Kirjoittaja Aihe: 2014-08-09 Turussa asuva kurdimies pelasti naisen  (Luettu 17420 kertaa)

Golimar

• Jäsen^^^
  • Liked: 30406
  • Ego sum Spartacus
Iltaroskan toimittaja on täpinöissään kun löysi mamusankarin.

Lainaus
Mies pelasti naisen puukottajalta
Lauantai 9.8.2014 klo 07.56   
Turussa asuva kurdimies pelasti naisen tätä puukottaneen miehen kynsistä. Suomalaisnaapurit vain katsoivat tapausta vierestä.

Sodan jaloista Suomeen 20 vuotta sitten muuttaneen kurdimiehen työpäivä päättyi uhkaavaan tilanteeseen torstaina Turussa.

Mies ajoi autonsa omakotitalonsa edustalle, kun suomalaisnainen juoksi omakotitalon pihaan kahden koiransa kanssa itkien ja apua huutaen.

Muutaman askeleen päässä naista seurasi mies, joka tuli takaa leipäveitsen kanssa.

Mies heitti pyöränsä töistä kotiin tulleen maahanmuuttajan auton eteen ja juoksi naisen perään.

- Ajattelin, että tämä oli tavallinen riita meidän pihalla. Vasta, kun tulin kysymään, mitä he tekevät meidän pihalla, huomasin naisen kädessä verta ja miehen kädessä veitsen, kurdimies sanoo.

Mies oli hetkessä iskenyt naiseen kolme puukoniskua. Tarkoitus oli kurdimiehen mukaan viimeistellä tappava isku niskaan.

Kun viereisen kerrostalon parvekkeille alkoi kerääntyä ihmisiä katsomaan tapausta, teki kurdimies jotain odottamatonta.

Ennen tappavaa iskua kurdimies heitti veitsen puukottajan kädestä ja piti häntä aisoissa siihen asti, kunnes poliisi nappasi miehen mukaansa.

- Rouva oli itkemässä ja huutamassa, että auttakaa mua. Jos en olisi saanut heitettyä veistä porttia päin, nainen olisi kuollut. Se on pääasia, ettei hänelle käynyt pahemmin.

Tapauksen tutkinnanjohtaja, Lounais-Suomen poliisilaitoksen rikoskomisario Matti Salonen vahvistaa tapauksen, mutta ei halua arvioida, pelastiko kurdimies naisen hengen.

Hän kuitenkin myöntää kurdimiehen toimineen sankarimaisesti.

- Näin voisi kyllä todeta.

Puukottaja ja uhri tunsivat poliisin mukaan entuudestaan. Poliisi ei kuitenkaan kerro tutkinnan tässä vaiheessa, olivatko uhri ja tekijä esimerkiksi parisuhteessa.

"Miksi ihmiset eivät uskalla auttaa?"

Kurdimies ihmettelee suomalaista auttamiskulttuuria.

- Olen asunut Suomessa 20 vuotta. Olen huomannut, että suomalaiset eivät auta tällaisissa tilanteissa. Toki on olemassa sellaisiakin suomalaisia, jotka auttavat kolaritilanteessa, mutta ei näin, että he tulisivat puukon eteen, hän pohtii.

Miehen tytär sanoo asian vielä suoremmin.

- Miksi ihmiset eivät välitä tai uskalla auttaa? Mitä jos jotain kävisi omalle kohdalle? Eikö silloin toivoisi, että joku toinen auttaisi?

Tyttären mukaan esimerkiksi viereisen kerrostalon ikkunalle kerääntyi ihmisiä katsomaan tapausta.

Yksikään ei tullut uhkaavassa tilanteessa auttamaan.

- Eivät ihmiset uskalla auttaa. Sen takia minäkin halusin puhua tapauksesta. En vain voi käsittää, kun meidän kulttuurissa autetaan, vaikka olisi oma henki vaarassa. En käsitä, miksei voi mennä väliin, tytär ihmettelee.

SAMI KOSKI
sami.koski@ilmedia.fi

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014080918554345_uu.shtml

Eino P. Keravalta

• Jäsen^^^
  • Liked: 22302
  • Yksisanaisten aforismien ministeri
Vs: 2014-08-09 Turussa asuva kurdimies pelasti naisen
« Vastaus #1 : 09.08.2014, 09:10:48 »
Miksi kukaan ei halua mennä puukon eteen? Vittu kun siinä on saatanan ikävä ja vaarallinen olla.
T: puukon edessä ollut

Miksei kukaan auttanut?

Auttamisessa ei ole mitään järkeä, jos on suuri riski siitä, että auttaja itse kuolee operaatiossa. Ei puukon eteen saa mennä, jollei ole kunnolla aseistautunut. Ehkä useammalla suomalaisella pitäisi olla ampuma-ase kotona tällaisten tapausten ratkaisemiseksi.

Täytyy myös muistaa, että mahdollinen auttaja, joka on kuolemanvaarassa, on vastuussa myös perheelleen. Minulla esimerkiksi on lapsia, joille koen olevani vastuussa. Siksi en tarkoituksellisesti hankkiudu vaaratilanteeseen, jossa voin kuolla, koska minulla on velvollisuuksia lapsiani kohtaan ja haluan olla heille isä mahdollisimman pitkään. Vai pitäisikö lasten äidin selittää kolmevuotiaalle, että 'isäsi kuoli, koska halusi sekaantua tuntemattomien ihmisten puukkoriitaan, isäsi siis asetti heidän kiistansa tärkeämmäksi kuin sinun tulevaisuutesi, niin "urhea" isä sinulla oli'.

Sitäpaitsi kehittyneissä yhteiskunnissa on poliisi tällaisten tapausten varalta. Poliisilla on asiaankuuluvat työkalut puukko-ukkojen palvelemiseksi. Tietysti joku ihminen, jonka kotimaassa poliisin palveluista ei juuri voi puhua ja joka muutoinkin on kulttuurissaan tottunut siihen, että puukot ja rautaputket viuhuvat ilmassa kaiken aikaa, on valmiimpi sekaantumaan tällaiseen asiaan. Hieno juttu sinänsä, että tämä varmasti Suomen ainoa omakotitalon omistava kurdi onnistui taltuttamaan puukkomiehen. Se ei kuitenkaan ole mikään syy syyllistää suomalaisia, jotka eivät ole kiinnostuneita tekemään itsemurhaa.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Boon Choo

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 543
« Vastaus #2 : 09.08.2014, 09:28:28 »
Iltaroskan toimittaja on täpinöissään kun löysi mamusankarin.

Lainaus

- Olen asunut Suomessa 20 vuotta. Olen huomannut, että suomalaiset eivät auta tällaisissa tilanteissa. Toki on olemassa sellaisiakin suomalaisia, jotka auttavat kolaritilanteessa, mutta ei näin, että he tulisivat puukon eteen, hän pohtii.

- Miksi ihmiset eivät välitä tai uskalla auttaa? Mitä jos jotain kävisi omalle kohdalle? Eikö silloin toivoisi, että joku toinen auttaisi?

Tyttären mukaan esimerkiksi viereisen kerrostalon ikkunalle kerääntyi ihmisiä katsomaan tapausta.

- Eivät ihmiset uskalla auttaa. Sen takia minäkin halusin puhua tapauksesta. En vain voi käsittää, kun meidän kulttuurissa autetaan, vaikka olisi oma henki vaarassa. En käsitä, miksei voi mennä väliin, tytär ihmettelee.

SAMI KOSKI
sami.koski@ilmedia.fi

Jospa kurdimiehellä on paljon kokemusta vastaavista tilanteista. Osaahan hänen tyttärensäkin kertoa yleisenä faktana, että suomalaiset eivät auta vastaavissa tilanteissa. Kurdistan on varmasti turvallinen paikka, koska siellä kaikki auttavat toisiaan. Siellä ei ole parvekkeita, joilta vain töllistellään - siellä autetaan. Auttaminen on kunnia-asia.
« Viimeksi muokattu: 09.08.2014, 09:38:01 kirjoittanut Boon Choo »
Katarina R Hommaforumilla: "Islamismin ja islamistinen terrorismin nousu on tietysti huolestuttavaa ja ikävä ilmiö. Mutta tuossahan ei ole uskonto taustalla vaan muut asiat."

Mehud

• Jäsen^^^
  • Liked: 8585
  • Parempi kuin muslimi! Aina! Oi! Oi! Oi!
2014-08-09 IL: Sivullinen mies pelasti naisen puukottajalta.
« Vastaus #3 : 09.08.2014, 09:46:30 »
Taas pukkaa etnisväritteistä sankaritarinaa ja suomalaiset tietysti ovat jutussa saamattomia.

"Turussa asuva kurdimies pelasti naisen tätä puukottaneen miehen kynsistä. Suomalaisnaapurit vain katsoivat tapausta vierestä."

"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

kriittinen_ajattelija

• Jäsen^^^
  • Liked: 10681
  • Punavihreäkriittinen
Jutussa unohtui kertoa puukottajan etnisyys.
Lainaus
Olen asunut Suomessa 20 vuotta. Olen huomannut, että suomalaiset eivät auta tällaisissa tilanteissa. Toki on olemassa sellaisiakin suomalaisia, jotka auttavat kolaritilanteessa, mutta ei näin, että he tulisivat puukon eteen, hän pohtii.
Ahaa siis puukkotappelut ym. murhat on arkipäivää mamulähiössä eikä suomalaisia ole tullut koskaan kurdien puukkotappeluihin väliin, kiintoisa...  :flowerhat:

Lainaus

Itse taas ihmettelen sitä miksi kurdit ym. muut arabit siellä kotimaissaan riehuu vuodesta toiseen toisiaan tappaen, mutta ilmeisesti meidän kulttuurimme on vaan niin erilaisia että on vaikea ymmärtää toisiamme.
« Viimeksi muokattu: 09.08.2014, 10:07:14 kirjoittanut kriittinen_ajattelija »
We are at a crossroad. Mankind will divide into two groups: one that keeps hybridizing & auto-domesticating in the cities, & another that will stay away from the "diverse" cities & will instead seek rural life & artificial hardship, to become better & REVERSE the domestication.

ihminen

• Vieras
Lainaus

Kuka soitti poliisit? Kenties joku niistä ikkunasta katsoneista?

Kuka auttoi kurdia kun hän "sotaa paeten" saapui Suomeen?

Suomalaisia ei voi syyttää siitä että he eivät auttaisi, esimerkiksi tsunamin pelastustoimissa Thaimaassa suomalaiset sukeltajat tekivät ison työn ja suomalaisia auttajia työskentelee ympäri maailmaa. Suomalaiset yksittäiset auttamistapaukset tulevat harvoin esille, niillä ei kehuskella.

Suomessa väliin menosta voi saada itse rangaistuksen, tapauksesta riippuen. Se että nainen juoksi kurdin pihalle ei tee kurdista mitenkään sankarillista ihmemiestä, olettaisin että kuka tahansa olisi näin toiminut.

Olisiko kerrostaloista pitänyt hyppiä parvekkeelta alas auttamaan?

Kurdimies ja varsinkin kurdin tytär on "rasisti ja nimetön puskista huutelija" joka yleistää suomalaisia ja heidän toimintatapojansa. Lisäksi ottavat yhteyttä lehteen päästäkseen nostamaan itsensä jalustalle ja kertomaan mielipiteensä kantaväestöstä.

He eivät selkeästi miellä itseään suomalaisiksi puheistaan päätellen ja hyvä niin sillä he eivät sitä ole eivätkä tule koskaan olemaankaan.

Sietäjä

• Jäsen^^^
  • Liked: 240
Jutussa unohtui kertoa puukottajan etnisyys.
Lainaus
Olen asunut Suomessa 20 vuotta. Olen huomannut, että suomalaiset eivät auta tällaisissa tilanteissa. Toki on olemassa sellaisiakin suomalaisia, jotka auttavat kolaritilanteessa, mutta ei näin, että he tulisivat puukon eteen, hän pohtii.
Ahaa siis puukkotappelut ym. murhat on arkipäivää mamulähiössä eikä suomalaisia ole tullut koskaan kurdien puukkotappeluihin väliin, kiintoisa...  :flowerhat:

Sen tarkemmin kurdimiehen asumishistoriaa tietämättä täytyy tarkentaa, että tämä puukkoväliintulo ei tapahtunut missään mamulähiössä.

Uuno Nuivanen

• Jäsen^^^
  • Liked: 41359
  • Vaalivoitto
Suomimongoli on pelkuri ja mitätön ali-ihminen, kun taas jalo kurdimamu on suurinpiirtein evoluution huipentuma ja supermies.

Tällä tavallahan se mamumyönteisyys lisääntyykin...  :roll:
"Suomesta on tullut jappastelun ja vatuloinnin suurvalta."

- Perttu Kauppinen, IL

SimoMäkelä

• Jäsen^^^
  • Liked: 1602
En viitsinyt laskea, montako kertaa jutussa mainittiin "kurdimies". Jos puukottaja olisi ollut kurdi itse tai samainen kurdi lähtenyt jihadistiksi, olisi hän vain tavallinen turkulaismies.

Oikein kuvotti kun luin IL:stä otsikoita tyyliin "suomalais-jihadisti, espoolais-jihadisti. Nämä toimittajat ovat vastenmielisiä ilveilijöitä ja suomalaisten halveksujia.

Mitä jutun kurdimieheen tulee, niin hyvin teki. Toisaalta luin uusimmasta Alibista jutun, jossa perheen isälle langetettiin yli 2 vuoden tuomio, kun puolusti kotiaan nuorisohyökkääjiä vastaan. Ehkä juuri siksi suomalaiset ei lähde auttamaan tekeillä olevan rikoksen uhria.

JiM

• Jäsen^^^
  • Liked: 1512
Suomimongoli on pelkuri ja mitätön ali-ihminen, kun taas jalo kurdimamu on suurinpiirtein evoluution huipentuma ja supermies.

Tällä tavallahan se mamumyönteisyys lisääntyykin...  :roll:

Niinpä.. mielestäni tällaisen uutisoinnin ainut tavoite ja tarkoitus on vihan lietsominen..

Siili

• Jäsen^^^
  • Liked: 9114
Vs: 2014-08-09 IL: Sivullinen mies pelasti naisen puukottajalta.
« Vastaus #10 : 09.08.2014, 10:26:13 »
Pitäisköhän iltaläpyskän pyytää asiantuntijalausunto Ville Komsilta?

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288337986917.html

rähmis

• Jäsen^^^
  • Liked: 4662
  • luihuileva ketku
    • rähmiksen sikolätti
« Vastaus #11 : 09.08.2014, 10:30:03 »
Virkistävä poikkeus uutisointiin. Vai koska muka olette viimeksi lukeneet uutisen, missä jutun ensimmäisessä lauseessa on mainittu etnisyys ja teräase yhdessä?
Kiva Homma^^^ - rähmiksen sikolätti

oOoOoOoOoOoOoOoOoO

(http://raehmis.files.wordpress.com/2011/04/etiopianbee.gif)

PYO

• Jäsen^^
  • **
  • Liked: 2
  • Poliittisesti epäkorrekti
    • Epäkorrekti blogi
« Vastaus #12 : 09.08.2014, 10:41:56 »
Lainaus
- Olen asunut Suomessa 20 vuotta. Olen huomannut, että suomalaiset eivät auta tällaisissa tilanteissa.
Ei siitä Esa Saarisen puukottamisesta ole kovin pitkä aika. Ymmärtääkseni siinä väliintulija oli "suomalainen". En muista, että kyseinen sankari olisi levitellyt sankaritarinaansa keltaisessa lehdistössä.

Propsit kuitenkin kurdille. Rivien välistä on luettavissa, että hän assosioituu kurdiksi, eikä suomalaiseksi.
Rakentavat ehdotukset 1,2,3,4

siviilitarkkailija

• Jäsen^^^
  • Liked: 17570
  • covfefe
« Vastaus #13 : 09.08.2014, 10:42:08 »
Pitkä ja kapea veitsi (leipä-, fileeraus- jopa ruuvitaltta) lyötynä menee läpi useimmista luotiliiveistä niin että solahtaa. Liivit on suunniteltu estämään halkaisialtaan 9 mm lieriön läpäisy. EI halkaisialtaan 1mm teräaseen pistoa. Se siitä varustautumisesta. Traumalevy suojaa sydäntä, ei verisuonia kuten kaulaa.

Puukolla aseistautuneelle ihmiselle kannattaa luovuttaa arvoesineet yms. Paras turva on  välttää moisilla aseilla leikkivien seuraa. Puukottajat likipitäen aina käytöksellään  vihjaavat seuralaisilleen ja tutuilleen että kohta tulee puukosta. Päihtymyksen, aviosuhteen tms syyn johdosta uhrit kieltäytyvät ymmärtämästä vihjettä tai uhkaa.

Joskus vastaan tulee tuntematon puukottaja. Näistä yllättävästi pari kpl on ollut keski-ikäisiä alkoholisoituneita naisia. Puukon kanssa aseistautuneen henkilön kiinniotto on perkeleen vaarallinen ja vaikea tilanne. Eristäminen ja huuto ja ovien sulkemine  ovat parhaat keinot hätätilanteessa. Paras on välttää hullujen seuraa.

Unohtakaa itsepuolustuskurssi joka väittää että puukon riisuminen olisi helppo aseettomalta. Alan erikoismieskin on Suomessa tapettu pahaisella linkkuveitsellä. Paras ja ainoa turva sivulliselle on olla menemättä fyysisesti väliin. Ikävä ajatella mutta uhri ja tekijä olivat tässä tunteneet toisensa. Uhri oli siis tehnyt riskivalintojaan tietoisesti. Suurin osa puukotetuista kun on valinnut itse seuransa eikä ole oppinut mm kotihälyytyksistä mitään. Itseasiassa ovat alkaneet laiskojen poliisien johdosta pitämään poliisia omana perheenjäsenä jolle ulkoistetaan perheen sisäisiä riitoja kun se niin helppoa. Ympäristön reaktiot viittaavat siihen ettei oltu ekaa kertaa asialla.

Sitten jos olette joskus väärällä puolella puukkoa, niin muistakaa että mitä hyvänsä teette, se on oikein. Ei ole ohjeita, ei sääntöjä tai lakia kuin fysiikan lait. Lait ja demlajuristi käyttää puolikin vuotta jauhaakseen sontaa siitä miksi n 2sekunnin aikana ette tehneet niin tai näin...itsestänne puhumatta. Jäkiviisastelu on sitä työtä mihin häpeäyliopisto ja vaasan oik tiet valmistavat nuoria juristeja. Tosiasia on kuitenkin se että elämä likainen puukonisku mahassa ja sairaanhoidon nykytilassa on niin hirveää ettei siihen kannata AIKUISEN takia ryhtyä. LAPSEN kohdalla voi olla vähän erilainen riskikynnys.

Puukottajat antavat siis vihjeitä käytöksellään väkivallasta ja sen uhasta. Kandee uskoa ja vältellä moisten seuraa.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Make M

• Jäsen^^^
  • Liked: 3518
« Vastaus #14 : 09.08.2014, 10:55:46 »
Lainaus
Olen asunut Suomessa 20 vuotta. Olen huomannut, että suomalaiset eivät auta tällaisissa tilanteissa.

Olisi kiinnostavaa tietää lisää näistä kurdimiehen huomaamista tilanteista. Onko kukaan toimittaja kiinnostunut? Hyvä juttu tarjolla, paljon klikkauksia!

ike60

• Jäsen^^^
  • Liked: 1178
  • ketku intelletku
    • Bloginpoikanen
« Vastaus #15 : 09.08.2014, 12:27:24 »
Lainaus käyttäjältä: Sami Koski, Iltalehti 9.8.2014
Turussa asuva kurdimies pelasti naisen tätä puukottaneen miehen kynsistä. Suomalaisnaapurit vain katsoivat tapausta vierestä.

Sodan jaloista Suomeen 20 vuotta sitten muuttaneen kurdimiehen työpäivä päättyi uhkaavaan tilanteeseen torstaina Turussa.

Mies ajoi autonsa omakotitalonsa edustalle, kun suomalaisnainen juoksi omakotitalon pihaan kahden koiransa kanssa itkien ja apua huutaen.

Muutaman askeleen päässä naista seurasi mies, joka tuli takaa leipäveitsen kanssa.

Mies heitti pyöränsä töistä kotiin tulleen maahanmuuttajan auton eteen ja juoksi naisen perään.

- Ajattelin, että tämä oli tavallinen riita meidän pihalla. Vasta, kun tulin kysymään, mitä he tekevät meidän pihalla, huomasin naisen kädessä verta ja miehen kädessä veitsen, kurdimies sanoo.

Mies oli hetkessä iskenyt naiseen kolme puukoniskua. Tarkoitus oli kurdimiehen mukaan viimeistellä tappava isku niskaan.

Kun viereisen kerrostalon parvekkeille alkoi kerääntyä ihmisiä katsomaan tapausta, teki kurdimies jotain odottamatonta.

Ennen tappavaa iskua kurdimies heitti veitsen puukottajan kädestä ja piti häntä aisoissa siihen asti, kunnes poliisi nappasi miehen mukaansa.

- Rouva oli itkemässä ja huutamassa, että auttakaa mua. Jos en olisi saanut heitettyä veistä porttia päin, nainen olisi kuollut. Se on pääasia, ettei hänelle käynyt pahemmin.

[..]

[..]

Miksi ihmiset eivät mene auttamaan? Sosiaalipsykologien mukaan kyse on nk. sivustakatsojaefektistä. Asiaa on tutkittu tieteenalalla siitä lähtien kun nuori nainen nimeltään Catherine Genovese (googlaa myös Kitty Genovese, jos kiinnostaa) murhattiin raa'asti kotikadullaan New Yorkissa kun hän oli myöhään yöllä palaamassa töistä maaliskuussa 1964. 38 hänen naapuriaan katseli ikkunoista kun murhaaja ajoi takaa ja hyökkäsi hänen kimppuunsa 35 minuutin ajan ennen kuin tappoi hänet. Kukaan naapureista ei tehnyt mitään, ei edes soittanut poliisille. Lehdistö tietenkin selitti asian niin, että amerikkalaisista on tullut kylmä yhteiskunta jossa hädässäolevia ei auteta.

Sosiaalipsykologien selitykset ovat nyansoidumpia. Suosituin sosiaalipsykologien esittämä selitys on, että kun potentiaalisia auttajia on paljon, yksittäisen ihmisen vastuu vähenee ("joku muu menee apuun, ehkä joku muu on jo soittanut poliisille"); mahdollisten auttajien suuri määrä on siis hyvinkin voinut vaikuttaa siihen että kukaan kerrostalon parvekkeella ollut ei tehnyt mitään. Toinen selitys on se, että epäselvässä tilanteessa (esimerkiksi Turun tapauksessa on monille ollut epäselvää onko nainen vaarassa ja harva, jos kukaan, on ajoissa havainnut leipäveistä kun vieressä ollut kurdikaan ei sitä heti huomannut) ihmiset katsovat mallia toisistaan (googlaa "social proof"). Jos kukaan muukaan ei tee mitään, yksittäinen sivustakatsojakaan ei luultavasti tee mitään. Näin social proof jähmettää ihmiset, kun kaikki etsivät oikean toiminnan esimerkkiä toisistaan. Myös pelolla omasta turvallisuudesta on sosiaalipsykologien selityksissä sijansa, joskin sen selitysarvo on ilmeisesti vähäinen.

Tässä Turun tapauksessa olisi mielenkiintoista tietää, soittiko kukaan kerrostalon asukkaista hätänumeroon. Kitty Genovesen naapurit eivät soittaneet poliisille tai mihinkään muuallekaan. Sekin olisi kiintoisaa tietää, kuinka nopeasti tapahtumat etenivät - artikkelista saa kuvan, että kyseessä oli lyhytkestoinen tapahtuma, johon ei kerrostalon parvekkeelta olisi ehkä edes ehtinyt. Turun tapauksessa asiaan on saattanut vaikuttaa sekin, että ihmiset ovat nähneet kurdin lähellä puukottajaa ja puukotettua ja lisäksi omalla tontillaan, ja ehkä olettaneet että hän menee väliin.

Lisää sivustakatsojaefektistä voi lukea esimerkiksi sosiaalipsykologi Robert Cialdinin klassisesta kirjasta Influence - the psychology of persuasion. Ainakin jotkut sosiaalipsykologian kurssikirjatkin kertovat myös näistä asioista.

Onpa muuten kurdimiehellä poikkeuksellinen asuinalue tai ammatti, kun hän tietää kertoa että suomalaiset eivät mene väliin tällaisissa tapauksissa. Olen asunut Espoossa lähes 30 vuotta, eikä yhtään tällaista tapausta ole osunut kohdalleni (onneksi). Kurdimies sen sijaan on kohdannut tällaisia tapauksia niin paljon, että hän pystyy luotettavasti tekemään yleistyksen kaikista suomalaisista. Muutenkin hän tuntuu psykologian ja kriminologian asiantuntijalta kun hän osaa sanoa, että leipäveitsimiehen tarkoitus oli ollut seuraavalla iskulla tappaa uhri.

Kurdit saattavat rynnätä yhtenä miehenä apuun tällaisissa tapauksissa, tai sitten ei. Sivustakatsojaefektiä on tutkittu eri puolilla, ja sitä näyttäisi esiintyvän ympäri maailmaa (toki ei ole tiedossa esiintyykö sitä kurdien keskuudessa). Nyt olisi mielenkiintoista tietää, ovatko Irakin kurdit rynnänneet kovassa ahdingossa olevien yazidien avuksi (lehtitietojen mukaan näin ei ole käynyt, mutta lehdethän eivät aina tiedä kaikkea). Kannattaa toisaalta muistaa, että akkulturaatioprosessin luonnollinen osa on vaihe, jossa ulkomaille muuttanut ihminen alkaa ihannoimaan omaa kulttuuriaan, unohtaa tai vähättelee sen huonoja puolia ja liittää siihen piirteitä jotka eivät ehkä ole kovin hyvin yleistettävissä lähtömaan koko kulttuuria koskevaksi.

crissaegrim

• Jäsen^^^
  • Liked: 404
« Vastaus #16 : 09.08.2014, 12:28:45 »
Sankarimainen teko, ilman muuta, lähteä riisumaan puukko joltain, joka on juuri käyttänyt sitä aikeissaan tappaa toinen.
Kommentti:
Lainaus
- Olen asunut Suomessa 20 vuotta. Olen huomannut, että suomalaiset eivät auta tällaisissa tilanteissa. Toki on olemassa sellaisiakin suomalaisia, jotka auttavat kolaritilanteessa, mutta ei näin, että he tulisivat puukon eteen, hän pohtii
Ei niin sankarimainen. Voidaanko jotain vaatia hyppäämään puukon eteen täysin tuntemattoman vuoksi? Edes poliisit eivät mene nyrkein puukkoa vastaan. Siinä ei ole mitään järkeä: voimasuhde ei ole tasainen. En tiedä mitä itse tekisin. Yrittäisin ehkä huutaa jotain ja saada riehujan huomion itseeni, jonka jälkeen lähtisin juoksemaan. Tai sitten keksisin jostain kättä pidempää. Paras ratkaisu olisi varmaan heittää jotain painavaa hyökkääjän päähän, minkä jälkeen juoksu. Ei millään ilveellä voi ketään vaatia menemään aseettomana riisumaan puukkoa toiselta.

Media on taas sitä itseään, kuten aiemmissa kommenteissa on tuotu ilmi...
Sankarin etnisyys on kerrottu, vaikka etnisyys ei ole merkitsevä asia uutisoinnissa? Ja sitten hyökkääjän etnisyyttä taas ei ole kerrottu.
« Viimeksi muokattu: 09.08.2014, 12:31:01 kirjoittanut crissaegrim »
In a world of fiction everything is true.

Iloveallpeople

• Jäsen^^^
  • Liked: 2766
« Vastaus #17 : 09.08.2014, 13:06:28 »
Lainaus
- Olen asunut Suomessa 20 vuotta. Olen huomannut, että suomalaiset eivät auta tällaisissa tilanteissa.

Kurdimiehelle ei ehkä tullut mieleen, että tällaisiin tilanteisiin on ehkä helpompi puuttua, jos on kokemuksia puukotuksista kuten hänellä. Ensimmäistä kertaa puukon kanssa riehujan kohtaavalla saattaa olla suurempi kynnys pelon takia mennä väliin kuin sellaisella jolle asia on arkipäiväisempi. On varmasti niitäkin suomalaisia, jotka olisivat menneet väliin tuossa tilanteessa.
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

kriittinen_ajattelija

• Jäsen^^^
  • Liked: 10681
  • Punavihreäkriittinen
« Vastaus #18 : 09.08.2014, 13:16:38 »
Sankarimainen teko, ilman muuta, lähteä riisumaan puukko joltain, joka on juuri käyttänyt sitä aikeissaan tappaa toinen.
Kommentti:
Lainaus
- Olen asunut Suomessa 20 vuotta. Olen huomannut, että suomalaiset eivät auta tällaisissa tilanteissa. Toki on olemassa sellaisiakin suomalaisia, jotka auttavat kolaritilanteessa, mutta ei näin, että he tulisivat puukon eteen, hän pohtii
Ei niin sankarimainen. Voidaanko jotain vaatia hyppäämään puukon eteen täysin tuntemattoman vuoksi? Edes poliisit eivät mene nyrkein puukkoa vastaan. Siinä ei ole mitään järkeä: voimasuhde ei ole tasainen. En tiedä mitä itse tekisin. Yrittäisin ehkä huutaa jotain ja saada riehujan huomion itseeni, jonka jälkeen lähtisin juoksemaan. Tai sitten keksisin jostain kättä pidempää. Paras ratkaisu olisi varmaan heittää jotain painavaa hyökkääjän päähän, minkä jälkeen juoksu. Ei millään ilveellä voi ketään vaatia menemään aseettomana riisumaan puukkoa toiselta.

Media on taas sitä itseään, kuten aiemmissa kommenteissa on tuotu ilmi...
Sankarin etnisyys on kerrottu, vaikka etnisyys ei ole merkitsevä asia uutisoinnissa? Ja sitten hyökkääjän etnisyyttä taas ei ole kerrottu.
Riippuu ihan millainen hyökkääjä on kyseessä, jos kyseessä on joku steroidi hirmu puukon kanssa riehumassa niin en puuttuisi mutta useinhan nuo puukolla riehujat on jotain sekakäyttäjä luurankoja ym. jotka ei ole mikään kovin suuri fyysinen uhka edes puukon kanssa. Normaali hyväkuntoinen mies kyllä pystyy sellaisen taltuttamaan mikäli on yhtään kokemusta kamppailulajeista ym. itse esim. pystyisin potkujen avulla jo pelkästämään pitämään etäisyyden sopivana itseni kannalta.

Heittää vaikka vähän hiekkaa ym. sen silmille ja sitten potku munille varovaisesti kauempaa ja sitten viimeistelee sen maassa.
« Viimeksi muokattu: 09.08.2014, 13:19:29 kirjoittanut kriittinen_ajattelija »
We are at a crossroad. Mankind will divide into two groups: one that keeps hybridizing & auto-domesticating in the cities, & another that will stay away from the "diverse" cities & will instead seek rural life & artificial hardship, to become better & REVERSE the domestication.

Micke90

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • Liked: 14712
« Vastaus #19 : 09.08.2014, 13:20:49 »
Miksi tässä tilanteessa on mainittu etninen tausta, kun sitä ei rikosuutistenkaan yhteydessä yleensä kerrota?

CaptainNuiva

• Jäsen^^^
  • Liked: 5262
« Vastaus #20 : 09.08.2014, 13:31:33 »
"Kun viereisen kerrostalon parvekkeille alkoi kerääntyä ihmisiä katsomaan tapausta, teki kurdimies jotain odottamatonta.
Ennen tappavaa iskua kurdimies heitti veitsen puukottajan kädestä ja piti häntä aisoissa siihen asti, kunnes poliisi nappasi miehen mukaansa."

Voi rähmä tätä journalismia.

Suomalaiset eivät siis tehneet mitään viereisen kerrostalon parvekkeilta joihin porukkaa kerääntyi katsomaan siinä vaiheessa kun tilanne eskaloitui (Eli varmaankin möykän houkuttelemana ensin parvekkeelle).
Kylläpä ovatkin suomalaiset välinpitämätöntä porukkaa kun eivät viitsineet heti rikkoa aika-avaruuden ja fysiikanlakeja auttaakseen naista sensijaan että nyt joutui kurdi hoitamaan homman joka nyt vain sattui kohtalon oikusta keskelle hässäkkää.
Suomalaiset olisivat voineet käyttää Star-trekistä tuttua siirto-sädettäjää ja siirtää itsensä möykän kuullessaan sohvalta suoraan puukottajan taakse ja kumauttaa tätä päähän mukaan ottamallaan paistinpannulla!
Toinen vaihtoehto olisi ollut hidastaa ajan kulkemista puukkottajan osalta niin että tältä olisi mennyt tosiasiassa yhden juoksuaskeleen ottamiseen noin 3-4 minuuttia parvekkeelta apuun tulijan samaan aikaan nähden.
Tätäkään eivät viitsineet suomalaiset tehdä vaan ihan tarkoituksella laittoivat sijastaan kurdin puukon eteen !

"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Sietäjä

• Jäsen^^^
  • Liked: 240
« Vastaus #21 : 09.08.2014, 13:32:19 »
Miksi tässä tilanteessa on mainittu etninen tausta, kun sitä ei rikosuutistenkaan yhteydessä yleensä kerrota?

Miksi sankarin etnisyyttä ei saisi mainita? Toimittaja on kokenut asian mainitsemisen arvoiseksi ja sankari on lähtenyt leikkiin mukaan.

Uuno Nuivanen

• Jäsen^^^
  • Liked: 41359
  • Vaalivoitto
« Vastaus #22 : 09.08.2014, 13:40:27 »
Onpa muuten kurdimiehellä poikkeuksellinen asuinalue tai ammatti, kun hän tietää kertoa että suomalaiset eivät mene väliin tällaisissa tapauksissa. Olen asunut Espoossa lähes 30 vuotta, eikä yhtään tällaista tapausta ole osunut kohdalleni (onneksi). Kurdimies sen sijaan on kohdannut tällaisia tapauksia niin paljon, että hän pystyy luotettavasti tekemään yleistyksen kaikista suomalaisista. Muutenkin hän tuntuu psykologian ja kriminologian asiantuntijalta kun hän osaa sanoa, että leipäveitsimiehen tarkoitus oli ollut seuraavalla iskulla tappaa uhri.

Tämähän vain todistaa kurdimamun moni- ja huippuosaavuutta surkeisiin rämesuomalaisiin verrattuna. Tai sitten rikkaahkoa tarinankerrontaperinnettä.
"Suomesta on tullut jappastelun ja vatuloinnin suurvalta."

- Perttu Kauppinen, IL

Micke90

• Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • Liked: 14712
« Vastaus #23 : 09.08.2014, 13:43:03 »

Miksi sankarin etnisyyttä ei saisi mainita? Toimittaja on kokenut asian mainitsemisen arvoiseksi ja sankari on lähtenyt leikkiin mukaan.

Toimittaja oli kokenut.

EL SID

• Vieras
« Vastaus #24 : 09.08.2014, 13:59:40 »
no joo, suomalainen joutuisi tässä kohtaa syytteeseen, saa nähdä miten kurdille käy...

KTM

• Jäsen^^^
  • Liked: 3972
« Vastaus #25 : 09.08.2014, 14:21:01 »
Mitähän tuo "heitti veitsen puukottajan kädestä" oikeastaan tarkoittaa?

Jotain lisätarkennusta kaipaisi miten se oikeasti puukon sen riisti, koska oletan ettei sitä noin vain heitetä kädestä pois.

CaptainNuiva

• Jäsen^^^
  • Liked: 5262
« Vastaus #26 : 09.08.2014, 14:42:21 »
Uutinen, kas kummaa, ei kerro sitäkään että keitä kaukaa (Tilanteeseen nähden) parvekkeelta/ikkunasta katsoi...Vanhus? Lapsi? Teräsmies?
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Mehud

• Jäsen^^^
  • Liked: 8585
  • Parempi kuin muslimi! Aina! Oi! Oi! Oi!
« Vastaus #27 : 09.08.2014, 14:50:55 »
Uutinen, kas kummaa, ei kerro sitäkään että keitä kaukaa (Tilanteeseen nähden) parvekkeelta/ikkunasta katsoi...Vanhus? Lapsi? Teräsmies?

Mummon olisi pitänyt heittää pelargoniaruukulla puukkomiestä päähän. Siinä tapauksessa meillä olisi yksi "sankaritarina" vähemmän ja kuumeisesti jouduttaisiin etsimään uutta juttua missä saataisiin "oikea" sankari ja oikea suomalainen vätys yhytettyä juttuun.

"Kurdi mies väisti viime hetkellä suomalaisen heittämän banaaninkuoren. "Näin suomalaisen miehen kahdenkymmenen metrin päässä pitelevän jotain keltaista kädessään ja sitten yhtäkkiä hän pudotti sen. Jos olisin sillä hetkellä katsonut jonnekin muualle, niin todennäköisesti lapseni olisi nyt isätön"".
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

alussaolisana

• Jäsen^^^
  • Liked: 3219
  • 17 v.
« Vastaus #28 : 09.08.2014, 14:56:09 »

Saa tietenkin mainita, mutta etkö ole todellakaan huomannut, että suomalaisessa mediassa jihadisti on "tavallinen suomalainen" ja sankari on sitten "kurdi" tms. Tämä aina ja joka kerta.
"Harmageddonin tapahtumapaikka sijaitsee nykyisessä Israelissa Afulan kunnassa (38 900 asukasta) ja sinne voi ajaa valtatie 66:a pitkin. Kunta mainostaa itseään sloganilla "Afula, hauska paikka asua"."

Ano Nyymi

• Jäsen^^^
  • Liked: 1118
  • Suvaitse tai saat turpaas!
« Vastaus #29 : 09.08.2014, 14:57:19 »
no joo, suomalainen joutuisi tässä kohtaa syytteeseen, saa nähdä miten kurdille käy...

Tuollaisissa tilanteissa on yleensä kaksi vaihtoehtoa, joko hengen lähtö puukon iskusta tai sitten linnatuomio hätävarjelun liioittelusta.
Tosin puukoniskun jälkeen kuolleena on hankala puolustautua, mutta niin ne siellä oikeudettomuuslaitoksessa ovat päättäneet. Eli jos ei ole vielä saanut sitä puukkoa sydämeensä niin ei saa tehdä mitään väkivaltaista koska se on sitä liioittelua  ;D

Lopputulos juurikin tuo että katsotaan sivusta ja ehkä soitetaan hätänumeroon...

Tagit: