Kirjoittaja Aihe: Sijoitushomma  (Luettu 346311 kertaa)

jmk

• Jäsen^^^
  • Liked: 7789
Vs: Sijoitushomma
« Vastaus #1500 : 25.01.2023, 13:47:36 »
Esimerkiksi: "Kuolinpesän asiakirjojen tarkistus ja arvopaperien jako" ja tuosta Nordnet nyppäisee 300 €.
Mutta eikö tuon voi välttää sillä, että pesänhoitaja myy kaiken ja ottaa rahat ulos?

Pitäisi tietää veloitetaanko maksu jo "asiakirjojen tarkistuksesta" vai vasta jako-operaatiosta. Jakoa tosiaan on ihan turha teettää välittäjällä, jos paprut on tarkoitus myydä.

Nikolas

• Nimellinen
  • Jäsen^^^
  • Liked: 16699
  • 2/3 poissa käytöstä
    • Kirjoitelmia
« Vastaus #1501 : 15.02.2023, 16:24:47 »
Lainaanpa tähän pätkän:
Lainaus

Kanta-asiakkuudet ja erilaiset sitouttamisohjelmat ovat palveluntarjoajien vastalääke äkillisiin kysyntähäiriöihin. Datavetoisen liiketoiminnan idea on tunnistaa ennakolta riskialtteimmat asiakkaat ja toisaalta myös ne lojaaleimmat.

Huonoina aikoina eniten kärsivätkin ne yritykset, joiden fokus on pelkästään uusasiakashankinnassa ja jotka eivät huolehdi vanhoista uskollisista asiakkaista.

( Korostus minun. )

Lähde: https://www.taloustaito.fi/blogit/antti-oksanen/talouden-tuskafestarit-jatkuvat--mista-paattaja-on-valmis-luopumaan/

Sain tuosta vahvan mielleyhtymän. Puhelinliittymiä on markkinoitu aggressiivisesti uusille asiakkaille tarjoamalla halpoja liittymiä, mutta samat firmat melkeinpä sylkevät vanhojen asiakkaiden silmille. Tästä on ollut useitakin esimerkkejä, joten tiedän asian henkilökohtaisesti. Kaava on yksinkertainen: Tarjotaan uudelle asiakkaalle täkynä todella edullista puhelinliittymää. Uusi asiakas tarttuu tilaisuuteen ja nauttii halvasta liittymästä. Kuluu muutama vuosi, firma ottaa yhteyttä, ja kertoo että palveluja uudistetaan, minkä yhteydessä sattumoisin juuri nämä liittymät poistuvat, mutta ei hätää, uudistetaan sopimusta ja jatketaan hyvää asiakassuhdetta eri liittymällä. Se toinen liittymä ei sitten olekaan aivan niin halpa kuin se edellinen. Tämä saattaa tulla joillekin asiakkaille yllätyksenä. Tässä kohtaa asiakkaiden reaktiot vaihtelevat, mutta ilmeisesti suuri osa ei jaksa vaihtaa taas eri firman liittymään.
Lue enemmän, luule vähemmän: Väestönvaihto

Maahanmuuton talousvaikutukset

Kramsun haamu

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 142
« Vastaus #1502 : 15.09.2023, 16:44:16 »
Nostoa ketjulle. (Jenkki)markkinat ovat nousseet iloisesti jo yli puoli vuotta. Viime aikoina on ollut tosin pientä takapakkia, mutten itse usko että tässä tulisi uutta romahdusta. Mutta eihän sitä koskaan tiedä. Olen melko perussijoittaja, ja laitan kiinteät summat kahteen eri indeksi-etf:ään kuukausittain. Indeksit ovat LYMS eli Nasdaq 100 ja SXR8 eli SP500. Sivutoimisesti myös treidaan jenkkiosakkeita, mutta se on enemmän huvittelua.
"Mutta Suomi nukkui vaan / uutta aikaa vartoissaan." - Kaarlo Kramsu

Hämeenlinnan Oraakkeli

• Jäsen^^^
  • Liked: 10724
  • لا يوجد إله غيره من الشيطان والنبي محمدا أو خادمته
« Vastaus #1503 : 16.09.2023, 02:30:20 »
Meidän pörssissä on nyt harvinaisen paljon konkurssikypsiä zombiefirmoja. Vuoden sisällä nähdään ainakin kolme konkurssia.

sutki

• Jäsen^^^
  • Liked: 1550
« Vastaus #1504 : 16.09.2023, 02:45:20 »
Meidän pörssissä on nyt harvinaisen paljon konkurssikypsiä zombiefirmoja. Vuoden sisällä nähdään ainakin kolme konkurssia.

võib-olla tai olla olemattakin.
Löytyy myös edullista kamaa, aika näyttää?
Li Andersson 2.4.2023:  ”Vituttaa kuin pientä eläintä” :():

Hämeenlinnan Oraakkeli

• Jäsen^^^
« Vastaus #1505 : 16.09.2023, 03:33:27 »

Silloin kun Zombiefirmat rupeavat kaatumaan niin voi vähän riskisempiä lappuja saada puoli-ilmaiseksi.

J.M

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • Liked: 7561
  • Inhorealisti ja paatunut pessimisti
« Vastaus #1506 : 16.09.2023, 09:33:36 »

Lehto, Valoe, ?

Kyllähän Helsingin pörssissä alkaa olla yhtiöitä ostohinnoissa. Tuleekohan ennen vuodenvaihdetta kunnon kurssiralli ja OMXH ottaa muita indeksejä kiinni, vai mörnitäänkö loppuvuosi ja kattellaan sitä nousua sit 2024 tai 2025...
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

Kramsun haamu

• Jäsen^^
  • **
« Vastaus #1507 : 16.09.2023, 09:51:01 »

Itse en tykkää tästä Suomessa todella yleisestä tavasta kytätä "edullisia lappuja", niissä on suuri riski että sattuu ostamaan "value trapin" eli arvoansan. Eli yhtiö näyttää halvalta, ostat sitä innoissasi, ja firma jatkaa samassa hinnassa pyörimistä seuraavat 5-10 vuotta. Nokian osake tulee ensimmäisenä mieleen. Totta, 3 eurosta nousu 6 euroon on 100 % tuotto, mutta lasku 1,5 euroon onkin jo 50% tappio. Eri asia jos on erikoistunut arvosijoittamiseen ja tietää mitä tekee, mutten usko että kovinkaan moni on. Jos halpojen osakkeiden kyttäämisen sijaan työntäisi samat rahat SP500-indeksiin, niin uskon tulosten olevan paljon parempia, ja vähemmällä vaivalla. Jos haluaa kuitenkin testata taitojaan osakepoiminnassa, niin mielestäni paras vaihtoehto on käyttää siihen 10-20% sijoitusvarallisuudesta. Loput sitten SP500:aan.  Itsellänikin on tällainen tapa, mutta halpojen osakkeiden sijaan koitan kytätä kasvuosakkeita. Inderesin mallisalkku osoittaa, että Helsingin pörssissäkin voi saada hyviä tuloksia aikaan.

Mika

• Jäsen^^^
  • Liked: 11063
« Vastaus #1508 : 16.09.2023, 12:35:24 »
Sijoittamista on viime vuosina alettu mainostaa tavallisille pulliaisille varmana keinona rikastumiseen ja esimerkkilaskelmissa on yleensä käytetty n. 7 % vuosituottoa.  Sen perusteella mitä itse olen seurannut hintoja, tämä on kuitenkin hyvin epävarmaa, ja pahimmassa tapauksessa voi tulla pahasti takkiin, etenkin jos sijoitushorisontti on vain joitakin vuosia, kuten asia useimpien kohdalla lienee. 

On tämä surkeata, kun tuntuu siltä, ettei inflaatiolle pärjäävää vuosituottoa saa tällä hetkellä mistään. 
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Dangr

• Jäsen^^^
  • Liked: 8036
  • Maahanmuutto- ja ilmastoasiantuntija
    • chadnet
« Vastaus #1509 : 16.09.2023, 13:40:29 »
 :)
« Viimeksi muokattu: 13.10.2023, 17:05:53 kirjoittanut Dangr »
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy.” Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Hämeenlinnan Oraakkeli

• Jäsen^^^
« Vastaus #1510 : 16.09.2023, 16:48:06 »

Lehto, Valoe, ?

Kyllähän Helsingin pörssissä alkaa olla yhtiöitä ostohinnoissa. Tuleekohan ennen vuodenvaihdetta kunnon kurssiralli ja OMXH ottaa muita indeksejä kiinni, vai mörnitäänkö loppuvuosi ja kattellaan sitä nousua sit 2024 tai 2025...

Lehdon ja valoen pelastaa lähinnä ihme. Ja paljon paskaa lisäksi esim fifax group ja se emtinen loudspring sekä digitalist group ja joukko muita jotka pysyy pystyssä jos saavat rahoitusta.

Hämeenlinnan Oraakkeli

• Jäsen^^^
« Vastaus #1511 : 16.09.2023, 16:52:31 »
Sijoittamista on viime vuosina alettu mainostaa tavallisille pulliaisille varmana keinona rikastumiseen ja esimerkkilaskelmissa on yleensä käytetty n. 7 % vuosituottoa.  Sen perusteella mitä itse olen seurannut hintoja, tämä on kuitenkin hyvin epävarmaa, ja pahimmassa tapauksessa voi tulla pahasti takkiin, etenkin jos sijoitushorisontti on vain joitakin vuosia, kuten asia useimpien kohdalla lienee. 

On tämä surkeata, kun tuntuu siltä, ettei inflaatiolle pärjäävää vuosituottoa saa tällä hetkellä mistään.

Tällä hetkellä talous mataa siihen malliin että inflaatio taitaa syödä massit oli ne sitten missä hyvänsä.

Jaska Pankkaaja

• Jäsen^^^
  • Liked: 12715
  • Finlayson, Fazer ja nyt myös Firas
« Vastaus #1512 : 16.09.2023, 17:53:23 »

Horisontti kannattaa pitää pidempänä, siis ainakin tavisten, ja ajatella sijoittamista eläkesijoituksena. Olen saanut jo vanhimman poikanikin hiffaamaan että siivu tilistä johonkin Nordnettiin on päätös jota mun kilometreillä tuskin katuu..

Viimeisten kahden vuoden aikana paras tuotto mulle on ollut juuri se mistä aiheesta nyt varoitellaan eli kiinteistöistä. Vuokratuotto on ollut sen n. 6-7%, siis ilman arvonnousuja. Börssi onkin sitten kehittynyt hiukan huonommin 2 vuoden aikana :)
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Mika

• Jäsen^^^
  • Liked: 11063
« Vastaus #1513 : 16.09.2023, 21:04:03 »

Horisontti kannattaa pitää pidempänä, siis ainakin tavisten, ja ajatella sijoittamista eläkesijoituksena. Olen saanut jo vanhimman poikanikin hiffaamaan että siivu tilistä johonkin Nordnettiin on päätös jota mun kilometreillä tuskin katuu..

Viimeisten kahden vuoden aikana paras tuotto mulle on ollut juuri se mistä aiheesta nyt varoitellaan eli kiinteistöistä. Vuokratuotto on ollut sen n. 6-7%, siis ilman arvonnousuja. Börssi onkin sitten kehittynyt hiukan huonommin 2 vuoden aikana :)

Nyt kiinteistöjenkin tilanne on epävarma, kun vuokra-asuntoja on yllin kyllin tarjolla, ja hyvistä vuokralaisista alkaa olla pulaa.  Laitoin osan säästöistäni määräaikaistalletukseen, joka takaa sentään sen, ettei inflaatio ihan koko voimallaan  pääse nakertamaan koko pottia. Lopuilla voisi ehkä ostaa esim. Seligsonin USA-indeksirahastoa, mutta olen toistaiseksi tyytynyt seurailemaan, mihin maailma on menossa.  Isoja riskejä en halua tässä tilanteessa ottaa.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Kramsun haamu

• Jäsen^^
  • **
« Vastaus #1514 : 18.09.2023, 15:43:25 »

Osakkeissa suositellaan sijoitushorisontiksi vähintään 10 vuotta, ihan syystä. Itsellä on eläkeikään vielä sen verran aikaan että kuukausittainen kiinteä summa osakkeisiin toimii hyvänä ajallisena hajautuksena.

Murkula

• Vihjeettömät
  • Jäsen^^^
  • *
  • Liked: 3490
  • Ex-mersupersu
« Vastaus #1515 : 19.09.2023, 11:39:01 »
Osakkeissa suositellaan sijoitushorisontiksi vähintään 10 vuotta, ihan syystä. Itsellä on eläkeikään vielä sen verran aikaan että kuukausittainen kiinteä summa osakkeisiin toimii hyvänä ajallisena hajautuksena.
Osakehommissa kannattaa myös kiinnittää huomiota siihen, millaiset puskurit ovat ja miten varmasti pärjää tämän 10 vuotta ilman kyseisiä rahoja. Ne puskurit, ne puskurit...

Tämä nykypäivän ajatusmalli, jossa tilillä makuuttaminen on myrkkyä, hätäkassan saa irti osakkeistakin ja satabägerit laitetaan indeksiin, on aika vaarallinen yhtälö. Tässä erityisesti indeksisijoittaminen on toimintaa, jossa ihmisen keskimääräinen tarve rahoilleen vastaa käänteän verrannollisesti kurssia. Eli itsensä löytää todella nopeasti myymästä pohjilla ja kysymys ei tappioista huolimatta ole välttämättä huonosta myyntipäätöksestä. Vaikeimmat velat ja parhaat ostokohteet iskevät vain valitettavan usein samaan paikkaan kuin talouden suurimmat ongelmat.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista

Kramsun haamu

• Jäsen^^
  • **
« Vastaus #1516 : 19.09.2023, 15:23:03 »
Osakehommissa kannattaa myös kiinnittää huomiota siihen, millaiset puskurit ovat ja miten varmasti pärjää tämän 10 vuotta ilman kyseisiä rahoja. Ne puskurit, ne puskurit...

Tämä nykypäivän ajatusmalli, jossa tilillä makuuttaminen on myrkkyä, hätäkassan saa irti osakkeistakin ja satabägerit laitetaan indeksiin, on aika vaarallinen yhtälö. Tässä erityisesti indeksisijoittaminen on toimintaa, jossa ihmisen keskimääräinen tarve rahoilleen vastaa käänteän verrannollisesti kurssia. Eli itsensä löytää todella nopeasti myymästä pohjilla ja kysymys ei tappioista huolimatta ole välttämättä huonosta myyntipäätöksestä. Vaikeimmat velat ja parhaat ostokohteet iskevät vain valitettavan usein samaan paikkaan kuin talouden suurimmat ongelmat.
Mielestäni hätäkassan (6kk menot rahana) tarpeellisuutta on korostettu usein säästämis- ja sijoitusaiheisissa kirjoituksissa. Toimittajat eivät ehkä nosta sitä otsikkoihin, mutta kyllä hyvin usein aihetta käsittelevissä teksteissä muistetaan mainita se. Eli ensin pitäisi säästää hätäkassa, ja vasta sitten alkaa pumpata rahaa indekseihin.

Murkula

• Vihjeettömät
  • Jäsen^^^
  • *
  • Ex-mersupersu
« Vastaus #1517 : 19.09.2023, 15:51:56 »
Mielestäni hätäkassan (6kk menot rahana) tarpeellisuutta on korostettu usein säästämis- ja sijoitusaiheisissa kirjoituksissa. Toimittajat eivät ehkä nosta sitä otsikkoihin, mutta kyllä hyvin usein aihetta käsittelevissä teksteissä muistetaan mainita se. Eli ensin pitäisi säästää hätäkassa, ja vasta sitten alkaa pumpata rahaa indekseihin.
Näinpä, mutta jos tämä olisi siis jäänyt siihen satabägeriin, kun haettiin vielä vipua päälle, touhu oli suorastaan sekopäistä. Blokeihin kirjoitettiin kuinka opintolainalla kannatti sijoittaa, sekä nyt kärvistellään korkojen kanssa ja Helsingi pörssi tekikin 5% tappiota 3 vuoteen. Porukan olisi parempi saada se ajoissa valmistumisesta annettava anteeksianto, että jäisi että jäisi edes jotenkin kuiville. ;D

Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista

Dangr

• Jäsen^^^
    • chadnet
« Vastaus #1518 : 19.09.2023, 16:06:40 »
« Viimeksi muokattu: 13.10.2023, 17:07:54 kirjoittanut Dangr »
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy.” Chris Hedges

Lalli IsoTalo

• "Hallituksenkaataja"
  • Jäsen^^^
  • Liked: 99336
  • Emeritus mediaöyhöttäjä
« Vastaus #1519 : 19.09.2023, 17:04:38 »
Hätäkassasta tuli mieleeni, paljonko teillä on vesikanisterisijoituksia?

Vesi ainakin kaupungeissa ensimmäisenä loppuu, jos rÿzzä iskee tulettimeen.

https://m.motonet.fi/fi/tuote/421001/Vesiastia-20l-lukitusventtiili
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

D46

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 1252
  • Olen liian nuori ja seksikäs
« Vastaus #1520 : 19.09.2023, 17:05:40 »
Ostin viime syksynä veneen hepulta, jolla oli mennyt lusikat jakoon. Vene ja kone oli vaan 3v vanha, mutta kaameassa kunnossa, maksoin 9 k€. Venehän kannattaa yleensäkin ostaa syksyllä, eikä sesongin alkaessa.
Perusteellinen pesu ja myllytys kiiltäväksi. Pohjan vaurioiden korjaus, ei tarvinnu edes hartsia ja mattoa vaan epoksi riitti. Homehtuneen pressun pesu. Koneeseen karstanpoisto, uudet tulpat, kaasarit putsaus ja synkkaan. Kävi kuin kello.

Myin veneen netonnetto hinnalla toukokuun lopussa 14 k€, koeajolla ostaja oli heti myyty. Sain siis sijoitukselleni voittoa 8:ssä kuukaudessa 14-9 = 5 rosenttia, jos laskin oikein?

Oikein ajoitettu kauppa se on, mikä kannattaa.
Jättiyllätys: Sanna Marin otti selfien !

Olen oksennusta pidätellen seurannut, kuinka Viktor Orbanin johtama Unkari nuolee Putinin persettä.

D46

• Jäsen^^
  • **
« Vastaus #1521 : 19.09.2023, 22:36:33 »
Tein mä kyllä toisenkin sijoituksen silloin kun ryssä, tuo terroristipaskavaltio, hyökkäsi Ukrainaan.

Kerkisin sitten yhtenä päivänä duunin jälkeen nettiin just ennen kuin pörssi sulkeutui ja ostin kolmella tonnilla Atriaa. Piti kyllä ostaa Patriaa, mutta lukulasit oli jäänyt autoon ja onhan se Atriakin sitten hiukan noussut. Ei se sijoittaminen kuulkaas niin kovin helppoa aina ole.

Olen oksennusta pidätellen seurannut, kuinka Viktor Orbanin johtama Unkari nuolee Putinin persettä.

Murkula

• Vihjeettömät
  • Jäsen^^^
  • *
  • Ex-mersupersu
« Vastaus #1522 : 20.09.2023, 11:06:53 »
Virnuileva hymiö perässä edellisessä, tyypillistä suomessa. Ainoat oikeat tavat rikastua on periminen, urheilu ja veikkaus.

Mutta opiskelija on tehnyt jo sen tärkeimmän eli aloittanut ja tulevat vuodet todennäköisesti nostavat plussalle. Joku joskus nauroi mun talvivaaraostoille, sanoin ettei haittaa mitään konkka, koska hajautetussa salkussa on paljon muutakin eloa.
Ei ole kovin hyvää bisnestä sijoittaa päin seiniä ja perustella sitä itselleen sillä hajautuksella ja olkiukolla. Enemminkin kysyisin, että onko yritys kusettaa valtiota velaksi sijoittamalla, oikeasti mielestäsi niin fiksua touhua, että sitä pitää puollustella vetämällä tuollainen huti? Tämä läski kun ei tunnistautumisveikausta pelaa tai perintöjä tule saamaan, saati sitten että pelkäisin sijoittaa.

Niin ja tulevat vuodet nostavat tuon todennäköisesti plussalle, mutta pointtini onkin siinä että koska? Osakkeet ovat aina tuottaneet 30 vuoden syklillä, sekä 10 vuottakin on pitkä aika maksaa korkoja, että pelkkä pääoma saadaan plussalle. Eli sopisi valmistua ajallaan, päästä töihin ja maksaa tuota lainaa melko nopeasti, jos meinaa tuosta touhusta oikeasti hyötyä. Vaan todellisuus taitaa olla vähän toinen suomessa, jossa Marinin potti laukeaa maksettavaksi.

Dangr

• Jäsen^^^
    • chadnet
« Vastaus #1523 : 20.09.2023, 12:54:33 »
« Viimeksi muokattu: 13.10.2023, 17:09:24 kirjoittanut Dangr »

Murkula

• Vihjeettömät
  • Jäsen^^^
  • *
  • Ex-mersupersu
« Vastaus #1524 : 20.09.2023, 15:19:24 »
Aina koskettavaa kun sijoittajia säälitellään. Varsinkin opintolainan kohdalla. Oletko säälitellyt niitä jotka sijoittamisen sijaan laittoivat sen etelänmatkaan tai astetta hienompaan autoon? Mikä heillä on tilanne nyt?
Itseasiassa en, velanotosta kaikkiin ylläoleviin ansaitseekin tulla kynsille. Ketjun aiheena vain sattuu olemaan sijoittaminen.

Se mitä hieman säälin velkahommissa, ovat ne lapsiperheet, joilla ei tässä pelissä ollut paljoa mahdollisuuksia. Ne joilla ei hedelmällisen ikänsä lopullakaan ollut duunareina oikeasti varaa siihen vanhaan omakotitaloon ja joilla oli velkaa tehdessä mielessä, bisneksen ja konkurssin sijaan, lapset ja suomen tulevaisuus. Nekin toki omalla tavallaan ansaitsevat ahdinkonsa kuplan puhaltajina, mutta sääli se on silti minkä hinnan joutuvat maksamaan siitä, mikä on pitkässä juoksussa Suomen etu.

Nikolas

• Nimellinen
  • Jäsen^^^
  • 2/3 poissa käytöstä
    • Kirjoitelmia
« Vastaus #1525 : 26.09.2023, 21:59:44 »
Videolla heppu selittää mitä ovat intrinsic value ja margin of safety, ja lisäksi näyttää miten lasketaan. Video kestää vartin eli ei paljonkaan.

https://www.youtube.com/watch?v=l-T-Vyk2txc

Nikolas

• Nimellinen
  • Jäsen^^^
  • 2/3 poissa käytöstä
    • Kirjoitelmia
« Vastaus #1526 : 26.09.2023, 22:26:18 »
Tässä on myös video. Toinen heppu selittää, ja näyttää samalla miten taulukkolaskentaohjelmaa hyödyntäen lasketaan intrinsic value ja margin of safety. Tämähän voi olla erityisen arvokas harjoitus sellaiselle, joka ei ole tottunut käyttämään taulukkolaskentaohjelmia. Video kestää 16 minuuttia.

https://www.youtube.com/watch?v=8jmjxXc5H8c

Heti perään toinen video samalta hepulta, koska edelliseen videoon oli laskukaavaan jäänyt pikku fiba, jonka hän korjaa tällä videolla. Tämä toinen video kestää alle 7 minuuttia.

https://www.youtube.com/watch?v=BysGX3ZgLFU

D46

• Jäsen^^
  • **
« Vastaus #1527 : 15.10.2023, 21:44:21 »
Linkkejä en nyt jaksa kaivaa, mutta muistelen nähneeni juttuja, että musut olivat innovoineet Gazan alueelle toimitetuista teräksisistä vesiputkista raketteja, joita ampuivat Israeliin. Ratkaisu ongelmaan on tietysti muoviset putket koko alueelle, joten eikun ostamaan Uponorin osakkeita heti aamusta.

Echidna

• Jäsen^^^
  • Liked: 5198
« Vastaus #1528 : 15.10.2023, 23:46:13 »
^Uponor on menossa sveitsiläisomistukseen Georg Fischerille, joka teki kesäkuussa ostotarjouksen Uponorin osakkeista.
Tarjous on menossa läpi, joten Uponorin osakkeita ei kannata ostaa enää.

Lainaus käyttäjältä: IS 2023-06-12
Sveitsiläisyhtiö teki Uponorista ostotarjouksen – hallitukselta vihreää valoa

Georg Fischer -teollisuusyritys haluaa ostaa kaikki Uponorin osakkeet 28,85 euron kappalehintaan.
...

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009649793.html

D46

• Jäsen^^
  • **
« Vastaus #1529 : 15.10.2023, 23:57:54 »
^ Kiitos. Tässä se taas kerran nähtiin, että ei musta oo sijoittajaksi. Eikun siis taas sianpieremän aikaan aloittamaan uutta työviikkoa :)

Tagit: