UmmaGumma

Kirjoittaja Aihe: 2013-03-27 Keskisuomalainen: Lähitapiola sai hurjan palautevyöryn Facebookissa  (Luettu 2609 kertaa)

Saippuakupla

  • Vieras
Lainaus
Yritys sai hurjan palautevyöryn Facebookissa - Onko tämä rasismia?

Sosiaalinen media on viime aikoina muodostunut asiakaspalautteen antamisessa merkittäväksi kanavaksi. Taannoin esimerkiksi Itella sai Facebook-sivuillaan palautetta posti-ninjoista, jotka toimittavat paketteja liiankin huomaamattomasti.

Itella onnistui julkisen palautteen hoidossa hyvin, mutta samaa ei voi sanoa tuoreemmasta Facebook-palautetapauksesta.

Vakuutuksia ja pankkipalveluita tarjoava Lähitapiola sai seinälleen julkisen palautteen viikko sitten.

"Onko Lähitapiolan käytäntö todellakin se, että asiakkaaksi ei oteta muita kuin suomea puhuvia? Ystäväni kertoi juuri, että näin teidän puhelinpalvelunne oli hänelle sanonut", kysyttiin palautteessa.

Yritys vastasi kysymykseen vielä saman päivän aikana kertomalla, että tarjoaa vakuutuspalvelunsa verkossa vain suomeksi.

Palautteen antaja kuitenkin täsmensi, että ongelma ei ollut palvelujen kielessä, vaan siinä, että ulkomaalainen ei välttämättä pääse asiakkaaksi lainkaan.

"En olisi uskonut, että suuri pankki vielä tällä vuosikymmenellä toimii rasistisesti. Olen erittäin turmistynyt tällaisesta toiminnasta."

"PR-katastrofi"

Myös syrjivää palvelua itse saanut otti osaa Facebook-keskusteluun. Hänen mukaansa Lähitapiola on ilmoittanut, ettei ota asiakkaakseen muita kuin suomen- tai ruotsinkielisiä. Tästä lähti liikkeelle keskustelu, joka on aktivoitunut uudelleen tänään ja saanut ihmiset raivostumaan.

Keskustelussa jopa Lähitapiolan toiminnan laillisuutta on kyseenalaistettu. Ilmi on tullut myös muita vastaavia syrjiviä tapauksia.

 "Amerikkalainen mieheni olisi mielellään tullut asiakkaaksenne. Avasimme tilin, joka sitten suljettiin teidän puoleltanne sen takia, että hänen äidinkielensä ei ole suomi. Saimme kotiin kirjeen, jossa sanottiin, että hän ei voi tulla asiakkaaksenne", kirjoittaa pettynyt asiakas.

"PR-katastrofi ja miten se tehdään", on yksi kommentoijista tiivistänyt kuumana käyvän keskustelun.

Viimeisimmässä Lähitapiolan asiakaspalvelun kirjoittamassa viestissä pahoitellaan ja luvataan selvittää kyseinen tapaus tarkemmin.

Lue koko palautekeskustelu täältä.

http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/vakuutusyhtiolle-palautevyory-facebookissa-toimiiko-yritys-rasistisesti/1311397

AuggieWren

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 619
  • Liked: 1558
#%&#%&:n urpot ammattiloukkaantujat. "Onko tämä rasismia?" Juuri jotain tuollaista yybertyperyyttä ksml:ltä saattaa odottaa. Pitääkö kaikkeen huutaa rasismia, koko ajan, vain ja ainoastaan rasismia? Eikö enää ole mitään muuta argumenttia kuin rasismi?

Ei tuo tietenkään ole rasismia, mutta aivan suunnatonta typeryyttä vakuutusyhtiöltä muutoin. Mitä hittoa se liiketoimintaan vaikuttaa, mitä kieltä asiakas puhuu?
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

Saippuakupla

  • Vieras
#%&#%&:n urpot ammattiloukkaantujat. "Onko tämä rasismia?" Juuri jotain tuollaista yybertyperyyttä ksml:ltä saattaa odottaa. Pitääkö kaikkeen huutaa rasismia, koko ajan, vain ja ainoastaan rasismia? Eikö enää ole mitään muuta argumenttia kuin rasismi?

Nykyinen rasismihysteria on täysin tolkutonta!

Arkontti

  • Vieras
Eihän tuohon asiakkaan kieli- tai kotipaikkavaatimukseen voi olla mitään muuta syytä kuin rasismi, eli tarkoituksellinen etninen syrjintä,  eihän?

Varmaan LähiTapiolan johtokunnassakin istuu jotain vanhoja rasistiukkoja, jotka ovat päättäneet keskenään, että meillehän ei mamut asiakkaaksi tule.

Auta armias näitä "kohuja".


Marko Parkkola

  • Vieras
Eikö Tapiolaan pääse mamut asiakkaaksi?! Taidan siirtää pankki- ja vakuutusasiani sinne.

Saippuakupla

  • Vieras
Nyt jaksoin lukaista tuota Fb:n keskustelua. Rasismista vinkuminen on alkanut jonkun puolestaloukkaantujan toimesta:

Lainaus käyttäjältä: Puolestaloukkaantuja
Se on tietenkin selvä, että palvelu ja sopimukset on saatavilla vain suomen virallisilla kielillä. Sitä en kuitenkaan kysynyt.

Kysyinkin sitä, valitsetteko asiakkaanne kielen perusteella. Se, mitä ymmärsin kaverini puheista on, että näin todellakin on. En olisi uskonut, että suuri pankki vielä tällä vuosikymmenellä toimii rasistisesti. Olen erittäin turmistynyt tällaisesta toiminnasta.

Lainaus käyttäjältä: Puolestaloukkaantuja
Minun nähdäkseni kyse on piilorasismista (tai ei edes niin piilo-). Asiakashan voi aina käyttää ehtojen ymmärtämiseen vaikka tulkkia omalla kustannuksellaan.

Lainaus käyttäjältä: Puolestaloukkaantuja
LähiTapiolalla kannattaisi tutustua tarkemmin suomen Rikoslakiin:

"Joka elinkeinotoiminnassa, ammatin harjoittamisessa, yleisönpalvelussa, -- --

1) ei palvele jotakuta yleisesti noudatettavilla ehdoilla, -- --

rodun, kansallisen tai etnisen alkuperän, ihonvärin, KIELEN, -- -- tai muun näihin rinnastettavan seikan perusteella, on tuomittava, jollei teko ole rangaistava työsyrjintänä tai kiskonnantapaisena työsyrjintänä, syrjinnästä sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi."

Eikö tässä muka ole juurikin kyse syrjinnästä kielen perusteella?

Lainaus käyttäjältä: Puolestaloukkaantuja
XXXXX, trollaat varmaan. Yritys ei saa valita asiakastaan syrjivin perustein. Esim. ravintola ei voi kieltää palvelemasta asiakkaita ihonvärin tai etnisyyden perusteella (tästä löytyy aika monta myös uutisoitua ennakkotapausta). Laki ei tietenkään vaadi ravintoloita pitämään ruokalistaa kaikilla maailman kielillä, mutta ei ovelta voi ketään käännyttää sen takia, ettei puhu suomea. Tässä on selvästi kyse jälkimmäisestä.

Lainaus käyttäjältä: puolestaloukkaantuja
Olisi aika erikoista jos "hyvä pankkitapa" oikeuttaisi syrjintään. Pitää toivoa, että asia etenee oikeuteen.

Marko Parkkola

  • Vieras
Ajatelkaa mikä huuto, jos ruotsinkielistä ei olisi palveltu.

Saippuakupla

  • Vieras
Ajatelkaa mikä huuto, jos ruotsinkielistä ei olisi palveltu.

Eiköhän tämäkin haloo saada paisutettua poskettomiin mittasuhteisiin!  :roll:

CaptainNuiva

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 9 501
  • Liked: 5262
Ammatti ja puolestaloukkaantuja eivät ilmaisesti ymmärrä mikä tuossa kielijutussa on takana.
Jos asiakkaalle myydään vakuutus niin laki edellyttää että asiakkaalle tehdään ymmärettäväksi myös vakuutusehdot koska ne ovat koko vakuutusjutun jippo....Jos käy ilmi että on myyty vakuutus jonka ehdoista asiakas ei ole perillä niin vahingon sattuessa vakuutusyhtiö maksaa, on se vakuutusehtojen mukaan korvattava syy tai ei....Koska jos ei maksa niin seuraavaksi soittaa kuluttaja-asiamies ja kertoo että koska ette ole tehneet vakuutusehtoja asiakkaalle ymmärettäviksi niin tehän maksatte tai sitten itkette ja maksatte.

Jos taas vakuutusyhtiö katsoo että ok, käännetäänpä tuosta ehdot vaikkapa englanniksi niin seuraavaksi paikalle iskeytyy vaikkapa vain swasihilia puhuva ihminen joka vaatii saada vakuutuksen ynnä ehdot swasihiliksi(Koska muun kielisiäkin palvellaan ja vakuutuksia myydään) tai muutoin tekee valituksen syrjinnästä vähemmistövaltuutetulle ja sen jälkeen vakuutusyhtiö maksaa korvauksia syrjitylle...

Tietyt virkamiehet rakentelevat päätöksillään ongelmia monille sektoreille ja tulevaisuuteen mutta tiedostavat/suvikset näkevät vain ja ainoastaan rasismia ja syrjintää :facepalm:
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Saippuakupla

  • Vieras
IL: Pankki selittää: Tästä syystä kielitaidotonta asiakasta ei huolittu

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013032716838581_uu.shtml
« Viimeksi muokattu: 28.03.2013, 09:41:01 kirjoittanut Saippuakupla »

Marko Parkkola

  • Vieras
Fasismi lisääntyi ketjussa minun ja Juneksen osallistuttua "keskusteluun" ja Facebook päätti armahtaa Lähitapiolan piilottamalla keskustelun.

Itsehän huomasin, että EU-tietopalvelu on rakenteellisen umpirasistinen sen palvellessa asiakkaita vain EU:n virallisiilla kielillä. Ajatelkaa! Euroopan Unioni jaottelee poissulkevasti kielet virallisiin ja epävirallisiin ja suvaitsee vain viralliset kielet! Muut kielet ovat non grata.

nuiv-or

  • Vieras
Fasismi lisääntyi ketjussa minun ja Juneksen osallistuttua "keskusteluun" ja Facebook päätti armahtaa Lähitapiolan piilottamalla keskustelun.

Tuollahan tuo edelleen on.


Lainaus
Anneli Miljard Toivottavasti joku on viemässä tapauksen jonnekin eteenpäin (vähemmistövaltuutetulle?), koska vaikuttaisi vahvasti siltä, että kyse on laittomasta syrjinnästä. Vakuutukseni ovat Tapiolassa, johon olen ollut tähän asti täysin tyytyväinen, mutta nyt harkitsen vakavasti yhtiön vaihtoa, jos yrityksen politiikka on tällaista vuonna 2013. Yrityksen viestintä on ainakin nolostuttavan onnetonta. Jään seuraamaan tapauksen kehittymistä ennen lopullista päätöstä - eiköhän tästä vielä lueta lähipäivinä lehdissä.

Lainaus
Anniina Makkonen Jaaha, enpä ainakaan siis ikinä ryhdy Tapiolan asiakkaaksi. Käsittämätöntä toimintaa.

https://www.facebook.com/lahitapiola/posts/356208567825197

Tagit: