En yleensä vastaa nettisivustoilla tai muuallakaan nimimerkin suojasta esitettyihin asiallisiin enkä varsinkaan asiattomiin väitteisiin tai kannanottoihin. Tällä kertaa teen kuitenkin poikkeuksen, koska joku (nimimerkki hakare) on katsonut aiheelliseksi aloittaa tämän viestiketjun, jossa myös muutamat muut ovat esittäneet käsityksiään minusta, toiminnastani jne.
Olen jossakin määrin kiitollinen siitä, että tämä samainen hakare on kopioinut tälle foorumille lausuntojani viimeaikaisiin tapahtumiin liittyen. Tietysti se osoittaa ainakin sen, että joku on niitä lukenut, mikä ei ole vähäarvoinen asia.
Mursu-nimellä esiintyvä henkilö taas on käynyt lukemassa kotisivujani ja tehnyt niiden perusteella päätelmän, että olisin "pesunkestävä kommunisti." Pesunkestävä olen mutta kommunistiksi en ole itseäni määritellyt sitten 1980-luvun puolivälin. Jos samainen Mursu olisi viitsinyt lukea kotisivuiltani myös kirjoitukseni stalisnimista
http://www.vesapuuronen.net/tapluku3.htm, hän olisi kenties huomannut, että en tosiaankaan kannata Neuvostoliitossa vuoteen 1953 vallalla ollutt stalinismia, joka oli syypää miljoonien ihmisten kuolemaan. Yksi syy siihen, että jäin pois Suomen Kommunistisen Puolueen toiminnasta oli se, että puolue ei tehnyt mielestäni kyllin selvästi pesäeroa tähän stalistiseen perinteeseen. Muita syitä oli mm. se, että puolueen sisäisessä demokratiassa ja keskusteluilmapiirissä oli mielestäni pahoja puutteita.
Nmimerkki suvaitsija taas tuo esille sen - jos oikein tulkitsen - epäkohdan, että tutkimushankkeessa, jossa toimin, määritellään ääriliikkeet oikeistopopulistisiksi liikkeiksi. Ääriliikkeiden ja oikeistopopulististen liikkeiden määrittely on asia, josta politiikan tutkijat ja muutkin ovat keskustelleen vuosikymmeniä. Asiasta ei ole mitään yhteisymmärrystä. Joka tapauksessa on ilmeistä, että oikeistopopulistisista ryhmistä, puolueista ja liikkeistä vähintäänkin osa kuuluu ääriliikkeisiin. Olemme erityisen kiinnostuneita juuri oikeistopopulistisista liikkeistä tai äärioikeistolaisista liikkeistä, koska niiden vaikutusvalta niin Euroopassa kuin Suomessakin näyttää kasvavan ja koska näiden liikkeiden toiminta on historian valossa vaaralllista. Mikäli Euroopassa olisi vakavasti otettavia vasemmistolaisia ääriliikkeitä, joilla olisi poliittista vaikutusvaltaa, tutkisimme myös niitä. Koska tutkimusresurssit ovat aina rajalliset, tutkimus on suunnattava kullakin hetkellä tärkeimmiksi arvioituihin kohteisiin. Suvaitsijalle tiedoksi mys se, että en ole minkään ääriliikkeen jäsen. Vasemmistoliitto, jonka jäsen olen, edustaa maltillista vasemmistolaista ajattelua.
Hakaralle ei ole salaisuus se, että olen ollut enemmän tai vähemmän aktiivisesti mukana politiikassa jo vuodesta 1973 lähtien, jolloin liityin Suomen Demokraattiseen Nuorisoliittoon (SDNL). En siis ole siirtynyt politiikkaan vuonna 2013 tai vuonna 2009. Lisäksi olen ollut ehdokkaana kunnallisvaaleissa, eduskuntavaaleissa ja Europarlamenttivaaleissa, ja todennäköisesti tulen olemaan edelleenkin, jos minut hyväksytään ehdokkaaksi. Lappiin siirtymisen syy ei ollut pyrkimys menestyä politiikassa vaan se, että olen sieltä kotoisin ja halusin palata kotiseudulleni. Siitä, että sain jonkinverran ääniä kunnallisvaaleissa ja tulin valituksi valtuustoon olen kiitollinen äänestäjilleni.
Hakarelle ja muillekin tiedoksi, että todennäköisesti teillä on tilaisuus kuulla ajatuksiani rasismista ja muista kiinnostavista asioista YLE:n ykkösellä maanantaina 11.2.. 2013 klo 12.15 lähetettävän ohjelmasarjan Kurkistuksia suomalaiseen rasismiin 3. osassa. Ohjelmasarjan muuta osat ovat kuunneltavissa Ylen Areenassa ja olin haastatteltava myös sarjan 1. osassa.
Yleisesti ottaen toivoisin asiallisen keskustelun niin äärioikeistoista, oikeistopopulismista kuin rasismistakin jatkuvan. Hommafoorumi ei ole ehkä kaikkien suurimmassa määrin kunnostautunut asiallisen keskustelun edistäjänä mutta mahdotonta se ei kaiketi täälläkään ole.