UmmaGumma

Kirjoittaja Aihe: Poliisi sakottaa ylinopeudesta entistä herkemmin  (Luettu 19106 kertaa)

AaJii

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 043
  • Liked: 700
  • Maailmanparantaja
Vs: Poliisi sakottaa ylinopeudesta entistä herkemmin
« Vastaus #30 : 28.07.2009, 12:51:43 »
Mahtaavaa politikot ja virkamiehet ," Sisäministeriön ylikomisario Heikki Ihalainen uskoo, että tiellä liikkujat hillitsevät vauhtiaan sen jälkeen, kun poliisi ottaa uuden puuttumislinjan käyttöön ja tiedottaa siitä näyttävästi julkisuuteen. Ihalainen arvioi, että keskinopeudet laskevat 2–3 kilometrillä tunnissa.

"Se vähentää paljon loukkaantumisia. Myös liikennekuolemat voivat vähentyä muutamalla", hän arvioi".

Musta tuntuu, että tieliikenteessä suurimmat ongelmat ovat jossain muualla kuin autoissa jotka ajavat maantiella 80 alueella 89 km/h tai satasen aluella 110 km/h. Taajamissa ja kylien kohdalla missä on alhaisemmat rajoitukset, on toki syytäkin ajaa hissukseen ja rajoitusten mukaan.

Nopeutta on vaan niin mukavan helppo valvoa. Turvavälejä ja vaarallisia ohituksia taas paljon hankalampi.
"Monikulttuurisuus on tie sivistyksen, inhimillisyyden ja yhteiskuntarauhan takaamiseen."
- Espoon piispa Mikko Heikka, HS 23.02.2009 -

AaJii

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 043
  • Liked: 700
  • Maailmanparantaja
Vs: Poliisi sakottaa ylinopeudesta entistä herkemmin
« Vastaus #31 : 28.07.2009, 13:05:38 »
Maassamme on lukematon määrä pikkuteitä, ja hieman isompiakin teitä, joissa on 80 perusnopeus. Kyseiset tiet eivät pääosin ole suoria ja puustottamalla alueella, vaan tiestösä on mutkia, mäkiä ja puuston ja pensaiden muodostamia näkemäesteitä.

Tälläisellä tiellä järkevä autoilija ajaakin tietysti asianmukaista tilannenopeutta. Sitä kahdeksaakymppiä ei ole pakko ajaa jos mutkat on niin tiukkoja että ei perse meinaa penkillä pysyä. Näillä mainitsemillasi pikkuteillä olisikin iloinen piristys nähdä joskus tutkapartio, tai vaikka sitten niitä linnunpönttöjä. Tuollaisilla tieosuuksilla 80 ja jopa 60 rajoitukset ovatkin usein perusteltuja.

Jutun pointtihan on nyt vaan se, että valtakunnasta löytyy paljon hyviä tieosuuksia, joilla aavistuksen rajoitusta suurempi nopeus ei lisää riskiä, mutta tekee ajamisesta huomattavasti mielekkäämpää.

Esimerkiksi Seinäjoen ja Lapuan välillä VT 19:lla siirryttiin pari vuotta sitten pitämään talvirajoitukset voimassa koko vuoden. Eli ne pätkät joilla oli aiemmin satasen rajoitus, on nyt 80 rajoitus. Syynä työmatkaliikenteen "ruuhkat. (Pohjanmaalla ruuhka tarkoittaa sitä, että liikennenopeus automäärästä johtuen todellakin hieman hidastuu, kun rekkojen ohi ei pääse vastaantulevasta liikenteestä johtuen.)

No, nythän tilanne on sitten se, että jos heinäkuisena iltana tai aamuna kun tie on typötyhjä ajat siellä lakeuden keskellä suoraa leveää tietä vaikka 95 km/h, niin sakko paukku jos poliisilla on tutka tien varressa. Ja miksipä ei olisi.

Tälläiset nollatoleranssit olisi paljon helpompi hyväksyä, jos olisi edes muuttuvat nopeusrajoitukset.
"Monikulttuurisuus on tie sivistyksen, inhimillisyyden ja yhteiskuntarauhan takaamiseen."
- Espoon piispa Mikko Heikka, HS 23.02.2009 -

Oko

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 42
  • Liked: 0
Vs: Poliisi sakottaa ylinopeudesta entistä herkemmin
« Vastaus #32 : 28.07.2009, 13:26:36 »

Vai olisikohan sittenkin kyse siitä, että ihmiset ajavat kameroiden kohdalla ylinopeutta, koska he eivät  a) huomaa nopeusrajoitusta,  b) muista nopeusrajoitusta (merkki on ollut jossakin ikuisuuksien päässä, jonka jälkeen on pitänyt huomioida muitakin asioita),  c) tiedosta ajavansa ylinopeutta, koska rajoitus on olosuhteisiin nähden sairaan alhainen,  d) reagoi rajoitusmerkkiin ja kameraan, koska ajatukset ovat muualla... Ja niin edelleen. Eli kyse ei ole tahallisuudesta vaan vahingosta.  

e) Eivät välitä koska 'lait eivät minua koske'.

Toisinsanoen ovat vain tyhmiä ja laiskoja.
Vakionopeudensäädin ei paljoa maksa.

requiem

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 124
  • Liked: 28
  • Arvotonta rikkautta
Vs: Poliisi sakottaa ylinopeudesta entistä herkemmin
« Vastaus #33 : 28.07.2009, 13:42:33 »

Vai olisikohan sittenkin kyse siitä, että ihmiset ajavat kameroiden kohdalla ylinopeutta, koska he eivät  a) huomaa nopeusrajoitusta,  b) muista nopeusrajoitusta (merkki on ollut jossakin ikuisuuksien päässä, jonka jälkeen on pitänyt huomioida muitakin asioita),  c) tiedosta ajavansa ylinopeutta, koska rajoitus on olosuhteisiin nähden sairaan alhainen,  d) reagoi rajoitusmerkkiin ja kameraan, koska ajatukset ovat muualla... Ja niin edelleen. Eli kyse ei ole tahallisuudesta vaan vahingosta. 

e) Eivät välitä koska 'lait eivät minua koske'.

Toisinsanoen ovat vain tyhmiä ja laiskoja.
Vakionopeudensäädin ei paljoa maksa.

Vakionopeudensäädinkään (tällä hetkellä) ei ole idioottivarma. Alamäessä voi helposti nopeus nousta sen 3-4 km/h. Silloin mennäänkin jo Poliisin uudelle huomautussektorille. Että sitten vaan ajelemaan sitä 77-78 km/h siellä 80 km/h alueella että on huomautusvapaalla nopeusalueella. Varmaan parantaakin liikenteen sujuvuutta.

Sinänsä tuo 7 km/h ylinopeutta ei ole mielestäni se uudistuksen suuri epäkohta, vaan juuri tuo 3 km/h huomautusraja.
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

MacGyver

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 2 458
  • Liked: 2471
Vs: Poliisi sakottaa ylinopeudesta entistä herkemmin
« Vastaus #34 : 28.07.2009, 13:49:08 »

e) Eivät välitä koska 'lait eivät minua koske'.

Toisinsanoen ovat vain tyhmiä ja laiskoja.
Vakionopeudensäädin ei paljoa maksa.

Tuo lisävaruste näyttäisi maksavan autooni 414e. Täytyy hankkia gps navigaattori ja laitailla kameratolpat sinne muistiin. Sitten saa jopa ohitella liikenteessä niin, että vauhti nousee yli rajoitusten, eikä tarvitse viettää minuutteja vastaantulijoiden kaistalla.

Ano Nyymi

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 909
  • Liked: 1118
  • Suvaitse tai saat turpaas!
Vs: Poliisi sakottaa ylinopeudesta entistä herkemmin
« Vastaus #35 : 28.07.2009, 14:37:41 »
Ajoin kesäkuun puolivälissä Uudestakaarlepyystä Sodankylään. Sitä ennen olin jo ajanut Keski-Suomesta länsirannikolle ja liikkunut eri paikoissa siellä. Matkan varrella oli vaihteleva määrä liikennekameroita aina Kemijärven risteykseen asti. Nopeusmittarin ja kameratolppien vahtaaminen tunnista toiseen (matka on pitkä) aiheutti niin pahan migreenin ja siihen liittyvän pahoinvoinnin, että koko Sodankylän reissu meni pilalle. Tarkoitus oli ollut osallistua elokuvajuhlille. Kun lähdin ennenaikaiselle paluumatkalle kohti etelää, oksensin kesken ajon eräässä liikenneympyrässä Sodankylässä. Tällainen oli vointini. Ajelin parikymmentä kilometriä kerrallaan ja lepäilin välillä parkkipaikoilla. Vasta illalla, kun olin päässyt Oulun korkeudelle, olo alkoi olla siedettävä.

Mä hankin puhelimeeni Tolppa nimisen softan joka hoitaa tuon kameroiden kyttäämisen, ja vieläpä niin fiksusti että kertoo vain siitä tolpasta joka sojottaa autoa päin . Softa maksoi 20 euroa ja etu on siinä että kännykkä on aina mukana, navigaattoria (jossa myös kameravaroitus) ei taasen viitsi narkkien pelossa pitää autossa aina.

Seuravaan autoon aion kyllä rustata tasanopeussäätimen ja laittaa siihen myös kirjatelineen niin matka kuluu rattoisasti hyvää kirjaa lukiessa, sillä onhan se ainoa todellinen vaaratekijä, ylinopeus, kuitenkin estetty ;)

Ehkä suomalaisilta pitäisi suosista kielttää koko autoilu. Kun ei se oikein suju eikä päättäjätkään siitä näytä tykkäävän...

Ano Nyymi

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 909
  • Liked: 1118
  • Suvaitse tai saat turpaas!
Vs: Poliisi sakottaa ylinopeudesta entistä herkemmin
« Vastaus #36 : 28.07.2009, 14:41:15 »
Nostaisivat 20:llä niin sitten voisi kunnioitus palata siihen tienvarressa pönöttävään peltilätkään.
Miksi vain kahdella kympillä? Johan Hannu Karpokin ajeli muinaisina vuosikymmeninä rutiininomaisesti Helsingistä Ouluun alle neljään tuntiin, vaikka sen ajan tiet olivat hirveää perunapeltoa ja miinoitettu siirtolohkareilla ja dinosauruksen luilla ja mitä kaikkea..


Minäkin muistan hyvin sen ajan kun Suomen teille ei tarvittu ensimmäistäkään nopeusrajoituslätkää.
Ja tiet olivat silloin kapeita ja mutkaisia, auton rättirenkailla varustettuja kiemurtelijoita.

Ano Nyymi

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 909
  • Liked: 1118
  • Suvaitse tai saat turpaas!
Vs: Poliisi sakottaa ylinopeudesta entistä herkemmin
« Vastaus #37 : 28.07.2009, 14:51:09 »

Kymmenet tuhannet ihmiset saavat vuosittain tuollaisia sakkoja siitä, että he ovat ajaneet kameratolpppien kohdalla ylinopeutta. Miksi he ovat ajaneet? Tahallaanko? Mitä järkeä siinä olisi? Ovatko he kuvitelleet, että lehtien kirjoitukset sakoista ovat pelkkää huijausta, ja että ei siitä mitään sakkoa tule, vaikka ajaisikin ylinopeutta? Ei tunnu todennäköiseltä.

Näin itse omin silmin kun ei-hälytysajossa ollut poliisiauto pääsi tuollaisen nollatoleranssikameran kuvaan.
En sitten tiedä oliko se vahinko vai peräti tahallista, mutta jos edes poliisi ei osaa kameran ohi ajaa niin etteikö siinä salama välähtäisi niin miten sitten tämmöinen tavallinen rahvaan edusta voisi?

Yrittäkääpä itse pitää mutkaisella ja mäkisellä tiellä nopeus sellaisena ettei takana metrin päässä tuleva ryssäläinen autonkuskausrekka aja yli ja samalla kameratolpat eivät välähtelisi, niin tiedätte ajaneenne autoa. Hiki sellaisessa kyttäämisessä ja kaasujalan jännittämisessä tulee, ja menosta tulee sellaista "kaasua, jarrua, kaasua, jarrua jne..." menoa että bensan kulutuskin lähes tuplaantuu.

Luomuhanurista tuollainen lillukanvarsiin puuttuminen sakottamisella on. Eli silkkaa rahastusta.

Oami

  • Nimellinen
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 644
  • Liked: 4060
    • Oamin sivu
Vs: Poliisi sakottaa ylinopeudesta entistä herkemmin
« Vastaus #38 : 28.07.2009, 16:05:33 »
Kymmenet tuhannet ihmiset saavat vuosittain tuollaisia sakkoja siitä, että he ovat ajaneet kameratolpppien kohdalla ylinopeutta. Miksi he ovat ajaneet? Tahallaanko? Mitä järkeä siinä olisi? Ovatko he kuvitelleet, että lehtien kirjoitukset sakoista ovat pelkkää huijausta, ja että ei siitä mitään sakkoa tule, vaikka ajaisikin ylinopeutta? Ei tunnu todennäköiseltä.

Itse asiassa uskon, että monet todellakin ajavat ylinopeutta tietoisesti ja tahallaan. Joskus jollekulle sattuu erehdyksiä, mutta niihinkin on syy ratin ja penkin välissä, ei poliisissa eikä varsinkaan monikulttuurisuudessa.

Kameratiellä ajettaessa keskittymisestä ja tarkkailusta ja ajattelusta 95 % menee nopeusmittarin, rajoitusmerkkien ja ehkä varmuuden vuoksi kamerapönttöjenkin tarkkailuun. Siinä ei paljon muuta voi ajatella eikä muualle katsella.

Jos asia on näin, on syytä vakavasti harkita omaa sopivuuttaan auton kuljettajaksi.

Olennaista lienee pitää katse tiessä ja sen ympäristössä - ei tuijottaen, vaan katsellen eri puolille. Nopeusrajoitukset ovat punakeltaisia ympyröitä, jotka kyllä erottaa tien varresta. Pienen vilkaisun nopeusmittariin aina silloin tällöin pitäisi riittää.

Tuo lisävaruste näyttäisi maksavan autooni 414e. Täytyy hankkia gps navigaattori ja laitailla kameratolpat sinne muistiin. Sitten saa jopa ohitella liikenteessä niin, että vauhti nousee yli rajoitusten, eikä tarvitse viettää minuutteja vastaantulijoiden kaistalla.

Ei maksa vaivaa. Kun - oletettavasti lähiaikoina - aletaan valvoa keskinopeuksia, ei kameran sijainnilla ole enää ylinopeuden kannalta merkitystä.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

PaulR

  • Vieras
Vs: Poliisi sakottaa ylinopeudesta entistä herkemmin
« Vastaus #39 : 28.07.2009, 16:15:57 »
Ei maksa vaivaa. Kun - oletettavasti lähiaikoina - aletaan valvoa keskinopeuksia, ei kameran sijainnilla ole enää ylinopeuden kannalta merkitystä.

Mmm hetkinen tehdään mitä?!

Ano Nyymi

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 909
  • Liked: 1118
  • Suvaitse tai saat turpaas!
Vs: Poliisi sakottaa ylinopeudesta entistä herkemmin
« Vastaus #40 : 28.07.2009, 16:19:23 »
Ei maksa vaivaa. Kun - oletettavasti lähiaikoina - aletaan valvoa keskinopeuksia, ei kameran sijainnilla ole enää ylinopeuden kannalta merkitystä.

Mmm hetkinen tehdään mitä?!

Jos noin todellakin on edes varaa jossain vaiheessa tehdä, niin sitten ajetaan vapaata vauhtia kameroiden välissä ja pikkusen ennen kameraa pidetään tupakkitauko ;)

Luulenpa vaan että näinkin harvaan asutussa maassa tuo keskinopeuksia laskeva systeemi tulee liian kalliiksi, eli sellaisia näemme vain hyvin rajoitetuilla alueilla, jos sielläkään.

Oami

  • Nimellinen
  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 8 644
  • Liked: 4060
    • Oamin sivu
Vs: Poliisi sakottaa ylinopeudesta entistä herkemmin
« Vastaus #41 : 28.07.2009, 16:24:12 »
Ei maksa vaivaa. Kun - oletettavasti lähiaikoina - aletaan valvoa keskinopeuksia, ei kameran sijainnilla ole enää ylinopeuden kannalta merkitystä.

Mmm hetkinen tehdään mitä?!

Valvotaan keskinopeuksia, siis mitataan kuljettajien käyttämä aika. Kun matka (kameroiden välinen etäisyys) tunnetaan, saadaan keskinopeus, kun matka jaetaan ajalla. Jos tämä keskinopeus on suurempi kuin kyseisen tieosuuden nopeusrajoitus, on kyseessä ylinopeus. Ei ole olennaista, missä kohdassa kameroiden välillä ylinopeus on tapahtunut, eikä pistenopeudella valvontakameran kohdalla ole niin suurta merkitystä.

Toki kamera voi valvoa edelleen myös pistenopeutta, mutta se voi myös antaa anteeksi pienen ylityksen, jos keskinopeus on kuitenkin ollut sopiva.

Luulenpa vaan että näinkin harvaan asutussa maassa tuo keskinopeuksia laskeva systeemi tulee liian kalliiksi, eli sellaisia näemme vain hyvin rajoitetuilla alueilla, jos sielläkään.

Tekniikka halpenee. Ja itse näkisin vain hyvänä asiana sen, että kuljettajat lakkaisivat miettimästä yksittäisten tolppien sijaintia.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Ano Nyymi

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 909
  • Liked: 1118
  • Suvaitse tai saat turpaas!
Vs: Poliisi sakottaa ylinopeudesta entistä herkemmin
« Vastaus #42 : 28.07.2009, 16:46:40 »

Tekniikka halpenee. Ja itse näkisin vain hyvänä asiana sen, että kuljettajat lakkaisivat miettimästä yksittäisten tolppien sijaintia.

Asiahan hoituisi kivasti rautasahalla.

Oko

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 42
  • Liked: 0
Vs: Poliisi sakottaa ylinopeudesta entistä herkemmin
« Vastaus #43 : 28.07.2009, 17:45:37 »
Vakionopeudensäädinkään (tällä hetkellä) ei ole idioottivarma. Alamäessä voi helposti nopeus nousta sen 3-4 km/h. Silloin mennäänkin jo Poliisin uudelle huomautussektorille. Että sitten vaan ajelemaan sitä 77-78 km/h siellä 80 km/h alueella että on huomautusvapaalla nopeusalueella. Varmaan parantaakin liikenteen sujuvuutta.

Sinänsä tuo 7 km/h ylinopeutta ei ole mielestäni se uudistuksen suuri epäkohta, vaan juuri tuo 3 km/h huomautusraja.

Ei se idioottivarma ole, ja samaa mieltä myös tuosta huomautusrajasta. Tosin se on vain huomautus. Jaksan uskoa että suurin osa poliiseista eivät asialle korvaansa lotkauta, ainakaan niillä reiteillä mitä itse ajan, eli vilkkaasti liikennöidyt tiet joissa varmasti ui isompiakin kaloja kuin 10v vanha Toyota.
Kävipä tuossa viime viikolla että maija päätti ohittaa minut, kun säädin vakkarin tasan 80:een.
Mietin itsekin että mitähän tästä pitäisi ajatella.

Ammadeus

  • Vieras
Vs: Poliisi sakottaa ylinopeudesta entistä herkemmin
« Vastaus #44 : 28.07.2009, 19:15:06 »
Paha juttu.Automerkistä ja renkaistakin riippuen tulee aina vähän mittarivirhettä joka olisi syytä ottaa huomioon.
Lisäksi ajokieltoja tulee kovasti koska 3 sakkoa/vuosi tai 4/2 vuotta kertyy helposti jos ajaa paljon ja linjaa tiukennetaan.
Loppukevennykseksi mitenkähän poliisi suhtautuu" mukavanoloisiin" liikentessä
rikkomustapauksissa.
Onko kellään havaintoja :D

requiem

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 124
  • Liked: 28
  • Arvotonta rikkautta
Vs: Poliisi sakottaa ylinopeudesta entistä herkemmin
« Vastaus #45 : 28.07.2009, 22:41:40 »
Vakionopeudensäädinkään (tällä hetkellä) ei ole idioottivarma. Alamäessä voi helposti nopeus nousta sen 3-4 km/h. Silloin mennäänkin jo Poliisin uudelle huomautussektorille. Että sitten vaan ajelemaan sitä 77-78 km/h siellä 80 km/h alueella että on huomautusvapaalla nopeusalueella. Varmaan parantaakin liikenteen sujuvuutta.

Sinänsä tuo 7 km/h ylinopeutta ei ole mielestäni se uudistuksen suuri epäkohta, vaan juuri tuo 3 km/h huomautusraja.

Ei se idioottivarma ole, ja samaa mieltä myös tuosta huomautusrajasta. Tosin se on vain huomautus. Jaksan uskoa että suurin osa poliiseista eivät asialle korvaansa lotkauta, ainakaan niillä reiteillä mitä itse ajan, eli vilkkaasti liikennöidyt tiet joissa varmasti ui isompiakin kaloja kuin 10v vanha Toyota.
Kävipä tuossa viime viikolla että maija päätti ohittaa minut, kun säädin vakkarin tasan 80:een.
Mietin itsekin että mitähän tästä pitäisi ajatella.

Toki huomautus on vain huomautus. Mutta mites sitten se suu pannaan, jos liikenneturvallisuuden nimissä keksitään iskeäkin sakkoraja tuohon tulevaan huomautusrajaan. Siinäpä sitten ajellaan joustavasti ja hermoilematta.

Ja pilkuntarkan liikennevalvonnan vähenemistä ei kyllä tarvitse pelätä - onhan se melko hyvä tulolähde.

Vaikka peltipöntöt ovat lähtökohtaisesti hyvällä asialla, en voi välttyä huvipuistojen vuoristoradoista lainatulla täydellisen rahastuksen mallilta. Ensin maksetaan ajelusta (katsastusmaksut + verot + etc.) huvipuistolle (valtiolle) ja matkan varrelta voi sitten hankkia itsestään maksua vastaan valokuvan (peltipoliisi + ylinopeus).

Toki sillä erolla ettei noita ylinopeuskuvia taideta pitää iloisina muistoesineinä.

"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

Jack

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 978
  • Liked: 2006
Vs: Poliisi sakottaa ylinopeudesta entistä herkemmin
« Vastaus #46 : 29.07.2009, 00:45:26 »

Jos asia on näin, on syytä vakavasti harkita omaa sopivuuttaan auton kuljettajaksi.


Tämän saman kommentin hieman eri muodoissaan saa lukea aina, kun erehtyy kirjoittamaan - eli minun tapauksessani esittämään jonkin epäkorrektin mielipiteen - liikenteestä. Eroa on lähinnä siinä, tuleeko tuon tyyppinen kommentti ensimmäisen kirjoituksen jälkeen vai vasta toisen. Nyt se taisi tulla toisen...

Koska keskustelu menee vanhaa tuttua latua, voisin oikeastaan "copy-pastata" tähän jonkin vanhan jatkovastauksenikin, mutta en jaksa kaivella niitä. Vastauksessani joka tapauksessa yleensä totean, että yhteiskunta perustuu yhä enemmän siihen, että ihmiset liikkuvat maanteitä pitkin eri paikkoihin hoitamaan asioitaan. Kaupungeissa se voi tapahtua julkisilla kulkuneuvoilla, mutta maaseudulla julkinen liikenne on niin olematonta (eikä mitään järkeä olisikaan kuljettaa paria kolmea matkustajaa 45 matkustajan bussilla), että ihmisten on pakko käyttää omia autoja. Kun lähin kenkäkauppa on 60 kilometrin päässä, eipä sinne juuri viitsi kävellä.

Eli vaikka minä harkitsisinkin yli 1,5 miljoonan ajokilometrin jälkeen autoilusta luopumista, jäisi kuitenkin vielä jäljelle kymmeniätuhansia ja satojatuhansia muita, joilla olisi mitä erilaisimpia ajamiseen liittyviä ongelmia.

Ihmiset ovat epätäydellisiä, ja epätäydellisten ihmistenkin pitää liikkua. Jos järjestelmästä tehdään sellainen, että ainoastaan täydellisillä yli-ihmisillä yli-inhimillisine muisteineen ja yli-inhimillisine hoksottimineen on oikeus liikkua, aletaan olla lähellä Pohjois-Korean tilannetta. Siellä ainoastaan kommunistipuolueen ylimmät pamput ovat kyllin täydellisiä saadakseen liikkua henkilöautoilla. Niin pitkällä ei vielä olla, mutta DDR:n meininkiä lähestytään kuin huomaamatta. Ajoin aikoinaan DDR:ssä ja kiinnitin huomiota siihen, kuinka mielettömän paljon liikennepoliiseja tutkineen oli Berliinin ja Hampurin välisellä transit-tiellä, joka siihen aikaan kulki vielä tavallisena tienä pikkukaupunkien läpi. Oli tavallinen ilta, eikä liikennettäkään ollut kovin paljon, mutta poliisiautoja kyttäsi tieosuudella kilometrin tai parin välein. Ja silloin tällöin oli joku Länsimersu joutunut niiden saaliiksi. Perusrajoitus oli 80 km/h ja taajamissa alempi. Tunnelma oli painostava. En olisi osannut arvata, että Suomessa kaavaillaan 29 vuoden päästä uudesta uljaasta valvontakamerayhteiskunnasta, joka hämmästyttävässä määrin alkaa muistuttaa 1970-1980 -luvun Itä-Saksaa ainakin maantieliikenteen osalta. Jos lama jatkuu, maantietkin ovat kohta samassa kunnossa.

Mitä tulee ylinopeuksiin yleensä, niin Hesari (eikö tämän pitäisi jo herättää ajatuksia) on ottanut pienet ja isommatkin ylinopeudet pyhäksi asiakseen, jota lehti jaksaa saarnata viikosta toiseen ja kuukaudesta toiseen ja vuodesta toiseen. Jos ylinopeusjutut kerättäisiin yhteen, niistä tulisi yhteensä kymmeniä erillisiä lehden numeroita. Ylinopeusasiaa käsitellään enemmän kuin suurvaltapoliittisia kysymyksiä tai ilmastomuutosta tai muita ykkösluokan uutisia. Kuitenkin tilastojen mukaan (kuka tahansa lehtien onnettomuusuutisia lukeva voi havaita saman) maltilliset ylinopeudet eivät ole merkittäviä syitä vakaviin tai edes lieviin liikenneonnettomuuksiin.

Eniten liikennekuolemia aiheutuu sekopäisestä kännisestä ja taitamattomasta ajamisesta järkyttävillä nopeuksilla - ei siis millään tavallisilla ylinopeuksilla vaan niin kovaa, ettei autoa enää hallita. Auto suistui ojaan, auto suistui vastaantulevan kaistalle, auto törmäsi jalankulkijaan (nopeutta 100 km/h liikaa) ja niin edelleen. Tällaisia ovat lehtien otsikot. Ja talvella niihin tulee lisänä "naisen auto lähti heittelehtimään loivassa mutkassa" typpisiä uutisia, joissa kerrotaan ajotaidottomien tekemistä liikennemurhista nopeusrajoituksia noudattaen.  

Yksi asia, jota ei kovin usein mainita ylinopeuksien yhteydessä - totuudenmukaisesti - on ajamiseen käytettävä aika. Yleensä liikennepropagandassa esitetään, että jos ajaa ylinopeutta, säästää korkeintaan puoli minuuttia muutaman kymmenen kilometrin matkalla, joten ylinopeudessa ei ole mitään järkeä. Säästyneiden 30 sekunnin vuoksi on tehty vaarallisia ohituksia ja poltettu turhaan bensaa ja kulutettu jarruja. Vain hullut ja tyhmät ajavat ylinopeutta.

Propagandassa asiat esitetään tietysti niin kuin ne esitetään. Olettamuksena on ruuhkainen tie ja hullu kaahari. Totta kai tällöin saadaan osoitettua, ettei ylinopeus kannata. Eikä se tuollaisessa tilanteessa kannatakaan.

Mutta ei aina ajeta ruuhkassa vaan monesti ajetaan vähäliikenteisillä teillä, joilla ei tarvitse monta autoa ohittaa, vaikka ajaisikin ylinopeutta. Ja tällöin nopeudella alkaakin olla jo merkitystä kokonaisaikaan.

Jos ajaa useita kymmeniä tuhansia kilometrejä vuodessa, aikaa ajamiseen kuluu kymmeniä tunteja enemmän vuoden aikana, mikä noudattaa tarkasti nopeusrajoitusta verrattuna siihen, ettei noudata.

Keskinopeuden pudottaminen esimerkiksi 70 kilometristä tunnissa 65:een kilometriin tunnissa merkitsee vuodessa 50000 kilometriä ajavalla seuraavaa:

Keskinopeus 70 km/h ja vuotuinen ajomatka 50000 km  =  kokonaisaika 714,28 tuntia

Keskinopeus 65 km/h ja vuotuinen ajomatka 50000 km = kokonaisaika 769,23 tuntia

ero noin 55 tuntia

Kahdeksan tunnin työpäivinä tuo ero merkitsee yhtä työviikkoa ja vajaata kahta työpäivää seuraavalta viikolta. Tuon verran voittaa tai häviää ajassa sen perusteella ajaako 65 km/h vai 70 km/h keskinopeudella. Jos ajaa vuodessa 25000 kilometriä, lukemat ovat puolet edellisistä. Kertyy tässäkin tapauksessa lisää ajoaikaa melkein kolme ja puoli työpäivää.

Olen aikoinaan huvikseni ilman sen vakavampaa tarkoitusta mitannut sekuntikellolla erään 78 kilometrin tieosuuden, jonka ajoin kymmeniä kertoja vuodessa. Aikaa meni leppoisaa ylinopeutta ajaen noin 50 minuuttia - joskus vähän alle, joskus vähän yli. Keskinopeudeksi tuli 93,6 kilometriä tunnissa, joten mistään tolkuttomasta kaahaamisesta ei ollut kyse. Nopeusrajoitus vaihteli 50:n ja 100:n kilometrin välillä. Kerran kokeilin huvikseni (tai itsekidutustahan se oli) ajaa reitin nopeusrajoituksia täydellisesti noudattaen. Muutaman kerran alamäessä tosin nopeus karkasi lieväksi ylinopeudeksi, mutta ehkä se kompensoitui muilla osuuksilla. Ajaminen oli juuri sellaista pelleilyä kuin olin odottanutkin. Pari kertaa koukkasin (tästä tuli ehkä parikymmentä sekuntia ylimääräistä aikaa) linja-autopysäkille ja päästin taakse kertyneen autojonon edelleni. En halunnut olla muita kiusaava legaalihäirikkö (takaikkunassa olisi pitänyt olla kyltti, jossa mainitaan, että kyseessä on tieteellinen koe).

Ja aikaa kului?  

Yksi tunti, yhdeksän minuuttia ja viisi sekuntia. Tämäkin aika on hieman lyhyempi kuin Eniron reittihaun antama tulos samalle osuudelle, joka on yksi tunti ja kymmenen minuuttia (mittauspisteet eivät ehkä ole samat).

Aikaeroa 78 kilometrin matkalla laillisen ajamisen ja kohtuullisen (josta ei vielä ajokortti lähde tien päällä) ylinopeuden välillä oli siis noin 19 minuuttia. Jos tätä aikaeroa käytetään laskentaperusteena vuodessa ajetulle 50000 kilometrille, aikaeroa kertyy noin 203 tuntia.

Se tekisi kahdeksan tunnin työpäivinä vuodessa... lasketaanpas... eihän niitä tule kuin reilut 25.

Eihän se ole paljon. Mielelläänhän tuollaisen ajan istuu ylimääräistä auton ratissa joka vuosi. Eikö niin.

No, myönnettäköön, että laskelma perustuu yhteen vähäliikenteiseen reittiin, jossa ylinopeusetua voi hyödyntää ajallisesti poikkeuksellisen hyvin. Jollakin ruuhkareitillä laskelma näyttäisi paljon pienempiä ajansäästölukemia. Mutta noin keskimäärin arvioiden ylinopeuden ja laillisen nopeuden aikaero on kuitenkin vuoden mittaan huomattava eli helposti kymmeniä tunteja. Tätä tosiasiaa eivät propagandistien "eihän siinä säästä kuin puoli minuuttia" tai "mitä sinä niillä työmatkalla säästyneillä parilla minuutilla oikein kuvittelet tekeväsi" julistukset pysty kumoamaan.

Pelkään, että tämä kirjoitus saa jo sensorien korvanlehdet punottamaan, joten lopetan vapaaehtoisesti aiheen käsittelyn tähän. Lopuksi kehotan kaikkia noudattamaan nopeusrajoituksia (että ohittamisenne olisi helpompaa... ei kun siksi, että en halua, että minua syytettäisiin laittomuuksiin yllyttämisestä).

MacGyver

  • Kannatusjäsen
  • Jäsen^^^
  • ****
  • Viestejä: 2 458
  • Liked: 2471
Vs: Poliisi sakottaa ylinopeudesta entistä herkemmin
« Vastaus #47 : 29.07.2009, 01:12:35 »
Tänään tuli käytyä navigaattori ostamassa. Kesäreissua maantiellä tulee ensi viikolla reippaat 2000km, luultavasti tuo 150e maksanut kapine maksaa tuossa jo itsensä pois.

Vasarahammer

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 015
  • Liked: 2501
  • Ampuu puskasta
    • The hammer's gonna bring you down
Vs: Poliisi sakottaa ylinopeudesta entistä herkemmin
« Vastaus #48 : 29.07.2009, 10:03:31 »
Allekirjoitan Jackin teesit täydellisesti. Ylinopeudesta ei ole hyötyä ruuhkaisessa liikenteessä, jossa muutenkin ajetaan liikennevirran mukana. Kesäviikonlopun mökkiliikennejonossa ohittelevat voittavat riskiohituksillaan vain vähän tai ei lainkaan.

"Ylinopeuden" hyöty tulee esille pitkällä matkalla ja hiljaisilla teillä. Itsekin ajan säännöllisesti "ylinopeutta", koska monilla teillä nopeusrajoitukset ovat hyvissä olosuhteissa liian alhaiset.

Ylinopeussakoilla Valde kerää rahaa perinteisiltä lypsylehmiltään eli autoilijoilta. Liikenneturva-nimisen "kansalaisjärjestön" tehtävänä on lisätä viranomaispropagandan uskottavuutta.

Itse kyllä hyväksyisin toleranssirajan kiristämisen, jos samanaikaisesti pääteiden nopeusrajoituksia nostettaisiin.
"The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so." -Ronald Reagan

Teekkari Tampereelta

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 122
  • Liked: 0
Vs: Poliisi sakottaa ylinopeudesta entistä herkemmin
« Vastaus #49 : 29.07.2009, 10:15:58 »
Kiitos Jack kun onnistuit kiteyttämään tämän asian näin hienosti! Nopeusrajoituksia säätävät virkamiehet ja poliitikot eivät joudu kiireitä miettimään. Taksisetelit viuhuvat ja virka-auton takapenkki on pehmoinen. Ajattelurajoitteiset pyöräilykypäräihmiset ovat sitten näiden hyvänä tukena...
"A nation can survive its fools, and even the ambitious. But it cannot survive treason from within."
-Marcus Tullius Cicero

AaJii

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 043
  • Liked: 700
  • Maailmanparantaja
Vs: Poliisi sakottaa ylinopeudesta entistä herkemmin
« Vastaus #50 : 29.07.2009, 10:31:16 »
Minäkin muistan hyvin sen ajan kun Suomen teille ei tarvittu ensimmäistäkään nopeusrajoituslätkää.
Ja tiet olivat silloin kapeita ja mutkaisia, auton rättirenkailla varustettuja kiemurtelijoita.

Ilmeisesti liikenneturvallisuuskin oli sitten sen mukaista, ja oli pakko ottaa nopeusrajoitukset käyttöön
"Monikulttuurisuus on tie sivistyksen, inhimillisyyden ja yhteiskuntarauhan takaamiseen."
- Espoon piispa Mikko Heikka, HS 23.02.2009 -

AaJii

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 1 043
  • Liked: 700
  • Maailmanparantaja
Vs: Poliisi sakottaa ylinopeudesta entistä herkemmin
« Vastaus #51 : 29.07.2009, 10:35:44 »
Joskus jollekulle sattuu erehdyksiä, mutta niihinkin on syy ratin ja penkin välissä, ei poliisissa eikä varsinkaan monikulttuurisuudessa.
Eikö tätä nyt edes vähän voisi saada monikulttuurisuuden piikkiin? Ihan vähän voisi olla vaikka maahanmuuttoministerin vika. Ajatus Astridista saa nuivan miehen kaahaamaan?
"Monikulttuurisuus on tie sivistyksen, inhimillisyyden ja yhteiskuntarauhan takaamiseen."
- Espoon piispa Mikko Heikka, HS 23.02.2009 -

Lentomestari

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 3 229
  • Liked: 12
  • Odottavan aika on pitkä
Vs: Poliisi sakottaa ylinopeudesta entistä herkemmin
« Vastaus #52 : 29.07.2009, 10:47:25 »
Lisäksi että nopeusmarginaaleihin kajotaan tiukentavasti, myös tiekohtaisia nopeusrajoituksia tiukennetaan tyhmästi, kerron esimerkin joka valoittaa hyvin virkamiesten ajatustapaa turvallisuuden lisäämisessä jollain tieosuudella ja miten se hidastaa ihmisten liikkumista mittavasti ja vain yhden typeryksen takia!

Joutsenossa, eräällä tieosuudella on ollut ammoisista ajoista 80/h nopeusrajoitus joka putoaa 60/h lähestyttäessä taajamaa.  Sitten yksi moottoripyöräilijä meni ajamaan ylinopeutta tien näkyväisyydeltään huonossa kohdassa, kohdassa oli juuri alkanut tämä 60 rajoitus! tilanteen huomattuaan kuski ei hallinnut enään pyörää ja ajoi henkilöauton kylkeen menettäen henkensä, kyydissä ollut loukkaantui vakavasti. Välittömästi tämän jälkeen koko tieosuudelle tuli 60/h rajoitus, tämä rajoitus tietysti karsii hurjastelun? näin ainakin virkamies luulee.

Tie on kyllä mielestäni sellainen että nykyinen rajoitus on oikea, mutta tapa jolla rajoitus tulee ja se kuinka turha se on harmittaa sinällään, pikkukolareita on tiellä ollut niin kuin aina on, mutta vaikka rajoitus olisi mikä, niin päätöntä hurjastelua se ei lopeta.

requiem

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 124
  • Liked: 28
  • Arvotonta rikkautta
Vs: Poliisi sakottaa ylinopeudesta entistä herkemmin
« Vastaus #53 : 29.07.2009, 13:16:42 »
Myös nopeusrajotuksien liiallinen tiukentaminen ja jyrkkiin nopeusmarginaaleihin tuijottaminen kääntyvät alkuperäistä aikomustaan vastaan. Jos hyvällä tiellä joutuu hyvistä olosuhteista riippumatta joutuu ajamaan tilanteeseen nähden perustelemattoman alhaista nopeutta tai sattuu saamaan poliisilta huomautuksen hetkittäisestä 3 km/h ylinopeudesta, muotoutuu kansalaisille helposti kuva kiusan vuoksi laadituista säännöistä.

Hyvä esimerkki tällaisesta on matkapuhelimen käyttökielto ajaessa. Vaikka se on kielletty, ihmiset tekevät sitä silti kokematta sen pahemmin rikkoneensa lakia. Käytöstä on tullut pikkujännää leikkiä ja tyhmää onnensa koettelemista.

Ilman mielipideilmaston muutosta liikenneturvallisuuten ei saada ratkaisevaa parannusta. Suomi voidaan asentaa täyteen nopeutta valvovia peltipoliiseja kaikenlaisine keskinopeusominaisuuksineen ja satelliittipaikannuksineen, tietullimaisia puhallutuspisteitä ja matkapuhelimen käyttöä valvovia kameroita. Valvonta, valvonta ja valvonta, se tuntuu olevan nykysuuntaus.

Mutta kaikki tämä voitaisiin hoitaa asennekasvatuksella. Valitettavasti mikään valtiovalta ei tunnu omaavan tähän vaadittavaa kaukonäköisyyttä ja pitkäjänteisyyttä. Jo tälläkin hetkellä enemmistö suomalaisista ei hyväksy kaahausta, päihtyneenä ajamista tai liikenteen vaarantamista muillakaan tavoin. Poikkeuksena tosin tuo matkapuhelimen käyttö.

Tyhmät säännöt ja lait sekä yliholhous vain murentavat tehokkaasti kunnioitusta esivaltaa kohtaan.
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

Tabula Rasa

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 23 646
  • Liked: 15021
  • Kuka jos en minä
Vs: Poliisi sakottaa ylinopeudesta entistä herkemmin
« Vastaus #54 : 29.07.2009, 14:15:15 »
**Ne 20v vauhtihurjat miehet**, Myös pitäisi saada kortti pois yli 50v ihmisiltä, ja varsinkin eläkeläisiltä, ne ei tunnu tietävän tämän päivän liikennesäännöistä mitään, eräänkin ystäväni äiti oli kovin kuohuksissaan kun hän tuli ylämäestä(kolmion takaa) ja mies ei antanu tietä... Ja näitä esimerkkitapauksia riittää sadoittain, ainakin yhtä monta kun näitä juuri kortin saaneita. Sitten tosiaan nämä jotka eivät edes tiedä millä vuosituhannella ovat ja kuten jo sanottua narkkarit ja autovarkaat.

Sitten näissä 20-50 väliltä löytyypi ihmisiä jotka keskellä aamuruuhkaa ilmoittavat etteivät aja enää ollenkaan tai sellaisia jotka oravan kopsahdettua etumaskiin heittävät kädet irti ratista, silmilleen ja hirmuinen kirkuna päälle. elikkäs lyhyesti ottaen jokaiselta lie vois kortin kieltää, mietinkin että jos nostettaisiin vaatimuksia niin se voisi olla myös ympäristöteko joka vähentäisi yksityisautoilua, mikäli testit olisivat niin vaativia ja kalliita että vain ammattiautoilijoiden kannattaisi niitä käydä ajamassa.
Hedelmistään puu tunnetaan.

Scorpio

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 122
  • Liked: 93
Vs: Poliisi sakottaa ylinopeudesta entistä herkemmin
« Vastaus #55 : 29.07.2009, 14:42:08 »
Mutta kaikki tämä voitaisiin hoitaa asennekasvatuksella. Valitettavasti mikään valtiovalta ei tunnu omaavan tähän vaadittavaa kaukonäköisyyttä ja pitkäjänteisyyttä. Jo tälläkin hetkellä enemmistö suomalaisista ei hyväksy kaahausta, päihtyneenä ajamista tai liikenteen vaarantamista muillakaan tavoin. Poikkeuksena tosin tuo matkapuhelimen käyttö.


Asennekasvatuksen perään ovat valvonnan vastustajat huutaneet jo vuosikaudet: antakaa meidän rikkoa sääntöjä siihen asti, kunnes olette onnistuneet aseenteemme kasvattamisessa. Valvontaa tarvitaan niitä varten, joihin asennekasvatus ei ole purrut. Jokaisen oma valinta on kumpaan ryhmään kuuluu, niihin joiden käyttäytyminen ei edellytä valvontaa vai niihin, jotka ovat yhteisistä pelisäännöistä piittaamattomia tai haluavat itse määritellä omat rajansa.


Ano Nyymi

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 5 909
  • Liked: 1118
  • Suvaitse tai saat turpaas!
Vs: Poliisi sakottaa ylinopeudesta entistä herkemmin
« Vastaus #56 : 29.07.2009, 21:48:20 »
Minäkin muistan hyvin sen ajan kun Suomen teille ei tarvittu ensimmäistäkään nopeusrajoituslätkää.
Ja tiet olivat silloin kapeita ja mutkaisia, auton rättirenkailla varustettuja kiemurtelijoita.

Ilmeisesti liikenneturvallisuuskin oli sitten sen mukaista, ja oli pakko ottaa nopeusrajoitukset käyttöön

Joo, raatojahan tuli melkoisella tahdilla silloin. Mutta oli se aikaa se, musiikkikin oli silloin parempaa, ja rokkarit kuoli nuorina ;)
Nykyään en enää hämmästyisi vaikka säädettäisiin laki joka velvoittaisi *ussimaan kypärät päässä ja turvävöissä..

Mutta tämmöistä tää on kun päättäjistä tuli vanhoja ja kuolemaa pelkääviä. Ja entistä useampi päättäjä on nainen. Kaikki on vaarallista ja kaikki vaarallinen pitää heti kieltää.

Maailmanmies

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 705
  • Liked: 1341
Vs: Poliisi sakottaa ylinopeudesta entistä herkemmin
« Vastaus #57 : 29.07.2009, 22:35:14 »
Taksisetelit viuhuvat ja virka-auton takapenkki on pehmoinen.

ÄLKÄÄ MENKÖ SINNE. TEIDÄN EI TARVITSE. MINÄKÄÄN EN KOSKAAN ENÄÄ PUHALLA VAAN LÄHDEN TARKKUUSALKOMETRIIN VAIKKA SE VEISIKIN VÄHÄN AIKAA.

Tavallisten ihmisten törkeä kyttääminen ja sakkorahojen keruu tässä on kyseessä. Rajuihin ylinopeuksiin ja kovassa humalassa ajoon tällä ei ole mitään vaikutusta.

Poliisiylijohtaja Paatero on tämän takana. Joko kyvyttömyys nähdä mikä on tärkeää tai tuottamuksellinen halu kyykyttää tavallisia ihmisiä. Jompikumpi.

Luottamus yhteiskuntaan rapautuu. Varkauksia ei selvitetä, pahoinpidellyt eivät saa oikeutta, mutta 1 km/h ylinopeutta on VALTAVA rikos.

hiemannuivis

  • Jäsen^^
  • **
  • Viestejä: 125
  • Liked: 26
  • vähäisellä järjellä hallittava
Vs: Poliisi sakottaa ylinopeudesta entistä herkemmin
« Vastaus #58 : 29.07.2009, 23:25:00 »
300 euron lappu tuossa odottaa vaarallisen rikollisen toiminnan takia saatua sovittamista yhteiskunnalle. Jossain täytyy olla vikaa, koska minkäänlaista syyllisyydenTUNNETTA ei epäillyssä tunnu tälläkään hetkellä. (vitutus päällimmäinen tunne)
Siis oikeesti: kenenkään turvallisuus ei ole ollut uhattuna jos auringon paistaessa tiellä muun liikenteen seassa ajaa 107 km/h jonossa muiden mukana turvaväli huomioituna tiellä, jossa ei ole edes liittymiä. voi vittu, sanon minä tätä holhousyhteiskuntaa.

requiem

  • Jäsen^^^
  • ***
  • Viestejä: 2 124
  • Liked: 28
  • Arvotonta rikkautta
Vs: Poliisi sakottaa ylinopeudesta entistä herkemmin
« Vastaus #59 : 29.07.2009, 23:27:59 »
Mutta kaikki tämä voitaisiin hoitaa asennekasvatuksella. Valitettavasti mikään valtiovalta ei tunnu omaavan tähän vaadittavaa kaukonäköisyyttä ja pitkäjänteisyyttä. Jo tälläkin hetkellä enemmistö suomalaisista ei hyväksy kaahausta, päihtyneenä ajamista tai liikenteen vaarantamista muillakaan tavoin. Poikkeuksena tosin tuo matkapuhelimen käyttö.


Asennekasvatuksen perään ovat valvonnan vastustajat huutaneet jo vuosikaudet: antakaa meidän rikkoa sääntöjä siihen asti, kunnes olette onnistuneet aseenteemme kasvattamisessa. Valvontaa tarvitaan niitä varten, joihin asennekasvatus ei ole purrut. Jokaisen oma valinta on kumpaan ryhmään kuuluu, niihin joiden käyttäytyminen ei edellytä valvontaa vai niihin, jotka ovat yhteisistä pelisäännöistä piittaamattomia tai haluavat itse määritellä omat rajansa.


Valvonta koskee meitä kaikkia tienkäyttäjiä, niin asennevammaisia tupauunoja kuin sääntöjä noudattavia järkikuljettajia. Kuten jo aikaisemmin sanoin, enemmän itseäni hiertää tuo 3 km/h huomautusraja kuin 7 km/h sakkoraja. Vaikka huomautus on vain huomautus, niin hyvin suurella todennäköisyydellä tiukennuksien jatkuessa tulevaisuudessa sakkoraja pudotetaan tuohon 3 km/h ylinopeuteen.

Pitääkö hyvin käyttäytyviä tienkäyttäjiä rangaista kollektiivisesti asennevammaisten vuoksi - se tässä on punainen lankani. Ja säännöt tälläkään hetkellä eivät tepsi asennevammaisiin kuljettajiin, eivätkä ne toimi tulevaisuudessakaan.

Ja vaikka kannatankin pientä joustorajaa inhimillisistä virheistä johtuviin ylinopeuksiin, niin en ole

  • Itsetuhoinen kaahari tai nopeusrajoituksista piittaamaton mulkero
  • Ajoani matkapuhelimella tai muullakaan toiminnalla häiritsevä kuljettaja
  • Rattijuoppo, krapulakuski tai edes maistissa ajava
  • Turvaväliä kunnioittamaton emätauno
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

Tagit: