Kirjoittaja Aihe: Hommakerho Prätkäily  (Luettu 268348 kertaa)

Uuno Nuivanen

• Jäsen^^^
  • Liked: 33195
  • Roiskaisuja & paskeita
Vs: Hommakerho Prätkäily
« Vastaus #1200 : 11.07.2019, 21:00:04 »
^ Juuh, Rotaxin twincam-kone vetää yllättävän iloisesti, joskaan laatikko ei ole niitä ihan herkimpiä, mutta kyllä sen kanssa pärjää. Ost sää pois tost kuleksimast.   ;)

räsänen

• Jäsen^^^
  • Liked: 3272
« Vastaus #1201 : 11.07.2019, 21:10:12 »
Älä yllytä hullua...ajelut jäänyt viime aikoina niin vähiin että kannattaisi myydä pyöriä ostamisen sijaan.

MW

• Jäsen^^^
  • Liked: 17621
  • Kiltti ja ystävällinen, mutta niin nuiva.
« Vastaus #1203 : 11.07.2019, 21:24:05 »
Eräs hommalainen yllytti hullua, ja nyt on taas pari sataa kiloa rautaa kahdella pyörällä, iäkästä.

Mutta onhan se terapeuttista ropailla, ja miettiä mikä tätä nytkin vaivaa, kun illmeiset on hoidettu alta pois.

Tilat vaan saisi olla paremmat. Mutta kyllä se siitä. Ennenkin koneremontteja keittiön pöydällä tehty.

Faidros.

• Jäsen^^^
  • Liked: 17916
  • Blues for Allah
« Vastaus #1204 : 11.07.2019, 21:59:25 »
Missä viipyy veli Faidros suosittelemassa R-koneista Bemaria?

Boxerit ei ole mitään aloittelijoiden vehkeitä, vaan lopettelijoiden. Kerran kun kokeilet, haluat vetää sillä samantien hautaan saakka/kanssa. >:(
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Hohtava Mamma

• Jäsen^^^
  • Liked: 21660
  • Takapenkin paha poika
« Vastaus #1205 : 11.07.2019, 22:59:21 »
Tuuttailin joskus vuonna kivi, ennen jeesuksen syntymää. Nyt alkaa olla semmoinen fiilis ja vaimon lupa, jotta voisi jatkaa pärisemistä.

Mikäpä olisi mielstänne hyvä, leppoisa pyörä viidenkympin kriisiä potevalle hommalaiselle. Painoa ukolla tommonen 130kg joten ihan teini/kyykky vehje toimii.

Hintakin pitäisi olla kohtuullinen. En mitään osamaksuja ota.

Ehdotuksia?

https://www.nettimoto.com/ktm/950/2402724

Siinä on isolle miehelle iso mopo. Pääsee joka paikkaan, keulii ja paukkuu. Ranteet venyy kun sinkkiä kiristää. Ei vittuile teinit eikä vonkaa lortot. Vähän on hintava mutta eroon pääsee varmasti, jos harrastamiseen ei ole aikaa. Tinkimätön soralinko, jolla ajat kaikki Suomen tiet ja enemmänkin.

The society that separates its scholars from its warriors will have its thinking done by cowards and its fighting by fools. -Thucydides

Uuno Nuivanen

• Jäsen^^^
  • Roiskaisuja & paskeita
« Vastaus #1206 : 11.07.2019, 23:08:43 »
^ Melkein mieluummin suosittelisin turpohajapusaa.   ;D

Olis kyllä kiva tuollainen, edes kokeilla.  :)  Harvinaisia ovat.

ikuturso

• Jäsen^^^
  • Liked: 18824
  • Easter Worshipper
« Vastaus #1207 : 11.07.2019, 23:12:10 »
Kinnuselle voisin suositella Nuivasen Funduroa. Ajelin tuollaisella kaksi päällä ympäri Uutta Seelantia n. 3500 km. Jos vie kahta isoa ihmistä, vie myös yhtä 130 kiloista hyvin. Kannattaa pienentää eturatasta. Originaali ykkönen on turhan pitkä onkimatka- ja pikkupolkupäristelyihin.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Uuno Nuivanen

• Jäsen^^^
  • Roiskaisuja & paskeita
« Vastaus #1208 : 11.07.2019, 23:14:34 »
Juu on jo -1 piikki. Ja on ajeltu pikku pätkiä joskus muijankin kanssa, yllättävän hyvin kantaa ja mahtuu. Itsekin olen Karin kaliiperia, eikä eukkokaan mikään pikkuruinen  :-\.

Faidros.

• Jäsen^^^
  • Blues for Allah
« Vastaus #1209 : 12.07.2019, 09:48:09 »
Kinnuselle voisin suositella Nuivasen Funduroa. Ajelin tuollaisella kaksi päällä ympäri Uutta Seelantia n. 3500 km. Jos vie kahta isoa ihmistä, vie myös yhtä 130 kiloista hyvin. Kannattaa pienentää eturatasta. Originaali ykkönen on turhan pitkä onkimatka- ja pikkupolkupäristelyihin.

-i-

Itse ajelin exän kanssa uudemmalla F650 GS:llä Uudessa-Seelannissa. Tehokkaampi ja vie ihan älyttömän vähän bensaa(ajotapaan muuntautuva ruisku, eikä kahteen eri imuventtiiliin erilaiset kaasarit). Aikaisemmalla exällä oli omana uudesta saakka sellainen ja kerran Balkkanilla mitattiin just alle 3L/100km kulutus! :o
Niistä varhaisempia malleja, vuodesta 2000 eteenpäin, saattaa saada jo parilla tonnilla.
Saksasta jopa alle tonnilla. Katsoin just mobile.de niin halvin 700€! :o
Vittumainen venttiilinsäätö, mutta yleensä ei tarvitse tehdä koskaan, ehkä 50 000km välein?

Mainos: Mulla on kattava valikoima venttiilinsäätöpaloja, F, K bemareihin. Samat palat sopii ainakin Kawan 1300 6-möhköön... Bemarilla sama pala maksaa 3€, Kawalla 18€.
Itse olen vaihtanut(ei siis asennusta) paloja ilmaiseksi, jos vaihtopalat tulee vaihdossa, poikkeuksena se, että jotain palaa on jäljellä enää 1kpl.
Myös vanhempiin 4v K-mallin bimmeriin venttiilinsäätökuppeja löytyy, niistä en tiedä, mihin muihin pyöriin ne käy.
« Viimeksi muokattu: 12.07.2019, 13:47:24 kirjoittanut Faidros. »
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

rane58

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 268
  • Retired
« Vastaus #1210 : 13.07.2019, 02:27:41 »
Tuuttailin joskus vuonna kivi, ennen jeesuksen syntymää. Nyt alkaa olla semmoinen fiilis ja vaimon lupa, jotta voisi jatkaa pärisemistä.

Mikäpä olisi mielstänne hyvä, leppoisa pyörä viidenkympin kriisiä potevalle hommalaiselle. Painoa ukolla tommonen 130kg joten ihan teini/kyykky vehje toimii.

Hintakin pitäisi olla kohtuullinen. En mitään osamaksuja ota.

Ehdotuksia?
Aloinpa sitten harrastuksen uudelleen ja ostaa pläjäytin Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98.  8)
Itse tykästyin tähän....  ;)
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Suurinta suvaitsemattomuutta esiintyy siellä, missä omasta mielestä ollaan kaikista suvaitsevaisimpia.

Faidros.

• Jäsen^^^
  • Blues for Allah
« Vastaus #1211 : 13.07.2019, 13:20:43 »
www.youtube.com/watch?v=81SUUewUGs8
Jos hankkii moottoripyöräkoiran, pienet rodut on käytännöllisiä. Nää ei taas tarvii varashälytintä.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

• Jäsen^^^
  • Blues for Allah
« Vastaus #1212 : 24.07.2019, 16:26:58 »
Huomenna matka Viroon prätkällä. Kaverilla on isot bailut lauantaina.
Tavallaan tämä on työmatka, koska pitäisi saada sellainen prätkä Viron kilpiin, joka sai hylsyn suomalaisessa konttoreissa. Myydään ehkä siellä?
Ja sanon sen tässä ja nyt, Suomi on vielä niin rähmällään entiseen Neuvostoliittoon, ettei olisi tosi. :facepalm:

Ja pyörä on ollut Puolan rekisterissä, ostettu prätkäliikkeestä Puolassa, suomalaisen keverin nimiin jo vuosia, mutta kun hän yritti tuoda sen Suomeen, mitkään paperit ei kelpaa tämän maan virkamiehille.
Toisen maan rekisteriote, tällä kertaa Puolan,  ei kelpaa suomalaiselle virkamiehelle. :facepalm:
Pyörässä on vaihdettu runko, todennäköisesti kolarissa? Puolalaiset ovat sen verran fiksuja, että meistaavat omat numeronsa. Tämä juuri siitä syystä, ettei klooneja tulisi markkinoiile.
Fiksut puolalaiset, tyhmät suomamaiset(virkamiehet) "kloonipyöriä" näin menetellen tule ei tule
Ja tämä ei kelpaa suomalaisille viranomaisille.
Jotkut tulee Suomeen ilman ainoatakaan paperia ja mä en voi rekisteröidä prätkää Suomessa, vaikka on EU:n sisäiset paperit täydellisinä. :facepalm:

Mulla on kymmeniä tarinoita kerrottavana, suomalaisten virkamiesten ylivallasta.
No okei, katsastus sallittiin myös yksityisille firmoille, mutta mitä tapahtui? Katsastuspisteet eivät anna enää mitään varmoja tietoja mistään, kun koko laki on aivan perseestä ja virkamiehet tulkitsee niitä aivan sattumanvaraisesti.

Siis lyhyesti kiinteytettynä, voit olla rikollinen, kun et saa enää mitään vastauksia lainsäädännöstä. :facepalm:
Jos kysyt verohallinnosta, vastaaminen voi viedä tunteja ja saat sitten vain, kyllä/ei) vastausten sijasta: EHKÄ!!"!"1q!" :facepalm:

Eikö tämä ole herkkua EU:sta, siitä vapauden alhosta?

« Viimeksi muokattu: 24.07.2019, 17:40:31 kirjoittanut Faidros. »
-Matthew B.Crawford-

Tunkki

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • Liked: 5809
« Vastaus #1213 : 25.07.2019, 16:44:55 »
Hieno :)

rane58

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 268
  • Retired
« Vastaus #1215 : 28.07.2019, 06:02:09 »
Hieno :)

Nyt, nyt ei sanat riitä, mahtava laitos, olen sanaton....!  :P
« Viimeksi muokattu: 28.07.2019, 06:07:45 kirjoittanut rane58 »
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Suurinta suvaitsemattomuutta esiintyy siellä, missä omasta mielestä ollaan kaikista suvaitsevaisimpia.

Faidros.

• Jäsen^^^
  • Blues for Allah
« Vastaus #1216 : 29.07.2019, 09:08:18 »
Kävin perjantaina rekisteröimässä prätkää Virossa, kun ei Suomessa onnistunut. Suomessa, Puolassa katsastusviranomaisten taholta lyöty runkonumero ei käynyt, koska ei ollut tehtaan oma. Rekisteriotteessa oli juuri sama meistattu numero.  Pyörällä on todennäköisesti ajettu kolari, ostettu "blanco" runko ja Puolan viranomaiset ovat laittaneet omat numerot "kaksoiskappaleiden" välttämiseksi.
Virossa katsastajat soittivat Puolan viranomaisille, onko tällä runkonumerolla olevaa pyörää varastettu. Ei ollut ja kaikki hyvin.
Ainoastaan E-hyväksynnän tarra oli jostain syystä kadonnut, mutta katsastuskonttori itse hoitaa asian tehtaan kanssa.
Mitä tästä opimme? Virossa katsastajat tekevät työtään, jotta prätkän identiteetti on varmistettu, mutta Suomessa saa vain hylsyn, ilman mitään kiinnostusta selvittää asiaa. :facepalm:
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

• Jäsen^^^
  • Blues for Allah
« Vastaus #1217 : 30.07.2019, 14:49:57 »
Voi jumalauta, että harrastettiin edesvastuutonta ajamista Virossa. >:(
Onneksi olin porukan kolmas, jotta sain kurveista tietoa jo etukäteen. Yli 180kmh mutkateillä on väärin, mutta vähissä on ne henkilöt, jotka moottoripyörällä aiheutetulla onnettumuudella on todettu vahinkoitetuksi/kuolleeksi. Autolla muistaakseni 10kertainen?
Oma riski ja anteeksi. :-X
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

• Jäsen^^^
  • Blues for Allah
« Vastaus #1218 : 22.08.2019, 12:42:56 »
Meillä täällä kaukana etelässä, huuhaavuorten etelärinteellä, viitakkopuitten varjojen takana salassa, on tällainen hirrmuisistahirmuinen  moottorikerho, sano.
Mielestäni aika hyvä nimi, mutta onko se kulttuurin omimista? ???
https://www.nrt.fi
-Matthew B.Crawford-

ikuturso

• Jäsen^^^
  • Liked: 18824
  • Easter Worshipper
« Vastaus #1219 : 22.08.2019, 23:17:38 »
Mopokin kunnossa taas. Sähkövika korjattu. Voisi harkita hommakerho prätkäilyä jossain. Kussahan?

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Veikko

• Jäsen^^^
  • Liked: 13880
  • "Ich bin Jude"
« Vastaus #1220 : 23.08.2019, 22:28:00 »
Voi jumalauta, että harrastettiin edesvastuutonta ajamista Virossa. >:(
Onneksi olin porukan kolmas, jotta sain kurveista tietoa jo etukäteen. Yli 180kmh mutkateillä on väärin, mutta vähissä on ne henkilöt, jotka moottoripyörällä aiheutetulla onnettumuudella on todettu vahinkoitetuksi/kuolleeksi. Autolla muistaakseni 10kertainen?
Oma riski ja anteeksi. :-X

Edesvastuuton moottoripyöräilijä ilmoittautuu. Se, että olen vielä hengissä taitaa johtua suurelta osalta siitä syystä, että lopetin moottoripyöräilyn muutaman vuoden huuman jälkeen ja palasin polkupyörään.

Tapanani oli ajaa kaikki mutkatiet hengenvaarallista nopeutta - joka on monesti paljon pienempi kuin 180* - ja kyllä se varsinkin yhden vauhdikkaan ulosajon myötä tuli myös koettua ja olen itse henkilö, joka on vahingoittunut moottoripyörällä aiheuttamassani onnettomuudessa. Ja tiedän muitakin m-pyöräilijöitä, jotka ovat telonneet itseään.

Vaarallinen kapine on se maltittomille hananvääntäjille. Hengenvaarallinen.

* Parista nopeimmasta pyörästäni sain tosin väännettyä vain hieman yli 170 km/h.
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

Faidros.

• Jäsen^^^
  • Blues for Allah
« Vastaus #1221 : 24.08.2019, 11:34:37 »
Lähtekäähän arvon Hompanssit Hyvinkäälle katsomaan perinteistä Scramble, Trial & Enduro ajoja. 8)
Se on vanhojen maastoprätkien kilpa ja näytösajo. Tänään on Trial päivä ja huomenna ajetaan Scramblea. Ei pääsymaksua.
Faidros lähtee kohta prätkällä ja huomenna vien pakettiautolla yhden enduron myytäväksi.
Tuolta voi katsella vähän mistä on kysymys. https://hyvinkaanmoottorikerho.fi/portofolio-item/classic-jaos/
-Matthew B.Crawford-

Lalli IsoTalo

• "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • Liked: 35949
  • Toivo parasta, varaudu pahimpaan.
« Vastaus #1222 : 24.08.2019, 12:04:33 »
Itsekin olen Karin kaliiperia ...

On teillä äijillä kaliiberit!

Kun opiskeluaikoina tein kaverin kanssa pikku ajeluita lähialueilla (Helsinki- Lohja-Porvoo-Helsinki), niin 250 kuution vuokravehje riitti ihan hyvin (200+ km/h). 65 kg kaliiberia silloin. Nyt toki 20+ kaliiberia enemmän.  :P

Enpä ole ajanut aikoihin prätkällä. Mutta mielellään luen alan miesten/naisten juttuja, vaikka sanasto onkin osittain vähän kadoksissa.
Arvoituksellisin kehityssuunta on länsimaiden johtajien määrätietoisuus luoda NL uudelleen Eurooppaan.
- Gorbachev

Kun fasismi saapuu uudelleen, se ei sano „minä olen fasismi“, vaan „minä olen antifasismi.“
- Ignazio Silone

Poliittinen korrektius on fasismia, joka teeskentelee hyvää käytöstä.
- George Carlin

Uuno Nuivanen

• Jäsen^^^
  • Roiskaisuja & paskeita
« Vastaus #1223 : 24.08.2019, 12:13:48 »
Lainaus
Kun opiskeluaikoina tein kaverin kanssa pikku ajeluita lähialueilla (Helsinki- Lohja-Porvoo-Helsinki), niin 250 kuution vuokravehje riitti ihan hyvin (200+ km/h).

Kyllä nyt aika kultaa Lalli-sedän muistot vahvasti..  :D

Lalli IsoTalo

• "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
« Vastaus #1224 : 24.08.2019, 12:18:34 »
Lainaus
Kun opiskeluaikoina tein kaverin kanssa pikku ajeluita lähialueilla (Helsinki- Lohja-Porvoo-Helsinki), niin 250 kuution vuokravehje riitti ihan hyvin (200+ km/h).

Kyllä nyt aika kultaa Lalli-sedän muistot vahvasti..  :D

Voit kuule hyvinkin olla oikeassa.  :P
Arvoituksellisin kehityssuunta on länsimaiden johtajien määrätietoisuus luoda NL uudelleen Eurooppaan.
- Gorbachev

Kun fasismi saapuu uudelleen, se ei sano „minä olen fasismi“, vaan „minä olen antifasismi.“
- Ignazio Silone

- George Carlin

Hohtava Mamma

• Jäsen^^^
  • Liked: 21660
  • Takapenkin paha poika
« Vastaus #1225 : 24.08.2019, 12:58:56 »
Kiitos ja anteeksi jo etukäteen  ;)

Nopeudet ja 'nopeudet'. Omistamani 1k gikseri raapaisi 200 km/h vaivattomasti kakkosella, leijutti kaasulla eturengasta sinne asti helposti. Sitten menin piruuttani mittaamaan todelliset, GPS-nopeudet ja korjasin mittarin näyttämää Speedohealerilla. Korjauskerrointa piti laittaa luokkaa -20%, jotta mittari alkoi näyttää todellista nopeutta.

Eli toisin sanoen, kun korjaamaton mittari näytti 200 km/h, todellinen nopeus oli 160 km/h...

Niin, ja nopeus on kovin suhteellinen käsite. Itse tykkään enemmän 50 km/h nopeudesta kinttupolulla kuin 250 km/h nopeudesta maantiellä. Ainakin ensin mainittu 'pelottaa' enemmän ja siinä joutuu tekemään enemmän töitä kuin jälkimmäisessä, jossa kyyhötetään samanlaisessa asennossa kuin koira paskalla. Jokaisella tietysti omat perversionsa -kuten minulla kuramopo- enkä minä ole mikään niitä arvostelemaan.

Omalla kohdallani kyykkymopon myymiseen vaikutti (sen lisäksi, että kaikki tiet oli jo ajettu ja ajokausi kovin lyhyt) myös sama kuin jäsen @Veikko  :lla, eli huomasin touhun vaarat. Kun on nopea pää mutta hidas kroppa niin yhdistelmä on aika vaarallinen. Toisin sanoen, pää kirjoittaa sellaisia shekkejä, joita roppa ei lunasta ja se johtaa liikenteessä ja/tai moottoriradalla ohotilanteisiin. Toki niitä voi sattua enskapolulla tai motocrossmontullakin, mutta siellä lopputulos on mustelmia tai korkeintaan murtunut solari / kylkiluu / reisiluu kun 200+ nopeudessa tehty virhe on suurella todennäköisyydellä viimeinen virhe.
The society that separates its scholars from its warriors will have its thinking done by cowards and its fighting by fools. -Thucydides

Lalli IsoTalo

• "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
« Vastaus #1226 : 24.08.2019, 13:06:58 »
Itse tykkään enemmän 50 km/h nopeudesta kinttupolulla kuin 250 km/h nopeudesta maantiellä.

Me kun ollaan vaimon kanssa kesälomilla niin mielummin ajamme autolla niitä "käyttämättömiksi jääneitä" vanhempia teitä, kuten vanha Lahdentie. Ollaan huomattu, että ne ovat myöskin motoristien suosiossa.

Enemmän mutkia ja kuoppia päällysteessä! Ja paremmat maisemat.
- Gorbachev

- Ignazio Silone

- George Carlin

Lalli IsoTalo

• "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
« Vastaus #1227 : 24.08.2019, 13:13:29 »
Sen verran muistan noista 30v taaksepäin ajoista, että jos vuokraprätkässä ei ollut "tuulilasia" - saatte korjata termin, kiitos - niin silloin kun mittari näytti noin 200 km/h, niin tuulen vastus oli niin iso, että oli vaikeaa pitää päätä tarpeeksi alhaalla.

Ja voihan se olla, että vuokrasin 500 kuutioisenkin joskus, mutta sitä isommat tuntuivat silloin 65kg painavalle liian raskailta. Niitä oli vähän vaikeaa pitää pystyssä, kun oltiin paikallaan. Tällaiset kullatut muistot minulla on.  :P
- Gorbachev

- Ignazio Silone

- George Carlin

Veikko

• Jäsen^^^
  • Liked: 13880
  • "Ich bin Jude"
« Vastaus #1228 : 24.08.2019, 13:48:32 »
Kiitos ja anteeksi jo etukäteen  ;)

Nopeudet ja 'nopeudet'. Omistamani 1k gikseri raapaisi 200 km/h vaivattomasti kakkosella, leijutti kaasulla eturengasta sinne asti helposti. Sitten menin piruuttani mittaamaan todelliset, GPS-nopeudet ja korjasin mittarin näyttämää Speedohealerilla. Korjauskerrointa piti laittaa luokkaa -20%, jotta mittari alkoi näyttää todellista nopeutta.

Eli toisin sanoen, kun korjaamaton mittari näytti 200 km/h, todellinen nopeus oli 160 km/h...

Niin, ja nopeus on kovin suhteellinen käsite. Itse tykkään enemmän 50 km/h nopeudesta kinttupolulla kuin 250 km/h nopeudesta maantiellä. Ainakin ensin mainittu 'pelottaa' enemmän ja siinä joutuu tekemään enemmän töitä kuin jälkimmäisessä, jossa kyyhötetään samanlaisessa asennossa kuin koira paskalla. Jokaisella tietysti omat perversionsa -kuten minulla kuramopo- enkä minä ole mikään niitä arvostelemaan.

--

Tosiaan ne nopeusmittarista nähdyt nopeudet kulkivat monesti aivan eri luokassa kuin todelliset nopeudet. Varsinkin siellä yläpäässä.

En muista mitä pärrieni mittarit näyttivät, mutta nuo mainitsemani hieman yli 170 km/h olivat karkeasti rannekellosta ja matkasta laskettuja. Nopeusmittarit näyttivät mitä näyttivät. Äkäisellä 250-kuutioisella se saattoi laihan kuskin alla näyttää varmaan hyvinkin 200+ (Esim. vanha Suzuki T 250 kulki kuin rasvattu salama ja tehdas lupasi sille 170 km/h, mikä oli mittarissa varmaan tuhat ja sata. Tai ainakin se Lallin mainitsema 200+. Jenkkien vaatimuksesta sen myöhempien mallien tehoa piti alentaa ja ne olivat melkoisesti aneemisempia).

Ja nopeus on tosiaan suhteellinen käsite muutenkin. Pienellä ja mutkaisella tiellä pienikin nopeus saattaa tuntua urheilulliselta, kun taas suoran posottaminen isollakin nopeudella on vain tylsää. Tässä olen ihan samaa mieltä. Moottoripyörämatkailu jäikin minulla aivan lähimatkailuksi, kun taas polkupyörällä tein nautinnollisia tuhatkilometrisiä matkoja. Hassua kai tavallaan, mutta jokaisella on omat perversionsa.
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

Faidros.

• Jäsen^^^
  • Blues for Allah
« Vastaus #1229 : 24.08.2019, 13:50:31 »
Lähtekäähän arvon Hompanssit Hyvinkäälle katsomaan perinteistä Scramble, Trial & Enduro ajoja. 8)
Se on vanhojen maastoprätkien kilpa ja näytösajo. Tänään on Trial päivä ja huomenna ajetaan Scramblea. Ei pääsymaksua.
Faidros lähtee kohta prätkällä ja huomenna vien pakettiautolla yhden enduron myytäväksi.
Tuolta voi katsella vähän mistä on kysymys. https://hyvinkaanmoottorikerho.fi/portofolio-item/classic-jaos/

Korjausta tähän. Ei olekaan ilmainen enää nykyään. Raskas 10€/pvä ja 2pvän lippu 15€.
-Matthew B.Crawford-