärjestelmästä huolimatta. Sen uskoisin olevan ainoa syy toisen pytyn kuumanemiseen? Myöhemmissä vyosimalleissa on 12V:n kaksoispuola.
Mutta... vastatkaas enemmän sähköjä ymmärtävät, miksi täysin samanlainen rinnakkainen puola muuttaa ominaisuuksiaan niin, että sytytyshetki tms. kuumentaa sen toisen pytyn? ???
Voiko toinen(heikompi) puola toimia jotenkin päävastuksena ylivirralla, toisen toimiessa normaalisti?

Näitä mietin yöllä. :facepalm:
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Huomautan, että meidän aseistaminen tähtää hyökkäyksen valmisteluun. Hornet varustelut muun muassa. Venäjä on valmistellut vain puolustautumista. -Terijoen Jukka-

Jack

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 651
  • Liked: 1023
    • Profiili
Vs: Hommakerho Prätkäily
« Vastaus #876 : 21.05.2017, 11:29:05 »
Edellä kirjoitetaan, että pitäisi ottaa kortti pois... joten uskaltaakohan seuraavaa paljastusta edes kirjoittaa. No, onneksi korttia ei oteta pois foorumin päätöksellä, joten...

En tiedä, miten korkealla "ranking-listalla" olisin, jos kilpailtaisiin siitä, kuinka usein kaataa mp:n tahattomasti tiettyjen ajokilometrien sisällä. Ajokilometrejä oli takana jotain 2000 - 4000, kun olin joutunut nostamaan kaatuneen mp:n pystyyn jo ainakin kuusi kertaa, jos nyt oikein muistan.

Ensimmäisen kerran pyörä kaatui parin viikon ajokokemuksen jälkeen, kun otin itsestäni viivelaukaisimella kuvan sen satulassa istuen. Potkaisin jalustan pois, jotta kuva näyttäisi paremmalta. Kun kamera oli lauennut, nousin pois lähteäkseni hakemaan kameran. No, kävi niin kuin arvata saattaa. Paikka oli pehmeätä nurmikkoa, joten vahinkoja ei tullut (eikä kukaan nähnyt).

Seuraavalla kerralla kaadoin pyörän kaksi kertaa peräkkäin samassa paikassa siirrellessäni sitä autotallin ovella. Jälkimmäinen kaatuminen aiheutti jo pientä vahinkoa. Piti uusia vilkun lasi ja korjata jarrukahva ja vähän paikkamaalata.

Seuraavan kerran pyörä kaatui, kun siirsin sitä pihassa. Se vain lipsahti otteesta. Seuraava kaatuminen tapahtui, kun käänsin pyörää ajamalla eräässä ahtaassa epätasaisessa "maastoisessa" paikassa. Rengas nousi pienen penkereen päälle, jolloin pyörä kallistui yli kriittisen pisteen ja kaatui. Jalalla maasta tukemalla ei pystynyt estämään kallistumista, johtuen maaston muodosta. Tässäkin oli pehmeää, joten vahinkoja ei tullut.

Tuossa taisin mainita jo viisi tapausta. Viimeisin (en muista sataprosenttisen varmasti tapausten järjestystä) kaatuminen säikäytti eniten, koska se tapahtui ajaessa, tosin melko hitaassa vauhdissa. Vedin ilmeisesti jarrukahvaa liian voimakkaasti väärässä paikassa eli alamäessä kosteassa ruohikkoisessa kohdassa asfaltin ja hiekkatien välissä, jolloin eturengas lukkiutui ja lipsahti alta. Kaatuminen oli niin yllättävä ja nopea, että en ehtinyt kunnolla tajuta mitä tapahtui, kun olin jo kyljelläni mp:n alla. En muista edes sitä, sammuiko moottori vai sammutinko sen. Ehkä sammutin. Kaatuminen tapahtui alaspäin viettävään rinteeseen ja juutuin hieman jalastani kiinni mp:n alle kunnes sain rimpuiltua itseni irti. MP oli aika raskas nostaa pystyyn "ylärinteeseen". Onneksi olin katsonut Youtubesta loistavan ohjeen, miten se tehdään (mennään selin pyörän eteen ja... katsokaa itse), joten sain ähkittyä pyörän pystyyn. Vahingot jäivät tälläkin kerralla onneksi pelkiksi henkisiksi vammoiksi. Korkeintaan pieni mustelma tuli jalkaan. Ja MP:stä piti pestä savet ja mullat pois. Tapaus piti kelata moneen kertaan mielessä läpi, että osaisi välttää vastaavan vaaran jatkossa.

Tuosta viimeksi mainitusta tapauksesta alkaa olla kaksi vuotta. Eikä pyörä ole pihassakaan enää viime aikoina kaatuillut, koska en siirrä sitä edes lyhyttä matkaa muuten kuin satulassa istuen. Sivusta työntäminen on epävakaata.

Tulen aina olemaan aloittelija, vaikka kilometrejä hiljalleen kertyykin. Myönnän tämän nöyrästi ja yritän maksimoida turvallisuuden niillä keinoilla, mitkä ovat käytettävissä (ei kuitenkaan ainakaan toistaiseksi ajamista lopettamalla, mikä olisi ainoa varma tapa). Eniten harrastuksessa pelottaa huono tien pinta ja sen aiheuttamat ongelmat. Asuinseudullani on aika kehnokuntoista tietä. Ehkä on toisaalta hyväkin tottua huonoihin teihin. Toinen epämukava paikka ovat vilkkaat risteykset ja niistä lähteminen.

Hankala Tapaus

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 437
  • Liked: 1210
  • Muumimuki-fettari
    • Profiili
Vs: Hommakerho Prätkäily
« Vastaus #877 : 21.05.2017, 15:12:31 »
...syy toisen pytyn kuumanemiseen?...

En ole sähköguru, mutta paria konetta olen joskus kosketellut.

Sähkö menee sieltä, mistä sen on helpointa mennä. Esimerkiksi johdon paksuus (yksinkertaistava esimerkki) mahdollistaa sen että otettaessa sähkö samasta virtalähteestä eri paksuisilla johdoilla, saa erilaisen määrän virtaa ulos. Siksipä on mahdollista että esim kaksi eri tavoin kulunutta sytytysjärjestelmän puolikasta toimivat eri tavoilla, jos johdotus on ikääntyessään alkanut vastukseksi.

Epätodennköiseksi sellaisen tekee se, että jokainen osa on (oletetetusti) yhtä vanha ja vanhenemisen voisi tätä kautta olettaa tapahtuneen tasaisemmin. Jos osia ei ole vaihdettu pareittain tai vaikkapa läähätysysilman reitti toiselle puolelle on jonkin katerakennelman takia erilainen, voisi ero selittyä. Voi myös olla useamman osatekijän summa.

Silti luulisi, että kun kone on ollut palasina, olisi kuumemman puolen männästä ja/tai pakoventtiilin reunasta näkynyt jotain liikalämmön jälkiä.

Tokihan kurkistit(te) pakokäyrään ja varmistitte ettei punaiseksi kuumuneesta vain ole sisäputki (jos noissa on se normaali kahden kerroksen pakokäyrä) puhki ja toinenkin on käynyt kuumana, mutta huomaamatta?

(tykkään tällaisista "henkimaailman" vioista koneissa, kun ei osu omaan ;D )
Juu. Olen eliitin salaliitto ja salainen agentti.

Nyt kun tätä ei tarvitse enää arvailla, voidaanko mennä asiaan?

Tunkki

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 896
  • Liked: 1754
    • Profiili
Vs: Hommakerho Prätkäily
« Vastaus #878 : 21.05.2017, 15:53:19 »
Risa jännitteensäädin  antoi koko järjestelmälle liikaa virtaa, ok, hyvä kun johtosarja kesti palamatta, mutta tässä vuosimallissa on erilliset 6V. puolat 12V. sähköjärjestelmästä huolimatta. Sen uskoisin olevan ainoa syy toisen pytyn kuumanemiseen? Myöhemmissä vyosimalleissa on 12V:n kaksoispuola.
Mutta... vastatkaas enemmän sähköjä ymmärtävät, miksi täysin samanlainen rinnakkainen puola muuttaa ominaisuuksiaan niin, että sytytyshetki tms. kuumentaa sen toisen pytyn? ???
Voiko toinen(heikompi) puola toimia jotenkin päävastuksena ylivirralla, toisen toimiessa normaalisti?

Sähköpuolen kulina sanon:

Ei ole edes teoriassa mahdollista että sähköpuoli vaikuttaisi tuohon toisen pytyn kuumenemiseen. Syttypuola antaa kipinän kun kärjiltä/elektroniikalta käsky tulee, 6V puola 12V systeemissä antaa isompaa kipunaa (ja kuumenee).
Josta tulee mieleen että kai se kuumeneva pytty sitten pelasi jostain syystä myöhäisellä sytytysajankohdalla, mutta ei oikein kuulosta sekään todennäköiseltä. Paitsi jos on mekaaninen virranjakaja, moisella sekin onnistuu jos on se kärkiä heiluttava akseli a) kulunut epämuotoon b) se em. akseli on virranjakajavärkissä kuluttanut laakerointinsa ja klappaa.
En keksi muuta miten sähköpuoli voisi moista aiheuttaa, mutta mielikuvitukseni lie rajallinen.

Ja en tiedä mitään vanhoista BMW-pyöristä (paitsi että ovat luotettavaa rautaa ja toimivia). Tämä pähkäily on suoritettu pelkällä auto- ja mopokokemuksella.


edit: muutama vuosi sitten avustin kaveria vaihtamaan kytkinlevyn -91 K100RS:ään että onhan mulla sittenkin bemariremppakokemusta :)
« Viimeksi muokattu: 21.05.2017, 15:57:23 kirjoittanut Tunkki »

Hankala Tapaus

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 437
  • Liked: 1210
  • Muumimuki-fettari
    • Profiili
Vs: Hommakerho Prätkäily
« Vastaus #879 : 21.05.2017, 16:09:56 »
...Ei ole edes teoriassa mahdollista että sähköpuoli vaikuttaisi tuohon toisen pytyn kuumenemiseen...

Miksi sytytystulpilla on eri lämpöarvot ja miksi väärä tulppa voi vaikkapa aiheuttaa reiän männänlakeen?

Pyydän kohteliaimmin lupaa olla kanssasi eri mieltä tässä yhteydessä.

Edit: Ai niin... Jos tulppa läsähtää myös "tyhjää", lienee mahdollista kytkeä 2 6V:n puolaa pariksi. Tällainen ei myöskään edellytä välttämättä kaksia kärkiä (kuinka vanhasta koneesta on kyse? BMW on ymmärtääkseni ollut kärjetön varsin pitkään.)
« Viimeksi muokattu: 21.05.2017, 16:14:07 kirjoittanut Hankala Tapaus »
Juu. Olen eliitin salaliitto ja salainen agentti.

Nyt kun tätä ei tarvitse enää arvailla, voidaanko mennä asiaan?

Tunkki

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 896
  • Liked: 1754
    • Profiili
Vs: Hommakerho Prätkäily
« Vastaus #880 : 21.05.2017, 16:20:22 »
Miksi sytytystulpilla on eri lämpöarvot ja miksi väärä tulppa voi vaikkapa aiheuttaa reiän männänlakeen?

Pyydän kohteliaimmin lupaa olla kanssasi eri mieltä tässä yhteydessä.

Olkaa hyvä, täten myönnän teille luvan olla eri mieltä :)

Sähkökulina sanoisin että tulppa ei varsinainen sähkö-komponentti ole vaikka siinä kipinä räpsyy. Tulppien lämpöarvojutut käsittääkseni määräytyvät moottorin ominaisuuksien mukaan ja eivät taida olla tässä Fairdroksen ongelmassa osana.
Helpoin selitys (mielestäni) olisi virranjakajan joku vika joka aiheuttaa että se toinen pytty käy myöhäisellä  -> kuumenee.

Ari-Lee

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 23 823
  • Liked: 16242
  • Sarkasmoitunut työvoimapulareservi †Syyllinen†
    • Profiili
Vs: Hommakerho Prätkäily
« Vastaus #881 : 21.05.2017, 17:18:34 »
Siis, älkää kysykö, miten ylijännite voi vaikuttaa toisen pytyn lämpenemiseen, koska mulla ei ole siihen selitystä. :o

Vaikea sanoa näillä spekseillä, mutta kyllä se sulalta mahdottomuudelta kuulostaa. Akkuhan siinä lujimmilla on ja lienee kiehunut? Vai mitä? Oletan, että kaasuttimet ovat täysin mekaaniset ja seokset samanlaiset. Olen kyllä kuullut mäntien palamisesta rei'ille liian laihan seoksen seurauksena. Sitä ennen tyhjäkäynti on ollut varmasti vaikea ja sitä on korjattu säätämällä tyhjäkäyntiä aina vain isommalle. Ei ole karstannut, mutta metallikin on alkanut yhtymään happeen.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä

Faidros.

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 21 170
  • Liked: 12642
  • Blues for Allah
    • Profiili
Vs: Hommakerho Prätkäily
« Vastaus #882 : 21.05.2017, 18:20:35 »
Sähköpuolen kulina sanon:

Ei ole edes teoriassa mahdollista että sähköpuoli vaikuttaisi tuohon toisen pytyn kuumenemiseen. Syttypuola antaa kipinän kun kärjiltä/elektroniikalta käsky tulee, 6V puola 12V systeemissä antaa isompaa kipunaa (ja kuumenee).
Josta tulee mieleen että kai se kuumeneva pytty sitten pelasi jostain syystä myöhäisellä sytytysajankohdalla, mutta ei oikein kuulosta sekään todennäköiseltä. Paitsi jos on mekaaninen virranjakaja, moisella sekin onnistuu jos on se kärkiä heiluttava akseli a) kulunut epämuotoon b) se em. akseli on virranjakajavärkissä kuluttanut laakerointinsa ja klappaa.
En keksi muuta miten sähköpuoli voisi moista aiheuttaa, mutta mielikuvitukseni lie rajallinen.

Ja en tiedä mitään vanhoista BMW-pyöristä (paitsi että ovat luotettavaa rautaa ja toimivia). Tämä pähkäily on suoritettu pelkällä auto- ja mopokokemuksella.


edit: muutama vuosi sitten avustin kaveria vaihtamaan kytkinlevyn -91 K100RS:ään että onhan mulla sittenkin bemariremppakokemusta :)

Boxer-twinissä on vain yhdet kärjet ja tulpat lyö kipinää joka kerta kun mäntä käy katossa.
Jotain tapahtui kuitenkin kun jännitteensäädin vaihdettiin.
Taitaa olla parempi, että unohdan koko jutun, tai muuten vedän vielä itseni jojoon. :o
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Huomautan, että meidän aseistaminen tähtää hyökkäyksen valmisteluun. Hornet varustelut muun muassa. Venäjä on valmistellut vain puolustautumista. -Terijoen Jukka-

Maija Poppanen

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 4 715
  • Liked: 4716
  • white trash
    • Profiili
Vs: Hommakerho Prätkäily
« Vastaus #883 : 21.05.2017, 18:33:45 »
Jatkakaa pojat! Ootte tosi hotteja, kun puhutte tuollaisia rivoja.

Mitään en tajuu mut seksikkäältä näyttää  :-*
"Saatan kuvitella hänen viimeiset päivänsä, elämänhallinnan menettäneenä, kaikkialla röykkiöittäin pesemättömiä, vanhentuneita pelikonsoleita ja jostain mystisesti aineellistunut kiiluva asearsenaali, joka kuiskii pahoja korviinsa" MW 17.2.2015

Faidros.

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 21 170
  • Liked: 12642
  • Blues for Allah
    • Profiili
Vs: Hommakerho Prätkäily
« Vastaus #884 : 21.05.2017, 18:38:59 »
Siis, älkää kysykö, miten ylijännite voi vaikuttaa toisen pytyn lämpenemiseen, koska mulla ei ole siihen selitystä. :o

Vaikea sanoa näillä spekseillä, mutta kyllä se sulalta mahdottomuudelta kuulostaa. Akkuhan siinä lujimmilla on ja lienee kiehunut? Vai mitä? Oletan, että kaasuttimet ovat täysin mekaaniset ja seokset samanlaiset. Olen kyllä kuullut mäntien palamisesta rei'ille liian laihan seoksen seurauksena. Sitä ennen tyhjäkäynti on ollut varmasti vaikea ja sitä on korjattu säätämällä tyhjäkäyntiä aina vain isommalle. Ei ole karstannut, mutta metallikin on alkanut yhtymään happeen.

Juu, akku oli vainaa. Mekaaniset kaasarit uusilla osilla ja vähintään kymmenen kertaa ultraäänessä pesty, sekä alipainemittareilla tasan säädetty.
Ihan helvetin kummallista oli, kun jännitteensäätimen vaihdon jälkeen alkoi pelittämään.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Huomautan, että meidän aseistaminen tähtää hyökkäyksen valmisteluun. Hornet varustelut muun muassa. Venäjä on valmistellut vain puolustautumista. -Terijoen Jukka-

Faidros.

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 21 170
  • Liked: 12642
  • Blues for Allah
    • Profiili
Vs: Hommakerho Prätkäily
« Vastaus #885 : 21.05.2017, 18:50:57 »
Jatkakaa pojat! Ootte tosi hotteja, kun puhutte tuollaisia rivoja.

Mitään en tajuu mut seksikkäältä näyttää  :-*

Käypäs lainaamassa kirjastosta Zen ja moottoripyörän kunnossapito.
Moottoripyörän korjauksessa on loppupelissä kyse itsensä korjaamisesta. Näin kertoo Faidros, kirjailijan alter ego.
Sen kun luet, niin saatat tajuta miehen mielestä enemmän.. tai alat pitämään meitä vajaaälyisinä. ;)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Zen_ja_moottoripyoran_kunnossapito
« Viimeksi muokattu: 21.05.2017, 18:55:41 kirjoittanut Faidros. »
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Huomautan, että meidän aseistaminen tähtää hyökkäyksen valmisteluun. Hornet varustelut muun muassa. Venäjä on valmistellut vain puolustautumista. -Terijoen Jukka-

Tunkki

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 896
  • Liked: 1754
    • Profiili
Vs: Hommakerho Prätkäily
« Vastaus #886 : 21.05.2017, 18:51:49 »
Boxer-twinissä on vain yhdet kärjet ja tulpat lyö kipinää joka kerta kun mäntä käy katossa.
Jotain tapahtui kuitenkin kun jännitteensäädin vaihdettiin.
Taitaa olla parempi, että unohdan koko jutun, tai muuten vedän vielä itseni jojoon. :o

Älyänkö oikein että sen vanhan Bemun sytkä räpsäyttää joka kärjenavauksella molemmille tulpille kipinän yhtäaikaa? 
Jos näin on niin minun teoriat menee sakokaivoon samointein.

Maija Poppanen

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 4 715
  • Liked: 4716
  • white trash
    • Profiili
Vs: Hommakerho Prätkäily
« Vastaus #887 : 21.05.2017, 18:54:06 »
Jatkakaa pojat! Ootte tosi hotteja, kun puhutte tuollaisia rivoja.

Mitään en tajuu mut seksikkäältä näyttää  :-*

Käypäs lainaamassa kirjastosta Zen ja moottoripyörän kunnossapito.
Moottoripyörän korjauksessa on loppupelissä kyse itsensä korjaamisesta. Näin kertoo Faidros, kirjailijan alter ego.
Sen kun luet, niin saatat tajuta miehen mielestä enemmän.. tai alat pitämään meitä vajaaälyisinä. ;)

Mun ei tarvi mennä kirjastoon; se löytyy tuolta röykkiöistä.

Tarvis vissiin lukeekin se.
"Saatan kuvitella hänen viimeiset päivänsä, elämänhallinnan menettäneenä, kaikkialla röykkiöittäin pesemättömiä, vanhentuneita pelikonsoleita ja jostain mystisesti aineellistunut kiiluva asearsenaali, joka kuiskii pahoja korviinsa" MW 17.2.2015

Faidros.

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 21 170
  • Liked: 12642
  • Blues for Allah
    • Profiili
Vs: Hommakerho Prätkäily
« Vastaus #888 : 21.05.2017, 18:58:59 »
Boxer-twinissä on vain yhdet kärjet ja tulpat lyö kipinää joka kerta kun mäntä käy katossa.
Jotain tapahtui kuitenkin kun jännitteensäädin vaihdettiin.
Taitaa olla parempi, että unohdan koko jutun, tai muuten vedän vielä itseni jojoon. :o

Älyänkö oikein että sen vanhan Bemun sytkä räpsäyttää joka kärjenavauksella molemmille tulpille kipinän yhtäaikaa? 
Jos näin on niin minun teoriat menee sakokaivoon samointein.

Ymmärsit aivan oikein. Männät kulkee samaan aikaan sisään ja ulos, työtahdit vuorotellen.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Huomautan, että meidän aseistaminen tähtää hyökkäyksen valmisteluun. Hornet varustelut muun muassa. Venäjä on valmistellut vain puolustautumista. -Terijoen Jukka-

Mika

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 380
  • Liked: 4265
  • Nato-haukka
    • Profiili
Vs: Hommakerho Prätkäily
« Vastaus #889 : 21.05.2017, 19:04:22 »
Itse en ole löytänyt moottoripyöristä mitään kiinnostavaa.  Ne ovat minulle pelkästään välineitä, joilla mennään paikasta A paikkaan B. Suomen oloissa usein vielä kylmässä ja sateisessa säässä. Ei nappaa, mutta olen kateellinen niille, joita nappaa...
« Viimeksi muokattu: 21.05.2017, 19:16:38 kirjoittanut Mika »
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Hankala Tapaus

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 437
  • Liked: 1210
  • Muumimuki-fettari
    • Profiili
Vs: Hommakerho Prätkäily
« Vastaus #890 : 21.05.2017, 20:03:55 »
...Sähkökulina sanoisin että tulppa ei varsinainen sähkö-komponentti ole vaikka siinä kipinä räpsyy. Tulppien lämpöarvojutut käsittääkseni määräytyvät moottorin ominaisuuksien mukaan...

Kantapää-kulina totean, että penikkana sulatin 3 männänlakea Yamaha RD:stä, ennenkuin kylmempiin tulppiin vaihtamalla ongelma poistui (kapine oli toki viritetty kulkemaan kovempaa, kuin uudemmat vesijäähdytteiset kollegansa ja kiusaan oli perusyynä lähinnä läppärakennelman rajoitusten tuoma krooninen sopan laihuus).

Tulppa ei ole varsinainen elektroniikan komponentti, mutta se on sähkötoiminen osa, jolla on tarkoitus. Tulppaan tarjoillaan tarpeeksi sähköä oikeankokoisen ja oikeaan aikaan syttyvän kipinän aikaansaamiseksi. Ja tulppa ei lämpene vain kannen lämmetessä, vaan kuumenee myös itse. Joskus väärä lämpöarvo tuhoaa vain tulpan, joskus jotain muuta.

Ilmajäähdytetyn moottorin yksi ominaisuus on se, että tietyn lämpötilan ylitettyään se ei enää kykene jäähtymään käynnin aikana. Lämmön haihtumista voi tapahtua vain määrä X, joka vaihtelee tapauskohtaisesti. Siksi mikä tahansa väärän käyttölämpötilan aiheuttava asia on pahasta ja tuo harmia oikeissa olosuhteissa. En tiedä pomminvarmasti astemääriä, mutta veikkaan että jo 10 astetta lisää normaaliin käyttölämpötilaan heittää koko rakennelman tasapainosta.

Mutta mistäpä tuon tiennee, mikä kapinetta vaivasi? Jos oikein ufoja haetaan, voidaan alkaa hakemaan syytä vaikka laturin pyörimissuunnan aiheuttamasta toispuolisesta kuumenemisesta ;D
Juu. Olen eliitin salaliitto ja salainen agentti.

Nyt kun tätä ei tarvitse enää arvailla, voidaanko mennä asiaan?

Tunkki

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 896
  • Liked: 1754
    • Profiili
Vs: Hommakerho Prätkäily
« Vastaus #891 : 21.05.2017, 21:34:17 »
Hankalalle Tapaukselle sanoisin tulpasta vielä sen verran että sytkän sähköissä on niin pienet tehot ettei se tulppa niillä sähköillä kyllä lämpiä.
Voltteja on kauheita määriä mutta amppeerit uupuu, ei  mainittavia wattimääriä.

Profit

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 191
  • Liked: 100
    • Profiili
Vs: Hommakerho Prätkäily
« Vastaus #892 : 21.05.2017, 21:55:46 »
Jotain pitäisi tehdä noille järjetöntä meteliä pitäville moottoripyörille Helsingin keskustassa.  Vihaksi pistää nuo tyypit, jotka katsoo oikeudekseen terrorisoida ympäristöä tuollaisella melulla.

Hankala Tapaus

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 437
  • Liked: 1210
  • Muumimuki-fettari
    • Profiili
Vs: Hommakerho Prätkäily
« Vastaus #893 : 21.05.2017, 22:04:32 »
Hankalalle Tapaukselle sanoisin tulpasta vielä sen verran että sytkän sähköissä on niin pienet tehot ettei se tulppa niillä sähköillä kyllä lämpiä.
Voltteja on kauheita määriä mutta amppeerit uupuu, ei  mainittavia wattimääriä.

Sinä nyt meinaat kipata minun hienon teoriani kuumentavan tulpan takia ylikuumenneen kannen seurauksena kantavasta pakoventtiilistä ihan tosissasi? Ja se kun oli niin hienokin.  ;D

Tulpan ei pitäisi tuottaa kipinällä paljoakaan lämpöä, kunhan jännitteet ja virtamäärä ovat kohdillaan. Minkäänlaisena lisälämmön ja sitä kautta -tehon lähteenä sitä ei siis voi pitää. Tulpan pitäisi itseasiassa kyetä haihduttamaan itseensäkin kerääntyvää lämpöä. Kuitenkin arvelen minkä tahansa sähkölaitteen kuumenevan, kun sinne syötetään liikaa. Nyt kiinnostaakin tietää varmasti, miten se liika jännite puolan "isolla" puolella toimii. Ymmärtääkseni akkuvirran syöttämähän se on. Siksi ylilataus nostaa voltteja (??).

Tuolla on (amerikan) kansantajuista tekstiä. http://www.ngksparkplugs.ca/tech-info-spark-plug-faq.cfm Valitettavasti ylimääräisen sähkön vaikutuksista ei pikaisella googlauksella löytynyt mitään kelvollista.
Juu. Olen eliitin salaliitto ja salainen agentti.

Nyt kun tätä ei tarvitse enää arvailla, voidaanko mennä asiaan?

Ari-Lee

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 23 823
  • Liked: 16242
  • Sarkasmoitunut työvoimapulareservi †Syyllinen†
    • Profiili
Vs: Hommakerho Prätkäily
« Vastaus #894 : 21.05.2017, 23:32:01 »
Siis, älkää kysykö, miten ylijännite voi vaikuttaa toisen pytyn lämpenemiseen, koska mulla ei ole siihen selitystä. :o

Vaikea sanoa näillä spekseillä, mutta kyllä se sulalta mahdottomuudelta kuulostaa. Akkuhan siinä lujimmilla on ja lienee kiehunut? Vai mitä? Oletan, että kaasuttimet ovat täysin mekaaniset ja seokset samanlaiset. Olen kyllä kuullut mäntien palamisesta rei'ille liian laihan seoksen seurauksena. Sitä ennen tyhjäkäynti on ollut varmasti vaikea ja sitä on korjattu säätämällä tyhjäkäyntiä aina vain isommalle. Ei ole karstannut, mutta metallikin on alkanut yhtymään happeen.

Juu, akku oli vainaa. Mekaaniset kaasarit uusilla osilla ja vähintään kymmenen kertaa ultraäänessä pesty, sekä alipainemittareilla tasan säädetty.
Ihan helvetin kummallista oli, kun jännitteensäätimen vaihdon jälkeen alkoi pelittämään.

@Faidros
Enempään ei mies pysty. Kaikkensa on antanut. Hattu päästä.

Toissayönä keskustelin toisen moottoriharrastajan kanssa luurissa. Hän naksutti entisöidyn '63 Impalan jännitteensäädintä virta-avaimella niin että nakse kuului 100 km:n päähän. Auto oli seisonut jo pari vuotta kuivassa tallissa ja nyt oli sen herätysaika. Oire vain oli nyt sellainen, että toisesta pakoputkesta sylki tulta ja oli käyntihäiriöitä. Museoauto ei siis tullut ajosta vaan oli seisonnassa. Kun jännitteensäädin naksui niin kovaa, että luonnehtisin sitä jo pieneksi paukkeeksi, me molemmat tulimme tulokseen, että kyseessä on huono maadoitus siinä säätimessä. Lieskoja pakoputkesta en osaa selittää muulla kuin myöhään palavalla bensiinillä, mikä johtui sen säätimen vajaasta toiminnasta, mikä tod.näk on maadoitusvika. Ja siinä on äänenvaimentimien räjähdysvaara likellä.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä

pjentti

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 410
  • Liked: 179
    • Profiili
Vs: Hommakerho Prätkäily
« Vastaus #895 : 21.05.2017, 23:44:32 »
Millainen tuo bemmin latausjärjestelmä on? Kenties sellainen auton laturin mallinen laturi ja erillinen säädin (rele, ei elektroninen)? Eli säädin säätää laturin magnetointia (laturin magnetointia ei ole toteutettu kestomagneeteilla). Säätimessä kolme piuhaa?

Faidros.

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 21 170
  • Liked: 12642
  • Blues for Allah
    • Profiili
Vs: Hommakerho Prätkäily
« Vastaus #896 : 22.05.2017, 19:44:35 »
Hieronymus Boschin vaihtovirtalaturi kestomagneeteilla, diodisilta, mekaaninen jännitteensäädin kolmella piuhalla.
« Viimeksi muokattu: 22.05.2017, 19:46:07 kirjoittanut Faidros. »
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Huomautan, että meidän aseistaminen tähtää hyökkäyksen valmisteluun. Hornet varustelut muun muassa. Venäjä on valmistellut vain puolustautumista. -Terijoen Jukka-

ArtturiE

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 6 033
  • Liked: 4855
  • Vitutuspuhe päivässä pitää unelman loitolla
    • Profiili
Vs: Hommakerho Prätkäily
« Vastaus #897 : 22.05.2017, 20:29:25 »
Itse en ole löytänyt moottoripyöristä mitään kiinnostavaa.  Ne ovat minulle pelkästään välineitä, joilla mennään paikasta A paikkaan B. Suomen oloissa usein vielä kylmässä ja sateisessa säässä. Ei nappaa, mutta olen kateellinen niille, joita nappaa...

Aikaiseen kun aloitin tänä keväänä niin nyt on jo 1500km takana ja ihan pikkulenkkejä tullut ajeltua.
Pikkulenkki on siis noin 100-200 km.  On se kivaa hommaa, 40. vuosi menossa mopoilua.  Niin kauan ajan kuin jalka nousee satulan yli.  Sitten pitää siirtyä skootteriin  ;D
Peace. And that really has nothing to do with islam.
-Pat Condell

Jussi Halla-aho PS:n puheenjohtajaksi 2017

Viktor Orbán

"Kehitysmaapeilipallobordelli"
-Kummastelija

Muslimimaissa kaikki on paskaa paitsi kusi.

Kimmo Pirkkala

  • Nimellinen
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 9 387
  • Liked: 4015
  • Nurmijärven Perussuomalaiset
    • Profiili
Vs: Hommakerho Prätkäily
« Vastaus #898 : 22.05.2017, 21:50:45 »
Viime kesänä tuli käytyä Norjassa Lapin kautta ja pisin päiväetappi oli takaisinpäin Leviltä mutkien kautta kotiin noin 1150km. Mennessäkin reilusti päälle tonni ekana päivänä. Tapana on ollut aina, että kun ajetaan, niin sitten mennään kunnolla eikä puhallella muniin. Työkaveri (pariskunta) ehdotti yhdessä Norjaan lähtöä ensi kesänä ja sanoi, että jaksavat ehkä 250km päivässä... Tuumasin, että lähdetään vain, te ehditte ekana päivänä Jyväskylään ja minä Kilpisjärvelle. Mutta yhdessä voidaan toki lähteä.
Make Finland normal again.

Tunkki

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 896
  • Liked: 1754
    • Profiili
Vs: Hommakerho Prätkäily
« Vastaus #899 : 24.05.2017, 16:34:42 »
@Faidros. sain toisenkin ahaa-elämyksen aiheesta ne BMW:n "U-malliset puolat" eli yksi pienjännitepuoli ja 2 kipunapuolta ihmettelin miksi 2 puolaa kytkinrempassa auttaessani (mutten kysynyt).

Välähti nyt sitten että erittäin kätevä tapa välttää autoista tutun virranjakajan ongelmat on käyttää noita. Ei liikkuvia suurjännitteensiirtelyosia ja muuta vikapaikkaa vaan tuplapuolat vaan.