Levikin lasku voi kyllä selittyä muullakin kuin mamutuksella ja mokutuksella. Tabloidiin siirtyminen ei tietenkään noissa luvuissa näy, mutta juuri juttelin yhden työkaverin kanssa ja hän sanoi peruneensa tilauksen vain siksi, että tabloidi ei viehätä ja 400 € on paljon rahaa. Netistä saa kuitenkin lukea samat uutiset ilmaiseksi ja jos ei pitemmät taustoitetut artikkelit viehätä, niin tuolle rahalle keksii varmasti tekemistä.
Kiinnostaisi oikeastaan tietää, että kuinka moni täällä Hesarin mokutuksesta meuhkaava on koskaan tilannut Hesaria ja lopettanut tilauksen nimenomaan lehden linjan takia. Itse en väitetystä mokutuslinjasta häiriinny ja kestän sen, jos yhden paskan jutun vastapainoksi on kymmenen hyvää. Tilauksen lopetan, jos rahat tai aika loppuvat.
Helsingin Sanomien levikin lasku johtuu tietenkin pääosin internetistä. Itse kuulun kuitenkin siihen joukkoon, joka on lopettanut tilauksensa HS:n poliittisen linjan vuoksi. Lopetin tilauksen vuonna 2006. Emolehden maahanmuuttolinjausten lisäksi minua harmitti suunnattomasti Nyt-liite. Emolehdessä on järkeviäkin uutisia, mutta Nyt-liite on puhdas vihreiden ja vasemmistonuorten propagandalehti.
Olisin varmaan tilannut Hesaria vielä jonkin aikaa, jos lehden kylkiäsenä ei olisi tullut Nyt-liitettä. En halunnut rahoittaa Nyt-liitettä millään tavalla. Kuukausiliite sitä vastoin oli aina hyvä.
Kaipaan kyllä jonkin verran paperilehteä. Kaipaan sitä, kun lehti kolahtaa aamulla postiluukusta. Kaipaan juoda aamukahvini lehteä selaten. Kaipaan sitä, kun kerään viikon lehdet nurkkiin ja vien ne kerralla paperinkeräykseen.
En kuitenkaan tilaa Helsingin Sanomia niin kauan, kun emolehti suhtautuu maahanmuuttokysymyksiin ja perussuomalaisiin niin yksisilmäisesti. Ja missään nimessä en tilaa Helsingin Sanomia niin kauan, kun lehden kylkiäisenä tulee Tiedonantaja, Kansan Uutiset tai Nyt-liite.