Uusimmat viestit

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Kylänraitti / Vs: Kehitysapu (yhdistetty)
« Uusin viesti kirjoittanut HDRisto tänään kello 16:59:42 »
Pohjois-Tansaniassa, Arushan lähellä törmäsimme melko ihmeelliseen kuormaan. Musta nuori kaveri ajoi Valmetilla ja kärryllä oli muutama lammas, kanoja häkissä ja pari keskikokoisia sikoja. Ja keskellä jakkaralla istui joulupukinpartainen valkoinen mies, pieni possu kainalossa. Pitihän tietenkin ottaa selvää mikä ihmeen äijä tämä sitten on. Kertoi olevansa Itä-Suomesta, kyllästyneensä joutenoloon ja kun rahaa oli, niin vuokrasi maatilan Arushan läheltä. Ensin oli kaikki mennyt päin P:tä kunnes heppu oli lähettänyt pari viisaampaa ja ahkerampaa mustaa alkuasukasta Suomeen jonkinlaiseen maamieskouluun. Kaverit olivat neropatteina selvinneet hyvin ja tajunneet idean, nyt olivat työnjohtajina ja hyvin menee. Ukko kertoi että kun heillä ote alkaa lipsumaan niin vähän raippaa persuksille niin muistuu mieleen kuka on tilan pomo ja kuka maksoi koulut.
22
Kylänraitti / Vs: Orpon hallitus 2023–
« Uusin viesti kirjoittanut F1nka tänään kello 16:50:56 »
Kyllä pokkaa löytyy väittää vaikka mitä, kun on oma rahoitus vaarassa:
Lainaus
...
Suomen Olympiakomitea kritisoi tiistaina, että mainitut hallitusohjelmakirjaukset ovat ”räikeässä ristiriidassa” kehysriihessä tehtyjen säästöpäätösten kanssa.

Olympiakomiteassa pelätään, että leikkaukset tarkoittaisivat pahimmillaan yli neljänneksen eli jopa reilun 40 miljoonan euron leikkausta liikuntabudjetista hallituskauden aikana. Komitean puheenjohtaja Taina Susiluodon mukaan leikkaukset ”uhkaavat romuttaa pitkäjänteisen työn liikunnan ja urheilun edistämiseksi”.
...
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/ccddc98a-37e2-488b-bb56-a2329efcb19f

Kansanterveyden kannalta kilpalajien rahoitus ei ole tehokkain tapa ylläpitää kuntoa. Marjastus, perunamaan kääntäminen, käveleminen, juokseminen, luonnonvesissä polskuttelu ja ulkoliikuntapaikoilla leukojen vetäminen ei vaadi juurikaan rahallista panostusta. Luulen myös, että moni on valmis lahjoittamaan vaikkapa lenkkarit, jos siitä jää liikunta kiinni. Voi myös hakeutua fyysistä työn tekemistä vaativaan palkkatyöhön, jolloin rahaa voi tulla kotiinpäinkin.
23
Kylänraitti / Vs: Orpon hallitus 2023–
« Uusin viesti kirjoittanut Firtu Fakkari tänään kello 16:44:55 »
^^

Olisi fantastista, jos nuo edellä mainitut maahanmuuton kiristykset astuisivat voimaan ja niitä todella valvottaisiin rajusti. Sitten Persut voisivat 2027 hallituksessa taas kiristää mamupolitiikkaa, ja taas ja taas ja taas, kunnes lähitulevaisuudessa koko (haitallinen) maahanmuutto loppuisi ikiajoiksi kokonaan. 😁
24
Kylänraitti / Vs: Tilanne kuumenee Ukrainassa (Katso ohjeet alusta!)
« Uusin viesti kirjoittanut Konnetaabeli tänään kello 16:37:07 »
Normimeininkiä kun on pakko puolustautua maahan hyökännyttä suurvaltaa vastaan. Sellaista hyökkääjä-suurvaltaa, mikä ei kunnioita mitään itse tekemiääkään sopimuksia, eikä kansainvälisiä sotia ja konflikteja koskevia lakeja.

Ja hoholitko muka on niitä sopimuksia kunniottava osapuoli? Minsk kakkosen ainoa tarkoitus oli ostaa aikaa ukropeille aseistukseen ja koulutukseen ja tämä on myönnetty saksan ja ranskan johdosta. Samoin kuin se, että nato ei laajene itään oli sovittu juttu, mutta niin vaan laajenee. Niin, että aika vitun turha jeesustella jollain sopimuksilla. Huvittavaa muuten, miten jokainen linkki jonka laitat päättyy jonkinlaiseen .ua-päätteeseen, eikö edes hiukan hävetä jakaa pelkkää propagandaa päivästä toiseen?

1. ryzzzänmaan joukkiot eivät noudata mitään lakeja eivätkä mitään sopimuksia, mitkä koskevat hyökkäämänsä maan siviiliväestön ja/tai sotavankien kohtelua. ryzzz sen sijaan iskee toistuvasti erityisesti siviilikoteisiin, ei edes tunnu yrittävän alueen sotilaskohteisiin? Onhan se toki helpompaa sotaa raukkamaisille ryzzzille, päiväkodit, koulut ja sairaalat eivät ammu takaisin.

2. On totta, että poimin tänne uutisia pääasiassa Ukrainan lähteistä, toki muualtakin. Useimmat näistä uutisista on vahvistettu muistakin kansainvälisistä lähteistä, jopa ryzzzän omista! Oletko löytänyt kopioimistani uutisista  jotain mikä ei pidä paikkaansa? Kerro toki niin korjaan ne virheeni.
25
Kylänraitti / Vs: Orpon hallitus 2023–
« Uusin viesti kirjoittanut F1nka tänään kello 16:36:58 »
...

Ja jos tuo tuhlaaminen lopetettaisiin kertaheitolla, se ei olisi keneltäkään pois. Tai olisi. Ulkomaalaisilta vippifirmoilta jäisi korkotulot saamatta.

Onhan se monilta pois, varmaankin tuhansilta pää-olkapää-peppu-kouluttajilta.
26
Ulkomaat / Vs: USA: Intiaanit haastoivat mediajätit oikeuteen
« Uusin viesti kirjoittanut Niobium tänään kello 16:26:35 »
Aikoinaan, kun oli netti vain tietokoneissa, niin yhdessä työpaikassa oli mahdollisuus päästä vain ja ainoastaan suomalaisille sivustoille.

Sittemmin tilanne on täysin levinnyt käsiin Suomessakin. Ainoa mahdollisuus rajoittaa käyttöä on yksinkertaisesti määrittää aikarajat kännykän asetuksista, että milloin voi yhdistää wifi-verkkoon ja lukita vain vanhempien tietämällä koodilla.

Tyttärieni kanssa tehtiin just tämä. Halpa tyhmä yksikorttipaikkainen puhelin, joka piti tuoda säilöön ihan oikeasti lukittuun kaappiin kotona ollessa. Se oli vaan pakko tehdä, koska täysin holtiton tilanne muuten.

Kun ne tulevat käymään, niin jokainen jättää kännykät autoon. Natsifatsi, mutta pakko.

Ja itsekin olen tajunnut, että ihan hyvä olisi jättää kännykkä pöydälle sivuun, kun olisi hommiakin tehtävänä.
27
Tupa / Vs: Suomen tuhoisa maahanmuuttopolitiikka
« Uusin viesti kirjoittanut Roope tänään kello 16:22:42 »
Demokraatti/STT: Tutkija: Eikö kukaan huomaa, miten paljon hallitus alkaa nyt jarruttaa työperäistäkin maahanmuuttoa? 14.4.2024

Ei huomaa. Miten hallitus jarruttaa maahanmuuttoa paljon?

Lainaus
Hallitus kiristää maahanmuuttosäännöksiä – ja tutkijan mielestä juhlapuheista huolimatta osa muutoksista alkaa väistämättä vaikeuttaa myös Suomen tarvitsemaa työperäistä maahanmuuttoa.

Suomen hallituksen suhtautuminen maahanmuuttoon, myös työperäiseen, näyttää kokonaisuudessaan varsin kielteiseltä. Näin on lukuun ottamatta “muutamia korulauseita työperäisen maahanmuuton tärkeydestä”, sanoo maahanmuuttoon erikoistunut politiikan tutkija Pasi Saukkonen Suomen Tietotoimiston haastattelussa.

Lainaus
Työperäisestä maahanmuutosta on jo pitkään puhuttu ratkaisuna harmaantuvan Suomen huoltosuhteen korjaamiseen. Valtiovarainministeriön osastojohtaja Mikko Spolanderkin kertoi taannoin Iltalehdelle, että on vaikea nähdä muuta keinoa Suomen heikon julkisen talouden pelastamiseksi kuin kasvava maahanmuutto.

Maahanmuutosta on tosiaan puhuttu viime vuodet, kuin se olisi ratkaisu kestävyysvajeeseen, mitä se ei ole, eikä voikaan olla missään realistisessa skenaariossa. Spolanderinkin höpinät perustuivat vääräksi tiedetylle oletukselle, että keskimääräiset maahanmuuttajat olisivat yhtä koulutettuja ja maksaisivat yhtä paljon veroja kuin suomalaiset, eikä esim. mukana muuttavia perheitä oteta tällaisissa laskelmissa huomioon.

Lainaus
HALLITUSPUOLUEITA asia kuitenkin jakaa. Perussuomalaisten puoluejohdosta on viestitty, ettei työperäinen maahanmuutto ratkaise Suomen ongelmia. Puolue on suhtautunut erityisen nihkeästi EU:n ulkopuolelta tulevaan, matalapalkka-aloille suuntautuvaan maahanmuuttoon.

Kokoomuksesta on taas annettu ymmärtää, että hallitus ei ole erityisesti kiristämässä työperäistä maahanmuuttoa Suomeen.

Se nyt vain on fakta, että työperäinen maahanmuutto ei ratkaise Suomen ongelmia. Sopii esittää laskelmat päinvastaisesta, mutta ei sitten sellaisia, joissa oletuksena Suomeen muuttaa ulkomailta keskimääräisiä suomalaisia.

Hallitus ei ole erityisesti kiristämässä työperäistä maahanmuuttoa Suomeen, vaikka kaavailluilla lakimuutoksilla voi periaatteessa olla siihen välillisiä vaikutuksia. Niitä on kuitenkin mediassa liioiteltu valtavasti.

Lainaus
Saukkonen sanoo ihmettelevänsä, miten helposti osa muutoksista on menossa läpi.

-  Ensinnä suhteessa siihen, miten voimakkaasti tämä poikkeaa pidemmän aikavälin linjasta Suomessa. Ja myös suhteessa siihen, millaisilla näkemyksillä ennen kaikkea kokoomus ja myös RKP tulivat vaaleihin.

Hän toivoo, että maahanmuutosta käytäisiin nykyistä täsmällisempää ja perusteellisempaa keskustelua.

Saukkonen voisi aloittaa kertomalla täsmällisemmin ja perusteellisemmin hallitukselta toivomistaan lakimuutoksista ja näiden lakimuutosten puutteista.

Tuo Saukkosen mainitsema "Suomen pidemmän aikavälin linja" on tosiaan ollut maahanmuuttopolitiikan jatkuva liberalisointi. Koskaan ei ole kysytty, mihin se johtaa. Suomi onkin kuin varkain päätynyt Ruotsin tiellä EU:n löysimmän maahanmuuttopolitiikan ja etenkin turvapaikkapolitiikan maaksi.

Lainaus
-  Keskustelu on vähäistä ja ennen kaikkea perussuomalaisten vahvasti dominoimaa. Tuottaahan se sellaista käsitystä yhteiskuntaan, että maahanmuutto on itse asiassa huono asia.

Se EU:n ulkopuolinen maahanmuutto, jota liberalisoinnilla on helpotettu, on taloudellisesti ja yhteiskunnallisesti huono asia. Sitä on syytä rajoittaa, ei lisätä.

Lainaus
Heti perään Saukkonen sanoo kuitenkin vierastavansa ajatusta, jossa maahanmuutto nähdään ainoastaan hyvänä asiana. Maahanmuuttoon sisältyy myös haasteita, joista on puhuttava.

-  Mutta siihen pitäisi suhtautua niin, että se on sellainen todellisuus, jossa Suomi elää jo nyt ja jonka kanssa pitäisi oppia jatkossakin elämään ihan rauhallisesti. Tässä välittyy nyt ihan väärää viestiä sekä Suomen sisällä että ulospäin.

Tuntuu siltä, että Saukkonen ei halua, että haittamaahanmuuton ongelmiin puututaan maahanmuuttopolitiikalla, vaan niistä saa korkeintaan puhua, mutta sitäkin vain tietyllä tavalla venettä heiluttamatta. Liberalisointi ei ole ollut Saukkoselle ongelma.

Mikä se väärä viesti on? "Älkää tulko itärajalle"?

Lainaus
HALLITUS valmistelee muun muassa työperäisen oleskeluluvan tulorajan nostoa ja kansalaisuuden ja pysyvän oleskeluluvan saannin kiristyksiä.

Työluvalla olevan on poistuttava maasta kolme kuukautta työsuhteen päättymisen jälkeen, jos uutta työtä ei löydy. Erityisasiantuntijoille on kaavailtu lakiin kuuden kuukauden poikkeusta.

Saukkonen sanoo, että minkään yksittäisen muutoksen vaikutuksia Suomen houkuttelevuuteen tai maahanmuuttomääriin on vaikea arvioida.

-  Niitä on helppo liioitellakin. Mutta on selvää, että ei tämä Suomen houkuttelevuutta ja kiinnostavuutta millään muotoa lisää. Tällaiset elementit toisensa perään vähentävät sitä.

Eli miten hallitus jarruttaa maahanmuuttoa "paljon", kun Saukkonen ei osaa sanoa oikein mitään edes näiden muutosten vaikuttavuudesta?

En usko, että nämä muutokset juuri vaikuttavat nettomaksajien maahanmuuttoon, ja Suomen houkuttelevuutta on syytäkin vähentää muiden silmissä. Oleskeluluvan tuloraja jäi edelleen naurettavan alhaiseksi verrattuna siihen, mikä sen pitäisi olla.

Lainaus
Saukkonen toivoo, ettei osa hallituksen muutoksista menisi läpi. Niihin kuuluvat esimerkiksi kansalaisuuden ja oleskeluluvan saannin kiristäminen ja kolmen kuukauden sääntö.

-  Jos haluamme, että ulkomaalaiset alkavat ajatella Suomea potentiaalisena maana asua ja työskennellä, niin on tavattoman haitallista pitää heitä sellaisessa epävarmuuden limbotilassa. Ne ihmiset, joista Suomi kilpailee, voivat lähteä myös muualle. Ja silloin tällaisilla asioilla on merkitystä.

Kun Saukkonen puhuu "epävarmuuden limbotilasta", viittaako hän Suomessa laittomasti oleskeleviin vai mihin? Nuo lakimuutokset tuskin aiheuttavat normaaleille maahanmuuttajille mitään erityisiä tiloja. Eurooppalaisessa vertailussa niissä ei ole mitään erikoista, vaikka julkisesta keskustelusta voisi muuta luulla.

Lainaus
Hänestä on myös syytä pohtia, millaisen signaalin suomalainen keskustelukulttuuri tällä hetkellä lähettää jo maassa oleville. Tuleeko heistä osa yhteiskuntaa vai ei?

-  Näissä mennään tutkimuksen tuottaman tiedon kannalta väärään suuntaan. Tämä ei tietenkään tarkoita, että oleskelulupa tai kansalaisuus pitäisi saada ilman mitään ehtoja. Mutta en myöskään näe, että olisi jotain erityistä syytä kiristää niiden saantia.

Totta kai on syytä kiristää oleskeluluvan ja kansalaisuuden saamisen ehtoja, kun on havaittu niiden toimineen vetotekijöinä kasvaneelle haittamaahanmuutolle. Malliesimerkkinä vuosi 2015, kun Suomeen vaelsi Euroopan halki 20 000 irakilaista turvapaikanhakijaa, jotka olivat kuulleet Suomen jakavan helposti ja nopeasti oleskelulupia turvapaikanhakijoille ja heidän perheilleen sekä myös kielteisen päätöksen saaneille.

Lainaus
SAUKKOSEN mielestä mukaan koko maahanmuuttokeskustelun taso on Suomessa sekä politiikassa että mediassa hyvin vinoutunut. Monia peruskäsityksiä keskustelussa olisi syytä korjata ja asemoida Suomi realistiseen kontekstiin.

-  Ihan lähtökohtaisesti, eihän meille ole tullut mitään suuria määriä maahanmuuttoa ja sekin joka on tullut, on keskittynyt erittäin suuresti vain yhdelle kaupunkiseudulle.

Saukkonen vetää uskottavuutensa vessasta alas, kun väittää, että meille ei ole tullut suuria määriä maahanmuuttoa, vaikka se on jo suomalaisten syntyvyyden tasolla ja ylikin.

Maahanmuuton keskittyminen on yllättäen kääntynyt Saukkosella hyväksi asiaksi, kun sitä yleensä pidetään yhtenä maahanmuuton suurista ongelmista.

Lainaus
Hän myös sanoo, että kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteiskunnan moninaistuminen tulisi hyväksyä lähtökohtana keskustelulle.

-  Tässä olemme valitettavasti yhä aivan alkutekijöissä.

Jos Suomeen suuntautuvaa työperäistä maahanmuuttoa halutaan edistää, sen tavoitteet tulisi Saukkosen mielestä määritellä selkeästi. Mitä tarvetta sillä halutaan täyttää, ja keitä osaajia Suomeen tarkalleen ottaen halutaan? Miten heitä tulisi houkutella?

-  Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla toimii erittäin kansainvälisiä peliyrityksiä. Niiden on välttämätöntä saada tänne lisää työvoimaa, jotta yrityksien tuottavuutta voidaan parantaa ja saada Suomeen verotuloja. Mutta samaan aikaan meillä on sote-sektorilla huutava pula työntekijöistä. Se ei ehkä ole samalla tavalla taloudellista tuottavuutta lisäävä ala, mutta hyvinvointivaltion kulmakivi, Saukkonen sanoo.

Tarpeet selkeästi määrittelevä keskustelu olisi tervetullutta, mutta sen sijaan puhutaan esimerkiksi 44 000 hengen nettomaahanmuutosta. Peliyritysten tai sote-sektorin täsmällisillä rekrytointitarpeilla ei ole mitään tekemistä tällaisen sokean massamaahanmuuton kanssa.

Lainaus
TOINEN vinoutunut käsitys keskustelussa on, että maailmalla olisi jonkinlainen pooli, josta Suomi voisi “vain ottaa ja valita” maahanmuuttajansa.

-  Ne ihmiset, joista ajatellaan raadollisesti sanottuna olevan “suurin mahdollisin hyöty”, valitsevat Suomen, jos valitsevat. Siksi meidän pitäisi tehdä töitä, että pärjäämme kilpailussa.

Totta. Tosin tätäkin käytetään haittamaahanmuuton puolusteluun sanomalla, että meillä ei muka ole varaa valita muuttajia. Meillä nimenomaan on aina varaa olla valitsematta ja helpottamatta kustannuksia aiheuttavaa maahanmuuttoa.

Lainaus
Lisäksi eri maahanmuuttajaryhmistä ei pitäisi puhua samassa sumpussa: turvapaikanhakijoiden kohdalla tulisi puhua turvapaikanhakijoista, työperäisten maahanmuuton kohdalla työperäisistä maahanmuuttajista. Eri ihmisillä on eri valmiudet pärjätä suomalaisilla, tiukasti säännellyillä työmarkkinoilla, joissa osaamistaso on korkea.

-  Jos ajattelemme asiaa työllisyyden tai hyvinvointivaltion ylläpitämisen kannalta, niin sillä on väliä, keitä tänne tulee. Vaikutuserot saattavat olla suuria.

Saukkonen huomauttaa nyt puhuvansa asiasta työperäisen maahanmuuton ja kansantalouden näkökulmasta.

-  En itse välttämättä ajattele asioita näin raadollisesti hyötynäkökulmasta. Pitäisi muistaa, että tänne tulevat ihmiset eivät ole robotteja vaan ihmisiä joilla on omat tarpeensa ja ominaisuutensa. He muuttavat yhteiskuntaa. Se on tärkeä huomioida, eikä asioita pidä tarkastella vain talouskasvun kautta tai numeroina.

Eli Saukkonen torjuu nettomaahanmuuttopuheet ja väitteet, että kaikki maahanmuutto on hyödyllistä? Hyvä. Samassa sumpussa puhujat eivät ole olleet maahanmuuttokriitikoita vaan ihan muita.

Lainaus
Tilastokeskus kertoi joulukuussa, että maahanmuuttajien työllisyys on Suomessa yli EU-keskitason. VATT:n Datahuoneen raportti totesi, että viime vuosina maahanmuuttaneiden osallistuminen työmarkkinoille maassaolon ensimmäisinä vuosina on ollut huomattavan korkealla tasolla moniin aiempina 2000-luvun vuosina maahan muuttaneisiin verrattuna. Kaikki maahanmuuttajat eivät tosin ole kokoaikaisissa työsuhteissa, vaan osa tekee esimerkiksi alustatyötä.

Toisin sanoen kyseinen työllisyystilasto on tilastointikriteeriensä vuoksi arvoton arvioitaessa edes maahanmuuttajien maksamia veroja eli taloudellisia vaikutuksia, elinkaarikustannuksista puhumattakaan.

Lainaus
Saukkonen pitää selvänä, että jos työmarkkinat kehittyvät niin kuin on oletettavaa, tarvetta ulkomaalaisille osaajille on.

-  Mutta tässäkin tapauksessa toivoisin täsmällisempää keskustelua, että missä ne tarpeet ovat ja millaisella maahanmuuttopolitiikalla niitä voidaan edistää.

Saukkosella olisi tässä ollut taas kerran runsaasti tilaa perustella, millaista maahanmuuttoa Suomi tarvitsee ja millaista ei, ja millaisella maahanmuuttopolitiikalla tämä parhaiten toteutuisi.

Täsmällisemmän keskustelun sijaan Saukkonen tyrmäsi lakimuutokset vääränlaisina "viesteinä" ja "signaaleina". Ei sanaakaan niistä vuosi vuodelta voimistetuista viesteistä ja signaaleista, joilla tänne (tai esikuvaamme Ruotsiin) on houkuteltu nykyiset maahanmuuttajat.
28
Ulkomaat / Vs: USA: Intiaanit haastoivat mediajätit oikeuteen
« Uusin viesti kirjoittanut Keza tänään kello 16:20:42 »
Mielenkiintoisesti ainakin Suomessa koukuttavimmaksi mainittu TikTok ei ole syytettyjen joukossa. Kiinakin on rajoittanut tiukasti nuorten TikTokin käyttöä, heidän luulisi parhaiten tietävän sen riskit. Jotenkin haiskahtaa jenkkimeiningiltä, haastetaan varakkaimmat yhtiöt, niiltä on mahdollista saada isoimmat korvaukset. Sinänsä tavoite on oikea, maailmanlaajuisesti älytön nettiriippuvuus pitäisi saada kuriin.

Onneksi sentään haasteessa todetaan, että "...OSITTAIN vastuussa intiaanien muuta yhteiskuntaa suuremmista itsemurhaluvuista." sillä muistelen, että jo 70-luvulla AIM:n (radikaali intiaanijärjestä) aikana puhuttiin siitä, että intiaanien todennäköisyys tehdä itsemurha on suurempi kuin millään muulla roturyhmällä Yhdysvalloissa. Silloin syynä/pääsyynä pidettiin reservaatioiden kurjia oloja.

29
Kylänraitti / Vs: Kehitysapu (yhdistetty)
« Uusin viesti kirjoittanut FadeAway tänään kello 16:18:17 »
Ehdotelma
Nyt valtion budjetti on -15% miinuksella ja velkaantuminen huimaa.
Ei kehitysapua voi maksaa. Laki tasosta, jolla kehitysapua voi edes harkita.
Nyt kehitysapuun törsätään yli 200€/suomalainen vuodessa. Jatkossa jokainen voi itse veroilmoitukseen rastittaa, vaikka 0-2% lisäveron , joka ohjataan kehitysapuun.
Apukohteita vähennetään ja lisätään tulosvaatimus, jos ei kehitystä tule. Ei tule apua. Ehkä yhteistyöyrityksiä, jotka hyödyttää myös Suomea.
Tehostetaan eri järjestöjen ja yhdistysten toimintaa. Nyt sirpaleinen kenttä. Rahoja törsätään, jotta budjetti saadaan käytettyä ja haettua lisää.
30
Kylänraitti / Vs: Orpon hallitus 2023–
« Uusin viesti kirjoittanut totuuspuheasiamies tänään kello 16:16:56 »
Lainaus
Hallituksen maahan­muutto­kiristykset etenevät – näitä lakeja aiotaan muuttaa

Hallitus on tänään hyväksynyt ja antanut eduskunnalle useita maahanmuuttoa kiristäviä esityksiä.

[...]

Eduskunnalle annettiin nyt myös kansalaisuuslain muuttamista koskeva ensimmäinen osa.

Sisäministeri Mari Rantanen (ps) kertoi tiedotustilaisuudessa torstaina, että kyseessä on ensimmäinen osa hallituksen yhdessä päättämää maahanmuuton kiristämistä koskevaa kokonaisuutta. Lisää kiristyksiä on luvassa syksyllä.

[...]

Rantaselta kysyttiin tiedotustilaisuudessa, onko hallituksen esityksissä perustuslain näkökulmasta hankalia kohtia.

– Se nähdään, kun esitykset menevät perustuslakivaliokuntaan. He tekevät sitten arvionsa. Emmehän me tokikaan sellaisia esityksiä lähetä, joiden emme uskoisi menestyvän eduskunnassa.

[...]

Hallitus aikoo muuttaa kansainvälisen suojelun väliaikaiseksi. Esityksen mukaan pakolaiselle myönnettäisiin oleskelulupa kolmeksi vuodeksi nykyisen neljän sijaan. Jatkolupia on tarkoitus lyhentää aiemmasta neljästä vuodesta kolmeen vuoteen.

Jatkossa Suomessa tehty erityisen törkeä rikos tai kansallisen turvallisuuden vaarantaminen estäisi kansainvälisen suojelun saamisen.

[...]

Hallitus esittää, että turvapaikanhakijoiden kaistanvaihto työperäisen maahanmuuton puolelle estetään. Kansainvälistä suojelua hakeva tai kielteisen päätöksen saanut ei voisi saada oleskelulupaa työn, elinkeinonharjoittamisen tai opiskelun perusteella.

[...]

Hallitus antoi eduskunnalle esityksen myös rajamenettelyn käyttöönotosta.

Rajamenettelyn tavoitteena on tehostaa perusteettomien hakemusten tutkintaa ja kielteisen päätöksen saavien hakijoiden palauttamista. Lisäksi estetään turvapaikanhakijoiden edelleen liikkumista muihin EU-maihin.

[...]

Hallitus on antanut esityksen vastaanottorahan ja käyttörahan väliaikaisesta pienentämisestä. Laki olisi voimassa vuoden 2025 loppuun asti.

[...]

Hallitus esittää, että jatkossa kansalaisuuden voi saada kahdeksan vuotta Suomessa asunut henkilö. Nykyisin asumisvaatimus on viisi vuotta. Jatkossa asumisajaksi hyväksyttäisiin vain oleskeluluvalla tapahtunut oleskelu Suomessa.

[...]

Syksyllä eduskuntaan on tarkoitus tuoda lisää kansalaisuuslakiin liittyviä uudistuksia, kuten toimeentulovaatimuksen kiristämistä ja nuhteettomuusedellytystä. Myös perheenyhdistämiseen on tulossa tiukennuksia. Hallitus tuo eduskuntaan syksyllä myös maahantulokieltoa ja säilöönottoa koskevia tiukennuksia.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000010369641.html
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 10