Muistaakseni joskus olikin joku osakeketjukin. Noh, itselläni on 41 tonnia osakkeita ja muutamassa vuodessa olen voittanut ainakin OMX indeksin kunnolla. Osakesijoittaminen on ollut pirun kannattavaa viimeiset vuodet, kun korot ovat olleet nollassa. Itse suosittelen säästämään osakkeisiin ja mielelllään Yhdysvaltalaisiin blue chip papereihin. Suomessa ei oikein kunnon yhtiö hyvällä hinnalla löydy. Kulta ja hopeat ovat täydellistä roskaa tuottojensa suhteen. Välttäkää kuin ruttoa. Oma asunto on taas niin ja näin hyötyjensä ja haittojensa suhteen, mutta itse aion tästä eteenpäin säästää asunto varten perheen perustamisen takia.
Olet mielestäni täydellisen oikeassa ja täydellisen väärässä samaan aikaan. Sijoitushorisontista riippuen voit olla voittaja onnenkaupalla tai varmasti. Jos voitat indexin parin vuoden tähtäimellä roimasti, ei tarkoita sitä että voitat sen 30 vuoden horisontilla roimasti. Lyhyellä horisontilla kohtuullisen iso osa sijoittajista pystyy voittamaan indeksin mutta hyvin pieni osa siten, että jakso toistuu kerta toisensa jälkeen. Toki lyhyellä horisontilla voidaan tehdä huikeita voittoja ja nauttia osaamisestaan. Pelottavaa tunnustaa, että osa omasta portfolionistani perustuu tähän, onneksi vain pieneltä osin. Niillä pyrin korjaaman pikavoittoja vaihtelevalla menestyksellä. Itse kuitenkin luotan pidempään sijoitus horisonttiin omaisuuteni osalta. En spekuloi kaikkea yhden hevosen varaan. Välillä olen suurella lainoituksella mukana osakesijoituksessa. Nyt olen sillä kantilla, että lainoitus on nollassa ja kerään kaiken mahdollisen rahan kassaan tulevia ostoja varten, koska uskon ostohetken lähestyvän ja silloin lainoitan myös ostojani suuresti.
Kullan ja hopean roskuudesta muutama sana. Arvokaivannaisten syklisyys saattaa olla hyvin syklistä ja ne vaativat suurempaa seuraamista sekä talouden seurantaa kuin esimerkiksi asuntosijoittaminen. Tästä syystä amatöörinä keskityn silloin tällöin vain yhteen kaivannaiseen ja siihen vaikuttaviin muuttujiin omien resurssieni puitteissa.
Ja resurssini, kuten muissakin sijoitusmuodoissani, perustuu ristitietoon perustuvasta peesaamisesta. Aikani, eikä ymmärrykseni, riitä perusteelliseen yhtiöiden, alojen tai kaivannaisten analysointiin. Jotenkin tässä on kuitenkin pärjätty. Haluan kuitenkin korostaa, että ristitiedossa olisi hyvä olla joku tukikohtalähde, johon vertaa jatkuvasti kaikkea muuta tietoa. Ei ole väliä, onko se hyvä tai huono. Toki sitäkin voi ajoittain muuttaa, mutta minulla muutos vie mahdollisesti jopa vuosia, koska kyseisen kohteen tuntemani historia kasvaa koko ajan pidemmäksi, kuin uusien tutkiminen, joihin kuitenkin vertailen koko ajan.
Mainitsemasi kaivannaisten hylkiminen on "osakerakastumisen" kääntöpuoli. Mihinkään sijoitusmuotoon ei mielestäni pidä suhtautua tunteenomaisesti. Monilla sijoittajilla on takertumisvaihe/vihaamisvaihe ja hän ei uskalla myydä tappiollista sijoitustaan, saadakseen sen parempaan käyttöön. Näin hän tekee tuplatappiota omaisuudellaan. Häviää kurssilaskussaan, eikä ole varaa ostaa tulevaisuudessa nousevia osakkeita. Hyvä esimerkki on Talvivaara, joka on ollut huikean volatiliteetin takia loistava osake riskipelureille. Itse jättäydyin pois aiheesta hyvällä voitolla siinä vaiheessa kun volatiliteetti alkoi näyttämään voimakkaasti kiihtyvää ja laskevaa sahanterää.
Nyt voisin mahdollisesti laittaa siihen loton omaisen satasen mukaan, mutta vain lotonomaisen satasen ja putoavalla aamupäivällä, koska senttiosakkeiden ominaisuus on se, että ne saattavat nousta huikeasti pelkästään ostoyksikön pienuuden ansiosta. Sijoittajan on helppo ostaa kolmen sentin osakkeita satatuhattakappaletta ja prosentiyksiköllinen nousu/tappio ei tunnu suurelta vaikka prosentuaalinen nousu voi olla valtava yhdessä minuutissa ilman mitään ulkoista ärsykettä. Pelkkä rahallinen halpuus voi olla joillekin ostopäätös. Se voi olla hyvä päätös jos horisontti on lyhyt, mutta sijoitetulle pääomalle kuolettava viikon tai päivän päästä.
Noh, tässä vähän vuodattelin itsestään selvyyksiä ja mielelläni kuuntelen myös muiden vuodatuksia.