Olen jotenkin onnistunut sivuuttamaan tämän aiheen, vaikka olen ollut foorumilla alusta asti. Minulle on aina ollut tärkeintä, että foorumi syntyi, ja että sitä on pidetty yllä ja moderoitu vähintään kelvollisella tavalla siitä lähtien. Tavallaan olen ottanut Homman olemassaolon "annettuna", kyllä erittäin suuresti sitä arvostaen, mutta sen enempää sen taustalla olevia järjestelyjä ja kuvioita miettimättä.
Homman avulla saatiin vihdoin yhteen, ja varsinkin käytännöllisempään ympäristöön asialliset keskustelijat Halla-ahon vieraskirjasta, suomi24:stä, jippii:stä (ylläpiti joskus foorumeita), lehtien palstoilta, jne, sekä saatiin mukaan paljon ihmisiä, jotka olivat aiemmin miettineet näitä asioita lähinnä yksinään tai kavereidensa kesken.
Moni hommalainen ei olisi koskaan alkanut keskustella Suomen Sisun palstalla, jonka nimi ja symboliikkakin pelottelivat jopa keskivertoihmisiä. Kyseessä oli kuitenkin kaikkein vaikein tabuaihe, joka herätti hyvin herkästi ihmisissä ja koko yhteiskunnallisessa ilmapiirissä epäluuloja kaikkien asiasta "väärällä tavalla" keskustelevien päälle. Siksi oli aivan välttämätöntä, että alettiin vihdoin keskustella "oikealla tavalla". Tämä ei edes tarkoittanut sisällön menetystä, vaan siinäkin moninkertaistumista uusien näkökulmien virratessa rohkeasti mukaan.
Vaikka Homman synty on siis nähtävästi Sisun ansiota, niin sen tärkein saavutus oli kuitenkin selvä puolueettomuus ja riippumattomuus, joka varsinkin alkuaikoina oli keskeinen vetovoimatekijä. Jos ylläpito oli siitä huolimatta riippuvaisia tai puolueellisia (kuten ihmiset aina ovat), niin eivät kuitenkaan läheskään riittävästi pilatakseen sillä tämän foorumin.
Lisäksi on aina hyvä painottaa, kun Homman historiasta puhutaan, että hommalaiset eivät ole sisulaisista periytynyt ryhmä (tai minkäänlainen homogeeninen ryhmä ylipäätään). Hommaan tuli paljon ihmisiä Sisun ulkopuolelta, joita ilman Homma olisi nytkin kuten kituuttava Sisun keskustelupalsta. Ei-sisulaisperäistä ainesta oli riittävästi tekemään palstasta jotain aivan muuta. Eikä siinä oltu lähelläkään pudota kriittisen massan ("infernaalinen nousu") alapuolelle. Enää mitään kriittisen massan rajaa ei periaatteessa olekaan (ellei jotain todella ankeaa sisäpiiriytymiskehitystä tapahdu), koska Homma on jo niin tunnettu "koko kansan" asiallisena maahanmuuttofoorumina.